Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 15:39

Brainless schreef:
Maar bijna alles wordt daar gemaakt, ook de spullen die je hier in de gewone winkels koopt.

Niet alles uit China is slecht. Er zijn ook producenten met transparantie in hun proces.
Maar als het té goedkoop is…. Tja, dan betaalt iets of iemand anders de rest van de prijs :)

En ja, het kan wel om dat te omzeilen :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 16:13

Ir111 schreef:
Gitana schreef:
Ik heb laatst ergens een zeephouder met drukknop gezien waar je een blok zeep in kunt doen en waar dan bij drukken op die druk knop schaafsels van het zeepblok afgehaald wordt. Dat schaafsel valt dan in je hand. Eens kijken of ik die nog kan vinden. Het zag er wel makkelijk uit!

Edit; https://www.amazon.nl/Zeepmolen-rasp-zeepdispenser-zeepstukken-zeepschaaf-wandbevestiging/dp/B0D48N786G/ref=asc_df_B0D48N786G/?tag=nlshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=720490331737&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=14665008780784239310&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9103465&hvtargid=pla-2327613971652&psc=1&mcid=18b4874e2f76337db313d329273b18d4&gad_source=1

Wat een tof product. Ik ben benieuwd of dat ook nog ergens anders te koop is (Amazon is niet zo lief voor zijn werknemers).

Oh, maar een zeepdispenser met sensor is voor mij misschien ook nog een oplossing: blijft er niks aan de dispenser kleven? Of dat je een plasje eronder krijgt oid?

In mijn beleving valt beide wel mee, het plasje eronder kan je wel krijgen wanneer je per ongeluk te dichtbij komt met je hand of met iets anders waardoor de sensor triggert. Ik heb ervaring met de dispenser van Dettol, en eentje van de Lidl van het merk Silvercrest. Ik zou zelf geen Dettol aanraden, die hebben ze ingewikkeld gemaakt zodat alleen de Dettol hervullingen er in passen :roll: met een beetje doe-het-zelven kan je alsnog elke handzeep er in doen maar het kost meer moeite. Ik zou lekker voor een universeel merk gaan.
Ps: voor als er een plasje onder is ontstaan, zo'n apparaat heeft een aan en uit knop, als je hem even uit zet dan kan je met een doekje het apparaat en de zeepvlek eronder rustig schoonmaken. Als je hem vergeet uit te zetten dan krijg je zeep op je handrug als cadeautje :))

Dit is die van de lidl, familie van mij heeft deze in de keuken staan en ik vind hem fijner als die van dettol, hier kan je elk merk zeep in doen. Zodra mijn huidige van Dettol de geest geeft dan koop ik deze, misschien ook wat voor jou, hij is zo te zien ook in de aanbieding.
https://www.lidl.nl/p/silvercrest-autom ... 8IQAvD_BwE

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:31

verootjoo schreef:
Brainless schreef:
Maar bijna alles wordt daar gemaakt, ook de spullen die je hier in de gewone winkels koopt.

Niet alles uit China is slecht. Er zijn ook producenten met transparantie in hun proces.
Maar als het té goedkoop is…. Tja, dan betaalt iets of iemand anders de rest van de prijs :)

Maar ook een hogere prijs garandeerd geen eerlijke afkomst. Transparantie uit die contreien is mogelijk te controleren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:34

verootjoo schreef:
Brainless schreef:

De werkomstandigheden zijn wel anders dan hier.
Maar ook dat is weer iets wat je nooit gelijk gaat krijgen met hier. Zelfs in devs is het al anders.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:02

Even een tip voor inspiratie: https://ethiekrevolutie.nl/er-gratis-kaartje/
Online ethiek revolutie festival voor de wereldverbeteraars ;) onder ons.

Oh en een tip voor de handzeep, hoewel die denk ik niet in zo'n automatische dispenser gaat, de handzeep van Yokuu. Schijnt heel zacht voor de handen te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:30

Brainless schreef:
verootjoo schreef:

Maar ook een hogere prijs garandeerd geen eerlijke afkomst. Transparantie uit die contreien is mogelijk te controleren.

Ik zeg ook niet dat een hogere prijs automatisch beter is, maar een té lage prijs is wel automatisch oliebol in de tent.

Er zijn prima bedrijven die hun transparantie garanderen. En als de transparantie er niet is, er het waarschijnlijk ook niet echt lekker zuivere koffie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:57

Al dat kopen uit China laat in mijn beleving ook direct en indirect Nederlandse en Europese bedrijven met een hogere standaard voor mens en milieu over de kop gaan, maar ik denk tegelijkertijd ook dat dat een doel is van de Chinese overheid: de handel geheel overnemen. Zonder oog voor mensenwelzijn, dierenwelzijn, milieu, de aardbol, de toekomst.

