Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:15

Exitium schreef:
Rennie89 schreef:
En het is niet zo dat de meerderheid een kleurtje heeft in de gevangenis, wel dat procentueel gezien mensen met een kleurtje een grotere kans hebben dat ze de bak in komen. Ik heb nog niet gezien dat gemiddeld meer dan 50% van de inzittende een kleurtje heeft. Mocht dat wel zo zijn dan zie ik graag een betrouwbare bron tegemoet.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

Uit 2021:

Nederlandse achtergrond: 33,6%
Westerse migratie-achtergrond: 20,0%
Niet-westerse migratie-achtergrond: 46,2%
Onbekende migratie-achtergrond: 0,2%

Anderhalve maand terug had 11,5% van de Nederlandse bevolking een westerse migratie-achtergrond en 14,8% een niet-westerse migratie-achtergrond (bron). Groep met een migratie-achtergrond (zowel westers als niet-westers, maar met name de laatste) is in verhouding dus behoorlijk oververtegenwoordigd.

En als je het zou wegzetten tegen sociaal economische status bijvoorbeeld?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 23:20

Ik ben inderdaad wel benieuwd welke factoren allemaal worden meegerekend. Anders wordt het een vertekend beeld.
Worden bijvoorbeeld ook alle mensen meegerekend die in vreemdelingendetentie verblijven? > hebben veelal een niet westerse achtergrond, en veelal is hun "delict" (een gevolg van) het niet in het bezit zijn van een verblijfsvergunning.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:01

Janneke2 schreef:
Voeg hier aan toe dat bij zorgvuldig turven door wetenschappers blijkt dat ook Nederlandse rechters aan klassenjustitie doen.

Vaak gezien: hetzelfde vergrijp levert iemand met baan een taakstraf op, iemand zonder baan een gevangenisstraf inclusief strafblad.

https://www.uu.nl/nieuws/klassenjustiti ... -onbedoeld

Met een taakstraf krijg je ook gewoon een strafblad hoor. Veroordeeld is veroordeeld. Een van de redenen waarom rechters onderscheid maken in straffen is ook de persoonlijke situatie van de verdachte: even los van zware levensdelicten etc. en met de blik op lichtere vergrijpen: een rechter wil ook niet dat een verdachte compleet aan lager wal raakt en zijn baan en huis kwijt raakt door een opgelegde straf. Dus dat kan meewegen in een keuze tussen taakstraf, gevangenisstraf of geldboete. Daarnaast speelt ook mee of er sprake is van een recidivist. Hoeft dus niet per se aan iemand zijn afkomst te liggen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:35

Inderdaad, wij hebben een goed strafrecht, dat niet alléén naar de feiten kijkt, maar ook naar de persoonlijke situatie.
Voor iemand met een baan is de consequentie van een gevangenisstraf in principe groter dan voor iemand zonder baan. En dat is óók strafmaat.
Daarbij is uit onderzoek gebleken dat taakstraffen een gunstiger effect hebben op de kans op recidive.
Aan een uitspraak gaat een uitgebreide overweging vooraf waarin alle factoren worden meegenomen.
Dat bepaalde bevolkingsgroepen zouden worden benadeeld in het strafrecht is in mijn ervaring niet het geval. (hooguit tijdelijk EU onderdanen in de Randstad, maar dat is inmiddels wel aangepast)
(En ik heb héél veel ervaring met strafrecht).

Sheran

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:40

Inderdaad eens, voorzover ik er iets van weet. Strafrecht gestudeerd, maar weinig praktijkervaring. Ik heb echt vertrouwen in ons rechtssysteem wat dat betreft. Het doel van straffen gaat ook heel wat verder dan vergelding, straf is niet alleen maar het sussen van het wraakgevoel... een van de andere punten is bijvoorbeeld bescherming van de maatschappij. En ook voor dat punt is het onoverkomelijk dat je de persoonlijke situatie meeweegt.
Dus ja, het zou gewoon goed kunnen dat er meer mensen in de gevangenis zitten van allochtone afkomst, maar dat zal heel waarschijnlijk een gevolg zijn van hun leefsituatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 12:56

Eigenlijk bedacht ik me het volgende:

Als Rutte nu excuses gaat maken, komt hij totaal niet geloofwaardig over. Voor mij in elk geval niet. Hij liegt alles bij elkaar en heeft de toeslagenaffaire nog steeds niet hersteld. Dus excuses zonder je gedrag aan te passen: dat slaat nergens op.

