Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:12

enzino schreef:
Zoals ik eerder aangaf geldt dit in heel Canada, delen van Australië, en 7 Amerikaanse staten. Het gaat dan niet om een (bijna) overleden foetus of gevaar voor de moeder, andere redenen die genoemd werden waren het uitgaan van de relatie en een veranderde socio-economische status (baan verlies bijvoobeeld).

Die 24 weken grens is gebaseerd op enkele gevallen waar het kind met grote medische ingrepen in leven kon worden gehouden, terwijl andere overleden, en enkele met ernstige handicaps verder door het leven mochten.

Kleine nuance, er is in Canada geen wet die zegt dat het niet mag in elke fase van de zwangerschap. Dat is wat anders dan er in elke fase in de praktijk wordt geaborteerd (https://www.ctvnews.ca/canada/what-is-t ... -1.5890266):

Citaat:
ABORTION IN CANADA

Across Canadian provinces, abortions are regulated similarly to other health-care procedures. Through the Canada Health Act, Canadians have a right to access sexual and reproductive health services, which includes abortion. However, it remains difficult to obtain in many provinces.

Abortions can be done medically via a pill or other medication taken at home, however, if the fetus is over nine weeks old, a surgical abortion is required.

According to Planned Parenthood Toronto, there are only 11 clinics in Ontario that offer surgical abortion, most of which are located in the southern region of the province. New Brunswick, for example, doesn't have a single clinic offering surgical abortion.

According to a study published by Action Canada for Sexual Health and Rights in 2019, no providers in Canada offer abortion services more than 23 weeks and six days into a pregnancy. Those who are this far into their pregnancy and looking for an abortion often travel to the United States for the procedure instead, which would be in jeopardy should Roe v. Wade be overturned.

Since there are currently no Canadian laws that explicitly guarantee access to abortion as a right, Gilbert said "there is absolutely no doubt" that provinces could implement barriers to abortion access as it is a matter of health care, something that is provincially regulated.

She noted that limits on how late in a pregnancy an abortion can be performed are determined at the provincial or territorial level in Canada, and enforced by the medical community, not the courts.

"Over the past few years we've dismantled many of those barriers, like needing a doctor referral to get an abortion or refusal to pay for clinic abortions or out-of-province abortions, but some of these things could come back up as provincial issues," she said.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:13

@Sanne: een rondje google leert mij dat bv New Mexico, late abortions (after 32weeks) uitvoert / begeleidt.. Het gebeurt dus wel degelijk. Dat zal,neem ik aan, wel met indicatie zijn (cae by case review)

Die staat had een ruimere regel voor Roe vs Wade, moest zich toen aan strengere (landelijke) regels houden, en kan nu weer terug naar hun eigen (staat) regels...

zo lees ik het?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:14

Maar er zijn wel mensen die pas laat ontdekken dat ze zwanger zijn dus er zijn wel scenario's te bedenken. En er zijn ook wel manieren te bedenken om die euthanasie te vermijden.
De vraag is alleen of dat in de praktijk ook zo gebeurt of dat het alleen een juridische kapstok is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:18

sanne83 schreef:
@Enzino: Dat is gewoon niet mogelijk en het komt ook gewoon niet voor. Als je bevalt van een kind na 24 weken, dan leeft het (mogelijk) gewoon. Dat betekent dat je actieve euthanasie zou moeten doen, wat in die landen helemaal niet mag. Dan zit je dus met andere wetgeving.
Je gaat ook geen arts vinden die dat voor je gaat doen zonder indicatie. Plus dat het een non-issue is, want niemand wacht met een abortus tot na 24 weken.

https://dupontclinic.com/services/abort ... -26-weeks/

Linkje naar uitleg over late-term abortussen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:25

Cer schreef:
@Sanne: een rondje google leert mij dat bv New Mexico, late abortions (after 32weeks) uitvoert / begeleidt.. Het gebeurt dus wel degelijk. Dat zal,neem ik aan, wel met indicatie zijn (cae by case review)

Die staat had een ruimere regel voor Roe vs Wade, moest zich toen aan strengere (landelijke) regels houden, en kan nu weer terug naar hun eigen (staat) regels...

zo lees ik het?

