De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:43

Haha! Ik vind 't prachtig dat je op een paardenforum zo'n discussie kunt voeren (da's pas ECHT off-topic...)

Ik snap je motivatie om mensen in beweging te krijgen, te realiseren dat het echt heel belangrijk is om die keuze ook te maken. Ik ben wel bang dat dat niet gebeurt door er een opt-out systeem van te maken. Wat dat betreft denk ik dat BNN het niet beter had kunnen doen.

Off-off-topic: Rawls wordt tot de deontologen gerekend, Aristoteles is de papa van de deugdethiek. En als ik dat nou tot mijn tentamen van aanstaande vrijdag kan onthouden, ben ik heel gelukkig (want nu moest ik het nog opzoeken Haha!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:48

Op het moment dat iedereen automatisch donor is en je geen donor bent mits je een formulier instuurt, dan denk ik dat er veel bewuster word omgegaan met de mensen die het niet willen, overigens met alle respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 07:49

Shadow0 schreef:
Mensen maken de keuze niet. Mensen laten het versloffen, verdiepen zich er niet in, vinden het een 'raar' idee en denken er verder niet over na, vinden het teveel moeite, laten zich opnaaien door spookverhalen maar zijn niet bereid om de juiste informatie door te lezen... en laten die 200 mensen per jaar rustig doodgaan. Ver van hun bed.

Ben ik het helemaal mee eens. Totdat het niet meer ver van hun bedshow is en dan is het te laat. Bevolking neemt toe, meer donoren nodig.

Zijn het 200 mensen die een nier nodig hebben die dood gaan per jaar door gebrek aan donoren? Hoe groot is het aantal overigen bij gebrek aan andere donororganen?

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:26

Karin schreef:
visje schreef:
Als ze nu gewoon al eens de wet aanpassen in Nederland... daar is toch geen donorshow voor nodig?

'Gewoon de wet aanpassen' is niet zo simpel. Knipoog

Daarbij blijf ik het een kwestie van eigen keus vinden en niet iets wat verplicht of opgedrongen moet worden.

Gewoon de wet aanpassen... wetten worden voortdurend aangepast. Het is een feit dat het niet altijd gemakkelijk is om een belangrijk punt op de agenda te krijgen. Maar er zullen ook wel andere manieren zijn dan de donorshow. In België is deze wet erdoor gekomen zonder donorshow. Het doel is bereikt... maar de manier waarop vind ik erover.

In België is het niet verplicht om donor te zijn. Een Belg heeft dus evenveel keuze als een Nederlander. Ik denk dat je mensen in grofweg drie groepen kan opdelen: zij die donor willen zijn, zij die er nog nooit bij stilgestaan hebben, en zij die het bewust niet willen.

Bij de Belgische wet zijn de eerste twee groepen allemaal kandidaat-donoren. In het Nederlandse systeem zal enkel de eerste groep zich opgeven als kandidaat.

Los daarvan vind ik dat mensen in België ook moeten aangemoedigd worden om een donorkaart aan te vragen. Want dan is er voor dokters en nabestaanden nog meer duidelijkheid over wat de overleden persoon gewenst had. Het is zelden zo dat organen worden weggenomen alvorens de familie in te lichten. Dus het blijft ook hier een gevoelige procedure.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:58

Hoe zit het met een Nederlander die in Belgie woont? Hij heeft een nier nodig, staat hij dan op 2 wachtlijsten? Krijgt hij een belgische donor omdat hij dan in een belgisch ziekenhuis komt te liggen?

Hoe zit het met het donorprobleem in Belgie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:00

visje schreef:
Gewoon de wet aanpassen... wetten worden voortdurend aangepast. Het is een feit dat het niet altijd gemakkelijk is om een belangrijk punt op de agenda te krijgen. Maar er zullen ook wel andere manieren zijn dan de donorshow. In België is deze wet erdoor gekomen zonder donorshow. Het doel is bereikt... maar de manier waarop vind ik erover.
Heb je de show gezien? Want ik vond de feitelijke show (en niet het concept wat naar buiten gebracht was) eigenlijk gewoon prima in orde Ja Wel heb ik 'm met voorkennis gekeken, pas een dag later, want toen ik nog niet wist hoe het in elkaar zat wilde ik het beslist niet zien, aan dat soort dingen wil ik liever niet meewerken.)
Zouden ze het hebben gedaan met wat ze hadden aangekondigd, dan ja, had ik het onacceptabel gevonden. Maar in dit geval, zoals het nu is uitgevoerd, is het een knappe stunt die nog veel meer aandacht heeft gekregen dan ze hadden verwacht. Ik vind dat gewoon goed, en vind echt dat ze lef hebben om zoiets uit te voeren!

