Verschillende dreigingen tegen Wilders om film

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wanted2003

Re: Verschillende dreigingen tegen Wilders om film

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:33

Ik noem het geen vernedering.. het gaat ook niet zozeer om een cultuur, maar om een geloof. En voor een geloof kan je nog altijd kiezen. Dus je kiest er zelf voor of je , je aangesproken voelt door zo'n film. Daarnaast vind ik dat Nederlanders ook vaak zat vernederd worden, denk aan de dood van Theo van Gogh, hoe erg staat Nederland voor zijn vrijheid van meningsuiting?! In 1 klap wordt die in twijfel getrokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:58

Weer een andere invalshoek, stond op nu.nl de schade op hem verhalen.
Er is ook al gesugerreerd dat hij onmiddelijk na vertoning kan worden vastgezet. Het wordt tijd dat er iets gebeurt, Wilders houdt iedereen met zijn kinderachtige gemok aardig aan het lijntje en schijnt niet in te zien welke enorme gevolgen er kunnen zijn.
Aandacht is het enige waar het hem om te doen is.

Kan Wilders worden gestopt? Premier Balkenende zei tijdens een persconferentie dat hij zich grote zorgen maakt over de gevolgen van de film van Wilders. Volgens de premier kan uitzending van de film alleen niet worden voorkomen. Is dat wel zo? Door Christiaan Alberdingk Thijm

Het moet gezegd worden: Wilders weet het nieuws te beheersen. Al maanden gaat het over een film die niemand heeft gezien en waarvan niemand weet wanneer hij wordt uitgezonden.

Mondjesmaat voedt Wilders de media met details over inhoud ("ellendige dingen uit de Koran" ), duur (vijftien minuten) en titel ("Fitna"). Of de film op televisie vertoond gaat worden, is nog onbekend. In ieder geval wil Wilders de film op YouTube plaatsen.

Intimidatie

Vanuit het kabinet is druk op Wilders uitgeoefend om de film niet te vertonen. In een indringend gesprek met Hirsch Ballin en Verhagen ("pure intimidatie" volgens Wilders) is de PVV-voorman gewezen op de schadelijke gevolgen van het uitzenden van de film.

Verhagen deed daarna in de media een oproep aan Wilders om de film niet uit te zenden. De premier zwakte dat een dag later af tot het nemen van zijn verantwoordelijkheid, zoals het in CDA-jargon heet. "Bezint eer ge begint," of soortgelijke woorden.

Van regeringszijde wordt erop gehamerd dat Wilders natuurlijk recht op zijn vrije meningsuiting heeft. Daar wordt direct aan toegevoegd dat het recht niet onbegrensd is. Tot slot zegt men dat het niet mogelijk is uitzending van de film te voorkomen.

Censuur

Is dat wel waar? Preventieve censuur past natuurlijk slecht in een democratische rechtstaat. In de Grondwet staat dat niemand voorafgaand verlof nodig heeft zijn gedachten te openbaren. Er is geen voorafgaand toezicht op de inhoud van een televisieuitzending. Toch is het niet ondenkbaar dat er beperkingen worden gesteld aan de uitzending.

Hate speech

Als Wilders zijn film op televisie wil vertonen moet hij eerst een omroep of een programma zover krijgen daarmee in te stemmen. Nova heeft al geweigerd en het zou mij niets verbazen als de gelederen in Hilversum gesloten blijven.

Ook YouTube kent zijn beperkingen. "We don't permit hate speech" staat in de richtlijnen van de site. Daaronder verstaat YouTube "speech which attacks or demeans a group based on race or ethnic origin, religion".

St. Teresa

Niet in alle gevallen is een preventief verbod uitgesloten. Volgens het Europese Hof van de Rechten van de Mensen was het verbod in Engeland om een blasfemische video uit te brengen niet in strijd met de vrijheid van meningsuiting.

In de video verrichtte de non St. Teresa seksuele handelingen met de aan het kruis genagelde Jezus. Het kan dus wel. Met name als het gaat om aanvallen op godsdiensten als zodanig, staat het Hof beperkingen op de vrijheid van meningsuiting toe.

Schade

Balkenende en Verhagen benadrukten gisteren de schade die de film van Wilders Nederlanders en Nederlandse belangen zal toebrengen. Verhagen zei dat de schade enorm zal zijn, ongeacht de inhoud van de film. Verhagen gaat er blijkbaar vanuit dat de moslimgemeenschap per definitie aanstoot zal nemen van de film, puur omdat deze door Wilders is gemaakt.

Als toegegeven zou worden aan dergelijke druk, zou dat betekenen dat de filmcarrière van Wilders bij voorbaat in de kiem gesmoord wordt. Dat komt in de buurt van de capitulatie waar Wilders van sprak in reactie op de oproep.

