Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Kaja schreef:
We hebben het er maar moeilijk mee, als land. Het is geen makkelijke opgave en we vinden er allemaal wat van.

In Amerika heb je twee opties. Zou het aantal deelnemende partijen verkleinen een optie zijn?

Ik ben het er wel mee eens dat van de ene politicus meer wordt geaccepteerd dan de andere. Ook niet altijd even fair.

Ik zou niet naar zo'n systeem willen. Wel naar een systeem met minder politieke partijen, wellicht in de vorm van een kiesdrempel.

_chou

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Ik zou een hogere kiesdrempel ook wel waarderen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Kaja schreef:
We hebben het er maar moeilijk mee, als land. Het is geen makkelijke opgave en we vinden er allemaal wat van.

In Amerika heb je twee opties. Zou het aantal deelnemende partijen verkleinen een optie zijn?

Ik ben het er wel mee eens dat van de ene politicus meer wordt geaccepteerd dan de andere. Ook niet altijd even fair.

Vind Amerika nu niet bepaald een voorbeeld van hoe het idealiter zou moeten gaan…

veneri schreef:
BigOne schreef:
Het lijkt alsof de inhoud van de portemonnee er voor veel stemmers dus niet toe doet blijkbaar, want dan stem je niet op de pvv.[ Afbeelding ]

Dit meen je? Ze trekken allemaal je knip leeg hoor, de ene over links en de ander over rechts. De ene onder het mom klimaat, de ander defensie, het is allemaal jaszak-broekzak.
EU bepaalt.

Heb je de doorrekeningen niet gezien? Ze leggen toch echt de lasten ergens anders, waardoor het behoorlijk uitmaakt wie erop vooruit gaan en wie niet.

Niet voor niks dat er al een paar keer is benoemd dat PVV stemmers vaak tegen hun eigen voordelen stemmen, die zijn vaak beter af met Links qua portemonnee ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:50

We hebben al een kiesdrempel en een hogere kiesdrempel zou de afgelopen tig verkiezingen eigenlijk niets veranderd... behalve dat we Sylvana Simons gemist hadden. En dat zou een groot gemis zijn, want zij heeft veel werk gedaan en veel aandacht gevraagd voor belangrijke onderwerpen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

_chou schreef:

Lijkt mij ook wel een goed idee.

Weet alleen niet of het daadwerkelijk het probleem op gaat lossen.

Denk dat een daadkrachtig en stabiel kabinet wel wat op gaat lossen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

fransje23 schreef:
_chou schreef:

Lijkt mij ook wel een goed idee.

Weet alleen niet of het daadwerkelijk het probleem op gaat lossen.

Denk dat een daadkrachtig en stabiel kabinet wel wat op gaat lossen.

Ik vraag het me ook af, vandaar ook mijn 'wellicht'. Ik ben wel echt van mening dat er te veel kleine partijen zijn. Een paar weken terug kwamen de kieslijsten binnen en ik ben daar toch wel een beetje van geschrokken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

maar een aantal kleine partijen zijn toch ook waardevol. SP, CU, hebben vaak nuttige bijdragen in debatten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Zeker. Maar heb je echt 54 partijen nodig? Dat is het aantal dat geregistreerd staat in het register voor de tweede kamer verkiezingen dit jaar.

Terugkijkend naar de vorige verkiezingen, waren er 70 partijnamen geregistreerd, waarvan er 26 partijen mee deden aan de verkiezingen, waarvan er 15 één of meerdere zetels behaalden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

_San87_ schreef:
Zeker. Maar heb je echt 54 partijen nodig? Dat is het aantal dat geregistreerd staat in het register voor de tweede kamer verkiezingen dit jaar.

Terugkijkend naar de vorige verkiezingen, waren er 70 partijnamen geregistreerd, waarvan er 26 partijen mee deden aan de verkiezingen, waarvan er 15 één of meerdere zetels behaalden.

Wellicht niet, maar wat is het alternatief?
Grote partijen beginnen klein, en met een hogere kiesdrempel maak je het knap lastig voor onbekendere partijen om zich te bewijzen.

Ik denk dat het een ding is van kiezen tussen 2 kwaden, waarvan meerdere kleine partijen de minst erge is. Meerdere kleine partijen die ideologisch gezien ook overeen komen kunnen wellicht ook beter samenwerken, en is een coalitie van meerdere partijen niet zo’n issue?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

veneri schreef:
BigOne schreef:
Het lijkt alsof de inhoud van de portemonnee er voor veel stemmers dus niet toe doet blijkbaar, want dan stem je niet op de pvv.[ Afbeelding ]

Dit meen je? Ze trekken allemaal je knip leeg hoor, de ene over links en de ander over rechts. De ene onder het mom klimaat, de ander defensie, het is allemaal jaszak-broekzak.
EU bepaalt.

Dus maar uit de EU?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:22

IMANDRA schreef:
_San87_ schreef:

Wellicht niet, maar wat is het alternatief?
Grote partijen beginnen klein, en met een hogere kiesdrempel maak je het knap lastig voor onbekendere partijen om zich te bewijzen.

