Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:41

carola schreef:
Beseffen de paardenmensen hier wel dat de paarden ook onder de stikstof wet vallen? En dat vrijwel alle pensionstallen niet genoeg land hebben om hun paardenmest op eigen land uit te rijden? En dat pensionstallen dus mest moeten afvoeren.
Juist dat mest afvoeren word gigantisch duur / onbetaalbaar door de stikstof wet zoals de linkse partijen het willen. Drie keer raden wie dat gaat betalen.... Níet de pensionstal-eigenaar uiteraard, die gaat dat wel weer door berekenen aan de klanten!

Mij ontgaat van alles.

1) Er is regelmatig gesproken op bokt over stikstofreductie etc en de paarden.
Dus ja, dat weten de meeste bokkers wel.
.... paarden hebben een totaal ander spijsverteringskanaal dan koeien (één piepklein maagje ipv vier magen) en stoten nauwelijks stikstof uit.

2) Mest afvoeren: doorgaans is stalmest welkom bij rozenkwekers en champignonboeren.
De natuurlijke loop der dingen.
Waarom denk jij dat het gigantisch duur gaat worden...?
(Daar geef je verder geen argumenten voor. "Dat de linkse partijen dat willen" is angst- of kolderpraat.)

En als ik als grootmoeder wil dat ook mijn kleinkinderen op mijn leeftijd plezier in het zadel kunnen hebben,
dan heb ik ALLE redenen om voor het milieu te stemmen.

(De klimaatverandering gaat hard, zoals ik als oma dagelijks zelf kan zien. Willen we de gevolgen binnen de perken kunnen houden is het opschieten geblazen...!!!)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:46

Die Partijpeiler klopt niet. Die geeft aan bij de vraag:
Nederland heeft grote moeite met de opvang van asielzoekers, vanwege hun grote aantal, en het al bestaande woningtekort. Moet Nederland maatregelen nemen om de instroom van asielzoekers te beperken?

Dat bv de VVD geen beperking wil. Net het partij programma er op nageslagen en die willen dus wel een beperking van de instroom. Of de VVD heeft tijdens het kamerdebat (zie kamer stuk) een andere mening verkondigd dan nu in het partij programma staat?

Weet iemand dit?

Afbeelding

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:51

Suzanne F. schreef:
carola schreef:
Beseffen de paardenmensen hier wel dat de paarden ook onder de stikstof wet vallen? En dat vrijwel alle pensionstallen niet genoeg land hebben om hun paardenmest op eigen land uit te rijden? En dat pensionstallen dus mest moeten afvoeren.
Juist dat mest afvoeren word gigantisch duur / onbetaalbaar door de stikstof wet zoals de linkse partijen het willen. Drie keer raden wie dat gaat betalen.... Níet de pensionstal-eigenaar uiteraard, die gaat dat wel weer door berekenen aan de klanten!

Kortom: wil je veel meer geld gaan betalen voor paardrijden of het houden van een paard, stem dan vooral links en voor het milieu.

Precies. Ik heb ook het idee dat dit niet helemaal doordringt.
En dat geldt ook voor de mensen met kinderen. Als je wilt dat jouw kind later nog een huis kan kopen dan zou ik ook uitkijken met een linkse stem.

Wil je die laatste uitleggen? Ik dacht dat (centrum)links juist is voor betaalbaar wonen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:55

... en in aanvulling op de vraag over 'instroom van asielzoekers beperken'
vraag ik mij af wat mensen verstaan onder 'instroom beperken'.

Eerlijke handel met Afrika, zonder tariefmuren kan zo werken. Maar waarschijnlijk bedoelt de vvd dat niet.
En heel erg veel goed, effectief klimaatbeleid, ook in Afrika kan de instroom beperken. (Veel oorlogen gaan op het Afrikaanse continent over de oprukkende woestijnen. Manmade disaster.)

Mensen kampen in Libië opsluiten?
Of op Lesbos, wat al EU is...?
Weinig liberaal, om het voorzichtig te zeggen.

Of landen aan de rand van de EU het laten opknappen...? (Of dat gaat lukken is ook nog eens een vraag. De EU draait om samenwerking...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:05

Liselot schreef:
Wil je die laatste uitleggen? Ik dacht dat (centrum)links juist is voor betaalbaar wonen?

