Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Doodstraf opnieuw invoeren?

Ja
207 (34%)
Nee
397 (65%)

Totaal aantal stemmen: 604

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:40

Hipmeisje schreef:
Sunnda schreef:
Daar hebben we er weer eentje van de Amsterdamse grachtengordel.. *\o/*
Primitieve gedachten omdat je natuurlijk meteen in oog om oog tand om tand moet denken. Wat sneu als je zo beperkt ben ik je gedachtes.

Het doel van straf en zaken als tbs moet ten alle tijden bescherming van de maatschappij zijn.
Straf is altijd een vorm van wraak..dus iemand in de gevangenis stoppen is net zo goed wraak als een eventuele doodstraf.

Zoals ik al aanhaalde is het allemaal een vorm van perspectief. Dat mensen onnodig sterven omdat de medicijnen er wel zijn, maar erg duur en we die kosten niet willen dragen als maatschappij vinden we prima. Dat zijn onschuldige mensen.

Dat iemand die altijd een levensgroot gevaar zal blijven steeds maar weer een kans moet krijgen vinden sommigen mensen normaal.

Ik vind in sommigen gevallen de doodstraf gerechtvaardigd,niet lichtzinnig, niet uit pure haat of wraak. Maar omdat het delict en de persoon (nooit meer terug in de maatschappij) dit rechtvaardigen.

Jammer dat jij je bericht zo wenst te beginnen. Waar is dat goed voor?
Vanwaar maak je een verwijzing naar mensen in de gezondheidszorg? Dat heb ik je al eerder zien doen in dit topic? Het is toch niet of de een of de ander? Die zaken staan toch compleet los van elkaar?

Omdat je zelf precies hetzelfde doet, dus ik wilde even kijken wat je er zelf van vond als je door een online post en een mening meteen wordt weggezet onder een groep..

Dat je de verwijzing niet begrijpt is wel veelzeggend. Het gaat over de dood en wanneer mensen 'mogen' sterven. Veel mensen hebben iets tegen de doodstraf, maar mensen die sterven omdat wij als maatschappij hun medicijnen niet willen vergoeden is algemeen geaccepteerd.

Voor of tegen de doodstraf zijn heeft vooral met perspectief te maken. Net zoals dat in de gezondheidszorg zo is.

In de gezondheidszorg spelen kosten dus een rol, terwijl als je hierover begint bij de doodstraf mensen meteen in de hoogste boom zitten..
Dat is eigenlijk feitelijk gezien raar..want waar zit dan dat onderscheid? Wat betalen we uiteindelijk wel niet aan bepaalde figuren en waarom willen we het een als maatschappij wel en het andere niet?

Wat je in jouw posts goed terugziet imo is dat je kennis hebt van een heel klein stukje, maar dat breder integraal kijken je niet echt ligt.
Beetje bedrijfsblindheid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:42

oomens schreef:
Verootjoo heeft wel een punt. Deze Donny heeft voorheen nog niets gedaan waar hij, als we de doodstraf gehad hadden, de doodstraf voor gekregen zou hebben.
Hij heeft laten zien dat hij onbetwistbaar niet spoort, maar wat hij als minderjarige heeft gedaan, daar zou hij in geen enkel geval de doodstraf voor gekregen hebben.

Toch zou het mogelijk moeten zijn om iemand met zo'n overduidelijke kronkel in zijn hoofd uit de maatschappij te halen, en eigenlijk het liefst voordat hij daarvoor een moord moet plegen.

De meesten niet. Michael P ook niet.

Een zeer beschermde woonvorm lijkt me geen slecht idee voor mensen met een antisociale persoonlijkheidsstoornis.
Dementerende bejaarden sluiten we ook op, gehandicapten ook en mensen die zichzelf wat dreigen aan te doen ook. Waarom niet scherper zijn op psychopathie in idd de stadia voor iemand een moord begaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:44

Het percentage ex-gedetineerden dat binnen 2 jaar na vrijlating opnieuw in de fout gaat is 47%. Na een taakstraf of een reclasseringstoezicht is dat minder: 34%.

Bij jongeren ligt dat iets lager, en bij recidive is in 80% van alle gevallen een persoonlijkheidsstoornis van invloed. Recidive naar nog een keer moord of doodslag ligt nog veel lager: dat is maar 6%.

