Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Piera

Re: Teken de petitie, zeg NEE tegen het rookverbod in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:26

HELder schreef:
Ik teken ook niet. Vergelijk het maar eens. Óf de rokers moeten even een paar minuten naar buiten om hun sigaretje te roken en kunnen daarna weer gewoon naar binnen waar ook de mensen die niet roken nog vrij kunnen ademen, óf de rokers staan heel de avond binnen te paffen, waardoor de mensen die niet roken er de hele avond last van hebben, ipv die 5 minuutjes waarin de rokers buiten moeten staan. Lijkt mij dat dit niet eens een discussiepunt zou moeten zijn toch?

Heel goed gezegd. Ik kijk echt uit naar rookvrije horeca. Vrienden van mij hebben astma en kunnen daardoor niet te lang uit, dat is toch belachelijk! Ik vind het prima dat mensen willen roken, maar snij daarmee niet iemand anders in de vingers. Hoeveel moeite kan het zijn om even naar buiten te lopen...

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:28

ik heb getekend. Ik rook zelf niet maar ik het rookverbod in de horeca echt dikke onzin. Dat je in restaurant niet mag roken heb ik nog wel vrede mee maar in cafe,s enz niet vind ik echt dikke onzin.Ik zie het al helemaal voor me dat iedereen buiten op straat gaat zitten roken. Krijg je daar weer overlast door enz.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:36

Rokers hebben deze impopulaire maatregelen te danken aan de rokers die geen rekening wensen te houden met het welzijn van niet-rokende medemensen. Rokers zoals ik ze in dit topic ook al ben tegengekomen, die aan komen zetten met argumenten als dat zweet en bier ook stinkt en dat mp3-spelers ook irritant kunnen zijn, en daarmee weigeren in te zien dat roken voor sommige mensen wel iets meer overlast kan betekenen dan het alleen maar vinden stinken of irritant vinden. Rokers die dus net doen alsof de lichamelijke klachten als tranende ogen, benauwdheid en hoofd- of keelpijn, die je medemens over kan houden aan jouw rookgedrag gewoonweg niet bestaan. Rokers die zelfs niet-rokers die aangeven last te hebben betitelen als aanstellers of egoïsten die hun hun sigaretje niet gunnen, waardoor niet-rokers in een gemengd gezelschap bestaande uit zowel rokers als niet-rokers vaak niet eens meer durven te vragen of er misschien niet gerookt kan worden. Waardoor niet-rokers zich bezwaard voelen om tijdens dat etentje met collega's of tijdens die zakenlunch met die rokende klant voor te stellen om in het niet-rokengedeelte van het restaurant te gaan zitten. En daardoor ongewild toch in het rokersgedeelte belanden waar het nu juist blauw staat van de rook, zodat ze door het instellen van gescheiden ruimtes van de regen in de drup zijn geraakt.
Het is díe houding van sommige rokers die maakt dat slogans als 'Roken, daar komen we samen wel uit' vaak toch niet werkten.
En daarmee hebben dergelijke rokers het helaas verpest voor zowel zichzelf als voor de rokers die wèl rekening willen houden met een ander. En daar helpen geen 10 petities meer tegen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:38

Precies wat ik dacht, gewoon stemmingmakerij. En MOGEN gewoon rookruimtes komen, wat ze op die petitie dus voorspiegelen alsof dat niet zo is.

http://www.stivoro.nl/horeca.html

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:38

Citaat:
En daar helpen geen 10 petities meer tegen.

Gelukkig niet!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:39

Helemaal gelijk Oprtaij. Knipoog

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:40

weet je welke mensen het ergste zijn. Mensen die gestopt zijn met roken. Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat die het hartste lopen te klagen over rokers. Ik vind dat iedereen rekening met elkaar moet houden. Zowel de rokers als de niet rokers.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:42

Zelf ben ik wel een roker en vindt dus dat de mensen om mij heen geen last moeten hebben omdat ik zo nodig wil roken.
Daarom behoor je gewoon rekening met elkaar te houden en dat is niet alleen op het gebied van roken .
Er zijn in zoveel gelegenheden aparte rookzones en met de juiste afzuig/reinigingssystemen kan er best wel wat op gevonden worden.

