Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:50

Janneke2 schreef:
M_D_H schreef:
Ik ben er meer dan klaar mee om mijn zuurverdiende geld, waar ik elke week fiets hard voor werk, te zien verdwijnen in de bodemloze put die de werklozen heet.

... en ach, misschien ben je zelf wel eens toe aan een andere baan.

Bedenk, je moet tot je 67ste, en ook daarna (thuiszorg is erg beperkt) moet je vooral voor jezelf zorgen.

Elke week fiets hard werken - allah.
... maar zodra het gaat voelen als 'zuur verdiend', is het wellicht tijd om jezelf eens achter de oren te krabben.

Juist in de hogere reguonen is er doorgaans wel ruimte om intern te solliciteren, part time te werken en anderszins er voor te zorgen dat je je 67ste gezond gaat halen.

(Bijna niemand in Nederland met een lager inkomen haalt de 67 in goede gezondheid.)

Citaat:
En ja, mijn werk betaald het omscholen. Wij hebben een enorm te kort aan werknemers, wij bezuinigen daar niet op.

Hiephoi.
(Als in: meteen in dienst en een salaris, want bij omscholing stopt de uitkering 'want niet beschikbaar voor arbeid'.)

Het voelt vooral als zuurverdiend omdat we de laatste tijd ze extreem druk hebben. Maar dat is meer offtopic en komt ook wel weer goed :j

Ja, je krijgt de omscholing betaald, die omscholing mag je doen tijdens je interne opleiding, maar je moet je diploma wel gehaald hebben voor je echt op de vloer komt, anders krijg je geen toegang tot de systemen. Tijdens de interne opleiding wordt je gewoon betaald :j
Ik heb echt een hele fijne werkgever, ondanks mijn opmerking over zuurverdiend geld :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:53

Nou ja als ik sommige mensen zie die van een uitkering een paard hebben of een auto dan vraag ik mij soms af wat ik fout doe. Maar die mensen zullen vast wel op een houtje bijten of een zuinig leven hebben. Maar als ik dan kijk naar mijn eigen groep, de mensen met een wajong uitkering. Deze groep werkt onwijs hard en soms nog harder dan de gemiddelde medewerker, leven voortdurend in angst omdat ze na een aantal jaren de werkvloer moeten verlaten(want werkgever wil wel de lusten maar niet de lasten) maar alleen omdat ze niet zo productief zijn niet een volwaardig minimumloon ontvangen maar 70%.

In januari 2018 werden we gekort met 5% omdat we konden werken. Moet je je voorstellen dat je omdat je je handje niet volledig op wil houden bij de maatschappij en je eigen boterhammen wil verdienen of een uurtje paard wil rijden per week je gekort wordt met 5%. 5% die essentieel zijn in bijvoorbeeld je medicatie.

Maar je kan op je gat blijven zitten en je kan ook opzoek gaan naar een beter betaalde baan dan bij de supermarkt die profiteert van deze groep. En dan kan je er zelf voor zorgen dat je een betere toekomst kan hebben.
Mijn werk werkt niet bij mij met loonwaardes en loondispensatie. En ik profiteer van alle meevallers die ik heb nu. Dus werken loont echt!

Ik ben diverse malen zelf bij politici geweest om hierover te praten en een actieplan op te proberen zetten. Maar als enige sta je in je eentje. Daarom doe ik er niks meer mee.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:59

Dan heb ik ook een unpopular opinion waar ik benieuwd naar ben welke parrij die in het programma heeft staan: mensen die qua inkomen nu geen sociale huur zouden krijgen, moeten binnen een x aantal jaar ook hun sociale huurwoning uit. Zodat die woning beschikbaar komt voor iemand die hem echt nodig heeft.

