Feminisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:48

In zekere zin probeer ik dat wel mits doeltreffend en passend.
Bij een sollicitatie procedure focus is wel op het uitkiezen van vrouw en niet-autochtoon mits aanwezig.
Bij mijn laatste top 3 was echter de niet-autochtoon erg lamzakkig in zijn gedrag en slecht voorbereid (jammer voor hem) en de vrouw was zo goed dat ze overal banen toegeworpen kreeg (jammer voor ons).
Ik heb er toen 1 genomen met een „afwijkende“ omweg CV die daarom problemen had met solliciteren, deze bleek echt een topkeus gelukkig.

Avalanche

Re: Feminisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:52

Goed gedaan dan, toch? :D dan heb je de beste kandidaat gekozen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:05

Volgens mij hebben een aantal mensen het toch echt over 'aardiger doen tegen vrouwen. ' Dat is imo iets anders dan de juiste persoon op de juiste plaats aannemen.

Ik neem heel vaak vrouwen aan, en stimuleer ze ook altijd om te groeien. Dat ik op professioneel vlak mij goed opstel en vrouwen kansen bied.

Is wat anders dan kansen creëeren/aardig doen tegen vrouwen omdat 'we dat als vrouw voor elkaar moeten doen' .

Maargoed, ik zal het laten. Wil niet de hele discussie naar mij toe trekken oid :o

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:08

Kan zijn dat ik dat verkeerd opgevat heb, maar voor mij is dat hetzelfde. Vrouwen die elkaar steunen professioneel :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 18:14

Als je als vrouw op leidinggevende positie zit kun je wel degelijk iets doen en ik vind dat heel erg goed en ik heb dat ook gedaan. En ja, we gaan voor de beste, en ja→ zo heb ik ooit gezegd tegen een directeur als voorzitter van de centrale cliëntenraad→ je zorgt maar dat de beste een vrouw is voor de raad van commissarissen want deze plek moeten wij goedkeuren en kunnen wij tegenhouden (dat was/ is wettelijk zo geregeld) en de cliëntenraad keurt de kandidaat alleen maar goed als het een vrouw is. Je maakt mij namelijk niet wijs, dat als er 7 plekken zijn en je nooit in staat bent geweest om een goede vrouw te vinden.
Vergis je niet, mannen gunnen elkaar namelijk echt wel leuke baantjes en dat noemen ze net werken.
De vrouw is gevonden en ze was een topper! Dus ik vind dat vrouwen ook veel meer aan elkaar mogen denken.

Ik stem zelf trouwens altijd op een vrouw, net als mijn moeder en mijn oma. Altijd. Dat is de enige manier om het vrouwen quotum te bereiken.

naranja1 natuurlijk heb je gelijk en we zullen zeker ook dat hele gedoe rondom grensoverschrijdend gedrag moeten blijven aankaarten om daarin een verandering te bewerkstelligen. Nooit is het de schuld van een meisje / vrouw als ze hiermee in aanraking is gekomen of zelfs erger. Echt nooit. Dat zal zeker heel erg duidelijk moeten blijven gecommuniceerd worden.

Toch heb ik ook mijn dochter op cursus gedaan in het vrouwenhuis indertijd, zodat ze leerde om alert te zijn en weerbaarder en ze van te voren al wist dat grensoverschrijdend gedrag voorkomt en dat dit dus niet haar schuld fout etc is. Het heeft haar zeker geholpen.

Ik weet ooit dat een man het misplaatste grapje maakte tegen mijn dochter dat hij achter de moeder aanzat maar de dochter nog aantrekkelijker vond. Waarop mijn pubermeisje gelijk zei→ "dat zou ik maar uit je hoofd halen, want je bent nergens meer veilig op deze aarde, want mijn moeder vermoord je als je me ook maar met een vinger zou aanraken→ mocht je dat überhaupt al lukken". De man verschoot er van maar verontschuldigde zich gelijk bij haar met de woorden dat het een heel misplaatst grapje was, en dat ze gelijk had dat hij zijn leven niet meer zeker zou zijn als hij ook maar een van haar moeder kinderen met een vinger zou aanraken.
Ik was gewoon jaloers op de assertiviteit van die druif van mij en apetrots. De man had overigens gelijk mij het verhaal verteld met 1000 en 1 excuses omdat het te misplaatst was.