Ik vind het lastig omdat ze daar alles een abortus noemen (zo heet het officieel ook), terwijl het verhaal dan over procedures gaat die in Nederland gewoon mogen (ondanks dat wij abortus tot 24 weken toestaan). Verhaal over vrouw die langzaam septisch werd en nog naar een andere staat vervoerd moest worden... Of kind dat al dood is, maar die vrouw moet dan wachten tot de uitgerekende datum om het eruit te laten halen. Nog even 10 weken met een dode foetus in je baarmoeder blijven rondlopen |o In Nederland liggen dit soort beslissingen gewoon bij medici, waar ze naar mijn idee ook horen.

Na 32 weken is het gewoon een bevalling, dus dan heb je gewoon een levend kind. Misschien is dat relevant als bijv de moeder kanker heeft en behandeld moet worden. Dat je het kind vervroegd eruit haalt?

Cer

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:29

In de link van Urbanus staat ook uitgelegd hoe dat gaat... zoals een bevalling (volgens mij,als ik het snel lees) en dan staat er niet wat er met de baby gebeurt of wat de indicatie moet zijn..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:30

Urbanus schreef:
sanne83 schreef:
@Enzino: Dat is gewoon niet mogelijk en het komt ook gewoon niet voor. Als je bevalt van een kind na 24 weken, dan leeft het (mogelijk) gewoon. Dat betekent dat je actieve euthanasie zou moeten doen, wat in die landen helemaal niet mag. Dan zit je dus met andere wetgeving.
Je gaat ook geen arts vinden die dat voor je gaat doen zonder indicatie. Plus dat het een non-issue is, want niemand wacht met een abortus tot na 24 weken.

https://dupontclinic.com/services/abort ... -26-weeks/

Linkje naar uitleg over late-term abortussen.

Is mijn Engels nou zo slecht of die tekst zo hopeloos?
Ik mis ook wat er gebeurt met het kind. Wordt dat gedood, voor adoptie opgegeven?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:34

De uitleg is een beetje een non-uitleg inderdaad. Wat gebeurd er met het kind? In Nederland mag je geen actieve euthanasie doen op een levend geboren kind en in Amerika is euthanasie al helemaal niet toegestaan in de meeste staten.

Ik mis echt een beetje een nuchtere medische kijk in het Amerikaanse debat. Er worden dingen geopperd die medisch helemaal niet kunnen bijv. ectopische zwangerschappen re-inplanteren in de baarmoeder, en dat soort onzin :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:36

Wie oppert dat? (terwijl ik ondertussen de term even google..)

En, wat ik op de vorige pagina al vroeg, hoe zit het qua landelijke wet vs regelgeving in de staten? Want sommige staten zetten abortus nu op zwart, maar andere staten hebben nu een ruimere regelgeving dan voor de wijziging.. Ik kan me voorstellen dat die laatste staten blij zijn met deze wijziging? Of zie ik het dan helemaal fout?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:46

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.
Laatst bijgewerkt door Dani op 27-06-22 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 14:54

Cer schreef:
Wie oppert dat? (terwijl ik ondertussen de term even google..)

En, wat ik op de vorige pagina al vroeg, hoe zit het qua landelijke wet vs regelgeving in de staten? Want sommige staten zetten abortus nu op zwart, maar andere staten hebben nu een ruimere regelgeving dan voor de wijziging.. Ik kan me voorstellen dat die laatste staten blij zijn met deze wijziging? Of zie ik het dan helemaal fout?

Sorry, buitenbaarmoederlijke zwangerschap bedoel ik. Daar was een paar maanden geleden wat gedoe over. Een of andere super conservatieve politiek figuur opperde dat. Beetje in de trant van: "door verkrachting kan je niet zwanger worden" en dat soort medische feiten :+

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:12

secricible schreef:
Is mijn Engels nou zo slecht of die tekst zo hopeloos?
Ik mis ook wat er gebeurt met het kind. Wordt dat gedood, voor adoptie opgegeven?

