Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: Vreselijk: blauwtong uitbraak in Nederland bij schapen en runderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:46

Ja mijn haflinger heeft ook antihistamine pillen gekregen toen hij van die vage klachten had.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:15

Allemaal sterkte die een schaap in hebben moeten slapen |(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 18:42

Zo hard je best doen, en toch ondanks alle goede zorgen redden ze het niet
Heel veel sterkte allemaal

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:09

imaudy schreef:
Wat vreselijk Janouk!
Ook vreselijk voor jou Horseloverl.

Sterkte voor jullie alletwee. Heel erg verdrietig.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:21

Hoe raar het ook is, vanavond ook weer wat positiefs. Das het belangrijkst. 1 ooi is voor het eerst meegelopen van achter uit het land naar voren, een ander accepteerde voor het eerst de hulp. Dus na de ellende toch weer positief afgesloten

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:47

Horseloverl schreef:
Berriepi schreef:
Ach Janouk, wat ontzettend zuur, sterkte!! :knuffel:

Hier komt de dierenarts ook om het lam met zere pootjes in te laten slapen. ;( de voorpootjes recht doet haar zoveel pijn. Ik hoop dat de dierenarts nog een andere oplossing heeft, maar ik ben bang dat dit het meest humaan is..

Wij hebben er net 1 in laten slapen waarbij de hele hoef los is gekomen. Onze da zei dat je soms met ab het kan redden. Haar andere voetje was ook opgezwollen maar die was nog te genezen. Kan zeggen dat alles wat hier extreem stram liep door zere voeten 1,5 week nodig heeft gehad. Die lopen nu weer. Ik duim voor je!

Oei dat klinkt ook heel pijnlijk.

Het lam is rustig ingeslapen. Ze kon haar beide voorpootjes niet meer strekken, ontstoken knietjes. De dierenarts zag ook geen andere uitweg. Zo frustrerend, we hebben haar 2 weken lang vertroeteld, ze at, ze dronk, ze was alert, ze kon echt genieten van lekker gekriebeld worden, dus dat heb ik dan ook de hele middag gedaan. Ze lag met haar kopje op schoot, met haar oogjes half dicht te genieten. Wat een k** virus ;(

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 19:49

Heel veel sterkte voor iedereen die zijn/haar schaap in moest slapen.. :(:) Y;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:36

Ach jeetje. Sterkte Berriepi

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-23 20:38

:(:) Berriepi

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:06

Wat onvoorspelbaar die blauwtong Berriepi. Dat antibiotica nou niets voor die ontstekingen kan doen. Wat frustrerend. Veel sterkte.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:10

Berriepi"
[quote="Horseloverl schreef:
Berriepi schreef:
Ach Janouk, wat ontzettend zuur, sterkte!! :knuffel:

Hier komt de dierenarts ook om het lam met zere pootjes in te laten slapen. ;( de voorpootjes recht doet haar zoveel pijn. Ik hoop dat de dierenarts nog een andere oplossing heeft, maar ik ben bang dat dit het meest humaan is..

Wij hebben er net 1 in laten slapen waarbij de hele hoef los is gekomen. Onze da zei dat je soms met ab het kan redden. Haar andere voetje was ook opgezwollen maar die was nog te genezen. Kan zeggen dat alles wat hier extreem stram liep door zere voeten 1,5 week nodig heeft gehad. Die lopen nu weer. Ik duim voor je!

Oei dat klinkt ook heel pijnlijk.

Het lam is rustig ingeslapen. Ze kon haar beide voorpootjes niet meer strekken, ontstoken knietjes. De dierenarts zag ook geen andere uitweg. Zo frustrerend, we hebben haar 2 weken lang vertroeteld, ze at, ze dronk, ze was alert, ze kon echt genieten van lekker gekriebeld worden, dus dat heb ik dan ook de hele middag gedaan. Ze lag met haar kopje op schoot, met haar oogjes half dicht te genieten. Wat een k** virus ;([/quote]

Das ook nog het ergste heh. Dat je er zoveel liefde en aandacht in stopt, zorg en alles doet en dat het dan nog niet mag gaan. Enorm verdrietig. Was net bij mn oma en die zei ook dat doet niet zeer in je hoofd maar dat doet echt zeer in je hart

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 23:21

Poeh jeetje, wat een verdrietige situatie. Sterkte allemaal! Het is niet niks om je beestjes in te moeten laten slapen of heel ziek te zien.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 00:09

Heel veel stekte, het is allemaal zo triest

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 02:14

Ach wat verdrietig allemaal, heel veel sterkte voor iedereen. Wat een frustrerend gevoel moet dit toch zijn :(:)

Het wordt kouder na vandaag en regen, dempt dat de verspreiding?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 11:37

Vorst moeten we hebben en onder 10 graden dag en nacht.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:28

Dat is ook het moeilijke voor de schapenboeren, die kunnen niet elk ziek schaap intensieve verzorging geven. Die hebben er soms zo veel.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 13:38

Ik weet niet wat er gedaan wordt om de knutten op afstand te houden. En de vliegen, die zijn ook lastig.
Vanmorgen zaten ze ook steeds op Joris zijn voeten. ik heb gekozen om hem dan maar te bespuiten met roxasect, de vliegenspray voor binnen tegen vliegende insecten. Het zal niet het beste zijn, is toch om de insekten te doden, maar het is kiezen tussen 2 kwaden, maar het helpt wel. Ik hoop dat ik daarmee kan voorkomen dat hij weer gestoken wordt. Ze blijven in ieder geval wel meteen weg.

