Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:47

ShirleyA schreef:
Ik vind met je bord op schoot eten en je bord aflikken echt heel erg! Het is n gebrek aan beschaving in mijn ogen, net als prakken.
Het getuigd ook zeker niet van respect voor degene die t eten voor je heeft klaar gemaakt.
Ik vraag me ook af als je gewend bent om zo ongemanierd te eten of je het idd wel netjes kan als je uit eten gaat.

Ik krijg daar ook bepaalde oergevoelens bij. Zou daar ook zeker niet tegen kunnen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:52

Uthrick schreef:
Tulandro schreef:
Maar sommige punten die jij noemt vind ik niks met tafelmanieren te maken hebben. Waarom geen drinken tijdens het avondeten?

Omdat je dan veel ( kan) drinken en daardoor je eetlust bederft waardoor je je bord niet leeg eet.

Ik heb er nog 1 trouwens: wij mochten jaaaaarenlang doordeweeks geen frisdrank !
Als we dorst hadden kregen we water, melk of ranja. En echt niet uit bezuiniging hoor, maar puur uit princiepe

Had jij dezelfde ouders als die van mij Haha!

Thee, Karvan Cevitam, roosvicee...........maar geen cola, sinas of die zooi. In het weekend werd 1 fles Cola gehaald en daar moesten we het mee doen. En inderdaad niet vanwege bezuinigingen, maar gewoon omdat het ongezond was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 01:54

Uthrick schreef:
Ach, mijn vader is arts, mijn moeder psychologe.... denk dat dat een hoop verklaard Clown

Beiden een eigen bedrijf, dus denk niet dat het aan het beroep ligt Knipoog

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 04:18

Uthrick schreef:
Tulandro schreef:
Maar sommige punten die jij noemt vind ik niks met tafelmanieren te maken hebben. Waarom geen drinken tijdens het avondeten?

Omdat je dan veel ( kan) drinken en daardoor je eetlust bederft waardoor je je bord niet leeg eet.

Ik heb er nog 1 trouwens: wij mochten jaaaaarenlang doordeweeks geen frisdrank !
Als we dorst hadden kregen we water, melk of ranja. En echt niet uit bezuiniging hoor, maar puur uit princiepe

Wij mochten wel drinken, maar alleen melk, roosvicee, thee of water!

Wij mochten doordeweeks ook geen frisdrank en we mochten heel af en toe een keer s avonds z'n vla schaaltje met chips!

OOk moesten wij wel rechtop zitten , met mes en vork eten (alleen patat wat we maar een paar keer per jaar aten (ik luste geen patat als kind hihi) maar patat mochten we met de vingers eten net als een kippenpootje.

Eten moesten we wel opeten, we werden ook op de trap gezet met ons bordje.
Ook geen toetje als je niet gewoon je eten op at!

Mochten pas van tafel als iedereen klaar was.
Moesten altijd helpen met afwassen of tafel dekken.

Eten wat de pot schaft.

Brood sneden we altijd in blokjes, maar dat kwam omdat ik dat zelf lekkerder vond.. haha

Niet smakken niet boeren.

En we moesten eerst een broodje kaas of vleeswaren eten en dan mochten we pas hagelslag of andere zoete beleg!

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:45

Waarom is prakken respectloos naar diegene die het gekookt heeft?

Bij mijn ex-vriend mocht ik ook niet prakken, bah! Van die droge kale aardappels, dat is toch niets aan?

Nee... lekker prakken, boontjes er door, beetje jus en appelmoes en dan een lekker prakje maken, heerlijk!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 08:56

Ik vind het best streng ja.e
Maar wij eten ook aan tafel en mag gewoon prakken en patat en pizza met me handen eten.
Patat of pizza eten we soms voor de tv heeeel soms mag het voor de computer. (zoals gister)
Brood mag ik gewoon dubbelvouwen en drinken ook gewoon aan tafel. Als ik onder het eten naar de wc moet mag dat gewoon

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:09

Waarvoor zou je je eten prakken? Je hebt toch een gebit? Weet je waarom je dat hebt eigenlijk?! Vraag dan aan je moeder of ze potjes Olvarit voor je koopt; dat is vast nog goedkoper ook.

