Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:34

Mensen verdienen hun geld ook met steenkolen, met gas etc. Daar willen ze ook zo rap mogelijk vanaf. Dat mensen hun geld ermee verdienen mag geen excuus zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:35

Popstra schreef:
elnienjo schreef:
Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Dat is dus precies wat ik ook niet snap. Die alles en iedereen maar af lopen te zeiken. Want zo is het. Wil je iets goed doen voor de sport meld dan eens positieve verhalen. En dan bedoel ik niet winnen dit, winnen dat.

Omdat je ook andere dingen met paarden kan doen naast sporten..
Als je een groepje paarden achter je boerderijtje hebt staan, voor de hobby, en je sport er niet mee, zou je dan niet op een paardenforum mogen komen? Of mogen alleen paarden sporters er wat over zeggen?
Je zou denken dat je meer kunt met een paard behalve sport.
Maar, ik heb ook wel begrepen dat de mensen die hoog in de sport rijden, van mening zijn dat alleen zij weten wat juist is :+ Want ze hebben er een lintje voor gekregen :j

Maar, waar zie jij dan de mensen op dit paardenforum, die de sport de nek om willen draaien? Want zo lees ik deze discussie niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:36

Maar Popstra zo gaan dingen in de loop van de tijd.
Industrieën zijn weg uit Nederland, mijnen gesloten etc. Er zijn tal van beroepen verdwenen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:38

Dat hele verhaal rondom Gal is vreemd en ik hoop dat hij nooit meer terugkomt of dusdanig aan zichzelf gaat werken dat we beter rijden gaan zien.

De OS was gewoon een afgang en dat was bij wat was het? EK/WK ook al echt te sneu om aan te zien.

Maar als paarden alleen zomers een aantal maanden op die groene voetbalvelden mogen, is dat nog steeds geen structurele verbetering.
Je hoort ook de vele problemen bij paarden van de overgang naar buiten. Ook weer genoeg voor te koop natuurlijk.
En andersom de paarden die 's winters amper tot niet buiten komen en opeens lastige paarden zijn en dan de meeste geweldige smoes; problemen hebben vanwege de kou............in Nederland he?! Waar het amper ooit echt koud wordt.

Als kinderen op een leuke manege beginnen hebben ze hartstikke veel lol en plezier. Waar ik werkte hadden we zulke leuke kinderlessen en allemaal lachende bekkies. De ellende begint wanneer ze fanatiek worden of waar ouders al in de paarden zitten en verwachtingen hebben.

Zag het vd week op fb nog, Vreselijke foto's van iemand met nare handjes, paard in de krul en daar meerdere commentaren op. De aangesproken mensen doen er niks mee en de 100% gegronde commentaren worden belachelijk gemaakt. Zo weinig kennis is er ook nog bij de groep; ik doe het al 10/20/30jr zo...........Hakken in het zand en lekker zo laten.

Of; mn paarden staan altijd bij het hek..........Ja hier ook, maar het hek gaat naar onze tuin, dus niks voor de paarden. Ze zijn gewoon nieuwsgierig, weten dat wij komen voeren op bepaalde tijden en ze anders ook wel aandacht krijgen.
Maar de 1 zegt zoiets, de volgende steunt en dan wordt het een algemeen iets om je daarmee te verdedigen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:41

Cer schreef:
Als je een groepje paarden achter je boerderijtje hebt staan, voor de hobby, en je sport er niet mee, zou je dan niet op een paardenforum mogen komen? Of mogen alleen paarden sporters er wat over zeggen?
Maar, ik heb ook wel begrepen dat de mensen die hoog in de sport rijden, van mening zijn dat alleen zij weten wat juist is :+ Want ze hebben er een lintje voor gekregen :j

Maar, waar zie jij dan de mensen op dit paardenforum, die de sport de nek om willen draaien? Want zo lees ik deze discussie niet.

