Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:42

chevax schreef:
@superpony: wat is er laag aan je mening hebben over een AYCE? Draai het eens om. Als het over dure restaurants gaat, lees je vaak dingen als “belachelijk, die prijzen”, “dat je daar geld aan uitgeeft”, “veel te kleine porties” of zelfs “oplichterij”. Dan staat er niemand op die zegt “dit kan niet hoor”. Ik heb zelf een hekel aan massale dingen waarbij het credo vaak is “zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk “. Dat heb ik met AYCE, met all inclusive-dingen. Ik kijk daarmee op niemand neer (waarom zou ik?), het past alleen niet bij mij. Dat kan toch?
Ik hou ook niet echt van chinees. We halen het wel eens, uit gemakzucht. Maar echt lekker, nee.
Als ik iemand heb gekwetst (wat ik eigenlijk raar zou vinden), excuses dan. Maar het massale, gecombineerd met het graaien van sommigen: verschrikkelijk.

Dat vind ik wel een nadeel van dat concept. Veel mensen hoor je gewoon denken, goed veel eten en drinken dan haal ik het er wel uit. Mensen komen binnen, nemen niet even de tijd om te gaan zitten aan een tafeltje maar ze beginnen direct met lopen (rennen nog net niet sommige) naar het buffet om vervolgens tig keer heen en weer lopen met overvolle borden. Wij gaan er ook heen, mijn man vindt het geweldig, maar na 3 bordjes eten ( met een normale hoeveelheid erop) zit ik echt wel vol. Thuis prop je je toch ook niet zo extreem vol dat het eigenlijk niet meer prettig voelt.

Marije_jiplover

Re: Stijgende prijzen, winstoptimalisatie restaurants, wanneer ga je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:40

Ik vind het sowieso niet fijn als ik "vol" zit van eten.

Dan heb ik teveel gegeten, imo.

Ik vind dus met enige regelmaat porties soms zo idioot groot, dat ik dan spijt heb dat ik ook een voorgerecht genomen heb.

Of dat ik op voorhand geen voorgerecht genomen heb, maar eigenlijk alsnog ook geen plek meer heb voor een toetje.
En ja, ik kan stoppen met eten, wanneer ik genoeg heb, maar dan wordt de rest van mijn bord dus wel weggegooid.

Daarom vind ik het concept van restaurants waar je idd 2 kleine gerechtjes per keer pp kunt bestellen (bij ons in het dorp zit een Asian Tapas wat zo te horen eem vergelijkbaar concept heeft als het Zusje, alleen dan wel in tijd beperkt) wel prettig.
Ten eerste wordt het dan aan tafel gebracht en is niet cojtinde halve tafel leeg.
Em ten tweede wordt er per keer niet teveel eten gemaakt en gebracht.
En dus minder verspilling.

Vind ik echt een fijner concept dat een buffetrestaurant.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 20:52

luxx schreef:
germie schreef:
Van der Valk is ook echt duur geworden. Ik vind 20 euro voor een hoofdgerecht genoeg en dan zou ik vol moeten zitten vind ik.

Je hebt het hier een paar keer over, 'vol' zitten, ik pik deze er even tussenuit. Dat mochten wij vroeger aan tafel dus nooit zeggen, dat werd verbeterd naar 'ik heb genoeg gegeten'. Weet niet of het door die opvoeding komt maar ik vind het ook een beetje vies klinken eerlijk gezegd

Of omdat het in het noorden meer gebruikelijk is? Ik weet het niet. Maar hier heb je ook een 'dikke auto' bijvoorbeeld. Ik spreek altijd over vol zitten. Uitgegeten kan ook. Maar 'vol' vind ik geen raar woord, dus nee, ik ga dat zeker niet aanpassen. Ik zit vol en ben uitgegeten. Dat klinkt wel leuk vind ik :D

Ik werd altijd gecorrigeerd op het woordje 'jij' bij de dominee en de dokter. Ik had zo'n hekel aan die correcties dat ik steevast die mensen altijd met jij aanspreek, nog steeds, ze hebben geen fluit meer gestudeerd dan ik. Sowieso maakt het me niet uit wat iemand geleerd heeft of gestudeerd heeft. Maar om nu tegen mensen op te kijken? Nee, absoluut niet. Vroeger deed ik het met opzet omdat mijn ouders vonden dat het 'u' moest zijn, maar nu vind ik gewoon dat het 'jij' moet zijn, dan is een barrière weg zeg maar. Ik hoef ook niet met u aangesproken te worden. In Belgie is 'u' veel normaler dan hier in Nederland. Daar is het zo ongeveer hetzelfde als hier 'jij'.
Oudere mensen hebben het hier meestal gewoon over 'doe'. Dat betekent ook jij, maar dan in het Grunnigs.
En als je genoeg gegeten hebt zeg je: De pokkel knapt mie zowat.
En als je je zat gegeten hebt ben je 'zo zat as 'n tieke'. Of gewoon 'bin zat'. :D :D :D
En trage eters doen aan 'piezeln'.