Kortom: bij 'maak ze maar dood' doe je dat in heel veel gevallen onterecht. Tenzij je oog om oog, tand om tand een goed uitgangspunt vindt. Maar bij oog om oog krijg je een blinde wereld.

Ik hou ermee op. Veel oog voor de daad, weinig oog voor de mens. En nog veel minder oog voor de realiteit van de doodstraf - kijk eens naar Amerika, topvoorbeeld van een land waar doodstraf niet werkt. Iran, nog zo'n mooi voorbeeld. Of China. Kijk vooral niet naar je medemens. Stel je voor.

Ik hoorde vanmiddag Royce en Kelly de Vries, zelf nabestaanden. Die hadden gelukkig een veel genuanceerder beeld van hun wereld. Van de pijn die hun is aangedaan, en het grotere plaatje. Doodstraf lost daar niets aan op.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:45

verootjoo schreef:
BeFunny schreef:
Helaas komt het te vaak voor dat een persoon die daaraan lijd wel vrij vrij rond loopt in de maatschappij. Neem nou de moordenaar van Anne Faber oftewel Michel P, die heeft zijn ideeën eerder uitgesproken. Maar juist door een falend systeem wordt dat niet goed opgepakt. En dat heeft zo'n knappe onschuldige jonge vrouw haar leven gekost. En de laatste momenten van haar leven zijn bruut geweest. En die gast komt mogelijk ooit weer vrij. Maar zelfs vast in de cel heeft hij het m.i te goed voor wat hij anderen ook eerder heeft aangedaan en dat op kosten van de staat.

Zo zullen er gaten in het systeem blijven En dit soort monsters hebben zo lang ze leven weer de kans om toe te slaan. Tijdens verlof, ontsnapping, vervroegde vrijlating wegens een systeemfout. Meer vrijheden wegens goed gedrag en noem maar op

En hoe gaat de doodstraf dat falende systeem redden :?

Doe eens een gok?
Als je al eens twee minderjarige meiden verkracht hebt en dat zou einde kans zijn om weer deel te nemen aan de maatschappij en dus niet van instelling naar instelling en maar proberen weer in de maatschappij te krijgen op basis van 'goed (meestap vooral aangeleerd) gedrag.
(of je het nu hebt over doodstraf of levenslang ergens binnen)
Hoe zou dat nu voorkomen dat Anne Faber het volgende slachtoffer was geweest?

Ik snap oprecht niet hoe dit een vraag kan zijn.
Dood kun je niemand vermoorden, plat gezegd. Het falende rechtsysteem kwam bij al die tbs klinieken waar hij de kans weer had om rond te lopen op straat.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:47

Bij Michael P hadden ze dan al met eenzame opsluiting kunnen beginnen toen hij net op de middelbare school zat en al duidelijk werd wat voor een monster er daar schuil zat (toen kon die opsluiting nog i.m.o) nu nadat hij heeft aangetoond dat als hij niet opgesloten zit dat monster echt tot dit soort praktijken overgaat volstaat dat m.i ook niet meer. En hij is het niet waard om eten voor te maken. Om te bewaken of om een behandeling te krijgen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:48

Prrrr schreef:
Het percentage ex-gedetineerden dat binnen 2 jaar na vrijlating opnieuw in de fout gaat is 47%. Na een taakstraf of een reclasseringstoezicht is dat minder: 34%.

Bij jongeren ligt dat iets lager, en bij recidive is in 80% van alle gevallen een persoonlijkheidsstoornis van invloed. Recidive naar nog een keer moord of doodslag ligt nog veel lager: dat is maar 6%.

Kortom: bij 'maak ze maar dood' doe je dat in heel veel gevallen onterecht. Tenzij je oog om oog, tand om tand een goed uitgangspunt vindt. Maar bij oog om oog krijg je een blinde wereld.

Ik hou ermee op. Veel oog voor de daad, weinig oog voor de mens. En nog veel minder oog voor de realiteit van de doodstraf - kijk eens naar Amerika, topvoorbeeld van een land waar doodstraf niet werkt. Iran, nog zo'n mooi voorbeeld. Of China. Kijk vooral niet naar je medemens. Stel je voor.

