Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:14

ruitje schreef:
Het gaat hier over Wilders, is dat echt waar het over gaat in deze kwestie? Is Wilders het probleem geweest gisteren?

Wilders was gisteren niet het probleem, maar hij wordt wel het probleem van de toekomst, want hij stookt hier de boel bewust verder op. En ik maak me niet zo heel erg veel zorgen om gozers op een scooter - hoe kwalijk het ook is. Gooi die maar naar Halt of de gevangenis in... dat is niet het probleem.

Maar om dit te gebruiken als aanleiding om zelf een bevolkingsgroep weg te zetten, dan maak je het probleem vele malen groter. En niet om mensen te beschermen, dat doet het niet, maar om verder geweld te legitimeren.

Citaat:
Lekker niet benoemen wat er is.. en maar niet snappen waarom de PVV zoveel stemmen heeft. Door dingen zoals deze rellen dus :o

Als je na dit soort rellen gaat stemmen op iemand die overduidelijk olie op het vuur gooit en MEER geweld en afbraak van wetten bepleit, waar wil je dan voor staan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:14

Pien! Diepe buiging!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:16

Electra63 schreef:
We vergeten gewoon even het leed van de Palestijnen !

Het geeft ook wel te denken vind ik hoe opgeklopt de reactie vooral vanuit Israel is. Eerst 2 militaire vliegtuigen willen sturen om de supporters "te redden". Dat is omgezet in gewone lijnvliegtuigen. Maar dan een minister die hier halsoverkop met heel veel poeha heen vliegt. Dan alle vergelijkingen met de tweede wereldoorlog.

Dat doet men normaal nooit bij voetbalrellen. En er zijn wel vaker voetbalrellen. Oke, dit was wel een erg politiek beladen wedstrijd. Maar het komt bijzonder goed uit dat het nieuws nu over deze voetbalrellen gaat.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:21

Ik vind het leed van de Palestijnsen vreselijk... echt, mijn ( moeder) hart huilt en ik vind dat de gehele westerse politieke zwaar maar dan ook zwaar tekort schiet.

En hoe absurd het is dat een land wat zelf heeft meegemaakt hoe het is om gedeporteerd te worden daar nu zelf een wet over aanneemt, ik kan dat niet bevatten :o

Maar ik vind ook, dat wat daar gebeurd, geen reden is voor jodenhaat in Europa.

Dit zijn geen voetbalrellen, dat zo noemen is het bagitaliseren. Het zijn geen 'gozers op een scooter die naar Halt moeten' , dat is bagitaliseren.

Oke Shadow, welke partij bied de oplossing voor dit probleem dan wel en hoe?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:25

ruitje schreef:
Ik vind het leed van de Palestijnsen vreselijk... echt, mijn ( moeder) hart huilt en ik vind dat de gehele westerse politieke zwaar maar dan ook zwaar tekort schiet.

En hoe absurd het is dat een land wat zelf heeft meegemaakt hoe het is om gedeporteerd te worden daar nu zelf een wet over aanneemt, ik kan dat niet bevatten :o

Maar ik vind ook, dat wat daar gebeurd, geen reden is voor jodenhaat in Europa.

Dit zijn geen voetbalrellen, dat zo noemen is het bagitaliseren. Het zijn geen 'gozers op een scooter die naar Halt moeten' , dat is bagitaliseren.

We zijn het grondig met elkaar eens Ruitje!!!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:27

Dit zijn inderdaad geen gewone voetbalrellen. Dat zei ik ook in mijn bericht. Een politiek beladen wedstrijd.
Maar aan de andere kant. Het is ook geen herhaling van 1940. Het is wel jodenhaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:28

Loretta schreef:
Electra63 schreef:
We vergeten gewoon even het leed van de Palestijnen !

