Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:31

... en dat is precies zoals Nederlanders ook worden behandeld (ipv asielzoekers krijgen gratis geld).

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 17:33

Goof schreef:
Ik heb verscjillende casussen meegemaakt;
Een zeer succesvolle waarbij een jongeman uit Syrië de Nederlandse taal al zeer snel vloeiend sprak, die fanatiek aan het solliciteren was en die zelf al vrijwilligerswerk geregeld had.
Maar ook een gezin waarvan de vrouw thuis voor alle kinderen moest zorgen en geen woord Nederlands sprak. Zowel man als vrouw slaagden niet voor de inburgeringscursus, ook de man sprak geen Nederlands en hij is nooit aan een baan gekomen.
Helaas zijn er van die laatste casus meer gevallen en feitelijk valt daar inderdaad geen geld van terug te halen.

Die lening is overigens enkel voor de inrichting van de woning, niet voor de woning zelf. Ze krijgen verder gewoon een uitkering.

Zo blij met jou in dit topic :)

Over vooroordelen gesproken Janneke2 ;)

Janneke2 schreef:
... en dat is precies zoals Nederlanders ook worden behandeld (ipv asielzoekers krijgen gratis geld).

Als je mijn posts gelezen zou hebben, was je tegengekomen dat ik daar van walg!
Zeker als er gewoon gewerkt kan worden. Steun trekken en er zwarte poetshuizen op na houden gebeurd gewoon..... !

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:03

Goof schreef:
Janneke2 schreef:

_/-\o_

Volgende vooroordeel: ze blijven lekker in een uitkering hangen en doen niets,
dus van terugbetaling komt niets.

Ik heb verscjillende casussen meegemaakt;
Een zeer succesvolle waarbij een jongeman uit Syrië de Nederlandse taal al zeer snel vloeiend sprak, die fanatiek aan het solliciteren was en die zelf al vrijwilligerswerk geregeld had.
Maar ook een gezin waarvan de vrouw thuis voor alle kinderen moest zorgen en geen woord Nederlands sprak. Zowel man als vrouw slaagden niet voor de inburgeringscursus, ook de man sprak geen Nederlands en hij is nooit aan een baan gekomen.
Helaas zijn er van die laatste casus meer gevallen en feitelijk valt daar inderdaad geen geld van terug te halen.

Die lening is overigens enkel voor de inrichting van de woning, niet voor de woning zelf. Ze krijgen verder gewoon een uitkering.

Syriërs zijn sowieso waanzinnig goed in Nederlands. Geef ze een paar maanden en datgene wat ze kunnen klinkt meteen alsof ze hier zijn geboren.
Maar dat tweede geval wat je noemt.. ja ik vind dat dus niet kunnen. Als je wat wilt, moet je er ook wat voor doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:08

BloemBloem schreef:
Goof schreef:
...

Janneke2 schreef:

Als je mijn posts gelezen zou hebben, was je tegengekomen dat ik daar van walg!
Zeker als er gewoon gewerkt kan worden. Steun trekken en er zwarte poetshuizen op na houden gebeurd gewoon..... !

Inmiddels is het een soort all round klaagtopic.
(Voor verwende mensen.)

"Foei, dan heb je een uitkering en ga je zwart poetsen!! Walgelijk gewoon...!"

(De meeste mensen die naast de bijstand klussen, doen dit uit letterlijk bittere noodzaak.
Er bestaat ook 'de witte werkster', maar dat is ook aan de kant van de werkgevers weinig populair.)

"Hoe vreselijk is dit alles....!"

Earth

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:09

Alsof er hier geen mensen zijn die af en toe iets zwart doen, uitkering of baan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:11

Los van de herkomst en de realiteit is dat we mensen in nood moeten opvangen. Ze gaan zelden terug.
Al die mensen moeten we huisvesten. Inmiddels gaat 55% van de vrijgekomen woningen naar "bijzondere doelgroepen" (zorgdoelgroepen en statushouders) waarmee regulier woningzoekenden met een smalle beurs een bijzondere doelgroep is geworden en meer dan 8 jaar of langer inmiddels moet wachten op een betaalbare woning.
Jongeren kunnen niet met hun leven beginnen of een gezin starten omdat er geen woningen voor ze zijn.
Er zijn mensen die het goed doen en snel integreren, maar er zijn er meer die dat niet doen. En die blijven ook hier. Werken niet en hollen het zorgsysteem dat we hebben uit.
Dit is realiteit; geen discriminatie. En waar wordt op bezuinigd? De ouderenzorg. Jullie vaders en moeders die straks hulp nodig hebben die er niet meer is. Ga maar vast een groot huis kopen om straks voor je ouders te zorgen.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:15

