Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:02

Je hoort wel meer dat er verschil in intelligentie is tussen paardenrassen.Dat interesseert me eigen wel al klinkt het niet leuk als iemand je lieve paard dom noemt natuurlijk.
Is een paard slim als ie makkelijker kunstjes leert of alleen meer mens gericht ?Het verschil tussen katten en honden zeg maar.
En welke paarden rassen zijn dan bekend als intelligent? Of zijn dat eerder de ponies juist ?
Of de warmbloeden tegenover de koudbloeden ? Weet iemand daar meer over ?

Suzanne F.

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:04

Je kan het beste een wat dom en mensgericht paard hebben. Slimmere paarden zijn alleen maar lastig en het is niet gezegd dat die ook meer mensgericht zijn. Als je een slimme hebt die weinig heeft met werken met mensen dan wordt het lastig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:04

Is wel interessant ja.
Zo heb je paarden daar kun je gerust 10 rondjes mee over de hoefslag kachelen en die vinden dat prima. Je hebt er ook die na anderhalf rondje hun eigen feestje gaan bouwen want ze vervelen zich. Ook gewoon alle kwpners.

Maar is dat slim of dom? Of weer wat anders?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:06

Dat is denk ik weer wat anders. Domme mensen kunnen zich ook snel vervelen. Daar hoef je niet slim voor te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:08

Suzanne F. schreef:
Je kan het beste een wat dom en mensgericht paard hebben. Slimmere paarden zijn alleen maar lastig en het is niet gezegd dat die ook meer mensgericht zijn. Als je een slimme hebt die weinig heeft met werken met mensen dan wordt het lastig.

Nou precies dit ja. Trainers dream, domme paarden!

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:08

Een van mijn paardjes kun je heel makkelijk truukjes leren en die gaat hij ook zelf gebruiken op andere manieren.Hij is ook heel erg helder in zijn communicatie, herhaalt het desnoods tot dat (iedereen ) het begrijpt.Slim paard dus lijkt me maar is al wel 3 keer in een sloot gevallen in het weiland.Oliedom dus
Land is groot genoeg .Dus ja…

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:12

office schreef:
Een van mijn paardjes kun je heel makkelijk truukjes leren en die gaat hij ook zelf gebruiken op andere manieren.Hij is ook heel erg helder in zijn communicatie, herhaalt het desnoods tot dat (iedereen ) het begrijpt.Slim paard dus lijkt me maar is al wel 3 keer in een sloot gevallen in het weiland.Oliedom dus
Land is groot genoeg .Dus ja…

Dan is de vraag hoe slim hij eigenlijk is. Waarschijnlijk is hij niet slim maar heel mensgericht en nieuwsgierig, hij wil met jou werken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:15

Tja …wie zal het zeggen.Hij is wel altijd de leider van de kudde ondanks verschillende samenstellingen.
Is de leider en de dominante zijn van een kudde niet ook een vorm van Intelligentie ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:22

office schreef:
Tja …wie zal het zeggen.Hij is wel altijd de leider van de kudde ondanks verschillende samenstellingen.
Is de leider en de dominante zijn van een kudde niet ook een vorm van Intelligentie ?

Weet niet, misschien gewoon het recht van de sterkste?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 10:25

Ik ben zelf ook wat traag van begrip want het is dus gebleken dat hij liever slootwater drinkt ipv kraanwater mede daarom zoekt hij de sloot op.Dus zelf ben ik ook niet bepaald hoogbegaafd :(.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:27

office schreef:

Ik denk dat het hebben van een stabiel karakter en ook een hogere EQ/IQ een grote invloed heeft op wie een goede leider wordt binnen een kudde. Aan het verschuiven van een oor heeft een goede leider vaak al genoeg. Een sterk gestel hebben is ook belangrijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 11:59

Ik vind het wel interessant, ik weet wel dat er inderdaad altijd veel geroepen werd dat je beter een wat dommer paard kunt hebben.

Ik heb er een gehad die echt super slim en gevoelig was. Best lastig want daardoor voelde hij alles haarfijn aan en testte ook continu vanalles uit. Kon zijn eigen staldeur open maken, hekken in het bos waar we te paard door moesten, om hulp vragen als hij koliek had (was koliekgevoelig) tegelijkertijd was hij vrij angstig aangelegd. Als er andere paarden door de draad waren gerend en de draad lag op de grond dan durfde hij er als enige niet over heen..

Ik denk dat alleen slim en dom paarden en mensen tekort doet. Er zit veel meer tussen in. Zelf kan in sommige dingen briljant zijn (al zeg ik het zelf haha en in andere dingen echt oerstom :+ )

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:13

Veronica2 schreef:
Bij Featherlight gebeuren ook zaken die velen niet zo leuk zullen vinden, maar die bereiken geen plekje op de socials. Bij Tristan is dat anders, maar vergeet niet dat hij ook gewoon professionele ruiter is die zijn centjes moet verdienen.