Het geeft ook wel te denken vind ik hoe opgeklopt de reactie vooral vanuit Israel is. Eerst 2 militaire vliegtuigen willen sturen om de supporters "te redden". Dat is omgezet in gewone lijnvliegtuigen. Maar dan een minister die hier halsoverkop met heel veel poeha heen vliegt. Dan alle vergelijkingen met de tweede wereldoorlog.

Dat doet men normaal nooit bij voetbalrellen. En er zijn wel vaker voetbalrellen. Oke, dit was wel een erg politiek beladen wedstrijd. Maar het komt bijzonder goed uit dat het nieuws nu over deze voetbalrellen gaat.

Dar bedoelde ik!

Maccabi heeft niet alleen supporters maar ook hooligans.
In maart hebben zij in Athene iemand met een Palestijnse vlag zwaar mishandeld.

Gisteren in Amsterdam heeft ook een deel geprovoceerd.

Is geen excuus, maar moet wel meegenomen worden in de analyse.

Bureau Halt vind ik ook niet voldoende voor mishandeling.
Snelrecht en een gevangenisstraf. Conform de wet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:35

Loretta schreef:
Hoe zou Wilders het gedaan hebben als burgemeester van Amsterdam?

Waardeloos, vanwege zijn zachte G alleen al.

ruitje

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:38

Ik denk trouwens, dat Burgemeester zijn van een stad als Amsterdam zwaarder is dan je in de landelijke politiek begeven :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:45

ruitje schreef:

Maar een deel is echt maar jongeren op scooters, die een berichtje via een telegram-groep kregen, en als daar wat anders had gestaan hadden ze wat anders gedaan. Die zitten er niet heel erg diep in, ik denk ook niet dat ze de context weten van wat ze deden. (Want de symboliek die ze gebruiken is rechts-extremistisch / nazi-gedrag, die komt helemaal niet bij henzelf vandaan.)

En ze hebben ook de macht niet om een maatschappij te ontwrichten - als wij onze maatschappij niet laten ontwrichten.

Maar dan heb je Wilders. Die gebruikt het om onze samenleving rechtstreeks te ondermijnen. Hij tast het gezag van Halsema aan, en hij wil deportatie. En als hij zomaar een willekeurig iemand in Amsterdam was geweest zou je hem vooral heel erg moeten negeren. Maar hij is niet zomaar een willekeurig iemand. Hij is een belangrijke politicus, net geen premier maar wel grootste 'partij' van ons land, en hij kiest ervoor om zijn platform en aanzien te gebruiken om MEER onrust te stoken. DAT ontwricht onze maatschappij, en niet voor een paar dagen maar heel fundamenteel. Dat is veel gevaarlijker.

Overigens is het zeker zo dat er naast de relschoppende jongeren ook een veel gevaarlijkere laag is van de ophitsers. Die wil ik niet bagatelliseren: die zijn gevaarlijk. Die ondermijnen de samenleving, die willen geweld en chaos. Ik hoop dat daar veel meer aandacht naar uitgaat en dat die lijnen van ondermijning veel actiever worden opgespoord en gestopt. (En hopelijk streng bestraft al neem ik aan dat er veel vanuit het buitenland gebeurt.)

Citaat:
Oke Shadow, welke partij bied de oplossing voor dit probleem dan wel en hoe?

Dit gaat toch niet om partijpolitiek? Er zijn voorlopig niet eens verkiezingen. Alleen... iemand die dit gebruikt om verder onrust te zaaien en deportatie maar weer eens te promoten handelt niet in ons belang.

(En laten we realistisch zijn: we zijn beperkt, er is niet een sluitende oplossing. We zijn maar Nederland, een landje van velen, en dit gaat om opstoken en ophitsen vanuit grote wereldwijde conflicten. Wij kunnen dat niet oplossen. Wat wij kunnen proberen is niet het terrein te worden voor dat soort internationale conflicten, en verder iedere keer weer het klein te maken, het verschil te zien tussen relschoppers en de gevaarlijke stokers, de relschoppers niet belangrijker te maken dan ze zijn maar de stokers zoveel mogelijk proberen te weren, en verder steeds weer verbinding te zoeken. Daarmee kun je geweld beperken, maar dat is iets wat je steeds weer moet doen. Het is niet iets wat je 1x zegt en dan is het verder goed - want in de rest van de wereld gaat het gewoon door.)

