Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:06

Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Maar waarom kunnen we niet in harmonie leven. Waarom zijn er altijd mensen die de leiding pakken en dan alleen nog maar aan zichzelf denken. Nu snap ik dat een utopia waarschijnlijk onmogelijk is maar moet alles altijd uitdraaien in een dystopia?

Loretta

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:34

Dit korte filmpje is precies een jaar oud. 29 maart 2024. En het ging over dat steeds meer Amerikanen besloten om naar Europa te emigreren.

https://youtu.be/acf6FwItWh8?si=qY1AfFl8DabBzDAv

Ik heb de meeste medelijden met de Amerikanen die niet weg kunnen en nu vast komen te zitten in een dictactuur.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:41

friezenfan2 schreef:
Ik hoop dat ik dit hier mag vragen. Maar waarom kunnen we niet in harmonie leven. Waarom zijn er altijd mensen die de leiding pakken en dan alleen nog maar aan zichzelf denken. Nu snap ik dat een utopia waarschijnlijk onmogelijk is maar moet alles altijd uitdraaien in een dystopia?

Harmonie, hoe kun je nou de best, rijkste en meest geweldige zijn terwijl er harmonie heerst? Dat bereik je alleen met jezelf omhoogwerken ten koste van anderen.
Sommige mensen geven niks om het welzijn/welbevinden van anderen, die doen alleen datgene waar zij beter van kunnen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:22

Vrouw die samen met haar dochter afhankelijk is van een grote heoveelheid medicijnen en dus medicaid heeft spijt van haar stem op Trump. Het is de verslaggever met wat moeite gelukt haar te laten vertellen waarom ze Trump gekozen heeft. Simpel gezegd, ze wilde zo graag anderen de mogelijkheid tot abortus ontnemen.

En zo zijn er helaas nog miljoenen anderen

https://m.youtube.com/watch?v=nGbA1BnMv ... JldHJheWVk

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:29

Tja. Zo zijn er in Nederland ook veel mensen die dachten dat pvv de kosten naar beneden zo brengen. Populisten. Gelukkig lopen veel pvv stemmers weg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:05

Loretta schreef:
Vrouw die samen met haar dochter afhankelijk is van een grote heoveelheid medicijnen en dus medicaid heeft spijt van haar stem op Trump. Het is de verslaggever met wat moeite gelukt haar te laten vertellen waarom ze Trump gekozen heeft. Simpel gezegd, ze wilde zo graag anderen de mogelijkheid tot abortus ontnemen.

En zo zijn er helaas nog miljoenen anderen

https://m.youtube.com/watch?v=nGbA1BnMv ... JldHJheWVk

Heel erg voor dat arme kind. Met die moeder heb ik dan weer geen medelijden. Hoe dom kan je zijn...

Oh wacht, Trump heeft altijd gezegd dat ze niet aan Medicaid zouden gaan zitten. Dat maakt t wel anders. Alsnog kan ik weinig medelijden hebben met iemand die van wege 'family values' op Trump stemt :'). Maar nu ik het filmpje helemaal afgekeken heb, is mevrouw sowieso niet zo heel snugger... Sneu voor dr dochter.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 31-03-25 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:06

Maar waarom moet iemand de beste, rijkste meest geweldige persoon zijn. Zijn we niet allemaal gelijk en dat moet goed genoeg zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 18:34

friezenfan2 schreef:

Een woordje....er zijn mensen die alleen maar de MACHT willen hebben en ze zijn zoals rupsje nooit genoeg.
Ze zijn de connectie kwijt met wie ze in werkelijk zijn en willen alleen maar anderen hun wil op leggen. Zelfs in het dierenrijk kennen we dit gedrag niet.

Ik kan het niet voelen waarom mensen dit doen, want gelukkig zijn de meeste mensen anders en gaan voor de liefde en fijn samen leven met de anderen. Helaas zijn niet alle mensen zo. Lees je eens in als het gaat om "psychopathie ". Dat heb je in relaties maar ook op een hoger level.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:10

Juist mensen met grote ego's zijn ambitieus en zitten dus vaak in leidende posities.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:14

mysa schreef:
Juist mensen met grote ego's zijn ambitieus en zitten dus vaak in leidende posities.

Daar is an sich niets mis mee..
Kijk maar Naar Martin Luther King en naar Nelson Mandela.
Er zijn genoeg wereldleiders cq bijzondere leiders die de wereld heel veel goed hebben gegeven. Daar schaar ik Trump en anderen echt niet onder. Dit gaat verder dan een goed ego. Dit klopt niet helemaal met wie wij als mensen horen te zijn
.
Nelson Mandela en Martin Luther King hebben begrepen dat hun kracht ten dienste van ons mensen gesteld hoort te worden en niet enkel voor eigen belang.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 31-03-25 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:37

Loretta schreef:

Wat een egoïstisch standpunt. Je zou bijna hopen dat ze nooit meer gratis zorg krijgt ...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:11

Lieser schreef:
Loretta schreef:

Wat een egoïstisch standpunt. Je zou bijna hopen dat ze nooit meer gratis zorg krijgt ...

