Plastic toeslag vanaf zaterdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:24

Wat een gezeur toch.

Als iedereen een maandje alleen maar boodschappen bij de Lidl doet, gaan de andere supermarkten hun beleid echt wel aanpassen. Maar nogmaals; blijkbaar willen mensen zich alleen tegen de overheid keren...
Trouwens; heb je pensioen? Dan ben je ook aandeelhouder. Vergeten veel mensen voor het gemak vaak.

MyWishMax

Re: Plastic toeslag vanaf zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:35

Misschien heb jij het zo makkelijk dat je het gezeur kan vinden, herr_balou. Voor anderen is het geen gezeur maar iets waar ze gewoon mee zitten. Dat elke keer weer weg te zetten als gezeur is ook niet nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:42

x_Jeanine_x schreef:
[ [url=m/T1NUAH.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij onze super hangen er netjes bordjes. Maar kan er nog niet aan wenen :o

Kunnen de pakken melk etc niet ter naar 'vroeger' zonder plastic dop, kan de breaker gewoon in een zakje verkocht worden.

Dit is nu echt zo'n product dat meer uit verpakking bestaat dan inhoud.
WatWatmij betreft mogen dit soort dingen gewoon verdwijnen. Dat scheelt pas afval.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 11:44

Je kunt het zeuren noemen maar voor best een aantal mensen kan dit betekenen van nog net kunnen rondkomen met eten tot net niet meer rondkomen met eten. Dwaas dat de eenpersoons verpakking wordt belast en de twee persoons niet. Die worden meest gekocht door alleenwonend of beperkt budget en niet willen verspillen

Sommige bedrijven pakken het netjes aan zoals de lidl of die snackbar met korting. Andere bedrijven zullen graag maximaal toeslag erop zetten want meer winst.

Iedere keer zeg 5 verpakkingen van 25 cent per boodschappen doen twee keer per week is op maandbasis 10 euro wat voor mensen 3 dagen eten is -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-07-23 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 11:45

herr_balou schreef:
Wat een gezeur toch.

Als iedereen een maandje alleen maar boodschappen bij de Lidl doet, gaan de andere supermarkten hun beleid echt wel aanpassen. Maar nogmaals; blijkbaar willen mensen zich alleen tegen de overheid keren...
Trouwens; heb je pensioen? Dan ben je ook aandeelhouder. Vergeten veel mensen voor het gemak vaak.

Ja, want daar kies je ook voor.. ik heb echt niet voor het huidige pensioenstelsel gekozen en zou dat ook nooit doen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:29

herr_balou schreef:
Wat een gezeur toch.

Ik keer mij niet tegen de overheid en ben intens voorstander van het verbannen van plastic, maar vind dit gewoon een heel erg dom idee en begrijp totaal niet hoe dit ons gaat helpen om minder plastic te produceren en gebruiken.
Vind het echt een gemiste kans en dat mag ook best gezegd worden.

Oh ja, en het huidige pensioenstelsel vind ik ook niet bijster slim, maar goed, gelukkig dat veel werkgevers geen verplicht pensioenfonds meer hebben, dan heb je tenminste iets te kiezen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:34

Ik denk dat het meer nut gaat hebben om strenger te controleren, door bv boa's en flinke bekeuringen uit te delen voor afval op staat gooien.
Maar dat is in de praktijk ook lastig.

Wat ze nu doen zal denk ik weinig effect hebben op zwerfafval.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 12:45

Mariska_28 schreef:
Ik snap het nog steeds niet. Heeft iemand een link waar duidelijk staat waarom en op welke producten die taks nu zit? :? Het lijkt nu bijna eerder een kleine huishouden taks, terwijl het toch een minder rommel op straat taks was toch?

Single tax! zo fijn! (kuch)

Ik denk dat ik steeds verder ga doorschuiven naar de diepvries.

En qua effect zwerfafval. Denk echt dat dat niks is.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:07

Hm, ik denk dat zolang producenten niet gestraft worden voor het (overmatig) gebruik van plastic en winkels voor het verkoop van plastic er niet heel veel zal veranderen. Want tax of geen tax, men blijft die troep toch wel kopen. Pas als het niet verkrijgbaar is zal verandering lukken.

Ik ben echt heel erg voor minder verpakkingsmateriaal, maar heb wel bedenkingen bij de manier waarop. Dat statiegeld op blikjes en flesjes is bijvoorbeeld top! Ik zie mensen met vuilniszakken vol ermee bij de winkel staan, dat doet tenminste iets.

