God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:33

eefangel schreef:
Dat zijn er nog aardig wat Clown
(snap de relevantie van die lijst niet, want die namen zeggen me niets)

T wordt echt lekker vol daar in de hel.

Ik vind het echt je reinste onzin.

ik denk dat je je een beetje moet verdiepen in dit soort "verhalen"
je moet daar veel over hebben gelezen om het te begrijpen.
dit was slechts een aanvulling want het waren niet zomaar gevallen engelen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:33

@moniek: fantastisch dat je de namen van de gevallen engelen weet, maar wel een beetje offtopic.
de duivel is dus wel geschapen door god, maar dan als engel.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:35

fojoe schreef:
@moniek: fantastisch dat je de namen van de gevallen engelen weet, maar wel een beetje offtopic.

juist het was de lichtdragen gods lievelings engel.
ik had al aangegeven waarom ik dat heb gedaan.
is gelijk anders als een engel een naam heeft en veel namen ken je wel terug van wat je ziet en leesd in boeken/films.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:35

erleyne schreef:
Interessant topic!
Ik vind dat de discussie echt netjes gevoerd wordt, als zijn sommige gelovigen minder bijbelvast dan ze zelf wellicht doorhebben, en is er volgens mij nogal wat onduidelijkheid over de evolutietheorie.
Als ik zou moeten kiezen tussen God of Darwin, dan maar Darwin. Ik ben totaal niet religieus, dus de keuze voor God zou ik niet maken. Maar na Darwin zijn we ondertussen al weer een heel stuk verder ( en genuanceerder ) gegaan met het ontwikkelen van de evolutietheorie, dus om nou alles aan hem vast te pinnen? Hetzelfde geldt voor de theologie. Als je deze discussie zou voeren met een goede theoloog, zou je denk ik met een heel andere bril naar de onmogelijkheid van het bestaan van een God gaan kijken.
Die zijn ook al iets verder dan: ik geloof, want het staat in de bijbel ( gelukkig maar Knipoog )
Overigens ben ik het wel eens met de ying/yang gedachte: waar goed is, is kwaad, waar plus, min. Het universum is altijd in evenwicht, kan tijdelijk verstoord worden, maar zal altijd een nieuw evenwicht zoeken, zowel op micro, meso als macroniveau. En daarom is het voor mij makkelijk om de evolutietheorie te 'geloven', evolutie is gewoon een manier van de wereld om in evenwicht te blijven.

ok, dan stel ik weer een verandering in de topic-titel voor: "schepper of evolutieleer" Knipoog

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:36

Citaat:
Leugenaars lijden in de hel

306. Iemand die de waarheid ontkent en iemand die iets gedaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaan naar de hel (niraya). Na de dood vergaat het beide typen personen, die deze slechte daden verrichten, hetzelfde.

abhutavadi nirayam upeti yo vapi katva na karom iti ca'ha ubho'pi te pecca sama bhavanti nihinakamma manuja parattha

Iemand die leugens vertelt over anderen gaat naar de hel (niraya); iemand die kwaad begaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaat ook naar de hel. Kwaaddoeners zoals zij, lijden op dezelfde manier in hun volgende bestaansvorm (de hel).

(gequote uit bovenstaande link van moniek)

Ok dat je niet mag liegen, dat snap ik.
En als met de waarheid ontkennen wordt bedoelt: jóuw waarheid ontkennen,
dan plaats ik hier toch mijn kanttekeningen weer bij..
Wie ben jij, en wie zijn de rest van de christenen, om te claimen de waarheid in pacht te hebben?

fojoe

Moniek schreef:
fojoe schreef:

juist het was de lichtdragen gods lievelings engel.
ik had al aangegeven waarom ik dat heb gedaan.
is gelijk anders als een engel een naam heeft en veel namen ken je wel terug van wat je ziet en leesd in boeken/films.

ja, idd, in andere verhalen Haha!

Sim0ne

Wel een beetje raar dat God niet aan zag komen dat zijn lieveling hem zou verraden.

