carola schreef:je hebt helemaal gelijk, het paard heeft een heel ander spijsverteringsstelsel dan een rund. In theorie heb je volkomen gelijk en klopt het niet, maar dát is nou juist ook het pijnpunt van de meeste boeren. De overheid (RIVM) rekent namelijk niet met de werkelijke waarden, maar waarden 'op papier'.
Ik weet van dit pijnpunt, en ik vind dat daar verandering in moet komen.
(... dat is niet iets wat vooraan staat in de verkiezingen, maar het moet wel.)
Citaat:
En dan gaat het er niet over hóe je het dier houdt.
... terwijl het daar wel over hoort te gaan.
Citaat:
Voor een paard word standaard gerekend met 53,7 kg stikstof per jaar. Een koe 145,6 kg stikstof per jaar. Dus een koe is inderdaad meer, maar een paard word dus zéker niet op 0 gezet. Deze getallen kun je vinden bij het RIVM. Dus 'nauwelijks' stikstof uitstoten zou ik het zeker niet noemen. Een paard stoot wel degelijk stikstof uit.
Als ik de ene dag slecht heb opgestrooid, ruik ik de volgende dag ammoniak.
Dus ja, er is stikstofuitstoot.
Citaat:
Je mag 170 kg stikstof per jaar uitrijden op je land. Dus dat betekend 3,16 paard per hectare. De meeste pensionstallen of maneges (of particulieren) hebben niet zoveel land, en hebben veel meer paarden per hectare. Dus dan moeten ze verplicht stikstof af gaan voeren.
Hier gaat het naar de champignonboer, op mijn vorige stal was het de rozenkwekerij.
Maar wellicht zijn er stallen die het op eigen land uitrijden.
Citaat:
Dit afvoeren moet aangetoond kunnen worden, dus mét een bon daarvan. 'Illegaal' bij de buurman op het maisland ofzo zit er dus niet bij, want dan krijg je geen bon.
Ja.
Op zich terecht.
Citaat:
Dus dit moet legaal (met bon!) afgevoerd worden om je mestboekhouding rond te krijgen.
Omdat ook de registratie van paarden in 2021 is aangescherpt (op UBN nummer zetten) is het sowieso al minder makkelijk om je mest kwijt te raken, dus er word veel en veel meer mest aangeboden op de legale manier. Rozenkwekers en champignonboeren komen óm in de mest. Als jij nog iemand weet die mest op wil halen, dan hoor ik het graag.
Ik zal één dezer dagen eens vragen hoeveel we betalen voor afvoer.
Citaat:
Wij hebben een groot paardenbedrijf, maar rozenboeren en champignonkwekers halen de mest niet bij ons op want die hebben aanbod genoeg. Nou ja, ze wilden wel wat ophalen, maar dan maar een klein deel op de bon en het grootste deel 'illegaal'. Maar dáár hebben we dus niets aan aangezien we dan nog steeds de mestboekhouding niet rond krijgen.
Wij laten het dus ophalen door een andere partij en daar betalen we gewoon de volle prijs voor per kilogram stikstof.
En omdat boeren (alle diersoorten) ook steeds minder stikstof op hun land mogen uitrijden, moeten die het ook laten afvoeren en gaat de prijs per kg stikstof gewoon fors omhoog. Het maakt die afnemer niets uit of het stikstof is van een paard, koe of varken. Je betaald gewoon per kilogram.
Ook terecht.
Citaat:
Zijn dit genoeg argumenten Janneke of heb je nog vragen? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Die getallen die ik noem zijn gewoon de rekenwaardes waar de overheid mee rekent, en juist die harde getallen zijn het probleem van dit stikstofbeleid.
[/quote]
En er zijn wat mij betreft twee problemen: te veel stikstof
en gedonder rond de cijfers.
Beiden moeten worden aangepakt.
Het zijn twee totaal verschillende problemen: de cijfers waarmee gerekend wordt is een kwestie van afspraken.
Ik vind al jaren dat de berekening etc beter moet.
En mbt het probleem stikstof ben ik een hardliner: minder is nodig, punt.
Inclusief graag minder lachgas en methaan (alle herkauwers stoten dit uit) omdat dat nog veel agressievere broeikasgassen zijn.
En mbt de verkiezingen: "ook rechts" (denk aan minister Van der Wal, vvd) wil het probleem eieieindelijk gaan aanpakken.
(We wisten het al in 1987,maar het cda blééf maar wegkijken.)
.... dus of je links of rechts stemt, maakt (hopelijk) niet zo veel uit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-11-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt