[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:48

_San87_ schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind dit ook opvallend:

Groot deel kiezers coalitiepartijen bleef thuis bij Europese verkiezingen - https://nos.nl/l/2523459

Van de NSC stemmers bleef 59% thuis en van de PVV stemmers 56%.
Ik vind dat zo wonderlijk. Dan stem je op een partij, vervolgens ligt er een coalitie akkoord waar "jouw" partij aan deelneemt en waar veel in staat dat in Europa "geregeld" moet worden.
En dan kan je stemmen voor Europa en dan blijf je thuis :o? .

Nou ja, zo ligt het excuus voor de volgende verkiezingen al wel weer klaar: "het mocht niet van Brussel".

Snap ik ook oprecht niet. Dat in ogenschouw nemend, is het wel opvallend dat de PVV alsnog zo groot is.

Misschien zijn dit wel stemmers die het fiks tegen is gevallen hoe ze zich nu presenteren. Veel beloftes in aanloop en van beide partijen komt er weinig van terecht. Wanneer er nu weer verkiezingen voor Nederland werden gehouden raakt bvb NSC driekwart van de zetels kwijt.
Ben heel benieuwd hoe de verkiezingen in de rest van Europa uitvallen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:55

_San87_ schreef:
Het is maar 1 zetel :o . Ze zijn er 1 verloren ten opzichte van vorig jaar, PVV heeft er 6 bij.

Weet niet, maar vind het geen echte overwinning of zo. Ze zijn de grootste, maar echt net aan.

Het zijn eigenlijk ook nog twee partijen.

Dat niet stemmen begrijp ik ook niet, juist nu is het belangrijk om een stem te laten horen voor het Europese beleid.

Ben benieuwd of het zo blijft of dat er toch nog iets veranderd zondag avond bij de definitieve uitslag.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 08:58

De opkomst voor de Europese verkiezingen is altijd een stuk lager dan landelijke verkiezingen. Daar is ook onderzoek naar gedaan, ik zag het gisteren op tv voorbij komen. Ik weet de precieze percentages niet meer, maar meer dan de helft heeft geen vertrouwen in de EU en meer dan de helft geeft aan het “een ver van hun bed show” te vinden.

Ik denk persoonlijk dat het dus appels en peren vergelijken is. Dat is ook wel wat ik de “deskundigen” hoor zeggen op het gebied van politiek.

Edit: cijfers gevonden waar ik naar refereer https://nos.nl/collectie/13972/artikel/ ... -stemkeuze

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:06

Denise_Storm schreef:
De opkomst voor de Europese verkiezingen is altijd een stuk lager dan landelijke verkiezingen. Daar is ook onderzoek naar gedaan, ik zag het gisteren op tv voorbij komen. Ik weet de precieze percentages niet meer, maar meer dan de helft heeft geen vertrouwen in de EU en meer dan de helft geeft aan het “een ver van hun bed show” te vinden.

Ik denk persoonlijk dat het dus appels en peren vergelijken is. Dat is ook wel wat ik de “deskundigen” hoor zeggen op het gebied van politiek.

Edit: cijfers gevonden waar ik naar refereer https://nos.nl/collectie/13972/artikel/ ... -stemkeuze

Maar, als je geen vertrouwen hebt in de EU zou je juist kunnen gaan stemmen op een EU-kritische partij! Die zijn er toch. Nou ja, in NL is er stemRECHT maar geen stemPLICHT. Als je ze allemaal niks vindt kun je ook nog blanco stemmen of met een zog. "proteststem". Vroeger had je bijv. de Feestpartij van Johan Vlemmix maar die was er nu niet bij.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:17

Ik las ergens dat BBB dan nu wel zo blij is met 2 zetels (vanuit het niets), maar dat hier ook de ingezette daling bevestigd wordt sinds het succes bij Provinciale Staten.

Een groot deel van de (ontevreden) kiezers is wispelturig.
Die stemden eerst massaal op FvD, toen BBB, daarna een deel NSC en nu vooral PVV.
De gemene deler is wel rechts-conservatief.

Zodra er een nieuwe (charismatische) leider van een andere partij opstaat, hoppen ze daar naar over.

Het lijkt erop dat de inhoud van de partij niet zo belangrijk is, maar vooral bij wie de ontevreden burger zich gehoord voelt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:20

Waar is dat op gebaseerd? Zijn al deze mensen ondervraagd waarom ze stemden op wat ze gestemd hebben? Vind het nogal een grote groep mensen negatief wegzetten.

