Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:17

Ik vraag me sowieso af waarom er in godsnaam halal vlees in de schappen van de AH ligt. Ik heb getekend.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:52

Maik79 schreef:
LuvdaTossa schreef:
Als we elkaar nou eens allemaal respecteren en niet gaan klagen dat anderen het anders doen dan dat wij gewend zijn.

Inderdaad! Bovendien is 'anders' lang niet altijd slechter dan wat wij toevallig gewend zijn.

Inderdaad, maar veel zijn te kortzichtig om dit in te zien en gaan luid protesteren tegen bijvoorbeeld halal vlees en daarna weer aan een kroket knabbelen Rolleyes

Er bestaan geen ubermensen en wij zijn dat al helemaal niet Haha!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:59

Ik heb weinig problemen met de manier van slachten. Vraag mij af of een gewoon geslacht dier minder pijn heeft. De beelden van elektroschokken, kippen in den vernippermachine en een pin door het hoofd vind ik ook niet al te best.

Echter het probleem is dat halal een uitzondering zou moeten zijn. Nu wordt al het kalfsvlees in Nederland op deze manier geslacht (natuurlijk een stuk goedkoper voor de slagerij). Gewone nederlanders eten dit vlees zonder dat ze het weten. En dat is wel verkeerd! Ik wil namelijk geen halalvlees eten en vind dat het op de verpakking moet staan hoe het dier is geslacht.
Waarom verkoopt een dure winkel als AH dit soort vlees? De gemiddelde moslim heeft niet echt de middelen om hiet te winkelen (ik zie ze er namelijk nooit). Dit lijkt mij meer iets voor de aldi.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:07

@ flowerxxx: aan jou 1 vraag:

hoe kun jij aan de buitenkant zien dat iemand moslim is??

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:08

VValar schreef:
Ik vraag me sowieso af waarom er in godsnaam halal vlees in de schappen van de AH ligt. Ik heb getekend.

uhm...als je de discussie een beetje doorleest had je dit wel geweten lijkt me Verward

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:13

Loutjuh het verschil een publiek in de Aldi en de AH lijkt mij overduidelijk. De AH is gewoon een dure supermarkt en valt buiten het bestedingspatroon van de gemiddelde allochtoon.

En de mensen die moslim zijn hebben over het algemeen een bepaald uiterlijk (ze worden niet voor niets zo vaak geweigerd).
Ik kan dus wel degelijk het verschil zien net als de meeste mensen. Anders was er ook niet zoveel discriminatie van deze groep.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:13

Ik vind t belachelijk dat het niet eens vermeld is..
Gelukkig ga ik nooit naar AH,.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:17

@ flowerxxx Echt niet iedere allochtoon in de aldi is moslim, en geloof me er zijn meer blanke moslims dan jij denkt. Een huidskleur of afkomst heeft niet veel met het geloof te maken.En natuurlijk komt het geloof vooral uit de arabische landen, maar dit wil niet zeggen dat hun per definitie ook moslim zijn. Ik wist dat er zo'n antwoord kwam, maar wist je ook dat er veel arabische mensen christen zijn...

Daarnaast wordt er gediscrimineerd om het uiterlijk en niet om het geloofd WAT AL HELEMAAL BELACHELIJK IS

en het probleem is juist dat jullie het verschil NIET zien, en daarom wordt iedereen ook over 1 kam gescheerd....

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:17

Ik teken niet...

enerzijds omdat naar mijn mening ELK dier lijdt bij het slachten, je kan beter een petitie opstarten die een geheel nieuwe slachtmethode vraagt, want hersendood zijn, garandeert ZEKER NIET een verminderde pijn...

ten tweede omdat ik vind dat je respect moet hebben voor die mensen hun geloof... Moest men in onze godsdienst meegeven dat je enkel bio-producten mag eten... hoe zou jij je dan voelen als je daar niet over kon beschikken? Ik weet dat dit voorbeeld anders ligt, maar - alhoewel ik zelf niet gelovig ben- vind ik dat het moet kunnen, het gaat hier tenslotte ook niet over massaproductie...

Miss_Maya

Re: Halal vlees bij AH, PROTESTEER!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:19

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:23

Miss_maya: ben jij vegetarisch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:23

Jezus, alsof dit "erger" is dan al het andere vlees dat er in de supermarkten verkocht wordt. Die dieren mogen voor ze geslacht worden een bepaalde tijd helemaal tot rust komen, lekker eten, een bepaald aantal dagen niet vervoerd worden en zijn dus op het moment van slachten helemaal relaxed. Daarnaast is het binnen een paar seconden gebeurd omdat met het doorsnijden van de halsslagaders de bloedtoevoer naar de hersenen stopgezet wordt.