Onder het eten naar de wc is gewoon een teken van 0 beschaving, echt waar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:13

Ik prak mijn aardappels ook.
Maar dat is niet omdat ik niet kan kouwen, maar brokken droge aardappel vind ik zo vies!
Dus ik prak het, dan wat sju er over en eten maar.
Dat is absoluut niet respectloos!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:15

Shaienne schreef:

Ik weet het ook niet precies, maar waarschijnlijk is het idee erachter dat diegene het dan net zo goed alvast allemaal in 1 pan had kunnen pleuren, je proeft toch niet wat het is met dat geprak.

Volgens de ene etiquette mag je aardappels niet snijden maar moet je ze breken met de zijkant van je vork en volgens een ander moet je ze juist snijden Verward

Volgens de ene etiquette moet je doperwtjes ook aan je vork prikken want je vork met de bolle kant naar je bord brengen is officieel ook 'not done' (http://www.mennonicolai.nl/archive/2006/12/13/prakken) en volgens de andere etiquette mag je dopperwten juist weer niet aan je vork prikken..

Maarja, zo las ik in een etiquette ook dat het 'not done' is om "eet smakelijk" te zeggen, ook dat zou een belediging van de kok zijn, want er is geen twijfel mogelijk dat de kok zijn (haar) best heeft gedaan, dus natuurlijk is het smakelijk.
(bron: http://www.digikok.nl/index.php?option= ... &Itemid=45 )
Nou als ik dit dan allemaal lees dan denk ik: mn rug op met de etiquette ,zeker als ik thuis ben Vork

En als iemand zijn bord aflikt als ik heb gekookt dan denk ik waarschijnlijk: goh die vond het zeker lekker ROFL

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:57

Aardappels prakken is geen probleem (is immers van hetzelfde onderdeel), maar ik vind het echt slecht als iemand de volledige maaltijd door elkaar prakt. Zonde van de smaak en ik vind het vrij respectloos naar de kok toe. Doet iemand zo zijn best op het eten, wat krijg je er voor terug? een babyprakje Clown De babytijd is verleden tijd, word eens volwassen.
Waarom moeten mensen tijdens het eten naar de wc? konden ze dat niet vóór het eten bedenken? Als je weet dat je 2 uur in de auto moet zitten, ga je van te voren toch ook nog even naar de wc? dus waarom kun je dat niet voor het eten?

Ik vind het erg als mensen elke dag met hun bord voor de tv gaan zitten, waarom? omdat wij tegenwoordig al veel te weinig tijd besteden aan elkaar. Tijdens het eten kun je bijpraten en je interesse tonen in je medegezinsleden. Dat gaat zo lastig als alle ogen op de tv gericht zijn...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:05

Shaienne schreef:

Bij mijn ex-vriend mocht ik ook niet prakken, bah! Van die droge kale aardappels, dat is toch niets aan?

Nee... lekker prakken, boontjes er door, beetje jus en appelmoes en dan een lekker prakje maken, heerlijk!

Als je prakt en er n lading jus over heen doet smaakt alles naar t zelfde, wat je ook eet. Appelmoes er over en t heeft echt allemaal de zelfde smaak, brrrrr. Daarnaast ziet het er heel smerig uit. Ik kan er echt niet naar kijken zinder te kokhalsen.
Nu moet ik zeggen dat ik haast nooit aardappel eet en jus heb ik nooit eb vind ik ook vies vet! Ongezond dus ook nog. Dan maak ik liever een mooie saus.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:06

Roosmarijn schreef:
Waarvoor zou je je eten prakken? Je hebt toch een gebit?

ROFL Whoosh!

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:20

Opzich vind ik het best wel streng maar bij mij zijn der ook wel een paar van die standaart regels ingestampt en vroeger moest ik ook altijd me bord leeg eten maar dan zat ik net zo lang alls door elkaar teprakken en stomme opmerkingen te maken van kan ik wel lekker lang opblijven dat vonden ze toch niet zo heel leuk Nagelbijten / Gniffelen
Daarna hoefde het niet meer maar ze lette wel altijd op of ik wel genoeg ad.
Voor de rest kan ik me ook ergeren aan mensen die alles naar binnen zitten teschrokke als of ze een maand niet hebben gegeten Clown
Voor de rest vind ik het wel meer dan normaal dat je ouders die standaart regels wel aan leren zo dat je wel gewoon netjes met mes en vork kan eten Clown
Alleen als ik uit gegeten ben ga ik wel van tafel en der staat wel drinken op tafel en patat eet ik wel met me handen en spaghetti kan ik echt niet om me vork draaie dan ben ik een jaar bezig dus dat heb ik maar afgeschaft Nagelbijten / Gniffelen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:32