Veel en veel beangstigender vind ik feitelijk hoe makkelijk de politici meegaan in de waan van de dag, roepen om censuur(!), wel allemaal vooraan staan om hun onvrede met zo'n programma te betogen maar hun mond houden over al die problemen die geen wereldwijde media-aandacht krijgen. Dat de show zoveel meer emoties oproept dan het feit dat we zoveel patienten aan hun lot overlaten... En ook dat mensen het niet meer kunnen relativeren. Er is een medewerker van Endemol bedreigd. Pardon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:14

@Shadow, Nederland is nog steeds calvinistisch en zeker Balkie is nogal snel bang wat het buitenland wel niet zal denken. Typisch Nederlands toch? Wat zullen de buren wel niet denken.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:30

Een beetje off-topic: Shadow en Prrr, ik heb genoten van jullie discussie. Zo kan het ook. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:44

russel schreef:
@Shadow, Nederland is nog steeds calvinistisch en zeker Balkie is nogal snel bang wat het buitenland wel niet zal denken. Typisch Nederlands toch? Wat zullen de buren wel niet denken.

Haha! Haha! Haha!

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:58

Bealy schreef:
Een beetje off-topic: Shadow en Prrr, ik heb genoten van jullie discussie. Zo kan het ook. Lachen

Ik ook. Jullie kwamen omstebeurt met sterke argumenten, zonder elkaar af te kraken, en jullie waren bereid het vanuit een ander standpunt te bekijken. Dat is pas een èchte discussie.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:36

Ik vond het een briljant programma. Geheel Bartwaardig en dat heb ik per e-mail BNN laten weten na de uitzending.

Dit is hun antwoord:
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Er is in het programma 'De Grote Donorshow' geen nier weggegeven. De nierpatiënten zijn echt, het probleem is echt, maar de vrouw die de nier zou weggeven was een actrice. We wilden een statement maken. Dat is gelukt. In de afgelopen zeven dagen is meer over orgaandonatie gesproken dan in de zeven jaar daarvoor. Het was moeilijk om te moeten liegen over de inhoud en het was lastig om alles geheim te houden, maar dat was noodzakelijk om ons doel te bereiken. Echter, wij staan niet te lachen, omdat we iedereen voor de gek hebben gehouden. We lachen pas als er ook iets gebeurt. Als we meer donorregistraties krijgen, de wachtlijsten slinken en vooral wanneer de politiek eindelijk wakker wordt. Want zoals we in het programma al lieten zien: al die afschuw van al die politieke zedenmeesters mag vanaf nu gericht zijn op hun eigen daden.

Gr BNN

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:57

Het standaard mailtje... Maar toch wel leuk Lachen

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:08

russel schreef:
Hoe zit het met een Nederlander die in Belgie woont? Hij heeft een nier nodig, staat hij dan op 2 wachtlijsten? Krijgt hij een belgische donor omdat hij dan in een belgisch ziekenhuis komt te liggen?

Hoe zit het met het donorprobleem in Belgie?

volgens mij is er een europees systeem,dus kan jij een donororgaan uit portugal krijgen,en andersom.
Nederland "levert" zo goed als de minste donororganen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 00:15

ThePast03 schreef:
Ik ben jarenlang donor geweest tot het moment dat je jezelf moest registreren. Het feit dat je nabestaanden nu niets meer te zeggen hebben over wat er na je dood gebeurd met je organen heeft mij doen besluiten om geen donor meer te zijn. Persoonlijk vind ik het namelijk ontzettend belangrijk dat mijn nabestaanden er mee kunnen leven, zij zijn namelijk degene die door moeten.
En je kan nooit weten wie er in je toekomst je nabestaanden worden.

Heb net het begin van de uitzending gezien en heb nu helemaal mijn buik vol. Mensen boven de 50 zijn blijkbaar het leven niet meer waard en hetzelfde geldt voor rokers en exroker of mensen die chatten en puzzelen.
Het enige wat ik mag hopen dat er aan het einde van de uitzending wordt vermeld dat het allemaal toneelspel was om mensen de ogen te openen.
Anders vind ik het dieptriest. Gezien de kandidaten is te dik geen probleem, terwijl dat toch ook de levensverwachting behoorlijk kan beoordelen....

Mijn ogen zijn in ieder geval goed geopend nu. Blijkbaar kom ik over een paar jaar absoluut niet meer in aanmerking voor donor organen (te oud, levensgewoontes e.d.) dus waarom zou ik me nog druk maken. Haha!