Ps juist door mijn chronisch aandoening wil ik zo min mogelijk met zooi van AliExpress en Temu te maken hebben, ik ben al kapot en kwetsbaar genoeg.
Als ik bijvoorbeeld dit soort berichten lees, dan weet ik dat ik bijvoorbeeld 0 elektronica daar wil bestellen:

Citaat:
Bron: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-t ... s/#webshop
Webshops met asbestproducten
In Nederland en de Europese Unie is asbest verboden, maar niet alle landen hebben het gebruik verboden. In bijvoorbeeld China, Rusland, India en de Verenigde Staten maken bedrijven nog producten waar asbest in zit. Daardoor kun je op verschillende internationale webshops, asbesthoudende producten tegenkomen. Vaak zijn dit goedkope elektrische apparaten, waar hitte-bescherming een rol speelt. Bijvoorbeeld tosti-ijzers, föhns, heatguns, thermoflessen, strijkbouten, grillapparaten, elektrische oventjes, soldeertegels of gaasjes voor boven scheikunde branders. Ook in andere producten kan asbest zitten, zoals in blusdekens, make-up of sierstenen. Soms kun je in de beschrijving van het product op de webshop lezen dat er asbest in het product zit, maar dat staat er niet altijd bij.

opisop_shop

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:29

Als ik iets bij Temu o.i.d bestel dan doe ik sowieso niks medisch/cosmetisch of elektronisch. De (veiligheids)standaarden enz zijn daar natuurlijk heel anders. Straks vliegt er iets in de fik of wordt je ergens ziek door.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:31

Hier ook niks van elektrische apparaten bij alie of temu.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:35

Het is wel mogelijk om veilige apparatuur via China te kopen, maar dan moet je letten op het CE keurmerk, en vooral ook even kijken of het certificaat in de omschrijving staat zodat het geen Chinese Export logo is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:15

Ik denk wel dat als je echt iets nodig hebt, laten we zeggen een bepaald kabeltje (zwakstroom) of een USB-lezer, en je kunt die op Aliexpress kopen voor 4 euro, terwijl ze in de Europese shops met dezelfde foto voor 40 euro staan, er weinig mensen zijn die dan niet voor Aliexpress kiezen. :o
Het is niet dat wanneer je dat kabeltje of die USB-lezer via de Europese shop koopt, dat de mensen in China dan meer betaald hebben gekregen.

Ik koop zelf zelden iets via Aliexpress trouwens, laatste keer was een telefoonhoesje in 2021.
Maar ik zou het wel begrijpen als men dan toch daarvoor kiest.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:25

De keus zou er in mijn ogen gewoon niet moeten zijn. Het is bizar waar we alles 'moeten' produceren en willen produceren als gevolg van die enorme overconsumptie. Gewoon überhaupt geen snoertjes uit China.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:29

Dat waar ik op doelde is niet persé overconsumptie, maar iets dat je echt nodig hebt.
Maar volledig mee eens dat de keuze er niet zou moeten zijn...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 00:08

Sommige mensen vinden ook als je honingbijen heb moet je ze maar kaal plukken voor de honing.

Dat het niet goed is niet interessant.

Ben nu oude kaarsen en kaars rest aan het smelten. Ga ook kijken wat ik aan oude lonten kan hergebruiken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:21

Sheran schreef:
De keus zou er in mijn ogen gewoon niet moeten zijn. Het is bizar waar we alles 'moeten' produceren en willen produceren als gevolg van die enorme overconsumptie. Gewoon überhaupt geen snoertjes uit China.

Mee eens.
Telpeva schreef:
Al dat kopen uit China laat in mijn beleving ook direct en indirect Nederlandse en Europese bedrijven met een hogere standaard voor mens en milieu over de kop gaan, maar ik denk tegelijkertijd ook dat dat een doel is van de Chinese overheid: de handel geheel overnemen. Zonder oog voor mensenwelzijn, dierenwelzijn, milieu, de aardbol, de toekomst.

:j

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:34

Polar schreef:
Ik denk wel dat als je echt iets nodig hebt, laten we zeggen een bepaald kabeltje (zwakstroom) of een USB-lezer, en je kunt die op Aliexpress kopen voor 4 euro, terwijl ze in de Europese shops met dezelfde foto voor 40 euro staan, er weinig mensen zijn die dan niet voor Aliexpress kiezen. :o

Ik heb nog nooit bewust bij Ali (of aanverwante criminelen) gekocht. Ik zou niet gaan voor de kabel van 40 euro maar doorzoeken naar iets er tussenin. Maar als de keuze 4 euro Ali is en verder álle kabels 40 euro zijn, dan zou ik volgens mij toch die van 40 euro kopen (mits normaal geproduceerd etc). Die 36 euro verschil gaat toch ten koste van iets of iemand? Milieu, mens, dier?