Babootje schreef:
Los van de herkomst en de realiteit is dat we mensen in nood moeten opvangen. Ze gaan zelden terug.
Al die mensen moeten we huisvesten. Inmiddels gaat 55% van de vrijgekomen woningen naar "bijzondere doelgroepen" (zorgdoelgroepen en statushouders) waarmee regulier woningzoekenden met een smalle beurs een bijzondere doelgroep is geworden en meer dan 8 jaar of langer inmiddels moet wachten op een betaalbare woning.
Jongeren kunnen niet met hun leven beginnen of een gezin starten omdat er geen woningen voor ze zijn.
Er zijn mensen die het goed doen en snel integreren, maar er zijn er meer die dat niet doen. En die blijven ook hier. Werken niet en hollen het zorgsysteem dat we hebben uit.
Dit is realiteit; geen discriminatie. En waar wordt op bezuinigd? De ouderenzorg. Jullie vaders en moeders die straks hulp nodig hebben die er niet meer is. Ga maar vast een groot huis kopen om straks voor je ouders te zorgen.

Precies :)

Bejaardentehuizen, ook zoiets, dat had toch nooit mogen verdwijnen, los van het feit dat ik nu zelf met tranen in mijn ogen moet aanzien dat mijn opa en oma, na ruim 63 jaar getrouwd te zijn uit elkaar getrokken gaan worden.

Tot die tijd, zijn wij allen mantelzorgers en krijgen ze 2 uur per week huishoudelijke hulp .....

Dan maar verwend Janneke!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:17

Janneke2 schreef:
BloemBloem schreef:
Klinkt misschien anders, maar van een kale kip kan je niet plukken he :+

_/-\o_

De statistieken laten anders helaas wel zo'n beeld zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:29

BloemBloem schreef:
Klinkt misschien anders, maar van een kale kip kan je niet plukken he :+

Citaat:
_/-\o_

Citaat:
De statistieken laten anders helaas wel zo'n beeld zien.

Statistieken, hè.

Het laat zien of iemand werk heeft.
Een deel van de vluchtelingen heeft dat. Na hard knokken en vaak tegenwerking.
Dat deel is er wel degelijk.
Dan wordt het budget dus gewoon terugbetaald.

De studiebeurs als lening wordt ook na een x aantal jaren kwijtgescholden.

En veel vluchtelingen lukt het niet.
... denk ook efkes aan solliciteren met een buitenlandse achternaam.
Ook met een prachtig diploma word je zelden uitgenodigd.

En 'ze vinden het heerlijk, die uitkering!' -
dat was wat ik schreef
dat is een vooroordeel.

De statistieken vertellen zaken als 'iemand heeft een uitkering'.
Wat iemand daar van vindt staat er NIET in.....

Ik hoop dat er wel statistieken zijn waar het harde proberen uit blijkt.
Cursusdeelname. Scholing. Diploma's.
Of deelname aan vrijwilligerswerk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:33

Werk vinden terwijl je onderhevig bent aan institutioneel racisme, trauma en in bezit zijn van diploma’s die niet erkend worden is inderdaad zo makkelijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:37

Oeroud gegeven: relatief veel vluchtelingen werken in vrije beroepen.

Bijvoorbeeld als arts.
Alle Nederlandse diploma's en wat al niet - en eigen baas.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 18:41

Suliko schreef:
Werk vinden terwijl je onderhevig bent aan institutioneel racisme, trauma en in bezit zijn van diploma’s die niet erkend worden is inderdaad zo makkelijk.

Dit, plus dat ze vaak geeneens mógen, hoe graag ze ook willen. Momenteel mogen mensen die wachten op hun asielaanvraag, na een wachttijd van zes maanden, maximaal 24 weken per jaar werken.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 19:21

Dorine92 schreef:
Fly_high schreef:
Discussie over ongezond eten en farmaceutische industrie is al helemaal merkwaardig. In het westen vreten we allemaal vooral veel te veel (omdat we deze enorme overconsumptie allemaal makkelijk kunnen betalen) ik hoor graag hoe dit de schuld is van de roverheid :j De roverheid betaalt inmiddels mee aan allerlei behandelingen om mensen minder te helpen consumeren, zo arm zijn we.