Ik hoorde vanmiddag Royce en Kelly de Vries, zelf nabestaanden. Die hadden gelukkig een veel genuanceerder beeld van hun wereld. Van de pijn die hun is aangedaan, en het grotere plaatje. Doodstraf lost daar niets aan op.

Ik denk dat niemand licht denkt over de doodstraf (op wat fb tokkies na misschien)

Maar ik ben ook van mening dat we geen antwoord hebben om mensen zoals een Michael P en dat het idee om deze toch weer te laten integreren in de maatschappij een soort roulette is. Michael gaf zelf toe dat je leert om te zeggen wat je behandelaars willen horen..ze worden 'streetwise'. Dat gecombineerd met de antisociale kant en de gewetenloosheid is levensgevaarlijk.
En dan vraag ik mij af: waarom zijn zo iemand zijn rechten zo belangrijk terwijl 17 miljoen mensen recht hebben op veiligheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:51

Ik zou heel graag willen dat er in het algemeen minder kinderen levenslang beschadigd hoeven worden wanwege wat voor vorm van mishandeling dan ook. Op dit moment zijn dat er nog zo‘n droevige 119.000 per jaar enkel door huiselijk geweld.

Toch zie ik nog altijd niet hoe doodstraf invoeren tot mindering van geweld (tegen kinderen) helpt. Immers krijgen ze die straf pas daarna en niet preventief.

Misschien kan iemand dat uitleggen?
Ik heb nog steeds het idee dat het eigenlijk voornamelijk gaat over: „standaard levenslang“ ipv doodstraf bij mensen die sowieso al levenslang hebben.

Betere jeugdpsychiatrie en eventueel levenslange begeleiding zou sowieso al een enorme stap vooruit zijn. Sterker nog, dan was de dader wellicht zelfs nooit zo verknipt geraakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 17:51

Sunnda schreef:
verootjoo schreef:
En hoe gaat de doodstraf dat falende systeem redden :?

Doe eens een gok?
Als je al eens twee minderjarige meiden verkracht hebt en dat zou einde kans zijn om weer deel te nemen aan de maatschappij en dus niet van instelling naar instelling en maar proberen weer in de maatschappij te krijgen op basis van 'goed (meestap vooral aangeleerd) gedrag.
(of je het nu hebt over doodstraf of levenslang ergens binnen)
Hoe zou dat nu voorkomen dat Anne Faber het volgende slachtoffer was geweest?

Ik snap oprecht niet hoe dit een vraag kan zijn.
Dood kun je niemand vermoorden, plat gezegd. Het falende rechtsysteem kwam bij al die tbs klinieken waar hij de kans weer had om rond te lopen op straat.

Dus de doodstraf opleggen als je iemand verkracht hebt wordt de oplossing?

De doodstraf wordt daar ook echt niet voor opgelegd. En met het aantal valse aangiftes lijkt me dat ook niet een heel geweldig plan.

Al hadden we de doodstraf, had Michael P die never nooit gehad voor 2 verkrachtingen en had dat dus niet Anne Faber gered.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:03

Daarom schrijf ik ook: niet meer kunnen deelnemen aan de normale maatschappij. Dat is dus niet altijd doodstraf.

Zoals ik al beschreef heb je bij sommigen types daders te maken met een combinatie die ze levensgevaarlijk maakt en door deze eigenschappen nooit te voorspellen.

Ze hebben vaak wel een goed vermogen om gedrag te kopieren en leren wat ze moeten zeggen om de behandelaars tevreden te stellen.

Michael P is daar een prachtig voorbeeld van en een heel mooi voorbeeld van het falende systeem in Nederland, waarbij we zinnen op papier belangrijker vinden dat mensenlevens.

Van een Michael kan nooit iemand zeggen: het is 100% veilig om deze man weer mee te laten doen en dus zou hij die kans nooit meer moeten krijgen. En dan kom je weer uit bij mijn eerdere post: waarom hebbenw e het bij gezondheidszorg wel over: wat mag iemand kosten? En is dat bij dit soort zaken heel raar om dat te zeggen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:04

De doodstraf bij dit soort mensen die dus echt sowieso niet meer te redden zijn helpt niet echt tegen mindering van geweld omdat er verschillende vormen van geweld zijn.