Als er een gehele rookverbod komt dan ga ik gewoon niet meer uit en verder vindt ik dat je als roker tegenwoordig bijna misdadig bent en daar baal ik gewoon van.

Dus ik heb de petitie getekend.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:47

Needje schreef:
Ik rook zelf. Maar weet niet of ik het zo erg vind als het niet meer mag. Zal zeker kl*te zijn in het begin. Maar het kan je ook helpen om er van af te komen. Verder merk ik ook dat als je in een omgeving bent waar niet gerookt wordt, en je ook niemand ziet roken, je zelf ook veel minder de neiging hebt om te roken. (ik tenminste)
Eigelijk zouden ze het zoals het in Amerika was moeten doen. Rokersruimte en een niet-rokersruimte. Kan je zelf kiezen. (restaurant)
In de kroeg wordt t wat lastiger.

moet zeggen dat in engeland jaren geleden al sommige cafe's half om half waren
ene ruimte waar gepaft mocht worden (niet dus voor de rokers maar ook niet rokers mochten daar komen Knipoog ) en in de andere ruimte mocht niet gerookt worden

Lotte1990 schreef:
Jolliegirl schreef:
Het maakt mij geen donder uit, liever zou ik willen dat ze 2 apparte afgescheiden ruimtes zouden maken..

Dat wordt gezellig als je met rokende en niet-rokende vrienden uitgaat..

je hebt dan en keuze als groep wat je doet naar de roker of niet roker afdeling

beantsje schreef:
Tekenen? Ik kijk wel uit, ik ben juist blij dat ik straks lekker in een restaurant kan genieten van een heerlijk etentje zonder de stank van sigaretten.

ik lees net dat er in Duitsland al een rookverbod is? Mooi, moeten we voorlopig daar maar uit eten!

niks van gemerkt 2 weken geleden Bloos

ben voor rookvij eten Vork ,
maar na het eten is het wel fijn om in de "rookkamer"(of lounge) al dan niet met openhaardje
met een bakje koffie of een borrel het eten te laten zakken Bloos

het zou erg fijn zijn als mensen daar de keuze nog in hadden
als ik uiteten zou zijn met niet rokers die last hebben van rook
blijf je dus gewoon gezellig aan tafel zitten
zit je met rokers en of mensen die het niet zo erg vinden
dan is dat een optie

cafe;s zouden de keuze moeten hebben
tussen 2 ruimtes of een wel of niet rokers cafe

een algeheel verbod , nee dat vin dik minder prettig

houd in de regel rekening met niet rokers Knipoog
als ik ergens in huis ben waar niet gerookt word , ook al mag het wel binnen
dan rook ik toch buiten als ik wil , om mensen niet tot last te zijn

zij hoeven geen last te hebben van mijn verslaving
maar bij het uitgaan zal het wel fijn zijn als er een keuze blijft

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:52

IKbenEllen schreef:
Precies wat ik dacht, gewoon stemmingmakerij. En MOGEN gewoon rookruimtes komen, wat ze op die petitie dus voorspiegelen alsof dat niet zo is.

Dit is van 3 juli, volgens mij is het daarna bijgesteld. Ik weet alleen niet meer waar ik dat nou gelezen heb.... **gaat nadenken**

Aan de andere kant is het natuurlijk wss wel zo, dat als er veranderingen waren geweest, Stivoro dat op de site zou zetten.

**gaat nog harder nadenken**

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:57

ninja2 schreef:
weet je welke mensen het ergste zijn. Mensen die gestopt zijn met roken. Ik heb het al zo vaak meegemaakt dat die het hartste lopen te klagen over rokers. Ik vind dat iedereen rekening met elkaar moet houden. Zowel de rokers als de niet rokers.

