Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:50

Sky_As schreef:
Tinka schreef:
Toen ik nog in loondienst werkte kon ik niet thuis werken, dat gaat niet als dierenarts. Toen ik voor mezelf was begonnen wel, praktijk aan huis, reuze handig.
Nu werk ik niet meer. Ik wilde van de zomer een weekje naar Nederland, maar heb dat maar gecancelt, dat wordt hartstikke duur zo. Morgen wordt het warmer weer, dan zetten we de kachel uit, we stoken op diesel. Ik overweeg een elektrische fiets aan te schaffen. Maar boodschappen moet nog wel met de auto. Ik drink water uit flessen. Het kraanwater hier in Frankrijk is vies, chloorsmaak. Ook als het al een tijdje staat.
We doen wel nog maar 1 keer per week boodschappen, dat is 13 km enkele reis.

Maar als jij thuis werkt zet toch geen zoden aan de Dijk? (Voor jou wel, maar voor het milieu of de schaarste niet)
Dan moeten de klanten naar jou toe komen? Dus jij rijdt dan minder km, maar een ander rijdt er des te meer...

Ik zeg maar niet wat ik van de hele situatie vindt. Maar je kunt me momenteel steeds meer onder het label wappie steken...

Beetje rare opmerking, een dierenarts werkt toch altijd op een praktijk, de mensen gaan altijd naar de dierenarts toe, voor gezelschapsdieren heb ik het dan over. Op de praktijk is toch alle apparatuur, en operatie kamer en dergelijke. Ik zie me al een hond castreren bij iemand thuis, lekker hygiënisch ook, en dan moet je ook nog de halve dag daar blijven om te wachten tot de hond wakker is en in de tussentijd kan je niets anders doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:59

BrankaZ schreef:
Van mij mag je dat zelf bepalen zolang er genoeg brandstof is voor iedereen die dat nodig heeft. Maar als er schaarste is dan mag er wat mij betreft bepaald worden dat eerst mensen die brandstof nodig hebben om hun werk te doen voorrang krijgen om mensen die tanken om leuke dingen te kunnen ondernemen.

Precies dit dus. Zo denk ik er ook over. Ik denk liever nu al na dat er een tekort zou kunnen komen te ontstaan en daardoor de beroepen die nodig zijn de hoofdprijs moeten gaan betalen, waardoor ons voedsel bijv. weer duurder wordt.

En hoe meer tekort, hoe duurder de brandstof wordt, dus dan kunnen we beter nu al nadenken over de gevolgen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:02

purny schreef:
BrankaZ schreef:
Maar als er schaarste is dan mag er wat mij betreft bepaald worden dat eerst mensen die brandstof nodig hebben om hun werk te doen voorrang krijgen

En hoe zie je dat voor je? Allemaal met een briefje in de auto?
Nee hoor, dat gaat hem niet worden.

Er zullen vast wel manieren zijn om dat te regelen als de nood werkelijk hoog is.
Maar laten we hopen dat het niet zo ver komt.

Maar ik kan mij voorstellen dat b.v. de transportsector voorrang krijgt zodat winkels nog bevoorraad worden als er niet meer genoeg brandstof is voor iedereen.
Maar op dit moment zijn de prijzen vooral extreem hoog en is er nog geen tekort. Hooguit een vooruitzicht dat een tekort kan ontstaan.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:15

Als we wel op dat punt komen kan ik er volledig inkomen dat ze o.a. transportsector [en andere beroepen waar het nodig is] voorrang gaan geven ja :j. Hopelijk hoeft het niet zover te komen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:17

De brandstof is nu al duur, maar dat komt vooral door olie die al onderweg was. Het echte probleem begint pas als de aanvoer via de Straat van Hormuz langere tijd verstoord blijft. Tankers doen er namelijk zo’n 5 à 6 weken over om hier te komen. Als er minder schepen vertrekken of vertraging oplopen, merken wij dat pas later aan de pomp. Daarom verwachten analisten dat de prijzen de komende weken nog veel verder stijgen

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:29

Tinka schreef:
Sky_As schreef:

Maar als jij thuis werkt zet toch geen zoden aan de Dijk? (Voor jou wel, maar voor het milieu of de schaarste niet)
Dan moeten de klanten naar jou toe komen? Dus jij rijdt dan minder km, maar een ander rijdt er des te meer...

Ik zeg maar niet wat ik van de hele situatie vindt. Maar je kunt me momenteel steeds meer onder het label wappie steken...