Beetje lastige maatregel nu ivm het woningtekort, maar die situatie "schuurt" bij mij echt. Ik denk omdat ik nooit sociaal heb gehuurd, maar ivm inkomen meteen tot de particuliere sector aangewezen was.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:02

Tango1979 schreef:
Dan heb ik ook een unpopular opinion waar ik benieuwd naar ben welke parrij die in het programma heeft staan: mensen die qua inkomen nu geen sociale huur zouden krijgen, moeten binnen een x aantal jaar ook hun sociale huurwoning uit. Zodat die woning beschikbaar komt voor iemand die hem echt nodig heeft.

Beetje lastige maatregel nu ivm het woningtekort, maar die situatie "schuurt" bij mij echt. Ik denk omdat ik nooit sociaal heb gehuurd, maar ivm inkomen meteen tot de particuliere sector aangewezen was.

Ja, daar vind ik ook wat van.
Ik ben van mening dat je gewoon door moet groeien naar een andere woning. Maar ik kan mij voorstellen dat sommige mensen vast zitten omdat er geen andere (betaalbare) woning is.
Lastig onderwerp is dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:05

purny schreef:
Nou ja als ik sommige mensen zie die van een uitkering een paard hebben of een auto dan vraag ik mij soms af wat ik fout doe.

Ehm...
Wat ik net schreef over de WIA en de vroegere WAO.
Wie een hoog salaris had (derde of vierde schijf van de belasting)
krijgt een uitkering die ook relatief hoog is.
(Binnen bepaalde grenzen: je hebt dan ook veel premie betaald.)

Wie rond het minimum verdient en in de WIA verzeild raakt, krijgt bijstandsniveau.

Het woord "uitkering" kan dus nog heel veel verschillende inkomens betekenen.

Citaat:
Maar als ik dan kijk naar mijn eigen groep, de mensen met een wajong uitkering. Deze groep werkt onwijs hard en soms nog harder dan de gemiddelde medewerker, leven voortdurend in angst omdat ze na een aantal jaren de werkvloer moeten verlaten(want werkgever wil wel de lusten maar niet de lasten) maar alleen omdat ze niet zo productief zijn niet een volwaardig minimumloon ontvangen maar 70%.

... het is toch om te krijsen?!?!?!

Citaat:
In januari 2018 werden we gekort met 5% omdat we konden werken. Moet je je voorstellen dat je omdat je je handje niet volledig op wil houden bij de maatschappij en je eigen boterhammen wil verdienen of een uurtje paard wil rijden per week je gekort wordt met 5%. 5% die essentieel zijn in bijvoorbeeld je medicatie.

Ja.
Een paar bladzijden geleden hadden we het over politici
'die niet weten hoe het is voor gewone mensen'.

En iemand vond zelfs dat 'er geen plaats voor hen is in de politiek'.
Dat zou zo ongeveer de hele vvd uit de politiek bezemen...

Een deel van mij moet er om grinniken, 'wat zou dat fijn zijn!'
maar qua democratie is het wat lastig.
... maar ja, democratie is OOK respect voor de belangen van minderheden en mensen die lastig voor zichzelf op kunnen komen met dure advocaten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:08

Tango1979 schreef:

https://www.denederlandsegrondwet.nl/id ... _woonge_le
Kort gezegd kom je dan in conflict met de grondwet. Want net zo goed als iemand anders misschien wel recht heeft op een goedkoop (en goed onderhouden) huurhuis, heeft die persoon die er nu volgens velen teveel voor zou verdienen ook recht op een woning.
Als er dus een tekort is zoals nu kan dat niet opgelost worden door mensen uit hun woning te gooien middels een wet vanuit Den Haag.

En hoewel er inderdaad politieke partijen zijn met een partijprogramma wat in conflict is met de grondwet en of international verdragen, is dat zover ik weet niet op dit punt. Wel religie bv.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:13

Tango1979 schreef:

... ik ben wel voor, máár:
op één dure voorwaarde.

Dat het volgende kabinet een hoop ellende van de afgelopen tien, vijftien jaar terugdraait.

Woningbouwverenigingen die geen huizen moeten verkopen.
In tegendeel: laat ze weer 'goede en betaalbare' huizen bouwen voor mensen met een smalle beurs.

