Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:19

irmaz schreef:
Probleem in de Gaza is dat Hamas burger lokaties gebruikt.
Citaat:
De IDF toonde het bombardement op de Islamitische Universiteit in de Gazastrook. Het is bekend dat de universiteit werd gebruikt als trainingskamp van Hamas voor militaire inlichtingendiensten, maar ook voor de ontwikkeling en productie van wapens. Hamas gebruikte universiteitsconferenties om geld in te zamelen...
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 4534649150
Ik kan dit natuurlijk niet controleren maar hoor veel van dit soort berichten.
Hoe pak je een vijand die zich verschuilt achter zijn medemens?

Morganlefay schreef:
Er is het een en ander te doen omtrent X. kijk dus uit met wat je leest.

Dank voor de waarschuwing. X pushed foute berichten maar ik kijk alleen naar accounts die ik al langere tijd volg en die (tot nu toe) redelijk genuanceerd en objectief blijven.
Overigens zijn de valse berichten van X vooral gericht op het positief benaderen van Hamas en Rusland.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:26

Janneke2 schreef:
Als pacifist zou ik het gewoon niet militair aanpakken.
Onderhandelen.
Een VN vredesmacht regelen.
De voedingsbodem voor het conflict wegnemen: fatsoenlijke afspraken over water die worden nagekomen.
Opheffen van de bezetting, al dan niet via een twee-staten oplossing. (Ik vond het een raar voorstel, maar een mens moet wat. Wij hebben Baarle Hertog en Baarle Nassau.)
Een internationale status voor Jeruzalem 'waar iedereen mag wonen' en waarbij iedereen met respect op de Tempelberg, de Klaagmuur en de andere belangrijke plaatsen mag bidden.
En de wet op de terugkeer uitbreiden: alle voormalige bewoners en hun nazaten hebben recht op staatsburgerschap. Dit geldt nu, terecht, voor Joden, breid het uit naar Palestijnen.

De functie van de VN vredesmacht is dan aanslagen etc voorkomen,
de onderhandelingen nemen de angel uit het conflict weg,
en dan vertrouw ik op de creatieve geesten, de religieuze tradities en dat er een generatie op kan groeien die geen oorlog meemaakt.

Ik dat ieder redelijk denkend mens dit zou willen Janneke.

Baarle Nassau/Hertog is trouwens wel een leuk voorbeeld. Wij vinden het deen enkel punt dat een grens tussen ons en een buurland dwars door een tuin of huis loopt. Ik kwam laatst een foto tegen die iemand had geplaatst op Twitter van een op de grond getekende grens (kruisjes) die dwars door een terras liep. Dit was in Baarle Nassau. Aan de reacties te lezen waren er heel wat mensen op de wereld die daar uiterst verbaasd over waren dat dit mogelijk zou zijn (en dus ook niet geloofden dat dit de grensaanduiding was).

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:30

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:06

irmaz schreef:
ZDF-heute heeft een artikel geschreven over de internationale regels die in de oorlog tussen Israel en Hamas zouden gelden (voor de Duitslezende of goede vertaalapp-bezitters):
https://www.zdf.de/nachrichten/politik/ ... l-100.html

Een samenvatting wordt gegeven in deze Nederlandse tweet:
https://twitter.com/drjhamsterdam/statu ... 2524649686

Hier wordt b.v. antwoord gegeven op wanneer er een oorlogsmisdaad zou worden gepleegd en hoeveel geweld geoorloofd zou zijn.

Ik moest even wrang lachen toen ik las dat DUITSERS iets over oorlogsregels schreven. Maar toen dacht ik: wie anders? Wij met ons koloniaal verleden? De Belgen? Fransen? Italianen? Spanjaarden met hun Conquistadores? M.u.v. wellicht(?) de Zwitsers zijn er niet zoveel landen die geen oorlogsverleden hebben.....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:15

Cowboy55 schreef:
Ik moest even wrang lachen toen ik las dat DUITSERS iets over oorlogsregels schreven. Maar toen dacht ik: wie anders? Wij met ons koloniaal verleden? De Belgen? Fransen? Italianen? Spanjaarden met hun Conquistadores? M.u.v. wellicht(?) de Zwitsers zijn er niet zoveel landen die geen oorlogsverleden hebben.....

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat het een onderdeel van heel veel problemen is om teveel in het verleden te blijven hangen. Op een bepaald moment moet je ook vooruit gaan kijken.

BeFunny

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:17

Idd loretta. Wat vroeger is gebeurd daar kunnen de mensen nu niks meer aan doen.