Maak het recyclen of vermijden aantrekkelijker dan dat je het kopen ervan "straft". En dan ook nog eens bij de groep die er het minste aan kan doen, want als consument wil je misschien wel minder plastic gebruiken, maar dan moeten winkels en producenten dat wel mogelijk maken. Nu hebben winkels die incentive helemaal niet, eerder het omgekeerde; ze kunnen erop verdienen. Ik zie niet goed hoe dit gaat bijdragen. Jammer!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:12

Ik vind het raar dat ze mensen van de suiker af willen (evt suikertax), maar dat mensen nu moeten gaan betalen voor gezonde snacks die (toevallig) in plastic zitten waardoor het nog duurder wordt om gezonde keuzes te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:12

karuna schreef:
Je kunt het zeuren noemen maar voor best een aantal mensen kan dit betekenen van nog net kunnen rondkomen met eten tot net niet meer rondkomen met eten. Dwaas dat de eenpersoons verpakking wordt belast en de twee persoons niet. Die worden meest gekocht door alleenwonend of beperkt budget en niet willen verspillen

Sommige bedrijven pakken het netjes aan zoals de lidl of die snackbar met korting. Andere bedrijven zullen graag maximaal toeslag erop zetten want meer winst.

Iedere keer zeg 5 verpakkingen van 25 cent per boodschappen doen twee keer per week is op maandbasis 10 euro wat voor mensen 3 dagen eten is -O-

Maar dan blijf je bij waarom moet je verpakkingen kopen dan?

Kant en klaar verpakt is eten is áltijd duurder dan het gewoon zelf maken.... Dus ik vind dat geen argument eigenlijk. Het gaat namelijk alleen maar om producten die meteen opgegeten kunnen worden. Dus niet om bijvoorbeeld 1 persoonsmaaltijden , 1 persoon zakjes groenten, 1 persoons stukje vlees.

Enkel alleen om bijvoorbeeld een kant en klaar bakje salade, een kat en klaar broodje in een plastic verpakking. Omdat juist die verpakkingen veelvuldig in de bosjes belanden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:15

Spenk schreef:
Kant en klaar verpakt is eten is áltijd duurder dan het gewoon zelf maken...

Dat is dus niet altijd zo, daarnaast eten veel ouderen kant-en-klaar.
Ook hoef je niet extra te betalen voor een nog opwarmbare maaltijd, maar wel voor de gezondere salade.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:15

In Nederland plastic taks en in Bali heb je rivieren van plastic.
Clown world :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:20

Brainless schreef:
Spenk schreef:
Kant en klaar verpakt is eten is áltijd duurder dan het gewoon zelf maken...

Dat is dus niet altijd zo, daarnaast eten veel ouderen kant-en-klaar.
Ook hoef je niet extra te betalen voor een nog opwarmbare maaltijd, maar wel voor de gezondere salade.

Maar het is echt alleen maar voor producten die je meteen kan eten. Dus oke alleen de salade verder dus niet he.... Er wordt hier nu gedaan of op werkelijk elk stukje plastic in de winkel nu tax gerekend wordt :+ dat is helemaal niet zo. Het gaat om de onderweg op te eten kan en klaren hap slik weg producten.

En de kant en klare salade uit de winkel is echt niet per definitie een stuk gezonder dan een gezonde maaltijd die er ligt... Zeker niet met de bergen dressing die er over zitten.

En gelukkig bieden steeds meer winkels dingen aan in bijvoorbeeld kartonnen bakjes zoals snackgroentes.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:24

Snoep- tomaatjes/paprika's/komkommers vallen er ook onder.

Die dressing moet er nog overheen doen en dat is dan een keuze.
Mijn moeder had ik net over naar een maaltijdsalade ipv altijd dezelfde boerenkool met jus en worst.
Ook 1 persoons yogurtbakjes moet voor betaald worden.

Citaat:
Denk hierbij aan een beker zuivel, een bakje met een maaltijdsalade, voorverpakte ijskoffie of een eenpersoons-bakje groente, fruit, snack of ijs. De regels gelden niet voor bekers en bakjes met voorverpakt eten of drinken dat klanten nog verder moeten bereiden, denk hierbij aan het opwarmen van magnetron-maaltijden, koken of braden. Het schillen en wassen van groente en fruit – zoals een portie snoepgroente in een vormvaste verpakking – worden niet gezien als verdere bereiding.

https://minderwegwerpplastic.nl/branche ... ndel-kiosk

edit:
Kartonnenbakjes waar "nat" eten in komt, zoals gesneden groentes/fruit, saus enz bevat altijd een laagje plastic en moet dus voor betaald worden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-07-23 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:27

Die snoeptomaatjes en alles liggen hier altijd in kartonnen bakjes. Dus je kunt ook naar de winkel gaan die het in kartonnen bakjes heeft :) en reken maar dat het snel zal gaan hoor die omslag.