En projectontwikkelaars worden verplicht om een GROOT deel van hun lucratieve projecten te bouwen voor mensen die daadwerkelijk een huis nodig hebben.

Als je op die manier ruimte schept als overheid,
dan mag je ook eisen stellen aan je burgers.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-07-23 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:13

Tango1979 schreef:

Eens met je! Maar ook de groep die parttime werkt omdat ze lekker aan zichzelf willen werken en en niet fulltime willen werken omdat ze hun toeslagen kwijt raken.

Die groep zit ook zwaar in mijn allergie.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 08-07-23 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:15

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:

Eens met je! Maar ook de groep die parttime werkt omdat ze lekker aan zichzelf willen werken en als ze fulltime gaan werken ze hun toeslagen kwijt raken.

Die groep zit ook zwaar in mijn allergie.

Jup.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:16

Bedankt tamary! Ja op dit moment is dat te lastig, dat zie ik ook.

Mee eens Janneke: de woningen moeten er wel zijn. Wij hebben hier een appartementencomplex van de woningbouw. Verdieping 1 en 2 sociale huur. Derde verdieping vrije sector (iets grotere woningen) met huurprijs volgens mij tussen de 900 en 1100 euro. Dit zou er meer gebouwd moeten worden

We zitten in een enorme spagaat. Betaalbaar middensegment wordt weinig voor gebouwd. Idem voor kleinere betaalbare appartementen voor starters en ouderen. De hele doorstroom zit op slot.

Maar ik vind het zo zonde. Mijn moeder woont sociale huur alleen in een woning waar ook een gezin in zou kunnen. Ik heb een appartement dat echt heel ruim is voor 1 persoon, maar er is niks kleinere hier.

Janneke2

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:20

... het is in feite beleid dat die woningen er niet zijn.

(Of gebrek aan beleid omdat de vvd denkt dat de markt het wel oplost - over die details kunnen we debatteren...)

En als de overheid de chaos heeft veroorzaakt, is het 'krom' om de oplossing van 'de mensen zelf' te willen laten komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:25

Ik denk dat er veel verbeterd kan worden inderdaad. Zware beroepen zouden sowieso een beter loon mogen krijgen. Maar ik vind wel ook dat belangrijke beroepen waar mensen voor hebben gestudeerd ook zeker een hoger loon verdienen dan bijvoorbeeld een schoonmaker. Als ik met schoonmaker net zoveel had verdiend als dat ik nu als ZZP’er verdien dan had ik al dat risico en die enorme investering niet hoeven doen, want het werk in de thuishulp en vakantiehuisjes poetsen vond ik ook prima. Zelfde geldt voor hogere opleidingen; het kost heel veel geld en tijd en moeite, dus daar wil je wel iets voor terug krijgen.
Er zou zeker ook een groter verschil mogen zitten tussen bijstand en minimumloon, want het mag van mij wel lonen om te werken. Ik ken helaas ook zat mensen die in de bijstand zitten omdat ze dat beetje extra geld niet de moeite waard vinden, en dat orderpicken bij een distributiecentrum is toch niet zo leuk..
En verder eens de bullshitbanen aanpakken, daar was een mooie aflevering over op Zembla dacht ik?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:25

Tango1979 schreef:

Dat snap ik, maar dat is op moment niet te doen. Er zijn er meer dan genoeg die graag iets anders zouden willen, maar muurvast zitten waar ze zitten. (Beetje mosterd na de maaltijd, zie ik, maar ik herken het van mensen uit ijn nabije omgeving).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:32

