Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:06

Onze solar edge omvormer heeft die functie ook inderdaad.

Mijn contract loopt in Julie af en ik overweeg nu toch om daarom een dynamisch contract af te sluiten.

Heb ook een elektrische auto met 64kw accu dus daar kan ik ook vaak nog wel stroom in kwijt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:10

Suzanne F. schreef:
Ah oké. Dus alleen bij dynamische contracten op een zonnige dag zou je de stekker eruit hoeven te trekken. Bij wijze dan. Er bestaan dus nu ook al apps die dit in de gaten houden. Dat is handig.

:j
Hier zie je bv zo’n dag met een aantal negatieve uren. Onze omvormer ging automatisch uit en aan, en ik had de timers op de wasmachine en vaatwasser gezet, en de auto ingeplugd, dus bij de negatieve prijzen kregen we juist betaald voor het verbruik.. en bij de positieve prijzen hebben we zo veel mogelijk teruggeleverd.. En dan zie je dat we over de hele dag een paar euro uitbetaald krijgen terwijl we behoorlijk veel stroom hebben gebruikt.
Bijna een sport om zo gunstig mogelijk stroom te gebruiken :D
Afbeelding

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:17

mvdende schreef:
Dus iedereen die nu aan een warmtepomp of airco is begonnen voor verwarming in de winter, heeft pech. Want voor je opgewekte stroom in de zomer krijg je héél weinig tot niets en in de winter mag je straks dure stroom inkopen. En een warmtepomp of airco vreet stroom als het buiten koud is.

Dit is wel een beetje onzin. Zelfs zonder zonnepanelen is verwarmen met airco vele malen goedkoper als verwarmen met gas. En vreet stroom als het koud is?
Valt het reuze mee. Met de vriezende week afgelopen winter was het hier 24/7 21 graden en dit heeft me nog geen €4 per dag gekost....

8nnemiek

Re: Vandebron legt klanten met zonnepanelen heffing op

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:43

Wij hebben jaren lang zelfs met een gewone sfeerhaard verwarmd om de gesaldeerde stroom aan het eind van het jaar op te krijgen :+ Dat was in dat geval goedkoper dan gas stoken.
Maar nu we een dynamisch contract hebben, heb ik ook een airco aangeschaft inderdaad. Dat is sowieso al gunstiger dan gas stoken, maar als je ook nog eens buiten de piekmomenten verwarmt is het echt veel voordeliger.

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:08

Ik dacht dat iedereen duurzaamheid het belangrijkste vond maar zoals ik dit topic nu lees lijkt de incentive toch met name geld te zijn. Hoe kijken jullie daar naar/voelen jullie dat?

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:55

Miiej schreef:
Ik dacht dat iedereen duurzaamheid het belangrijkste vond maar zoals ik dit topic nu lees lijkt de incentive toch met name geld te zijn. Hoe kijken jullie daar naar/voelen jullie dat?

Uiteraard doe ik t voor t geld. Dat t goed is voor t milieu is mooi meegenomen. Maar t moet geen geld gaan kosten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 06:51

Wij doen beide, zowel voor het milieu als voor het geld. Meestal gaat dat hand in hand.
Ik zou bv nooit de airco aan gaan zetten met de deuren open om een paar euro te verdienen..
Maar stoken op stroom ipv gas is bv niet alleen goedkoper maar ook beter voor het milieu, of op z’n minst vergelijkbaar bij grijze stroom.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:28

Babsiej schreef:
Miiej schreef:

Uiteraard doe ik t voor t geld. Dat t goed is voor t milieu is mooi meegenomen. Maar t moet geen geld gaan kosten.

Hier net zo, het moet terugverdiend worden. Anders kun je het net zo goed niet doen in mijn ogen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:42

Miiej schreef:

Ja weet je, is toch allemaal een behoorlijke investering, geld waar een ander van op vakantie gaat, een nieuwe keuken/badkamer o.d. van koopt.

Wil je iets goed doen voor het mileu, dan moet je daar niet nog op "afgestraft" worden vind ik.
Mijn spaargeld besteden voor verduurzaming ipv aan andere zaken prima, maar niet dat ik na de investering nog maar steeds mag betalen.
Iets met onbetrouwbare overheid die steeds maar weer de spelregels aanpast tussendoor?

Denk dat de meesten hier gewoon niet achteraf nog dief van hun eigen beurs willen zijn, ik ook niet ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:45

Babsiej schreef:
Miiej schreef:

Eens.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:50

Ik vind het altijd wel interessant, dat er een terugverdientijd op bv. zonnepanelen moet zitten.