Maarja als iedereen zo dacht dan hadden we geen oorlog meer waarschijnlijk.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:32

BeFunny schreef:
Idd loretta. Wat vroeger is gebeurd daar kunnen de mensen nu niks meer aan doen.

Maarja als iedereen zo dacht dan hadden we geen oorlog meer waarschijnlijk.

Als dat de onderliggende gedachte was van deze oorlog: Klopt. Maar de onderliggende gedachte is - volgens mij - de haat van de ene groep tegen de andere op basis van geloof en ras. Maargoed, dat is ook niet een 'whats new'.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:35

irmaz schreef:
Baarle Nassau/Hertog is trouwens wel een leuk voorbeeld. Wij vinden het deen enkel punt dat een grens tussen ons en een buurland dwars door een tuin of huis loopt. Ik kwam laatst een foto tegen die iemand had geplaatst op Twitter van een op de grond getekende grens (kruisjes) die dwars door een terras liep. Dit was in Baarle Nassau. Aan de reacties te lezen waren er heel wat mensen op de wereld die daar uiterst verbaasd over waren dat dit mogelijk zou zijn (en dus ook niet geloofden dat dit de grensaanduiding was).

Leukste voorbeeld blijft wel het verhaal waarbij iemand het niet eens was met in welk land 'ie woonde. Dat wordt bepaald door in welk land de voordeur van je huis zich bevindt. In plaats van door alle bureaucratische rompslomp te gaan om dat aangepast te krijgen, heeft 'ie simpelweg z'n voordeur een paar meter verplaatst :')

Afbeelding

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 14:41

Oorlogsmisdaden, ik vind het eerlijk gezegd een contradictio in terminis of nee, een pleonasme. Elke oorlog is smerig en in elke oorlog probeert de vijand de tegenstander murw te maken door de burgers te treffen.
Al helemaal in de moderne oorlogsvoering. Dat zijn geen losse veldslagen zoals bijvoorbeeld Nieuwpoort en Verdun. Dat zijn bommenregens die overal terecht komen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:00

Nouja er is wel een verschil als er gezegd wordt "wij zullen vechten om het hier weer veilig te maken of om ons te beschermen, wij beschermen ons land. Met wij bombarderen daar de boel plat uit vraak en wie of wat zich daar bevind zal sterven zelfs als ze 10 seconden van te voren waarschuwen. Dan kan iemand zijn huis uit en dan? Er wordt ze geen humanitaire voorzieningen geboden als ze de aanslag overleven zijn ze wel dakloos. Dat is geen oorlog voeren dat is terreur. En dat gebeurd daar van beiden kanten alleen Israël (Netanyahu) krijgt bijval daarin. Maar ook zij zijn in het verleden smerig geweest. En bewijzen dat nu weer te zijn imo. Dit is geen oorlog voeren dit is misdadig.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:09

mysa schreef:
Oorlogsmisdaden, ik vind het eerlijk gezegd een contradictio in terminis of nee, een pleonasme. Elke oorlog is smerig en in elke oorlog probeert de vijand de tegenstander murw te maken door de burgers te treffen.
Al helemaal in de moderne oorlogsvoering. Dat zijn geen losse veldslagen zoals bijvoorbeeld Nieuwpoort en Verdun. Dat zijn bommenregens die overal terecht komen.

Helemaal mee eens dat iedere oorlog smerig is. Maar dat moderne oorlogsvoering erger is dan in het verleden omdat bommenregens overal terecht kunnen komen ben ik niet met de je eens. De technologie is tegenwoordig zo nauwkeurig dat ze met raketten die op 200 km afstand worden afgeschoten een vooraf ingesteld doel kunnen raken met een nauwkeurigheid van enkele meters. Een gebouw dat geraakt wordt was dan ook de target en als er burgerdoelen worden geraakt was dat ook meestal de bedoeling van degene die de bom heeft afgevuurd ( tenzij zoals bij Hamas het geval lijkt, de militairen zich verschuilen achter de burgers). Onnauwkeurige bommen afvuren richting plekken waar burgers zijn is in mijn ogen dan ook een oorlogsmisdaad.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:17

En toch, heel basic, is het zo simpel. Over 10 minuten kan alle oorlog op aarde over zijn.

Stop met oorlog voeren.

Maar ja, dat is een utopie.
John Lennon zong het al "war is over if you want to".
Ik blijf hopen...... tegen beter weten in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:42

BeFunny schreef:
Natuurlijk zijn de aanvallen gericht op Hamas. Maar wel in de wetenschap dat daar een grote onschuldige mensenmassa zit die geen kant op kunnen. Dus een aanval gericht op Hamas is gewoon niet mogelijk zonder enorm veel onschuldige slachtoffers te maken en als die aanval dan toch uitgevoerd wordt is dat imo ook gericht op de onschuldige mensen. Dat is geen Collateral damage.