Heb je wel eens naar die nutriscores gekeken? Pizza’s met nutriscore B. Sorry hoor, maar dat moet gewoon verboden worden. En de overheid kan er prima voor zorgen dat de gezonde dingen heel goedkoop worden en de ongezonde dingen heel duur. Dus de overheid hoeft niet zozeer de behandelingen te betalen, maar het hele probleem voorkomen. Dat begint al bij de babyvoeding. Er moet veel betere voorlichting zijn en er moet actief geprobeerd worden van slecht voedsel een uitzondering ipv regel te maken.

Uhhhh de nutriscore gaat op binnen vergelijkbare producten, omdat iedereen wel kan bedenken dat een pizza niet gezond is. Het maakt juist goed verschil tussen een ongezonde pizza en een gigantische ongezonde pizza, dat is best wel nuttig in mijn ogen.
En wat gaat er fout met babyvoeding dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 20:51

Volgens mij kun je gewoon veel beter je eigen baby voeding maken. In de blender ermee en hupsakee

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:03

purny schreef:
Volgens mij kun je gewoon veel beter je eigen baby voeding maken. In de blender ermee en hupsakee

Is dat zo? Ik weet het oprecht niet, maar uitgaan van mindere kwaliteit omdat het in een potje zit is toch ook kort door de bocht? Juist omdat het babyvoeding is (en niet super smakelijk hoeft te zijn) verwacht je toch een juiste samenstelling?

En misschien heeft Dorine hier veel verstand van, want het staat er als een feit, maar als het voor haar ook gevoelsmatig is en misschien wel helemaal fout is help je wel weer random onzin de wereld in…

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:07

Ik Google even en ik kom een aantal artikelen tegen waarin staat dat er “veel suiker in babyvoeding / flesvoeding zit, wat kan leiden tot obesitas bij kinderen (ik zag zo snel niet welke merken het zijn), misschien is dat het?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:19

Ja, plus baby's wennen door de potjes wel vroeg aan de smaak van suiker en willen dan later geen groentes meer eten, want dat is dan nogal 'vies'. Niet echt vies natuurlijk, maar alles uit die potjes smaakt (althans vroeger toen mijn dochter baby was) zoet en (bijna) alle kinderen houden van zoet.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:26

purny schreef:

Veel te moeilijk joh...

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 21:29

purny schreef:

Oh god, ik las je berichtje even zonder het woord ‘voeding’ erin. Doordat het eerder ging over geen kinderen krijgen en duur eten… is ook een, uh, oplossing. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 08:47

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind Nederland ook wel erg druk worden erg volgebouwd worden. Alle steden/ dorpen die ik ken zijn inmiddels gewoon minstens 1 keer verdubbeld. (en de meeste heel wat meer)

Ik woon nu nog relatief vrij maar als ze het hier omheen ook gaan volbouwen dan begin ik toch wel een beetje claustrofobisch te worden. Emigreren naar een land met meer ruimte (en rust)is daarom ook weleens door mijn hoofd geschoten.
Tegelijktijd hebben we het hier in veel dingen inderdaad behoorlijk goed, wat niet zo vanzelfsprekend is in andere landen.

Ik zie dus liever dat Nederland minder volgebouwd wordt en ben het er ook mee eens dat het niet realistisch is om maar steeds meer mensen er bij te laten komen. Wat voor een mensen dat dan ook zijn..op een gegeven moment gaat het stelsel dit niet meer kunenn bolwerken met weer allemaal andere problemen van dien.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:32

herr_balou schreef:
purny schreef:

Veel te moeilijk joh...

Of teveel tijd. Aangezien we tegenwoordig in haast stand staan.
Alles moet maar snel snel. En mensen moeten aan een bepaald beeld voldoen. Doen ze dat niet dan zijn ze 8 van de 10 keer niet goed

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:38

Dat verstedelijken is overigens ook al heel lang aan de gang, zij het met mindere mate.

Ik heb verhalen van mijn opa en oma die in Houten (Oost) woonden aan een weggetje met enkel boererijen en een hoop land. Zij konden volgens eigen zeggen het zonlicht op de ramen van de autos op de A27 zien schitteren. Ook konden ze de toren van de Dom in Utrecht zien. Ik kan me nog herinneren dat ze het er vaak over hadden dat "de stad op de af kwam" en als je foto's bekijkt van de tijd dat Houten werd uitgebreid in de jaren 70 en 80, kan ik me dat goed voorstellen.

Al die boeren zijn allemaal onteigend door de gemeente, zo ook mijn opa en oma.

