Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Vastzitten door de bombardementen in het Midden-Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 16:14

Dat vind ik dat niet super duidelijk vanuit Qatar Airways? Onderstaand wat ze mij hebben gemaild. Ik bel morgen maar gewoon en we zien wel wat ze dan zeggen. Niet via midden oosten vliegen zou ik wel fijn vinden :o

If you have a confirmed booking with travel dates between 17 March and 28 March, you are eligible to either a refund of the unused portion of your ticket or two complimentary date changes to a new travel date up to 30 April 2026 for flights operated by Qatar Airways.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 16:50

Ik zou als het financieel uit kan en lukt voor een redelijke prijs kiezen voor de refund en vliegen met een andere maatschappij.

Ben bang, maar hoop uiteraard van niet, dat de oorlog nog wel even gaat duren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 16:51

Hier niet eens een vlucht naar of over het midden oosten, maar ook grote problemen. Het duurt nog een paar weken, maar in ieder geval sinds 27 februari is mijn vlucht van Amsterdam naar Delhi met 2-3 uur vertraagd (vanavond zelfs 3.5 uur). De vlucht staat 's morgens netjes op 20.35 en verandert dan rond 12 uur in een tijdstip tussen 22 uur en 0.00 uur.
En ik heb een overstaptijd van minder dan 2 uur (maar wel 20 minuten meer dan de minimum connection time). Dus je weet dan op Schiphol al dat je niet op je bestemming aan zult komen.

Tot gisteren stond er in mijn booking: your flight has been disrupted, contact customer support. Ik maar eens gebeld, zij spreken zo slecht Engels dat ze het tig keer moesten herhalen en ik ook. Maar het komt er dus op neer: er is niets aan de hand volgens hen en iets veranderen willen zij niet. Omboeken kost flink wat geld (110 euro per persoon+fare difference), en mijn reisgenoot denkt dat ergens volgende week alles wel weer voorbij is.
Ik kan niet over zulke onzekerheid en het is voor mij zeer belangrijk dat ik op de geplande dag aan kom op de eindbestemming, omdat we daarna ook de bergen in gaan. Maar ik wil op de aankomstdag nog een bepaalde plek bezoeken en dat kan niet als je later aan komt. Maar er is ook geen tijd voor vlak voor vertrek. Dus ik neig naar dan maar een half ticket opnieuw moeten kopen, maar dan meer zekerheid. Maar ja, ik ben niet de enige die op die boeking staat.
Air India is duidelijk dat die het er gewoon op aan laat komen en dan sta je op Schiphol, en dan is je vlucht vertraagd en zij zeggen pas wat te gaan doen als je daadwerkelijk in Delhi je vervolgvlucht mist. Maar zie dan maar eens op de volgende vlucht te komen 2 uur later, want die is dan natuurlijk vol.

Ja, je hebt dan recht op 600 euro, want mijn vlucht heeft feitelijk niets met het midden oosten te maken, maar ze gooien het er vast op. En ik hoef geen 600 euro, ik wil gewoon op tijd op de eindbestemming zijn om een bepaalde plaats nog snel te bezoeken.

Raineri, jij hebt dus recht op een refund als je vlucht tussen 17 en 28 maart is, en dan waarschijnlijk een gehele refund als je niet vertrokken bent, want het gaat om het gedeelte wat je niet gebruikt hebt.
Of je kunt kiezen voor 2 datumwijzigingen met vluchtdagen tot 30 april. Maar je moet vliegen met Qatar Airways. Dus stel je vertrekt op 20 maart en komt 5 april terug, dan kun je nu herboeken zonder kosten met vertrek 1 april en terugkomst 25 april bijvoorbeeld. Het enige wat nog een addertje kan zijn is dat je de 'fare difference' moet gaan betalen.
Ik heb dit in coronatijd gehad met Singapore airways. Je kon je ticketprijs voor een willekeurige datum in de toekomst laten staan + nog een 200 euro extra budget. Maar de tickets waren dan zo veel duurder geworden dat je dus zelfs dan nog bij moest betalen. Ik heb toen dus voor een refund gekozen en later een vlucht geboekt met Singapore die 170 euro goedkoper was.