Maar goed, het lijkt er dus op dat doordat de prijzen zo enorm hard stijgen dat er geen echte winstoptimalisatie mogelijk is. Ik ben ook bang dat er meer restaurants om zullen vallen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:18

Ik laat geen eten weggooien. Als ik eten over heb dan vraag ik om een doggybag en neem ik het overgebleven eten mee naar huis. Dat scheelt voedselverspilling en ik heb de volgende dag een lunch.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:21

Ineke2 schreef:
Ik laat geen eten weggooien. Als ik eten over heb dan vraag ik om een doggybag en neem ik het overgebleven eten mee naar huis. Dat scheelt voedselverspilling en ik heb de volgende dag een lunch.

In Doorn zit een hele goede Italiaan die dat standaard vraagt. Vond het eigenlijk wel netjes.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:55

Vol,zat, etc allemaal termen wat prima kan.

Iemand uit Brabant zegt dat hij aan rijdt betekent in het noorden dat je ergens tegenaan ben gereden terwijl die persoon bedoeld dat hij onderweg is.

Laten we dus niet een hele discussie gaan voeren over uitspraken en wat iemand daarmee ervaart want dat kan per provincie een heel verschil maken.

Om naar de oorspronkelijke vraag terug te gaan.

Ja,wij passen ons patroon aan.
Simpelweg omdat we het geld maar 1 x uit kunnen geven.
Een visje eten is voor ons al een hele traktatie en kunnen daar ook ontzettend van genieten.

Daarintegen, hebben de paarden iets nodig wordt het gelijk gehaald want dat is voor ons prioriteit.

Gezondheid, welzijn van de dieren wordt in principe niet op beknibbeld.

Uit eten gaan,iets bestellen daar besparen wij nu wel op.

De AYCE restauranten zitten wij ook wel "regelmatig" al is dat niet het juiste woord.
We worden uitgenodigd en gaan dan gezellig mee.

Onze 78 jarige tante gaat het liefst naar dat soort restauranten want dan kan ze zo lekker van alles wat proeven :')
Mensje geniet er ontzettend van en loopt ook rustig 8 x heen en weer (!!)

Ja ja, met kleine porties en ze is zo slank als een plank. Volgens mij maatje S. ( Ze heeft gewoon een dubbele lintworm) :')

Gaan we met ons 2en uit eten dan gaan we niet naar een AYCE restaurant. Vinden we niet gezellig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:25

@chevax: volgend jaar staat er vast een weekendje Zeeuws Vlaanderen op de planning en dan evt?
Ik ben opgegroeid in Zeeuws Vlaanderen en er al heel lang niet meer geweest. Dus een weekendje weg is nooit verkeerd.

Zo'n ayce restaurant doet me denken aan mijn vakantie in Amerika. We gingen naar zo'n keten toe en er liepen allemaal gezette Amerikanen rond. Begint mijn tante tegen mij op zo'n toon... kijk maar, en maar vreten en maar vreten :+
Er liepen dus ook echt mensen met bergen voedsel op hun borden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 22:55

Vol zitten is hier echt een hele normale uitdrukking, wat is daar in godsnaam vies aan :') je glas zit toch ook vol? Of je tank :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:30

Ik schep nooit volle borden op, ik loop liever meerdere keren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:34

Dat was met mijn ex altijd zo gezellig bij ayce.. die schepte 1 bord helemaal vol, schoof m naar binnen en dan klagen dat ie vol zat.. zo gezellig :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:25

meggiemeg schreef:
superpony schreef:
En heel eerlijk................Zijn de zogenaamd nette mensen niet altijd de mensen die het netst zijn, hoe ze naar ons personeel waren, hoe ze zich gedroegen etc.

Mijn ervaring is dat dat vaak de meest vol eisende zijn met het minste begrip. Krijg ze ook wel eens aan de telefoon, als ze dan niet het gewenste resultaat krijgen bij mij zeggen ze: weet je wel wie ik ben? Of: weet je wel dat ik arts ben? Of: ik ben wel directeur.... Zulke dooddoeners vind ik dat, alsof je dan ineens belangrijker bent. Van vriendelijk doen of even geduld tonen is nog geen mens minder geworden.