Dat dit mogelijk, en zelfs noodzakelijk, is komt omdat het gewoon te goed met ons gaat. We zijn te gezond, leven te lang, te veel van onze babies overleven het eerste levensjaar. En dit komt allemaal doordat we enorm ontwikkelde zorginstellingen hebben, goede kwaliteit voedsel waar hoge veiligheids eisen aan gesteld worden, we hebben de middelen om onszelf schoon te houden.

Eerlijk... ik kan het mensen in landen die minder bedeeld zijn niet kwalijk nemen dat ze hier komen "geluk zoeken". Ook als je in een land als Pakistan er warmpjes bij zit, zijn je mogelijkheden nog altijd geringer dan hier. Kan je het zo iemand dan kwalijk nemen dat hij het geluk opzoekt? In feite is dat wat wij namelijk ook doen als we emigreren. Misschien niet omdat het land waar we naartoe trekken rijker is, maar wel omdat het ons iets te bieden heeft dat we in ons geboorteland niet hadden. En het is natuurlijk gewoon enorm verwend eigenlijk dat dat soort dingen zomaar mogelijk zijn. Dat jij je Nederlandse diploma gewoon kunt laten vertalen en dat die nog steeds geldig is in de meeste andere landen. Wat ook weer mogelijk is door onze welvaart: zonder welvaart, minder goed onderwijs.

En misschien dat dit iets te communistisch gedacht is, maar landsgrenzen zijn eigenlijk ook maar subjectief natuurlijk. De enige wezens die onze landsgrenzen erkennen zijn wij als mens en we zijn er in sommige gevallen verdomde egoïstisch mee. Jantje heeft er niet voor gekozen om in Syrië geboren te worden, maar woont wel op dezelfde wereld als wij. Maar vanwege die "roll of the dice" heeft hij het maar met Syrië te doen.

Ik begrijp ook wel dat al onze maatschappelijke systemen zijn ingericht op die landsgrenzen en dat dat het lastiger maakt om zo iemand op te kunnen vangen, maar is dat een goed excuus?

Ik vind dit een hele lastige ethische discussie, want voor beide partijen zijn goede argumenten te maken. Ik vind dat er echter vaak gewoon te simepl over wordt gedacht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:42

Mooie post Molfre .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:48

misschien zijn landsgrenzen de grote versie van tuingrenzen? Mensen zijn gewoon territoriaal..

net zoals mensen die land hebben, waar paarden instaan en wat van hun is, het niet tof zouden vinden dat mensen uit de stad hun caravan op die weide zetten (want het is hun weide en ze wonen niet voor niks landelijk) Of erger nog, dat iemand ineens een flat naast het keukenraam bouwt, vinden landen misschien dat niet iedereen zomaar overal naartoe moet kunnen..en dus bij jou in de wei komen staan met hun tent.
Want als landsgrenzen er niet zijn, zijn erfgrenzen er ook niet perse.. ?

Territoriumdrift is menseigen (dier eigen) .. maar ik vind het ook een hele lastige discussie (en nogmaals, ik realiseer me wekelijks dat mijn wieg met een hoop stinkmazzel in het, voor mij, juiste land stond)

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 09:58

Cer schreef:
Mensen die emigreren nemen vaak zelf geld mee, of moeten iemand hebben die borg staat, een werkgever ofzo, en ze moeten zelf een huis regelen
(althans, dat vermoed ik, maar dat weten de mensen die geemigreerd zijn, beter :j )

Ik kan uiteraard niet voor elke emigrant spreken, maar voor ons klopt dit idd grotendeels wel! Mijn man werd gesponsord door een werkgever (had dus een baan en inkomensgarantie voor we in het vliegtuig stapten). Ik hoefde dat niet te hebben, maar ben wel gelijk op zoek gegaan naar werk. Qua huisvesting zijn we idd volledig op onszelf aangewezen, net als eigenlijk alle andere dingen.
Overigens vind ik dit volledig terecht hoor, begrijp me niet verkeerd! Ik bedoel hier absoluut niet mee te zeggen dat ik vind dat we hier enige vorm van steun zouden moeten krijgen :)

Mooie post Molfre. En het verhaal van de grootouders is herkenbaar. Toen ik klein was, had mijn opa een boerderij met koeien en schapen in de Randstad waar het nu ook helemaal vol met huizen staat. Ik durf niet te zeggen of hij ook onteigend is, daar is dat te lang voor geleden.