Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
95 (17%)
CDA
36 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 549

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:03

Electra63 schreef:
54% is landbouwgrond in Nederland.
Er kan best wat minder export.

Die export is niet alleen maar verdiensten voor degene die verkoopt he. Juist als inimini landje is export een van de dingen die Nederland een stem geeft. Wat zorgt voor geld en positie.
Export verminderen zorgt op lange termijn voor een afname van de inkomsten, een grotere noodzaak aan defensie ect ect ect

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:09

smurffie schreef:
Electra63 schreef:
54% is landbouwgrond in Nederland.
Er kan best wat minder export.

Die export is niet alleen maar verdiensten voor degene die verkoopt he. Juist als inimini landje is export een van de dingen die Nederland een stem geeft. Wat zorgt voor geld en positie.
Export verminderen zorgt op lange termijn voor een afname van de inkomsten, een grotere noodzaak aan defensie ect ect ect

Ben wel benieuwd naar verdere argumentatie voor dit standpunt?

Ik denk dat we onszelf daarmee teveel toedichten. De meeste conflicten onstaan door decennialang spanningen, politieke bewegingen, economische drijfveren kunnen meewegen. Maar gok dat gros van de huidige geopolitieke spanningen vandaag een vergaande diepe geschiedenis kennen.

juval

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 15:17

54% is toch mooi! lekker veel groen, neemt CO2 op. ruimte voor biodiversiteit. Ik zie het probleem niet zo, zou je willen dat alles volgebouwd wordt met steden, wegen en bedrijfsterreinen? Datacenters en distributiecentra? vliegvelden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:26

Stikstof is niet hetzelfde als CO2. CO2 en stikstof verschillen van elkaar maar zijn beide schadelijke stoffen voor het milieu. CO2 uitstoot en Stikstof zijn daarom ook de twee meest belangrijke thema's als het gaat om het verbeteren van de luchtkwaliteit en het klimaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 15:28

groen neemt CO2 op.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:33

Een boom meer dan gras, dus meer grasvlaktes in bos veranderen is een stuk beter voor CO2 opname.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 15:47

prompter schreef:
Een boom meer dan gras, dus meer grasvlaktes in bos veranderen is een stuk beter voor CO2 opname.

Gras neemt meer stikstof op.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:54

Dahlia85 schreef:
Minder dieren per bedrijf maakt het niet perse diervriendelijker.
Is een stal waar 50 paarden staan bij voorbaat dieronvriendelijke dan een waar er 2 staan? Als ze dezelfde regels moeten aanhouden? De stal van 50 paarden heeft vaak betere faciliteiten

Daar gaat het niet om. Stel, je hebt 2 bedrijven die ieder 5000 koeien hebben, of 10 bedrijven die allemaal 50 koeien hebben, en je wil minder koeien in je land én minder vervuilen. Bij ál die bedrijven moet je regelingen gaan maken voor uitkopen. Bij wie klop je dan aan? Juist, bij die 2. Het resultaat is hetzelfde, maar de weg ernaartoe gemakkelijker en minder tijdsintensief. Het is dus te verwachten dat als er minder vee moet komen het snelst wordt aangeklopt bij de intensieve veehouderij.

En dat bedoel ik met laaghangend fruit. De definitie:

google schreef:
"Laaghangend fruit" is een uitdrukking voor taken, kansen of doelen die met minimale inspanning en weinig risico snel en gemakkelijk te realiseren zijn en direct resultaat opleveren. De metafoor verwijst naar fruit dat aan de laagste takken van een boom groeit en daardoor het makkelijkst te plukken

Je kijkt als overheid daar waar je het meeste kan bereiken. Dat zijn écht niet de paardenhouderijen.

Over bedrijven die weggaan uit NL als ze belasting moeten betalen vind ik alleen maar dingen over dat multinationals koning belastingontduiken zijn. Ik lees ook dat bedrijven zich vestigen waar de infrastructuur goed is en de mensen zitten die ze nodig hebben. Ik ben er dus helemaal niet bang voor dat bedrijven verdwijnen. Sterk vervuilende of bedrijven die sterk afhankelijk zijn van de onderkant van de arbeidsmarkt (denk arbeidsmigranten) misschien, mits er goed wordt nagedacht over waar we belasting gaan heffen. Het voelt enorm alsof mensen angst wordt aangejaagd.

Alsof de schappen van de supermarkt meteen leeg zijn en we moeten vechten om een brood in de supermarkt. Alsof we nérgens meer kunnen werken en alle bedrijven metéén vertrekken als zie ietsjes meer belasting moeten betalen. Ís niet zo.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:55

juval schreef:
54% is toch mooi! lekker veel groen, neemt CO2 op. ruimte voor biodiversiteit. Ik zie het probleem niet zo, zou je willen dat alles volgebouwd wordt met steden, wegen en bedrijfsterreinen? Datacenters en distributiecentra? vliegvelden?