Nou als het sporten stopt heb jij ook geen moeite mee.
En wat het groepje betreft wat een beetje hobbyt zoals het gros hier, laten die nu het vaakst het meeste commentaar leveren op de mensen die in de sport mee draaien!!

Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:44

Popstra schreef:
Nou als het sporten stopt heb jij ook geen moeite mee.
En wat het groepje betreft wat een beetje hobbyt zoals het gros hier, laten die nu het vaakst het meeste commentaar leveren op de mensen die in de sport mee draaien!!

nee, de hobbiest financiert hun sport. Als de hobbiest niet meer geinteresseert is, ligt de handel ook op zn reet natuurlijk :+
Ik zou er inderdaad geen moeite mee hebben als de sport stopt, maar ik heb er ook geen moeite mee als het doorgaat. Dus ik zie je punt niet helemaal hoor...

En ik heb commentaar op 'top'sporters ja.. en vaak terecht, al zeg ik het zelf :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:45

Over hoge eigendunk gesproken...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:46

Popstra schreef:

Ik wel, heb dan ook flink wat discussie gehad met een het A-kader endurance.

Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:47

Popstra schreef:
Over hoge eigendunk gesproken...

Ik wist dat die ging komen.. :D
mijn commentaar is mijn mening.. daar sta ik achter...
ik denk dat geen enkele topsporter mijn mening cq commentaar ooit gehoord heeft cq zich er ook maar iets van aantrekt :')

jij zit mij wel lekker in een bepaald hoekje te duwen trouwens.. het gaat over het grote plaatje, niet over individuen...
Laatst bijgewerkt door Cer op 02-05-22 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:49

Cer schreef:

Nou dat.

Ik wil echt blijven rijden, serieus trainen en boscrossen. Maar heb het voor de paarden er wel voor over om op te geven, als de weerstand vanuit de sport zo groot blijft om dingen te verbeteren.

Ik wil gewoon om me heen kijken en niet meer vol afschuw staan omdat mensen lopen te rukken en te plukken.
Niet langs lege weides of paddocks rijden, paarden sneu alleen zien staan op een postzegeltje.

Als ik ooit weer een paard koop, niet schrikken van de vele schade's die het zijn aangedaan door de zogenaamde bekende trainers die lintjes winnen, maar paarden waar het ze niet mee lukt, bijna de nek omdraaien omdat hun naam goed moet blijven.
En dan heb ik het niet over 1 kapot paard!!!

Dat je geen fotos ziet van 15 jarige paarden die al bijna "op" zijn en er slechter uit zien dan mijn 20+ paarden. En ja, elk paard is anders, maar het heeft wel degelijk te maken met vroeg op rijden.

Sowieso hoe men over paarden praat kan ik vaak geen begrip meer voor opbrengen. Geef gewoon toe dat je de dieren gebruikt voor je eigen doelen en de prijzen belangrijk vindt. Dat men een soort aanzien wil met lintjes en bekers, want het maakt voor die beesten echt niks uit.

En ja, ik heb ook gesprongen en mijn ene pony voelde wel anders als ze een balkje eraf tikte. Maar ben nooit iemand geweest die dan in de inrijbak nog even 10x de pony eroverheen sloeg, balk hoger legte etc.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:52

Cer schreef:
nee, de hobbiest financiert hun sport. Als de hobbiest niet meer geinteresseert is, ligt de handel ook op zn reet natuurlijk :+
Ik zou er inderdaad geen moeite mee hebben als de sport stopt, maar ik heb er ook geen moeite mee als het doorgaat. Dus ik zie je punt niet helemaal hoor...

En ik heb commentaar op 'top'sporters ja.. en vaak terecht, al zeg ik het zelf :Y)

Tja, dat snappen mensen niet. Ik ging altijd naar Jumping Amsterdam. Zonder bezoek, draait zo een evenement echt niet. Dag sponsoren......

fransje23 schreef:
Popstra schreef:

Ik wel, heb dan ook flink wat discussie gehad met een het A-kader endurance.

Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.