Misschien is juist de inhoud hetgeen wat hier het verschil maakte qua stemgedrag.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:31

BigOne schreef:
_San87_ schreef:

Snap ik ook oprecht niet. Dat in ogenschouw nemend, is het wel opvallend dat de PVV alsnog zo groot is.

Misschien zijn dit wel stemmers die het fiks tegen is gevallen hoe ze zich nu presenteren. Veel beloftes in aanloop en van beide partijen komt er weinig van terecht. Wanneer er nu weer verkiezingen voor Nederland werden gehouden raakt bvb NSC driekwart van de zetels kwijt.
Ben heel benieuwd hoe de verkiezingen in de rest van Europa uitvallen.

Weet niet, de opkomst voor Europese stemming is altijd al enorm laag. Dit jaar was een nieuw record in opkomst, geloof ik.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 09:54

Elisa2 schreef:
Waar is dat op gebaseerd? Zijn al deze mensen ondervraagd waarom ze stemden op wat ze gestemd hebben? Vind het nogal een grote groep mensen negatief wegzetten.

Misschien is juist de inhoud hetgeen wat hier het verschil maakte qua stemgedrag.

Niet direct negatief vind ik. Deze groep zijn de zwevende kiezers. Sommige partijen hebben een trouwe vaste kiezersgroep maar vooral hele nieuwe partijen hebben nog niets opgebouwd. Soms gaan mensen het dan proberen bij hen, maar als ze tegenvallen dan zijn ze die kiezers de volgende keer weer kwijt.

Lieser

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:29

Ik snap de exit-poll niet. Groen-Links/PvdA krijgt 1 zetel minder dan bij de vorige EU-verkiezingen en toch doen de media alsof ze gewonnen hebben :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:33

Ze zijn de grootste partij geworden (als het niet nog verandert), dus dat lijkt me prima reden voor een feestje natuurlijk.
Als je bij een springwedstrijd eerste wordt maar je hebt je persoonlijk record niet verbroken dan mag je toch nog steeds vieren dat je eerste bent :Y)

Het is sowieso een winst tov de tweedekamer verkiezingen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-06-24 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:33

Ze hebben ook het hoogste aantal zetels (gebaseerd op de exit-poll) maar ik snap de blijheid ook niet zo. Het is minder dan vorige keer, je voegt twee partijen samen en dan is het resultaat alsnog vrij magertjes. Ik zie maar één echt grote winnaar en dat is weer de PVV.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:34

Lieser schreef:
Ik snap de exit-poll niet. Groen-Links/PvdA krijgt 1 zetel minder dan bij de vorige EU-verkiezingen en toch doen de media alsof ze gewonnen hebben :?

Omdat ze (waarschijnlijk) 1 zetel meer krijgen dan de PVV waar ze (althans Frans Timmermans volgens zijn eigen teksten) een bloedhekel aan hadden. Op die manier is het dus winnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:37

Ik denk dat ze vooral blij zijn met de winst tov de vorige verkiezingen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:39

Ik denk vooral dat het duidelijk is dat rechts veel stemmen heeft gekregen. En wat doet dat in de rest van Europa? Is dat een voorbode?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:49

Hier vooral blij dat GL wel de grootste lijkt, en niet zo'n idiote PVV zege als de laatste verkiezing.

Nu duimen dat de rest van Europa toch ook laat zien dat we niet allemaal in die extremere rechtse / populistische onzin trappen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:51

_San87_ schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind dit ook opvallend:

Groot deel kiezers coalitiepartijen bleef thuis bij Europese verkiezingen - https://nos.nl/l/2523459

Van de NSC stemmers bleef 59% thuis en van de PVV stemmers 56%.
Ik vind dat zo wonderlijk. Dan stem je op een partij, vervolgens ligt er een coalitie akkoord waar "jouw" partij aan deelneemt en waar veel in staat dat in Europa "geregeld" moet worden.
En dan kan je stemmen voor Europa en dan blijf je thuis :o? .

Nou ja, zo ligt het excuus voor de volgende verkiezingen al wel weer klaar: "het mocht niet van Brussel".

Dat hele bericht is weer linkse stemmingmakerij. PVV en GL/PvDA waren bij de landelijke verkiezingen ongeveer even groot. Dat zijn ze nu weer. Dit betekent dat er net zoveel kiezers van GL/PvDA thuis zijn gebleven als kiezers van de PVV. maar dat wordt gemakshalve even niet genoemd.

Als je de stemmen in de exit-poll gaat tellen heeft totaal rechts gelukkig wel meer stemmen dan links.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 10:53

pmarena schreef:
Hier vooral blij dat GL wel de grootste lijkt, en niet zo'n idiote PVV zege als de laatste verkiezing.