Als de migratie niet wordt teruggedrongen dan is er geen betaalbaar wonen, tenzij alles volgebouwd gaat worden zoals de plannen om de mooie polder Rijnenburg vol te bouwen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:05

Citaat:
Als je wilt dat jouw kind later nog een huis kan kopen dan zou ik ook uitkijken met een linkse stem.

Pardon....?

Op de vorige bladzijde hadden we het er over 'dat woordkeus er toe doet'.

'Uitkijken met links stemmen' klinkt niet fijn. Het klinkt in mijn oren als 'kijk maar uit voor een sluipend gevaar'.

En verder dus geen argument. 'Pas op, gevaar, stilte', dus.

Inhoudelijk is het zo dat de woningmarkt op slot zit vanwege jarenlang rechts beleid. (Greep in de kassen van woningcorporaties, die hun woningen moeten verkopen. Dus minder sociale huurwoningen. Plus nauwelijks beleid om dit tekort op- of aan te vullen.)

Dus inhoudelijk vind ik rechts stemmen ook niet slim, als het je doel is dat je kleinkinderen een huis kunnen kopen....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:07

Cer schreef:
Het is even geleden dat ik een playboy gezien heb, maar daar staan ook gewoon interviews in toch?
Misschien zit daar wel een goede doelgroep .. het is iets anders dan een standaard krant zeg maar :j :D

Het zou inderdaad kunnen dat zij denkt zo een doelgroep te bereiken.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:10

Janneke2 schreef:
carola schreef:

Mij ontgaat van alles.

.... paarden hebben een totaal ander spijsverteringskanaal dan koeien (één piepklein maagje ipv vier magen) en stoten nauwelijks stikstof uit.

2) Mest afvoeren: doorgaans is stalmest welkom bij rozenkwekers en champignonboeren.
(Daar geef je verder geen argumenten voor. "Dat de linkse partijen dat willen" is angst- of kolderpraat.)

En als ik als grootmoeder wil dat ook mijn kleinkinderen op mijn leeftijd plezier in het zadel kunnen hebben,

(De klimaatverandering gaat hard, zoals ik als oma dagelijks zelf kan zien. Willen we de gevolgen binnen de perken kunnen houden is het opschieten geblazen...!!!)

Het is inderdaad heel ingewikkelde materie.
Maar ik zal proberen om het uit te leggen in simpele taal.

je hebt helemaal gelijk, het paard heeft een heel ander spijsverteringsstelsel dan een rund. In theorie heb je volkomen gelijk en klopt het niet, maar dát is nou juist ook het pijnpunt van de meeste boeren. De overheid (RIVM) rekent namelijk niet met de werkelijke waarden, maar waarden 'op papier'. En dan gaat het er niet over hóe je het dier houdt.

Voor een paard word standaard gerekend met 53,7 kg stikstof per jaar. Een koe 145,6 kg stikstof per jaar. Dus een koe is inderdaad meer, maar een paard word dus zéker niet op 0 gezet. Deze getallen kun je vinden bij het RIVM. Dus 'nauwelijks' stikstof uitstoten zou ik het zeker niet noemen. Een paard stoot wel degelijk stikstof uit.

Je mag 170 kg stikstof per jaar uitrijden op je land. Dus dat betekend 3,16 paard per hectare. De meeste pensionstallen of maneges (of particulieren) hebben niet zoveel land, en hebben veel meer paarden per hectare. Dus dan moeten ze verplicht stikstof af gaan voeren.

Dit afvoeren moet aangetoond kunnen worden, dus mét een bon daarvan. 'Illegaal' bij de buurman op het maisland ofzo zit er dus niet bij, want dan krijg je geen bon. Dus dit moet legaal (met bon!) afgevoerd worden om je mestboekhouding rond te krijgen.