Wat is dan de terugverdientijd van je nieuwe auto, of van een nieuwe fiets?
Of van een nieuwe keuken of badkamer?

Hier wordt dus idd geïnvesteerd in groenere oplossingen, en het is idd niet de bedoeling dat het ons meer geld gaat kosten, maar we zijn dus wel bewust bezig met maatregelen om minder gas te gebruiken. Omdat dat gas toch een keer eindig zal gaan zijn.

En ja, wij houden dus ook de markt van de accu's in de gaten en op dit moment is er nog geen eigen laadpaal voor de lease EV die ik voor mijn werk moet rijden, maar als zaken als salderen er definitief af gaan en/of terugleveren "te duur" wordt, gaat die laadpaal er sowieso alsnog komen en er zal hier ook vast ooit een accu komen om stroom in op te slaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:57

Babsiej schreef:
Miiej schreef:

Voor mij net zo.

En de hardste roepers over milieu zonder subsidies reden die ook geen tesla...

Het kost een flinke investering waar voor gespaard is.
Er zijn dingen voor te doen die leuker zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:01

@marij
Die nieuwe andere dingen vind ik fijn.
We hebben pas een nieuwe douche. Hij is mooi. Fijn schoon houden
Echt elke keer genieten.

Nieuwe fiets paar jaar terug.
Elektrisch.
Ik kan lichamelijke niet op een gewone. Elektrisch op goede dagen.
Ik geniet nu echt om een stukje te fietsen.

Maar die panelen. Die liggen daar.
Zie ze amper. Merk er niets van.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:03

Nog afgezien van huurders die wellicht toch al minder te besteden hebben en ofwel huur voor de panelen betalen (als ze dan al eindelijk op een huurwoning geplaatst werden), ofwel meer huur.

En die nu ipv te kunnen besparen op de energierekening straks door dit soort maatregelen duurder uit zullen zijn dan van te voren :(
En dat bij een bevolkingsgroep die toch al niks over had.

DP: precies dat :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:04

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het altijd wel interessant, dat er een terugverdientijd op bv. zonnepanelen moet zitten.

Wat is dan de terugverdientijd van je nieuwe auto, of van een nieuwe fiets?
Of van een nieuwe keuken of badkamer?

Hier wordt dus idd geïnvesteerd in groenere oplossingen, en het is idd niet de bedoeling dat het ons meer geld gaat kosten, maar we zijn dus wel bewust bezig met maatregelen om minder gas te gebruiken. Omdat dat gas toch een keer eindig zal gaan zijn.

En ja, wij houden dus ook de markt van de accu's in de gaten en op dit moment is er nog geen eigen laadpaal voor de lease EV die ik voor mijn werk moet rijden, maar als zaken als salderen er definitief af gaan en/of terugleveren "te duur" wordt, gaat die laadpaal er sowieso alsnog komen en er zal hier ook vast ooit een accu komen om stroom in op te slaan.

Van dat beetje stroom wat ik gebruik kan ik 20 jaar zonder panelen. De investering van bijna 5500 euro november vorig jaar is dus zeker niet zomaar terugverdiend. Als ik geweten had dat de saldering er af zou gaan, dan had ik ze niet meer genomen.
Ik ben dus iemand die elk sluipverbruik probeer tegen te gaan door de tv (ik kijk 3 keer per jaar) ook echt uit te zetten, ik heb de klok van de oven standaard volledig uit, licht uit waar je niet bent, enz. Daardoor is mijn verbruik laag.
Op advies van de zonnenpanelenboer heb ik voor 2500kw op mijn huis laten plaatsen, dus het verbruik voor een gezin, terwijl ik alleenstaand ben. Ik gebruik zelf nog geen 1000 per jaar. Dus ja, ik voel me zeker genaaid door dit.

Mijn woning is er niet mooier door geworden, ik merk er verder niets van, ik kan niet genieten dat ik wat moois heb. Dus het is wel wat anders dan een nieuwe badkamer (de mijne moet dringend, is nog van 1975, lekt aan alle kanten, maar ja, ik kon beter eerst die panelen doen. Als ik alles geweten had, had ik het geld in de badkamer gestoken, want daar is voorlopig eerst geen geld voor omdat er eerst weer gespaard moet worden).

