Het offer "feest"?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Het offer "feest"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:17

Christelijke aanslagen is nu toch niet meer? Nuja in amerika, maar ja amerika is nu niet echt normaal....

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:28

ShirleyA schreef:
Het kan mij persoonlijk niets schelen dat er een geloof bij is gekomen met de moslims, maar wel dat een geloof het excuus blijkt van onverdoofd slachten!

Ik ben weleens bij een slachthuis wezen kijken en daar werd de koe ook niet eerst verdoofd, hoor. En dat was gewoon een ambachtelijk slachthuis: koe kreeg masker op en pats, kogel door de kop. Niks geen verdoving.

Ik vind wel dat je je in iets moet verdiepen voordat je het kunt veroordelen. Hoe kun je anders weten dat je het niet goed vindt, als je helemaal niet weet wat het echt voor iets is? Dat vind ik niet alleen met geloven, maar met alles. Als je ergens niet genoeg van af weet, vind ik dat je er niet over moet oordelen. Natuurlijk hoeft niemand dat met me eens te zijn en mag iedereen veroordelen wat hij wil... maar dát veroordeel ik dan weer. Knipoog

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:03

Nimue schreef:
Ik ben weleens bij een slachthuis wezen kijken en daar werd de koe ook niet eerst verdoofd, hoor. En dat was gewoon een ambachtelijk slachthuis: koe kreeg masker op en pats, kogel door de kop. Niks geen verdoving.

Ik vind wel dat je je in iets moet verdiepen voordat je het kunt veroordelen. Hoe kun je anders weten dat je het niet goed vindt, als je helemaal niet weet wat het echt voor iets is? Dat vind ik niet alleen met geloven, maar met alles. Als je ergens niet genoeg van af weet, vind ik dat je er niet over moet oordelen. Natuurlijk hoeft niemand dat met me eens te zijn en mag iedereen veroordelen wat hij wil... maar dát veroordeel ik dan weer. Knipoog

ik vind dat je eerst moet lezen! Ik heb al vaak aangegeven dat ik t slchten in NL ook niet best vind! Dus waar haal je t vandaan dat dat niet zo is? jammer dat je je daar niet in hebt verdiept, want nu kan je geen oordeeel daarover geven Knipoog
Ik ga me zeker niet in geloof verdiepen daar ik het onzin vind! Een geloof is gebasseerd op gebrek aan kennis over de wereld en t ontstaan er van. In mijn ogen heel achterhaald. De bijbel is opgeschreven naar aanleiding van vertelselen en dus kunnen niet letterlijk kloppen. Dus me in ieder geloof verdiepen heeft geen zin als je t geloof op zich waanzin vind. En ik die zin heb ik me in t geloof als feit verdiept en t onzin bevonden dat stelt me in staat een oordeel te kunnen hebben over t geloof, niet over de details die boeien me nl niet.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:05

daarbij gaat dit toppic over t offerfeest en hoe het slachten daar aan toegaat en niet over de bioindustrie. Maak daar dan n appart toppic over.
Wordt zo moe vd vergelijking die er steeds bij gehaald wordt terwijl t daar niet over gaat.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:20

ShirleyA schreef:
ik vind dat je eerst moet lezen! Ik heb al vaak aangegeven dat ik t slchten in NL ook niet best vind! Dus waar haal je t vandaan dat dat niet zo is? jammer dat je je daar niet in hebt verdiept, want nu kan je geen oordeeel daarover geven Knipoog

Ik zeg niet dat jij dat niet ook fout vindt. En ik zeg ook niet dat ik halal slachten tof vindt ofzo. Maar jij lijkt halal slachten fouter te vinden en zegt dat het slachten zonder verdoving gebeurt met het geloof als excuus... en dat is volgens mij dus niet zo. Want slachten zonder verdoving gebeurt sowieso, ook buiten de islam om en je kunt dus niet zeggen dat het geloof de enige reden is dat zij dat wel mogen. Wat dat betreft zijn er voor de islam dus helemaal geen andere regels gemaakt, en dát lijk jij wel te impliceren, dat er voor de islam een uitzondering gemaakt wordt. Terwijl dat volgens mij dus niet zo is, omdat er sowieso onverdoofd geslacht wordt.

