Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:12

8nnemiek schreef:
Als iedereen wild gaat eten dan zijn de wilde dieren binnen een maand uitgestorven in Nederland :=
We slachten per maand meer dan een miljoen stuks grootvee en 50 miljoen stuks pluimvee.
Dus dat wordt vooral plantaardig eten als de supermarkten leeg zijn en de veeboeren weg zijn.

en daarvan gaat heeeeel veel naar buitenland en denk dat er ergens iets niet klopt: volgens cbs zijn er maar 3,77 miljoen runderen in april in nl. En ongeveer 100 miljoen kippen, als je daar maandelijks 50 miljoen van slacht ben je gauw klaar.

Mizora

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 14:26

Gemiddeld eet een Nederlander zo'n 42kg vlees en heeft daarvoor ongeveer het dubbele aan levend diergewicht nodig. Dus 1 rund zou ongeveer 5-6 mensen een jaar kunnen voeden, uitgaande van dezelfde hoeveelheid vlees blijven eten.

Anderzijds leveren 2 voedsters en 1 ram van een middelgroot konijnenras zo'n 30 konijntjes per jaar op, die je grotendeels van gras/kruiden kunt voeren, al groeien ze dan wel minder hard. Ook dat levert zo'n 90kg levend gewicht danwel40-45kg vlees op. En in werkelijk gaat de vleesconsumptie vanzelf naar beneden als het duur en lastig te krijgen is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 15:18

https://nos.nl/l/2548278

Het leeft wel. NOS heeft ook een item geplaatst over hoe je je voorbereid op een oorlog of ramp.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:35

Oke filmpje gekeken en nu heb ik een vraag waar dient dat fluitje voor?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:37

Als alarm/om aan te geven waar je bent mocht je onder het puin liggen, bijv..

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:40

Maar dan moet dat fluitje altijd om je lijf hangen? Anders kun je hem niet gebruiken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:55

_San87_ schreef:

geloof me als reddingshond trainer, geleider en slachtoffer voor andere trainers, geleider, 99% van de tijd kun je niet eens bij je fluitje komen, laat staat fluiten, en dan waren dat gemaakte verstopplekken waarbij we rekening hielden met eigen omvang en bewegingsruimte, dat gebeurt bij een rampinstorting echt niet.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:13

Dus waar is dat fluitje voor?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:43

friezenfan2 schreef:
Is er een reden waarom Mark Rutte dit nu zegt? Wat is er veranderd in de situatie in de wereld dat dit nu gezegd wordt?

Mark Rutte, dat is er veranderd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:03

friezenfan2 schreef:

Mijn verwachting is dat je daarmee misschien ook in het donker zonder al te veel moeite kan laten weten dat je ergens zit, of dat nou in een (deels?) verwoest huis is, of ergens verdwaald in de bosjes, met dichte mist of met heel vies weer waarbij het gehoor en zicht slecht is. Dat mensen jou indien nodig kunnen vinden.

De reden waarom ik naar kaarsen vroeg is omdat hier in het dorp het afgelopen jaar 3 of 4x urenlang de stroom eruit heeft gelegen, mijn ouders hadden theelichtjes aan staan maar daarmee kan je alsnog weinig, een boek lezen ofzo dat was niet te doen. Als lichtbron heb ik zelf daarom een usb oplaadbare tafellamp gekocht, daar komt veel meer licht vandaan en die is ook oplaadbaar dmv powerbanks (die ik ook opgeladen en wel klaar heb liggen).
Dit is uiteraard wel gewoon voor thuis voor wanneer de stroom weer eens uitvalt, zo'n ding zou ik niet in een rugzak mee willen nemen als vluchten een ding zou worden.
Om die reden ben ik de laatste dagen aan het zoeken naar een compacte lamp die hetzelfde kan, maar die praktischer is om mee te nemen in een rugtas, indien nodig. Zo zag ik online ook apparaten die noodradio en noodverlichting in 1 zijn, dan sla je meteen 2 vliegen in 1 klap.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:04

Zonder gas en elektra heb je niks aan je vriezer of kookplaat.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:09

@ Telpeva Oke dat klinkt al iets logischer.