Ik heb serieus minder medelijden met deze dieren (ondanks dat ze niet verdoofd worden) dan met al die andere dieren die hun hele leven op elkaar gepakt leven, vaak zonder ooit daglicht te zien, dan lekker met zijn allen in een veewagen worden gepleurd, er halfdood of in ieder geval mank weer uit komen, die vervolgens rechtstreeks richting de slacht gaan, gestressd aan hun poten worden opgehangen, dan pas worden verdoofd en vervolgens worden geslacht.

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:29

Miss_Maya schreef:
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/157

Moet je hier tekenen ?

Pff arme beesten .
1. Dat die mensen dat in hun eigenland gaan doen
2. Met hun eigen dieren
3. ZIEKE MENSEN !

1 --> dat is nu eens wat ik noem een domme, onvolwassen uitspraak! Doet me denken aan VB in België
2 --> die dieren ginder "verdienen" het, als je dan toch die petitie tekent, evenmin om geslacht te worden! Wie ben jij om het onderscheid te maken? Of ga jijaan je slager gaan vragen om alle vlees / vis / ... aan te kopen in het buitenland?
3 --> Als een geloof het zelfde is als ziekte is...

Boos!

Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die deze petitie tekenen, en ik vind dat iedereen ook die keuze moet hebben... maar als je tekent om jouw redenen dan zit je heel erg FOUT
Laatst bijgewerkt door Chiwawa op 25-10-06 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:31

shaviera schreef:
ze wille toch zo graag nederlanders zijn na dan vreten ze ook maar ons vlees stelletjes zeikerds krijjen wij een dag vrij van school omdat het voor hun suikerfeest is hallo met mijn verjaardag krijg k toch ook geen vrij.

Nógmaals: de moslims hebben niet om dit vlees gevraagd, maar de AH biedt het aan!
Wat snappen sommige mensen daar niet aan?

Correct Nederlands typen misschien ook een idee.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:38

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram

Ik teken niet, ik ben nog steeds van mening dat Nederland een multicultureel en tolerant land moet zijn. Voor mij betekend dat ook respect voor gebruiken van andere geloven. Mits dit niet anderen schaad.
Ik heb weinig kennis van halal slachten, maar wat ik zo lees valt het heel erg mee. Er wordt veel respect naar een dier getoont.

Wel vind ik dat de AH heel duidelijk moet maken wat wel en wat niet halal vlees is, dan heeft ieder de keuze.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:38

Ik heb getekend!
Ik ben niet vegetarisch, ik kan niet zonder vlees eigelijk.
ik ben wel heel erg tegen dit ritueel slachten, ok voor de mensen die dat willen, nouja daar kan je toch niks aan doen,
Maar zoals jij zegt Nouks, nu worden ineens alle dieren op die manier geslacht, terwijl ze niet allemaal dat mooie prachtige leventje daarvoor hebben gehad toch? Dit vlees komt zonder halal- merk in de winkel, dus hebben ze ook niet op die manier geleefd...
Doe dan maar de pin door het hoofd, ze zijn binnen 1 seconde weg, beter dan in een of andere machine, LEKKER relaxed!! en dan doodbloeden...

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:43

@rensju
1-->niet alle dieren worden op die manier geslacht (er zijn nu gewoon twee dingen te koop, net zoals het bij de super al heel lang te koop is)
2-->zullen we eerst eens even een kijkje in de A&H gaan nemen voordat we er over gaan discuseren of je het verschil wel of niet ziet
3-->als ze halal geslacht zijn volgens de regels (wat ook moet, anders is het ZEER strafbaar) dan hebben die beesten zeker een beter leven gehad
4--> jij zegt dat een pin beter is dan in 1 of andere machine, maar deze manier is hoe het in europa (en waar nog meer??) gaat en is "onze" manier en niet volgens het ritueel slachten
Daarnaast zijn dieren met een pin door het hoofd ook niet in 1 keer weg, dit gaat ook vaak genoeg mis. Dit risico loopt je nauwelijks bij het ritueel slachten omdat het per individu gaat en met RESPECT.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:47

Chiwawa schreef:
Miss_Maya schreef:
http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/157

Moet je hier tekenen ?

Pff arme beesten .
1. Dat die mensen dat in hun eigenland gaan doen
2. Met hun eigen dieren
3. ZIEKE MENSEN !