Maar bedenk: Wilders lost het zeker ook niet op, die probeert ons duidelijk verder uit elkaar te drijven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:51

Electra63 schreef:
Bureau Halt vind ik ook niet voldoende voor mishandeling.
Snelrecht en een gevangenisstraf. Conform de wet.

Weet ik eigenlijk niet, hangt er vanaf hoe diep ze in die groepen en het geweld zitten. Maar ik verwacht dat er bij een aantal jongeren meer te bereiken is met meer een taakstraf die ze meer in contact brengt met bv oorlogsslachtoffers en vreedzame doelen dan gevangenissen. En wat mij betreft is dat het belangrijkste: de radicalisatie te stoppen en om te buigen waar dat mogelijk is.

Maar nogmaals: dat hangt er wel heel erg vanaf hoe de situatie precies is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:55

Citaat:
vanwege zijn zachte G alleen al.

Kunt U ook zwijgen. Ik heb ook een zachte G. _O-

Dank je wel BigOne!

Mijn man en ik spraken hierover dat het idee alleen al dat jongens met scootertjes rondom ons huis zouden rijden plus adres noteren, al is het maar één keer, dit zo beangstigend is dat ik niet weet of ik me hierna nog zo veilig zou voelen zoals ik me nu voel. Ik vind dit heel heftig voor Amsterdam!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:56

Shadow0 schreef:
Maar bedenk: Wilders lost het zeker ook niet op, die probeert ons duidelijk verder uit elkaar te drijven.

En, het lukt ook best nog wel :j
Kijk maar eens hoe de verschillende kanten op elkaar afgeven .. stoken en wijzen… weinig verbinding zoeken .. “ja maar zij”

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:04

Shadow0 schreef:
Maar een deel is echt maar jongeren op scooters, die een berichtje via een telegram-groep kregen, en als daar wat anders had gestaan hadden ze wat anders gedaan. Die zitten er niet heel erg diep in, ik denk ook niet dat ze de context weten van wat ze deden. (Want de symboliek die ze gebruiken is rechts-extremistisch / nazi-gedrag, die komt helemaal niet bij henzelf vandaan.)

Het is veel interessanter te weten wie er achter die Telegram groepjes zitten. Waarschijnlijk hebben die jongens zelf ook geen idee voor wiens wagentje ze gespannen worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 22:12

Shadow0 schreef:
Dit gaat toch niet om partijpolitiek? Er zijn voorlopig niet eens verkiezingen. Alleen... iemand die dit gebruikt om verder onrust te zaaien en deportatie maar weer eens te promoten handelt niet in ons belang.

(En laten we realistisch zijn: we zijn beperkt, er is niet een sluitende oplossing. We zijn maar Nederland, een landje van velen, en dit gaat om opstoken en ophitsen vanuit grote wereldwijde conflicten. Wij kunnen dat niet oplossen. Wat wij kunnen proberen is niet het terrein te worden voor dat soort internationale conflicten, en verder iedere keer weer het klein te maken, het verschil te zien tussen relschoppers en de gevaarlijke stokers, de relschoppers niet belangrijker te maken dan ze zijn maar de stokers zoveel mogelijk proberen te weren, en verder steeds weer verbinding te zoeken. Daarmee kun je geweld beperken, maar dat is iets wat je steeds weer moet doen. Het is niet iets wat je 1x zegt en dan is het verder goed - want in de rest van de wereld gaat het gewoon door.)