Is het de bedoeling dat je als er een noodsituatie is je je boek kan lezen als het donker is? Ik zou dan gewoon op tijd naar bed gaan en hopen dat de stroom de volgende dag terug is.

Maar inderdaad een noodradio met lamp is dan handiger. Maar als nog niet om je boek mee te lezen want ik zou zo iets in een noodsituatie spaarzaam gebruiken.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:13

friezenfan2 schreef:
Is er een reden waarom Mark Rutte dit nu zegt? Wat is er veranderd in de situatie in de wereld dat dit nu gezegd wordt?

Een combinatie van factoren. Allereerst: Rutte zegt dit nu omdat hij nu aan de andere kant van het budget zit. Eerst had hij miljoenen mensen aan z'n kop zeuren om geld, nu kan hij zich concentreren op één van die potjes: de NAVO. Maar wat ook zeker mee speelt is dat de NAVO eindelijk een beetje door begint te krijgen dat Rusland niet ophoudt met/na Oekraïne. En dan komt het toch wel eng dichtbij ineens. Zéker als - andere factor - je grootste speler (Amerika) ineens onbetrouwbaar wordt. Daarnaast worden er steeds meer test-aanvallen op de NAVO en op Nederland specifiek ontdekt. Mooi, zou je denken, die onderscheppen we dus? Nou, helaas niet altijd. Soms komen we er live achter en kunnen dingen worden onderschept: top! Maar nog veel vaker komen we er dagen, weken of maanden later achter dat er mensen in onze systemen zijn geweest. Lang niet alles daarvan wordt aan de grote klok gehangen omdat je 1) geen massa hysterie wil en 2) niet aan je vijand wil laten zien dat ze je te pakken hadden.

Dus ja, natuurlijk is dit praatje er ook om bewustzijn te creëren en kan er nog van alles gebeuren. Maar dit gewoon afdoen als onnozele angstzaaierij is niet verstandig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:15

speurneusc schreef:
_San87_ schreef:

geloof me als reddingshond trainer, geleider en slachtoffer voor andere trainers, geleider, 99% van de tijd kun je niet eens bij je fluitje komen, laat staat fluiten, en dan waren dat gemaakte verstopplekken waarbij we rekening hielden met eigen omvang en bewegingsruimte, dat gebeurt bij een rampinstorting echt niet.

Ja geloof het allemaal best, het doel is iig hulpdiensten laten weten waar je bent.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:21

friezenfan2 schreef:

Toen de titanic verging was het voor Kate toch wel fijn dat ze het fluitje had :)*

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 19:40

Maar dan heeft het nul nut als je fluitje in de vluchttas zit en jij meters van die vluchttas in het water ligt op een houten plank. En ik denk niet dat mensen altijd een met een fluitje om hun hals lopen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:17

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 22:52

Bunkers zitten we hier dan wel weer goed mee in de regio :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:00

Ik woon bij de grebbelinie :') kan idd altijd in een bunker gaan zitten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:05

Loretta schreef:
In duitsland zoekt men nu naar bunkers. Maar om alles op oorlogssterkte te krijgen zou volgens het item 25 jaar duren.
Dat is gewoon veel en veel te laat.

https://youtu.be/7QXFrA2s_0Q?si=bmhKRWDtlFrOuqsn

Die hadden ze volgens mij toch ruim voldoende?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:25

Hier sinds enige tijd ook bezig met het noodpakket...

Nu heb ik een vraag. En misschien kunnen jullie me helpen...

We hebben een garage, en ik heb een Kia Niro ev van december 2023. Maar ik kom er dus niet uit of ik hier een V2L stekker in zou kunnen stoppen om bijvoorbeeld m'n koelkast/vriezer aan de praat te houden...