1 --> dat is nu eens wat ik noem een domme, onvolwassen uitspraak! Doet me denken aan VB in België
2 --> die dieren ginder "verdienen" het, als je dan toch die petitie tekent, evenmin om geslacht te worden! Wie ben jij om het onderscheid te maken? Of ga jijaan je slager gaan vragen om alle vlees / vis / ... aan te kopen in het buitenland?
3 --> Als een geloof het zelfde is als ziekte is...

Boos!

Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die deze petitie tekenen, en ik vind dat iedereen ook die keuze moet hebben... maar als je tekent om jouw redenen dan zit je heel erg FOUT

Gestoord

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:48

loutjuh schreef:

Nee , ik eet wel geen varkens/koeien/paarden vlees
Wel vis en kip voornamelijk want in spagettie zit ook vlees ..

Chiwawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:51

Miss_Maya schreef:

Gestoord

Ik zal anders even een extremisten-adresje voor je opzoeken, waar je al die racistische opmerkingen kan plaatsen... Bedenk dat niet iedereen zit te wachten op jouw uitlatingen betreft ras en cultuur!

Misschien dat je het later ooit snapt... Clown

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:56

Chiwawa schreef:
Ik teken niet...

enerzijds omdat naar mijn mening ELK dier lijdt bij het slachten, je kan beter een petitie opstarten die een geheel nieuwe slachtmethode vraagt, want hersendood zijn, garandeert ZEKER NIET een verminderde pijn...

ten tweede omdat ik vind dat je respect moet hebben voor die mensen hun geloof... Moest men in onze godsdienst meegeven dat je enkel bio-producten mag eten... hoe zou jij je dan voelen als je daar niet over kon beschikken? Ik weet dat dit voorbeeld anders ligt, maar - alhoewel ik zelf niet gelovig ben- vind ik dat het moet kunnen, het gaat hier tenslotte ook niet over massaproductie...

ik ben het hier niet helemaal mee eens Duivel :
ik respecteer ook dat mensen hun geloof volgen Schijnheilig maar even hoor.. in de tijd van Mohammed hadden ze nog geen andere manier van slachten.. geen verdoving! mensen zeggen dat het zo moet van Mohammed maar in werkelijkheid is het zo dat dat toen er enige manier was om te slachten! Bloos in geloof niet dat er in de Koran mag staan : slacht de dieren door hun nek door te snijden, verdoving is verboden de dieren moeten het voelen Gestoord Vork en bio-producten zijn niet alleen op deze manier haalbaar er zijn manieren waarbij de dieren welicht minder lijden, tuurlijk niet zonder pijn maar wel lichter gemaak! zodra je hersendood bent voel en weet je niks meer je kan niet meer tot leven "gewekt" worden Knipoog .
Ik ben tegen deze manier van slachten (waarschijnlijk wel te merken) omdat er een vriendelijkere manier is om te slagen .. in een klap dood lijkt mij persoonlijk fijner dan langzaam leegbloeden Vork !waar de meeste mensen de fout in gaan, is als het fout gaat met zo'n pin het een onverdragelijke pijn veroorzaakt.
dit is zeker niet aanvallend bedoelt naar jou Chiwawa maar jou punten was precies het gene waar ik het mee eens ben maar van mening ben dat het anders kan Knipoog

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:57

Miss_Maya schreef:
loutjuh schreef:

Nee , ik eet wel geen varkens/koeien/paarden vlees
Wel vis en kip voornamelijk want in spagettie zit ook vlees ..

dat bedoel ik.

Typisch weer zo'n geval van: hypocriet en egoistisch zijn...

(in de spagettie zit trouwens varkens of rundvlees)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:00

Tsja, ik teken dus ook niet. (zie commentaar wat verder naar boven)

En voor mensen mij gana vertellen dat het zielig is enzo, daar heb ik geen boodschap aan. Ik eet helemaal geen vlees en dat is niet voor niets.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:01

Lieke schreef:
Ik teken niet, ik ben nog steeds van mening dat Nederland een multicultureel en tolerant land moet zijn. Voor mij betekend dat ook respect voor gebruiken van andere geloven.

Jij denkt dat alle moslims wel respect hebben voor het "Nederlandse" geloof? Sla dan eens de krant open of zet de tv aan of ga zelfs eens over straat lopen..

(En voordat ik allemaal boze mensen op mijn dak krijg, hier bedoel ik dus niet alle moslims)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 16:05

Wie van de mensen die nu zo fel van leer trekken tegen deze manier van slachten, hebben zich hiervoor als eens verdiept in de herkomst en slacht van het karbonaadje op hun bord?