Nu duimen dat de rest van Europa toch ook laat zien dat we niet allemaal in die extremere rechtse / populistische onzin trappen.

Het is niet GL het is GL/PvDA. Feitelijk ook 2 kleine partijen. En in Europa heb je er helemaal niets aan want ze zitten in 2 verschillende fracties met echt wezenlijk andere standpunten.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:06

ruitje schreef:
Raineri schreef:
Los van de discussie inhoudelijk, want dit lijkt me een van kernpunten van de democratie.
De laatste tijd was ik veel bezig mij in te lezen vergelijkbare situaties in de EU. Dus antidemocratische partijen die aan de macht komen en dat men de grootst mogelijke moeite heeft alles terug te draaien. Denk aan Polen, denk aan Slowakije. Maar ook Putin.
Hoe strookt het ene wat je zegt over “het grote goed van prioriteren” niet met geen angst hebben voor een antidemocratische partij? Was ik even nieuwsgierig naar, en je hebt hier vast over nagedacht! :o

Ik geloof er in dat de democratie dar zelf reguleert, je ziet het aan FvdD, zodra ze te extreem worden sterft het uit.

En ik denk dat wanneer je dat soort partijen gaat verbieden je juist meer grond kweekt voor onvrede en deze gedachtes extremer worden.

Soort van: iedereen mag er zijn binnen de kaders van de democratie?

Klinkt dit logisch? Ik vind dat het 'mooie' van democratie :o

Sorry Ruitje, moest even nadenken :Y). Ik meen mij wel eens te herinneren dat je je politieke voorkeursstroming bekend hebt gemaakt, die herken ik hier wel heel erg in terug. Heel leuk. En ik kan me zeker in een gedeelte herkennen. Kiezers hebben een zeer belangrijk aandeel en soms vind wel dat kiezers wat meer verantwoordelijkheidsgevoel mogen hebben. Men klaagt steen en been bijvoorbeeld over kabinet Rutte maar kozen hier wel zelf voor. Als je wat tijd investeert om onderzoek te doen naar de partijen door onderzoek van onafhankelijke partijen, dan kom je een eind. In plaats van alles van sociaal media te trekken.

Nadeel vind ik wel weer de tijd dat het land stilligt. Het land staat nu sinds de val al weer een hele tijd stil. En ik verwacht niet veel soeps van dit kabinet. Geen van de wilde plannen die ze hebben blijken uitvoerbaar. De Pvv is natuurlijk in september enorm gestegen in de peilingen nadat vvd aangaf met ze in zee te willen gaan. Normaliseer je antidemocratie: dan Steven je af op een glijdende schaal. Als je kijkt naar Polen dan zie je dan Donald Tusk echt de grootst mogelijke moeite moet doen om alles terug te draaien. Ook Slowakije heeft enorme moeite nu een autocraat de macht probeer over te nemen. Al die tijd, ontwikkeld een land zich niet. De eerste periode is puinruimen. Ondanks dat de pvv iedereen wil laten geloven dat we een migratiecrisis hebben, hebben we wel degelijk andere crises waar geen woord over gerept is:
Wooncrisis, educatiecrisis, energiecrisis en een kabinetscrisis. Hierin zullen wel als land niet verder komen. Het vestigingsklimaat zal ook een stuk minder aantrekkelijk zijn als we dit soort gedachtegoed normaliseren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:15

pmarena schreef:

Voorspellingen zijn zeer moeilijk. Het wordt spannend. Ik VERMOED (meer is het niet) dat veel andere Europese landen veel rechtser zijn dan Nederland. Nederland is toch wel een "liberalistisch" links bolwerk en proberen dat nogal door te drammen. Vooral als ze dan andersdenkenden van "populistische onzin"gaan betichten, krijg je daar anti-reacties op. Ik stemde vroeger altijd super links , vroeger waren die partijen hip en alternatief maar nu niet meer .Ik vind het nu veel hipper en alternatiever om op een zwaar-Christelijke partij te stemmen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:33

Je stemt toch niet op een partij omdat ze hip of alternatief zijn :?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:49

denisesilver schreef:
Je stemt toch niet op een partij omdat ze hip of alternatief zijn :?