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:12

Ik snap met deze redenatie niet dat je aan panelen begonnen bent eigenlijk.
De discussie over salderen afschaffen is er al jaren. Toen mijn panelen in 2022 gelegd werden werd er bij scenario-berekening al rekening gehouden met saldereb en was het advies geen of weinig overcapaciteit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:19

Klopt. En wij hebben ze dus ook terug verdient. Nu zouden we er dus niet aan beginnen.
En hebben wel wat over met het idee dat er ooit eens een auto komt of zo.

En dat is tegenstrijdig. Je investeert.
Dat ook op het net brengt zodat heel Nederland groen mee kan doen.
Want dat is toch wat men wil?
En vervolgens toch "gestraft" word.
Het rijmt niet bij elkaar.

Maar wel schare grond vol gooien met velden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:26

Vorig jaar geen idee hebben over dat het salderen er af gaat dat klinkt wel erg naïef inderdaad.

Kan me wel voorstellen dat als je die overcapaciteit zelf nooit nodig verwacht te hebben, dat je dan liever minder geld aan minder panelen uit had gegeven. Wij verwachten onze overcapaciteit wel nodig te gaan hebben in de komende jaren. Dat is toch een andere situatie.

Overigens wat betreft (automatisch) uitschakelen van zonnepanelen. Wij hebben de afgelopen maand 2x een mailtje gekregen van de SolarEdge panelen dat ze een paar seconden een probleem hadden en hun werk niet konden doen, omdat het stroomnet te vol zat -O-

Dat vind ik zorgwekkender eigenlijk, dat je zelf niet de keus hebt maar de boel gewoon wordt uitgezet omdat de panelen de stroom niet aan het net kwijt kunnen....

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:29

Wij hebben ze nooit gekocht met het idee om (snel) terug te verdienen, wel omlagere stroomkosten te hebben. En omdat we wisten dat we graag een airco wilden voor de zomermaanden en dat zijn nu eenmaal stroomvreters.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:30

Ja dat uitschakelen is bij mijn broer regelmatig in die buurt gebeurt.
Vind ik echt niet kunnen.

Maar dat is wel de tendens van de politiek. Vooruit willen lopen op zaken. Mensen verplichten tot aanschaf want van het gas af. Maar vervolgens is het net er niet klaar voor. Waar de burger niets aan kan doen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:31

Wij hebben wel rekening gehouden met het afschaffen van de salderingsregeling, en ook niet meer dan eigen verbruik aan capaciteit op het dak.

Maar wie had voorzien dat je moest gaan betalen voor je eigen stroom? Zoals nu verschillende energieleveranciers ingevoerd hebben.

En dan ben ik vanaf dag een al iemand die de apparatuur zoveel mogelijk aanzet als de zon schijnt.
Maar ocharme de mensen met enkel een warmte pomp, met bijvoorbeeld een verbruik van 8000kwh /jaar.
Dat krijg je op een winterdag echt niet opgewekt met je paneeltjes :=

Wij hebben nu nog een vast contract tot eind 2026, maar daarna stappen we over naar een leverancier met dynamisch.
En een warmtepomp, nee dat gaat in dit huis niet lukken, zelfs niet met nieuwe ramen, deuren, isolatie waar het kan. Hooguit een hybride.
Een systeem met grondwarmtepomp, tja...gezien onze leeftijd nog een investering van (nu) 50.000 euro doen, bovenop alles wat er al gedaan is?
Heb daar indertijd wel verschillende bedrijven voor aan huis gehad, en die raadden het allemaal af. Dus nee...

Wij zullen dus altijd met iets van gas, pellet- of houtkachel op heel koude dagen bijverwarmen.

In het geval van Germie was een nieuwe badkamer een betere besteding van het spaargeld geweest denk ik.

@PMarena, ze worden niet uitgezet, maar de beveiliging van je omvormer schakelt dan automatisch uit.
Voordat mensen straks nog denken dat een ander jouw panelen op afstand uit kan zetten, dat is niet zo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:38

DuoPenotti schreef:

Maar dat is wel de tendens van de politiek. Vooruit willen lopen op zaken. Mensen verplichten tot aanschaf want van het gas af. Maar vervolgens is het net er niet klaar voor. Waar de burger niets aan kan doen.

Maar wat is de andere optie, het stroomnet eruit laten klappen omdat particuliere panelen niet uitgezet (kunnen) worden?