In de bijbel werd al gesproken over conflicten tussen Joden en filistijnen (Palestijnen ) en tot op de dag van vandaag is dat één en al haat naar elkaar.

Is Filistijnen en Palestijnen in principe hetzelfde?

Is er bekend waar/hoe de wapens Gaza binnenkomen? Is dáár niet in te grijpen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:43

rien10 schreef:
En toch, heel basic, is het zo simpel. Over 10 minuten kan alle oorlog op aarde over zijn.

Stop met oorlog voeren.

Zodra er geen groeperingen meer zijn die in een “ God “ geloven zijn de meeste oorlogen ook over.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:50

BeFunny schreef:
Hoe zou jij het dan aanpakken Janneke?

Een oorlog voer je militair uit. Anders spreek je over misdaad. En daar moet je als land ook je medewerking niet willen verlenen.

Bij een oorlog gaan al veel onschuldige levens teniet. Dat is onoverkomelijk gebleken helaas maar als dat bewust gedaan wordt vind ik dat echt een heel ander iets.

En ik vind Israël niet onschuldig en de uitspraken van Netanyahu dan ook heel heel erg triest. Ze gaan Gaza compleet plat bombarderen en zijn uit op revenge. Dus het wordt een leven voor een leven en het is hem iig om wraak te doen. En dat mogen we niet steunen vind ik. Het gaat niet om verdedigen.

Wat ik van de gruwelijkheden vind daar had ik me eerder al over uitgesproken en daardoor ben ik meer pro Israël momenteel maar niet zoals het willen gaan aanpakken.

Misschien is de enige "oplossing" het lef tonen om Jezus te volgen, en de andere wang toe te keren..
Oftewel: eenzijdig stoppen met geweld, in de hoop dat goed voorbeeld goed doet volgen.

Goed plan Janneke. Het enige dat kans van slagen heeft.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:51

BigOne schreef:
rien10 schreef:

Stop met oorlog voeren.

Zodra er geen groeperingen meer zijn die in een “ God “ geloven zijn de meeste oorlogen ook over.

Dat denk ik ook. Ik denk dat er vele, vele oorlogen in de naam van God gevoerd zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:54

mysa schreef:

Als je het goed doet, komen die bommenregens niet overal terecht. Zo wel, dan schend je de Geneefse Conventie omdat je onder meer geen burgers en ziekenhuizen aan mag vallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:58

Is dat niet een/de reden dat er overal ter wereld zo'n haat is tegen joden.. : afgunst, omdat in de Bijbel staat dat zij het uitverkoren volk zijn?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 15:58

Zelfs met precisie-wapens gaat er nogal eens iets fout. Met opzet?
Zie Oekraïne. En in Gaza met 2 miljoen mensen op zo'n 350km lijkt het me ook best lastig?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:00

Nikass schreef:
Is dat niet een/de reden dat er overal ter wereld zo'n haat is tegen joden.. : afgunst, omdat in de Bijbel staat dat zij het uitverkoren volk zijn?

Niet voor degenen die niks met de bijbel hebben. Boeit me persoonlijk ook niet wat dat boek over de joden zegt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:01

mysa schreef:
Nikass schreef:

Niet voor degenen die niks met de bijbel hebben. Boeit me persoonlijk ook niet wat dat boek over de joden zegt.

Nee snap ik, maar het christendom heeft nogal veel macht en invloed altijd gehad
De moslims zal het misschien ook niet interesseren, dat weet ik niet, maar in katholieke landen is ook veel antisemitisme

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:10

mysa schreef:
Nikass schreef:

Dus ja, weer godsdienst.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:13

BigOne schreef:

Doet me aan dit filmpje denken.

https://youtu.be/8tIdCsMufIY?si=we8Pmc6G1Eu4w807

Misschien wat simplistisch en ook wordt er steeds gezegd dat religie er niets mee te maken heeft. Maar dat er nu net op die plek gekozen is om juist daar een joodse staat te stichten is geen toeval. In de 19e eeuw begonnen joden al die kant op te trekken en dat heeft toch alles met religie te maken.

Het is wel een leuk filmpje dat de hele geschiedenis van Israel kort weer geeft.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:18

BigOne schreef:

Mag ik hieruit begrijpen dat je de inval van Rusland in Ukraïne niet als oorlog ziet?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 16:30

Nee, dat mag je niet, dan sla je een stukje over Irmaz.
De Meeste Oorlogen.....