Ik denk dat ze dat niet uitleggen voor discussie redenen in die tekst.
Als men voor 24 weken een foetus moet aborteren, dan is de kans op levensvatbaarheid klein. Er zijn opties voor om ervoor te zorgen dat het kind niet overleeft

https://en.wikipedia.org/wiki/Foeticide#Use_during_legal_abortion

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:17

Maar het gaat om na 24weken. En ik ben dus nieuwsgierig of ze het kind dan doden vooraf of niet. Dat er manieren zijn om de foetus te doden snap ik, maar ik vraag me dus af of het dan zo is dat ze een gezonde foetus van 30wkn doden omdat moeder niet eerder abortus heeft gepleegd.
Of dat het een bevalking icm adoptie is maar dat ze het abortus noemen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:23

secricible schreef:
Maar het gaat om na 24weken. En ik ben dus nieuwsgierig of ze het kind dan doden vooraf of niet. Dat er manieren zijn om de foetus te doden snap ik, maar ik vraag me dus af of het dan zo is dat ze een gezonde foetus van 30wkn doden omdat moeder niet eerder abortus heeft gepleegd.

Yes, dat is wat in de link staat.

Code
In medical use, the word "foeticide" is used simply to mean causing the death of the fetus, usually prior to some form of abortion. The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists recommends foeticide be performed "before medical abortion after 21 weeks and 6 days of gestation to ensure that there is no risk of a live birth"

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 15:34

Wat een achterlijk gedoe weer in de VS. Soms lijkt het net een derde wereld land.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:20

secricible schreef:

Ja, de foetus wordt eerst gedood en dan in de baarmoeder in stukken geknipt en verwijderd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:29

Heftig....
Aan de andere kant besrf ik me ook dat men over 50 jaar wellicht babies van 20wkn zwangerschap makkelijk in leven kunnen houden en dat zij onze 24wkn grens ook verschrikkelijk vinden.
Maar toch, het idee vind ik naar

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:34

Die 24 weken, die men hier dus blijkbaar aanhoudt, gaat het daarbij om zware afwijkingen bij de feutus en levensbedreigende situaties voor de moeder? En de 'normale' grens? Waar ligt die?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:52

Nee, de 24 weken is een algemene grens, edit, 22 weken dus. Maar als je een land hebt met goede voorlichting, goede zorg en goede toegang tot eerdere abortus besluiten vrouwen over het algemeen al veel eerder of ze wel of niet de zwangerschap af willen breken en komt het gewoon niet zo ver.

Latere afbreking is meestal omdat de omstandigheden zijn verandert. Dat kan dus zijn dat er afwijkingen bij de foetus zijn, of complicaties bij de zwangerschap die een groot risico geven. Het kan ook gaan om een medische situatie bij de moeder die niet levensbedreigend is maar wel enorm zwaar, en waarvan de behandeling niet kan starten tijdens de zwangerschap, zoals chemo of bestraling bij kanker, maar ook bepaalde medicatie bij psychiatrische situaties. Het kan voorkomen dat iemand de zwangerschap te laat opmerkt. En soms omdat de omstandigheden waarin je een kind zou opvoeden totaal verandert, ziekte of overlijden van de partner, in plaats van een stabiele situatie ineens dakloos raken. Niet iedereen zal in die omstandigheden dezelfde keuze maken, maar niet iedereen kan of wil dat dragen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 27-06-22 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:54

mysa schreef:
Die 24 weken, die men hier dus blijkbaar aanhoudt, gaat het daarbij om zware afwijkingen bij de feutus en levensbedreigende situaties voor de moeder? En de 'normale' grens? Waar ligt die?

22 weken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 17:58

Okay, bedankt. Wel een wanhoopsdaad als het gaat om bijvoorbeeld verbroken relatie of dood partner. Daar kan ik me weinig bij voorstellen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:01

Ik ook niet. Maar niet mijn baarmoeder dus niet mijn zorg.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 18:03

Urbanus schreef:
secricible schreef:

Ja, de foetus wordt eerst gedood en dan in de baarmoeder in stukken geknipt en verwijderd.

Niet altijd. Mij is door gynaecologen verteld dat je na 15 weken een “normale” bevalling moet ondergaan.

@Urbanus: juridisch is het 24 weken maar artsen gaan uit van 22. En daarna mag het alsnog maar alleen bij zeer zwaarwegende redenen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... veel-weken

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:07

Ik ben 10 jaar terug bij een abortus van 22 weken geweest, daar werd de foetus in stukken geknipt en gedoneerd aan een centrum dat onderzoek doet naar brandwonden. Elke dag van de week worden de foetussen geleverd aan een ander goed doel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 18:09

Afbeelding