Omdat ook de registratie van paarden in 2021 is aangescherpt (op UBN nummer zetten) is het sowieso al minder makkelijk om je mest kwijt te raken, dus er word veel en veel meer mest aangeboden op de legale manier. Rozenkwekers en champignonboeren komen óm in de mest. Als jij nog iemand weet die mest op wil halen, dan hoor ik het graag. Wij hebben een groot paardenbedrijf, maar rozenboeren en champignonkwekers halen de mest niet bij ons op want die hebben aanbod genoeg. Nou ja, ze wilden wel wat ophalen, maar dan maar een klein deel op de bon en het grootste deel 'illegaal'. Maar dáár hebben we dus niets aan aangezien we dan nog steeds de mestboekhouding niet rond krijgen.
Wij laten het dus ophalen door een andere partij en daar betalen we gewoon de volle prijs voor per kilogram stikstof.
En omdat boeren (alle diersoorten) ook steeds minder stikstof op hun land mogen uitrijden, moeten die het ook laten afvoeren en gaat de prijs per kg stikstof gewoon fors omhoog. Het maakt die afnemer niets uit of het stikstof is van een paard, koe of varken. Je betaald gewoon per kilogram.

Zijn dit genoeg argumenten Janneke of heb je nog vragen? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Die getallen die ik noem zijn gewoon de rekenwaardes waar de overheid mee rekent, en juist die harde getallen zijn het probleem van dit stikstofbeleid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:10

Suzanne F. schreef:
Als de migratie niet wordt teruggedrongen dan is er geen betaalbaar wonen, tenzij alles volgebouwd gaat worden zoals de plannen om de mooie polder Rijnenburg vol te bouwen.

???

... ik hoop niet op een Nederland met 20 miljoen inwoners.

Maar zelfs met twintig miljoen inwoners:
ook dan hoef je geen wangedrag als overheid te laten zien.

Dan kun je als overheid BELEID MAKEN dat de mensen goed kunnen wonen.

Contra: Mark R die heilig gelooft in de Markt.
Sint Markt heeft de woningcrisis niet opgelost, de afgelopen jaren.
Sint Markt heeft het alleen maar erger gemaakt.

Dus ook hier geldt: rechts stemmen lijkt mij niet slim als je dit probleem wil aanpakken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:11

carola schreef:

Kortom: wil je veel meer geld gaan betalen voor paardrijden of het houden van een paard, stem dan vooral links en voor het milieu.

Besef je wel dat als we niks aan het klimaat & milieu doen we wel grotere problemen hebben dan een wat duurdere hobby?

Suzanne F. schreef:
Precies. Ik heb ook het idee dat dit niet helemaal doordringt.
En dat geldt ook voor de mensen met kinderen. Als je wilt dat jouw kind later nog een huis kan kopen dan zou ik ook uitkijken met een linkse stem.

Hoezo?
Ook links wil meer woningen. En wil migratie aanpakken, hetzij op een andere manier dan rechts. Het is niet zo dat zij iedereen zomaar binnen willen laten.

En als je het hebt over betaalbaarheid lijkt het programma van PvdA/GL de meeste koopkracht te geven.

carola

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:13

Imandra; ja, zeker net als de zure regen en het gat in de ozonlaag? Ik denk dat het wel los loopt. En anders gaan wij dat als Nederland écht niet oplossen zolang ze in veel andere landen zo doorgaan zoals ze doen (India, China, enz...).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:14

carola schreef:
Imandra; ja, zeker net als de zure regen en het gat in de ozonlaag? Ik denk dat het wel los loopt. En anders gaan wij dat als Nederland écht niet oplossen zolang ze in veel andere landen zo doorgaan zoals ze doen (India, China, enz...).

Nogmaals; gat in de ozonlaag is dankzij een goede aanpak nu aan het verminderen.

Dus eh.. ja; net als het gat in de ozonlaag moeten we het aanpakken. Want anders wordt het weer extremer en blijven er nog meer dier en plant soorten uitsterven, wat ook uiteindelijk impact heeft op ons eigen ecosysteem.

Zure regen ben ik atm niet op ingelezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:31

carola schreef:
je hebt helemaal gelijk, het paard heeft een heel ander spijsverteringsstelsel dan een rund. In theorie heb je volkomen gelijk en klopt het niet, maar dát is nou juist ook het pijnpunt van de meeste boeren. De overheid (RIVM) rekent namelijk niet met de werkelijke waarden, maar waarden 'op papier'.

Ik weet van dit pijnpunt, en ik vind dat daar verandering in moet komen.
(... dat is niet iets wat vooraan staat in de verkiezingen, maar het moet wel.)

Citaat:
En dan gaat het er niet over hóe je het dier houdt.

... terwijl het daar wel over hoort te gaan.
Citaat:
Voor een paard word standaard gerekend met 53,7 kg stikstof per jaar. Een koe 145,6 kg stikstof per jaar. Dus een koe is inderdaad meer, maar een paard word dus zéker niet op 0 gezet. Deze getallen kun je vinden bij het RIVM. Dus 'nauwelijks' stikstof uitstoten zou ik het zeker niet noemen. Een paard stoot wel degelijk stikstof uit.

Als ik de ene dag slecht heb opgestrooid, ruik ik de volgende dag ammoniak.
Dus ja, er is stikstofuitstoot.
Citaat:
Je mag 170 kg stikstof per jaar uitrijden op je land. Dus dat betekend 3,16 paard per hectare. De meeste pensionstallen of maneges (of particulieren) hebben niet zoveel land, en hebben veel meer paarden per hectare. Dus dan moeten ze verplicht stikstof af gaan voeren.

Hier gaat het naar de champignonboer, op mijn vorige stal was het de rozenkwekerij.
Maar wellicht zijn er stallen die het op eigen land uitrijden.
Citaat:
Dit afvoeren moet aangetoond kunnen worden, dus mét een bon daarvan. 'Illegaal' bij de buurman op het maisland ofzo zit er dus niet bij, want dan krijg je geen bon.

Ja.
Op zich terecht.

Citaat:
Dus dit moet legaal (met bon!) afgevoerd worden om je mestboekhouding rond te krijgen.

Omdat ook de registratie van paarden in 2021 is aangescherpt (op UBN nummer zetten) is het sowieso al minder makkelijk om je mest kwijt te raken, dus er word veel en veel meer mest aangeboden op de legale manier. Rozenkwekers en champignonboeren komen óm in de mest. Als jij nog iemand weet die mest op wil halen, dan hoor ik het graag.

Ik zal één dezer dagen eens vragen hoeveel we betalen voor afvoer.

Citaat:
Wij hebben een groot paardenbedrijf, maar rozenboeren en champignonkwekers halen de mest niet bij ons op want die hebben aanbod genoeg. Nou ja, ze wilden wel wat ophalen, maar dan maar een klein deel op de bon en het grootste deel 'illegaal'. Maar dáár hebben we dus niets aan aangezien we dan nog steeds de mestboekhouding niet rond krijgen.
Wij laten het dus ophalen door een andere partij en daar betalen we gewoon de volle prijs voor per kilogram stikstof.
En omdat boeren (alle diersoorten) ook steeds minder stikstof op hun land mogen uitrijden, moeten die het ook laten afvoeren en gaat de prijs per kg stikstof gewoon fors omhoog. Het maakt die afnemer niets uit of het stikstof is van een paard, koe of varken. Je betaald gewoon per kilogram.

Ook terecht.
Citaat:
Zijn dit genoeg argumenten Janneke of heb je nog vragen? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen uitleggen.
Die getallen die ik noem zijn gewoon de rekenwaardes waar de overheid mee rekent, en juist die harde getallen zijn het probleem van dit stikstofbeleid.
[/quote]
En er zijn wat mij betreft twee problemen: te veel stikstof
en gedonder rond de cijfers.

Beiden moeten worden aangepakt.

Het zijn twee totaal verschillende problemen: de cijfers waarmee gerekend wordt is een kwestie van afspraken.
Ik vind al jaren dat de berekening etc beter moet.

En mbt het probleem stikstof ben ik een hardliner: minder is nodig, punt.
Inclusief graag minder lachgas en methaan (alle herkauwers stoten dit uit) omdat dat nog veel agressievere broeikasgassen zijn.

En mbt de verkiezingen: "ook rechts" (denk aan minister Van der Wal, vvd) wil het probleem eieieindelijk gaan aanpakken.
(We wisten het al in 1987,maar het cda blééf maar wegkijken.)
.... dus of je links of rechts stemt, maakt (hopelijk) niet zo veel uit.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-11-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:34

carola schreef:

Dit dus. Dat hele stikstof gedoe maakt het steeds moeilijker en moeilijke om (betaalbaar) dieren te kunnen houden. Paarden zijn ook al strenger geregistreerd, dus het wachten is op de volgende stap.

