Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:47

Waar slaat dit nou weer op?
Tjonge, zeg. Het maakt wel wat los, zo'n mening. Als je niet met afwijkende meningen om kunt gaan, wat doe je dan in godsnaam op een forum?
Hoe is jouw bijdrage constructief?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:51

Waarom ik vooral focus op vrouwen en kinderen bij een (dodelijke aanval) van wolven.

Deze pro site voor de wolf: https://welkomwolf.be/de-zeldzame-keren ... lf-aanvalt. Schrijft bij het hoofdstukje mensenvlees het volgende:

"De zeldzame keren dat wolven, gedreven door honger, mensen als prooi aanzagen, kozen de wolven steevast jonge kinderen en vrouwen uit, helemaal in lijn met hun aangeboren vermogen om de zwakste prooi te onderscheiden."

Dus als de wolven honger hebben (omdat ze niet meer aan ons vee kunnen), houd ik mijn hart als vrouw vast.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:54

gillian schreef:
Ik denk dat dat op een gegeven moment wel stopt.
Van mij hoeft ook niet alles afgeschoten te worden, maar beheer is wel wenselijk. Alles wat te dichtbij de bewoonde wereld komt, wat overlast bezorgt, afschieten. Dat blijven de echte schuwe over. Die houden wel afstand.
Deze wolven gaan steeds een stapje verder. Een keer snuffelen bij een hond, hapje hobbyboer. Je kunt er op wachten dat dat echt escaleert. Naïef om te denken dat dat wel zal meevallen.

Veel mensen vonden de plaatjes van hond en wolf mooi. En vonden dat het filmpje van de ruiter en wolf overdreven waren. De wolf was slechts nieuwsgierig.
Ja dar klopt. Want hij wilde weten of dit prooien waren. De honden liepen niet weg, nu weet die wolf dat een hond geen gevaar vormt. Makkelijk hapje.
Ik wacht op de eerste berichten van aangevallen honden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 22:59

Happinez schreef:
Janneke2 schreef:
Waar naast...?
Deze wolf beet de boer in de hand/arm.
"Gewoon" zoals dat gaat in een gevecht.
In de verste verte niet dodelijk (naar de keel vliegen).

Ik snap dat je bang bent, dat zijn er wel meer.

Over suggestief gesproken , was jij erbij ?
Hoe weet jij dat die wolf niet een poging gedaan heeft om naar de hals te vliegen ?
Omdat de schade niet in de halsstreek zit ?
Gemiddelde mens gebruikt zijn hand/arm als afweer bij een val of aanval... dus dat daar schade zit is niet zo heel gek.

Klopt, in een reflex zul je meestal je hand/arm als afweer gebruiken. Was duidelijk te zien bij mijn man, toen een adoptiekat van het ene op het andere moment hem naar het gezicht vloog en zijn ogen probeerde uit te krabben. De schade was vooral aan de handen en onderarmen die hij automatisch voor zijn gezicht/ogen hield.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:02

lies schreef:
Tjonge, zeg. Het maakt wel wat los, zo'n mening. Als je niet met afwijkende meningen om kunt gaan, wat doe je dan in godsnaam op een forum?

Niet, ik doe namelijk exact hetzelfde als jij, alleen houd ik jou een spiegel voor.

Mijn oplossing is simpel: mocht er ooit een wolf in de buurt komen van mijn dieren, dan hoop ik dat ik raak schiet (op de wolf welteverstaan).
Dan weet, behalve de buren, niemand wat er met dat dier gebeurd is.
Ik laat mijn dieren niet verscheuren, dan breng ik ze nog liever zelf naar de slacht, dat is diervriendelijker.
Ik vind dit, maar ook deze hele discussie oprecht vreselijk. Een flink deel van de Nederlanders staat blijkbaar zo ver van de natuur af dat ze dit oké vinden, ongelofelijk. Het is voor mij echt verbazing op verbazing.
En dan vooral wel roepen maar geen oplossing hebben of voorstellen, dat is zo weinig constructief. Het draagt gewoon niets bij, behalve polariseren.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:11

Achterom schreef:
lies schreef:

Niet, ik doe namelijk exact hetzelfde als jij, alleen houd ik jou een spiegel voor.