Sorry? Ik ben volledig donor, maar ik gun mijn lever niet aan een verstokt alcoholist, of organen aan een verstokt roker.
Dus een goede zaak dat dat soort mensen niet snel in aanmerking komen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:30

Elan, je pakt er 1 stukje uit. Heb je alles wel gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:47

ThePast03 kan mij niet voorstellen dat je boven de 50 niet meer serieus genomen wordt voor een donatie. Wel weet ik dat als je 65 bent geweest er niet veel meer met je gedaan wordt als je klachten hebt, heb helaas een aantal voorbeelden in mijn omgeving daarvan.

Maar 50 is toch nog wel een leeftijd dat iemand 20 jaar verder mag gaan.

Hoe lang gaat een donororgaan mee?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:37

russel schreef:
[*olduser*] kan mij niet voorstellen dat je boven de 50 niet meer serieus genomen wordt voor een donatie. Wel weet ik dat als je 65 bent geweest er niet veel meer met je gedaan wordt als je klachten hebt, heb helaas een aantal voorbeelden in mijn omgeving daarvan.

Maar 50 is toch nog wel een leeftijd dat iemand 20 jaar verder mag gaan.

Hoe lang gaat een donororgaan mee?

Je reageert nu op een post die ik net na het begin van de uitzending heb geplaatst. De eisen die de toneelspeelster aan de ontvangers stelde waren dusdanig belachelijk (alhoelwel als ik sommige posten hier lees....) dat ik genoeg gezien had en er van overtuigd was dat dit wel toneelspel moest zijn.
Het liet wel even goed zien hoe bepaalde mensen denken.

Iemand van 65 kan ook nog best 20 jaar in goede gezondheid meegaan, genoeg voorbeelden daarvan gezien en gekend. De vraag is waar trek je de grens?
Bij een bepaalde leeftijd? Bij mensen die verkeerde leefgewoontes hebben en dan alleen bij specifieke leefgewoontes zoals roken en drinken en laten we verkeerde eetgewoontes buiten schot?

Persoonlijk vind ik mensen die willen doneren maar het liefst wel eisen zouden stellen aan de ontvanger een beetje erg ver gaan. Maar dat is mijn mening.
Ik heb niet voor niets gezegd dat ik inmiddels het liefste zou willen dat mijn organen naar een rokende, drinkende bejaarde gaan die volop geniet van het leven. Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:37

Elan schreef:
Sorry? Ik ben volledig donor, maar ik gun mijn lever niet aan een verstokt alcoholist, of organen aan een verstokt roker.
Dus een goede zaak dat dat soort mensen niet snel in aanmerking komen.

Zou je ze wel willen ontvangen van een alcoholist of kettingroker?
Of heb je zoiets dat weet ik dan toch niet dus daar maak ik mezelf verder niet druk over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:42

Denk niet dat die organen voor donatie gebruikt worden, hopelijk zien ze wel dat die organen niet meer gezond zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:47

russel schreef:
Denk niet dat die organen voor donatie gebruikt worden, hopelijk zien ze wel dat die organen niet meer gezond zijn.

Dus jij gaat er maar zo vanuit dat de organen van iedere roker/drinker allemaal slecht zijn?
Er zijn ook kettingrokers die onder een vrachtwagen terecht komen en waarvan (behalve misschien de longen) de organen verder perfect in orde zijn.
Hetzelfde geldt voor alcoholisten.

En verder blijf ik mezelf afvragen waarom mensen die te dik zijn hier buiten schot gehouden worden?
Is dat minder maatschappelijk verantwoord dan het discrimineren van rokers en drinkers?
Mensen die te dik zijn doen een aanslag op al hun organen en hebben (net als rokers en drinkers) een kortere levensverwachting. En toch wordt dit blijkbaar minder ernstig gevonden door een hoop mensen dan de rokers en de drinkers.

Voor de goede orde, ik vind het geen van alle asociaal en vind dat iedereen moet leven zoals hij/zij wil en vooral veel plezier moet maken. Knipoog

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:06

Kleine correctie ThePast03: iemand die te dik is en 10% van zijn gewicht verliest komt in ongeveer dezelfde gevarencategorie terecht als iemand van gemiddeld gewicht. Iemand die (dan nog) te dik is en overigens gezond leeft pleegt dus geen grotere aanslag op zijn gezondheid dan de gemiddelde medelander. Dat maakt 'te dik' een aanmerkelijk lastiger categorie dan roken/drinken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:11

Prrrr schreef:
Kleine correctie [*olduser*]: iemand die te dik is en 10% van zijn gewicht verliest komt in ongeveer dezelfde gevarencategorie terecht als iemand van gemiddeld gewicht. Iemand die (dan nog) te dik is en overigens gezond leeft pleegt dus geen grotere aanslag op zijn gezondheid dan de gemiddelde medelander. Dat maakt 'te dik' een aanmerkelijk lastiger categorie dan roken/drinken.