Er zit een kampeermodus op mijn Kia, maar die schijnt meer te zijn voor als je IN de Kia wilt overnachten dat ke verwarming en verlichting het blijven doen zeg maar.

Maar ik ben dus vooral benieuwd of ik mijn Kia als zijnde extra "batterij/accu" zou kunnen gebruiken. Met internet kom ik er niet echt uit...

Misschien van de week even langs de dealer rijden voor deze vraag...

Een V2L kabel is goedkoper als een externe accu van behoorlijk formaat (anders heb je er alsnog niks aan) namelijk....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 23:54

Dealer vragen idd. kan een extra zijn waar iets voor omgezet moet worden en weten hoe het precies werkt is ook wel handig.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:36

Pareltjes schreef:
Loretta schreef:
In duitsland zoekt men nu naar bunkers. Maar om alles op oorlogssterkte te krijgen zou volgens het item 25 jaar duren.
Dat is gewoon veel en veel te laat.

https://youtu.be/7QXFrA2s_0Q?si=bmhKRWDtlFrOuqsn

Die hadden ze volgens mij toch ruim voldoende?

Toevallig was er pas een artikel over schuilkelders, zie
https://nos.nl/l/2546039

Daarin zit ook een link naar de schuilkelders in Duitsland. Ik was vooral verbaasd dat we in Nederland een capaciteit hadden met ruimte voor een half miljoen mensen en in Duitsland ook. Met het grote verschil natuurlijk het aantal inwoners in Nederland versus Duitsland. Ik ben overigens wel benieuwd of Nederland die dan weer langzaam aan gaat optuigen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:38

Dan bij oorlog dreiging dus .aar opnieuw mijn Vlaamse reuzen hobby oppakken. Idd konijnen fokken makkelijk, goed te houden op vers voer vanuit de natuur en geven vlot lekker vlees. Paar kippen en hanen erbij en netwerk onderling opzetten met mensen die weer varkens, schapen of koeien hebben. Plus wild en vis dan is vlees gedeelte wel gered. Aardappels hier op platteland niet moeilijk en groente en/of fruit ook niet waarschijnlijk. Als leven überhaupt al mogelijk is als ze de kerncentrales om gooien vermoed ik dat het gewoon klaar is hier....soms beter om kop in het zand te steken. Enigste wat ik ergens aan zou willen schaffen is water filter. Enne qua verlichting denk eens aan kerstverlichting op batterijen. (Oplaadbare) batterijen in huis in voorraad nemen en zo kun je ook periodes overbruggen. Meer licht dan van kaarsen

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 22:21

Crista schreef:
Hier sinds enige tijd ook bezig met het noodpakket...

Nu heb ik een vraag. En misschien kunnen jullie me helpen...

We hebben een garage, en ik heb een Kia Niro ev van december 2023. Maar ik kom er dus niet uit of ik hier een V2L stekker in zou kunnen stoppen om bijvoorbeeld m'n koelkast/vriezer aan de praat te houden...

Er zit een kampeermodus op mijn Kia, maar die schijnt meer te zijn voor als je IN de Kia wilt overnachten dat ke verwarming en verlichting het blijven doen zeg maar.

Maar ik ben dus vooral benieuwd of ik mijn Kia als zijnde extra "batterij/accu" zou kunnen gebruiken. Met internet kom ik er niet echt uit...

Misschien van de week even langs de dealer rijden voor deze vraag...

Een V2L kabel is goedkoper als een externe accu van behoorlijk formaat (anders heb je er alsnog niks aan) namelijk....

Ik vond in dit artikel wel waardevolle info hierover. Maar misschien had je die zelf ook al gevonden.

Lumiworld

Als ik het goed lees moet jouw Kia het met behulp van een opzetstuk wel kunnen. Maar ik zou het inderdaad eens aan de dealer vragen.

Deze auto’s worden genoemd als op dit moment al te gebruiken als thuisbatterij:
Nissan Leaf
Nissan E-NV200
Kia EV6
Hyundai Ioniq 5
(plug-in hybride) Mitsubishi Outlander