Ruitje vrouwen en mannen mogen lief doen, maar hoeven dat niet. Ik begrijp wat je bedoelt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 20:22

Mindim schreef:
Je kan ook wel blijven hameren dat het financiele aspect niet er toe moet doen. Maar dat doet het in deze maatschappij nu eenmaal wel. Velen handelen in wat nu mogelijk is, de utopie (hoe mooi ook) die jij beschrijft, daar leven we niet in en dat zal nog wel even duren ook voordat man en vrouw overal gelijkwaardig behandeld worden. In het hier en nu, is alles reteduur, zijn huizen niet te betalen en dus werkt degene met de meeste verdiensten en is dat het hoofdloon, het andere is extra. En wie die dat hoofdloon binnenhaalt laat ik in het midden.

Sorry voor de late reactie hierop, ik moest werken :')
Maar op die manier maak je het verschil toch alleen maar groter? Waarom niet beide 4 dagen in zo'n geval? Want je regelt het dan leuk voor de korte termijn, en als je niet veel verdient is het misschien echt niet anders, maar op de lange termijn wordt het gat steeds groter. Dan moet je je, denk ik, afvragen wat belangrijker is: luxe op de korte termijn of investeren in de lange termijn. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een situatie waarin partner 1 een minimumloon verdient en partner 2 2.500-3.000 bruto, dan heb je niet veel te kiezen. Maar als je beide op of boven modaal zit dan moet je toch wel rond kunnen komen? Gesteld dat je het ook wilt he, maar ik zou niet gelukkig worden als mijn baan werd weggezet als 'voor de extraatjes'.

Edit: ik woon in de Randstad en tot een paar jaar geleden kon je hier prima een rijtjeshuis kopen <250.000 euro. Dus dan zijn je vaste lasten in principe niet gigantisch hoog.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 20:39

2 van de 3 vrouwen tussen de 12 en 25 jaar werd vorig jaar lastig gevallen op straat bracht vandaag het centraal bureau voor statistiek uit.
Ik vind dat hierbij je best andere vrouwen mag helpen. En dat het dan geen betuttelen is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:05

naranja1 schreef:
2 van de 3 vrouwen tussen de 12 en 25 jaar werd vorig jaar lastig gevallen op straat bracht vandaag het centraal bureau voor statistiek uit.
Ik vind dat hierbij je best andere vrouwen mag helpen. En dat het dan geen betuttelen is.

Het komt zometeen op het journaal werd aangekondigd. Dat is wel heel hoog. Ik grloof niet dat er één iemand is in dit topic die niet helpt (v/m). Daar ging het niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:12

Tiggs schreef:
Mindim schreef:
Je kan ook wel blijven hameren dat het financiele aspect niet er toe moet doen. Maar dat doet het in deze maatschappij nu eenmaal wel. Velen handelen in wat nu mogelijk is, de utopie (hoe mooi ook) die jij beschrijft, daar leven we niet in en dat zal nog wel even duren ook voordat man en vrouw overal gelijkwaardig behandeld worden. In het hier en nu, is alles reteduur, zijn huizen niet te betalen en dus werkt degene met de meeste verdiensten en is dat het hoofdloon, het andere is extra. En wie die dat hoofdloon binnenhaalt laat ik in het midden.

Sorry voor de late reactie hierop, ik moest werken :')
Maar op die manier maak je het verschil toch alleen maar groter? Waarom niet beide 4 dagen in zo'n geval? Want je regelt het dan leuk voor de korte termijn, en als je niet veel verdient is het misschien echt niet anders, maar op de lange termijn wordt het gat steeds groter. Dan moet je je, denk ik, afvragen wat belangrijker is: luxe op de korte termijn of investeren in de lange termijn. Voor de duidelijkheid, ik heb het niet over een situatie waarin partner 1 een minimumloon verdient en partner 2 2.500-3.000 bruto, dan heb je niet veel te kiezen. Maar als je beide op of boven modaal zit dan moet je toch wel rond kunnen komen? Gesteld dat je het ook wilt he, maar ik zou niet gelukkig worden als mijn baan werd weggezet als 'voor de extraatjes'.

