Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:05

Hm maar dan zet je veel BBB stemmers weg als mensen die zich nergens in verdiepen, en bij een aantal zal dat ongetwijfeld kloppen. Maar niet meer dan bij de andere partijen denk ik. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:12

Elisa2 schreef:
Hm maar dan zet je veel BBB stemmers weg als mensen die zich nergens in verdiepen, en bij een aantal zal dat ongetwijfeld kloppen. Maar niet meer dan bij de andere partijen denk ik. :)

Dat de meeste mensen zich ergens niet in verdiepen klopt, maar bij de BBB gaat dat gepaard met een boel populistische uitspraken, grote woorden die óf niet kloppen óf niet waar te maken zijn. Ergo, het sentiment wat bij de meeste stemmers leeft daardoor ('de boer is zo zielig, laat hem gewoon doen wat die altijd al doet', is foutief.

Het is dus in deze de combinatie van hóé de BBB de media aandacht heeft opgezocht, met wélke uitspraken en dus het gebrek aan kennis bij het gros van de kiezer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:18

Elisa2 schreef:

precies

invulling met het eigen onderbuik gevoel en als ze niet denken zoals ik dan...

Altijd is het cijfers dit en cijfers dat, maar dat geldt altijd maar 1 richting in.

Ik mijd al heel lang het algemene politieke topic. Niet zonder reden.
Ga ik hier nu weer doen na de inmenging van een aantal eenrichtigs mensen.

Ja uiteraard mogen zij hier hun mening komen verkondigen en ja uiteraard mag ik daarom weg gaan.
Kan er er ook vol tegenin gaan, maar daar ga ik mijn energie niet aan verspelen plus dat is geen bokt beleid.

Dit en het "op wie ga jij stemmen" topic liepen heel fijn naar mijn idee. :j
Ondanks de totaal uiteen lopende meningen.
En hier gaan mijn, ja lees ook mijn, nekharen weer van overeind staan.

IMANDRA

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:22

Kom maar met cijfers hoor, als je tegenstrijdige info hebt. Laat me graag overtuigen :D.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:24

@DP, je vraagt toch zelf om cijfers? En als deze met onderbouwing en een link worden gegeven, ga je zo reageren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:26

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Dat de meeste mensen zich ergens niet in verdiepen klopt, maar bij de BBB gaat dat gepaard met een boel populistische uitspraken, grote woorden die óf niet kloppen óf niet waar te maken zijn. Ergo, het sentiment wat bij de meeste stemmers leeft daardoor ('de boer is zo zielig, laat hem gewoon doen wat die altijd al doet', is foutief.

Het is dus in deze de combinatie van hóé de BBB de media aandacht heeft opgezocht, met wélke uitspraken en dus het gebrek aan kennis bij het gros van de kiezer.
grappig dat men dat denkt dat de kiezer en BBB zelf de boer zielug vind.
Dat vinden ze namelijk niet. Ze willen dat er een eerlijke verdeling komt over het reduceren van de stikstof uitstoot en dit niet allemaal bij 1 groep in de schoenen word geschoven.

En al zou men niet nadenken over een partij, feit is men de huidige politiek beu is!! En dat is aangekomen en hard ook aan de reacties van sommige politicas te zien.

En ook hier in de topics zie ik menig bokker flink steigeren na deze uitslagen.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 17-03-23 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:28

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, ik zie die populistische uitspraken ook niet. En ook niet dat "de boer is zo zielig".

Ik vind Caroline juist ijzersterk en nuchter in haar uitspraken, direct zonder al dat er om heen gedraai en gewauwel wat de meeste policiti wel doen. Gewoon meer logisch nadenken en gezond verstand en dat vind ik een verademing in de politiek en ik denk met mij een heleboel andere mensen. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:32

Onderliggend daaraan is natuurlijk de emotie dat de boer wordt benadeeld -want er zou geen eerlijke verdeling zijn- en dus zielig is ;).

En dat het bij 1 groep in de schoenen wordt geschoven klopt volgens mij niet: vrij zeker dat alle sectoren gewoon hun steentje moeten bijdragen. Maar ook naar jou: voel je vrij me te verbeteren als je goede bronnen hebt hoor.