Wat ik wel opvallend vind, dat is de zwaar overtrokken reactie vanuit Israel. Repatriëring vluchten, In eerste instantie zelfs nog met militaire vliegtuigen. Een minister die halsoverkop naar Nederland vliegt. En retoriek alsof het een herhaling van 1940 zou zijn. Dat vind ik gewoon opvallend. Het complete wereldnieuws gaat nu even niet over Gaza of Libanon. Maar alles gaat over deze rellen in Amsterdam.

En Nederland mag echt weleens iets aan het verschrikkelijke antisemitisme doen. Dat is al veel te lang blijven liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:04

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:12

pien_2010 schreef:
Dank je wel Ruitje! Dit waardeer ik zeer want ik vind het allemaal zo verdrietig.

Tuurlijk wil Wilders dit niet. Maar hij kan dit wel weer gebruiken. Hij is gewoon niet constructief bezig. Telkens weer, niet verbindend en nog meer polariserend.
Ik vind het zeer kwalijk dat een burgemeester geconfronteerd met dit soort geweld dat wij niet kennen in Nederland, niet gesteund wordt door de grootste partij in Nederland maar gelijk afgeserveerd wordt zonder enige vorm van onderzoek. Ik vind dit nogal voorbarig.

Laten we eerst eens het onderzoek afwachten wat er nu werkelijk is gebeurd.

Naar mijn idee is dit inderdaad ook geen reden om ontslag te eisen. Wel hoop ik dat iedereen hier wat van leert en dat de daders flink gestraft worden. Voetbalwedstrijden worden al sinds jaar en dag aangegrepen als moment om eens flink ruzie te zoeken, het lijkt vaak op een moderne versie van de 'spelen' (gladiator gevechten) uit het oude Rome. Het publiek is pas tevreden als er bloed heeft gevloeid. Je zou denken dat de mensheid zich inmiddels wat verder zou hebben ontwikkeld, maar vooral veel mannen lijken in het stenen tijdperk blijven hangen met geweld als uitlaatklep.

Persoonlijk zou ik er dan ook niet om treuren als voetbalwedstrijden standaard zonder publiek zouden worden gespeeld. Kan de politie zich ook met belangrijkere taken bezig houden...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:21

Journee de voetbalwedstrijd is goed verlopen. De supporters hebben niet met elkaar gevochten, zoals verwacht was.
Het geweld is pas na 3 uur begonnen toen het allang rustig was en supporters van de Israëlische voetbalclub die nog op straat waren achterna gezeten werden door mannen op scootertjes die sloegen aanvielen en maakten dat ze weg kwamen.
Dit is dus een totaal ander geval als voetbal hooligan geweld.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:33

pien_2010 schreef:
Journee de voetbalwedstrijd is goed verlopen. De supporters hebben niet met elkaar gevochten, zoals verwacht was.
Het geweld is pas na 3 uur begonnen toen het allang rustig was en supporters van de Israëlische voetbalclub die nog op straat waren achterna gezeten werden door mannen op scootertjes die sloegen aanvielen en maakten dat ze weg kwamen.
Dit is dus een totaal ander geval als voetbal hooligan geweld.

Toch is de datum van de voetbalwedstrijd aangegrepen om amok te maken. Mij gaat het niet om de wedstrijd zelf, maar om het feit dat het moment dat er een wedstrijd is geweest (en er dus veel mensen op straat zijn) wordt aangegrepen om geweldadig te worden. Of dat nu voetbalgerelateerd is of niet. (zoals nu het geval is) En de uitkomst blijft hetzelfde: namelijk één hoop ellende en onschuldigen zijn de dupe.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:36

Dit had inderdaad niets met voetbal te maken, behalve dat de supporters van Maccabi zich in het stadion redelijk asociaal gedroegen. Maar dat was verbaal on respectvol geweld. Geen lijfelijk geweld ( waar deze groep zeker ook voor bekend staat) .
Er waren mensen van Israëlische veiligheidsdiensten aanwezig blijkbaar.
De reactie van Israël is zoals zo vaak groots, theatraal en wat mij betreft zwaar overdreven gezien de genocide die ze zelf bedrijven.
Los van het feit dat het inderdaad gruwelijk is wat er is gebeurd met Joodse mensen, daar en in de rest van Nederland.