8nnemiek schreef:
Ik denk dat er veel verbeterd kan worden inderdaad. Zware beroepen zouden sowieso een beter loon mogen krijgen. Maar ik vind wel ook dat belangrijke beroepen waar mensen voor hebben gestudeerd ook zeker een hoger loon verdienen dan bijvoorbeeld een schoonmaker. Als ik met schoonmaker net zoveel had verdiend als dat ik nu als ZZP’er verdien dan had ik al dat risico en die enorme investering niet hoeven doen, want het werk in de thuishulp en vakantiehuisjes poetsen vond ik ook prima. Zelfde geldt voor hogere opleidingen; het kost heel veel geld en tijd en moeite, dus daar wil je wel iets voor terug krijgen.
Er zou zeker ook een groter verschil mogen zitten tussen bijstand en minimumloon, want het mag van mij wel lonen om te werken. Ik ken helaas ook zat mensen die in de bijstand zitten omdat ze dat beetje extra geld niet de moeite waard vinden, en dat orderpicken bij een distributiecentrum is toch niet zo leuk..
En verder eens de bullshitbanen aanpakken, daar was een mooie aflevering over op Zembla dacht ik?

Ook een goed punt. Ik zou best stalmedewerker/ manegeinstructeur ergens willen zijn als ik dan hetzelfde salaris en werktijden zou hebben :o

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 22:34

Tango1979 schreef:
M_D_H schreef:
Ik weet nog niet waar ik op ga stemmen, maar ik weet wel waar ik niet op ga stemmen.
Ik ga niet op links stemmen. Ik zou ook niet willen zeggen dat ik op rechts ga stemmen... Maar ik ga opzoek naar een liberale partij die rekening houd met mijn portemonnee.
Denk dit keer geen VVD, want voor het eerst sinds ik mag stemmen, voel ik mij niet meer zo verbonden met de VVD, maar zeker wel een partij die er voor de ondernemers en mensen die boven modaal verdienen, is.

Ik ben er meer dan klaar mee om mijn zuurverdiende geld, waar ik elke week fiets hard voor werk, te zien verdwijnen in de bodemloze put die de werklozen heet.
Ben je ziek, prima, dan hoor je financiële hulp te krijgen, zit je tijdelijk zonder werk, ook prima, ook dan heb je recht op financiële hulp! Maar met het aantal vacatures van nu wat er open staat, het te kort aan personeel wat meerdere bedrijven ervaren, vind ik dat werkloos zijn een keuze is en als je die keuze dan maakt, betekend het niet dat ik die keuze dan maar moet gaan financieren.
Als je ziet wat ik elke maand moet inleveren aan belastingen, dat is bijna een maandsalaris voor sommige mensen, ik zou het veel eerlijker vinden als ik dat zelf mag houden, ik werk er immers wél zelf voor, en hard ook!

Wel eerlijk zo, daar kan ik respect voor hebben.

Ik verdien ook boven modaal. Maar ik ken een heleboel mensen die net zo hard (of harder) werken dan ik doe en nooit in hun leven mijn salaris gaan verdienen.

Maar ik kan goed leren, heb een goed stel hersenen en kan me sociaal goed redden. Dus ik heb vet geluk gehad daarmee.

Ik hou niet zo van de mening dat als je goed verdient, je ook wel harder zal werken dan anderen.

Ik ben het eens met je dat er profiteurs zijn. Maar ik vind dus niet dat de eerlijke mensen daaronder moeten lijden.

(knip)

Ik weet nog niet wat ik ga stemmen, maar het wordt waarschijnlijk wel iets aan de linkerkant van het spectrum. Maar waarom ik deze post quote: ik verdien boven modaal en het grootste deel van mijn vrienden ook. Maar toch stemt vrijwel niemand van hen VVD. Juist allemaal midden-links.

Maar ik heb eerlijk gezegd wel liever dat mijn geld naar een (oorlog)vluchteling gaat, dan naar de zorg- en/of huurtoeslag van iemand die gewoon geen zin heeft om iets meer te werken of naar het paard van iemand met een uitkering.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:04

M_D_H schreef:
_San87_ schreef:
Ah, ik wist niet dat belastingen enkel aan werklozen uitgegeven werd. Weer wat geleerd.