Wat betreft die vergelijking: dat het daar voor JOU niet over gaat, wil niet zeggen dat andere mensen die link niet leggen... Voor andere mensen is het wél vergelijkbaar. Logisch dus dat die vergelijking dan gemaakt wordt; andere mensen vinden nl wél dat het daar ook over gaat.

Citaat:
Ik ga me zeker niet in geloof verdiepen daar ik het onzin vind! Een geloof is gebasseerd op gebrek aan kennis over de wereld en t ontstaan er van.

Over onzin gesproken...

Heb jij toevallig geloven in je kennisenkring? Ik ben zelf gelovig opgevoed (geloof zelf niet, overigens) en ik weet dat er heel veel mensen zijn die bijv. de bijbel hélemaal niet letterlijk nemen. Zij zien het als een mooi boek met aanwijzingen, als het woord van God dat VIA MENSEN is opgeschreven en waar je zelf aanwijzingen in kunt vinden. Waarbij je dus het woord van God áchter de letterlijke tekst vandaan haalt.

Echt niet elke christen (en vast ook niet elke moslim) is een lompe sukkel die gebrek heeft aan kennis over het ontstaan van de wereld, hoor. Als je dat denkt, heb je echt een vertekend beeld van 'geloof'. Er zijn idd mensen die op die manier die jij beschrijft geloven, maar ook heel veel mensen die het heel anders zien. En ik vind dus dat je je in dat soort dingen zou moeten verdiepen voordat je alle gelovigen over één kam scheert, want jouw opmerking klopt nu gewoon niet, het is gewoon een onwaarheid.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:01

Nimue schreef:
Ik zeg niet dat jij dat niet ook fout vindt. En ik zeg ook niet dat ik halal slachten tof vindt ofzo. Maar jij lijkt halal slachten fouter te vinden en zegt dat het slachten zonder verdoving gebeurt met het geloof als excuus... en dat is volgens mij dus niet zo. Want slachten zonder verdoving gebeurt sowieso, ook buiten de islam om en je kunt dus niet zeggen dat het geloof de enige reden is dat zij dat wel mogen. Wat dat betreft zijn er voor de islam dus helemaal geen andere regels gemaakt, en dát lijk jij wel te impliceren, dat er voor de islam een uitzondering gemaakt wordt. Terwijl dat volgens mij dus niet zo is, omdat er sowieso onverdoofd geslacht wordt.

Wat betreft die vergelijking: dat het daar voor JOU niet over gaat, wil niet zeggen dat andere mensen die link niet leggen... Voor andere mensen is het wél vergelijkbaar. Logisch dus dat die vergelijking dan gemaakt wordt; andere mensen vinden nl wél dat het daar ook over gaat.

Citaat:
Ik ga me zeker niet in geloof verdiepen daar ik het onzin vind! Een geloof is gebasseerd op gebrek aan kennis over de wereld en t ontstaan er van.

Over onzin gesproken...

Heb jij toevallig geloven in je kennisenkring? Ik ben zelf gelovig opgevoed (geloof zelf niet, overigens) en ik weet dat er heel veel mensen zijn die bijv. de bijbel hélemaal niet letterlijk nemen. Zij zien het als een mooi boek met aanwijzingen, als het woord van God dat VIA MENSEN is opgeschreven en waar je zelf aanwijzingen in kunt vinden. Waarbij je dus het woord van God áchter de letterlijke tekst vandaan haalt.

Echt niet elke christen (en vast ook niet elke moslim) is een lompe sukkel die gebrek heeft aan kennis over het ontstaan van de wereld, hoor. Als je dat denkt, heb je echt een vertekend beeld van 'geloof'. Er zijn idd mensen die op die manier die jij beschrijft geloven, maar ook heel veel mensen die het heel anders zien. En ik vind dus dat je je in dat soort dingen zou moeten verdiepen voordat je alle gelovigen over één kam scheert, want jouw opmerking klopt nu gewoon niet, het is gewoon een onwaarheid.