Ligt er ook wel een beetje aan waarom mensen stoppen, anderen hebben het besef nog niet van wat ze er mee aanrichten bij eigen persoon en medemens.
Dat is vst ook mede de reden van dat er makkelijk over die zin van 4 uur geen sigaret is net zolang als het liggen aan een hartlongmachine tijdens een meervoudige bypassoperatie. Nog even verder uitgelegd is dat bijvoorbeeld om een vernauwing in je kransslagader te omzeilen ivm de dichtslipping. Ook dat wordt veroorzaakt door roken.
Ik zit hier niet met een kroontje op maar probeer op zijn minst een enkeling te laten zien wat er van kan komen als je alleen al meerookt, omdat een ander verslaafd is. Ja, ik vind roken in bijzijn van anderen egoistisch door de manier van denken van enkele rokers. Maakt niet uit maar in een restaurant eet ik graag zonder rook, voor de rest kan ik het wel slikken..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:01

Citaat:
Ik vind dat iedereen rekening met elkaar moet houden. Zowel de rokers als de niet rokers.

Nu ben ik een redelijk gematigd persoontje. Alles voor de lieve vrede en rekening houden met 'is my middle name'.

Maar hier ben ik het toch écht niet mee eens. Ik zie geen enkele reden waarom IK als niet-roker rekening moet houden met iemand die mij lastig valt door te roken. Ik ga niet in de stank me zitten verbijten boven mijn lekkere bordje eten, want 'ocharme, dan kan die roker tenminste zijn sigaretje roken'.

Nope, no way, niet eens een beetje.

Zoals al ergens in een eerdere post van mij: de roker zorgt voor de overlast, dus die houdt maar rekening met mijn persoontje.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:02

heb ook ff getekend Knipoog

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:03

isaja schreef:
Als er een gehele rookverbod komt dan ga ik gewoon niet meer uit en verder vindt ik dat je als roker tegenwoordig bijna misdadig bent en daar baal ik gewoon van.

Dus ik heb de petitie getekend.

Daar is dus helemaal geen sprake van...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:05

cheveyo ..klopt je kan heel veel dingen krijgen van roken
ook van wonen onder de rook van rdam bv ..
denk dat een niet roker in rdam niet veel gezonder leeft als een wel roker in friesland .. wat uiteraard een roker in rdam geen noch friesland een gegronde reden geeft om een ander met zij roook te belasten

om in de file te staan dagelijks is imo ook een eigen keuze
maar zo kunnen we nog wel even doorgaan

een degelijke afzuig instalatie zoals je in sommige restaurants ziet is wel een pre

... even iets anders
heeft iemand er een klein idee van wat er met de belastingen gebeurt als heel nederland vandaag stopt met roken ?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:05

bromfiets schreef:
IKbenEllen schreef:

Dit is van 3 juli, volgens mij is het daarna bijgesteld. Ik weet alleen niet meer waar ik dat nou gelezen heb.... **gaat nadenken**

Aan de andere kant is het natuurlijk wss wel zo, dat als er veranderingen waren geweest, Stivoro dat op de site zou zetten.

**gaat nog harder nadenken**

Ja precies, Stivoro zou de eerste zijn die het op de site gooit. Wat dat betreft een betrouwbaardere site als de site waar je die petitie op kunt tekenen.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:07

nickyu schreef:
denk dat een niet roker in rdam niet veel gezonder leeft als een wel roker in friesland .. wat uiteraard een roker in rdam geen noch friesland een gegronde reden geeft om een ander met zij roook te belasten

een degelijke afzuig instalatie zoals je in sommige restaurants ziet is wel een pre

... even iets anders
heeft iemand er een klein idee van wat er met de belastingen gebeurt als heel nederland vandaag stopt met roken ?

Dan wordt het uitgaan alsnog een stuk duurder Tong uitsteken Of het autorijden, of ze gaan belasting heffen op de ziektekostenverzekeringen.... Wie weet waar ze toe is staat zijn.