Mijn oplossing is simpel: mocht er ooit een wolf in de buurt komen van mijn dieren, dan hoop ik dat ik raak schiet (op de wolf welteverstaan).
Dan weet, behalve de buren, niemand wat er met dat dier gebeurd is.
Ik laat mijn dieren niet verscheuren, dan breng ik ze nog liever zelf naar de slacht, dat is diervriendelijker.
Ik vind dit, maar ook deze hele discussie oprecht vreselijk. Een flink deel van de Nederlanders staat blijkbaar zo ver van de natuur af dat ze dit oké vinden, ongelofelijk. Het is voor mij echt verbazing op verbazing.
En dan vooral wel roepen maar geen oplossing hebben of voorstellen, dat is zo weinig constructief. Het draagt gewoon niets bij, behalve polariseren.

Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:39

Rivendell schreef:
gillian schreef:
Ik denk dat dat op een gegeven moment wel stopt.
Van mij hoeft ook niet alles afgeschoten te worden, maar beheer is wel wenselijk. Alles wat te dichtbij de bewoonde wereld komt, wat overlast bezorgt, afschieten. Dat blijven de echte schuwe over. Die houden wel afstand.
Deze wolven gaan steeds een stapje verder. Een keer snuffelen bij een hond, hapje hobbyboer. Je kunt er op wachten dat dat echt escaleert. Naïef om te denken dat dat wel zal meevallen.

Veel mensen vonden de plaatjes van hond en wolf mooi. En vonden dat het filmpje van de ruiter en wolf overdreven waren. De wolf was slechts nieuwsgierig.
Ja dar klopt. Want hij wilde weten of dit prooien waren. De honden liepen niet weg, nu weet die wolf dat een hond geen gevaar vormt. Makkelijk hapje.
Ik wacht op de eerste berichten van aangevallen honden.

Daar moet je niet meer op wachten hoor. In 2020 is er in België al een Border Collie uit zijn ren gesleurd en gedood.

Edit: begin dit jaar in Nederland ook, zegt een snel rondje Google me. In Bruchem.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 23:54

lies schreef:
Vreemde spiegel.
De enige oplossing die ik hoor (lees) is afschieten. Ik vind dat geen oplossing. Dat is polariseren?

Biodiversiteit is heel erg gebaad bij zeer lage aantallen wolven. De aantallen zijn nu in heel Europa te hoog met sec een ecologische woestijn tot gevolg qua diersoorten. Engelse uitleg over fenomeen predatorpit :
https://nanomatic.fi/pdf/PredatorPit.pdf

Wil je biodiversiteit, dan zal je het aantal roofdieren actief moeten beheren door afschot, anders vreten ze door tot er niks meer is. Groei van aantallen kost dan op zijn minst decennia en dat is als dan die roofdieren wolf (en beer in veel gevallen) ook weg blijven.

En een begrazingsproject in het kader van klimaatverandering. :
https://www.youtube.com/watch?v=9vP7DiQSPbc
Er waren grazers zat toen er in het pleistoceen nog grotere roofdieren waren om de aantallen wolven laag te houden. Sinds dien klappen de aantallen grazers rap in als de mens niet ingrijpt aangezien die grote roofdieren aan het einde van de laatste ijstijd uitstierven.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:41

tamary schreef:
Biodiversiteit is heel erg gebaad bij zeer lage aantallen wolven. De aantallen zijn nu in heel Europa te hoog met sec een ecologische woestijn tot gevolg qua diersoorten. Engelse uitleg over fenomeen predatorpit : ***
Als wat jij zegt waar is, begrijp ik niet goed waarom ze dit niet doen. Ze doen dit toch ook met andere dieren? Reeën schieten ze af om de biodiversiteit in evenwicht te houden. Waarom doen ze dit dan niet met een levensgevaarlijke wolf? Door de manier waarop die experten hiermee omgaan word ik anti wolf. Anders had ik misschien helemaal niet zo gereageerd. Door het grote aantal wolven zie ik te veel leed. Ik vind dit echt jammer. Het is ook onveilig voor ons mensen (en duur omdat de overheid die afsluitingen subsidieert).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 07:58

Riel schreef:
tamary schreef:
Biodiversiteit is heel erg gebaad bij zeer lage aantallen wolven. De aantallen zijn nu in heel Europa te hoog met sec een ecologische woestijn tot gevolg qua diersoorten. Engelse uitleg over fenomeen predatorpit : ***
Als wat jij zegt waar is, begrijp ik niet goed waarom ze dit niet doen. Ze doen dit toch ook met andere dieren? Reeën schieten ze af om de biodiversiteit in evenwicht te houden. Waarom doen ze dit dan niet met een levensgevaarlijke wolf? Door de manier waarop die experten hiermee omgaan word ik anti wolf. Anders had ik misschien helemaal niet zo gereageerd. Door het grote aantal wolven zie ik te veel leed. Ik vind dit echt jammer. Het is ook onveilig voor ons mensen (en duur omdat de overheid die afsluitingen subsidieert).

