Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:33

elnienjo schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik schop deze even omhoog. Ik las dit vanochtend:

https://nos.nl/l/2446033

Er dreigt de aankomende jaren een drinkwatertekort door de bouw van woningen, maar ook door droogte en verzilting en meer verbruik door bedrijven. Gemeentes willen maar bijbouwen en bijbouwen voor de woningnood maar eigenlijk is er niet genoeg water. Er moeten dus meer bronnen komen en meer opgepompt worden maar dat gaat weer ten koste van de natuur.
Wat vinden jullie? Moet er maar ten koste van alles worden bijgebouwd of is Nederland vol genoeg? Water zal niet het enige probleem worden. Alle nutsvoorzieningen lopen vast. Energienet, maar ook afvalverwerking en riool en de wegen met nog meer files.

Het probleem blijft dus nog steeds die massaimmigratie waardoor men verwacht binnen een paar jaar op 20 miljoen inwoners uit te komen. Er moet accuut een stop op de bevolkingsgroei komen zodat er minder gebouwd hoeft te worden en we straks een levensbehoefte als water niet ook voor absurde prijzen moeten afnemen. Of zoals in Amerika dat grote multinationals/fabrieken al het beschikbare drinkwater opslurpen en dan flessen water voor belachelijke prijzen aan de consumenten verkopen.

As said before, we weten dat je een racist bent, maar immigratie is niet het grote probleem. Er is een tekort van ~ 400.000 woningen en er wachten zo'n 15.000 statushouders op een woning. Dat is nog geen 4%, dus een druppel op een gloeiende plaat.

Overigens is de verwachting dat Nederland rond 2060 op 20 miljoen inwoners zit (19 miljoen in 2037), wel iets meer dan 'binnen een paar jaar'. Dat kan wat vervroegd worden (met ± een jaar of 20 in het slechtste geval) door omstandigheden als bijvoorbeeld in Oekraïne, maar het is letterlijk onmogelijk dat we daar met een paar jaar al aan zitten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:34

Sizzle schreef:
Fly_high schreef:

Nope dat mag niet, zomaar werkmigratie binnen EU-grenzen beperken. Zolang EU-migranten daadwerkelijk werken en/of hun verblijf in het gastland anders kunnen financieren is het hun goed recht

https://www.europarl.europa.eu/factsheets/nl/sheet/41/vrij-verkeer-van-werknemers

Dan wordt het een Nexit in dat geval, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Efficienter bouwen dus.

En zuiniger/beter omgaan met water.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:48

Exitium schreef:
elnienjo schreef:

Ik schop deze even omhoog. Ik las dit vanochtend:

https://nos.nl/l/2446033

Er dreigt de aankomende jaren een drinkwatertekort door de bouw van woningen, maar ook door droogte en verzilting en meer verbruik door bedrijven. Gemeentes willen maar bijbouwen en bijbouwen voor de woningnood maar eigenlijk is er niet genoeg water. Er moeten dus meer bronnen komen en meer opgepompt worden maar dat gaat weer ten koste van de natuur.
Wat vinden jullie? Moet er maar ten koste van alles worden bijgebouwd of is Nederland vol genoeg? Water zal niet het enige probleem worden. Alle nutsvoorzieningen lopen vast. Energienet, maar ook afvalverwerking en riool en de wegen met nog meer files.

Het probleem blijft dus nog steeds die massaimmigratie waardoor men verwacht binnen een paar jaar op 20 miljoen inwoners uit te komen. Er moet accuut een stop op de bevolkingsgroei komen zodat er minder gebouwd hoeft te worden en we straks een levensbehoefte als water niet ook voor absurde prijzen moeten afnemen. Of zoals in Amerika dat grote multinationals/fabrieken al het beschikbare drinkwater opslurpen en dan flessen water voor belachelijke prijzen aan de consumenten verkopen.

As said before, we weten dat je een racist bent, maar immigratie is niet het grote probleem. Er is een tekort van ~ 400.000 woningen en er wachten zo'n 15.000 statushouders op een woning. Dat is nog geen 4%, dus een druppel op een gloeiende plaat.