Geld geven zie ik vooralsnog niet het doel van in.

Ik denk dat excuses maken nodig is, maar wel met tegelijkertijd het nemen van een aantal maatregelen om de ongelijkheid die nu nog bestaat te bestrijden. Concreet vertellen en laten zien wat je daadwerkelijk doet/gaat doen. (en als dáár geld mee gemoeid is, prima)

Maar sowieso is gelijke kansen al helemaal geen vvd standpunt, ook niet binnen de autochtone bevolking. Dus zolang de excuses uit die hoek moeten komen, zonder bijbehorende visie en gedragsverandering, zie ik het als één grote niet- gemeende poppenkast, met waarschijnlijk als enige doel om zelf een wit voetje te halen.

(Zijn er soms bijna verkiezingen... := _O-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:27

Het is inderdaad symboolpolitiek..vind het wel echt zo kwalijk dat ze met zoveel geld willen smijten alsof het niets is. Hopelijk zorgt dat juist dat mensen bij de verkiezingen niet op de VDD en D66 stemmen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:57

Nikass schreef:
Inderdaad, wij hebben een goed strafrecht, dat niet alléén naar de feiten kijkt, maar ook naar de persoonlijke situatie.
Voor iemand met een baan is de consequentie van een gevangenisstraf in principe groter dan voor iemand zonder baan. En dat is óók strafmaat.
Daarbij is uit onderzoek gebleken dat taakstraffen een gunstiger effect hebben op de kans op recidive.
Aan een uitspraak gaat een uitgebreide overweging vooraf waarin alle factoren worden meegenomen.
Dat bepaalde bevolkingsgroepen zouden worden benadeeld in het strafrecht is in mijn ervaring niet het geval. (hooguit tijdelijk EU onderdanen in de Randstad, maar dat is inmiddels wel aangepast)
(En ik heb héél veel ervaring met strafrecht).

Het zou denk ik ook voor iedereen goed zijn om eens een rechtszaak van A tot Z bij te wonen. Je gaat het oordeel van de rechter(s) dan vaak veel beter begrijpen en ziet ook de afwegingen die zij moeten maken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 13:59

Nikass schreef:
Eigenlijk bedacht ik me het volgende:

Als Rutte nu excuses gaat maken, komt hij totaal niet geloofwaardig over. Voor mij in elk geval niet. Hij liegt alles bij elkaar en heeft de toeslagenaffaire nog steeds niet hersteld. Dus excuses zonder je gedrag aan te passen: dat slaat nergens op.

Geld geven zie ik vooralsnog niet het doel van in.

Ik denk dat excuses maken nodig is, maar wel met tegelijkertijd het nemen van een aantal maatregelen om de ongelijkheid die nu nog bestaat te bestrijden. Concreet vertellen en laten zien wat je daadwerkelijk doet/gaat doen. (en als dáár geld mee gemoeid is, prima)

Maar sowieso is gelijke kansen al helemaal geen vvd standpunt, ook niet binnen de autochtone bevolking. Dus zolang de excuses uit die hoek moeten komen, zonder bijbehorende visie en gedragsverandering, zie ik het als één grote niet- gemeende poppenkast, met waarschijnlijk als enige doel om zelf een wit voetje te halen.

(Zijn er soms bijna verkiezingen... := _O-)

Eens!
En dat laatste, ik denk dat ze het gat tussen excuses en verkiezingen zo groot mogelijk willen maken. Juist omdat het geen vvd standpunt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:13

De eerste concrete vraag om de persoonlijke financiële genoegdoening is er al, Regillio Vaarnold, voorzitter van het Ubuntu Connected Front vindt 40.000 euro pp een goed bedrag om mee te beginnen, pas dan zijn ze bereid om over excuses te praten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:32

Elisa2 schreef:
Het is inderdaad symboolpolitiek..vind het wel echt zo kwalijk dat ze met zoveel geld willen smijten alsof het niets is. Hopelijk zorgt dat juist dat mensen bij de verkiezingen niet op de VDD en D66 stemmen.