De wolf is een beschermde diersoort. Verdrag van Bern.

Ik vind een vos mooi om te zien in het wild. Paar keer gezien. Van een wolf zou ik de rillingen krijgen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:01

Riel schreef:
Waarom ik vooral focus op vrouwen en kinderen bij een (dodelijke aanval) van wolven.

Deze pro site voor de wolf: https://welkomwolf.be/de-zeldzame-keren ... lf-aanvalt. Schrijft bij het hoofdstukje mensenvlees het volgende:

"De zeldzame keren dat wolven, gedreven door honger, mensen als prooi aanzagen, kozen de wolven steevast jonge kinderen en vrouwen uit, helemaal in lijn met hun aangeboren vermogen om de zwakste prooi te onderscheiden."

Dus als de wolven honger hebben (omdat ze niet meer aan ons vee kunnen), houd ik mijn hart als vrouw vast.

_O- Gelukkig zitten er nog aardig wat andere levensvormen tussen 'vee' en 'vrouw' die voor een wolf veel makkelijker te doden en op te eten zijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:07

tamary schreef:
Biodiversiteit is heel erg gebaad bij zeer lage aantallen wolven. De aantallen zijn nu in heel Europa te hoog met sec een ecologische woestijn tot gevolg qua diersoorten. Engelse uitleg over fenomeen predatorpit :

Wil je biodiversiteit, dan zal je het aantal roofdieren actief moeten beheren door afschot, anders vreten ze door tot er niks meer is. Groei van aantallen kost dan op zijn minst decennia en dat is als dan die roofdieren wolf (en beer in veel gevallen) ook weg blijven.

Er waren grazers zat toen er in het pleistoceen nog grotere roofdieren waren om de aantallen wolven laag te houden. Sinds dien klappen de aantallen grazers rap in als de mens niet ingrijpt aangezien die grote roofdieren aan het einde van de laatste ijstijd uitstierven.

Is dit niet het halve verhaal? Want hoeveel reeen en hazen (oa) schieten wij af?
Ik moet bekennen dat ik de pdf niet gelezen heb, daar heb ik nu geen tijd voor, maar de titel vertelt me dat het gaat over noord amerika en siberie. Hoe is dat relevant voor de situatie in Nederland (eerlijke vraag, niet cynisch bedoeld). Ik lees namelijk ook wetenschappelijke stukken dat de wolf in Nederland juist goed is voor de biodiversiteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 08:11

lies schreef:
tamary schreef:

Is dit niet het halve verhaal? Want hoeveel reeen en hazen (oa) schieten wij af?
Ik moet bekennen dat ik de pdf niet gelezen heb, daar heb ik nu geen tijd voor, maar de titel vertelt me dat het gaat over noord amerika en siberie. Hoe is dat relevant voor de situatie in Nederland (eerlijke vraag, niet cynisch bedoeld). Ik lees namelijk ook wetenschappelijke stukken dat de wolf in Nederland juist goed is voor de biodiversiteit.

Tamary zegt precies hetzelfde. De wolf IS goed voor de biodiversiteit. Totdat er teveel wolven zijn, dan is de balans weg en ook alle grazers :).

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:04

imaudy schreef:
Ook een beschermd diersoort mag de biodiversiteit niet uit evenwicht brengen. Te veel wolf is niet goed. Zonder wolf ging het naar mijn gevoel perfect. De wolf is een killermachine aan het worden. Dat verdrag aanpassen en zorgen dat ook de wolf een natuurlijke vijand heeft lijkt mij de beste optie. Nu kweken ze maar door zonder dat er iemand of iets ze een halt toe roept en/of het beheert. Op deze manier blijf ik anti wolf in West Europa.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:21

Riel schreef:
imaudy schreef:
Ook een beschermd diersoort mag de biodiversiteit niet uit evenwicht brengen. Te veel wolf is niet goed. Zonder wolf ging het naar mijn gevoel perfect. De wolf is een killermachine aan het worden. Dat verdrag aanpassen en zorgen dat ook de wolf een natuurlijke vijand heeft lijkt mij de beste optie. Nu kweken ze maar door zonder dat er iemand of iets ze een halt toe roept en/of het beheert. Op deze manier blijf ik anti wolf in West Europa.