Ondernemers gaan wel alternatieven aanbieden. Je kunt ook naar de groenteboer gaan daar zit het al helemaal nooit in plastic.

En een bakje yoghurt nou dan neem je een beker yoghurt waar 2 porties inzitten voor 2 dagen? Het blijft in de koelkast een week goed. En het is nog goedkoper ook.

Maargoed mensen denken graag in problemen in plaats van in gewoontes aanpassen en oplossingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-23 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 13:27

Het zit ook op eenpersoons toetjes, een persoons portie appelmoes, de kleine verpakking tomaatjes en kleine komkommers de kleine verpakkingen niet alleen op maaltijd salades. Dus de eenpersoons huishoudens die niet aan verspilling willen doen en een kleine verpakking kopen om weggooien te voorkomen worden extra belast.

Om een winkel te vinden die karton gebruikt moet ik dan de auto pakken. Ook niet bepaald een goedkopere milieu vriendelijke oplossing. En de groenteboer is peperduur -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-07-23 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:28

Spenk schreef:
Die snoeptomaatjes en alles liggen hier altijd in kartonnen bakjes. Dus je kunt ook naar de winkel gaan die het in kartonnen bakjes heeft :) en reken maar dat het snel zal gaan hoor die omslag.

Ondernemers gaan wel alternatieven aanbieden. Je kunt ook naar de groenteboer gaan daar zit het al helemaal nooit in plastic

Waar zijn die bakjes dan?
Daarnaast zijn er veel ouderen die geen auto meer rijden en afhankelijk zijn van of bezorging of van de supermarkt op de hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:28

Brainless schreef:
Spenk schreef:

Ondernemers gaan wel alternatieven aanbieden. Je kunt ook naar de groenteboer gaan daar zit het al helemaal nooit in plastic

Waar zijn die bakjes dan?
Daarnaast zijn er veel ouderen die geen auto meer rijden en afhankelijk zijn van of bezorging of van de supermarkt op de hoek.

Gewoon in onze dorpssupermarkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:30

Idee: Als iedereen Alle groenten en fruit in de supermarkt ontdoet van plastic en het plastic achterlaat op de groente afdeling; Moet je kijken wat een actie er dan na een maand ondernomen wordt. Supermarkten: jullie zadelen ons op met plastic. Hier; je krijgt het terug.

Edit, niet alleen klagen en mopperen, kijken naar de mogelijkheden. Ik ga in het vervolg met mijn eigen koelkast bakje naar de haring boer. Belachelijke hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor 2 haringen: Een schaaltje, daaroverheen folie, daaromheen een zakje.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 03-07-23 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:30

Spenk schreef:
Je kunt ook naar de groenteboer gaan daar zit het al helemaal nooit in plastic.

Moet je die wel in de buurt hebben.. de dichtstbijzijnde voor mij is 23 km... tja, dat is geen optie.
Ik ken genoeg alleenstaande ouderen die niet meer mobiel zijn en dus duurder uit gaan zijn als ze hun 1 persoon bakjes yoghurt/vla halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:31

rien10 schreef:
Idee: Als iedereen Alle groenten en fruit in de supermarkt ontdoet van plastic en het plastic achterlaat op de groente afdeling; Moet je kijken wat een actie er dan na een maand ondernomen wordt. Supermarkten: jullie zadelen ons op met plastic. Hier; je krijgt het terug.

Zoiets ja :) en stop het dan in de papieren zakken die er hangen om mee te nemen. Of beter neem gewoon je eigen groentenetje mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:32

rien10 schreef:

Je mag al prima het plastic eraf halen en daar achterlaten, zijn al genoeg mensen die dat doen.

Anoniem

Brainless schreef:
Spenk schreef:
Je kunt ook naar de groenteboer gaan daar zit het al helemaal nooit in plastic.

Moet je die wel in de buurt hebben.. de dichtstbijzijnde voor mij is 23 km... tja, dat is geen optie.
Ik ken genoeg alleenstaande ouderen die niet meer mobiel zijn en dus duurder uit gaan zijn als ze hun 1 persoon bakjes yoghurt/vla halen.

Maar als ze 1 grotere portie voor 2 dagen halen is het probleem toch opgelost?

En als ze maar 1x in de week een toetje eten... Dan weet ik niet of je van die 10 cent per week nou heel veel zal gaan merken dat is dan 40 cent per maand.

Brainless

Spenk schreef:
rien10 schreef:

Zoiets ja :) en stop het dan in de papieren zakken die er hangen om mee te nemen. Of beter neem gewoon je eigen groentenetje mee.

Gaat lekker met je yoghurt en appelmoes :+