Grote kans dat ze die dus inderdaad niet meer (volledig) krijgt :=.

1000 dollar aan medicatie per maand, he.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:40

_San87_ schreef:

Een abortus is goedkoper :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:41

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Beetje laat nu :7.

Polar

Deel 4: Ik heb het niet gecontroleerd op typfouten. :o
En het is iets korter dan ik had gewild, mijn hond gaat de hele tijd tegen me aan liggen. _O-
Citaat:
Als je nog 3 maanden volhoudt dat het allemaal wel meevalt en we hebben dadelijk ook een flink bloedbad, want er komen natuurlijk op een gegeven moment wel demonstraties, daar gaat hij (Trump) op laten schieten, want dat is alleen maar mooi, dan kan niemand het op een gegeven moment meer zeggen.
Mertz, de Duitse leider, dat is echt wel heel bijzonder, want die had het heel vroeg door en die heeft echt, en dat is één van de belangrijkste ontwikkelingen in Europa in de afgelopen 30 jaar, dat Mertz gewoon meteen heeft gezegd:"We kunnen niet meer op de Duitsers (ik denk Amerikanen?) aan".
Dat was de CDU, dat waren de Duitse christendemocraten, daar mocht je alleen lid van worden als je een Amerikaanse vlag op je reet had getattoeerd.

*Veel door elkaar gepraat.*

Ik was laatst bij een groot consultancybedrijf en die hebben dan zo'n eigen denktank en het hoofd daarvan mocht ik even spreken.
En die zegt:"Het is ongelooflijk, het is ongelooflijk, wij lopen daar al 10 jaar in Brussel de deur plat over dat we steeds meer concurrentiekracht verliezen. Nou, het draghi-rapport hoe ze dat weer terzijde proberen te schuiven, we werden nooit serieus genomen."
En hij zegt:"Sinds die ambush van Vance en Trump op Zelensky, het is gewoon een soort invasion of the body snatchers. Het is opeens alsof mensen gewoon... en iedereen wil horen wat we te zeggen hebben. We hebben al heel veel onderzoek erover gedaan."

Er is specifieke heel veel interesse in Europa.
Je zag ook gelijk India en China volgens mij een soort toenaderingen doen naar Europa, 'kom dan maar met ons praten'.
Waar je ook weer niet naïef over moet zijn, want dat doen ze echt niet omdat ze van ons houden.
Maar er is aan de Europese kant een ongekende wenteling die je nog weinig terug ziet in de media, omdat de media altijd achter lopen, maar die is echt gaande.
Maar er staan in Europa ook een paar landen op hè, dat is altijd leuk om te zien.
Dat is Duitsland, goed voorbeeld. Frankrijk zegt nu van:"Kijk, zie je wel, we hadden altijd een beetje gelijk, dat we toch wel onze eigen atoomwapens hielden."
En dat ze de Amerikanen op afstand hielden. Eigen defensie industrie, eigen straaljagers.

Niet vergeten, de NATO heeft ook Zweden en Finland erbij gekregen, met hun serieuze defensie industrie.
En bovendien, veel meer voorbereid dan welk ander land ook bijna.
Dan heb je Polen nog, die heel serieus bezig is met zijn defensie, die het meeste uitgeven aan defensie.
En Denemarken, een land dat zich heel bijzonder ontwikkelt, want dat was altijd een rechts nationalistisch land, maar die begint zich de laatste tijd eigenlijk steeds meer Europees te ontwikkelen.
Zeker nu naar Groenland begerig gekeken wordt.
Die keren zich ook weer toe naar de grote groep.

Denemarken en Nederland deden altijd mee met al die missies, in Afghanistan.
Denemarken heeft ook heel veel mensen verloren in Afghanistan en aan Irak.
En het was altijd vanuit het idee: "We willen niet afhankelijk worden van de as Frankrijk Duitsland.
En daar moet dus de as Washinton Londen bij en dan kunnen wij daar tussen spelen."
Laatst bijgewerkt door Polar op 31-03-25 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

_San87_ schreef:
Lieser schreef:

Beetje laat nu :7.

_/-\o_

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:45

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:27

Zeker! Dank je wel. (aanname in mijn geval correct).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:28

friezenfan2 schreef:

Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met dat er gaandeweg steeds meer dingen gebeuren die anderen niet over hun kant kunnen laten gaan, en dat elkaar vergeven dan steeds moeilijker wordt, alles steeds meer in de knoop raakt. Als voorbeeld: stel je voor iemand ‘schiet Put in dood’ en de oorlog van Ru tegen het westen stopt. Dan is er een hele generatie in dit geval tot nu toe Oekrainers die boordevol boosheid en frustratie en wrok achterblijven.
En die zorgen daarmee weer voor een volgende beschadigde generatie. Waardoor het helemaal niet mogelijk is om de oorlogen ineens te laten stoppen.