Edit: ik woon in de Randstad en tot een paar jaar geleden kon je hier prima een rijtjeshuis kopen <250.000 euro. Dus dan zijn je vaste lasten in principe niet gigantisch hoog.

Oh, ik had het niet over mijn eigen situatie hoor, meer in het algemeen. Misschien dat de 4 daagse banen in de randstad gemakkelijker te verkrijgen zijn, hier in het noorden is de werkgelegenheid sowieso wat minder. Verder moet je als man en vrouw dan wel redelijk hetzelfde verdienen, anders is het toch weer een aderlating en met de prijzen van tegenwoordig kunnen veel mensen zich dat gewoon niet veroorloven.
Wij zelf zitten in een andere situatie, man is veel van huis, minimaal 4 weken, voorheen 2 tot 5 maanden. Ik werkte 40 uur tot mijn zoon werd geboren, hij heeft ass en erg veel structuur nodig, dus ik heb besloten full time thuis te blijven om die structuur te bieden en met een ouder dusdanig veel weg, wilde ik niet dat de ander dan ook de hele tijd de deur uit zou zijn. Ik kan nu wel weer aan het werk hoor, maar ik hoef niet zo nodig, ik vrijwillig her en der, ik vermaak me prima en hij verdiend dusdanig, dat mijn werk nooit meer dan een zakcentje zou zijn. Alles is netjes geregeld verder.

Ik denk dat je dan als partners gewoon samen een gesprek moet hebben, over hoe je het beiden graag zou willen zien en daar eerlijk over bent en dan maakt het niet uit wat een ander denkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:13

naranja1 schreef:

Op wat voor manier helpen? Als ik zie dat een vrouw nagefloten wordt door bouwvakkers er iets van zeggen bijvoorbeeld?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:15

Mindim schreef:
naranja1 schreef:

Op wat voor manier helpen? Als ik zie dat een vrouw nagefloten wordt door bouwvakkers er iets van zeggen bijvoorbeeld?

Nee, wel als het dreigend is iets dat nafluiten niet is. Althans voor mij ligt daar de grens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:19

pien_2010 schreef:
Nee, wel als het dreigend is iets dat nafluiten niet is. Althans voor mij ligt daar de grens.

Ik denk dat ik het wel lastig zou vinden, om in een dreigende situatie te springen, ik zou dan de politie bellen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:28

naranja1 schreef:

Doel je hiermee op mijn post? Want dan moet je echt nog even een keer de tijd nemen om die te lezen :) .

Dit zijn nare cijfers, vind het goed dat er veel aandacht voor is nu.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:57

Mindim schreef:
pien_2010 schreef:

Ik denk dat ik het wel lastig zou vinden, om in een dreigende situatie te springen, ik zou dan de politie bellen.

Dat begrijp ik.
Tegenwoordig is het goed om voorzichtiger te zijn en goed te kijken want is toch allemaal agressiever geworden. Maar ik heb jaren in opvanghhuizen gewerkt toen ik jong was, en daar leer je omgaan met agressie en wanneer wel en niet erin springen en hoe cq politie bellen. Vaak is roepen vanaf afstand al heel goed, of keihard brand roepen (komt iedereen op af, hellup rent iedereen weg vanwege angst....tip van mijn vader aan ons kinderen bij lastig vallen).

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 22:49

pien_2010 schreef:
naranja1 schreef:

Het komt zometeen op het journaal werd aangekondigd. Dat is wel heel hoog. Ik grloof niet dat er één iemand is in dit topic die niet helpt (v/m). Daar ging het niet over.