ik snap het wel hoor waarom prakken niet zo gewardeerd word, maar als ikzelf eten kook zal het me een worst zijn hoe ze het opeten, als het ze maar smaakt!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:35

ik prak ook altijd Nagelbijten / Gniffelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:36

ik ook, altijd mijn aardappelen met de jus
maar als ik echt uitgebreid heb gekookt, en er veel moeite voor heb gedana zou ik dat toch niet leuk vinden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:48

nou TS, je bent idg strenger opgevoed dan ik. Ook ik hb de ormale regeles, en gewoon aan tafel eten, maar hoefde perse niet rug recht te zitten, mond en hand gan richting elkaar (anders viel het van me vork af Tong uitsteken ) tv blijft aan en ik kom uit een prak familie.

Snap niet waarom je niet mag prakken of je brood dubbel mag vouwen??

ik en me pa vooral. Die gooien alles door elkaar en lekker prakken maar. Tegenwoordig doe ik alleen nog maar me aardappels prakken met lekker veel jus, anders vind ik het te droog. Oh, ja en patatjes lekker vies met de vingers. 1 keer mag toch wel Bloos

maar ik ben geen naar binnen stouwer of vieze eter. Heb gewoon de normale regels geleerd alleen niet overdreven streng.

@Shirley A : helaas heeft niet iedereen de tijd om uitgebreid een sausje te maken. Ik, me ma en me pa zijn alledrie rond half 6 thuis doordeweeks en vaak uitgehondert Nagelbijten / Gniffelen het is al erg dat ik ong. 30 minuten moet wachten voordat het eten klaar is, maar dan wil ik het echt wel opeten zoals ik het lekker vind. En ik vind niet alles naar hetzelfde smaken hoor (prak dan ook altijd alleen de aardappels. En at je moet kokhalsen van prak Verward het is gewoon eten hoor.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:53

Roosmarijn schreef:
Waarvoor zou je je eten prakken? Je hebt toch een gebit? Weet je waarom je dat hebt eigenlijk?! Vraag dan aan je moeder of ze potjes Olvarit voor je koopt; dat is vast nog goedkoper ook.

Onder het eten naar de wc is gewoon een teken van 0 beschaving, echt waar.

waarom hebben we een tanden??? is dat jou excuses dat niemand mag prakken?

ik zelf vind de jus door mijn aardapellen herlijk. En die proef je niet als je niet prakt. (ik prak tog ook mijn vlees niet Clown ) vooral croma jus.. hmmm lekker. en nu hebben we het over eten en het water loopt me meteen in de mond.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 17:57

X__Hardc0re_ schreef:
Opzich vind ik het best wel streng maar bij mij zijn der ook wel een paar van die standaart regels ingestampt en vroeger moest ik ook altijd me bord leeg eten maar dan zat ik net zo lang alls door elkaar teprakken en stomme opmerkingen te maken van kan ik wel lekker lang opblijven dat vonden ze toch niet zo heel leuk Nagelbijten / Gniffelen
Daarna hoefde het niet meer maar ze lette wel altijd op of ik wel genoeg ad.
Voor de rest kan ik me ook ergeren aan mensen die alles naar binnen zitten teschrokke als of ze een maand niet hebben gegeten Clown
Voor de rest vind ik het wel meer dan normaal dat je ouders die standaart regels wel aan leren zo dat je wel gewoon netjes met mes en vork kan eten Clown
Alleen als ik uit gegeten ben ga ik wel van tafel en der staat wel drinken op tafel en patat eet ik wel met me handen en spaghetti kan ik echt niet om me vork draaie dan ben ik een jaar bezig dus dat heb ik maar afgeschaft Nagelbijten / Gniffelen

Mijn zoontje kon al netjes zijn spaghetti op n vork rollen toen hij 4 was, dus dat is een kwestie even aanleren.
En opstaan als je klaar bent met eten? Terwijl er nog mensen aan tafel zitten? Echt not done!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:00

verography schreef:
@Shirley A : helaas heeft niet iedereen de tijd om uitgebreid een sausje te maken. Ik, me ma en me pa zijn alledrie rond half 6 thuis doordeweeks en vaak uitgehondert Nagelbijten / Gniffelen het is al erg dat ik ong. 30 minuten moet wachten voordat het eten klaar is, maar dan wil ik het echt wel opeten zoals ik het lekker vind. En ik vind niet alles naar hetzelfde smaken hoor (prak dan ook altijd alleen de aardappels. En at je moet kokhalsen van prak Verward het is gewoon eten hoor.

