De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mce

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:13

mits deze niet echt gevaarlijk is ga ik aan de slag met die "hard en onkundig" is aangepakt, ga deze ook niets afleren maar iets nieuws aan leren,
dat zijn vaak de meest leergierige en als het lukt ook vaak hele goede sportpaarden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:15

Gevaarlijk zal ook iedereen wel anders definiëren. Een hard onkundig aangepakt paard zou ik alleszins niet betrouwbaar/veilig noemen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:25

zeker, meestal kijk ik even hoe het "oog" staat, kan ik daar nog iets mee, begin ook nooit zonder een veterinaire check,
paarden die merken dat je ze helpt "prettiger" in hun lijf te komen werken meestal wel mee, dat is altijd wel leuk om te ervaren

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:55

Zo simpel ligt het allemaal niet, je zou eerst eens moeten kijken waarom een paard 'hard' is aangepakt. De kans is echter aanwezig dat je dat nooit hoort en dan blijft er -voor mij- dus een gat in de beeldvorming. Op een keer openbaart zich het wel en dan hoop je maar dat je een cap op hebt en handschoenen aan.

Met een paard dat te lief is behandeld is het makkelijker, die zijn meestal erg op zoek geweest naar hun plek in de verhoudingen en die kun je vrij snel duidelijk maken.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:58

Veronica2 schreef:
Zo simpel ligt het allemaal niet, je zou eerst eens moeten kijken waarom een paard 'hard' is aangepakt. De kans is echter aanwezig dat je dat nooit hoort en dan blijft er -voor mij- dus een gat in de beeldvorming. Op een keer openbaart zich het wel en dan hoop je maar dat je een cap op hebt en handschoenen aan.

Met een paard dat te lief is behandeld is het makkelijker, die zijn meestal erg op zoek geweest naar hun plek in de verhoudingen en die kun je vrij snel duidelijk maken.

voor mij is het wel zo simpel, en wat je mee krijgt van de vorige eigenaar is meestal ook niet conform de waardheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:18

mce schreef:
Veronica2 schreef:

voor mij is het wel zo simpel, en wat je mee krijgt van de vorige eigenaar is meestal ook niet conform de waardheid.

Zelden tot nooit. Ik heb beide meegemaakt… Ik bekijk het per paard maar ik zal niet op voorhand zeggen dat ik een paard niet ga straffen. Heb er nl ook genoeg gehad met een heel lief oog tot ze zonder waarschuwing in mijn schouder hing. En nee, die waarschuwde écht niet. Niet aan de hand en niet onder het zadel. Zoveel mensen die mee gekeken hebben met veel meer ervaring. Zij zagen ook geen signalen.

Haar dochter is gelijkaardig dus ik heb een sterk vermoeden dat ze eh pittig geboren is. :+

Ze is goed gekomen maar die is echt niet braaf geworden met alleen belonen en haar dochter die bij mij geboren is, is ook echt niet met alleen ‘goed zo’s!’ Opgevoed. Dan was ik dood nu.

Ik voel me ook veiliger met eentje die te lief behandeld is. Over het algemeen wordt er te hard gehandeld uit angst en angst komt niet zo snel/heftig kijken bij een paard dat van nature lief en braaf is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:21

Het is mij eigenlijk om het even, de een heeft grenzen nodig, de ander vertrouwen en weer de ander een beetje van beide.

Het kan alleen lastig zijn als er een flink 'trauma' in zit. Zoals mijn vorige pony die was met oogkleppen op voor de kar geknupt (zonder voorbereiding) waarbij de zweep er flink over was gegaan en dat bleef een dingetje. Met oogkleppen op en iemand achter haar was dan echt veel spanning en paniek. Sommige paarden zijn toch wel erg verpest. -O-

Daarom heb ik ze eigenlijk liever altijd zo groen mogelijk.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 14:27

Kijk naar de ogen dan zie je verschil tussen pittig en angst,
wacht gewoon even - dat kan soms wel een dagje duren - voordat ik tot contact kom,
meestal zoekt het paard dat op en dan kan ik er mee aan de slag, tot dan wacht ik geduldig,
want ook dat is niets afleren maar iets nieuws laten ontdekken

heb het over vreemde - niet eigen - paarden,

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:35

Hier ook liever een die een te lief baasje heeft gehad dan een waartegen je je stem niet eens kan verheffen zonder dat ze kruipen, bij wijze van spreke. Die laatste zijn gewoon lastig te corrigeren als dat nodig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:07

Ja en soms zijn ze al zo van nature..ook niet altijd makkelijk.