Lekker sarcastisch, maar als je de strekking van mijn verhaal leest dan weet je best wat ik bedoel.
Echter door je sarcastische opmerking, en geen tegenargumenten sla je óf de discussie dood, óf weet je diep van binnen dat ik een punt heb...

Maar hey, ik snap dat het een unpopulair opinion is, daarom heb ik ook lang getwijfeld of ik dit zou zeggen, aangezien merendeel in dit topic voor links is.
Maar ik blijf bij mijn mening, ik werk verdomd hard, verdien boven modaal, maar aan het einde van mijn salarisstrookje blijft er bij mij maar 500 euro meer over dan bij mijn vriendin die ruim onder modaal verdient.
Dus ja, ik kies voor de partij die het beste bij mijn salarisstrookje past :j

Ik verdien ruim meer dan modaal.
En ik kies voor een partij die er voor de samaneleving is die solidariteit hoog heeft.
Vroeger altijd groen links, tegenwoordig Volt.

Mijn salaris hoeft niet hoger. Ik heb een huis een tuin gezonde kinderen en kan elk jaar op vakantie ( met de trein of electrische auto).
Yep elitair Links, en trots daarop.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:31

DuoPenotti schreef:
Kaag is een enorm slim mens. Beter gestudeerd zul je weinig mensen treffen.
Maar opgegroeid met de gouden paplepel. Functies die haar niet leerde wat er nu echt onder de mensen leeft.
Zij is mijn inziens geen persoon die ook maar ergens in de Nederlandse politiek past.
En heks is niet haar sexe maar haar hautain gedrag.
Maar of Pinocchio nu zo'n fijn scheldwoord is? Ook dat was een mannelijke pop. Mag dat nog gebruikt worden dan?

Even tussendoor, waarom denk jij dat Kaag met de gouden paplepel is opgegroeid? En waarom verwijt je haar hautain gedrag? Ze praat met een bepaalde tongval die te maken heeft met de streek waar ze is opgegroeid, maar dat van die gouden paplepel moet je nog maar eens heroverwegen.
In dit bijzonder toegankelijke artikel https://www.harpersbazaar.com/nl/carrie ... -kaag-d66/ staat o.a. dit
Citaat:
Volwassenheid. Ze moest er al vroeg aan geloven. Sigrid werd op 2 november 1961 in Rijswijk geboren in een rooms-katholiek gezin. Als Kaag zes jaar oud is, overlijdt haar broertje Harald kort na zijn geboorte, aan een hartafwijking. Op haar twaalfde werd er een hersentumor bij haar moeder geconstateerd. Haar vader was zwaar gedeprimeerd. Toen hij werd opgenomen, gingen Sigrid en haar zus allebei naar een apart pleeggezin.

Ze woonde met haar ouders, zus en haar broertje in een flat van 70m2 in Zeist. Daar is ze ook aan haar manier van praten gekomen. Maar om haar elitair en hautain te noemen is dus gewoon volledig de plank misslaan.

Wat trouwens ook een beetje gek is, is dat men een Omtzigt helemaal niet verwijt dat hij een hele brave en makkelijke jeugd heeft gehad en als vanzelf de politiek in gleed. Over bevoorrecht en gouden paplepel gesproken, waarom wordt hem dat kwalijk genomen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:40

Beeldvorming, zo wordt ze 'geframed' (populair woord tegenwoordig, hier wel op zijn plaats, denk ik) op social media.
Ik zie ook het hautaine niet eigenlijk. Vind haar een beetje een verstrooide professor. En ze is duidelijk heel erg slim. Wat sommige mensen (een nog vaker mannen) soms een beetje eng vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:47

Slim wordt vaak eng gevonden, dat klopt inderdaad.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:48

Ik ben eens nieuwsgierig: Wat vinden jullie dan van het verhogen van de minimumlonen? Dat is nu bij fulltime werken 2000 euro. Persoonlijk vind ik dat daar veel ongelijkheid vandaan komt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:56

Verhoging van WML is eigenlijk inflatie voor de loonniveaus die daar vlak boven zitten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 00:19

Elisa2 schreef:
Mars schreef:
Ik hou mijn hart vast voor onze mooie natuur als BBB de grootste wordt. vd Plas wil geen MP worden, als ze over rechts een coalitie wil is haar enige weg waarschijnlijk VVD en met wie zit je dan weer opgescheept?