Mijn jonge jaren waren in de Flower-Power-periode en ik dacht toen nog dat love&peace de wereld zouden veroveren en verbeteren. En: Jesus Christ was Superstar en dat is hij voor mij nu nog. <3 Overigens, men kan talloze redenen hebben om op een partij te stemmen. Wat men maar wil.Eerder in dit of het andere politieke topic kwam de opmerking dat je niet op iemand zou moeten of mogen stemmen vanwege diens aangename uiterlijk. Ik vind dat dat ook mag want je zult nog vaak in de media tegen de winnaar aan moeten kijken en als je die toch leuk vindt!? Iemands mening en karakter stralen trouwens door in het uiterlijk en aantrekkelijk is iets heel anders dan "mooi". Degene waar ik nu op heb gestemd heb ik overigens nog nooit gezien, ook niet op foto's. Het is maar als voorbeeld bedoeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 11:54

Lekker hip ook, op een vrouwonvriendelijke partij stemmen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 12:02

janderegelaa schreef:
pmarena schreef:

Het is niet GL het is GL/PvDA. Feitelijk ook 2 kleine partijen. En in Europa heb je er helemaal niets aan want ze zitten in 2 verschillende fracties met echt wezenlijk andere standpunten.

Kom op Jan, de vier zetels van FvD naar PVV en dan komen ze wel aan zes a zeven. Voorlopig heeft 55% van de PVV kiezers die dat voor de binnenlandse verkiezingen op stemden niet gestemd. De coalitie is omgerekend naar Nederlandse zetels de voorsprong kwijt.
Zou dat komen door alle beloftes waar ze zich niet aan gehouden hebben?

https://nos.nl/l/2523459

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:19

Raineri schreef:
Sorry Ruitje, moest even nadenken :Y). Ik meen mij wel eens te herinneren dat je je politieke voorkeursstroming bekend hebt gemaakt, die herken ik hier wel heel erg in terug. Heel leuk. En ik kan me zeker in een gedeelte herkennen. Kiezers hebben een zeer belangrijk aandeel en soms vind wel dat kiezers wat meer verantwoordelijkheidsgevoel mogen hebben. Men klaagt steen en been bijvoorbeeld over kabinet Rutte maar kozen hier wel zelf voor. Als je wat tijd investeert om onderzoek te doen naar de partijen door onderzoek van onafhankelijke partijen, dan kom je een eind. In plaats van alles van sociaal media te trekken.

Nadeel vind ik wel weer de tijd dat het land stilligt. Het land staat nu sinds de val al weer een hele tijd stil. En ik verwacht niet veel soeps van dit kabinet. Geen van de wilde plannen die ze hebben blijken uitvoerbaar. De Pvv is natuurlijk in september enorm gestegen in de peilingen nadat vvd aangaf met ze in zee te willen gaan. Normaliseer je antidemocratie: dan Steven je af op een glijdende schaal. Als je kijkt naar Polen dan zie je dan Donald Tusk echt de grootst mogelijke moeite moet doen om alles terug te draaien. Ook Slowakije heeft enorme moeite nu een autocraat de macht probeer over te nemen. Al die tijd, ontwikkeld een land zich niet. De eerste periode is puinruimen. Ondanks dat de pvv iedereen wil laten geloven dat we een migratiecrisis hebben, hebben we wel degelijk andere crises waar geen woord over gerept is:
Wooncrisis, educatiecrisis, energiecrisis en een kabinetscrisis. Hierin zullen wel als land niet verder komen. Het vestigingsklimaat zal ook een stuk minder aantrekkelijk zijn als we dit soort gedachtegoed normaliseren.

Eerste alinea zeker mee eens, alhoewel het ook onderdeel is van een democratie dat je mag stemmen zonder enig inhoudelijk aspect. Dat is natuurlijk raar maar eigenlijk ook weer het 'mooie' , we hebben met zijn allen afgesproken dat iedereen mag stemmen... en dus ook de mensen waarvan wij misschien vinden dat ze een domme keuze maken :D

Je 2e alinea vind ik interessant, want wat is dan ontwikkeling? Is dat alleen als we naar links opschuiven en is naar rechts geen ontwikkeling?

En is als kiezers denken: ' we gaan een stap terug' niet ook ontwikkeling? Dat kan alle kanten op he, dat kan zijn dat we nu bijvoorbeeld naar rechts opschuiven, maar dat kan ook zijn dat er over 8 jaar weer een zwaai naar links gaat, dat is dan eigenlijk ook weer een stap terug, gezien vanuit het huidige politieke klimaat.

Ik denk dat alles wat een land doormaakt ontwikkeling is, soms is het ook een ontwikkeling om te zeggen: wat hebben we toen in hemelsnaam gedaan, maar dan was het wel nodig ofzo.

Geen idee of dit vaag klinkt :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 13:20

Berdien schreef:
Het is minder dan vorige keer, je voegt twee partijen samen en dan is het resultaat alsnog vrij magertjes. Ik zie maar één echt grote winnaar en dat is weer de PVV.

Samen hebben ze nu negen zetels, en tja, volgens de exit polls worden dat er acht.

Blijft beter dan zeven of zes...