Mijn persoonlijke mening over sommige Israëlische grootheden is dat ze altijd( niet alleen nu maar elke keer wanneer er na de holocaust iets gebeurde)direct de slachtoffer kaart trekken.
Wat er gebeurt is puur racisme , dat gebeurt veel meer groeperingen, moslims,asielzoekers,donkere mensen, mensen uit lhtgb gemeenschap. Alle minderheden in Nederland hebben er mee te maken en alleen samen kunnen we dit oplossen.
Eerste oplossing is Geert Wilders z’n kabinet wegsturen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-11-24 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:39

Geen klassiek voetbalgeweld inderdaad maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat de gebeurtenissen mede het gevolg zijn van zich ernstig misdragende Israëlische supporters.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:45

mysa schreef:
Geen klassiek voetbalgeweld inderdaad maar het begint er toch steeds meer op te lijken dat de gebeurtenissen mede het gevolg zijn van zich ernstig misdragende Israëlische supporters.

Ze gaan het tot op de bodem uitzoeken. En de burgemeester afschieten heeft geen nut.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:42

Ik loop achter met het lezen van dit topic, maar zag net de pagina's over het boek van Sander Schimmelpenninck. Als je graag en veel leest dan kan ik ook Alkibiades van Ilja Leonard Pfeijffer aanraden. Dat gaat over het verval van de democratie in Athene destijds en je ziet veel paralellen met nu.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik halverwege ben afgehaakt (en dat doe ik niet snel), maar het stuk dat ik gelezen heb was wel echt mooi geschreven en interessant. In deze aflevering van Het Uur vertelt hij over het boek: https://www.nrc.nl/nieuws/2024/04/05/schrijver-ilja-leonard-pfeijffer-over-de-kwetsbaarheid-van-onze-democratiehet-uur-a4195201.

Ik duik weer onder mijn meeleessteen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:52

BigOne schreef:
Dit had inderdaad niets met voetbal te maken, behalve dat de supporters van Maccabi zich in het stadion redelijk asociaal gedroegen. Maar dat was verbaal on respectvol geweld. Geen lijfelijk geweld ( waar deze groep zeker ook voor bekend staat) .
Er waren mensen van Israëlische veiligheidsdiensten aanwezig blijkbaar.
De reactie van Israël is zoals zo vaak groots, theatraal en wat mij betreft zwaar overdreven gezien de genocide die ze zelf bedrijven.
Los van het feit dat het inderdaad gruwelijk is wat er is gebeurd met Joodse mensen, daar en in de rest van Nederland.

Mijn persoonlijke mening over sommige Israëlische grootheden is dat ze altijd( niet alleen nu maar elke keer wanneer er na de holocaust iets gebeurde)direct de slachtoffer kaart trekken.
Wat er gebeurt is puur racisme , dat gebeurt veel meer groeperingen, moslims,asielzoekers,donkere mensen, mensen uit lhtgb gemeenschap. Alle minderheden in Nederland hebben er mee te maken en alleen samen kunnen we dit oplossen.
Eerste oplossing is Geert Wilders z’n kabinet wegsturen.

het kabinet is van Schoof, niet van Wilders. Denk je werkelijk dat het racisme probleem opgelost wordt als er nieuwe verkiezingen zouden komen? De kans is namelijk volgens mij best aanwezig dat Wilders dan juist nog groter zal worden.

Het is een verschrikkelijke oorlog wat er nu aan de gang is, en ik wil en kan geen kant kiezen. Verreweg de meeste slachtoffers aan beide kanten zijn onschuldig. Ook mijn hart huilt voor hen.

Citaat:
Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion, too
Imagine all the people
Livin' life in peace

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:56

Jon Lennon, imagination. Zo mooi. Ondanks nog op een begrafenis gezongen op verzoek van de familie.