Beetje rare opmerking, een dierenarts werkt toch altijd op een praktijk, de mensen gaan altijd naar de dierenarts toe, voor gezelschapsdieren heb ik het dan over. Op de praktijk is toch alle apparatuur, en operatie kamer en dergelijke. Ik zie me al een hond castreren bij iemand thuis, lekker hygiënisch ook, en dan moet je ook nog de halve dag daar blijven om te wachten tot de hond wakker is en in de tussentijd kan je niets anders doen.

Nee snap ik, maar omdat ze zei dat toen ze voor zichzelf begon ze wel thuis kon werken....
Alleen met haar beroep maakt dat niks uit qua diesel verbruik in het algemeen, daar doelde ik op :)
Het was niet bedoeld om daar iets van te vinden, maar meer een conclusie dat als het om dieselverbruik gaat dat niks uit maakt omdat het voor het gebruik in het algemeen geen verschil maakt...

En mijn onderste stukje staat helemaal los er van :).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:48

BrankaZ schreef:
Persoonlijk vind ik de verwachting dat de overheid alles voor de burgers moet oplossen veel communistischer klinken.

Linksom of rechtsom: we moeten met zijn allen de schatkist vullen om te zorgen dat alle kosten aan onderwijs, zorg, defensie, etc. worden opgehoest. Dat of gigantisch bezuinigen. En daar worden de burgers ook mee geraakt.
Bedrijven zwaarder belasten? Die rekenen de kosten dan weer door naar de klanten en dat zijn uiteindelijk ook weer de burgers.
We zijn gewend geraakt aan het feit dat het economisch na WO II alleen maar voor de wind is gegaan. En nu er een paar 'wereldleiders' menen oorlog te moeten voeren waardoor we dus met krapte van o.a. brandstof komen te zitten en de prijzen de pan uitvliegen.
Ik vrees dat onze overheid het in deze situatie nooit goed kan doen want ergens wordt hoe dan ook financieel pijn geleden. En dan hoop ik dat de overheid vooral de mensen met de smalste beurs kan helpen om hun hoofd boven water te houden.

Hier maken we op zondag soms wel een plezierritje. Op het moment ook omdat fietsen voor mij echt geen optie is en we (zoals ik al eerder schreef) met mijn lease auto privé ook mogen rijden. Als dat niet meer kan of mag dan zou het jammer zijn, maar dan kom ik op mijn vrije dagen op vrij weinig plekken tot ik weer op de fiets kan stappen.

Als er werkelijk schaarste van brandstof komen zijn we flink de sjaak want mijn vriend heeft een akkerbouwbedrijf waar hij op dit moment juist een pieptijd in gaat wat betreft het bewerken van zijn land. De kosten voor diesel zijn dus allemaal extra investeringskosten voor dit jaar en als hij geen diesel kan kopen door schaarste kan hij net zoals vervoerders niet werken.

Die schatkist is vol genoeg.
Maar het word uitgegeven aan dingen waar veel mensen niet achter staan.

Het is niet dat het geld er niet is... het is waar gaat het heen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:50

En zo jaagt men een ieder weer tegen elkaar in het harnas als het om f*ckn auto rijden gaat! Ik mag wel en jij mag niet...

Echt, waar maakt men zich druk om :roll:

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:52

Popstra schreef:
En zo jaagt men een ieder weer tegen elkaar in het harnas als het om f*ckn auto rijden gaat! Ik mag wel en jij mag niet...

Echt, waar maakt men zich druk om :roll:

yep volgende corona lockdown komt er aan... en vele trappen er weer vol in

Kijk wij hebben er geen last van, maar het is schandalig dat ze er veel mensen wel heel erg last van hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:53

Sociale zekerheid en zorg zijn de twee grootste uitgaven van de overheid. Samen goed voor de helft van de uitgaven. Mensen zijn vaak tegen dingen, die in verhouding heel weinig geld kosten. Maar in hun beleving gaat er veel geld heen.

Ik vind verzanden in complottheorieën erg vermoeiend steeds.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:57

sommige dingen is elke euro teveel.....
Die goed gestopt kan worden in nu vergoeden van het woon werk verkeer... Dus hup omhoog die onkosten vergoeding.
Maar hoor je daar iemand over bij de regerende partijen? Nope...

