Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:35

Citaat:
Ik vind wel ho is ho, genoeg is genoeg. Niet meer vluchtelingen, Niet meer asiel. We hebben er geen plek voor!

... ach, wat zou het mooi zijn.
Ik wil graag een wereld zonder vluchtelingen.
Gewoon omdat het niet meer hoeft.

(Geen oorlogen, geen oprukkende woestijnen, ondergelopen landen - *zucht eens diep*...)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:38

VuurVleugels schreef:
Idd fijn Ava! <3

Raineri schreef:
Ik vind het nogal opvallend dat Omtzigt open staat voor Wilders. Omtzigt, groot beschermer van de vrijheid van godsdienst, beschermer van de rechtsstaat, die opeens nu samen samen wilt werken met de pvv. Best opmerkelijk.. niet verwacht van hem.

Dit vind ik ook zo raar. Hij was zó antidiscriminatie bij de Toeslagenaffaire, zijn grote stokpaard. Maar hij wil nu gaan regeren met de man die al ruim 20 jaar niks anders doet dan discrimineren.

Gooit hij nou echt zó snel zijn principes uit het raam? Nu al?

Of hij wil gewoon mee regeren om ook daadwerkelijk verandering te kunnen brengen. Het is maar hoe je het bekijkt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:39

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...) als Nederland dan weer het veilige Nederland was van de jaren ‘80/‘90, met de ruimte en tijd die we toen hadden. In die tijd bleven veel moeders thuis bij de kinderen, zodat die voldoende aandacht kregen en natuurlijk zou je dan ook niet meer dan 1 auto nodig hebben.

De grote feministische golf kwam in 1968.
In de jaren tachtig is het al volstrekt normaal dat vrouwen buitenshuis werken.
('Alle moeders werken', opvoeden en huishouden is niet niks.)
...hoeveel te meer in de jaren 1990.
Citaat:
Uiteraard veranderd een land (net als klimaat) doorlopend

... eh, nee.
Een maatschappij wel.
Klimaat hoort niet zo snel te veranderen als we nu zien.

(Just fact checking...)

Jouw fact is het mijne niet. Dat bedoel ik met steeds alles als feiten brengen.
Het klimaat veranderd doorlopend, maar niet perse door de mens. En zeker niet door de Nederlanders in dat kleine landje. We zijn amper een stipje op de kaart en blijven maar mensen toelaten. Hoe ga je dan goed voor dit stipje op de kaart zorgen met de enorme bevolkingsdichtheid hier?

Daarbij; de mensen die het het hardst roepen vliegen met privéjets de wereld rond alsof het niets is, hebben privé schepen inclusief personeel, doen alles wat ze zelf roepen dat wij niet moeten doen. Zolang ze zelf blijven doen wat ze ons willen verbieden zal het wel meevallen toch?

Uiteraard was het in de jaren die ik noemde al redelijk normaal om als vrouw buiten de deur te werken, maar het was geen noodzaak, hoefde niet fulltime en de meeste mensen kwamen rond op 1 inkomen. En toch voedden veel vrouwen hun eigen kinderen grotendeels zelf op. Tegenwoordig gaan de kinderen bijna fulltime naar school/KDV toe en komen hardwerkende mensen op 2 inkomens al bijna niet meer rond.
Dat vind ik persoonlijk geen goede verandering.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:41

AppleSter schreef:
Avalanche schreef:
Grappig, ik ben in dezelfde periode opgegroeid, maar heb het toch heel anders ervaren. Ik ben als kind vreselijk gepest, omdat ik 'anders' was. Na de basisschool werd dat niet anders. Ik kwam in de puberteit en had het nóg moeilijker. Voor mij was Nederland in die periode heel, heel onveilig.
De reden daarvoor is dat ik ADHD heb en transgender ben.

Voor mij is dit land niet negatief veranderd, juist heel positief. Ik kreeg erkenning voor ADHD, adequate therapie en medicatie.
Ik had geen woord voor transgender, ik wist niet dat dat bestond, maar ik heb geleefd als tomboy en was daar redelijk gelukkig mee. En hoe meer tijd er voorbij ging, hoe meer erkenning er kwam voor wie ik ben en hoe ik me voel, en hoe meer hulp er is.
Mensen worden steeds verdraagzamer, en steeds meer open naar iedereen die niet cis en hetero is. En voor mij wordt het dus steeds veiliger. Ik kan op mijn werk en thuis zijn wie ik ben, ik hoef niet meer van alles weg te stoppen. Ik ben zo blij dat we in 2023 leven.