Ook heb ik het idee dat hoe banger te mensen zijn (dus hoe minder ze zelf inzien hoe het nog ‘goed’ kan komen met van alles (zekerheden veiligheid voedsel warmte cultuur enz), hoe meer ze neigen een ‘sterke leider’ te volgen.
Ik verbaas me er ook over hoe mensen dan niet lijken te merken dat zij worden verleidt te vechten om de kruimels, terwijl de zogenaamde leiders er met hele koekjes vandoor gaan.

Zelf ben ik ook nog eens opgevoed met de gedachte dat er vroeg of laat een eindtijd komt. Dat mamon (macht van het geld, hebzucht haat), de duivel, steeds meer vrij spel krijgt. Het is verbazingwekkend hoeveel ‘evangelicans’ achter Trump aanlopen en ik vind het wel eens interessant het vanuit de eindtijd gedachte te aanschouwen. Al ben ik zelf meer van de filosofie en de bredere kijk op zaken, en van het stoïcisme en de helikopter view.

Ik ben het helemaal met jou eens dat we ons leven en elkaars leven op waarde zouden moeten schatten en lief zijn voor mens en dier en aarde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:41

Citaat:
Dan is er een hele generatie in dit geval tot nu toe Oekrainers die boordevol boosheid en frustratie en wrok achterblijven.
En die zorgen daarmee weer voor een volgende beschadigde generatie. Waardoor het helemaal niet mogelijk is om de oorlogen ineens te laten stoppen.

Deze pik ik er even uit vanwege de geschiedenis die juist andersom laat zien. Al eeuwen wordt Oekraïne ingelijfd bij Rusland middels bloedige oorlogen. Ze willen dat gewoon niet.
Oekraïne is het verdedigende land. Rusland het aanvallende land. Daarom willen ze nu geen staakt het vuren maar echte vrede (dus garanties).

Verder laat ik je redenatie eens bezinken.

Volgens mij heeft het nl te maken met macht en Rupsje Nooitgenoeg. Ook in musea als je kijkt naar de Romeinen, Napoleon, die gast met zijn Olifanten (ben even zijn naam kwijt) die gasten veroverden hele continenten ze later weer te verliezen. Het overwinnende land gaat vervolgens op een nare manier verder met het overwonnen volk.

Dat doen de Russen ook in Oekraïne. Hun cultuur moet kapot, hun gezondheidszorg, vrouwen worden verkrachtannen gemarteld, het is een barbaarse toestand daar. Dus het is niet fijn om overheerst te worden dus gaat een volk zich daar niet zo gauw bij neerleggen. Oorlog is gewoon poedersuiker!

Hannibal heette die gast die de Alpen overstak richting Rome
Citaat:
Het is een van de beroemdste gebeurtenissen uit de oudheid: de veldtocht van Hannibal naar Rome tijdens de Tweede Punische oorlog (218 – 201 v. Chr.). Met een leger van 30.000 man en 37 olifanten trok de veldheer de Alpen over, richting Rome.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:45

Djengis khan, Hannibal enz allemaal mannetjes die meer meer meer willen meer macht, meer geld, meer land tenkoste van alles. Kent er iemand een vrouw die ooit een oorlog of strijd is begonnen?
Spaanse inquisitie meer katholieken is meer wrede doden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:45

Bedankt voor de aanvulling Karuna. We kunnen zo echt nog wel even doorgaan namelijk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:53

Uiteindelijk zijn vrouwen net zo erg als absolute macht lonkt. Ze hebben alleen minder snel de kans gehad. Maar bijvoorbeeld Cleopatra heeft gruwelijke dingen gedaan voor de macht (voor meer informatie podcast geschiedenis inside).

Trouwens ook een interessante podcast met wat Amerikaanse presidenten, ik ben nu ook zeker geen fan meer van Nixon :') .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:53

karuna schreef:
Kent er iemand een vrouw die ooit een oorlog of strijd is begonnen?

Niet uit mn hoofd, maar ik heb het even gegoogled

https://www.ranker.com/list/most-ruthle ... /eric-vega

https://www.historynet.com/women-of-war/

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech ... finds.html

The study included Britain's Elizabeth I, who famously defeated the Spanish Armada in 1588, Catherine the Great, who made Russia a formidable power in the 18th century, and Isabella I of Castile who helped Spain dominate the world in the 15th and 16th centuries.

Researchers found that when a state was ruled by a queen it was more likely to participate in conflict than if it was led by a king.

Ik weet niet of ze dan begonnen, of dat ze moesten verdedigen, zo goed heb ik niet gelezen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:56

Er zijn zeker wel vrouwen geweest die de kar hebben getrokken in de strijd, maar dat is in de geschiedenis altijd een beetje verdoezeld. Daarnaast zijn ze niet vaak heel succesvol geweest.

Heb je nooit van Jeanne d Arc gehoord?