Maar zo'n psychopaat zorgt voor enorm veel onrust en de daden gaan verder dan enkel geweld. Het zijn gruwelijkheden die ook echt mensen levenslang geeft. Levenslang met de beelden die ze voor ogen hebben gekregen omdat ze bijvoorbeeld hun dochter van 10 hebben moeten identificeren en dan horen dat hij 25 jaar krijgt en dat betekend dan vaak dat ze voor hun 45ste alweer vrij rond lopen. Met extra veel drift en woede want dat geeft zich alleen maar opgekropt. Die enkele gek kan dan weer zo iets gruwelijks doen en gaat dat ook weer doen als die dus de kans krijgt en daarvoor moet de samenleving wel beschermd worden. Als je weet wat zo'n gast heeft uitgespookt, maar vooral als je in met name hier Michael P bijvoorbeeld weet wat er nog in zijn hoofd rond gaat en wat hij nog wilde doen. En hem dan toch vrij laten ivm "Hij heeft het recht om terug te keren. Hoe kun je dat doen in de wetenschap? Eigenlijk hebben die mensen daarmee zijn volgende slachtoffer veroordeeld ;) maar dat willen we niet zien. Daders moeten nou eenmaal een kans krijgen. Al zijn ze nog zo verknipt.

Juist dat extreme gruwelijke daarvoor mag m.i echt wel een uitzonderi g in de wet komen. Want nogmaals die zijn niet te redden. Kosten alleen maar geld. En de slachtoffers en of nabestaanden worden keer op keer geconfronteerd met hem als hij bijv met verlof mag, als er weer eens een overplaatsing is. En als hij weer eens vraagt om meer rechten. Langer buiten luchten bijvoorbeeld.

De kosten die er in zo iemand zitten kunnen beter besteed worden aan gasten met psychische klachten die nog niks gedaan hebben maar waar wel al te zien is dat er iets niet goed gaat. Zo kun je mogelijk voortijdig iets voorkomen. I.p.v achter de feiten aan te blijven lopen.

Ik snap de vergelijking met de zorg als het gaat om wat mag iemand kosten dan weer wel. Helaas zijn daar protecolen voor in de zorg. Met name de ouderen zorg. Als gewoon onschuldige belasting betalende burger zie ik liever dat daar meer geld naar toe gaat dan naar de inrichting van een zo'n penitentiare instelling of de zorg die zo'n dader nodig heeft. Laat hem maar lekker zijn broek vol schijten dan ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:19

Even voor mijn gebrek aan historische kennis:
Welke echt verknipte doorgedraaide kindermoordenaars zijn na 25 jaar weer vrij losgelaten en zijn weer opnieuw gaan moorden?
(Dus niet degene die voor iets anders zaten en daarna geescaleerd zijn).

Want dat mag ook gewoon niet gebeuren wat mij betreft hoor, dat is gewoon marteling voor de familie. Echter moet je ze dus gewoon niet vrijlaten. Daar hoeft dan verder geen extra doodstraf bij in dat geval.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-06-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:20

Ik vind het ook wel eng hoor, wat ik hier van sommigen lees. Zóveel emotie! Natuurlijk is het ook een super emotioneel onderwerp, maar sommige uitspraken...

josien_m_

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:31

Zou het zo zijn dat kinderen toch nog meer risico lopen in eigen gezin mishandeld of gedood te worden dan dat het een onbekende is?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:32

Sizzle schreef:
Even voor mijn gebrek aan historische kennis:
Welke echt verknipte doorgedraaide kindermoordenaars zijn na 25 jaar weer vrij losgelaten en zijn weer opnieuw gaan moorden?
(Dus niet degene die voor iets anders zaten en daarna geescaleerd zijn).

Want dat mag ook gewoon niet gebeuren wat mij betreft hoor, dat is gewoon marteling voor de familie. Echter moet je ze dus gewoon niet vrijlaten. Daar hoeft dan verder geen extra doodstraf bij in dat geval.

Verknipte zedendelinquenten ;)
Waarvan sommigen hun volgende daad al besproken hadden met medewerkers van instellingen en die hebben geen eens 25 jaar vast gezeten.

Maar de wetenschap dat ze nog niet "beter" waren was er wel.

De kans dat zulke gasten weer vrijkomen vind ik moeilijker te verkroppen dan dat ze mogen hemelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:05

Denk dat de doodstraf terug invoeren vooral schijnveiligheid is.

josien_m_ schreef:
Zou het zo zijn dat kinderen toch nog meer risico lopen in eigen gezin mishandeld of gedood te worden dan dat het een onbekende is?

