juval schreef:Er wordt gedaan alsof weidegebied en monocultuur vieze/slechte dingen zijn. Maar je beseft toch wel dat ook weidegebied voor ons voedsel wordt gebruikt. Gras wordt omgezet in zuivel (eiwit/proteïne).
Je kan dan wel zeggen, wordt maar vegan, maar ook de haverdrank of sojadrank of bonenburgers groeien ergens (buitenland?) In een monocultuur.
Echt - het gaat er maar niet in - we exporteren 80% van ons vlees[i] en als ik het internet mag geloven zo’n 66% van de melk die in Nederland produceren. We merken er echt geen reet van als we iets minder gaan produceren en nee, we gaan écht niet dood van de honger.
Het gaat er niet om of ik gras wel of niet mooi vind, maar om het het feit dat het erg veel ruimte kost. Waar ook huizen op gebouwd kunnen worden. Of natuur op kan groeien. Ik kies voor huizen. Kunnen mensen lekker wonen, en wordt er minder vervuild.
@ruitje dat zal best, ons afgelopen kabinet had stikstof niet echt hoog op het prioriteitenlijstje staan. Megastallen de ruimte geven is niet echt handig om nu te doen. Definitie intensieve veehouderij:
google schreef:Intensieve veeteelt is een vorm van niet-grondgebonden veehouderij waarbij veel dieren op een kleine oppervlakte worden gehouden, vaak in gebouwen, om de productie te maximaliseren. Dit systeem is gericht op efficiëntie door middel van technologie, geoptimaliseerd voer en een gecontroleerde omgeving, wat resulteert in een hoge productie per dier, maar ook kritiek oproept vanuit dierenwelzijnsorganisaties vanwege de beperkte ruimte