Wij staan sinds kort met onze paarden op een grote pensionstal en de stalhouders hebben daarnaast nog een koeienboerderij. De stalhoudster legde al uit (nadat ik aangaf dat ik het stikstof verhaal anders zie, anders was ze er zelf echt niet over begonnen) dat het steeds meer en meer administratie vergt (dat wordt steeds meer de dagtaak, niet meer de dieren zelf als het zo doorgaat) en hun grond mag nu veel beperkter bemest worden waardoor ze moeten toekijken hoe hun land armer en armer wordt. Diep triest, want als boeren keken ze juist altijd naar de natuur mbt bemesten en dergelijke.

Wij gaan inderdaad die prijs betalen uiteindelijk. En er komt een dag dat links ook echt aan de slag gaat met het verminderen van paarden, net als de koeien nu. PVDD heeft het nu ook al gemikt op de paardensport, dus het begin is er.

De stikstofdepositiewaarde is niet voor niets zo laag ingezet door onze leiders (ook de VVD met Rutte voorop). Vervolgens schermen ze allemaal met “ja, Brussel (en de rechter) houdt ons aan de depositiewaarde, daar kunnen wij niets aan doen”
Ander landen lachen ons uit om ons “stikstofprobleem”.

Mijn man spreekt voor werk veel buitenlanders (binnen en buiten Europa) en die begrijpen al dat gedoe niet.
Maar in geen enkel ander land ligt die waarde zo extreem laag. En in geen ander land werken ze met zo’n model dat niet klopt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:46

carola schreef:

Precies dit. Echt, wij zijn maar een speldenkopje op de wereld. En dan hebben wij de hoogmoed om te denken dat we wat kunnen veranderen aan het klimaat ?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:48

... en wat mij vooral ergert is de kortzichtigheid.

'Stem niet links, want je moet steeds meer gaan betalen voor het afvoeren van de mest...!'

Korte blik 1: rechts heeft na 36 jaar besloten om op te houden met wegkijken.

Korte blik 2: als iemand geboren in 1960 zie ik dagelijks dat we al een ander klimaat hebben.
En iedereen weet / kan weten dat er weerrecords worden gebroken.
En dat die records maar kort blijven staan. (Een paar jaar later is het al weer gebroken / is het het nieuwe normaal...)

Korte blik 3: 'wij zijn zoooo klein', het maakt echt niet uit wat we doen.
(We stoten veel meer broeikasgassen uit dan een land als Tsjaad, dat heftig lijdt onder de gevolgen van klimaatverandering.)

Wat te doen is : met ons allen de schouders onder het echte probleem.
En graag goede stikstofmetingen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:58

Janneke2 schreef:

.

Sinds wanneer is PvdA rechts? Die hebben in de afgelopen 36 jaar toch echt regelmatig meegeregeerd.
(Lubbers III, Kok I, Kok II, Balkenende IV,l Rutte II.) daarnaast ook ChristenUnie die onder rechts valt. (Balkenende IV, Rutte III en Rutte IV)

Overigens helemaal eens dat het eens tijd word voor goede stikstofmetingen. Punt is wel dat voor iedereen een goed onderzoek weer anders is.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 10:59

Janneke2 schreef:
carola schreef:

Mij ontgaat van alles.

Paarden hebben een andere spijsvertering, maar honden zijn nu ook al zo’n beetje “de gebeten hond”
https://www.ad.nl/binnenland/honden-pro ... ~a7446d40/
Dus wie garandeert ons dat politici het niet voorzien hebben op onze paarden? Paarden die al beter geregistreerd zijn dan onze honden.

