15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:43

MarlindeRooz schreef:
Heb je gelezen wat ik zei? Ik zei dat rechts schuldig is aan het feit dat hard werken niet meer loont.

2 krantenwijken leveren nog steeds meer op dan 1 hoor.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:47

smurffie schreef:
Dat externaliseren van zijn gedrag is wat zorgt dat dit soort gedrag goed gepraat wordt. Als het zijn schuld niet volledig is, dan hoeft het ook niet te veranderen maar alles eromheen zich aan te passen.

Dit is een belangrijk nuanceverschil: het wordt blijkbaar opgevat als externaliseren, maar dat is niet mijn intentie. De keuze om een vuurwapen te kopen en te gebruiken bij een beroving, en om die niet neer te leggen toen er politie bij was, lag bij hem. Maar er zijn wel externe factoren die hebben bijgedragen aan die interne keuze van hem. Dát is hoe ik, en heel veel mensen met mij, het bedoelen.

Tuurlijk is dat soms lastig uit geschreven tekst te halen. Maar dat eindeloze platslaan van alle 'grijze' mogelijkheden tussen links, rechts, onder, boven, hoofd, schouders, knie en teen... Dat kan het voeren van een gesprek echt dodelijk vermoeiend maken soms. Van alle kanten.

"Oh dus nu (...)!" NEE. Sta gewoon even stil bij hoe iemand anders het zou kunnen bedoelen.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 28-09-25 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:47

MarlindeRooz schreef:
purny schreef:
Als we dan toch onnodig met een vinger gaan wijzen naar bepaalde dingen laten we dan vooral de fabrikant van de fatbikes niet vergeten. Zij zijn er immers schuldig aan dat deze jongen iemand anders heeft beroofd van een fatbike, de fabrikant van het gaspistool, want hij kon hem immers ombouwen. :+

Hier is rechts absoluut niet schuldig aan.

Wat een super constructief bericht. Heel sterk inhoudelijk en draagt echt wat hij. (Niet dus).

Heb je gelezen wat ik zei? Ik zei dat rechts schuldig is aan het feit dat hard werken niet meer loont.

Dat jij er wat anders van maakt is jouw probleem.

Je kunt rechts niet de schuld geven van deze tragedie. De enige schuldige is de jongen zelf.
Had hij geluisterd naar de politie en geen wapen in zijn handen gehad dan had hij nu nog geleefd. Er zijn trouwens zat mensen die in de armoede leven of van nog minder dan het minimumloon rond moeten proberen te komen. Zie je die met wapens zwaaien?

En hadden we ook op onze achterste benen gestaan als iemand ouder dan hem hetzelfde was overkomen? Dat hij overleed aan zijn verwondingen als gevolg van neergeschoten worden?

Ik vind het nog al wat dat rechts hiervan de schuld krijgt. Ook al ben ik absoluut geen fan van deze stroming.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:50

Purny: Kun je quoten waar zij schrijft dat rechts de schuld heeft van de keuze van deze jongen?
Ik zie in je onderschrift dat je moeite kunt hebben om bepaalde onderwerpen goed te begrijpen; wat jij uit haar reactie op maakt is niet wat ze daadwerkelijk schrijft, ook niet indirect.
Laatst bijgewerkt door Saga op 28-09-25 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:56

Polar schreef:
Purny: Kun je quoten waar zij schrijft dat rechts de schuld heeft van de keuze van deze jongen?

Ze zegt dat rechts schuldig is aan het feit dat hard werken niet meer loont.

En ik ga er verder niet meer op in. Ik heb mijn mening gegeven mbt het feit dat rechts en armoede voor mijn gevoel een grote rol speelt.

Maar als het zo zou zijn dan geeft het iemand geen vrijbrief om een fatbike te stelen.

Ik probeer op mijn niveau deze discussie te volgen.

Saga

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:57

Ik heb mijn reactie aangevuld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 14:59

Nee dat wil ze heel graag lezen al heb ik al tweemaal gezegd dat dit niet zo is.

Het is makkelijker om 1 zinnetje te pakken, die te verdraaien zoals het je uitkomt dan om een nette inhoudelijke discussie te voeren.

Ik ben benieuwd naar bronnen waarin staat dat de criminaliteit stijgt, dat harder en strenger straffen helpt. Vooral naar de bronnen die zeggen dat kinderen die crimineel zijn hard en lang straffen en in kampen opsluiten en drillen helpt.

Tot die tijd is het in mijn ogen vooral onderbuikgevoel. Ja het voelt lekker om mensen die iets slechts doen “slechte mensen” te noemen. Maar dat is niet de realiteit. Maar heel weinig mensen worden verknipt en in en in slecht geboren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:01

purny schreef:
Polar schreef:

Ze zegt dat rechts schuldig is aan het feit dat hard werken niet meer loont.