Overigens is de verwachting dat Nederland rond 2060 op 20 miljoen inwoners zit (19 miljoen in 2037), wel iets meer dan 'binnen een paar jaar'. Dat kan wat vervroegd worden (met ± een jaar of 20 in het slechtste geval) door omstandigheden als bijvoorbeeld in Oekraïne, maar het is letterlijk onmogelijk dat we daar met een paar jaar al aan zitten.

Dat gestrooi met de term racist is nergens voor nodig. Het is gewoon een feit dat de bevolkingsgroei komt door immigratie ongeacht de afkomt van wat er naar hier immigreert. Het is gewoon veel te veel voor zo'n klein landje. Bovendien willen ze sectoren waar veel arbeidsmigranten in werken de nek om draaien (boerenbedrijven/glastuinbouw) dus we hebben hier zoveel mensen überhaupt niet nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:54

Mensen die werken voor hun geld kunnen we tot nu toe nog prima gebruiken, er zijn nog steeds veel personeelstekorten in meerdere sectoren :).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:54

Ik ga mee met Exitium. Jouw verwoordingen die gaan wel degelijk over racisme. Mensen terugsturen in bootjes naar Afrika enz...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:56

elnienjo schreef:
Exitium schreef:

Dat gestrooi met de term racist is nergens voor nodig. Het is gewoon een feit dat de bevolkingsgroei komt door immigratie ongeacht de afkomt van wat er naar hier immigreert. Het is gewoon veel te veel voor zo'n klein landje. Bovendien willen ze sectoren waar veel arbeidsmigranten in werken de nek om draaien (boerenbedrijven/glastuinbouw) dus we hebben hier zoveel mensen überhaupt niet nodig.

Ik benoem enkel wat ik zie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:56

_San87_ schreef:
Mensen die werken voor hun geld kunnen we tot nu toe nog prima gebruiken, er zijn nog steeds veel personeelstekorten in meerdere sectoren :).

In sectoren als de zorg heb je mensen nodig die goed Nederlands spreken en voeling hebben met onze westerse cultuur.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:57

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

In sectoren als de zorg heb je mensen nodig die goed Nederlands spreken en voeling hebben met onze westerse cultuur.

De zorg is niet de enige sector waar mensen nodig zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:58

Sorry hoor Elnienjo maar ik vind je ook nogal racistisch uit de hoek komen.
En probeer maar eens personeel te vinden die heb je niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:00

Ik vraag me echt af waar het naartoe gaat. Ik heb een appartement gebouwd (inpandig) voor mijn dochter en schoonzoon. Daarover heb ik een paar Bokkers op mijn dak gekregen, want huisjesmelker... Bijzonder, maar goed. Als ik dit niet had gedaan, hadden ze met geen mogelijkheid samen kunnen wonen/een toekomst op kunnen bouwen. Hij is net klaar met studeren en heeft pas een baan. Zij heeft ook een baan. Maar: om te huren, moesten ze eigenlijk vanaf hun geboorte staan ingeschreven. Ja, vrije sector, maar dat is onbetaalbaar. Kopen? Dan kopen ze in principe problemen, want de prijzen zijn nu zo hoog, dat je weet dat dit ooit weer inzakt en er dan een gat ontstaat.
In denk ook niet dat er snel een oplossing is. Wat er hier wordt genoemd (leegstaande verzorgingshuizen etc) vind ik een hele goede optie. Want die zijn gebouwd, voldoen aan bepaalde eisen en kunnen relatief eenvoudig weer in gebruik worden genomen. Maar in Nederland moet er dan wrs weer eerst een commissie worden samengesteld die in kaart gaat brengen welke aanpassingen nodig zijn. Nog meer adviezen, oeverloos bespreken, rondje aanbesteding en na een jaartje of 4 kan er een start worden gemaakt. Halverwege komen we erachter dat de aanbesteding niet helemaal netjes is gegaan en er iemand veel aan verdient en wordt de boel weer stilgelegd.
Dit is misschien gechargeerd, maar de gedachte dat we in NL zomaar snel iets kunnen beslissen en stappen nemen, nee, die hoop heb ik opgegeven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:06

_San87_ schreef:

Eens hoor, maar om dat vol te houden in alles waar nu een crisis in is, moet er wel veel gaan veranderen aan de manier waarop.
Want het kraakt en piept overal.