Zijn neus en mond zijn gelukkig al wat rustiger, ik doe daar uierzalf op, dat helpt goed. En heb gisteren en vandaag de tip opgevolgd van het honingwater.

Vandaag stond hij zowaar, hij moest ook wel heel erg plassen. En hij eet nog het een en ander zelf. Zijn brokjespap geef ik hem nog met de spuit, net als de appelmoes met medicijn, maar, ook al is het niet goed, hij at ook een boterham op en een speculaasje. Maar blijft duimen denk ik

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:57

Voor vliegen kan je veerust gebruiken :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 15:59

Dat heb ik altijd staan, maar is niet afdoende

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:02

Mousmous schreef:
Ik weet niet wat er gedaan wordt om de knutten op afstand te houden. En de vliegen, die zijn ook lastig.
Vanmorgen zaten ze ook steeds op Joris zijn voeten. ik heb gekozen om hem dan maar te bespuiten met roxasect, de vliegenspray voor binnen tegen vliegende insecten. Het zal niet het beste zijn, is toch om de insekten te doden, maar het is kiezen tussen 2 kwaden, maar het helpt wel. Ik hoop dat ik daarmee kan voorkomen dat hij weer gestoken wordt. Ze blijven in ieder geval wel meteen weg.

Zijn neus en mond zijn gelukkig al wat rustiger, ik doe daar uierzalf op, dat helpt goed. En heb gisteren en vandaag de tip opgevolgd van het honingwater.

Vandaag stond hij zowaar, hij moest ook wel heel erg plassen. En hij eet nog het een en ander zelf. Zijn brokjespap geef ik hem nog met de spuit, net als de appelmoes met medicijn, maar, ook al is het niet goed, hij at ook een boterham op en een speculaasje. Maar blijft duimen denk ik

Op zieke dieren zitten altijd veel meer vliegen. Fijn dat hij nog blijft eten. Sterkte met alles.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 16:25

ja precies , maar ik probeer ze weg te houden. Dank je :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 08:03

Even helemaal leeg.
Ik besef me nu pas hoeveel zorg / emotie er de laatste weken in de zorg van Gert, Himeji en Korenbloem is gaan zitten. Elke 3 uur voeren, medicijnen, etc,
Het voelt raar om nu niet steeds de schapenwei in te lopen met medicijnen,.maar gewoon even bij ze kunnen zitten en wat krabbelen en knuffelen.......ik geniet even van de rust van geen zieke schapen maar heel bang voor wat nog gaat komen. Volgende week komt er koude aan. Ik kan niet wachten.b

Grote knuffel voor jullie allemaal en vooral jullie zieke schaapjes :knuffel:

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:45

janouk schreef:
Even helemaal leeg.
Ik besef me nu pas hoeveel zorg / emotie er de laatste weken in de zorg van Gert, Himeji en Korenbloem is gaan zitten. Elke 3 uur voeren, medicijnen, etc,
Het voelt raar om nu niet steeds de schapenwei in te lopen met medicijnen,.maar gewoon even bij ze kunnen zitten en wat krabbelen en knuffelen.......ik geniet even van de rust van geen zieke schapen maar heel bang voor wat nog gaat komen. Volgende week komt er koude aan. Ik kan niet wachten.b

Grote knuffel voor jullie allemaal en vooral jullie zieke schaapjes :knuffel:
Nu maar zien om weer bij te komen en het leven weer op te pakken.
Herken het wel. Als je zieke dieren hebt draait de hele wereld om die dieren en als ze dood of beter zijn dan komt pas alle vermoeidheid van de stress en de zorg naar boven. Adrenalinedip of zoiets dergelijks zal het wel zijn. Denk dat momenteel bijna alle schapenhouders best wel stress hebben van de blauwtong. Bang om het ook tegen te komen. Of er al mee te dealen. Voor de 1 gaat het om de allerliefste dierenvrienden die ziek worden. Voor sommige mensen is het hun hele inkomen. Veehouders die ineens 30 procent minder melk van de koeien hebben. Het is een ramp en het lijkt er op dat we steeds meer kunnen met behandelen totdat het op zulk soort ziektes aan komt dan moeten we weer van voren af aan beginnen, denk aan corona en westnijlvirus enz.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 17:10

Hier helaas ook een schaapje met blauwtong..

Hij krijgt nu wilgentakken, eet soms wat hooi of wat grasplukjes.
Het schaapje staat gelukkig nog wel, loopt wel kreupel.

Wij kregen de tip om bovistimulans te geven om de pens werking op gang te houden, wat is jullie ervaring hiermee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 17:26

Eas_Mon schreef:
Hier helaas ook een schaapje met blauwtong..

Hij krijgt nu wilgentakken, eet soms wat hooi of wat grasplukjes.
Het schaapje staat gelukkig nog wel, loopt wel kreupel.

Wij kregen de tip om bovistimulans te geven om de pens werking op gang te houden, wat is jullie ervaring hiermee?

Zeker proberen. Ik ga duimen dat je schaap het haalt. Pijnstilling in ieder geval geven.

Ik heb Gertje ook bovi stimulans gegeven samen met appelmoes om in ieder geval voedsel binnen te krijgen. Helaas hebben we hem niet kunnen redden. Alle haarvaten ontsteken, ook in de longen, magen, darm kanaal...........Op een gegeven moment is er teveel stuk |(