En ik ga er verder niet meer op in. Ik heb mijn mening gegeven mbt het feit dat rechts en armoede voor mijn gevoel een grote rol speelt.

Maar als het zo zou zijn dan geeft het iemand geen vrijbrief om een fatbike te stelen.

Ik probeer op mijn niveau deze discussie te volgen.

Ik zeg niet dat het een vrijbrief is. Dat zijn jouw woorden.

Ik zeg inderdaad dat door rechts politiek beleid hard werken niet meer loont. Volgens mij heb jij dat ook gemerkt. Je wordt toch ook gekort terwijl je al meer dan eerst werkt?

En dat jij vindt dat armoede geen rol speelt in de steeds jongere criminelen mag jij vinden. Alleen uit onderzoek blijkt wat anders.

Bron: podcast Zware Jongens (met oa misdaadjournalisten en een hoogleraar criminologie)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:03

MarlindeRooz schreef:
Nee dat wil ze heel graag lezen al heb ik al tweemaal gezegd dat dit niet zo is.

Fijn dat jij mij beter denkt te kennen dan ik mijzelf.
Ik wens je een fijne dag toe.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:05

Een wapen kopen, of regelen, en iemand gewelddadig beroven van een fatbike is slecht. Heel simpel, dat is slecht gedrag.
Dat weet een 15 jarig persoon ook wel.
Tig mensen die geen geld voor die fatbike hebben, of voor iets lekkers, iets luxe. Sommigen gaan dan extra werken ( als dat kan), of accepteren dat ze minder hebben.
Je wenden tot crimineel gedrag is een slechte keuze, en die keuze mag die persoon aangerekend worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:06

purny schreef:
MarlindeRooz schreef:

Fijn dat jij mij beter denkt te kennen dan ik mijzelf.
Ik wens je een fijne dag toe.

Dat moet lukken bedankt! {:}

En je schrijft letterlijk dat je dat leest dus misschien moet je dat dan niet opschrijven als je het niet denkt.

Citaat:
Je kunt rechts niet de schuld geven van deze tragedie

Citaat:
Ik vind het nog al wat dat rechts hiervan de schuld krijgt. Ook al ben ik absoluut geen fan van deze stroming.

Je schrijft het zelfs twee keer in dezelfde reactie waarin je mij quote.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:53

Ben je nu echt alleen maar bezig om jouw mening als de waarheid door ieders **** te duwen?
Jij bent degen die rechts er aan de haren bij sleepte. Misschien niet letterlijk als schuldige aan dit drame, maar wel om het lijstje van verzachtende omstandigheden aan te vullen.
Als je wil dat dit topic doodbloed dan moet je vooral zo verder gaan. Ik ontstip het dan in ieder geval.
Als je met mensen in gesprek wil blijven en hun mening en beeld wil blijven lezen dan adviseer ik je om eens wat minder jouw mening als dé waarheid neer te zetten. De waarheid van iemand is gebaseerd op perceptie. Die verschilt van persoon tot persoon. Accepteer eens dat iemand anders denkt en probeer te zien waarom iemand zo anders denkt. Dat discussieert een stuk prettiger.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:57

Maar als we de waarheid niet meer baseren op feiten, maar op iemands perceptie, krijgen we dan niet een heel groot probleem?

Dat ieder z'n eigen mening in dit topic heeft, is helemaal prima.
Ik denk er op een bepaalde manier over, een ander denkt er anders over en zelfs al staat dat haaks tegenover elkaar, is dat nog oké.
Maar ik hoop echt dat waarheid gepaard blijft gaan met feiten en niet met meningen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 15:59

Tja… je hebt in dit topic zelf al laten zien dat je dingen anders kan zien dan anderen met dezelfde feiten.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:00

Hetzelfde geldt voor jou. :j
Maar het is geen antwoord op mijn vraag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:52

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:17

De discussie gaat vrij ver inmiddels..

Voor mijn gevoel spelen er wat verschillende oorzaken. Jongeren, en zeker jongens van die leeftijd zijn vaak volop grenzen aan het verkennen. Daar hoort soms grensoverschrijdend gedrag ook bij.

Daarnaast is er al een aantal jaar een trent dat jongeren wapens dragen.. dat begon met messen en kennelijk nu ook pistolen. Er kan beter gekeken worden naar waar die invloed vandaan is gekomen.

Jongeren beïnvloeden elkaar, dat kan geheel los staan van opvoeding, trauma,s etc.
Er is wel hulp, vaak zijn er ook jongeren werkers en centra in de armere wijken. Het is alleen heel moeilijk om een groepscultuur aan te pakken.
Jongeren willen toch graag stoer doen ook en er bij horen.