Dilemma

Het dilemma waar Wilders mee worstelt, is dat hij en zijn partij weldegelijk aansprakelijk kunnen zijn voor de schade die zijn film veroorzaakt. Als het ontstaan voor schade zo voorzienbaar is als het kabinet nu beweert, dan moet Wilders dat mee laten wegen bij zijn beslissing de film al dan niet uit te zenden.

Het recht om de islam te bekritiseren mag hem nooit worden ontnomen. Wilders moet zich alleen wel afvragen of hem geen andere mogelijkheden ter beschikking staan om dat te doen dan door het uitbrengen van de film.

Claims

Kan Wilders niet dezelfde kritiek uiten via een ander medium dat geen of minder schade veroorzaakt? Als dat zo is en Wilders daar onvoldoende rekening mee houdt, kan de politicus met flinke claims worden geconfronteerd. Dat zou wel eens het einde van Wilders en zijn partij kunnen inluiden. Wordt vervolgd.

(c) NU.nl/Christiaan Alberdingk Thijm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:35

op you tube staan anders wel fimpjes over mishandelingen,en die blijven er gewoon op staan....dus ik weet niet over welke beperkingen jij het hebt.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:36

geerke schreef:
op you tube staan anders wel fimpjes over mishandelingen,en die blijven er gewoon op staan....dus ik weet niet over welke beperkingen jij het hebt.....

Wie bedoel je Verward

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 12:42

Citaat:
Het dilemma waar Wilders mee worstelt, is dat hij en zijn partij weldegelijk aansprakelijk kunnen zijn voor de schade die zijn film veroorzaakt. Als het ontstaan voor schade zo voorzienbaar is als het kabinet nu beweert, dan moet Wilders dat mee laten wegen bij zijn beslissing de film al dan niet uit te zenden.

Ach ja.. de aansprakelijkheid is toch ook veel belangrijker dan de daadwerkelijke schade. Rolleyes Wilders heeft zijn bescherming wel dus dit is blijkbaar het enige waar hij zich zorgen om hoeft te maken, maar wie beschermt ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:09

Citaat:
Protest in Afghanistan tegen film Wilders
MAZAR-I-SHARIF - Circa achthonderd mensen zijn zondag in de noordelijke Afghaanse stad Mazar-i-Sharif de straat opgegaan om te protesteren tegen ,,beledigingen'' aan het adres van de islam door Deense kranten en de anti-Koranfilm van PVV-leider Geert Wilders.

Dat hebben ooggetuigen laten weten. De demonstranten, van wie de meesten scholieren en studenten waren, schreeuwden ,,Dood aan Denemarken'' en ,,Dood aan Nederland''. Zij waren bijeengekomen rondom de belangrijkste tombe van de stad, bekend als de Blauwe Moskee. ,,Niemand heeft het recht onze profeet te beledigen'', riepen de demonstranten.

,,Nederland moet zijn verontschuldigingen aanbieden aan de islamitische wereld en burgers straffen die ons geloof beledigen'', zeiden enkelen. Naar verwachting wordt de film van Wilders in maart in de openbaarheid gebracht.

bron: msn.com

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:15

Inderdaad.. niemand heeft het recht om hun Profeet te beledigen -> niemand heeft het recht om uberhaupt een ander of diens geloof/mening/standpunt te beledigen en met geloven moet je al helemaal uitkijken. Eigen schuld meneer Wilders.. Helaas zullen wij degenen zijn die op de blaren moeten zitten en komt hij er met een lach vanaf.

Ik vind het helemaal terecht dat die mensen zich gekwetst voelen. Als die lieve meneer Wilders mijn familie ten schande zou brengen dmv een film zou ik het ook niet pikken.

Hij is een gevaar voor de samenleving..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:16

De islam is op dit moment een gevaar voor de samenleving, een en al geweld en bedreigingen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:21

Beetje cru om een heel geloof over 1 kam te scheren..
Er zitten inderdaad gevaarlijke lui tussen maar dat zijn het zeker niet allemaal, gevaarlijke mensen heb je ook in andere geloven en onder de ongelovigen. Neem aan dat je geen kleine kleuter bent en dat ook wel weet. Knipoog

En onder deze groep ''gevaarlijke mensen'' valt onder andere ''politicus'' (helaas is hij dat blijkbaar maar voor de helft van het land, want als je toevallig niet wit geboren bent moet je opsodemieteren) Geert Wilders. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:28

Precies, ze zijn het niet allemaal, dus geen enkele reden om bang te zijn Haha!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:42

faye schreef:
De islam is op dit moment een gevaar voor de samenleving, een en al geweld en bedreigingen.

het spijt me faye..

ik vind jou een bange respectloze Islamproffesor

wat wil jij bereiken?? ik heb mij meerdere malen vreselijk erg gestoord aan jou manier van praten.