Het meeste zijn platgestreken vlaktes. Het liefst zo groot mogelijk zonder bomen. Echt mooi groen kan ik het niet noemen. Het zijn gewoon monoculturen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:58

juval schreef:

Goh…misschien…. HUIZEN! We komen er een paar tekort! En nee, eindeloze akker- en weidegrond zijn niet gunstig voor de biodiversiteit. Kijk alleen al naar de trend van weidevogels. Oorzaak 1? Intensieve landbouw.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:06

nps schreef:
Dahlia85 schreef:
Minder dieren per bedrijf maakt het niet perse diervriendelijker.
Is een stal waar 50 paarden staan bij voorbaat dieronvriendelijke dan een waar er 2 staan? Als ze dezelfde regels moeten aanhouden? De stal van 50 paarden heeft vaak betere faciliteiten

Daar gaat het niet om. Stel, je hebt 2 bedrijven die ieder 5000 koeien hebben, of 10 bedrijven die allemaal 50 koeien hebben, en je wil minder koeien in je land én minder vervuilen. Bij ál die bedrijven moet je regelingen gaan maken voor uitkopen. Bij wie klop je dan aan? Juist, bij die 2. Het resultaat is hetzelfde, maar de weg ernaartoe gemakkelijker en minder tijdsintensief. Het is dus te verwachten dat als er minder vee moet komen het snelst wordt aangeklopt bij de intensieve veehouderij.

En dat bedoel ik met laaghangend fruit. De definitie:

google schreef:
"Laaghangend fruit" is een uitdrukking voor taken, kansen of doelen die met minimale inspanning en weinig risico snel en gemakkelijk te realiseren zijn en direct resultaat opleveren. De metafoor verwijst naar fruit dat aan de laagste takken van een boom groeit en daardoor het makkelijkst te plukken

Je kijkt als overheid daar waar je het meeste kan bereiken. Dat zijn écht niet de paardenhouderijen.

Over bedrijven die weggaan uit NL als ze belasting moeten betalen vind ik alleen maar dingen over dat multinationals koning belastingontduiken zijn. Ik lees ook dat bedrijven zich vestigen waar de infrastructuur goed is en de mensen zitten die ze nodig hebben. Ik ben er dus helemaal niet bang voor dat bedrijven verdwijnen. Sterk vervuilende of bedrijven die sterk afhankelijk zijn van de onderkant van de arbeidsmarkt (denk arbeidsmigranten) misschien, mits er goed wordt nagedacht over waar we belasting gaan heffen. Het voelt enorm alsof mensen angst wordt aangejaagd.

Alsof de schappen van de supermarkt meteen leeg zijn en we moeten vechten om een brood in de supermarkt. Alsof we nérgens meer kunnen werken en alle bedrijven metéén vertrekken als zie ietsjes meer belasting moeten betalen. Ís niet zo.

Wat is de definitie van intensieve veehouderij? Als bedrijf veel koeien hebben op weinig m2?

Want ik zie op dit moment dat grote bedrijven, met veel koeien, makkelijker grond kunnen aankopen.

Dat betekend dat volgens de definitie die grote boerenbedrijven hun dieren makkelijker meer ruimte kunnen geven.

Dus dat straks, als er regelgeving komt om te extensiveren, de kleine boer moeilijker rond kan komen.

Volgens mij werkt de theorie hier niet in de praktijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:08

Hebben jullie trouwens Radar gezien, dat er in parken bestrijdingsmiddelen worden gevonden vanwege het ontvlooien van honden? Ik vond het heel bijzonder dat die middelen dan bij boeren verboden worden en in vlooienmiddelen niet. Echt het kijken waard!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:20

nps schreef:
juval schreef:

Goh…misschien…. HUIZEN! We komen er een paar tekort! En nee, eindeloze akker- en weidegrond zijn niet gunstig voor de biodiversiteit. Kijk alleen al naar de trend van weidevogels. Oorzaak 1? Intensieve landbouw.

En hoeveel weidevogels denk je dat er in bebouwd gebied leven? En biodiversiteit? Er is ruimte genoeg om extra huizen te bouwen, binnen de bebouwde kom of aan de rand van dorpen en steden en Industriegebieden.

Dat jij gras niet mooi vind is jouw mening. Dat mag.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:35

PVV.

Ik ben wel altijd benieuwd waarom mensen op GroenLinks/Pvda of D66 stemmen. Ik ben echt bang dat het uit de hand gaat lopen met de immigratie.