Het helpt inderdaad niet om deze jongen als slachtoffer neer te zetten. Want hij heeft bewuste keuzes gemaakt..hoe harder het spelletje gespeeld wordt des te harder de gevolgen kunnen zijn helaas.
Het is beter om op te houden met naar schuld te zoeken maar om te kijken hoe dit soort zaken in vervolg voorkomen kunnen worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:39

"Hoewel het aantal schietpartijen in grote lijnen stabiel blijft, is de cultuur rondom geweld en wapens onder jongeren verontrustend. De rapcultuur en andere invloeden uit het buitenland hebben bijgedragen aan een toename van de acceptatie van vuurwapens binnen jongerenkringen. Het is tegenwoordig eenvoudig om een omgebouwd wapen te kopen via sociale media, wat de toegankelijkheid van vuurwapens vergroot.

Volgens rechtbankverslaggever Saskia Belleman is er een toename in het aantal rechtszaken van minderjarigen die zich schuldig hebben gemaakt aan ernstig crimineel gedrag. "Een zorgwekkende ontwikkeling is dat kwetsbare jongeren vaak worden geronseld door georganiseerde criminaliteit om criminele activiteiten uit te voeren. Deze jongeren zijn vaak niet in staat om de risico’s van hun daden te overzien en worden misbruikt als instrumenten voor gewelddadige doelen."

Er is een dringende behoefte aan meer zicht op en ingrijpen in de activiteiten van jongeren met vuurwapens. Het is cruciaal dat er meer aandacht komt voor preventieve maatregelen, zoals gerichte fouilleringen, om de groeiende wapencultuur onder jongeren tegen te gaan".

Bron: https://www.nieuwsvandedag.nl/nieuws/ma ... pen-op-zak

Dit is een interessant artikel, meer preventief fouilleren zou wellicht al kunnen helpen. Want zolang er nog zoveel met wapens rondlopen willen jongeren of mee doen of een wapen bezitten voor hun eigen veiligheid etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 15:46

Maar hoe ga je preventief fouilleren? Want rechten enzo…

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:16

Cer schreef:
Maar hoe ga je preventief fouilleren? Want rechten enzo…

Als de burgemeester een bepaald gebied aanwijst als "veiligheidsrisicogebied" mag er gewoon preventief gefouilleerd worden.
Veiligheid prevaleert dan namelijk in dat gebied.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:24

Cer schreef:
Totaal iets anders maar als ik in deze de politie was had ie denk allang gelegen… ik denk dat hoe ze reageren gewoon in elke situatie anders is, en afhankelijk van de persoon

https://www.instagram.com/reel/DMNrB5xP ... NwbW44YjE0

Dit is een totaal andere situatie: persoon heeft geen wapen vastgehouden, daarom staat politie klaar met taser. Ze proberen hem tot rust te krijgen met korte opdrachten en afstand houden, tot moment dat hij gaat rennen. Dan wordt het een afweging of hij voldoende gevaarlijk is voor een taser.
Heeft echt weinig met de persoon te maken, dit zijn hele strikte en duidelijke protocollen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:26

Cer zegt toch ook niet dat hij met een pistool geschoten had moeten worden.

Maar zo'n grote bakkes kan toch ook alleen maar in Nederland?
Die taser had hij wel al heel wat eerder mogen voelen. Die had niet meer mogen rennen

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 16:38

In het Belgische nieuws was net dat geweld onder jongeren de afgelopen jaren verdrievoudigd is. Hier heeft een 15 jarige snachts om half 2 een 18 jarige doodgestoken om een vape blijkbaar. Maar die cijfers kunnen best alleen voor België gelden.
Ik bedacht wel dat ik vast een strenge moeder ben geweest,mijn 15 jarige mocht snachts om half 2 niet buiten,laat staan met een mes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:10

smurffie schreef:
Cer schreef:
Totaal iets anders …..

Dit is een totaal andere situatie…..
:j

Maar stel dat dit de generatie is die de jongere generatie opvoedt, en dit is wat ze meekrijgen.. totaal disrespect voor politie en in mijn optiek een politie die eigenlijk niet in mag grijpen.. belediging van een ambtenaar in functie was vroeger een ding..
Als je die gast tasert de tweede keer dat er k&@&@r uit zn mond komt ben je snel klaar. Hou je grote muil gewoon.
De locale social media staat vol met dit soort voorbeelden.. en de (jonge) mensen eromheen vinden het maar wat geweldig dat politie geen reet te vertellen heeft ..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-25 17:13

MarlindeRooz schreef:
Het minimumloon is niet gelijkwaardig gestegen aan de inflatie.

Ook bij veel mensen niet, wij zitten ook op de nullijn.
Dus betekent dit dan dat de mensen op de nullijn zich crimineel gaan gedragen? Dat is immers niet zo.