En dat heb je dat plezier ritje van Scheveningen direct al uitgesloten, want ja stel mensen gaan voor hun plezier wat uitgeven, stel toch...brrr.
Uitgeven wat een ondernemer helpt en ook de economie. Nee nee, beter veel belasting betalen :j
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 02-04-26 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:57

DuoPenotti schreef:
BrankaZ schreef:
Persoonlijk vind ik de verwachting dat de overheid alles voor de burgers moet oplossen veel communistischer klinken.

Linksom of rechtsom: we moeten met zijn allen de schatkist vullen om te zorgen dat alle kosten aan onderwijs, zorg, defensie, etc. worden opgehoest. Dat of gigantisch bezuinigen. En daar worden de burgers ook mee geraakt.
Bedrijven zwaarder belasten? Die rekenen de kosten dan weer door naar de klanten en dat zijn uiteindelijk ook weer de burgers.
We zijn gewend geraakt aan het feit dat het economisch na WO II alleen maar voor de wind is gegaan. En nu er een paar 'wereldleiders' menen oorlog te moeten voeren waardoor we dus met krapte van o.a. brandstof komen te zitten en de prijzen de pan uitvliegen.
Ik vrees dat onze overheid het in deze situatie nooit goed kan doen want ergens wordt hoe dan ook financieel pijn geleden. En dan hoop ik dat de overheid vooral de mensen met de smalste beurs kan helpen om hun hoofd boven water te houden.

Hier maken we op zondag soms wel een plezierritje. Op het moment ook omdat fietsen voor mij echt geen optie is en we (zoals ik al eerder schreef) met mijn lease auto privé ook mogen rijden. Als dat niet meer kan of mag dan zou het jammer zijn, maar dan kom ik op mijn vrije dagen op vrij weinig plekken tot ik weer op de fiets kan stappen.

Als er werkelijk schaarste van brandstof komen zijn we flink de sjaak want mijn vriend heeft een akkerbouwbedrijf waar hij op dit moment juist een pieptijd in gaat wat betreft het bewerken van zijn land. De kosten voor diesel zijn dus allemaal extra investeringskosten voor dit jaar en als hij geen diesel kan kopen door schaarste kan hij net zoals vervoerders niet werken.

Die schatkist is vol genoeg.
Maar het word uitgegeven aan dingen waar veel mensen niet achter staan.

Het is niet dat het geld er niet is... het is waar gaat het heen.

Wat stel je als haalbare oplossing voor?

Heb je gemist dat de laatste jaren Corona veel geld heeft gekost? De oorlog in Oekraïne? Een regering die heel kort zat?
De vergrijzing /zorgkosten?

Nederland staat er goed voor in vergelijking met andere landen, maar we willen niet de staatsschuld laten oplopen.

De schatkist is niet vol genoeg, om iedereen de extra energiekosten te compenseren. En met de huidige situatie in Iran, zal de schaarste alleen maar oplopen en daarmee de kosten.

Gelukkig gaan we naar de zomer en maken we minder kosten met zijn allen voor verlichting en verwarming.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:01

@electra
Ja vooral lekker de oorlog nog extra financieren, daar noem je al een goede ja

En de zorg die niet naar zorg gaat, maar naar winsten.

Dank je electra, de spijker op zijn kop post :j

edit
https://www.facebook.com/share/r/18E9YjCp7f/
bijvoorbeeld

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:40

DuoPenotti schreef:
@electra
Ja vooral lekker de oorlog nog extra financieren, daar noem je al een goede ja

En de zorg die niet naar zorg gaat, maar naar winsten.

Dank je electra, de spijker op zijn kop post :j

edit
https://www.facebook.com/share/r/18E9YjCp7f/
bijvoorbeeld

Zijn er politieke partijen die de winst van zorgbedrijven willen aanpakken?
Ik denk alleen SP ?
Dus dat is geen haalbare oplossing om de energieprijs te compenseren.