Veronica2 schreef:
Projectjes die mislukken en waar zij geen oplossing voor heeft. Haar socials staan vol met succesverhalen, maar er mislukt heus wel eens wat. Bovendien gebruikt ze ook methodes die niet worden gefilmd en verteld. Verder heb ik er ook nog een mening over, maar dat interesseert niemand 8-) .
Ik ben oprecht benieuwd naar jouw waarneming van deze methodes uitgevoerd door haar.
Moet ik dan denken aan overmatig zweepgebruik? Of spoorwonden o.i.d?
Ik neem aan dat als je zulke stellingen neerzet, je ook op kunt volgen met de handelingen die jij hebt waargenomen bij haar die niet geschikt zijn om openbaar te plaatsen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:23

Horse And Hound is ook lekker bezig, heeft een foto bewerkt van Glamourdale. Zo gaat het natuurlijk nooit beter worden...

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:38

Fika, ik dacht echt dat niemand geïnteresseerd zou zijn, maar jij kennelijk toch wel. Het is verstandig om altijd kritisch te blijven, ook bij FL en dergelijken.

Earth, kijk gewoon naar de proeven van dat paard en dan weet je wat waar is.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:41

Veronica2 schreef:
Fika, ik dacht echt dat niemand geïnteresseerd zou zijn, maar jij kennelijk toch wel. Het is verstandig om altijd kritisch te blijven, ook bij FL en dergelijken.
Ja hoor, ik ben zeker geinteresseerd in je antwoord. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:44

Veronica2 schreef:

Ik heb je er ook naar gevraagd, maar je bleef stil.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 15:57

Veronica2 schreef:

Ik ben ook wel geïnteresseerd hoor :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 17:59

En hier nog eentje. Ik hoopte dat er wat concrete voorbeelden kwamen. Ik ben wel vaker teleurgesteld geweest in mensen die op internet een mooie bubbel hadden gecreëerd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:08

Ja zeker en dat is toch al een paar keer gevraagd?

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-24 19:14

Ik denk dat iedereen wel benieuwd is. Vooral omdat er vaak een hoop word geroepen en gewezen zonder iemand echt verteld wat er aan de hand is ; iemand die het van dichtbij heeft gezien of meegemaakt. Top ruiters worden ook vaak onterecht beschuldigd door afgunst

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:19

Ik volg featherlight en Tristan Tucker dus ik ben ook heel benieuwd..

Maar dan nog denk ik dat overeenstemming over wat zielig cq toelaatbaar is, lastig te bereiken is omdat mensen overal anders over denken..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 21:53

office schreef:
Je hoort wel meer dat er verschil in intelligentie is tussen paardenrassen.Dat interesseert me eigen wel al klinkt het niet leuk als iemand je lieve paard dom noemt natuurlijk.
Is een paard slim als ie makkelijker kunstjes leert of alleen meer mens gericht ?Het verschil tussen katten en honden zeg maar.
En welke paarden rassen zijn dan bekend als intelligent? Of zijn dat eerder de ponies juist ?
Of de warmbloeden tegenover de koudbloeden ? Weet iemand daar meer over ?

Ooit vertelde een docent 'dat we niet precies weten hoe intelligent kat-achtigen zijn, want ze weigeren om onze intelligentietesten te doen'.
De beste man zei het met een ondertoon en we hebben vrolijk gelachen.
Strikt logisch gesproken weet je natuurlijk niets.
"Maar je bent Koning Leeuw en je verdomt het om door die hoepel te springen" - van mij mag dat intelligentie heten.

Bij mensen is intelligentie in dit verband vaak "Iemand is intelligent als hij/zij hoog scoort op intelligentietest X'.
Let op: we testen kinderen van zes: 'Noem een huisdier'. Carla van de plaatselijke boerderij zegt 'gans'. Wat mij betreft een prima antwoord - maar grote kans dat het fout wordt gerekend.

Zo kan mijn Spaanse schone prima het verkeer regelen, honden aanvallen, met mij dansen en ook zelf nog van alles en nog wat bedenken. ("Kleindochter van een stierenvechter".)

Zelf denk ik dat ponies beslist niet minder slim zijn, maar vaak minder mensgericht zijn, 'laat mij maar veel zelf uitzoeken, dat kan ik prima'. Inclusief allerlei dingen die mensen niet altijd even leuk vinden: het halstertouw losmaken en weglopen.
(Mijn Arabiertje maakte het los en keek mij vriendelijk aan 'Ik vind het tijd, mens van mij'.) Of uit het halster glippen. Het eerste gaatje vinden om in de tuin van de buren te gaan eten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:38

Earth schreef:
Horse And Hound is ook lekker bezig, heeft een foto bewerkt van Glamourdale. Zo gaat het natuurlijk nooit beter worden...

[ Afbeelding ]

Ik zie niet precies wat hier erg aan is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:40

Elisa2 schreef:
Earth schreef:

[ Afbeelding ]

Ik zie niet precies wat hier erg aan is?

Het fotoshoppen van foto's impliceert dat het originele beeld niet ok is, imo.

Ik vind het raar. Het originele beeld was prima, waarom zou je de mond, slecht, dicht fotoshoppen tenzij er iets niet goed is?