@elise: de 'boer is zielig' is natuurlijk een hyperbool, maar het gaat me om het onderliggende sentiment. Caroline is inderdaad ijzersterk en doet nuchter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat ze op die manier zegt ook daadwerkelijk klopt of realistisch is. Zie: de standpunten van BBB (waarop al meerdere mensen in de topics hebben reageert qua hoe realistisch die zijn).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:38

Wat is er populistisch aan de BBB? Ik vind het echt wel van een ander niveau als vol is vol, eigen volk eerst en noem er zo nog een paar. Ja je kan het op inhoud oneens zijn. Maar het is imo echt wel van een ander niveau als Forum en PVV.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:40

Ann schreef:
@DP, je vraagt toch zelf om cijfers? En als deze met onderbouwing en een link worden gegeven, ga je zo reageren?

die stond er eerder niet toen ik p karl reageerde, vandaar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:44

IMANDRA schreef:
Onderliggend daaraan is natuurlijk de emotie dat de boer wordt benadeeld -want er zou geen eerlijke verdeling zijn- en dus zielig is ;).

En dat het bij 1 groep in de schoenen wordt geschoven klopt volgens mij niet: vrij zeker dat alle sectoren gewoon hun steentje moeten bijdragen. Maar ook naar jou: voel je vrij me te verbeteren als je goede bronnen hebt hoor.

@elise: de 'boer is zielig' is natuurlijk een hyperbool, maar het gaat me om het onderliggende sentiment. Caroline is inderdaad ijzersterk en doet nuchter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles wat ze op die manier zegt ook daadwerkelijk klopt of realistisch is. Zie: de standpunten van BBB (waarop al meerdere mensen in de topics hebben reageert qua hoe realistisch die zijn).

Dit vind ik wel grappig, want het is niet zo alsof de standpunten van de andere partijen allemaal zo realistisch zijn hè. ;)

En dat onderliggende sentiment zie ik nog steeds niet. Denk meer dat mensen snappen dat je beter vlees uit de EU landen kan eten dan uit Argentinië waar geen toezicht is op welzijn en medicatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 17:53

Ja of je door de andere partijen niet in de zeik genomen word :')
Veel slechter kan het niet meer worden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:07

DuoPenotti schreef:
Ann schreef:

die stond er eerder niet toen ik p karl reageerde, vandaar

En ik zit niet de hele dag op Bokt, dus dan kan het even duren voor ik weer reageer. Alleen heeft Prrrr dat nu al voor mij gedaan. En ik vind het verder helemaal prima dat je een vraagteken bij mijn bewering zette en om onderbouwing vroeg. Graag zelfs. Alleen ik had de laatste tijd al zoveel politieke opinies gelezen, waarin dit gegeven ter sprake kwam, dat ik er vanuit ging dat het algemeen bekende en gedeelde informatie was.

En waarom is het blijkbaar zo erg dat mensen die in 2019 FvD stemmen nu voor de BBB gaan? Als mensen met de kennis van nu nog steeds FvD stemmen, dan heb ik daar wel een mening over. Maar in 2019 stemden heel veel mensen op de FvD, dat waren echt niet alleen maar complot wappies. Er is gewoon een hele grote groep Nederlanders die altijd op de tegenpartij stemt. Bij de vorige provinciale verkiezingen was dat de FvD en nu de BBB. Het probleem voor de BBB is nu alleen dat je niet als uitvoerende partij verantwoordelijkheid voor het beleid kan nemen en tegelijk de tegenpartij tegen dat beleid zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:11

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:14

We hebben het over de stemmers die 4 jaar geleden op de FvD stemden tijdens de provinciale verkiezingen. Niet over de kiezers die twee jaar geleden voor de 2e kamer stemden. Het gaat namelijk om de provinciale verkiezingen en hoe die kiezers nu vier jaar later kiezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:17

Karl66 schreef:
We hebben het over de stemmers die 4 jaar geleden op de FvD stemden tijdens de provinciale verkiezingen. Niet over de kiezers die twee jaar geleden voor de 2e kamer stemden. Het gaat namelijk om de provinciale verkiezingen en hoe die kiezers nu vier jaar later kiezen.

Ga op zoek zou ik zeggen. Verwacht je veel verschil?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:19

Nee je zit niet de hele dag op bokt, maar berichten beweren zonder link is toch niet de gewoonte?
Moet een ander eens doen...

En ja denken dat het algemeen gedachte is... wat ik algemeen denk is anders als wat de buurman denkt en leest en ook weer als dat van jou

Ik lees heeeel veel aannames van diverse mensen, maar wel de mensen die dat andersom altijd enorm veroordelen.

De link van Prrr is leuk maar van welke datum? Is deze actueel voor nu?