Fijn dat jij zoveel privilege had dat je het als veilig ervoer, maar ik zou Nederland graag voor iedereen zo knus en veilig maken.

Wie zegt dat ik zoveel privileges had? En in hoeverre kun je nu veilig hand in hand door Amsterdam lopen als transgender of homo/lesbienne of wat dan ook? Hoe verdraagzaam zijn groepen mensen met een migratie-achtergrond op ons “anders zijn”?

Ik denk dat je prettig en veilig voelen in een land voor iedereen iets persoonlijks is. Het ligt uiteraard ook aan de plek waar je woont.

Ik kan gewoon veilig door Amsterdam lopen, doe ik vrij regelmatig :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:41

Maar das een enorme steek in de rug voor iedereen die (begrijpelijk) op Omtzigt heeft gestemd voor z’n integriteit. Ik vind het een zwaktebod. Kun je zeggen wat je wilt van Timmermans, maar hij blijft wel bij z’n principes.

Elisa2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:42

Heeft Timmermans een andere keuze dan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:45

Timmermans kan met die achterban weinig anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:48

Raineri schreef:
Maar das een enorme steek in de rug voor iedereen die (begrijpelijk) op Omtzigt heeft gestemd voor z’n integriteit. Ik vind het een zwaktebod. Kun je zeggen wat je wilt van Timmermans, maar hij blijft wel bij z’n principes.

Omzigt is consequent. Het volk heeft PVV massaal gestemd. Zijn partij is ook echt groot. Als de rechtse partijen nee zeggen tegen Wilders, dan is dat ook niet democratisch. Zo kun je het ook nooit goed doen. Daarbij heeft Wilders gezegd de wet te respecteren en voor iedereen de minister President te zijn. Dat was HET struikelblok voor Omzigt, dat Wilders dat niet deed met zijn uitspraken over de koran, scholen, moskeeën etc.

Omzigt kot uit het CDA . Die partij is nooit weg gelopen voor verantwoordelijk. Dat zit gewoon in zijn karakter. Ik vind het juist stoer van hem, en dat hij daarmee ook zijn kiezers bedient. Ik kan me voorstellen dat Wilders ook te porren is voor die nieuwe bestuur cultuur.

Timmermans en PVV hebben beiden geconcludeerd dat die bride partijen echt niet samengaan. Dus Timmermans is ook consequent door oppositie te gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-11-23 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:48

Mars schreef:
Ik weet niet of ie extremer is, wel knettergek met zijn reptielencomplot, adoratie van Putin, 9/11 en MH17 theorieën... Vraag me af of hij die gekkigheid echt gelooft of heel lekker gaat op de tegenspraak die hij ermee krijgt.

Dat vraag ik me nu ook af bij mensen als Timmermans, Jetten en bijvoorbeeld een mevrouw Kuiken. Geloven ze hun eigen propaganda wel?

Ze zijn steeds extremer (we moeten aan vliegschaamte, elektrische auto ipv brandstof auto, meer belasting op energie, aan de zonnepanelen etc) maar doen zelf het tegenovergestelde. Zo ging mevrouw Kuiken duiken op een Caribisch eiland met haar dochter, Jetten op binnenlandse vluchten en Timmermans gaat zelf niet aan de zonnepanelen of elektrische auto. Laat staan z’n huis isoleren of z’n wachtgeld afzeggen.
En volgens Jetten kon het Tweede Kamergebouw niet een paar graden lager ingesteld worden terwijl Nederlanders noodgedwongen in de kou zaten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:50

Het IS een feit dat we het klimaat beinvloeden met z'n allen, hoe hard je ook blijft roepen dat het niet zo is.

Maar dan wel politici de maat nemen dat ze niet genoeg hun best doen. Wat wil je nou eigenlijk?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:52

@applester

Deze is ook zo leuk….

Het kabinet hoeft pas in 2028 in duurzame dienstauto’s te rijden. Volgens minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken) moeten dan pas alle auto’s volledig elektrisch zijn, onder meer omdat het comfort volgens haar nog te wensen over laat.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:53

Avalanche schreef:
Ik kan gewoon veilig door Amsterdam lopen, doe ik vrij regelmatig :)

Gelukkig! Helaas geldt dat niet voor sommige homostellen die hand in hand over straat gaan. Er zijn er een aantal flink toegetakeld door medelanders die onze cultuur niet willen accepteren. De wereld op z’n kop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:54

lies schreef:
Het IS een feit dat we het klimaat beinvloeden met z'n allen, hoe hard je ook blijft roepen dat het niet zo is.

Maar dan wel politici de maat nemen dat ze niet genoeg hun best doen. Wat wil je nou eigenlijk?