Het lijkt wel puur om het geld te gaan die hele discussie. Samen met een hoop belachelijke eisen en ontevredenheid over het geld. Want meer is nooit genoeg.

Die hele excusses polariseert alleen maar op de manier hoe het nu gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:35

BigOne schreef:
De eerste concrete vraag om de persoonlijke financiële genoegdoening is er al, Regillio Vaarnold, voorzitter van het Ubuntu Connected Front vindt 40.000 euro pp een goed bedrag om mee te beginnen, pas dan zijn ze bereid om over excuses te praten.

Armand Zunder: Econoom en voormalig politicus. Voorzitter van de Nationale Reparatie Commissie Suriname (NRCS). Pleit al decennia voor herstelbetalingen. „Hetgeen allemaal vernietigd is, moet hersteld worden. Ons referentiekader ligt in termen van miljarden euro’s en zeker niet honderden miljoenen euro’s.”

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 14:54

Als dat soort eisen voortvloeien uit excuses, dan zijn ze een hele goede reden om geen excuses te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:27

BigOne schreef:

Tja, als gezegd - ik heb geen idee wat voor criteria je voor dit soort zaken moet hanteren.

Uiteraard kun je de economische waarde uitrekenen van de door jouw voorouders verrichte slavenarbeid.

Reken je alle voorouders mee
... 150 jaar als vijf generaties zijn 32 mensen...
... vijf generaties terug eindigde de slavernij, dus it stands to reason dat er nog laten we zeggen vier generaties bij komen...
.... dat zijn 512 mensen

Zo gerekend is het bedrag nog laag ook.

Uiteraard kunnen we ook excuses achterwege laten als er meteen een megaclaim aan vastgezet wordt.

Ik ben nu eenmaal fan van mijn eigen voorstel: we doen geld in een potje mbt onderwijs, vorming, gericht op scholing van wie werd achtergesteld en het bijscholen mbt 'kleurenblindheid'.

Want dat iemand in een land met een sociaal stelsel als het onze opeens zo'n astronomisch bedrag zou moeten krijgen als privé bezit, hmmm - nee.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:31

Het zou toch ook raar zijn oh nu heb ik 40.000 gekregen nu is alles goed :')

Volgens mij maakt geen enkel bedrag het goed wat er in het verleden is gebeurd. Alsof je van een schadevergoeding het allemaal zo gaat vergeten.

Als ik in hun positie stond kreeg ik liever een oprecht excuses dan duizenden euro's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:46

Die 40.000 is een begin zegt hij in het interview, let wel, dit is maar één kleine organisatie. En Suriname heeft bij de onafhankelijkheid miljarden gekregen en alle binnenlandse schulden zijn toen kwijtgescholden. Dat ze er een potje van maken door slecht bestuur en corruptie, daar betaal ik niet voor. Want dan kun je bezig blijven.
Meer aandacht voor racisme en hoe dat uit te bannen, prima dat daar geld voor vrijgemaakt wordt.
Zo vroeg mogelijk op de kleuterschool al beginnen, verschillende kleuren vel, allemaal mens en gelijk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 15:58

Janneke2 schreef:
BigOne schreef:

Tja, als gezegd - ik heb geen idee wat voor criteria je voor dit soort zaken moet hanteren.

Uiteraard kun je de economische waarde uitrekenen van de door jouw voorouders verrichte slavenarbeid.

Reken je alle voorouders mee
... 150 jaar als vijf generaties zijn 32 mensen...
... vijf generaties terug eindigde de slavernij, dus it stands to reason dat er nog laten we zeggen vier generaties bij komen...
.... dat zijn 512 mensen

Zo gerekend is het bedrag nog laag ook.

Uiteraard kunnen we ook excuses achterwege laten als er meteen een megaclaim aan vastgezet wordt.

Ik ben nu eenmaal fan van mijn eigen voorstel: we doen geld in een potje mbt onderwijs, vorming, gericht op scholing van wie werd achtergesteld en het bijscholen mbt 'kleurenblindheid'.