Serieus? Ik hou mijn hart vast voor de natuur als er een coalitie komt die maar mensen binnen blijft harken. Zie het hier gebeuren dat natuurgebieden helemaal volggeplempt worden met huizen. En mijn schrikbeeld is echt, Nederland helemaal volgebouwd en 1 grote stad.

Beetje late reactie, sorry als er al meer op gereageerd is.
Maar wat bedoel je met "mensen binnenharken"?

Er zal een oplossing moeten komen voor de woningnood, maar het is absoluut niet nodig om daar Nederland helemaal voor vol te bouwen.
Om te beginnen zouden eerst de 219.000 leegstaande kantoorpanden kunnen worden gebruikt bijvoorbeeld. En dan heb je nog niet meer in gebruik zijnde industrie terreinen etc.
GL wil iig pertinent niet in natuurgebieden bouwen. En daar ben ik blij om.

Purny ik ken met name Wajongers die nog nooit gewerkt hebben, maar wel méér inkomen hebben dan iemand in de bijstand.
En er niet voor hoeven te solliciteren, en ook mogen werken met behoud van uitkering.
Ze hebben de Wajong niet voor niets uiteraard, maar zo'n slechte situatie lijkt het mij niet?

Oh en er zijn mensen die niet kunnen werken, maar misschien paard kunnen rijden omdat familie ze steunt, of omdat ze een erfenis hebben gehad, of omdat ze nooit op vakantie gaan... jij weet toch niet hoe een ander zijn situatie is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 00:31

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Kaag is een enorm slim mens. Beter gestudeerd zul je weinig mensen treffen.
Maar opgegroeid met de gouden paplepel. Functies die haar niet leerde wat er nu echt onder de mensen leeft.
Zij is mijn inziens geen persoon die ook maar ergens in de Nederlandse politiek past.
En heks is niet haar sexe maar haar hautain gedrag.
Maar of Pinocchio nu zo'n fijn scheldwoord is? Ook dat was een mannelijke pop. Mag dat nog gebruikt worden dan?

Even tussendoor, waarom denk jij dat Kaag met de gouden paplepel is opgegroeid? En waarom verwijt je haar hautain gedrag? Ze praat met een bepaalde tongval die te maken heeft met de streek waar ze is opgegroeid, maar dat van die gouden paplepel moet je nog maar eens heroverwegen.
In dit bijzonder toegankelijke artikel https://www.harpersbazaar.com/nl/carrie ... -kaag-d66/ staat o.a. dit
Citaat:
Volwassenheid. Ze moest er al vroeg aan geloven. Sigrid werd op 2 november 1961 in Rijswijk geboren in een rooms-katholiek gezin. Als Kaag zes jaar oud is, overlijdt haar broertje Harald kort na zijn geboorte, aan een hartafwijking. Op haar twaalfde werd er een hersentumor bij haar moeder geconstateerd. Haar vader was zwaar gedeprimeerd. Toen hij werd opgenomen, gingen Sigrid en haar zus allebei naar een apart pleeggezin.

Ze woonde met haar ouders, zus en haar broertje in een flat van 70m2 in Zeist. Daar is ze ook aan haar manier van praten gekomen. Maar om haar elitair en hautain te noemen is dus gewoon volledig de plank misslaan.

Wat trouwens ook een beetje gek is, is dat men een Omtzigt helemaal niet verwijt dat hij een hele brave en makkelijke jeugd heeft gehad en als vanzelf de politiek in gleed. Over bevoorrecht en gouden paplepel gesproken, waarom wordt hem dat kwalijk genomen?