Scherp lies. Ik word van dat soort praat vooral moe. Zelf een extreme partij kiezen, dat is je goed recht, en anderen er vervolgens voor uit maken. Tja, projectie noemen we dat.

Het niveau zakt opeens opmerkelijk met dit soort flauwekul voorbeelden. Gaat nergens meer over.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:55

@ava wat vervelend om te lezen van je jeugd, maar wat ben ik blij dat jij je nu wel veilig en fijn voelt :knuffel:

robert45 schreef:
@applester

Deze is ook zo leuk….

Het kabinet hoeft pas in 2028 in duurzame dienstauto’s te rijden. Volgens minister Bruins Slot (Binnenlandse Zaken) moeten dan pas alle auto’s volledig elektrisch zijn, onder meer omdat het comfort volgens haar nog te wensen over laat.

Is het comfort, of omdat de dienstauto’s nog nog niet voldoende zijn afgeschreven zodat het een slimme beslissing is om het wagenpark helemaal te vernieuwen? Auto’s vervangen die nog prima een aantal jaren mee kunnen lijkt me niet wenselijk. Want de EVs die er zijn, zijn prima comfortabel.

@AppleSter: ik vind het zo jammer dat jij zo selectief leest en reageert. Er valt echt wel een interessant gesprek te voeren over politiek maar niet als jij met oogkleppen op de berichten van anderen blijft lezen en alleen reageert op wat je wil/denkt dat er staat tov op wat er feitelijk staat.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 23-11-23 23:56, in het totaal 2 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:55

lies schreef:

Nou laat de politici dan ook een beetje het goede voorbeeld geven?

Mondkapjes waren niet nodig in de kamer, dat was namelijk te lastig. Ja ik stond de hele dag met zo’n ding op in de zaak, ook erg lastig maar anders kreeg je een boete.

Heel Nederland moet de cv lager zetten maar in het 2e kamer gebouw doen we het niet want dat is zo lastig.

En dan snapt de politiek niet waarom de burger op straat geen zin meer heeft in die politiek…

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:56

robert45 schreef:
@applester

Deze is ook zo leuk….

Precies! Om te gieren toch? Ze willen er zelf absoluut niet aan, zoeken een hele dikke diesel of benzinebak uit, maar “het volk” moet maar elektrisch gaan rijden. Nou; onze elektrische bak gaat er eind van het jaar uit, wij beginnen er niet meer aan.

Net als het vliegen. Straks worden korte lijnvluchten verboden, want dat kan echt niet meer, terwijl onze politici zelf om de haverklap kleine stukjes vliegen.

Ik begrijp niet zo goed dat mensen zulke “leiders” nog serieus kunnen nemen.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:56

Ik vind de verandering in 4 jaar tijd al bizar. Dacht ga studeren, rente is 0,0 dus dan durf ik wel te investeren. (Dat diploma met heel veel moeite in 4 gehaald want met m’n rugzakje werd me al van kleins af aan gezegd dat ik er te dom voor was.) Kreeg gelukkig gelijk een baan dus naar de hypotheker met mn partner om te kijken wat we kunnen lenen, niet verkeerd met onze boven gemiddelde inkomens en wat kunnen we kopen hier in het prachtige midden Limburg… helemaal niks… Tenzij we natuurlijk mega gaan overbieden op huizen die voordat ik ging studeren 2 ton minder waard waren.

We hebben nu ook heel bewust gekozen voor een partij dat niet alleen wonen en studierente in het verkiezingsprogramma had maar ook daadwerkelijk moties heeft aangedragen en op moties heeft gestemd dat een beetje helpt in onze situatie.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:57

IMANDRA schreef:
robert45 schreef:
@applester

Deze is ook zo leuk….

Is het comfort, of omdat de dienstauto’s nog nog niet voldoende zijn afgeschreven zodat het een slimme beslissing is om het wagenpark helemaal te vernieuwen? Auto’s vervangen die nog prima een aantal jaren mee kunnen lijkt me niet wenselijk. Want de EVs die er zijn, zijn prima comfortabel.

@AppleSter: ik vind het zo jammer dat jij zo selectief leest en reageert. Er valt echt wel een interessant gesprek te voeren over politiek maar niet als jij met oogkleppen op de berichten van anderen blijft lezen en alleen reageert op wat je wil/denkt dat er staat tov op wat er feitelijk staat.

Er staat duidelijk in het artikel dat volgens haar het comfort te wensen overlaat..