Oorlog Oekraine geen of minder hulp bieden is ook geen optie, denk ik.
Daar is ook geen meerderheid voor.

c_alsemgeest

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:41

SP en PVV zijn volgens mij de enige.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:43

Sky_As schreef:

Beetje rare opmerking, een dierenarts werkt toch altijd op een praktijk, de mensen gaan altijd naar de dierenarts toe, voor gezelschapsdieren heb ik het dan over. Op de praktijk is toch alle apparatuur, en operatie kamer en dergelijke. Ik zie me al een hond castreren bij iemand thuis, lekker hygiënisch ook, en dan moet je ook nog de halve dag daar blijven om te wachten tot de hond wakker is en in de tussentijd kan je niets anders doen.[/quote]

Nee snap ik, maar omdat ze zei dat toen ze voor zichzelf begon ze wel thuis kon werken....
Alleen met haar beroep maakt dat niks uit qua diesel verbruik in het algemeen, daar doelde ik op :)
Het was niet bedoeld om daar iets van te vinden, maar meer een conclusie dat als het om dieselverbruik gaat dat niks uit maakt omdat het voor het gebruik in het algemeen geen verschil maakt...

En mijn onderste stukje staat helemaal los er van :).[/quote]
Natuurlijk maakt dat wel uit. Eerst was ik 1 tot 1,5 uur onderweg naar mijn werk en de klanten kwamen daarheen. Toen ik mijn praktijk aan huis had had ik geen brandstof kosten, de klanten ook. Dus totaal minder verbruik omdat ikzelf niet hoefde te rijden naar het werk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:45

Maar het idee van privatisering is toch dat de prijzen lager blijven door concurrentie? En zonder (grote) winsten is meedingen op die markt niet aantrekkelijk. Dus het lijkt mij bijzonder lastig, de privatisering heeft ook goede dingen gebracht. Die wil je niet kwijtraken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:49

c_alsemgeest schreef:
SP en PVV zijn volgens mij de enige.

Ik vind SP ook vaak een fijne bijdrage geven.
Ik heb daar in het verleden ook diverse keren op gestemd.
Maar omdat dat ook elke keer een weggegooide stem leek daarna ook niet meer.

Maar nu ook de energie en brandstofcrisis raakt de laagste en midden inkomen, de rest tuft nog vrolijk naar Scheveningen, als zal dat vast te minderwaardig zijn en pakken wel een vliegtuig all inclusive naar Verweggistan.
Dat mag wel eens heeeeel wat duurder. Vliegen voor de lol.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 14:57

De overheid is het meeste geld kwijt aan zorg en aan uitkeringen/toeslagen. Niet aan oorlogen in het buitenland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:05

Dus alle kleine beetjes helpen gaat wel op als het gaat om op je benzine letten als particulier , maar niet om oorlogsuitgaves (als overheid, van belastinggeld) ? :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:06

Cer schreef:
Dus alle kleine beetjes helpen gaat wel op als het gaat om op je benzine letten als particulier , maar niet om oorlogsuitgaves (als overheid, van belastinggeld) ? :+

:j

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:09

Het is ook onze vrijheid he..
Als Poetin zo Oekraïne kan overnemen omdat niemand helpt, blijft het echt niet bij Oekraïne.

Dus daar financieel aan bijdragen is zeker ook stuk eigen belang.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:18

DuoPenotti schreef:
sommige dingen is elke euro teveel.....
Die goed gestopt kan worden in nu vergoeden van het woon werk verkeer... Dus hup omhoog die onkosten vergoeding.
Maar hoor je daar iemand over bij de regerende partijen? Nope...

En dat heb je dat plezier ritje van Scheveningen direct al uitgesloten, want ja stel mensen gaan voor hun plezier wat uitgeven, stel toch...brrr.
Uitgeven wat een ondernemer helpt en ook de economie. Nee nee, beter veel belasting betalen :j

Geen geld naar Oekraïne en asiel klinkt simpel, maar maakt Nederland juist onveiliger, instabieler en uiteindelijk duurder uit.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 15:58

Cer schreef:

Dat is niet het argument, en ook niet de situatie.

Maar als je beweert dat al het geld naar verkeerde zaken toe gaat, en dat die accijnzen er af kunnen zonder grote gevolgen, moet je dat wel onderbouwen.

Ik ben zelf heel bang dat als de accijnzen eraf gaan we sneller een tekort hebben. Persoonlijk mogen ze van mij er wel af.

Ik kan niet zonder auto en elektrisch rijden is voor mij de komende jaren onmogelijk. Maar wat voor mij persoonlijk goed is, dat is niet altijd goed voor een grotere groep.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:04

Accijnzen en btw zijn twee verschillende zaken. De accijns moet er ook niet af, die is zo begroot.
De BTW kan wel omlaag, want door de stijging van de prijzen is deze inkomst hoger dan het hoogste begroot, dus daar zou je tot dat punt een tijdelijke mindering in kunnen invoeren.