Ik zeg zeker niet dat elke moslim of christene een lompe sukkel is, alleen dat het ontstaan v t geloof voort kwam uit gebrek aan kennis over de aarde enzo. Dat heeft niets te maken met de mens die nu leeft want het zou zeer dom zijn te stellen dat moslims of anders gelovige dom zijn. Ik heb t over t onstaan van t geloof. daar niemand daar bij was v ons is ook dit slecht gissen maar ik denk dat dit dichter bij de waarheid ligt dat de bijbel.
En als je dit toppic bij hebt gehouden kan je lezen dat er enkele mensen, bekend met t moslimgeloof, hebben uitgelegt dat het dus wel volgens t geloof moet om hallal te slachten (dus zonder verdoving) dat is dus zeker niet mijn interpretatie maar wat ik geleerd heb van mensen hier.
Dat is t leuke ook aan dit toppic, dat je er toch wat van op kan steken Knipoog
Wat niet wil zeggen dat ik t eens ben met deze manier v slchten, zeker niet. En t geloof mag ook geen excuus zijn dit zo te doen. Dat plaats een god (die niet waaneembaar is en dus te betwijvelen valt) boven een levend dier en de belangen van dat dier dat kan nooit goed zijn.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:03

ShirleyA schreef:
Nessah schreef:
extremisten zijn geen moslims.. maar roepen dat ze moslim zijn. Dat veel mensen dat geloven betekend maar weer dat ze zich niet in het geloof verdiept hebben.

Moslims mogen niet doden, net als christenen. Dus een autobom plaatsen en vervolgens 10 mensen doden is fout en mag niet volgens het geloof.
terroristen mogen zich zelf geen moslim noemen want die doen vaak alles wat de koran verbied.

Dat geloof ik ook! Geen enkel geloof zou dit goed kunnen keuren! Zo zijn er uit naam v allah en god vele doden gevallen, die niet passen in t geloof. Zonde want zo krijgt een geloof een verkeerde naam.

En DAT is dus het probleem met de Islam!
Mensen denken aan Islam, denken aan extrimisten. Ja dan vind ik het niet gek dat ze bang voor moslims zijn.
Maar ook ik ben het er mee eens dat die terroristen zich geen moslim zouden mogen noemen.

Verder meng ik me niet tot de discussie.
Ik vind het wel erg jammer dat er mensen zijn die kunnen zeggen dat het onzin is om een geloof te hebben. Of dat het opdringerig is.
Niemand wordt verplicht om te geloven. Je geloofd omdat je geloofd. En om dan te zeggen dat gelovigen gek zijn (want daar komt het op neer), dat gaat mij wat te ver.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:05

Wat ik me trouwens wel heel erg afvraag. Misschien een beetje offtopic maargoed.
Mensen die niet geloven, wat denken jullie dat er met je ziel gebeurt als je overlijd? Daar ben ik echt benieuwd naar.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:27

Mischien kan ik wel antwoorden,
Heel vroeger toen ik in een christelijke school ging dacht ik naar de hemel, maar heb me er nooit thuisgevoeld in het christendom. Dan ben ik niet meer gaan geloven...
Maar toen voelde ik me zowat verloren, alles ging zowat fout in mijn leven....

En dan zag ik op tv toen de dalai lama de nobel prijs had gewonne, die avond wanneer duizende mensen gewoon stil zaten met een theelichtje voor zijn verblijf. Was gewoon een waanzinnig moment. Ben ik gaan lezen, en naar de tempel hoe je het ook wilt noemen gegaan.
En daar kreeg ik de vier edele waarheiden te horen, en het achtvoudig pad.
En klinkt mischien zot, maar echt alles waar ik verkeerd in ging stond er in.
Boeddhisme heeft eigelijk mijn leven veranderd... Maar ik zie het niet als godsdienst, maar als levenswijze. Lovers

Dus nu geloof ik in reincarnatie, maar anderzijds geloof ik wel dat men moeke (belgische grootmoeder) naar de hemel is gegaan. Dat wou ze heel graag, en verlangde ze op het einde Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

Nathalie schreef:
Mensen die niet geloven, wat denken jullie dat er met je ziel gebeurt als je overlijd? Daar ben ik echt benieuwd naar.

Wie zegt dat er een 'ziel' is. Waarom zou dat er zo zijn? Waarom zouden we niet gewoon dood kunnen zijn als we eenmaal dood is. Hup niks noppes. Ik denk dat dat intressanter is om over na te denken. Want je 'gelooft' anders bij voorbaat al dat er een 'ziel' is die door leeft op de een of andere manier.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

ShirleyA schreef:
En als je dit toppic bij hebt gehouden kan je lezen dat er enkele mensen, bekend met t moslimgeloof, hebben uitgelegt dat het dus wel volgens t geloof moet om hallal te slachten (dus zonder verdoving) dat is dus zeker niet mijn interpretatie maar wat ik geleerd heb van mensen hier.