Mijn grootste vraag met dit alles in het achterhoofd is hoeveel stikstof mensen zelf uitstoten? Moeten we dan nog wel zoveel mensen binnen laten?
Nederland is klein maar mensen worden hier massaal (door alle kabinetten Rutte, terwijl VVD altijd zegt minder asielzoekers te zullen toelaten; Yeah right… Wanneer dan? Ze regeren al 13 jaar mee) binnengelaten, krijgen geld en een woning. Maar mensen doen net zo goed stikstofdeposoties. Erger nog, die laten waarschijnlijk ook meer CO2 afdruk achter (met vakantie reizen naar land van herkomst, alles wat ze doen en kopen) dan onze dieren doen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:01

Per dag komt een gemiddeld mens dus op zo'n dertig gram stikstofuitstoot. Best veel, hè? Om het even in perspectief te plaatsen: pluimvee stoot zo'n 54,3 miljoen kilogram stikstof per jaar uit; bij varkens ligt dat op 88,9 miljoen kilogram. Oftewel: mensen stoten met hun ontlasting meer stikstof uit dan deze dieren.1

Een huishouden stoot jaarlijks gemiddeld 19.000 kilo CO2 uit. De keuzes die je maakt voor je huis, vervoer, kleding, spullen en voeding hebben impact op je CO2-uitstoot.

ff van google geplukt :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:08

Vergeet de honden niet....

Dat blijkt ook erg veel te zijn.
Zo even geen artikel bij de hand.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:16

Daarom begrijp ik niet waarom we de grenzen zo massaal open houden, als stikstof in Nederland werkelijk zo’n probleem zou zijn.

En als we boeren laten stoppen en meer huizen gaan bouwen, dan moeten we meer voedsel importeren. Dan zijn we afhankelijker (kijk maar naar graan uit Oekraïne, ging heel goed) en lopen de stikstof en co2 ook verder op.

En je verplaatst het probleem ook nog eens, want wat je uit Nederland zet moet elders worden gemaakt. Onze boeren werken al veel schoner en effectiever dan boeren in andere landen, dus je verplaatst het probleem. We leven allemaal op dezelfde aardbol, dus effectief verander je het probleem (teveel stikstof/ co2) daar helemaal niet mee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:18

Boeren laten stoppen gebeurt al jaren. De wijk waar ik nu woon was vroeger gewoon weiland vol koeien. Ik ben al twee keer met een paard moeten verhuizen omdat de stal waar ik stond verdween voor huizenbouw. Stasuitbreiding is al tientallen jaren bezig, het is echt niks nieuws.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:23

Het gaat nu wel in een sneller tempo. Boeren worden ontmoedigd (ik hoor regelmatig dat ze het niet meer zien zitten) en straks onteigend. Allemaal onder het mom van stikstof.
Waarom ligt onze stikstof depositiewaarde zoveel lager dan in de ons omringende landen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 11:36

Janneke2 schreef:
... en wat mij vooral ergert is de kortzichtigheid.

'Stem niet links, want je moet steeds meer gaan betalen voor het afvoeren van de mest...!'

Korte blik 2: als iemand geboren in 1960 zie ik dagelijks dat we al een ander klimaat hebben.
En iedereen weet / kan weten dat er weerrecords worden gebroken.
En dat die records maar kort blijven staan. (Een paar jaar later is het al weer gebroken / is het het nieuwe normaal...)

Korte blik 3: 'wij zijn zoooo klein', het maakt echt niet uit wat we doen.
(We stoten veel meer broeikasgassen uit dan een land als Tsjaad, dat heftig lijdt onder de gevolgen van klimaatverandering.)

Wat te doen is : met ons allen de schouders onder het echte probleem.
En graag goede stikstofmetingen.

Precies dat dus :j

Ik snap ook niet dat mensen roepen "denk aan de kinderen" en vervolgens denken dat je dat met een rechtse stem kan oplossen?
Het zijn juist de kinderen die de gevolgen van klimaatverandering gaan meemaken, die de natuur zien verdwijnen door het stikstofprobleem..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 12:02

Links , rechts... allebei fout beleid in het verleden en wellicht toekomst.
Vaak moeten ze er toch samen uitkomen in een coalitie en maar hopen op een goed beleid op lange termijn.

Vooralsnog vind ik het steeds minder een Gaaf landje... ik ben zelf opgegroeid in de jaren 70/80/90.
Nou dan is het verschil met vrijheid, betutteling, armoede, teveel EU, woningen, belasting op belasting, criminaliteit, zorg, scholing, immigratie om maar wat te noemen wel enorm groot.