Ik las op npo dat het 2 van de 3 waren. Oh haha dan heb ik het punt gemist. Moet soms even wat dingen filteren haha uit dit topic en soms gaat dat wat mis :o

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 22:56

Mindim schreef:
naranja1 schreef:

Verschillende manieren. Als een meisje achtervolgd wordt kun je bijvoorbeeld de aandacht afleiden van haar door er naar toe te gaan en wat te vragen wat niks met de situatie te maken heeft. Of je roept hulp in. En als je dat niet durft, wat ik heel goed snap kun je altijd na de situatie nog even naar haar toe lopen en vragen hoe het gaat en of je misschien een stukje mee kan lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 08:58

Mooie voorbeelden over wat je kunt doen. Ik ben wel van de generatie van zorg voor elkaar. Dat gaat verder als alleen vrouwen. Dat doe ik ook bij kinderen, ouderen, mensen die vallen , geld verliezen etc. En zelfs bij vandalisme schat ik de situatie in en zo mogelijk, ga ik een babbeltje maken met die gastjes. Tot nu toe heb ik daar geen problemen mee gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:42

Dat naar elkaar omkijken op straat is sowieso hard nodig.
Twee weken terug is er een oudere man (fotograaf) overleden midden op straat in Parijs. Hij was waarschijnlijk in elkaar gezakt of gevallen in een druk deel van de stad. Hij is daar op de stoep na meerdere uren doodgevroren!!!!!! Een dakloze heeft nadat hij daar geschat 9 uur gelegen heeft de ambulance gebeld ;(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 09:57

Wat vreselijk verdrietig en hoe schaamtevol dat dit zo kan gebeuren. We leven in een te gestresste ik wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:22

Dat vond ik wel een lastig verhaal... want wie kijkt er naar een dakloze?
En vooral in de steden waar er veel zijn...
Ik weet dat toen ik in Parijs was een paar keer, dat er ook daklozen op stoepen en straten lagen.. ik keek daar verder niet echt naar

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:27

Dat zijn trieste en onbegrijpelijke verhalen, neem aan dat iedereen hier het er mee eens is dat als er iemand omvalt op straat dat deze persoon gelijk geholpen moeten worden. Bizar dat er situaties zijn waarin niemand tot actie overgaat.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:32

Cer schreef:
Dat vond ik wel een lastig verhaal... want wie kijkt er naar een dakloze?
En vooral in de steden waar er veel zijn...
Ik weet dat toen ik in Parijs was een paar keer, dat er ook daklozen op stoepen en straten lagen.. ik keek daar verder niet echt naar

Het was een dakloze die een ambulance belde.

Maar je hebt zeker een punt. Ik ook niet maar het wordt voor mij wel een ander verhaal als het te koud zou zijn en ik zie een dakloze onderkoelt raken, dan zou ik de politie bellen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:36

Men dacht dat de man die in elkaar gezakt was, een dakloze was... zo begreep ik het. Dus zo bedoel ik 'wie kijkt er naar een 'dakloze''.
Ik weet niet wat de situatie was, zag iemand hem in elkaar zakken, waren er mensen bij etc.
Overigens, dakloze an sich is een heel andere problematiek..

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:43

Cer schreef:
Men dacht dat de man die in elkaar gezakt was, een dakloze was... zo begreep ik het. Dus zo bedoel ik 'wie kijkt er naar een 'dakloze''.
Ik weet niet wat de situatie was, zag iemand hem in elkaar zakken, waren er mensen bij etc.
Overigens, dakloze an sich is een heel andere problematiek..

Weet de situatie ook niet, stond wel druk deel
van Parijs

Heb er een keer een programma over gezien hoe dat in zijn werk gaat, dat niemand te hulp schiet, ook bij auto’s die te water raken en iedereen aan de kant blijft kijken bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:53

Het was blijkbaar een stadsdeel waar het ook snachts redelijk druk is.
Als een bejaarde man op straat ligt dan zou ik wel de politie bellen denk ik, daarbij zou dakloos of niet, niet uit mogen maken. Zo heb ik laatst ook het spitsverkeer een half-uur geblokkeerd omdat er een gewonde ree in de berm lag, de dader was doorgereden. Maar ik ben soms nogal impulsief, of dat altijd verstandig is laat ik maar in het midden _O-

Als maatschappij worden we helaas steeds minder geinteresseert in wat er om ons heen gebeurd.

Ik ben echt ape trots dat mijn introverte dochter laatst een oudere jongen uit de buurt boos aangesproken heeft toen ze zag dat hij zijn kleine zusje sloeg. Op school zijn ze daar ook goed mee bezig, ze hebben laatst geleerd dat kinderen die voor elkaar opkomen superhelden zijn.