Maar een rookverbod in de horeca wil niet zeggen dat iedereen gelijk stopt met roken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:09

nickyu schreef:

... even iets anders

Een roker kan zich verplaatsen, de industrie niet zo makkelijk Knipoog

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:10

Ik heb niet getekend, ik hoop na het rookverbod voor het eerst in een heleboel jaartjes uit te kunnen gaan...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:15

Citaat:
Maar een rookverbod in de horeca wil niet zeggen dat iedereen gelijk stopt met roken

klopt
maar stel ..
er is namelijk ooit eens (kan m helaas niet vinden ,,en niet dat dat een reden is om door te roken !) een kosten baten analise gemaakt van de rokers
(de hogere ziekte kosten door het roken en de opbrengsten van het roken)
geloof dat de nederlandse staat wel gebaat was bij de rokers Bloos

kitty er zijn nu toch ook al niet rokers gelegenheden > ? niet veel helemaal eens
en veel gelegenheden hebben hele goede afzuigkappen , veel ook niet ook weer eens

zal niet te veel uitwijden mar ik ben langzaam richting rolstoel gaand
soms heb ik m bij me soms niet , heel vaak en ik blij dat ik nog kan lopen en
mensen voor mij de stoel van de trap op of af kunnen tillen
maw ..we zjin zo sociaal naar anders taligen etc maar het sociale naar
niet rokers niet lopers niet ziende etc daar mag imo nog een hoop veranderen
wat NIET inhoud dat dat ten koste moet gaan van de wel zienders (niet blinde Knipoog ) wel lopers en wel rokers

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:22

ik teken niet!
ben ex-roker,vind het nog steeds heerlijk ruiken,maar kan me heel geod voorstellen,dat er veel mensen last hebbenm van het passief meeroken.
check viewtopic.php?f=136&t=829251&hilit=supersmoker
voor en goed alternatief Lachen
het argument dat de horeca wel kan opdoeken,is flauwekul,in Engeland bleek dit ook helemaal niet waar te zijn,daar vreesde ze hetzelfde!
maar idd,straks gaan de belastingen weer omhoog,want het moet ergens vandaan komen,en de tabak is een goede melkkoe.
ik denk wel dat het op de langere termijn minder mensen gaan roken,als het verbod ook doorgevoerd word,op schoolpleinen!
veel rokers beginnen in d'r jeugd,als die bij eht stappen en op school niet beginnen,scheeld dat op de langere termijn veel verstokte rokers,denk ik.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:33

ninja2 schreef:

Ik zie niet in waarom een niet-roker verplicht zou moeten zijn rekening te houden met de gewoonte van een ander die niet alleen voor de persoon in kwestie, maar ook voor hemzelf nadelige effecten mee kan brengen.
Als iemand om wat voor reden dan ook (beleefdheid, commerciële belangen) rekening wil houden met een roker dan is dat een eigen keuze, maar het is wat mij betreft geen must.

Van mij mag iedereen roken zolang hij een ander maar niet ongewild overlast bezorgt. En dat ligt heel moeilijk. We hebben het nu over het verbieden van roken in openbare gelegenheden, maar hoeveel mensen en ook kinderen en huisdieren zitten in de thuissituatie ongevraagd in de rook?
Over huisdieren gesproken: honden en katten hebben een reukvermogen dat vele malen sterker is dan dat van onszelf. Wat doe je een dergelijk dier eigenlijk aan door in huis te roken?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:35

idd mijn paard wordt kwaad bij het voelen van sigarettenrook (direct uit de sigaret) in zijn neus Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:35

Ik ga zeker ook tekenen! Ik ben voor een rookverbod in horeca op plekken waar de werknemers rookvrij willen werken.
Waar ik werk roken we allemaal, en niemand heeft er problemen mee. Dus waarom verbieden?

Ik teken tegen Ja Ben zelf roker en vind het geen probleem om tussen rokers te werken.
Laatst bijgewerkt door patsur op 26-09-07 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:36

Patsur ga je tekenen omdat je rookvrij wilt werken? of omdat je wilt roken?