Iemand die veel te dik is en ongezond leeft pleegt wel degelijk een grotere aanslag op zijn gezondheid.
Net als bij te dikke mensen heb je ook bij rokers en drinkers verschillende categorien, er zijn ook rokers die nooit longkanker krijgen en ook alcoholisten die bijzonder oud worden.
Bovendien hoeft roken absoluut geen negatief effect te hebben op andere organen die daarmee dus nog perfect geschikt kunnen zijn voor donatie.

Maar ik neem aan dat mensen die niet willen dat hun organen naar rokers gaan ook geen organen van rokers willen. Die organen gaan dus alleen naar rokers en daarmee is het probleem opgelost. Haha!

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:13

Shadow0 schreef:
visje schreef:
Heb je de show gezien? Want ik vond de feitelijke show (en niet het concept wat naar buiten gebracht was) eigenlijk gewoon prima in orde Ja Wel heb ik 'm met voorkennis gekeken, pas een dag later, want toen ik nog niet wist hoe het in elkaar zat wilde ik het beslist niet zien, aan dat soort dingen wil ik liever niet meewerken.)
Zouden ze het hebben gedaan met wat ze hadden aangekondigd, dan ja, had ik het onacceptabel gevonden. Maar in dit geval, zoals het nu is uitgevoerd, is het een knappe stunt die nog veel meer aandacht heeft gekregen dan ze hadden verwacht. Ik vind dat gewoon goed, en vind echt dat ze lef hebben om zoiets uit te voeren!

Hey nee, ik heb niet gekeken omdat ik geen deel wilde zijn van dit hoopje onfatsoen Haha! Clown . Ik vond het te degoutant...

Maar misschien moet ik het ook maar post hoc bekijken en valt het allemaal beter mee dan ik nu denk. Staat deze uitzending ook ergens online? Tong uitsteken

Oja... ik vind het anderzijds niet zo slecht dat ook eens nagedacht wordt over het televisie-beleid. Bij ons zijn er bvb al sinds enkele jaren van die 'belspelletjes'. Ik weet niet of ze daar in Ndl ook al mee begonnen zijn? Er staat een (on)frisse dame allemaal zwans uit te slaan en dat ongeveer als volgt:

"we zoeken een woord. Er ontbreken nog maar een paar letters. Maar niemand belt? Jij bent vast de enige die naar tv kijkt op dit moment. Bel snel en win 1000 euro.

thema: modebladen
woord: B . D P . K K E N S P E C I . L

Oh-oh, de tijd is bijna op Haha! "

Afzetterij! En al veel gezinnen hebben er fortuinen mee verloren omdat de kinderen al van 7u 's ochtends zitten te bellen van achter de tv terwijl de ouders nog in bed liggen en niets in de gaten hebben Slapen . Ik denk dat wat 'sencuur' op dit soort wantoestanden wel mogelijk moet zijn. Zeker omdat de mensen gewoon voor de gek gehouden worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:23

visje schreef:
Maar misschien moet ik het ook maar post hoc bekijken en valt het allemaal beter mee dan ik nu denk. Staat deze uitzending ook ergens online? Tong uitsteken
Ja, http://www.uitzendinggemist.nl/ en dan "Bart de Graaff donoravond" bij populaire uitzendingen. (Helaas werken directe links niet, het is nogal een rampzalig slechte site Scheve mond )

Citaat:
Oja... ik vind het anderzijds niet zo slecht dat ook eens nagedacht wordt over het televisie-beleid.

Eens... van Temptation Island tot stomme belspelletjes tot De Gouden Kooi tot vele MTV-clips over pooiers en chicks en weet ik wat, ik vind tv voor een veel te groot deel niet echt ok. Maar censuur is weer het andere uiterste... en dan zou de donorshow ook gecensureerd zijn. Je zou willen dat mensen eens zelf wat verantwoordelijkheid namen, ipv makkelijk te denken "als het niet verboden is, is het ook niet erg".

ZesiramJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:26

Inderdaad! Ik weet niet hoe het in België gesteld is, maar hier hebben we nog zoiets als vrijheid van meningsuiting en persvrijheid. Censuur is wel het ergste wat je kan voorstellen in dit geval!

Sommige programma's zouden van mij ook niet op de buis hoeven, maar ja daar kijk ik dan ook niet naar. Overigens vind ik het erg apart dat kinderen 's ochtends mogen bellen terwijl pa en ma op bed liggen? lekker verantwoordelijk van die ouders, bij ons was het: kinderen op, ouders op. En denk maar niet dat ik het in mijn hoofd haalde om zonder toestemming te gaan bellen! ( maar dit gaat wel erg OT Bloos ).