Zelf heb ik geen moeite met vliegen over het midden oosten, als ze maar gewoon weer vliegen. De kans dat je daar wat overkomt is erg klein. Ik hoop dus dat ze snel weer normaal vliegen. En zou ook bij Qatar met een gerust hart dan in het vliegtuig stappen hoor. Maar als je in maart weg wilt zou ik de refund kiezen en dan elders herboeken. Tot en met maandag 16 maart zijn de vluchten van Qatar naar Doha geannuleerd. Verder dan die periode kijken ze waarschijnlijk nog niet.
https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/QR274/

Bij mijn vlucht lijkt het allemaal 'positiever', maar is het dus ook niet omdat ze gewoon elke dag een vertrektijd er op zetten die niet gehaald wordt:
https://www.schiphol.nl/nl/vertrek/AI156/

Hier kunt je de status terugzien tot een week (ik ben geen betalend lid, dus kan niet verder terugkijken, ben eigenlijk wel nieuwsgierig, heb als eerste datum afgelopen week 27 februari gezien, daar voor niet, ik ben niet zo'n vliegtuigspotter normaal gesproken):
https://www.flightradar24.com/data/flights/ai156

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:14

@Germie: Als je door hun schuld je aansluitende vlucht mist dan regelen zij toch een volgende aansluiting naar je bestemming. Ook zonder oorlogen kwamen vertragingen heel vaak voor. Het is dan ook nog mogelijk dat je aansluitende vlucht ook vertraagd is waardoor je hem toch haalt. Dat geeft allemaal wel enorm veel stress, daar moet je tegen kunnen. Ik boekte altijd een aansluitende vlucht met een hele ruime overstaptijd. Dan zat ik wel uren te wachten ergens op een vliegveld maar ik vermaakte me daar wel.Al is het ene vliegveld gezelliger dan het andere.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:19

anjali schreef:
@Germie: Als je door hun schuld je aansluitende vlucht mist dan regelen zij toch een volgende aansluiting naar je bestemming. Ook zonder oorlogen kwamen vertragingen heel vaak voor. Het is dan ook nog mogelijk dat je aansluitende vlucht ook vertraagd is waardoor je hem toch haalt. Dat geeft allemaal wel enorm veel stress, daar moet je tegen kunnen. Ik boekte altijd een aansluitende vlucht met een hele ruime overstaptijd. Dan zat ik wel uren te wachten ergens op een vliegveld maar ik vermaakte me daar wel.Al is het ene vliegveld gezelliger dan het andere.

Ja, zij moeten er voor zorgen, MAAR bij boeken was de overstap tijd RUIM, 2 uur en 45 minuten. Dit heeft de airline in tussentijd veranderd naar 1 uur en 50 minuten. Dus we hadden al enorm ruim geboekt (ruimer werd toen niet aangeboden, of we hadden met Qatar moeten boeken, maar mijn reisgenoot moet uit Frankrijk komen, dus die vond die vlucht dan te vroeg gaan. Dus het niet met Qatar vliegen staat los van de oorlog).
MAAR, ik moet op die dag beslist aankomen op de eindbestemming. Er gaat 2 uur later nog een vlucht, maar zelfs die werd vanmorgen niet gehaald. Het gaat dus echt om extreme vertragingen opeens. Sinds 27 februari wordt er kennelijk ook wat omgevlogen waardoor de vluchttijd langer is, maar men vertrekt ook veel en veel te laat vanaf schiphol. Dat kwam eerder ook wel eens voor, maar niet dagelijks.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:20

Raineri zit volgens mij momenteel in Vietnam!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:25

Germie, ik denk dat je het los moet laten. Ze gaan nog niets doen als het probleem nog niet ontstaan is.

Mogelijk ligt de vertraging ook niet aan de maatschappij maar aan Schiphol?

Jij bent nu in ieder geval nog thuis er zijn mensen die ergens aan de andere kant van de wereld zitten en geen idee hebben wanneer ze terug kunnen en tegen welke prijs!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:30

Als Raineri in Vietnam zit, dan kan ze dus geld terugkrijgen voor het niet gebruikte deel van de vlucht of herboeken naar veel later. Dan ging ik voor de refund en boekte een andere vlucht. Gelukkig biedt Qatar die optie.

Waar vertraging vandaan komt maakt voor de klant niet uit. Die komt niet op tijd op de bestemming aan. En voor mij is het heel belangrijk dat ik op de geplande dag wel aan kom. Het heeft allemaal indirect wel met de oorlog in het midden oosten te maken. Blijf trouwens 'geopolitieke spanningen' weer een bijzonder woord vinden voor gewoon 'oorlog.
Maar als je al weken vertraging hebt, dan weet je ook dat het niet zomaar is opgelost.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:44

Vluchten zijn momenteel erg duur dus refund en een andere vlucht klinkt simpeler dan het in de praktijk zal zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:53