Moniek

fojoe schreef:
erleyne schreef:
Interessant topic!
Ik vind dat de discussie echt netjes gevoerd wordt, als zijn sommige gelovigen minder bijbelvast dan ze zelf wellicht doorhebben, en is er volgens mij nogal wat onduidelijkheid over de evolutietheorie.
Als ik zou moeten kiezen tussen God of Darwin, dan maar Darwin. Ik ben totaal niet religieus, dus de keuze voor God zou ik niet maken. Maar na Darwin zijn we ondertussen al weer een heel stuk verder ( en genuanceerder ) gegaan met het ontwikkelen van de evolutietheorie, dus om nou alles aan hem vast te pinnen? Hetzelfde geldt voor de theologie. Als je deze discussie zou voeren met een goede theoloog, zou je denk ik met een heel andere bril naar de onmogelijkheid van het bestaan van een God gaan kijken.
Die zijn ook al iets verder dan: ik geloof, want het staat in de bijbel ( gelukkig maar Knipoog )
Overigens ben ik het wel eens met de ying/yang gedachte: waar goed is, is kwaad, waar plus, min. Het universum is altijd in evenwicht, kan tijdelijk verstoord worden, maar zal altijd een nieuw evenwicht zoeken, zowel op micro, meso als macroniveau. En daarom is het voor mij makkelijk om de evolutietheorie te 'geloven', evolutie is gewoon een manier van de wereld om in evenwicht te blijven.

ok, dan stel ik weer een verandering in de topic-titel voor: "schepper of evolutieleer" Knipoog

ik zeg schepper maar dat wisten jullie natuurlijk al

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:37

Citaat:

306. Iemand die de waarheid ontkent en iemand die iets gedaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaan naar de hel (niraya). Na de dood vergaat het beide typen personen, die deze slechte daden verrichten, hetzelfde.

abhutavadi nirayam upeti yo vapi katva na karom iti ca'ha ubho'pi te pecca sama bhavanti nihinakamma manuja parattha

Iemand die leugens vertelt over anderen gaat naar de hel (niraya); iemand die kwaad begaan heeft en zegt: "Dat heb ik niet gedaan", gaat ook naar de hel. Kwaaddoeners zoals zij, lijden op dezelfde manier in hun volgende bestaansvorm (de hel).

Dan gaat dus elk kind naar de hel. Elk kind heeft wel eens iets stouts gedaan om het vervolgens te ontkennen (uit angst voor straf)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:38

nee, daarvoor heb je de biecht.
toon berouw, alle zonden worden vergeven.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:39

Gods mooiste Engel” was niet tevreden met zijn onsterflijke positie dicht bij God. Hij heeft dit niet zien aankomen omdat de lichtdrager(lucifer heel veraadelijk te werk ging)Hij kan de hele wereld manipuleren en deed dit ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:39

Citaat:
(Cassidy)
Darwin voor de feiten, God voor de spiritualiteit die iedereen nodig heeft. En dan maakt het niet uit of je daar de naam God, Allah, Jahwe, Jehova, Buddha, of Vishnu aan plakt. Daar haalt de mens zijn kracht uit, en niet uit Darwin en de kennis dat we vroeger er anders hebben uitgezien.

Ja

God is voor mij niet de God van het christendom, maar een energie wat iedereen in zich heeft.
Ik geloof dat alles met elkaar in verbinding staat (Zero Point Field) qua energie.

spettic schreef:
Ken je het verhaal van de zondeval?
Daarmee is alle ellende begonnen.
Dat is niet de schuld van God toch?

Precies, je kunt je werk niet volmaakt afleveren omdat je zelf niet volmaakt bent, niemand niet.
Alleen God is volmaakt.

Alle 'religies' hebben een scheppingsverhaal, vele volkeren hadden vroeger hun eigen scheppingsverhaal, als je daar een paar van leest zie je vele overeenkomsten met het 'christelijke' scheppingsverhaal. Het zijn verhalen, manieren waarop mensen vroeger probeerden dingen te verklaren.

Hoe je het ook noemt, uiteindelijk (denk ik) gelooft iedereen die gelooft in dezelfde 'kracht', alleen zijn er vele namen voor.

En de zondeval is een mooi stukje verzonnen door mannen waarmee ze vrouwen jarenlang konden onderdrukken.

De duivel is oorspronkelijk afgeleid van de god Pan en de Gehoornde God welke vroeger door 'heidenen' vereerd werd en op deze manier hebben ze deze overgenomen als de slechterik. Samen met de hel een mooi afschrikmiddel om mensen te bewegen hun eigen geloof en goden 'los te laten'.

ik zeg niet hiermee dat God niet bestaat, ik weet het niet. Ik weet alleen dat 'God' vele vele jaren (en nog steeds) door mensen wordt gebruikt om andere mensen te onderdrukken en gedachtengangen op te dringen. En dat vind ik zonde. En áls God op die manier bestaat, lijkt mij niet dat dat zijn bedoeling was

Ondertussen zijn er vele aspecten van de heidenen overgenomen door de christenen omdat ze wel doorhadden dat het niet helemaal lukte mensen van hun eigen geloven af te krijgen en dus hebben we met Kerstmis een kerstboom (de Yuleboom) met lichtjes (viering 21 december dat de langste nacht voorbij is en het licht weer terugkeert) en hebben we konijntjes en eieren met Pasen (representatief voor vruchtbaarheid/komst van de lente) enz.