Volgens de statistieken wel ...
Kijk alleen naar de gezinsdrama's.

Falend jeugdzorg en GGZ, ook door geld en personeelsgebrek, zorgt meer risico voor de maatschappij.

Echter kunnen we volop klagen, en begrijp mij goed iedere moord is er een teveel, in Nederland maar als je kijkt naar de cijfers is de kans dat je vermoord wordt in Nederland, in vergelijking met de rest van de wereld, niet zo groot. Dus zo slecht is ons systeem nu ook weer niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:05

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:06

josien_m_ schreef:

Zou me niets verbazen als het nog veel trivialer is.
Als er niet zo veel kinderen systematisch mentaal en fysiek mishandeld werden thuis dan was wellicht het aantal adolescenten dat op het verkeerde pad raakt of echt de weg kwijt raakt ook veel kleiner.
Niet dat ik daar een bron bij heb trouwens, ik werk niet bij de kinderbescherming. Wellicht weet iemand dat hier.
Uiteraard zijn er dan altijd uitzonderingen op de regel.

Kwa zedendelikten: iets van 16% van de vrouwen en 5% van de mannrn zijn ooit verkracht (afschuwelijke cijfers trouwens). Er even vanuitgaande dat dit geen veelplegers waren maar incidenten met familie/school/kerk dan zou eigenlijk 21% van de bevolking levenslang moeten hebben volgens het idee dat op zedendelikten ook een reden zouden zijn voor volledig onttrekken aan de maatschappij.
Of reken ik daar iets heel erg verkeerd?

Hoe lang staat eigenlijk nu voor verkrachting?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 19:20

Hipmeisje schreef:
Onali schreef:
Hipmeisje, er zijn al meerdere mensen die daar antwoord op hebben gegeven dmv namen noemen ;)

Het gaat me niet om een naam. Het gaat me om het specifiek noemen van delicten, aandoeningen, recidive etc. Want daar moet je dan ook over willen nadenken. Het enkel noemen van namen is een beetje gemakkelijk. Je beslist over het in stand houden van iemands leven. Een ethisch interessante vraag, waar blijkbaar niemand in dit topic aan wil. Terwijl jullie wel roepen dat mensen de doodstraf moeten krijgen.

Geen idee of er al reactie is gekomen, maar ik wil het wel toelichten. De doodstraf mag voor mij gelden voor iedereen die al eens een kind (of volwassene) seksueel misbruikt heeft én er daadwerkelijk straf voor heeft gehad en daarna nog eens de fout ingaat en buiten seksueel misbruik de persoon dan ook nog eens vermoord. Dat is in de gevallen van Michael P zo geweest en als Donny M veroordeeld zou worden, dan is dat voor hem ook het geval. Brian N, de moordenaar van Romy is niet eerder veroordeeld omdat mensen hem te jong vonden, maar heeft wel een tijdje intensieve begeleiding gehad en voordat hij Romy misbruikte en vermoordde heeft hij al vaker meisjes misbruikt. Dus dat ligt voor mij ook heel dicht op het randje van de doodstraf.

Ik denk dat je met het uitvoeren van de doodstraf bij zulke gasten, veel meer ellende voorkomt (bij nieuwe slachtoffers en hun nabestaande) en dat dat niet opweegt tegen het verdriet wat de nabestaanden van de dader zullen hebben. Die zullen echt heel veel verdriet hebben, maar ook zij zijn heel verdrietig als hun zoon, partner of wat dan ook weer toeslaat en een kind misbruikt en vermoord. Zij worden na zo'n daad ook nog eens bedreigd. Neemt niet weg dat ze er absoluut verdriet van zullen hebben, maar dat hebben ze ook als zo'n persoon weer toeslaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:23

Die gedachte dat je dan niet meer recht heb op leven kan ik ergens begrijpen (even losgekoppelt van wat ik zou kiezen).

Maar ik begrijp dan nog steeds niet hoe het de moorden had kunnen voorkomen, immers gebeurd die doodstraf dan toch pas na die moord en het sowieso al niet meer de bedoeling was dat ze dan nog vrijkomen :o?