Ik ben het met je eens, hoor. Het net loopt enorm achter en die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. En misschien heb ik makkelijk praten, maar ik heb liever dat particuliere panelen 'uitgezet' worden, dan dat het stroomnet kapot gaat.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 18-05-24 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:38

germie schreef:
.
Van dat beetje stroom wat ik gebruik kan ik 20 jaar zonder panelen. De investering van bijna 5500 euro november vorig jaar is dus zeker niet zomaar terugverdiend. Als ik geweten had dat de saldering er af zou gaan, dan had ik ze niet meer genomen.
Ik ben dus iemand die elk sluipverbruik probeer tegen te gaan door de tv (ik kijk 3 keer per jaar) ook echt uit te zetten, ik heb de klok van de oven standaard volledig uit, licht uit waar je niet bent, enz. Daardoor is mijn verbruik laag.
Op advies van de zonnenpanelenboer heb ik voor 2500kw op mijn huis laten plaatsen, dus het verbruik voor een gezin, terwijl ik alleenstaand ben. Ik gebruik zelf nog geen 1000 per jaar. Dus ja, ik voel me zeker genaaid door dit.

Mijn woning is er niet mooier door geworden, ik merk er verder niets van, ik kan niet genieten dat ik wat moois heb. Dus het is wel wat anders dan een nieuwe badkamer (de mijne moet dringend, is nog van 1975, lekt aan alle kanten, maar ja, ik kon beter eerst die panelen doen. Als ik alles geweten had, had ik het geld in de badkamer gestoken, want daar is voorlopig eerst geen geld voor omdat er eerst weer gespaard moet worden).

Sorry maar dit js toch een beetje dom?
Ik had in jouw geval geen zonnepanelen genomen. En zeker niet zoveel. Het is al een paar jaar bekend dat de saldering er misschien af zal gaan. Het is ook al even bekend dat je niet teveel panelen moet nemen. Genoeg om evt je jaarverbruik te dekken. Ook slecht van je leverancier dat die je dit aangeraden hebt..
De bedoeling van die panelen js om. Je eigen gebruik te dekken. Niet om te verdienen aan een grote overproductie.
Hier liggen nu jaar panelen op het dak via de.woningstichting en elk huis heeft het aantal panelen aangepast aan het stroomverbruik van het gezin. Die op mijn huis wekken ongeveer 1600 kwh per jaar op. Genoeg voor m'n gezin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:39

Uiteraard zet een ander je panelen niet uit :=
Het systeem zet zichzelf tijdelijk uit omdat het de opgewekte stroom niet kwijt kan.

Overigens over "terugverdientijd" van andere aankopen....bij mij / ons speelt dat eigenlijk ook wel een beetje...? Als je graag iets nieuws wilt, dan ga je toch voor jezelf goed praten dat het een goede investering is :))

Zo van ja goh een elektrische fiets zou wel heel fijn zijn. Maarja wel dure aanschaf.... Maar. Als ik dan dingen op de fiets ga doen die ik anders met de auto doe, scheelt dat veel benzine, onderhoudskosten, slijtage / afschrijving....

Of bij een nieuwe keuken ook, het besparen van water / stroom door zuinigere apparaten. Het plezier dat je er van hebt, dat je makkelijker dingen helemaal zelf kookt ipv. al (half) kant-en-klaar in de winkel koopt (wat duurder is).

Wie weet koop je een warmtematje of massagematje. Dat verdient zich dan terug doordat jezelf verwarmen goedkoper is dan je hele huis verwarmen. Of de massage doordat je dan een keer minder naar de fysio of osteo moet ofzo :=

Een zwembad of iets in de tuin voor kinders, dat scheelt weer een boel gedoe met vakanties / dagjes weg / uren in een zwembad / speeltuin zitten. Dat verdient zich dan ook terug.

Moestuinbakken, fruitbomen / struiken, verdienen zich terug doordat je minder eten hoeft te kopen.

En sommige dingen zoals tuintegels / meubelen ofzo, verdienen zichzelf weer terug gewoon door het plezier dat je er van hebt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 08:40

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar wat is de andere optie, het stroomnet eruit laten klappen omdat particuliere panelen niet uitgezet (kunnen) worden?

Ik ben het met je eens, hoor. Het net loopt enorm achter en die verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. En misschien heb ik makkelijk praten, maar ik heb liever dat particuliere panelen 'uitgezet' worden, dan dat het stroomnet kapot gaat.

Natuurlijk is dat de optie niet. Dat begrijpt iedereen wel.

Maar het gaat mij erom dat ze mensen gaan verplichten tot omschakelen naar panelen. En vervolgens doen mensen dat braaf en kan het gewoon niet.