Dus bij deze nu hier een kruisje.... want het in de spiegel kijken bestaat niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 18:47

De link van Prrr is van september vorig jaar en is daarmee meer dan actueel genoeg om een goed beeld te geven. En nee, het is zeker niet de gewoonte dat bij elke bewering een link wordt geplaatst. Sterker nog, ik denk dat ik één van de mensen ben die juist veel linkjes plaatst ter ondersteuning van mijn verhaal. Maar op het moment dat ik denk dat het niet nodig is, dan zal ik dat niet doen nee. En als jij dan om onderbouwing vraagt, dan wil ik met alle liefde de onderbouwing erbij zoeken.

@996981, de mensen die twee jaar geleden nog steeds op de FvD stemden waren echt al de diehard FvD-ers die nu ook er verantwoordelijk voor zijn dat de FvD nog steeds een deel van de stemmen krijgt. Dat er van die groep maar 4% de overstap maakt is dus niet zo verbazend. Maar die grote groep, die de FvD vier jaar geleden de grootste maakte, stemde twee jaar geleden op andere partijen en veel van die stemmers zijn nu naar de BBB gegaan. En daarom kan je het niet baseren op de 2e kamer verkiezingen, want toen had de FvD het grootste gedeelte van zijn verlies al te pakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:02

Maar provinciale verkiezingen en tweede kamer verkiezingen zijn toch ook niet een op een te vergelijken?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:12

Dat klopt, dat zeg ik.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:37

SusanH schreef:
Wat is er populistisch aan de BBB? Ik vind het echt wel van een ander niveau als vol is vol, eigen volk eerst en noem er zo nog een paar. Ja je kan het op inhoud oneens zijn. Maar het is imo echt wel van een ander niveau als Forum en PVV.

Had er in het andere topic al wat linkjes over geplaatst:
IMANDRA @ [NM] Algemeen politiek discussietopic

Populistisch zijn ze schijnbaar wel. Maar ook wel van een ander niveau dan Forum (maar dat is ook niet moeilijk —forum is behoorlijk losgeslagen afgelopen tijd). Ik kan me nog wel heugen dat de BBB ook gewoon mee deed met misinformatie rondom COVID op bepaalde vlakken. Niet zo extreem als forum maar wel dusdanig dat ik toen al mijn twijfels bij BBB had.
Maar goed, dat laatste is mijn mening.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 19:55

https://www.vn.nl/bbb-caroline-van-der- ... erwinning/ dit is wat ik vind met even zoeken. Ik ben het er absoluut niet mee eens dat ze nu worden weg gezet als de zoveelste populistische partij. Er zullen vast kenmerken zijn die overeenkomen met wat populisme inhoud, maar BBB heeft meer inhoud dan dat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:03

Dat word ook enkel gezegd door mensen die niet tegen hun ,verlies, kunnen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:53

Grappig, ik had bijvoorbeeld al mijn mening over de BBB al voor de tweede kamerverkiezingen en ik denk dat dat voor veel meer mensen geldt. Maar blijkbaar voorzagen we toen al dit verlies.

Ik juich ook de terugkeer van allerlei voorzieningen op het platteland toe. Het probleem is alleen dat al die voorzieningen heel veel geld kosten en als je dan geen onderbouwing hebt hoe je dat wilt betalen, ja dan is het gewoon een populistische belofte, omdat het een belofte is waarvan je al van tevoren wist dat je die niet kan waarmaken zonder heel veel geld, dat je daar niet voor hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 22:06

Karl66 schreef:
Ik juich ook de terugkeer van allerlei voorzieningen op het platteland toe. Het probleem is alleen dat al die voorzieningen heel veel geld kosten en als je dan geen onderbouwing hebt hoe je dat wilt betalen, ja dan is het gewoon een populistische belofte, omdat het een belofte is waarvan je al van tevoren wist dat je die niet kan waarmaken zonder heel veel geld, dat je daar niet voor hebt.

Ja, het goedkoopste openbaar vervoer is geen openbaar vervoer.
Punt.
Het is dus een keuze: wat wil je?
En als het om OV in Drenthe gaat, dan is het een triest verhaal.

Om maar te zwijgen van de aanrijtijden van de ambulance zodra je verder dan laten we zeggen vijf kilometer van het ziekenhuis woont.
En van tijd tot tijd sluit er een ziekenhuis...
(Mijn Leidse vrienden kunnen kiezen uit drie ziekenhuizen, ouderwets gezegd het academisch, de protestante diakonessen en de roomse zusters van Elisabeth.)

En de bieb, de huisarts, de bakker noem maar op.

(Uiteraard kost het geld en dat moet ergens vandaan komen, maar wij betalen ook belasting. En ook hierbij geldt - soms - 'goedkoop is duurkoop'.)