Amen _/-\o_ wat een leugens over Kaag zeg. Die vrouw heeft hard gewerkt om te komen waar ze nu is.
En ik kan het goed begrijpen mocht ze nu de politiek vaarwel zeggen, maar het zou wel een gemis voor ons land zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 02:24

Even tussendoor
Dit is niet fijn. Maar niet de pleeggezinnen zoals men er vaak een beeld bij heeft. Ook daar hoort dus de eerlijke berichtgeving en niet alleen roepen pleeggezin. En alsof ze daar haar hele jeugd heeft doorgebracht.

Citaat:
Als ze zes jaar is overlijdt haar broertje Harald, kort na zijn geboorte. Een enorme klap, het verdriet van haar ouders drukt een stempel op haar jeugd. Als ze net op de middelbare school zit worden haar ouders ziek. Moeder krijgt een hersentumor, vader wordt zwaar overspannen en depressief. Sigrid en haar zus gaan tijdelijk naar pleeggezinnen. Ze woont een half jaar bij een vriendinnetje van de hockey.

Ziekenhuis
,,Ik weet nog dat mijn twee ooms direct naar Zeist zijn gekomen om te kijken of dat goed zou gaan. Naar de familie in Wervershoof? Dat wilden mijn zus en ik niet. Ons leven was in Zeist. En onze ouders lagen in het ziekenhuis. Mijn vader in Zeist, in het sanatorium, mijn moeder in het Academisch Ziekenhuis in Utrecht. Dan ga je niet in Wervershoof zitten, want je wilt je ouders bezoeken.’’ Het is allemaal heel soepel gegaan destijds, weet ze nu. ,,Toen was ik nog jong, dan vind je het allemaal normaal. Later waardeer je het meer dat mensen dat voor je gedaan hebben. Niet in elke familie kan het zo geregeld worden.

Daarnaast de studies die zij over de wereld heeft mogen volgen gaat simpelweg niet in een gezin waar geen centen zijn.

En nergens zeg ik dat ze daarvoor niet hard heeft gewerkt.
Maar dan kom je weer op de discussie van eerder uit. Dat doen de meeste mensen wel. Maar met minder kansen

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 05:54

Hoe weet jij dat nou DP? Er zijn echt genoeg mensen die met werken en leningen zonder kosten van hun ouders een of meer masters behalen. In 1985 had je ook gewoon al leningen en een basisbeurs. Daarnaast zijn studies in het buitenland soms ook een stuk voordeliger dan hier.

Ja, ik denk dat Kaag wel veel kansen had, simpelweg omdat ze uit een welvarend land komt. Net zoals de meesten hier. Van der Plas had ook hoogopgeleide (hbo) ouders, dus die zullen ook bovenmodaal verdiend hebben, haar moeder was wethouder, dus zij is ook met politiek opgegroeid.

Het is zo makkelijk om iemand de grond in te trappen. Terwijl je moeder zien sterven met een hersentumor en je vader weg zien kwijnen aan een depressie? Zelfs al heb je een goed opvangnet aan familie en vrienden, dat is een behoorlijk ontwrichtende jeugd.

Elitair? Nee. Ik denk dat zij een van de weinige is die eigenlijk hartstikke normaal (en intelligent is). Je hoeft niets met haar te hebben, maar het beeld dat van haar is ontstaan, gevoed door de media en politici, dat is echt belachelijk.
Ik heb absoluut niets met van der plas, maar ik ga haar toch ook niet achterlijk of onbekwaam noemen omdat ze slechts een havodiploma heeft? Nee, net als Kaag gewoon een normaal mens.

En ja, ik vind het wel van seksisme spreken dat de vrouwen in de politiek onder zo’n belachelijk vergrootglas worden gelegd (een Simons ook) en op elk klein persoonlijk dingen worden afgemaakt in plaats van op hun gedrag als politicus.
Op een andere manier dan een Wilders of Baudet racistisch noemen, omdat hun uitspraken simpelweg racistisch zijn.