jij geeft geen mening.. want dan zeg je namelijk IK VIND, altijd spreken uit een ik-persfectief.

en wanneer je feedback geeft.. altijd. het gedrag dat een gevoel bij jou teweeg brengt en vervolgens het gevolg.

maar ik denk dat je nooit in discussie gaat met moslims. face to face. jij komt op mij erg kortzichtig over. doordat je altijd over een groep spreek, deze over 1 kam scheert en doordat je maar wat uitspraken neer kwakt die nergens op gebasseerd zijn.

ik heb al eerder gezegd. je hebt de Islam(een geloof) en je hebt Moslims (mensen die 1 van de 77 takken van de Islam aanhangen, waarvan slechts 1 tak de goede is in mijn geloof)

Islam heeft als doel om de wereld te veroven (yeah right)
de Islam is een gevaar voor de samenleving,.. (natuurlijk)

nee Faye mensen zoals jij VIND IK een gevaar voor de samenleving!! omdat je verderf zaait!!! Mensen in een zwart daglicht probeerd te zetten en zieltjes probeerd te winnen voor je eigen gedachtes. misschien ben je zelf geen haar beter dan de mensen die jij probeerd neer te zetten?? (je probeerd ze neer te zetten met een bepaald beeld. want het is niet de realiteit)
naast dit alles vind ik dat jij wel erg veel aandacht geeft aan de Islam.
jou uitspraken zijn niet meer gebasseerd op jou mening. misschien is het wel jou mening. maar dan moet je dit anders brengen.

ik moest dit echt even kwijt. ik heb namelijk het gevoel dat je zelf niet door hebt hoe jij spreekt en hoe respectloos het over komt. we kunnen normaal discusieren op een volwassen manier. iets wat al meerdere malen heel erg fijn is gegaan. iedereen kan daarbij zijn mening geven en naar elkaar luisteren. we moeten niet met zogenaamde feiten gaan gooien. enkel als deze de waarheid zijn.
ik respecteer iedereen hier in dit topic, maar wanneer jij continu zo praat zakt bij mij het respect een beetje weg. zo horen mensen niet met elkaar om te gaan.

waarom doe je mee aan de discussie? heb je interesse naar wat anderen te zeggen hebben? of wil jij enkel JOU visie bij iedereen opleggen??

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:48

Ik ben het helemaal met je eens jameyskatje. Niet zozeer dat ik helemaal tegen faye ben of watdanook; je ziet het vaker op Bokt en het is niet leuk om op zo'n manier een discussie te voeren. Sterker nog: ik irriteer me er mateloos aan.

Ik vind inderdaad ook dat raccisten een gevaar zijn voor de samenleving (daarom heb ik ook zo'n hekel aan Wilders): accepteer elkaar gewoon! Waarom zou je je druk maken om wat anderen doen die je niet eens persoonlijk kent? Het gaat er toch om hoe je zelf bent, niet om hoe anderen zijn? Laat iedereen gewoon lekker z'n ding doen..
Laatst bijgewerkt door Redrumfox op 02-03-08 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:48

Ik heb inderdaad geen respect voor het geweld en bedreigingen dat uit de moslimwereld komt. Dat is hetgene wat haat en verderf zaait. Niet Wilders, dat is gewoon een clown.

En weet je, Wilders zou door de bedreigingen en bevestiging vanuit de moslimwereld nog wel eens veel meer stemmen kunnen krijgen. De manier waarop een groot deel van de regering onze fundamenten over boord wil gooien is veel schadelijker.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:51

Jij brengt het alsof je geen respect hebt voor de Islam en alle Moslims, dan moet je duidelijk zijn. Tenzij je er ook daadwerkelijk zo over denkt natuurlijk..

Wilders zet óók mensen aan tot haat en verderf en hij is een smerige raccist (feit..). Gétver wat heb ik een hekel aan dat soort mensen.

Hij mag dan wel een clown zijn, maar kijk eens wat hij veroorzaakt heeft?!?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:52

''En weet je, Wilders zou door de bedreigingen en bevestiging vanuit de moslimwereld nog wel eens veel meer stemmen kunnen krijgen. De manier waarop een groot deel van de regering onze fundamenten over boord wil gooien is veel schadelijker.''

Wat betreft de laatste zin ben ik het met je eens. En wat betreft de eerste: ik hoop uit de grond van mijn hart dat je het mis hebt, het idee alleen al dat hij nog langer in de regering zit maakt me doodsbang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:54

Ik heb inderdaad geen respect voor de islam, maar ook niet voor het christendom of jodendom. Ik vind religie een verwerpelijk iets, de grootste bron voor oorlogen en geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:56

Redrumfox schreef:
''En weet je, Wilders zou door de bedreigingen en bevestiging vanuit de moslimwereld nog wel eens veel meer stemmen kunnen krijgen. De manier waarop een groot deel van de regering onze fundamenten over boord wil gooien is veel schadelijker.''

