Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:56

ik zal eens wat vertellen, ik heb wel eens tijdens het paardrijden een broodje kroket gegeten Clown

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:58

runningkawa schreef:
Woon je bij mij in de buurt, dan is er wellicht een match Lachen
Anders ziet het er triest voor je uit hoor... gaat niks worden
Tssssk...mensen die paardrijden en een kroket lusten

Tong uitsteken Clown

Haha Knipoog
Jammer genoeg wonen we echt te ver uit elkaar Tong uitsteken

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:59

moniekk schreef:
ik zal eens wat vertellen, ik heb wel eens tijdens het paardrijden een broodje kroket gegeten Clown

Dat méééén je niet!! dat kan niet hoor!! Stel je voor dat je per ongeluk zo'n trek krijgt dat je een hapje paard neemt Vork Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:00

ik vind dat nogal grof hoor,
maakt het jullie dan echt niet uit hoe er met die dieren wordt omgegaan om je kroket te kunnen produceren?
zijn jullie dan paardrijd-liefhebbers, ipv paarden-liefhebbers?

het is echt niet nodig om zo stoer te doen hoor, boeren willen vaak ook het beste voor hun vee, en zorgen er goed voor.
net als wij met paarden.
en nu we weten wat voor gruwelijks er in amerika en mexico gebeurd, geeft dat lijkt mij toch wel aanleiding tot nadenken!
hoe het daar gaat, dat moeten we toch niet willen met z'n allen??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:04

Marigold schreef:
maakt het jullie dan echt niet uit hoe er met die dieren wordt omgegaan om je kroket te kunnen produceren?

het is echt niet nodig om zo stoer te doen hoor, boeren willen vaak ook het beste voor hun vee, en zorgen er goed voor.
net als wij met paarden.
en nu we weten wat voor gruwelijks er in amerika en mexico gebeurd, geeft dat lijkt mij toch wel aanleiding tot nadenken!

Het is niet netjes wat daar met de dieren gebeurt, maar heel cru gezegd niet het probleem van Nederland. De slachtpaarden binnen Nederland hebben geen recht tot klagen.

Kijk eens naar de honden en katten in Spanje, Portugal en weet ik het waar nog meer, de galberen, de dieren die voor bont worden gefokt en ga zo maar door. Allemaal dingen om over na te denken en waar zeker wat mee moet gebeuren, maar Nederland heeft z'n eigen 'problemen' op dierengebied. Hier komt ook nog genoeg dierenleed voor waar niets aan gedaan wordt.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:05

Marigold schreef:

net als wij met paarden.

Mee eens! Tuurlijk wil ik dat mijn paard goed behandeld word en nee ik ben niet alleen een paardrijder maar ook een paardenmens! (anders zou ik niet twee shetjes hebben die ik met liefde verzorg, aangezien je daar niet op kan rijden)
Maar ik word gewoon een beetje boos van de reactie van ninx en dan ga ik zulke opmerkingen maken.
Maargoed ik kan ook serieus zijn (die opmerkingen waren dus gewoon grapjes, als je dat nog niet had begrepen Knipoog)
En het geeft mij ook aanleiding tot denken. Want: vind ik het kroketje nog echt zo lekker als er een paard levend voor in stukken word gehakt?!? Nee!!
Maar zoals ik al zei: in Nederland is het gelukkig beter geregeld.
Ik vind zeker dat we de kwestie's in Amerika en Mexico moeten aanpakken en de paarden een fijne laatste minuut moeten gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:05

Natuurlijk is het erg wat er in die landen gebeurd. Voor mij de reden als ik bij de slager een stukje vlees koop dat ik alleen maar Nederlands vlees wil. (ook groenten en fruit)
Dit omdat het in Nl gewoon goed geregeld is.
Ik heb door de tijd heem verschillende varkens bedrijven van binnen gezien en die dieren zijn niet zielig.
Ja ze zitten in een hok.
Maar een konijn, vogel, hamster?
Bij hoeveel mensen zitten die niet in hun hokje zonder aandacht? Of aandacht van kinderen die er lomp mee omgaan.Of met 30 graden in de volle zon...maar dat mag allemaal wel.... levenslang...maar owee als het woordje dood op de proppen komt...dan is he ineens zielig

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:06

nou weet je als ik op concours ga eet een vaak een broodje kroket/frikandel, dat ze zoiets daar verkopen zeg niet normaal, nee grapje.

