Als je je nog nooit tot vrouwen aangetrokken hebt gevoelt val je niet onder de "vooral op mannen" categorie maar de "alleen tot mannen" categorie. Het gaat hier om geaardheid.
CBS schreef:Deelnemers kregen de volgende vraag: ‘Tot wie voelt u zich seksueel aangetrokken?’, met als antwoordopties ‘Alleen tot mannen’, ‘Vooral tot mannen’, ‘Evenveel tot mannen als vrouwen’, ‘Vooral tot vrouwen’, ‘Alleen tot vrouwen’, ‘Tot mensen, ongeacht hun geslacht’, ‘Ik voel me seksueel (bijna) niet aangetrokken tot andere personen’, ‘Anders dan bovenstaand’, ‘Weet ik (nog) niet’ en ‘Geen antwoord’. Om iemands seksuele oriëntatie te bepalen, werden deze antwoorden gekruist met genderidentiteit volgens onderstaand schema
De vraag is echt heel simpel hoor. Heb het idee dat je schrikt van de hoeveelheid LGTB+ mensen en daarom de statistiek teniet wil doen. De mensen die dit geïnterpreteerd hebben zoals jij nu doet, met je zeer hypothetische situatie, zijn echt verwaarloosbaar en dus heeft het geen effect op deze representatieve resultaten.
Maar dit zijn gewoonweg de feiten. Deze groep is gewoonweg bijna 18% van de bevolking. Kan je hoog en laag springen, maar dit is de realiteit.
Dorine92 schreef:Nee wat ik weet helemaal niet precies wat die term inhoudt en als ik toch iets dom vind, is het een woord gebruiken waarvan je niet eens de betekenis goed weet. Het boeit me ook gewoon oprecht niet. Iedereen moet lekker doen waar ie zin in heeft en daarmee is voor mij de kous al af. Vandaar zo jammer dat er dan zo doorgedramd wordt met zebrapaden en blijkbaar ook met absurde percentages in een context die niet klopt
De betekenis is zo op te zoeken hoor. Een beetje moeite doen zou je sieren. Uit het CBS rapport:
Citaat:
LHBTQIA (lesbisch, homoseksueel, bi-plus, transgender, queer, intersekse, aseksueel) personen.
Met de gehele definitie:
Citaat:
LHBTQIA
Afkorting voor lesbisch, homoseksueel, bi-plus, transgender, queer, intersekse en aseksueel. Voor uitleg van de afzonderlijke termen, zie hieronder.
Queer: Een parapluterm voor genderidentiteiten en seksuele oriëntaties die afwijken van de cisgender en heteroseksuele norm.
Seksuele oriëntatie
Tot wie iemand zich seksueel aangetrokken voelt. Voorbeelden van seksuele oriëntatie zijn heteroseksueel, homoseksueel, of bi-plus. In dit artikel wordt bij seksuele oriëntatie uitgegaan van gender, dus hoe iemand zich voelt en/of presenteert.
Aseksueel. Wanneer iemand zich niet of nauwelijks seksueel aangetrokken voelt tot andere personen.
Bi-plus. Wanneer iemand op meer dan één gender valt. Voorheen werd de term ‘biseksueel’ gebruikt, maar bi-plus is een bredere en meer inclusieve term, omdat hier bijvoorbeeld ook mensen onder geschaard kunnen worden die zich aangetrokken voelen tot anderen ongeacht gender.
Heteroseksueel: Wanneer een man zich alleen aangetrokken voelt tot vrouwen, of een vrouw zich alleen aangetrokken voelt tot mannen.
Homoseksueel. Wanneer een man zich alleen aangetrokken voelt tot mannen, of een vrouw zich alleen aangetrokken voelt tot vrouwen. Hoewel het in het dagelijks taalgebruik gangbaar is om te spreken van ‘homoseksuele mannen en lesbische vrouwen’, wordt in dit artikel gesproken over ‘homoseksuele mannen en vrouwen’.
Genderidentiteit
Hoe iemand zich voelt op het vlak van gender. Dit hoeft niet per se samen te hangen met het geslacht toegewezen bij de geboorte. Iemand kan zich man of vrouw voelen, maar er zijn ook andere genderidentiteiten zoals non-binair.
Transgender. Iemand is transgender wanneer de genderidentiteit niet helemaal en/of niet altijd overeenstemt met het geslacht toegewezen bij de geboorte.
Cisgender. In tegenstelling tot bij transgender personen stemt bij cisgender personen de genderidentiteit overeen met het geslacht toegewezen bij de geboorte.
Non-binair. Een genderidentiteit waarbij iemand zich noch man noch vrouw voelt, of soms man en soms vrouw voelt, of zich tussen man en vrouw in voelt.
Genderqueer. Een genderidentiteit die doorgaans niet past binnen de vakjes ‘mannelijk’ of ‘vrouwelijk’.
NBGQ. Afkorting voor non-binair/genderqueer. Dit is een overkoepelende term voor iedereen die zich niet eenduidig als man of vrouw identificeert.
Intersekse
Een intersekse persoon is iemand die geboren is met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken. Soms is dit al duidelijk bij de geboorte, soms pas later in iemands leven, maar het kan ook dat iemand het nooit te weten komt over zichzelf.
Jij bent dus heteroseksueel en cisgender.
Nu weet je wat het inhoudt en kan je de term dus gebruiken in plaats van zo disrespectvol, bewust tegendraads en pestkopperig te blijven posten.