Wat betreft de laatste zin ben ik het met je eens. En wat betreft de eerste: ik hoop uit de grond van mijn hart dat je het mis hebt, het idee alleen al dat hij nog langer in de regering zit maakt me doodsbang.

Ik zou er toch maar ernstig rekening mee houden. De bedreigingen vanuit de islam zullen mensen over de streep trekken om op hem te stemmen. Zeker gezien de manier waarop de rest van de regering hiermee om gaat. Daarom zei ik al, het gaat niet om Wilders, het grote gevaar zit in de bedreigingen en de rest van onze regering.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:56

daarom hoop ik dat de moslimsbevolking in het algemeen zich niet over de streep laat trekken en dat hij snel over waait.
maar miljoenen mensen inhouden is nog niet zo makkelijk.

ik krijg regelmatig mails en folders of lezingen over hoe je met hem om moet gaan.. de islamitische kringen staan niet stil omtrent wilders. er word hard gewerkt om mensen niet tot waanzin te drijven. alleen dit komt niet bekend voor bij niet-moslims en dit komt ook niet op het nieuws

1x was er een mail over demonstraties op de dam tegen wilders.. dat kwam wel op het nieuws! maar die 10tallen mailtjes die ik vervolgens kreeg om daar juist niet aan mee te doen.. die kwamen niet in het nieuws Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:00

Maar je ziet ook niemand uit de Nederlandse moslim wereld de bedreigingen veroordelen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:00

Om even in te haken op het ontbreken van vrouwenstemrecht, het haten van homo's, etc.

Er word hier gezegd dat de Islam achtelijk is omdat dat het geval is binnen de Islamitische cultuur.

Sorry, maar het vrouwenstemrecht is hier in Nederland nog geen 100 jaar geleden pas ingevoerd. In Liechtenstein zelfs pas in 1984. Homo's worden ook nog écht niet zo lang geaccepteerd, in de tweede wereldoorlog werden ze doodgemaakt. Niet door Moslims, maar door westerlingen. En door sommige mensen worden ze nu nog stééds niet geaccepteerd. Kijk naar Amerika.

Je hoeft in de Southern States niet te zeggen dat je homo bent hoor! Je wordt compleet verstoten, of erger! Seks voor het huwelijk wordt daar ook vaak niet geaccepteerd.

Dus wie zijn wij om te zeggen dat de Islam ouderwets is? Wie zijn wij om hen achtelijk te noemen terwijl ze in hun gedrag eigenlijk nauwelijks op ons achterlopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:02

Nou qua geweld lopen ze toch wel een jaartje of duizend achter ;

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:02

faye schreef:
Ik heb inderdaad geen respect voor de islam, maar ook niet voor het christendom of jodendom. Ik vind religie een verwerpelijk iets, de grootste bron voor oorlogen en geweld.

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten..

Jameyskatje: de media vormt onze mening, zij laten niet alles zien en hierdoor worden 9 van de 10 keer verkeerde beelden gevormt..

Citaat:
Ik zou er toch maar ernstig rekening mee houden. De bedreigingen vanuit de islam zullen mensen over de streep trekken om op hem te stemmen. Zeker gezien de manier waarop de rest van de regering hiermee om gaat. Daarom zei ik al, het gaat niet om Wilders, het grote gevaar zit in de bedreigingen en de rest van onze regering.

Momenteel zit het gevaar inderdaad niet in Wilders, maar hij heeft wel het balletje aan het rollen gemaakt en het is maar de vraag of dit nog tijdig te stoppen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:04

faye schreef:
Nou qua geweld lopen ze toch wel een jaartje of duizend achter ;

En dat is dus zéér generaliserend, want niet alle Moslims zijn zo. Sterker nog, het is slechts een heel klein groepje die de Islam als smoes gebruikt om te doden. Ik denk dat die groeperingen zelfs nog verder van de Islam zoals hij bedoeld is af staan dan de meeste Moslims in Nederland.

En ik vind landen platbombarderen zoals bijvoorbeeld Amerika dat doet (en Nederland doet daar niks tegen) ook behoorlijk gewelddadig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:05

Eerst was het Pim, toen Theo, nu Wilders, het is onvermijdelijk en het komt ook ergens vandaan. Het komt voort uit de manier waarop in Nederland jarenlang met zaken is omgegaan. In plaats dat de gematigde politiek er iets mee doet, zorgen ze er juist voor dat dit soort figuren steeds weer de kans krijgen en er komt een moment en dan krijgt een dergelijk figuur de meerderheid.

@Rock, we hebben het hier over geweld in naam van het geloof. Daar staan de acties van Amerika buiten, ongeacht of ik het daar wel of niet mee eens ben.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:06

ik ga met rock mee! (en ik ga nu paardrijden dames.)