Er zitten in het christendom dus nog genoeg aspecten die uit andere geloven komen, maar wat mensen niet meer zien.

Ierland is één van de weinige landen waar het 'heidense geloof' en het christelijke geloof hand in hand samen gaan, dat vind ik een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.

Mij lijkt dat god staat voor liefde, respect, goed doen, verantwoordelijkheid nemen. Dat je kracht put uit je geloof.

Hmm.. hele gedachtenbrij zo Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-12-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:40

Sim0ne schreef:
Citaat:

Dan gaat dus elk kind naar de hel. Elk kind heeft wel eens iets stouts gedaan om het vervolgens te ontkennen (uit angst voor straf)

een kind word snel vergeven omdat het puur is zolang hij /zei zijn zonden opbiecht is het goed.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:41

fojoe schreef:

Dus je mag uitvreten wat je wil, als je maar achteraf berouw toont. Lekkere moraal...

fojoe

Moniek schreef:
Gods mooiste Engel” was niet tevreden met zijn onsterflijke positie dicht bij God. Hij heeft dit niet zien aankomen omdat de lichtdrager(lucifer heel veraadelijk te werk ging)Hij kan de hele wereld manipuleren en deed dit ook

ja, de bijbel is een mooi verhaal.
net als de noorse, griekse, romeinse mythologie etc.

Anoniem

Sim0ne schreef:
fojoe schreef:

Dus je mag uitvreten wat je wil, als je maar achteraf berouw toont. Lekkere moraal...

Op deze manier vind ik dat je niet kan leren verantwoordelijkheid te nemen voor je daden

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:42

Sim0ne schreef:
fojoe schreef:

nee dat zie je verkeerd.
elke zonde heeft conceqenties die zijn van klein tot groot en daardoor word jou levensweg bepaald.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:43

fojoe schreef:
Moniek schreef:

ja, de bijbel is een mooi verhaal.
net als de noorse, griekse, romeinse mythologie etc.

klopt niet alleen een mooi verhaal maar ik ben er door overtuigd.
nogmaals voor mij is geloven zien en niet zien is geloven.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:44

Maar nu heb ik nog even een vraagje over de bijbel:

De bijbel is dus geschreven door iemand die dit rechtstreeks van god te horen heeft gekregen?
(Of het zijn verhalen die mond op mond door zijn gegeven,
en later door iemand zijn opgeschreven, maar iig de oorsprong ervan ligt bij iemand die deze info van god kreeg?)

Wat is daar precies het bewijs voor?
Of is dat enkel een goed vertrouwen in iemand die zijn praatje goed voor mekaar had Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:44

Moniek schreef:
nee dat zie je verkeerd.
elke zonde heeft conceqenties die zijn van klein tot groot en daardoor word jou levensweg bepaald.

ja, dat kan wel zijn, maar als je berouw toont voor je zonden worden ze vergeven en mag je toch naar de hemel.
(cfr. de moordenaar die aan het kruis naast jezus hing)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:46

@suze_: hele gedachtenbrij, maar ik ben het met je eens.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:48

fojoe schreef:
Moniek schreef:
nee dat zie je verkeerd.

ja, dat kan wel zijn, maar als je berouw toont voor je zonden worden ze vergeven en mag je toch naar de hemel.

zoals ik al zei niet elke zonde word vergeven en alles heeft een concuqentie dat bepaal ik niet kan je daarin ook niet helpen.
Iedereen doet dingen met andere reden je kan niet zeggen hij heeft gemoord hij gaat naar de hel zo werk het niet.
Puurheid wegnemen en je tegen het geloof keren (godslasterij is vaak een hele erge zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:50

Moniek schreef:
zoals ik al zei niet elke zonde word vergeven en alles heeft een concuqentie dat bepaal ik niet kan je daarin ook niet helpen.
Iedereen doet dingen met andere reden je kan niet zeggen hij heeft gemoord hij gaat naar de hel zo werk het niet.
Puurheid wegnemen en je tegen het geloof keren (godslasterij is vaak een hele erge zonde.

wat bedoel je met Puurheid wegnemen?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:50

Moniek schreef:
Sim0ne schreef:

nee dat zie je verkeerd.

Ja, worden je zonden nou vergeven of niet als je berouw toont? Fojoe schrijft alle zonden worden vergeven als je biecht.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 16:51

fojoe schreef:
Moniek schreef:
nee dat zie je verkeerd.

Dan heeft het dus geen consequenties, als je toch naar de hemel mag?