Het ergste is het voor de velen die ergens in het Midden-Oosten vastzitten in de conflictgebieden. Want dan gaat het niet alleen over het onvrijwillig verlengen van je vakantie. Volgens mij zit er in dit topic niemand in die positie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:55

germie schreef:
Ja, zij moeten er voor zorgen, MAAR bij boeken was de overstap tijd RUIM, 2 uur en 45 minuten. Dit heeft de airline in tussentijd veranderd naar 1 uur en 50 minuten. Dus we hadden al enorm ruim geboekt (ruimer werd toen niet aangeboden, of we hadden met Qatar moeten boeken, maar mijn reisgenoot moet uit Frankrijk komen, dus die vond die vlucht dan te vroeg gaan. Dus het niet met Qatar vliegen staat los van de oorlog).
MAAR, ik moet op die dag beslist aankomen op de eindbestemming. Er gaat 2 uur later nog een vlucht, maar zelfs die werd vanmorgen niet gehaald. Het gaat dus echt om extreme vertragingen opeens. Sinds 27 februari wordt er kennelijk ook wat omgevlogen waardoor de vluchttijd langer is, maar men vertrekt ook veel en veel te laat vanaf schiphol. Dat kwam eerder ook wel eens voor, maar niet dagelijks.
Je neemt zelf natuurlijk een enorm risico door het zo te plannen dat je exact die dag op je bestemming moet aankomen. Als je het zo krap plant moet je ook niet klagen dat het dan tegen kan zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:31

Pardon? Soms is het niet anders he. Soms kun je niet langer weg. Makkelijk praten als je kennelijk geld genoeg hebt en tijd genoeg. Dus nee, ik neem op dat gebied geen risico's, maar je plant het zo.
Als je zelf in die situatie zat, dan was je ook niet blij.

En ja, als je nu een enkele reis wilt boeken met vertrek de komende weken, dan maken airlines er ook goed gebruik (misbruik) van. Je ziet dat Qatar, Emirates, Etihad allemaal normale prijzen hanteren en de rest extreem duur is. Ik verwacht ook dat als er weer gevlogen wordt op het midden oosten dat het wel even duurt voordat mensen weer gewoon daar naartoe vliegen. Zelf heb ik er dan geen moeite mee, maar je ziet wel dat het nog een tijdje duurt voordat iedereen weer gewoon daar naartoe vliegt voor een overstap of een stedentrip.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 20:35

Misschien kun je je eigen topic openen met je zorgen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:00

germie schreef:
Pardon? Soms is het niet anders he. Soms kun je niet langer weg. Makkelijk praten als je kennelijk geld genoeg hebt en tijd genoeg. Dus nee, ik neem op dat gebied geen risico's, maar je plant het zo.
Als je zelf in die situatie zat, dan was je ook niet blij.
Als ik niet langer weg kan of het niet kan betalen dan doe ik een dergelijke reis niet. Ik ga dat risico niet nemen want iedereen weet dat er iets kan veranderen aan vluchten nog los van dat je een kapot toestel kunt hebben of zelfs om moet draaien omdat er iemand aan boord ziek is geworden. (been there, done that)
Je hebt zelf voor dit risico gekozen dan moet je nu niet gaan zitten klagen over de situatie waar je in zit.

De mensen in dit topic zijn buiten hun eigen schuld om gedupeerd dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:08

Als ik op dit moment thuis zou zijn en tegen een dergelijke reis met bijbehorend risico zou zitten aankijken, dan zou ik absoluut gaan voor de refund en thuis blijven. De situatie waarin wij en duizenden medereizigers zitten wil je echt niet in zitten. Om het nog maar niet eens te hebben over de mensen die in het conflictgebied zelf vast zitten, dat is natuurlijk echt nog vele malen erger!

We gaan iig -hopelijk niet tevergeefs- dadelijk al in de wacht hangend bij Qatar naar het vliegveld, om te zien of we anders daar überhaupt iets kunnen regelen dat zorgt dat we nog thuis gaan komen. Ergens ooit zal er idd vast wel iets zijn wat we geboekt gaan krijgen zodat we thuis gaan komen, maar op dit moment heb ik wat moeite met het positief te blijven zien.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:22

:(:)

De onzekerheid, gebrek aan informatie en het totaal geen controle op de situatie is erg lastig om mee om te gaan!

Bij ons ging het destijds in golfbewegingen. Do.s gefrustreerd en even later leg je jezelf er weer bij neer en maak je er het beste van.

Maar het komt goed!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:45

Vientje schreef:
Als ik op dit moment thuis zou zijn en tegen een dergelijke reis met bijbehorend risico zou zitten aankijken, dan zou ik absoluut gaan voor de refund en thuis blijven. De situatie waarin wij en duizenden medereizigers zitten wil je echt niet in zitten. Om het nog maar niet eens te hebben over de mensen die in het conflictgebied zelf vast zitten, dat is natuurlijk echt nog vele malen erger!

We gaan iig -hopelijk niet tevergeefs- dadelijk al in de wacht hangend bij Qatar naar het vliegveld, om te zien of we anders daar überhaupt iets kunnen regelen dat zorgt dat we nog thuis gaan komen. Ergens ooit zal er idd vast wel iets zijn wat we geboekt gaan krijgen zodat we thuis gaan komen, maar op dit moment heb ik wat moeite met het positief te blijven zien.