Of komen veel van die moordenaars daadwerkelijk ook weer vrij?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:27

Ben ik een van de weinigen die 47% recidive binnen twee jaar best hoog vind? Dat is haast 1 op de 2. Zou er een klas zijn waar 47% zakt, is het hoog en nu valt het best mee?

Mungbean

Re: Doodstraf terug invoeren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:28

Ik vind dat super veel :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:29

Lithya schreef:
Ben ik een van de weinigen die 47% recidive binnen twee jaar best hoog vind? Dat is haast 1 op de 2. Zou er een klas zijn waar 47% zakt, is het hoog en nu valt het best mee?

Dat is heel erg veel. Dat zijn trouwens wel alle strafbare feiten op een hoop, dus niet enkel zware criminaliteit.

De recidive bij moord is heel minimaal, bijna nul, volgens een aantal rechtsgeleerden. Dat geeft alweer een ander beeld.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:51

_San87_ schreef:
[De recidive bij moord is heel minimaal, bijna nul, volgens een aantal rechtsgeleerden. Dat geeft alweer een ander beeld.

Klopt. Ernstig en zeer ernstig zag ik een recidive van 30% en 2,6%. Wel staat bij exJJI pupillen een recidive van 56%. Al zijn het alle cijfers op een hoop, het is een behoorlijk percentage.

Zal recidive bij moord ook lager zijn, omdat personen dan voor langere tijd vast zitten, geacht worden dat ze nadenken? Veelal verknipten een door tbs uitgefilterd worden?

Moet de doodstraf weer worden ingevoerd. Er zullen altijd mensen voor zijn en altijd mensen tegen zijn. Mensen zullen het als een ultiem wraakmiddel zien, anderen als gemakkelijk voor de dader. Is het humaan? Is levenslang opsluiten humaan? Er stond ergens dat de familie soms maar een keer in de drie weken op visite komt. Vergeet niet dat families van daders soms ook verguisd worden, zonder dat ze maar iets met de daad te maken hebben. Moet de doodstraf dan uitgevoerd worden zoals bijvoorbeeld in Amerika? Van mij hoef je niet een dader nog even onnodig te laten lijden. Dat kan ook op dezelfde nette wijze waarop iemand geeuthaniseerd wordt. Voor wie wel en niet de doodstraf? Iemand die meerdere levens in een keer heeft genomen, zoals bijvoorbeeld de tramschutter of een Taghi, of iemand die in koele bloedde iemand op klaarlichte dag doodschiet en al een andere moord op zijn geweten heeft. Een voorbeeld buiten Nederland, Breivik. Dat zijn toch personen waar het spijtig is dat ze ruimte bezet houden voor een ander, want terugkeren in de maatschappij zouden ze nooit mogen. Ben ik dan hard? Volgens sommigen hier wel, maar het idee dat een Taghi druk bezig was zijn ontsnapping voor te bereiden en wanneer dat gelukt zou zijn hij weer buiten rond zou lopen…

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:54

Die taghi is een mooi voorbeeld van wat wij in NL maar niet willen begrijpen..nergens mag je in de rechterlijke macht, of waar dan ook een zaak behandelen met familiebetrekkingen.
En dan bij zo'n man is zijn advocaat zijn neef..hoe ver moet je wel niet afstaan van de realiteit als je ooit serieus gedacht hebt dat die man zich wel aan zijn advocaten beroepscode zou houden.

Je benadert ze vanuit je eigen denkbeelden, terwijl het overduidelijk is dat de andere partij die denkbeelden absoluut niet nastreeft. Dat is gewoon domheid.
En ergens ook arrogantie vind ik.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:38

Sunnda schreef:
Die taghi is een mooi voorbeeld van wat wij in NL maar niet willen begrijpen..nergens mag je in de rechterlijke macht, of waar dan ook een zaak behandelen met familiebetrekkingen.
En dan bij zo'n man is zijn advocaat zijn neef..hoe ver moet je wel niet afstaan van de realiteit als je ooit serieus gedacht hebt dat die man zich wel aan zijn advocaten beroepscode zou houden.

Je benadert ze vanuit je eigen denkbeelden, terwijl het overduidelijk is dat de andere partij die denkbeelden absoluut niet nastreeft. Dat is gewoon domheid.
En ergens ook arrogantie vind ik.

Wel deel vind je arrogant, want dat is verre van wat ik wil overkomen.