Als jij het niet eet dan eet iemand anders het wel hoor, je kunt je er druk over maken maar zo werkt het gewoon.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:06

ik ben al vanaf mijn 9e vegetariër.. Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:08

runningkawa schreef:
Natuurlijk is het erg wat er in die landen gebeurd. Voor mij de reden als ik bij de slager een stukje vlees koop dat ik alleen maar Nederlands vlees wil. (ook groenten en fruit)
Ik heb door de tijd heem verschillende varkens bedrijven van binnen gezien en die dieren zijn niet zielig.
Ja ze zitten in een hok.
Bij hoeveel mensen zitten die niet in hun hokje zonder aandacht? Of aandacht van kinderen die er lomp mee omgaan.Of met 30 graden in de volle zon...maar dat mag allemaal wel.... levenslang...maar owee als het woordje dood op de proppen komt...dan is he ineens zielig

Het ging niet zozeer meer over dood maar hoe er met slachtvee wordt omgegaan.
Omdat het toch maar slachtvee is Verdrietig

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:08

Marigold schreef:

net als wij met paarden.

Tuurlijk is het erg !
Als ik zulke filmpjes ziet denk ik " stop onmiddelijk"
Maar vind het gewoon te lekker Lachen
Mijn zusje integendeel hoef je echt geen vlees aan te bieden MAAR
Ze heeft wel een "verzorgstertje" die van een kroketje & frikandelletje houd Lachen

Eigenlijk vind ik ALLES zielig .
En ik moet eerlijk zijn : Er zijn ergere dingen dan vleeseten !

@ Quellian :

Wou ik net typen !!
Al die hondjes dan in het buitenland ?
Wasbeertjes die levend gevild worden ?
Beren die moeten dansen enz .
Is ook niet normaal .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 14:10

Midasje schreef:
runningkawa schreef:
Ja ze zitten in een hok.

Ik heb het hier niet over mexico, maar gewoon over nederland
Dan horen de mensen het woordje dood en is het zielig.
Maar een dier levenslang opsluiten mag wel... lees je nog geen topic over...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:45

Als je er heel goed over nadenkt is het met name zielig dat paardenvlees in kroketten wordt verwerkt, terwijl paardenvlees als zodanig van hele hoge kwaliteit is. Omdat mensen het niet meer waarderen, gaat het dus in junkfood en ligt het prijsniveau erg laag. Dat is met name fnuikend voor die paarden die slecht verzorgd worden. Ik neem aan dat die mensen die hun paarden niet goed verzorgen, er ook geen moeite mee zouden hebben om ze naar de slager te brengen. En volgens mij is een paard beter af dood dan dat ze mishandeld en of slecht verzorgd worden. De keuze voor de slechte verzorgers zou een stuk beter zijn als de mensen weer bereid zijn geld te betalen voor goed paardenvlees, waardoor de "mishandelaars" voor een goede prijs van hun "problemen" af kunnen komen.

Dat klinkt als een bijzonder wrede constatering, maar ik ben bang dat het wel zo is.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:52

Midasje schreef:
runningkawa schreef:
Ja ze zitten in een hok.

Ik heb het hier niet over mexico, maar gewoon over nederland
Dan horen de mensen het woordje dood en is het zielig.
Maar een dier levenslang opsluiten mag wel... lees je nog geen topic over...[/quote]

Maar wat ik al zei gaat het om het vervoer van de dieren en niet o m het woordje dood.

En wat betreft de diertjes in NL in de hokjes Je hebt helemaal gelijk allen was dat het punt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 15:57

Ook nederlands transport is niet zielig.
Ja ze staan met meerdere samen, dicht bij elkaar.
Maar dat is juist fijner dan los.

Een jomg paard kun je bijv ook het beste laden in een 2 paards trailer met tussenschot.
Dan heeft hij wat steun in de bochten als hij wil.
Zet je die in een 2 paardstrailer zonder tussen schot is stil blijven staan vaak moeilijker.

Varkens idem dito.
Ze hebben zo steun aan elkaar.
Anders zouden ze in een bocht met wat pech gewoon op en neer rollen Lachen

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:00

runningkawa schreef:
Ook nederlands transport is niet zielig.
Ja ze staan met meerdere samen, dicht bij elkaar.
Maar dat is juist fijner dan los.