Want dat iemand in een land met een sociaal stelsel als het onze opeens zo'n astronomisch bedrag zou moeten krijgen als privé bezit, hmmm - nee.

En waarom niet gewoon voor de optie helemaal niets betalen gaan?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:18

Heel erg sorry en weer doooorrr
Man man als we zo gaan beginnen.
Dat altijd maar in een slachtoffer rol kruipen.
Ben het spuugzat.
En al dat geneuzel er omheen die zich er nu ook mee gaan bemoeien.
Ze willen gewoon poen zien.
Het gaat ze helemaal niet om excuses.
Want dan hadden ze het genomen zoals het kwam.
Neeee alles moet gaan zoals hun het willen.
150 jaar geleden toen was er nog zooo veel meer onrecht waar we nu van zouden walgen.
Excuus aanvaarden en door met je leven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:33

roosa schreef:
Heel erg sorry en weer doooorrr
Man man als we zo gaan beginnen.
Dat altijd maar in een slachtoffer rol kruipen.
Ben het spuugzat.
En al dat geneuzel er omheen die zich er nu ook mee gaan bemoeien.
Ze willen gewoon poen zien.
Het gaat ze helemaal niet om excuses.
Want dan hadden ze het genomen zoals het kwam.
Neeee alles moet gaan zoals hun het willen.
150 jaar geleden toen was er nog zooo veel meer onrecht waar we nu van zouden walgen.
Excuus aanvaarden en door met je leven.

Ik heb nu al wel door dat ze nooit weer ophouden.
Het gaat gewoon puur om geld. Niet meer en niet minder

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 16:56

Het is een gevoelig onderwerp en ik wil niet 'om niks' TEM-men, maar bovenstaande posten sluiten volgens mij niet echt aan bij de constructieve bijdragen die eerder zijn gedaan...... Het is juist zo interessant om de verschillende invalshoeken te lezen hier, zonder veroordelingen en bagatellisering.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:01

turtlelito schreef:
Het is een gevoelig onderwerp en ik wil niet 'om niks' TEM-men, maar bovenstaande posten sluiten volgens mij niet echt aan bij de constructieve bijdragen die eerder zijn gedaan...... Het is juist zo interessant om de verschillende invalshoeken te lezen hier, zonder veroordelingen en bagatellisering.

Wat is er volgens jou dan mis met bepaalde reacties?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:04

turtlelito schreef:

Nou dat is mijn invalshoek.
Past niet in jou straatje zeker.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:20

Loretta schreef:
turtlelito schreef:

Wat is er volgens jou dan mis met bepaalde reacties?

Dat, ondanks dat er eerder hele mooie bijdragen en discussies zijn gedeeld, de hele kwestie wordt afgedaan met: 'zo is het en niet anders', zonder toelichting of onderbouwing.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:24

roosa schreef:
turtlelito schreef:

Nou dat is mijn invalshoek.
Past niet in jou straatje zeker.

Nee, klopt. Vooral het gebruik van 'ze'. En dat het niet in mijn invalshoek past is totaal niet belangrijk, ik heb ook respect voor andere invalshoeken. Maar dan wel graag met iets meer achtergrond.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 17:33

En onderbouwing. Een hele serie vooroordelen droppen is makkelijk, en eerlijk gezegd, nogal racistisch.

Het is niet zo simpel als excuses aanvaarden en door met je leven. De acties in het verleden hebben wel degelijk gevolgen gehad voor welvaart. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een eigen huis. Onroerend goed is een enorme boost voor welvaart, want het wordt alleen maar meer waard. Kun je dan ook nog je kinderen zulke zaken laten erven, dan erven kinderen niet alleen spullen in het huis, maar het huis zelf is zo een paar ton waard.

Maar mensen die kansarm zijn, hebben vaak niet de mogelijkheid tot kopen, en in een huurhuis investeren is geld weggooien, want dat geld krijg je nooit meer terug. Over meerdere generaties loopt het verschil in rijkdom en welvaart echt op tot miljoenen. En zo bekeken vind ik de geldelijke eis niet onredelijk.