Ben 28, vrijgezel, werk 32 uur op kantoor en nog 2 dagen in mijn eigen hondentrimsalon en ik woon bij mijn ouders.
En ja- ik weet dat er ook veel te weinig gebouwd is... Maar ben benieuwd hoe voornamelijk linkse partijen meer betaalbare woningen willen bouwen met alle klimaatregels die daar aan vast zitten. Sta nu 8 jaar ingeschreven maar kom er gewoon niet tussen met een huurwoning.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:42

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:43

Ik kan mij niet voorstellen dat de linkse partijen prio aan bouwen geven, want uitstoot en klimaat is hun prio, en dat staat lijnrecht op woningbouw.
Verder de knip leegtrekken van mensen onder het mom verduurzaming en klimaat en daarna dst weer extra gaan belasten of duurder maken.
En dat alles voor de 0,0000%.
Beter denken we aan onze economie en welvaart.
Voor mij valt daar zeker onder : minder immigranten.
De samenleving kan al die uitmeringen en potjes niet meer dragen.
Er zal gerust ruimte zijn voor meer mensen, maar geen economische draagkracht. Daarbij vind ik de eigen cultuur, normen en waarden van een land ook belangrijk, en dat raken we steeds meer kwijt.
Voor mij rechts. En in dit geval PVV als stratetigsche stem, want alles beter dan groen links-pvda.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:45

Veneri, wat versta jij onder onze cultuur, normen en waarden?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 16:47

Er wordt gedaan alsof weidegebied en monocultuur vieze/slechte dingen zijn. Maar je beseft toch wel dat ook weidegebied voor ons voedsel wordt gebruikt. Gras wordt omgezet in zuivel (eiwit/proteïne).
Je kan dan wel zeggen, wordt maar vegan, maar ook de haverdrank of sojadrank of bonenburgers groeien ergens (buitenland?) In een monocultuur.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:48

Esaqar schreef:
PVV.

Ik ben wel altijd benieuwd waarom mensen op GroenLinks/Pvda of D66 stemmen. Ik ben echt bang dat het uit de hand gaat lopen met de immigratie.

Omdat per juni 2026 de Europese wetgeving omtrent vluchtelingen in gaat, daarmee gaat de immigratie mee omlaag ( zoals het nu ook al enkele jaren is). Er komen dus niet meer vluchtelingen ( tenzij we niets doen aan het klimaat, dan krijgen we klimaatvluchtelingen, en die zijn er al).

Als je meer in je portomonnee wil hebben en meer kans op een woning, moet je juist GL/Pvda/D66 kiezen. Al is D66 meer richting progressief midden dan GL/Pvda.

Over die europese wetgeving hoor je de PVV nooit over. Nergens iets op inhoud, geen adequate ministers. Geen partijprogramma en geen doorrekening door het CPB. Waarom zou je PVV willen stemmen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:51

veneri schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat de linkse partijen prio aan bouwen geven, want uitstoot en klimaat is hun prio, en dat staat lijnrecht op woningbouw.
Verder de knip leegtrekken van mensen onder het mom verduurzaming en klimaat en daarna dst weer extra gaan belasten of duurder maken.
Er zal gerust ruimte zijn voor meer mensen, maar geen economische draagkracht. Daarbij vind ik de eigen cultuur, normen en waarden van een land ook belangrijk, en dat raken we steeds meer kwijt.
Voor mij rechts. En in dit geval PVV als stratetigsche stem, want alles beter dan groen links-pvda.

Lees dit eens door, dit zijn de plannen mbt woningbouw van Pvda/GL: https://nos.nl/collectie/14002/artikel/ ... woningbouw

Als je een goede economie wil behouden, heb je immigranten nodig. We hebben niet genoeg mensen in NL om alle arbeid aan te kunnen. Dus dat is ook een non argument. Zoals in de jaren 60, de Marokkanen een heel groot gedeelte hebben bijgedragen aan onze huidige welvaart. Zo blijven we immigranten nodig hebben voor een goede economie.

Mbt het klimaat, als je daar niets aan wil doen, of je gelooft het niet. Sta dan niet raar te kijken dat we straks nog veel meer vluchtelingen krijgen, want de groep die vanwege het klimaat moeten vluchten gaat alleen maar groter worden.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:56

Benzz schreef:
Esaqar schreef:
PVV.

Omdat per juni 2026 de Europese wetgeving omtrent vluchtelingen in gaat, daarmee gaat de immigratie mee omlaag ( zoals het nu ook al enkele jaren is). Er komen dus niet meer vluchtelingen ( tenzij we niets doen aan het klimaat, dan krijgen we klimaatvluchtelingen, en die zijn er al).

Als je meer in je portomonnee wil hebben en meer kans op een woning, moet je juist GL/Pvda/D66 kiezen. Al is D66 meer richting progressief midden dan GL/Pvda.

Over die europese wetgeving hoor je de PVV nooit over. Nergens iets op inhoud, geen adequate ministers. Geen partijprogramma en geen doorrekening door het CPB. Waarom zou je PVV willen stemmen?