Een jomg paard kun je bijv ook het beste laden in een 2 paards trailer met tussenschot.
Dan heeft hij wat steun in de bochten als hij wil.
Zet je die in een 2 paardstrailer zonder tussen schot is stil blijven staan vaak moeilijker.

Varkens idem dito.
Ze hebben zo steun aan elkaar.
Anders zouden ze in een bocht met wat pech gewoon op en neer rollen Lachen

Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens, maar ik denk dat Midas wat anders bedoelt.
Bijvoorbeeld de paarden die naar spanje werden vervoerd en zonder water en voer zaten en gewoon op elkaar 'stonden'.
Dat soort vervoerstransporten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:02

Maar is dat nederlands transport?
Of uitgevoerd door een buitenlands transport bedrijf?

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:05

runningkawa schreef:

Het enige wat ik nog weet (is al een tijdje geleden) dat de paarden uit Nederland kwamen.
Volgens mij ook nederlands transport bedrijf, maar kan je dat niet met 100 procent zekerheid garanderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:39

Beste mensen,
ik heb een ban omdat ik Mloei onheus bejegend zou hebben.
Wellicht had ik in mijn hand moeten bijten, of tot 1000 moeten tellen voordat ik haar van repliek diende.
Anyway, het maakt duidelijk dat dit onderwerp me raakt. En dat de zorgvuldig gekozen woorden van Mloei om de 'vega's' op de kast te jagen hun doel niet gemist hebben.
Ik hoop dat jullie de discussie voortzetten en er allemaal iets van leren.... ik heb er iig weer genoeg van opgestoken!
Groetekes en tot later!
Ninx

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:57

runningkawa schreef:

Ja dat bedoelde ik en dat zijn toch wel buitenlandse transporten.
Wat ik weet wordt er in NL goed met het vee omgegaan.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 16:57

Ninx schreef:
Beste mensen,
Wellicht had ik in mijn hand moeten bijten, of tot 1000 moeten tellen voordat ik haar van repliek diende.
Anyway, het maakt duidelijk dat dit onderwerp me raakt. En dat de zorgvuldig gekozen woorden van Mloei om de 'vega's' op de kast te jagen hun doel niet gemist hebben.
Ik hoop dat jullie de discussie voortzetten en er allemaal iets van leren.... ik heb er iig weer genoeg van opgestoken!
Groetekes en tot later!
Ninx

Haha! Doei!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:04

Ninx..
je kwam op mij over als iemand met princiepes, waar je je aan houd en echt achter staat.
oké, soms breng je het op z'n scherpst, en misschien had je het na 'tot 10 tellen' een beetje milder gebracht, maar ik begrijp je bevlogenheid wel, en ook de machteloosheid die je kan voelen tegenover de struisvogels zegmaar.
succes met je tijdelijke boktloosheid. (dat is het toch, als je een ban krijgt?)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:04

Midasje: zo te zien ben je ook naar een ban aan het solliciteren. Een beetje respect voor elkaar aub

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:22

Ninx schreef:
Beste mensen,
Groetekes en tot later!
Ninx

Dit was niet mijn bedoeling geweest en heb de mods dan ook niet geraadpleegd etc.
Maar als jij hart to get wil spelen (met je opmerking van de advertentie voor een bijrijdpaard) dan schiet dat bij mij in het verkeerde keelgat, vandaar mijn (soms nonserieuse) reactie daarop.
Het spijt me voor jou dat je een ban hebt, dat was nogmaals niet mijn bedoeling, maar miss gedeeltelijk je eigen schuld?
Maar ik ben blij dat je voor je principes staat, want ik hou van mensen die voor hun eigen principes staan!
Wat dat betreft heb je mijn respect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 17:27

Een ban heb je pas bij een 2e "overtreding"
Maar het op de man gaan spelen over de bijrijder is nu ook niet echt nodig om je duidelijk te maken.
maar goed, we weten niet hoe de OW precies geformuleerd is en waar het precies om gaat Lachen
Maar over een dagje ben je dan were terug Lachen
En zie ik je ook weer graag Lachen

Midasje, dan bedoelen we hetzelfde Lachen
De manier zoals het in het buitenland regelmatig gaat (vervoer, houden) moet ook echt gestopt worden.
Walchelijk gewoon.
Maar hier in NL gaat het allemaal wel vind ik dan.