Ze beklaagt zich ook over het comfort. „Het aanbod op de markt van zero-emissie auto’s die aan de gewenste inrichting voldoen (zoals voldoende been- en hoofdruimte en een ergonomisch aan te passen zitplek), is op dit moment nog beperkt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:58

Welk artikel? Ik denk dat ik er overheen heb gelezen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 23:59

robert45 schreef:
lies schreef:

Nou laat de politici dan ook een beetje het goede voorbeeld geven?

Mondkapjes waren niet nodig in de kamer, dat was namelijk te lastig. Ja ik stond de hele dag met zo’n ding op in de zaak, ook erg lastig maar anders kreeg je een boete.

Heel Nederland moet de cv lager zetten maar in het 2e kamer gebouw doen we het niet want dat is zo lastig.

En dan snapt de politiek niet waarom de burger op straat geen zin meer heeft in die politiek…

Gek hè; dat het vertrouwen in de politiek zo laag is :+

Onze politici hoefden geen QR te laten zien als ze een restaurant of iets in wilden. Zij waren niet besmettelijk? Natuurlijk, ze hebben een belangrijke functie. Nou, ik ken er meer met een belangrijke functie, maar die moesten wel QR kunnen overleggen..

Als politici het goede voorbeeld geven bereiken ze veel meer. En laten ze zien dat ze werkelijk staan voor wat ze propageren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:00

Kun je het artikel delen Robert?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:02

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:03

IMANDRA schreef:

_O- Ik lees selectief? En ik reageer niet? Ik wacht nog steeds op een bewijs van je mbt de beschuldigingen aan het adres van Wilders. Wilders zou systematisch anders stemmen, laat het bewijs maar zien. Maar je blijft ernstig stil.

Het feit dat ik niet met je meepraat zegt niet dat jouw waarheid de mijne moet zijn.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:11

pien_2010 schreef:
lies schreef:

Scherp lies. Ik word van dat soort praat vooral moe. Zelf een extreme partij kiezen, dat is je goed recht, en anderen er vervolgens voor uit maken. Tja, projectie noemen we dat.

Het niveau zakt opeens opmerkelijk met dit soort flauwekul voorbeelden. Gaat nergens meer over.

Het gaat wel ergens over: Als je zo overtuigd bent dat het klimaat te lijden heeft onder ons mensen is het makkelijk van alles te roepen, maar het gaat om daden.

Als jij als goed betaalde politicus (volksvertegenwoordiger) wilt dat het volk lastige veranderingen doorvoert is het aan jou als leider om die veranderingen zelf ook door te voeren:
Practice what you preach.

Net als in Coronatijd; als zij opleggen dat iedereen een QR moet overleggen, dan zij zelf ook. Zij waren net zo besmettelijk als ieder ander en er zijn meer belangrijke beroepen dan alleen dat van politici.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 00:12

pien_2010 schreef:
Raineri schreef:

Omzigt is consequent. Het volk heeft PVV massaal gestemd. Zijn partij is ook echt groot. Als de rechtse partijen nee zeggen tegen Wilders, dan is dat ook niet democratisch. Zo kun je het ook nooit goed doen. Daarbij heeft Wilders gezegd de wet te respecteren en voor iedereen de minister President te zijn. Dat was HET struikelblok voor Omzigt, dat Wilders dat niet deed met zijn uitspraken over de koran, scholen, moskeeën etc.

Omzigt kot uit het CDA . Die partij is nooit weg gelopen voor verantwoordelijk. Dat zit gewoon in zijn karakter. Ik vind het juist stoer van hem, en dat hij daarmee ook zijn kiezers bedient. Ik kan me voorstellen dat Wilders ook te porren is voor die nieuwe bestuur cultuur.

Timmermans en PVV hebben beiden geconcludeerd dat die bride partijen echt niet samengaan. Dus Timmermans is ook consequent door oppositie te gaan voeren.

Ik weet niet of ik het met je eens ben Pien. De afgelopen jaren heeft Wilders zichzelf consequent buiten spel gezet en dubieuze (niet alleen racistische helaas) opmerkingen gemaakt gemaakt. Wilders is een gevaar voor de democratie, de cultuur in Nederland en ons buitenlands aanzien. Wilders heeft zoveel kansen gehad de afgelopen jaren. Maar hij koos consequent voor schelden, oneliners en aanzetten tot haat. Alle partijen zouden hem als een persona non grata moeten beschouwen. Natuurlijk is dit geen verbeterd persoon. Dat is net als de nieuwe iPhone die elk jaar uitkomt: oude meuk in een nieuw jasje.

Ik hoop wel overigens dat hij het verbluffend goed gaat doen.