Staat jullie vlucht nog niet op gecancelled? En dan heb je natuurlijk het nadeel dat je geboekt hebt bij Qatar en dat ze dus ook alleen vluchten van Qatar airlines om kunnen boeken. Niet dat je opeens met A,B, en C ergens weer in Europa kunt komen.
Vanaf Schiphol staan de vluchten naar Doha tot en met de 16e op gecancelled.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 21:54

Onze vlucht staat staat al dagen op gecancelled. En Qatar is niet bereikbaar om om te boeken- wat inderdaad dan wel ook een vlucht van Qatar hoogstwaarschijnlijk via Kuala Lumpur en Oman zou zijn, dus hoe betrouwbaar dat dan wordt is ook maar de vraag.

Mijn beide reisgenoten hebben het budget niet om een nieuwe terugvlucht via een andere maatschappij te boeken (en ik heb het budget niet om dat x3 te doen/voorschieten), dus er is hier nogal discussie over hoe nu verder. We hadden een optie gezien over de US later komende week die nog te boeken leek te zijn, maar die kunnen zij niet betalen. Ik ben op het punt dat het me niet meer boeit wat het kost maar dat ik gewoon whatever available wil gaan boeken wat nog onder de 3000 euro zit bijvoorbeeld nu, maar daar zit dus ook een limiet aan, en uiteraard het risico dat die vlucht ook niet doorgaat en dan zit je met 2 betaalde vluchten waar je niet mee kunt reizen :\

Die golfbewegingen zijn exact zo inderdaad Fransje :j Het is echt een emotionele achtbaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:28

Vientje, hebben jullie ook.al een aanbod gehad voor een refund voor de retourticket?
Dat scheelt financieel al iets.

Jullie zitten in Melbourne toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:28

Vientje schreef:
Die golfbewegingen zijn exact zo inderdaad Fransje :j Het is echt een emotionele achtbaan.

Ik ben ervaringsdeskundige :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:34

fransje23 schreef:
Vientje schreef:

Ik ben ervaringsdeskundige :j

Het is fijn om te lezen dat een ervaringsdeskundige zegt dat het goed komt :j :) we zitten inderdaad in Melbourne. Mijn favoriete stad in de wereld op Maastricht na, maar zelfs dat helpt niet :+

Het wordt ons afgeraden de refund aan te nemen, want momenteel heeft Qatar nog wel de verplichting om ons op de een of andere manier thuis te krijgen en dan zouden we die bescherming ook niet meer hebben. De tegemoetkoming helpt wel uiteraard, maar aangezien de prijs letterlijk 4x over de kop is (minimaal, de plausibele vluchtprijs lijkt 6x over de kop te zijn nu) is dat maar beperkt verschil voor hun.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:50

Wat een ellende Vientje!! Hebben jullie nog geen problemen met je visums? Hoor ook van veel mensen dat ze ‘illegaal’ dreigen te worden door de gecancelde vluchten en dat kan best gevolgen hebben.
Ik woon in Australie, weliswaar niet in Melbourne maar een goede vriendin van mij woont daar wel. Als ik iets voor je kan betekenen, stuur gerust een berichtje.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 23:16

Dat is fijn om te weten Barramundi! Mijn nichtje woont ook in Australië (we zijn deels hierheen gegaan om haar op te zoeken), maar die woont meer in de buurt van Brisbane. Ik hoop dat we niet lange tijd afhankelijk gaan zijn van hotels enzo iig.

Op dit moment mogen we nog 9 weken op dit visum hier blijven :) dat heeft gelukkig nog tijd dus.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:04

Gelukkig hoef je je over je visum iig geen zorgen te maken. Over 9 weken zul je wel weer thuis zijn. Toch… :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 00:22

germie schreef:
Als Raineri in Vietnam zit, dan kan ze dus geld terugkrijgen voor het niet gebruikte deel van de vlucht of herboeken naar veel later. Dan ging ik voor de refund en boekte een andere vlucht. Gelukkig biedt Qatar die optie.

Waar vertraging vandaan komt maakt voor de klant niet uit. Die komt niet op tijd op de bestemming aan. En voor mij is het heel belangrijk dat ik op de geplande dag wel aan kom. Het heeft allemaal indirect wel met de oorlog in het midden oosten te maken. Blijf trouwens 'geopolitieke spanningen' weer een bijzonder woord vinden voor gewoon 'oorlog.
Maar als je al weken vertraging hebt, dan weet je ook dat het niet zomaar is opgelost.

Omg, how can I make this about me :')

Denk op zich dat het voor iedereen wel belangrijk is om op de geplande dag aan te komen hè. Maar soms is het niet anders.