De rest van de belgen die ik ken zijn wel vriendelijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MysticTinker schreef:Bij ons wel, daar zegt iedereen hoi of dag tegen elkaar.
MysticTinker schreef:De enige belgen die ik in onze stad zie rijden als idioten, zien er uit als zwervers en houden met niks en niemand rekeningMaar die komen alleen naar Geleen om drugs te halen bij de coffeeshop, daar zie je 70% belgen, 20% fransen, en 10% nederlanders
![]()
De rest van de belgen die ik ken zijn wel vriendelijkNiet zo veel verschil met de nederlanders (limburgers) hier in de buurt, maar als we naar Holland gaan dan merk ik ook véél verschil, daar zijn de mensen veel vrijer, ze zeggen gewoon wat ze denken, en er wordt niet vaak gegroet als je andere mensen bv in het bos tegenkomt. Bij ons wel, daar zegt iedereen hoi of dag tegen elkaar.
line_king schreef:Urielle schreef:*bedenkt wat schommelen was*
tauteren! dat was het!
Nog beter; de wipplank: de biezebijze
line_king schreef:Hier is "peizen" zonder die n...
Kpeis dak morgent de barrechoc van mijnen otto ne keer ga vervange...
barrechoc = bumper
Aan autos hangen nog meer leuke vlaamse woordjes trouwens: vis platinees, ambraiage, freins, kilometrique, carosserie en zooooveel meer
Jakary schreef:line_king schreef:peizen
barrechoc
vis platinees, ambraiage, freins, kilometrique, carosserie en zooooveel meer
en de claxon ni vergeten hè
Jakary schreef:En een aansteker is nen briquet.
Cassidy schreef:En in het Nederlands is een dampkap een wasemkap.
line_king schreef:ooooh ooh, as dat zo'n grote bank die heen en weer gaat; waar er 2 aan de uiteinden moeten rechtstaan en de rest int midden zit?
ik was die naam vergeten eigenlijk; maar dat is leueueueuek!!
xKatleentjex schreef:Glijbaan is hier schuifaf, schommel is schommel en wip is ook gewoon wip.
Wat mensen wel vreemd vinden is dat wij vaak 'mich' gebruiken in plaats van me/mij. "Pak mij die borstel eens." "Pak mich die borstel es."
Renza schreef:Ow als we hier al picalily eten is dat met de boerenkool maar boerenkool is vies dus dat eten we bijna nooit
esperance schreef:vrachtwagen - camion
sissie schreef:Trouwens, met die woorden van die Antwerpse site heb ik geen moeite! Ze worden hier allemaal gebruikt
Ronja schreef:In de frituur zorgt het verschil tussen een boulet, frikadel en een curryworst ook nogal eens voor problemen.
En toen ik ergens frikadellen met krieken op de kaart zag staan wist ik het helemaal niet meer
Boulet is dus een gehaktbal, curryworst is de nederlandse frikandel en frikadel... soort gehaktbrood ofzo?