Betreft huizen, goed ik kijk dat Massa is Kassa niet van die kwal van een vent.
Krijg daar flarden zo in het nieuws van mee.
Maar waarom mag hij arbeidsmigranten niet huisvesten op zijn camping?
Die huisjes staan er toch? Laat ze verdorie gebruikt worden, door wie ook.
Studenten, alleenstaande?

Dan heb je het onder andere over mensen huisvesten die hier al zijn, studenten bijvoorbeeld, die gaan niet meer drinken, douchen of zorg gebruiken, dus daar heeft het niet altijd mee te maken.

Maak ook mensen die nu gedoogd worden maar wel permanent wonen in recreatie woningen legaal.
Maar dat is een centen kwestie van niet gunnen. Nu is dat huisje 125.000 waard, dan 3 ton.
Stel toch dat er iemand mazzel heeft....

Wel mogen er regels komen voor mensen die hier niet werken, wel gezond zijn.
Somaliërs 70% in de bijstand.
Die kunnen ook werken in de warehouses of kassen :j
Ik denk dat ze in Nederland echt wel regels op mogen stellen wanneer iemand een blijvend paspoort krijgt.
Waarom zou je mensen gaan helpen hier een bestaan op te bouwen die niets terug doen?
Dan weet je zeker dat het sociale stelsel dat niet aan kan.
Maar bijvoorbeeld die Pool die hier hard werkt, zou niet weten waarom die niet fatsoenlijk mag wonen.
Maar wel de regels streng houden, WW uitkering, dan elke week lijflijk melden en dan meteen ook 4 sollicitaties in de 4 weken overhandigen. Is dat discriminatie, vast volgens sommige. Maar de grote vakantie word door te veel in thuisland gehouden. Zonder te solliciteren. Dat is weer discriminatie tegenover de hier wonende WW-er.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:26

_San87_ schreef:

Dat klopt, maar het zou wel handig zijn wanneer die mensen niet ook een behoefte aan nog meer werkenden met zich meebrengen toch?

Wanneer gastarbeiders hier ook aanspraak kunnen maken op onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, ouderenzorg, etc., dan creëeren ze toch zelf ook weer een vraag naar arbeid?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:28

oomens schreef:
_San87_ schreef:

Dat klopt, maar het zou wel handig zijn wanneer die mensen niet ook een behoefte aan nog meer werkenden met zich meebrengen toch?

Wanneer gastarbeiders hier ook aanspraak kunnen maken op onderwijs, gezondheidszorg, sociale voorzieningen, ouderenzorg, etc., dan creëeren ze toch zelf ook weer een vraag naar arbeid?

Hoe zie je het dan voor je? Mensen hier laten werken en belasting laten betalen, maar geen toegang geven tot de voorzieningen waar ze aan meebetalen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:40

_San87_ schreef:
oomens schreef:

Hoe zie je het dan voor je? Mensen hier laten werken en belasting laten betalen, maar geen toegang geven tot de voorzieningen waar ze aan meebetalen?

Waarom zouden expats hier belasting moeten betalen? Het voordeel is toch dat ze met een grote zak geld terug naar huis kunnen? Zo werken ook veel westerse meiden voor vliegmaatschappijen in het Midden Oosten. Ben je ziek of is er geen werk meer voor je moet je het land uit maar wel met een leuk bedrag omdat je er geen belasting betaalt. Win-win.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:43

elnienjo schreef:
Waarom zouden expats hier belasting moeten betalen? Het voordeel is toch dat ze met een grote zak geld terug naar huis kunnen? Zo werken ook veel westerse meiden voor vliegmaatschappijen in het Midden Oosten. Ben je ziek of is er geen werk meer voor je moet je het land uit maar wel met een leuk bedrag omdat je er geen belasting betaalt. Win-win.

Een expat is niet te vergelijken met een asielzoeker of gastarbeider.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:48

Expats betalen ook belasting, alleen op een andere manier, over maximaal 30% betalen ze geen loonbelasting. Wel zijn ze hier verzekerd en betalen dus gewoon zorgpremie e.d..

Dit geldt ook voor gastarbeiders.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:54

_San87_ schreef:
Expats betalen ook belasting, alleen op een andere manier, over maximaal 30% betalen ze geen loonbelasting. Wel zijn ze hier verzekerd en betalen dus gewoon zorgpremie e.d..