Zijn we juni 2026 niet te laat? Zijn er dan niet al te veel vluchtelingen in Nederland?

Uitspraken van Timmermans en Jetten kan ik me niet in vinden.

Ik stem PVV omdat ik wil dat er nú iets gedaan moet worden aan het immigratieprobleem. Omdat ik waarde hecht aan onze eigen cultuur, normen en waarden. Ik wil weer over straat kunnen lopen zonder nageroepen of gesist te worden. Ook geloof ik niet dat een klein landje als Nederland ook maar iets bij gaat dragen aan de zogenaamde klimaatcrisis op de wereld dus daar hoeft mijn belastinggeld niet heen.

Ik ga wel even informatie opzoeken over deze wetgeving. Daar wist ik verder niets van.

Toevoeging: ik ben van mening. Haal je een 3e wereld land hierheen, dan wordt je vanzelf ook een 3e wereld land.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:01

juval schreef:
Er wordt gedaan alsof weidegebied en monocultuur vieze/slechte dingen zijn. Maar je beseft toch wel dat ook weidegebied voor ons voedsel wordt gebruikt. Gras wordt omgezet in zuivel (eiwit/proteïne).
Je kan dan wel zeggen, wordt maar vegan, maar ook de haverdrank of sojadrank of bonenburgers groeien ergens (buitenland?) In een monocultuur.

Echt - het gaat er maar niet in - we exporteren 80% van ons vlees[i] en als ik het internet mag geloven zo’n 66% van de melk die in Nederland produceren. We merken er echt geen reet van als we iets minder gaan produceren en nee, we gaan écht niet dood van de honger.

Het gaat er niet om of ik gras wel of niet mooi vind, maar om het het feit dat het erg veel ruimte kost. Waar ook huizen op gebouwd kunnen worden. Of natuur op kan groeien. Ik kies voor huizen. Kunnen mensen lekker wonen, en wordt er minder vervuild.

@ruitje dat zal best, ons afgelopen kabinet had stikstof niet echt hoog op het prioriteitenlijstje staan. Megastallen de ruimte geven is niet echt handig om nu te doen. Definitie intensieve veehouderij:

google schreef:
Intensieve veeteelt is een vorm van niet-grondgebonden veehouderij waarbij veel dieren op een kleine oppervlakte worden gehouden, vaak in gebouwen, om de productie te maximaliseren. Dit systeem is gericht op efficiëntie door middel van technologie, geoptimaliseerd voer en een gecontroleerde omgeving, wat resulteert in een hoge productie per dier, maar ook kritiek oproept vanuit dierenwelzijnsorganisaties vanwege de beperkte ruimte

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:07

Enkel het afgelopen kabinet nps? Het stikstofdossier staat al decennia open! Zelfs toen dat hele verhaal rondom de rabobank aan de vooravond stond hadden we al een idee van de problematiek. En toch koos de nationale staat ervoor om geld te verdienen via de agrarische sector terwijl ze prima wisten dat het zwaard van damocles ze boven het hoofd hing. Wat dat betreft denk ik dat agrariërs echt een beetje gebruikt zijn. Ik ben voor extensivering, mits onderbouwt en passend bij het gebied, maar wel met een sjieke manier van afhandelen. Mooiste was geweest als dit al 15 jaar geleden begonnen was. Hoe langer je wacht, des te meer bruut het zal verlopen vrees ik.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 17:09

Stikstof staat wel hoog op de prioriteitenlijst. Deze week nog heeft een meerderheid van de kamer vóór het ophogen van de norm naar 1 mol gestemd

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:12

Benzz schreef:
veneri schreef:

Lees dit eens door, dit zijn de plannen mbt woningbouw van Pvda/GL: https://nos.nl/collectie/14002/artikel/ ... woningbouw

Als je een goede economie wil behouden, heb je immigranten nodig. We hebben niet genoeg mensen in NL om alle arbeid aan te kunnen. Dus dat is ook een non argument. Zoals in de jaren 60, de Marokkanen een heel groot gedeelte hebben bijgedragen aan onze huidige welvaart. Zo blijven we immigranten nodig hebben voor een goede economie.

Mbt het klimaat, als je daar niets aan wil doen, of je gelooft het niet. Sta dan niet raar te kijken dat we straks nog veel meer vluchtelingen krijgen, want de groep die vanwege het klimaat moeten vluchten gaat alleen maar groter worden.

Hoelang moeten we dat dan door laten gaan, om genoeg mensen te hebben voor een goede economie? Veeteelt zeggen we van: moeten we dat willen aks klein land?

Moet er geen stop op het aantal mensen in NL? En dan heb ik het niet over immigranten, maar gewoon over de visie: we hebben mensen nodig om te blijven werken zoals we nu doen?