Ik vind gewoon dat het er uit gaat zien alsof het al eens eerder door iemand is gegeten.....

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:02

Nicolletje schreef:
Lizzle schreef:
Met dergelijke regels, die in mijn ogen echt a la etiquette zijn, vind ik het alles met status te maken hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Zolang je zelf kan nadenken en weet wat wel en niet gepast is en in welk gezelschap jij regels moet hanteren is er niets mis met de vrijheid die thuis gegeven wordt. Voor mij is thuis thuis, een plek waar ik mijzelf kan zijn zonder enige poespas. Dat wil niet zeggen dat ik mij niet gedraag thuis, maar de situatie is ongedwongen. Iets wat ik mij bij de regels van de ts niet kan voorstellen.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Zolang je jezelf maar in gezelschap kan gedragen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:05

Ik ben met dezelrde regels opgevoed (op een paar kleine dingen na) en dat geeft me nu de ruimte om te kiezen welke ik al of niet gebruik. Ik kan keurig eten in een restaurant, dat is een 2e natuur, of ik kan lekker op de bank een prak aardappelen met een kippenpoot wegkluiven. En het feit dat ik beide gemakkelijk kan doen, komt omdat ik het wel netjes heb geleerd vroeger.

Goh, mijn vader zou zo blij zijn geweest om dit te lezen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:14

Hihi mijn vader zei vroeger altijd ik wil dat je nu leert dan weet je hoe t hoort.
Dan mag je later, in je eigen huis laten.....
Maar ik hecht nog steeds aan manieren niet alleen aan tafel. En t stoort me nog steeds als iemand geen manieren heeft aan tafel. ik zal in mijn huis ook nooit toestaan dat iemand t eten prakt en ga ook niet eten bij iemand die zijn eten prakt voor mijn neus. Ik kan t gewoon niet aanzien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:17

Ik vind echt prakken (dus gewoon alles door elkaar) ook niet smakelijk (aardappeltjes prakken met wat jus is wel lekker Ja ) en echt slechte tafelmanieren (met je vork naar binnen 'hooien', mond open eten e.d. ) vind ik heel erg storend, maar ik kan best leven met iemand die zijn aardappelen snijdt ipv met een vork in stukjes breekt, om maar iets te noemen. Mes aflikken, en nog veel erger, bord aflikken, is not done.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:18

Sorry TS, maar geen drinken aan tafel???? Wat ongezellig....

Ik heb nu mijn eigen gezin en wij hebben lekker drinken bij het eten, hoor. Een wijntje en/of water en onze dochter drinkt melk, water of diksap bij haar eten. Je kunt ook doorslaan in de regeltjes.

Wij eten vrijwel altijd aan tafel (misschien 1x per maand voor de TV) soms met muziek aan, meestal niet. Kletsen mag, als je naar de wc moet mag (maar we doen het altijd van tevoren, hoor, maar als je moet, dan moet je Haha! ) en we zijn lekker ons zelf. Nikki knoeit nog lekker, maar dat geeft niet. En ze eet ook niet altijd haar bordje op, maar dat geeft ook niet, want ze eet meer dan genoeg en ze lust alles. Als we stamppot eten, prakken we er lekker op los, maar we eten alleen maar vegetarisch, dus jus e.d. hebben we helemaal niet.

Vroeger bij mijn ouders mocht ik bijna niets, je moest maar eten wat de pot schafte, je kop houden, geen drinken bij je eten (waar komt dat toch vandaan?), je elleboog niet op tafel (doe ik nu rustig wel eens, het is mijn eigen tafel) en daarna afwassen e.d. Gelukkig hebben we nu een afwasmachine en onze kleine van bijna 2 helpt al mee met in- en uitruimen en tafeldekken. Wij hebben het gezellig op een normale, sociale en ongedwongen manier en ik denk dat kinderen dat over nemen. Ik maak me er niet zo druk over. Ze ruimt nu al op, is zo behulpzaam als wat en doet graag met de volwassenen mee. Daarbij zijn haar vader en ik niet bepaald moeilijk en houden we van gek doen. Na het eten speelt mijn vriend nog lekker wat deuntjes op de piano en staan we lekker in de kamer te dansen en te zingen.
Regeltjes, prima, maar overdrijven kan ook, hoor. Zolang we maar weten waar en wanneer dingen niet kunnen, maak ik me er niet druk over. Haha!