Klopt, maar er werd een paar keer geroepen 'dat mag weer omdat het een geloof is, hoor'. En daar ging ik dus tegenin, want ook ongelovige slagers slachten soms onverdoofd, dus het is niet zo dat er een uitzondering gemaakt wordt voor 'die arme moslims' of 'die lieve joden'.

Citaat:
Wat niet wil zeggen dat ik t eens ben met deze manier v slchten, zeker niet. En t geloof mag ook geen excuus zijn dit zo te doen. Dat plaats een god (die niet waaneembaar is en dus te betwijvelen valt) boven een levend dier en de belangen van dat dier dat kan nooit goed zijn.

Mjah, kom ik toch weer aan met de vergelijking tussen 'ons' en 'hullie': is het echt erger om dit uit naam van een god te doen, dan uit naam van je eigen rammelende maag? Of nog erger... om het maken van winst boven een levend dier en de belangen van dat dier te plaatsen?

Ik heb persoonlijk meer begrip en sympathie voor mensen die het vanuit hun geloof doen en het dier goed verzorgen en het vlees aan de armen geven, dan aan mensen die het puur voor het geld doen en de dieren ook nogeens gruwelijk behandelen. Vandaar dat ik, als meisje die in een land woont waar dat laatste doodnormaal is, het niet in me kan vinden om een andere cultuur te veroordelen die het eerste doet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:39

Sjah, niemand kan zeggen dat er een ziel is, niemand kan zeggen dat er geen ziel is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:40

even over onverdoofd slachten , verdoven is een ander woord voor het daadwerkelijke naar een andere wereld helpen
zo heb je bij varkens tangverdoving en co2verdoving
waarna het dier pas een adersteek krijgt
maar het dier is door de tangverdoving of de co2 al van de wereld
de pin bij het slachten van koeien en paarden is dus een pinverdoving of de kogel willen sommige mensen het ook wel eens noemen
waarna het dier een adersteek krijgt

onverdoofd wil dus zeggen die word niet eerst van de wereld geholpen vooraleer ze een adersteek krijgen
dus het is een dier wat door een adresteek om het leven word gebracht

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:42

Ik vind het maar een vreemd idee dat dat daar dan zo hangt.. Scheve mond
Ik weet niet wat ik ervan moet denken.. Het hoort wel bij hun maja..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:43

katiavl schreef:
Sjah, niemand kan zeggen dat er een ziel is, niemand kan zeggen dat er geen ziel is.

Lek om te filosoferen Haha!. Voor je gaat defineren wat er met je 'ziel' gebeurt. (als er al zoiets als een 'ziel' is.) Wat versta je onder ziel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:50

Sammie schreef:
katiavl schreef:

Lek om te filosoferen Haha!. Voor je gaat defineren wat er met je 'ziel' gebeurt. (als er al zoiets als een 'ziel' is.) Wat versta je onder ziel?

Volgens mij is dat voor iedereen anders Ja
En een verdomd moeilijke vraag weet je dat. Wow, hoe ga ik dit neer schrijven.

De ziel is hoe ik ben, de essentie van mezelf.
Want in boeddhisme bestaat er eigelijk geen ziel, toch geen blijvende. Je hebt wel de annatta (leeg van zelf). Eigelijk is de ziel hoe je jezelf waarneemt. Zoal ik en mijzelf...
Daarom moet je ook van die dingen afstaan. En dat doe je door meditatie, en wedergeboorte.

Ik bv ben vrij zeker dat ik ergens een aap ben geweest, en een chinese man (ok nu klink ik eigelijk heel freaky)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:55

Sammie schreef:
katiavl schreef:

Het valt niet te bewijzen en er is helaas niemand die het komt vertellen.
Maar dat neemt niet weg dat ik het fijn vind om te geloven dat ik een ziel heb die naar de hemel gaat als ik een goed mens ben. Lachen

arans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:21

Nathalie schreef:
Wat ik me trouwens wel heel erg afvraag. Misschien een beetje offtopic maargoed.