Heel herkenbaar en dan op meer gebieden....... Als je jezelf zo goed vindt en beter voelt dan een ander, zou ik dat graag in gedrag terug zien, maar het tegenovergesteld is vaak waar.

chevax schreef:
@superpony: wat is er laag aan je mening hebben over een AYCE? Draai het eens om. Als het over dure restaurants gaat, lees je vaak dingen als “belachelijk, die prijzen”, “dat je daar geld aan uitgeeft”, “veel te kleine porties” of zelfs “oplichterij”. Dan staat er niemand op die zegt “dit kan niet hoor”. Ik heb zelf een hekel aan massale dingen waarbij het credo vaak is “zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk “. Dat heb ik met AYCE, met all inclusive-dingen. Ik kijk daarmee op niemand neer (waarom zou ik?), het past alleen niet bij mij. Dat kan toch?
Ik hou ook niet echt van chinees. We halen het wel eens, uit gemakzucht. Maar echt lekker, nee.
Als ik iemand heb gekwetst (wat ik eigenlijk raar zou vinden), excuses dan. Maar het massale, gecombineerd met het graaien van sommigen: verschrikkelijk.

Daarom zei ik ook; Je mag best een mening hebben over een AYCE, Chinees or whatever. Het ging erom hoe de boodschap werd gebracht terwijl het voor anderen een geweldig uitje is en misschien ook wel het enige uitje.
Daarbij werd er ook bijgehaald wat voor "volk" daar komt en dat is per definitie niet waar. Iedereen kom je er tegen. Misschien valt het mensen tegen en komen ze nooit meer, maar je ziet echt allerlei soorten en maten.

Ik zelf hou er ook helemaal niet van. Ik hou eigenlijk helemaal niet van uit eten gaan en al helemaal niet van iets halen of laten bezorgen.......Toen ik in een buffetrestaurant werkte werd er vaak voor ons apart gekookt, maar op andere dagen konden we langs het buffet. Dat is ook niet voor mij weggelegd, maar ik kraak het niet af als anderen daar plezier hebben.

Ga niet terugzoeken wie wat zei, maar als jij het niet zo hebt gebracht, hoef je je ook zeker niet aangesproken te voelen natuurlijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 00:46

Nou hier merk ik er niks van. Restaurants die vol zitten al een week van te voren. Op een doordeweekse dag gewoon vol zijn…. Ik betaal gewoon als ik zin heb. Ik ga niet elke week uiteten en ik ga mezelf niet alles ontzeggen. Of ik nu 5 euro meer betaal voor een fijne avond, so be it. Alles is duurder.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:38

Een restaurant waar wij graag komen, gaf voordien altijd een hapje vooraf en bolletje ijs achteraf als extra. Het zat bij de prijs inbegrepen.
Tegenwoordig krijg je dat hapje wel erbij, maar moet je voor een dessert betalen. Heel schappelijke prijzen (4 euro voor 2 bollen ijs met slagroom en hele lekker chocoladesaus, 5 euro voor creme brulee van goed formaat). Ze geven een mooi kaartje met uitleg, dat ze door de prijsstijgingen het zo willen oplossen, ipv alle hoofdgerechten te verhogen.
Top-oplossing imo!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 15:20

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:25

dat kan ik niet lezen, waarom doet hij dit?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:46

Heb ook wel al meegemaakt dat er niet meer brood en boter wordt neergezet. Je kan het dan wel bestellen, maar wordt niet meer "gegeven". En natuurlijk zat daar ook verdienste in, maar sommigen zien dat als oplossing. Terwijl het idee erachter juist meer drank verkoop was, minder grote porties daarna en sneller "vol" zitten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:41

Het is hier plots zo rustig. Is iedereen naar een AYCE/snackbar/De Librije/'t Zusje/kibbelingkraam vertrokken? ;-)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:49

chevax schreef:
Het is hier plots zo rustig. Is iedereen naar een AYCE/snackbar/De Librije/'t Zusje/kibbelingkraam vertrokken? ;-)

_O- _O-

Morgen staat de lekkerste visboer wel weer in Leek O:)

Lig nu op bed,morgen vroeg op voor een activiteit waar je cake bij de koffie krijgt.

Maar voor iedereen die uit eten is, geniet ervan en hou de economie draaiende :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 21:51

chevax schreef:

Nope, druk bezig geweest met het opwarmen van mijn cheap as restje boerenkool met worst van gisteren :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:03

Portie goulash uit de vriezer :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:05

Ik at een omelet, maar ik heb echt serieus zitten denken naar de sushi te gaan vandaag. Het is dat ik zaterdag al uit eten ga :+ zoveel zin in sushi

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:16

Net eten op bij vd Valk. Restaurant waar we heen wilden was al dicht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:24

Bruine bonen met een speklap...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:29

chevax schreef:

:')

Nee, hier heel goedkoop gedaan vanavond namelijk helemaal niet gegeten. :+
Sinds ik ziek ben geweest vorige week is de eetlust ook weg. Meer dan 2 beschuitjes en wat bouillon vanmiddag gaat er niet in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 22:32

Ik kan echt intens genieten van uiteten gaan, eens in de zoveel tijd luxe, maar een prettig restaurant met een warme sfeer en waar het geluid niet zo galmt is ook top.
Mijn kinderen doe je het meeste plezier met een AYCE, daar gaan we dit jaar dan ook 2e kerstdag naartoe.