Zonder wolf ging het helemaal niet zo perfect. Neem de Oostvaardersplassen, bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:26

Jee zeg, hoe men losgaat op de boer en de burgemeester op de socials. Ik schrik er echt van; iedereen speculeert er maar op los en de meest verschrikkelijke dingen worden geroepen. Wat is er loos met mensen? :oo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:29

De jagers zijn anti wolf, bang dat er niets meer te schieten overblijft. Dus jacht inperken zorgt voor veel meer wilde prooien en minder overlast door wolf. Maar wolvenpups die van moeder leren dat schaap/paard / kalf ook prooi is vangen en verplaatsen lijkt me een goed plan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:33

Adelaide71 schreef:
Jee zeg, hoe men losgaat op de boer en de burgemeester op de socials. Ik schrik er echt van; iedereen speculeert er maar op los en de meest verschrikkelijke dingen worden geroepen. Wat is er loos met mensen? :oo

Gelukkig heb ik daar nog weinig van gezien. Maar misschien ligt dat ook aan de regio waar ik zelf in woon (drenthe).

Jagers die functioneel jagen (dierenbestand op peil houden) heb ik geen problemen mee. Want het gaat namelijk om de balans in de natuur. Jagers die roepen dat een wolf hun 'verdiensten' afpakt kan ik weinig mee. Dan is het namelijk in mijn ogen meer een hobby en 'prooi showen' dan beheer. Wat dat betreft volledig voor om de wolf te verplaatsen naar gebieden waar het dier past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:35

Zit vlakbij je Winged! Maar lees o.a. op de Pro-Wolf FB pagina mee... vind het niet normaal.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:35

Maar de oostvaardersplassen kun je toch niet serieus "natuur" noemen?
Daar zijn dieren neergezet met een hek er omheen.

Er moet gewoon beheer komen, wolven in Nederland ben ik niet tegen, maar het zijn er teveel. En het worden er alleen maar meer. Ze kunnen hier niet verder trekken hè (zee) als het gebied te vol zit. België en Duitsland zitten ook al een boel.

Ik vraag me af wat deze boer dan had moeten doen volgens sommige mensen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:38

Boer, burger met wat hobby diertjes
Ook al zo'n ergernis van mij, alles met een weide is boer blijkbaar.
En dat bedoel ik niet persoe naar jou toe mellow , gewoon even algemeen in de media

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:39

Mellow schreef:

Er moet gewoon beheer komen, wolven in Nederland ben ik niet tegen, maar het zijn er teveel. En het worden er alleen maar meer. Ze kunnen hier niet verder trekken hè (zee) als het gebied te vol zit. België en Duitsland zitten ook al een boel.

Het probleem van de Oostvaardersplassen is het niet aanwezig zijn van een apex predator. Daardoor konden grote grazers ongestoord voortplanten en bleef er geen voedsel meer over.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:40

Oh, voel me ook niet aangesproken op die manier hoor. In het verhaal heeft deze man een "naam" nodig. Ik noem hem een boer. Maar ik heb met die benaming dan geen negatieve associaties.

Als ik deze man bij naam kende noemde ik hem gewoon bij zijn naam ;-).

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:42

_San87_ schreef:
Mellow schreef:

Het probleem van de Oostvaardersplassen is het niet aanwezig zijn van een apex predator. Daardoor konden grote grazers ongestoord voortplanten en bleef er geen voedsel meer over.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat dit gecreëerd is door de mens. Dus is het toch geen natuur?
Bedoel het niet aanvallend naar jou hoor want ik kan in je verhaal komen en ben het met je eens. Naar mijn mening had het daar nooit zo gecreëerd mogen worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 09:45

Mellow schreef:
_San87_ schreef:

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat dit gecreëerd is door de mens. Dus is het toch geen natuur?
Bedoel het niet aanvallend naar jou hoor want ik kan in je verhaal komen en ben het met je eens. Naar mijn mening had het daar nooit zo gecreëerd mogen worden.

Dat het nooit zo gecreëerd had mogen worden, akkoord. Dat het zo enorm gefaald heeft, komt imo dus door het missen van een roofdier als de wolf, waardoor de grazers zich als idioten voortplantten en er niet beheerd werd.

Maar bijvoorbeeld zwijnenstanden, hertenstanden, daar kan de wolf heel nuttig zijn. Mits het er niet te veel worden. Alleen zijn jagers dan niet blij.