Als je overlijd heb je eerst een hele rare droom denk ik. Daarna als je blijft hangen doe je zoals geesten doen Clown En dan kom je terug als iemand anders. Maakt niet uit als wat. WEl met jouw karakter maar zonder enige herinderingen. En dood gaan zelf is volgens mij net als dat je gaat slapen zonder te dromen. Gewoon gedachteloos. Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:35

Nathalie schreef:

Phoe, moeilijke vraag. Hier ben ik zelf nog niet helemaal overuit wat er dan met je ziel gebeurt. Interessant om eens diep over na te denken! Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:40

En erg leuk om andere gedachter erover te horen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:44

Als ze hun tradities voor willen zetten moeten ze dat maar in Marokko doen..
Ze zijn in NL komen wonen, dan mogen ze zich ook aanpassen.
Vind het echt walgelijk

Nu krijg ik waarschijnlijk iedereen over me heen, maar het is nou eenmaal hoe ik erover denk; punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:01

Ik heb het al eerder gezegd, de bijbel, koran etc zijn boeken met een hele goede marketing. Bedoeld om het volk koest te houden en tegenwoordig ook om de mensen in te zetten voor minder fraaie zaken.

Dat er meer is tussen hemel en aarde ben ik van overtuigd, maar daar heeft de kerk, moskee, bijbel of koran niks mee te maken

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:31

Nathalie schreef:

Niets. Helemaal niets. Denk ik maar ik weet t niet. maar ik gellof zeker niet dat mijn ziel naar een hemel of hel gaat. Daar is ook geen bewijs van dus niet concreet voor mij.
Eerder nog geloof ik in reincarnatie maar ook dat is me te vaag.
Wel kan ik me nog voorstellen dat een ziel nog een poosje tussen 2 fases in zit voor t helemaal verdwijnt.
Ik zelf vind t ook t beste als een ziel verdwijnt: lekker opgeruimd. Wordt wel heel vol als iedere zien ergens blijft.
Vreemd genoeg heb ik rust van t idee dat t ooit over is. Niet dat ik mijn leven niet fijn vind integendeel. Maar t is wel n rust: dood zijn.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:39

Nimue schreef:
Mjah, kom ik toch weer aan met de vergelijking tussen 'ons' en 'hullie': is het echt erger om dit uit naam van een god te doen, dan uit naam van je eigen rammelende maag? Of nog erger... om het maken van winst boven een levend dier en de belangen van dat dier te plaatsen?

Ik heb persoonlijk meer begrip en sympathie voor mensen die het vanuit hun geloof doen en het dier goed verzorgen en het vlees aan de armen geven, dan aan mensen die het puur voor het geld doen en de dieren ook nogeens gruwelijk behandelen. Vandaar dat ik, als meisje die in een land woont waar dat laatste doodnormaal is, het niet in me kan vinden om een andere cultuur te veroordelen die het eerste doet.

Nogmaals is het niet t toppic om te vergelijken maar dan zeg ik nu weer dat t slchten in nl niet geod genoeg gaat.
En de schapen die door de islam hallal geslcht wordt in NL hebben naats de schapen gelopen die ik op mijn bord heb liggen dus dat van een mooier beter leven gaat hier niet op. Wel ben ik er voor om alle dieren een beter leven te geven en ja dat t vlees duurder wordt rja dat is alleen maar mooi dan eten we minder vlees.
Zelf eet ik om die reden niet elke dag vlees, en kalfsvlees of zo eet ik helemaal niet omdat ik vind dat je zo niet om kan gaan met dieren. Scharrel vlees zou eigenlijk t enige vlees mogen zijn dat we eten. Maar dan na een goed leven wel met verdoving slachten!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:48

Ja, dat ben ik helemaal met je eens hoor! Van mij mogen alle dieren een beter leven krijgen en mag het vlees een stúk gezonder, eerlijker en beter worden - dat het dan ook duurder wordt heb ik er graag voor over!

Ik eet eigenlijk vooral biologisch vlees; een énkele keer eens een hamburger bij de frietzaak, maar dat is echt once in a blue moon. Zelf kook ik bijna nooit met vlees, ik vind het weinig toevoegen en het is duur en ook niet zo heel gezond.