Ik probeer er sowieso zo veel mogelijk op te letten dat de dingen die ik koop in de buurt geproduceerd worden. Liefst in NL of anders Europa. Dat gesleep de hele wereld over vind ik gewoon niet ok.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:38

Ik doe dat zelf ook, maar dat is omdat ik de luxe heb om dat te doen.
Maar ik zal nooit tegen iemand die rond moet komen van 50 euro in de week zeggen dat diegene maar dat kabeltje moet kopen van 40 euro. :o
Dat is een beetje waar ik op doel...

Ik ben het er mee eens dat het hele concept niet zou moeten bestaan, van aliexpress, temu, wat heb je tegenwoordig nog meer?
Zo zijn er best een boel dingen waarvan ik denk; hoezo is dit normaal geworden voor ons?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:40

Ik zou denken waar heb ik geld voor en ben ik het wel echt nodig.

Al koop ik hier in Nederland gewoon de budget kabel als ik het echt nodig ben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:44

Oh zo! Nee dan snap ik dat iemand een andere keuze maakt. Voor de essentiële dingen begrijp ik dat volkomen en die keuze zou ik dan misschien ook wel maken.

Ik probeer sowieso niet te oordelen over de keuzes van anderen. Ik vind het vrij onbegrijpelijk dat iemand (in mijn ogen) 'onnodige' rommel koopt uit verweggistan. Maar zo zal iemand anders het misschien wel onbegrijpelijk dat ik niet vaker op de fiets naar mijn werk ga. Dus wie ben ik dan om te oordelen over die aankopen in China?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:47

Ik vind dat laatste wel een lastig punt. Oordelen is te sterk misschien maar het bewustzijn creëren van wat de gevolgen van zo'n aankoop zijn (of de gevolgen van met je auto naar je werk gaan, want het werkt van beide kanten) zie ik wel als iets dat nodig is voor een fijnere wereld.
Meer een ontmoedigingsbeleid denk ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:50

Maar als ik hier in Nederland voor 1 silicone vorm 20 euro betaald en bij temu 5 euro ja dan is de keuze simpel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:53

Ja, dat vind ik ook.
Het gaat niet persé om veroordelen, maar meer om bewustwording.
Als niemand erbij stilstaat, verandert er ook niks.
Maar tegelijk snap ik ook dat niet iedereen altijd de luxe heeft om de 'beste' keuze te maken.
Het is denk ik vooral belangrijk dat mensen zich bewust zijn wat de impact is en daar dan zelf een afweging in kunnen maken, voor zover mogelijk.
Ik denk dat een deel van het probleem ook is dat je de mensen die die spullen produceren, niet ziet...
Je ziet de omstandigheden waarin zij werken alleen als je er bewust naar zoekt of bewust een docu erover kijkt.
Laatst bijgewerkt door Polar op 16-02-25 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 10:59

Sheran schreef:
Ik vind dat laatste wel een lastig punt. Oordelen is te sterk misschien maar het bewustzijn creëren van wat de gevolgen van zo'n aankoop zijn (of de gevolgen van met je auto naar je werk gaan, want het werkt van beide kanten) zie ik wel als iets dat nodig is voor een fijnere wereld.
Meer een ontmoedigingsbeleid denk ik.

Ja klopt! Het is wel belangrijk om er over in gesprek te gaan met elkaar, maar dan zonder oordeel. De ene kiest voor niet kopen in China, de ander voor de fiets en weer iemand anders voor weetikveelwat.

Steeds meer 'betere' keuzes maken is belangrijk vind ik. Ik weet niet of ontmoedigingsbeleid gaat werken. Zou voorlichten niet beter zijn? Zodat mensen zelf hun afweging kunnen maken?

@Polar: ja, dat is wat ik bedoel inderdaad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:08

Ja precies Polar, dat bedoel ik ook :j

Marcella schreef:
Maar als ik hier in Nederland voor 1 silicone vorm 20 euro betaald en bij temu 5 euro ja dan is de keuze simpel.

Voor mij persoonlijk niet. Ik begrijp heel goed dat het bij anderen weer anders kan zijn. Maar bij mij is Temu gewoon een nee, en als ik het anders niet kan betalen dan koop ik het niet. Maar dit is uiteraard een luxepositie en iedereen maakt zijn eigen afwegingen. Gaat inderdaad om de bewustwording.

Voorlichten hoort voor mijinderdaad een beetje intrinsiek bij ontmoedigingsbeleid. Als je zegt: 'dit kun je doen maar dan gaat de wereld kapot' ofzo, dan denk ik dat dat best wel een ontmoediging is :))
Maar voorlichten is wel iets positiever.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 11:13

Laatst bijgewerkt door Polar op 16-02-25 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt