Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:elnienjo schreef:Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Dat is dus precies wat ik ook niet snap. Die alles en iedereen maar af lopen te zeiken. Want zo is het. Wil je iets goed doen voor de sport meld dan eens positieve verhalen. En dan bedoel ik niet winnen dit, winnen dat.
Cer schreef:Omdat je ook andere dingen met paarden kan doen naast sporten..
Als je een groepje paarden achter je boerderijtje hebt staan, voor de hobby, en je sport er niet mee, zou je dan niet op een paardenforum mogen komen? Of mogen alleen paarden sporters er wat over zeggen?
Je zou denken dat je meer kunt met een paard behalve sport.
Maar, ik heb ook wel begrepen dat de mensen die hoog in de sport rijden, van mening zijn dat alleen zij weten wat juist isWant ze hebben er een lintje voor gekregen
![]()
Maar, waar zie jij dan de mensen op dit paardenforum, die de sport de nek om willen draaien? Want zo lees ik deze discussie niet.
Popstra schreef:Nou als het sporten stopt heb jij ook geen moeite mee.
En wat het groepje betreft wat een beetje hobbyt zoals het gros hier, laten die nu het vaakst het meeste commentaar leveren op de mensen die in de sport mee draaien!!
Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Popstra schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Popstra schreef:Over hoge eigendunk gesproken...
Cer schreef:Omdat je ook andere dingen met paarden kan doen naast sporten..
Als je een groepje paarden achter je boerderijtje hebt staan, voor de hobby, en je sport er niet mee, zou je dan niet op een paardenforum mogen komen? Of mogen alleen paarden sporters er wat over zeggen?
Je zou denken dat je meer kunt met een paard behalve sport.
Maar, ik heb ook wel begrepen dat de mensen die hoog in de sport rijden, van mening zijn dat alleen zij weten wat juist isWant ze hebben er een lintje voor gekregen
![]()
Maar, waar zie jij dan de mensen op dit paardenforum, die de sport de nek om willen draaien? Want zo lees ik deze discussie niet.
Cer schreef:nee, de hobbiest financiert hun sport. Als de hobbiest niet meer geinteresseert is, ligt de handel ook op zn reet natuurlijk
Ik zou er inderdaad geen moeite mee hebben als de sport stopt, maar ik heb er ook geen moeite mee als het doorgaat. Dus ik zie je punt niet helemaal hoor...
En ik heb commentaar op 'top'sporters ja.. en vaak terecht, al zeg ik het zelf
fransje23 schreef:Popstra schreef:Ik zie juist nergens topsporters het hobbyen bekritiseren.
Ik wel, heb dan ook flink wat discussie gehad met een het A-kader endurance.
Het argument dat mensen niet weten waar ze over praten omdat ze niet op een bepaald niveau hebben gereden of nooit met zulke hete paarden hebben gewerkt is een manier om mensen buiten spel te zetten.
Spenk schreef:De sport draait op de hobbyruiters. Zonder de hobbyruiters was de sport er niet hoor. Dat zijn nou net de mensen die flink geld in het laadje brengen.
Asciugamano schreef:Popstra schreef:
Dat mensen letterlijk hun brood er mee verdienen. Ook het voerboertje in de polder bijvDat lijkt op het antwoord van slavenhouders, toen dat afgeschaft werd.
Elisa2 schreef:Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.
Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.
Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.
Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..
Elisa2 schreef:Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.
elnienjo schreef:Maar waarom willen mensen die notabene op een paardenforum zitten paardensport of rijden in 't algemeen liefst de nek omdraaien? Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
DuoPenotti schreef:@fransje
Wegkwijnen zullen ze niet, maar een lolletje zoals hard over een zandpad knallen lopen ze dan wel mis.
Dat zou ik voor die paarden ook zonde vinden.
Maar idd, die paarden gaan dan niet meer gefokt worden, maar meer paarden zoals die ik nu heb, die hebben daar idd minder behoefte aan.
Ayasha schreef:Elisa2 schreef:Ik rijdt niet eens meer en toch verdedig ik de sport, ik zie teveel recreatieruiters afgeven op sportruiters terwijl ze eigenlijk helemaal niet weten hoe die trainen thuis of hun paarden houden. Maar wel zichzelf op de borst kloppen omdat zij het in hun eigen ogen zo goed doen. Wat misschien wel helemaal niet zo is..
Op een wedstrijd rijden is sowieso heel anders dan thuis in je bak..niet te vergelijken.
Als we willen dat paardrijden blijft bestaan dan zullen we toch echt eens op moeten houden met continu met het vingertje naar een ander te wijzen.
Ik zie zo weinig constructieve oplossingen voorbij komen hier...en de sport kan prima zonder de hobby ruiter trouwens.
Laten we vooral blijven kijken naar wat er beter kan, gewoon serieus. Betere huisvestiging, paardwaardig leven met voldoende vrijheid en vriendjes, goede training, geen misbruik maken van hulpmiddelen, medische zorg, afwisseling..vul maar aan..
Nee, als we willen blijven rijden zullen we ipv veel te banketstaaf daadwerkelijk veranderingen moeten aanbrengen in de sport. Gezien de recreatieve wedstrijdruiters veelal op kijken (en begeleidt worden in hun weg naar de top) door de top. Is dat een top-down proces. Zodra zíj het goede voorbeeld geven volgt de rest gemakkelijker. In een ideale wereld is dat niet nodig en neemt ieder z'n eigen verantwoordelijkheid, topruiter of niet. Maar het is geen ideale wereld dus we moeten het doen met realiteit. En de realiteit is dat de topsport nu eenmaal de grootste invloed heeft op de sport zelf én op het beeld van de sport.
Zonder hobbyruiter is er geen sport meer want dan is er geen geld en bestaansreden meer voor de topsport.Wie gaat nog sponseren als er geen hobbyruiters zijn die producten en tickets naar evenementen kopen? Hoe gaan de bonden de cadeau'tjes voor de topsporters betalen zonder de talrijke licenties van hobby ruiters? Welke maneges gaan nog overeind blijven om wedstrijden te organiseren voor de subtop? In belgië worden iig veel nationale en internationale wedstrijden georganiseerd door stallen die hoofdzakelijk bestaan dankzij die hobby ruiters. Als ze moesten leven van de topsportruiters waren ze al lang failliet.