Ik ook. Hoor niet anders dan neerbuigende commentaren vanuit de sport naar de recreatie ruiters.

En het mooie is dat heel veel mensen die anders willen juist wel uit de sport komen of er bijv vanwege werk dichtbij hebben gestaan.
De "domme" niet onderbouwende reacties lees ik ook, maar zo een groep heb je overal.

Ik heb heel veel redenen, gegronde redenen om tegen de sport te zijn zoals deze nu is en dat heeft de sport echt aan zichzelf te danken. En zolang de sport alles goedpraat en verdedigt, verandert mijn mening niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:53

De sport draait op de hobbyruiters. Zonder de hobbyruiters was de sport er niet hoor. Dat zijn nou net de mensen die flink geld in het laadje brengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 13:59

Spenk schreef:
De sport draait op de hobbyruiters. Zonder de hobbyruiters was de sport er niet hoor. Dat zijn nou net de mensen die flink geld in het laadje brengen.

En al die maneges met de kinderen die een nieuwe Anky willen worden.

Al die recreatie ruiters die bergen setjes kopen en failliet gaan op de ej........

Al die kaarten voor evenementen.

Al die paarden die verkocht moeten worden die net niet de sport hebben gehaald........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:00

Exact dat superpony.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:04

Popstra schreef:
Asciugamano schreef:

En hoe erg is dat precies?

Dat mensen letterlijk hun brood er mee verdienen. Ook het voerboertje in de polder bijv

:D Dat lijkt op het antwoord van slavenhouders, toen dat afgeschaft werd. ;)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 14:11

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:

Dat mensen letterlijk hun brood er mee verdienen. Ook het voerboertje in de polder bijv

:D Dat lijkt op het antwoord van slavenhouders, toen dat afgeschaft werd. ;)

Nee, die 2 opmerkingen lijken echt helemaal niet op elkaar :roll:
Tenzij je het er echt aan de haren bij wil slepen om iemand tegen de haren in te strijken.

Het lijkt me ook geen réden om iets wel of niet te doen. Maar is wel iets wat op zijn minst bij afwegingen telt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:05

Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.

Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.

Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.

Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:23

Elisa2 schreef:
Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.

Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.

Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.

Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..

Nee, als we willen blijven rijden zullen we ipv veel te banketstaaf daadwerkelijk veranderingen moeten aanbrengen in de sport. Gezien de recreatieve wedstrijdruiters veelal op kijken (en begeleidt worden in hun weg naar de top) door de top. Is dat een top-down proces. Zodra zíj het goede voorbeeld geven volgt de rest gemakkelijker. In een ideale wereld is dat niet nodig en neemt ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, topruiter of niet. Maar het is geen ideale wereld dus we moeten het doen met realiteit. En de realiteit is dat de topsport nu eenmaal de grootste invloed heeft op de sport zelf én op het beeld van de sport.

Zonder hobbyruiter is er geen sport meer want dan is er geen geld en bestaansreden meer voor de topsport. :) Wie gaat nog sponseren als er geen hobbyruiters zijn die producten en tickets naar evenementen kopen? Hoe gaan de bonden de cadeau'tjes voor de topsporters betalen zonder de talrijke licenties van hobby ruiters? Welke maneges gaan nog overeind blijven om wedstrijden te organiseren voor de subtop? In belgië worden iig veel nationale en internationale wedstrijden georganiseerd door stallen die hoofdzakelijk bestaan dankzij die hobby ruiters. Als ze moesten leven van de topsportruiters waren ze al lang failliet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 16:54

Zonder hobbyruiters is er geen financiële basis voor de sport.
Argumenten zijn al genoemd

Daarbij uit welke poel komt toekomstig talent dan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:00

Elisa2 schreef:

In dit geval heeft Lubach gewoon openbare beelden gebruikt, volgens mij...
Dingen die iedereen heeft kunnen zien.. sterker nog, juist mensen die geen verstand hebben van paardrijden..
De discussie over paarden in de sport is verschoven naar 'de gewone man'.. ik denk dat dat een beetje een probleem kan worden..
Ik denk niet dat dat nog veel te maken heeft met hobbyruiters die lelijk doen over prof ruiters..? Maar je kunt ze moeilijk ongelijk geven in een aantal gevallen, denk ik?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 17:49

elnienjo schreef:
Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

We hebben op bokt een gezamenlijke liefde voor paarden maar dat wil nog niet zeggen dat we allemaal op 1 lijn hoeven te zitten wat betreft hoe we onszelf graag om zien gaan met paarden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 02:02

DuoPenotti schreef:
@fransje
Wegkwijnen zullen ze niet, maar een lolletje zoals hard over een zandpad knallen lopen ze dan wel mis.
Dat zou ik voor die paarden ook zonde vinden.

Maar idd, die paarden gaan dan niet meer gefokt worden, maar meer paarden zoals die ik nu heb, die hebben daar idd minder behoefte aan.

Nu kan je ook creatief worden en met een opgevoerde scooter ernaast op een zandpad :') al ben je in sommige gevallen absoluut levensmoe als je dat probeert :')

Maar met Vi fietste ik regelmatig, met een racefiets :D vond ze echt super super leuk.

In my defense: I was left unsupervised :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:03

Ayasha schreef:
Elisa2 schreef:

Nee, als we willen blijven rijden zullen we ipv veel te banketstaaf daadwerkelijk veranderingen moeten aanbrengen in de sport. Gezien de recreatieve wedstrijdruiters veelal op kijken (en begeleidt worden in hun weg naar de top) door de top. Is dat een top-down proces. Zodra zíj het goede voorbeeld geven volgt de rest gemakkelijker. In een ideale wereld is dat niet nodig en neemt ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, topruiter of niet. Maar het is geen ideale wereld dus we moeten het doen met realiteit. En de realiteit is dat de topsport nu eenmaal de grootste invloed heeft op de sport zelf én op het beeld van de sport.

Zonder hobbyruiter is er geen sport meer want dan is er geen geld en bestaansreden meer voor de topsport. :) Wie gaat nog sponseren als er geen hobbyruiters zijn die producten en tickets naar evenementen kopen? Hoe gaan de bonden de cadeau'tjes voor de topsporters betalen zonder de talrijke licenties van hobby ruiters? Welke maneges gaan nog overeind blijven om wedstrijden te organiseren voor de subtop? In belgië worden iig veel nationale en internationale wedstrijden georganiseerd door stallen die hoofdzakelijk bestaan dankzij die hobby ruiters. Als ze moesten leven van de topsportruiters waren ze al lang failliet.

Hengstenhouders zullen hun hengsten in de sport blijven uitbrengen, sportruiters hun handelspaarden, het enige wat ze ervoor nodig hebben zijn wedstrijden. Maar niet de hobbyruiter, daar deze handelspaarden meestal naar het buitenland verkocht worden. Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik mis nog steeds de concrete punten, WAT moet er veranderen in de sport? concreet maken geeft veel meer duidelijkheid.

Ja Lubach heeft beelden gebruikt van ruiters waarbij het mis ging, degene waarbij het goed gaat hoor je nooit iemand over. Dat stoort mij, neemt niet weg dat die beelden gewoon niet gemaakt zouden moeten kunnen worden. (waar het slecht gaat)

Toekomstig talent komt nu vaak uit: rijke ouders, of mensen die ervoor werken in de sport, en sommige idd via de basissport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:06

Volgensmij heb jij niet door hoe belangrijk de hobbyruiter is. Zonder de hobbyruiter is er waarschijnlijk geen bond, geen verenigingen, geen wedstrijden. Dat is dan allemaal al failliet. En ook veel minder handel. Ook in het buitenland wanneer daar ook geen hobbyruiters meer zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 09:09

Ik denk dat de hobbyruiter een onderdeel van de schakel is nu, maar dat de sport ook zonder kan.