Ik bedoel dat er voor een expat vanalles uit de kast wordt getrokken. Er zijn bureaus die leven van de begeleiding van expats. Er worden huizen gehuurd (meestal in het hogere segment), de scholen voor de kinderen worden geregeld, expats worden geïntroduceerd bij lokale business clubs etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:59

chevax schreef:
_San87_ schreef:

Ik bedoel dat er voor een expat vanalles uit de kast wordt getrokken. Er zijn bureaus die leven van de begeleiding van expats. Er worden huizen gehuurd (meestal in het hogere segment), de scholen voor de kinderen worden geregeld, expats worden geïntroduceerd bij lokale business clubs etc.

Het was een reactie op elnieno, sorry :o.

Maar, iedereen die in Nederland werkt, betaalt belasting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:39

Het is ook niet perse waar dat expats automatisch het land moeten verlaten als ze niet meer werken. De meeste zorgen wel dat ze lokaal ook hun sociale voorzieningen opbouwen. Sterker nog: veel landen verplichten dat ook, idem met zorgverzekering.

Ik ken zat voormalig expats die nooit meer gegaan zijn (en daarmee migrant geworden zijn).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:31

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 10:34

Suzanne F. schreef:
Ik wist eigenlijk niet zo goed of het hier hoort of ergens anders maar dit maakt me zo boos.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3377285 ... huurwoning

https://www.geenstijl.nl/5167233/welkom-in-mijn-land/

In het topic over asielzoekers is dit idd ook al aan bod gekomen. Schandalig dat ze er mee weg komen, maar vooral ook schandalig dat ons land dit faciliteert en er geen consequenties aan verbonden lijken te zijn. Onze politici moeten dringend in Denemarken in de leer gaan voor het helemaal uit de hand loopt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 12:46

Ja, echt zonde dit soort dingen.
Naar aanleiding van een aantal topics hier heb ik voor mezelf een berekening gemaakt wat ikzelf nou eigenlijk allemaal van de overheid zou kunnen krijgen (dus bijstand, toeslagen, etc). Wat blijkt? Het verschil is ongeveer 600 euro per maand. Ik werk dus 36 uur per week, elke week, voor 600 euro per maand :') heb ik daarvoor een studieschuld van *piep*? Dit gat is te dichten door zwart te werken, ik heb nog wel wat adresjes waar ik deze week nog zou kunnen beginnen (natuurlijk weet ik dat ik in de aankomende jaren nog loonsverhoging krijg, mijn kansen aanzienlijk verbeteren en ik wil ook niet de hele week niets doen of zwart werken, maar DE REALISATIE -O- )
Dus ja, hoe erg en hoe waardeloos het ook is, ik snap het wel. Er dient echt wel eens kritisch naar dit systeem gekeken te worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 18:51

Toen ik vanmiddag in de auto op weg naar huis was, had ik radio 1 opstaan.
Dit was het onderwerp waar het over ging, tientallen statushouders hadden nu hun baan opgezegd nadat ze een woning hadden gekregen.
Ze krijgen bijstand en kunnen rustig aan integreren en hun leven was nu precies zoals ze het wiilden.
Een heel vreemd verhaal vond ik het, maar blijkbaar gebeurt het wel.
Die cijfers zijn toch niet uit de lucht gegrepen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:49

Barbet schreef:
Toen ik vanmiddag in de auto op weg naar huis was, had ik radio 1 opstaan.
Dit was het onderwerp waar het over ging, tientallen statushouders hadden nu hun baan opgezegd nadat ze een woning hadden gekregen.
Ze krijgen bijstand en kunnen rustig aan integreren en hun leven was nu precies zoals ze het wiilden.
Een heel vreemd verhaal vond ik het, maar blijkbaar gebeurt het wel.
Die cijfers zijn toch niet uit de lucht gegrepen.

Ik denk eerder dat dingen die de publiciteit halen het topje van de ijsberg zijn eerlijk gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:44

Dat denk ik eerlijk gezegd ook, de goede niet te na gesproken want die zijn er ook en het is belangrijk om niet iedereen over een kam te scheren.

Gitana: het systeem deugd inderdaad niet, werken zou altijd lonend moeten zijn en dat is het in veel gevallen niet of nauwelijks.