Ik denk dat het een ding is van kiezen tussen 2 kwaden, waarvan meerdere kleine partijen de minst erge is. Meerdere kleine partijen die ideologisch gezien ook overeen komen kunnen wellicht ook beter samenwerken, en is een coalitie van meerdere partijen niet zo’n issue?

Goede vraag en daar weet ik het antwoor ook zo één, twee, drie niet op.

Klein beginnen is niet erg, ook logisch en ik heb ook niks tegen kleine partijen. Ik vraag me alleen wel af, wanneer van de 26 deelnemende partijen, 15 partijen 1 of meer zetels halen, er niet gewoon te veel partijen zijn, zo gezegd.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:23

BigOne schreef:
Dus maar uit de EU?

Nou...daar zitten ook grote nadelen aan.
Maar de inspraak en zeggenschap die zij hebben vind ik wel te groot.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

veneri schreef:
BigOne schreef:
Dus maar uit de EU?

Het is een samenwerkingsverband. NL doet actief mee aan de europese wetgeving.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

veneri schreef:
BigOne schreef:
Dus maar uit de EU?

Vraag is of de voordelen tegen de nadelen opwegen.

Er mag gerust wat veranderen aan de manier waarop de EU nu werkt maar naar mijn idee zijn de voordelen groter dan de nadelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Over kiesdrempels en kleinere partijen hadden wij het op het werk ook al over (gemeente). Alleen kwamen we ook tot de conclusie dat het oprichten van een partij ook een democratisch recht is. En daarom ook iedereen een partij op kan richten. je hebt je natuurlijk wel te houden aan de regels van de kieswet.

Maar: ik zat zelf ook al te mopperen hoor, zo'n hele krant aan partijen... Ik hoop dat wij de proef met dat nieuwe stembiljet eens gaan krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Fransje, wanneer je het financieel bekijkt vanuit Nederlands perspectief dan levert de EU bv Nederland per hoofd van de bevolking meer op dan het kost.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:49

Grote verschuiving in laatste peilingen: 'Het is onvoorstelbaar spannend': https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... r-spannend

Wel leuk/interessant dat het allemaal zo dicht bij elkaar ligt.

Wie denken jullie dat de nieuwe minister president gaat worden?
Ik heb afgelopen dagen meerdere peilingen en enquêtes ingevuld, maar bij deze vraag weet ik echt geen antwoord.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Uit de EU lijkt me heel onverstandig. We hebben het voorbeeld van Brexit gezien.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:54

juval schreef:
Ik heb afgelopen dagen meerdere peilingen en enquêtes ingevuld, maar bij deze vraag weet ik echt geen antwoord.

Als ik puur kijk op ervaring, bestuurlijke kennis en internationale kennis zou ik zeggen Timmermans. Maar die ligt bij een gedeelte van de mensen zo slecht, dat ik persoonlijk als ik GL/Pvda was, Aboutaleb naar voren zou schuiven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

juval schreef:
Grote verschuiving in laatste peilingen: 'Het is onvoorstelbaar spannend': https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... r-spannend

Ik heb echt geen flauw idee...

Ergens hoop ik dat het Jetten wordt. Ik heb een goed gevoel bij hem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

Jetten zal in ieder geval verfrissend zijn.

Misschien Bontebal als CDA van de coalitie de grootste wordt.
Beetje saai maar met een oerbraaf voorkomen.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

juval schreef:

Ik denk Jetten. Maar ik hoop op Timmermans omdat ik hem het meest ervaren vind. Nederland heeft die ervaring nodig. Als je nagaat hoeveel krediet en invloed wij de afgelopen twee jaar met Schoof hebben verspild bij de EU, moeten we nu zorgen dat we dat terugkijken. En PvdA/GroenLinks bezuinig niet op de zorg en is tegen de stop op het basispakket.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Ik heb liever Bontenbal dan Jetten. Ik vind hem veel rust uitstralen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Als de keuze is tussen Bontbal, Timmermans of Jetten... doe dan Jetten maar.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

MarlindeRooz schreef:
Waarom is iemand met een Nederlands paspoort belangrijker dan iemand met een ander paspoort?

Om de zeer eenvoudige reden dat we hier in Nederland zijn. En je dus je eigen mensen voorop hoort te stellen.

Er zijn veel Nederlandse gezinnen die hun kind naar school moeten sturen met een lege broodtrommel simpelweg omdat er armoede is. Dit wordt alleen maar meer. Ik vind dat daar best meer aandacht aan besteed mag worden ipv arme gezinnen in andere landen eerst te helpen. Dat is de omgekeerde wereld als je het mij vraagt.
Help eerst hier.
Tevens groeit het aantal inwoners hard in Nederland. Een groot deel door migratie. Naar mijn mening moet dat aantal teruggedrongen worden. De Nederlandse jongeren hebben hier amper een toekomst doordat het ze amper nog mogelijk wordt gemaakt om hier op zichzelf te gaan wonen. Er zijn niet te weinig woningen in Nederland. Er zijn teveel mensen in Nederland. Daardoor stijgen de huizenprijzen de pan uit. Als starter wordt het je haast onmogelijk gemaakt. Het is toch van de zotte dat ouders in moeten gaan springen zodat hun kind een hypotheek kan krijgen?
Nog niet gesproken over de achterlijke huurprijzen.