Afschaffing 5 dagen bedenktijd abortus, eindelijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:13

anjali schreef:
Ik sta inderdaad supertraditioneel in deze zaken.Maar ik ben jong geweest in de Flower-Power-periode en toen vond men dat alles moest kunnen. Velen zijn daarop teruggekomen omdat het bepaald niet tot geluk leidde.Voorbeeld,de communes die men toen had.Dat mislukte omdat velen toch bleken monogamie nodig te hebben .En een traditioneler gezinsleven.

Dat klopt, veel mensen in die tijd kwamen na hun wilde jaren alsnog in een stabiele relatie terecht kwamen. Dat is iets wat nu nog steeds gebeurd, eerst van het leven genieten en dan als je "de ware" tegen komt heb je wel de behoefte om daar een vaste relatie mee op te bouwen en je te settelen.
Maar dat staat los van abortus, er zijn genoeg vrouwen die voor abortus kiezen terwijl ze in een stabiele relatie zijn.
Die willen helemaal geen kinderen of hun gezin is al compleet.
Van 1 vrouw weet ik dat ze een zwaar gehandicapt kindje thuis had die 24/7 zorg nodig had en waarbij een nieuw kindje veel te zwaar zou zijn geweest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:15

Veertig jaar geleden kleunden de mannenbroeders van de SGP een beetje mis.

Ze stelden dat abortus alleen na verkrachting zou mogen, 'want dan was het kind een indringer'.

(Je zou ze toch...)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:16

anjali schreef:
bigone schreef:
Anjali, je weet dat verkrachting binnen een relatie ook relatief vaak voor komt? Mogen die vrouwen geen abortus plegen omdat ze een partner hebben?

Dan zou ik maar snel die partner dumpen.

Je weet dat dit binnen bepaalde religieuze groepen soort van not done is :+

Echt, mijn ouders en grootouders zijn niet eens zo bekrompen. En die hebben toch ook de jaren 70 meegemaakt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:16

anjali schreef:
bigone schreef:
Anjali, je weet dat verkrachting binnen een relatie ook relatief vaak voor komt? Mogen die vrouwen geen abortus plegen omdat ze een partner hebben?

Meine güte... dit kan toch niet anders dan een troll account zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:17

anjali schreef:
bigone schreef:

Lekker makkelijk praten vanaf de zijlijn :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:19

MarlindeRooz schreef:
Mensen die parasiet letterlijk nemen hebben geen of weinig humor, daar kan je ook niks aan doen. Dat is een bekende term onder de mensen die absoluut geen kind willen. Omdat er iets ongewenst in jou zit (zoals een parasiet). Je zou het ook een worm kunnen noemen.

Is het nodig om persoonlijk te worden? Weet ik veel dat dat een bekende term is en daarnaast kan ik het dan nog steeds een nare term vinden . Dat mag gewoon.

@janneke, uit interesse, wat voor oplossingen zijn er? Moet ik dan denken aan een blijf van mijn lijfhuis oid?

Weet iemand dat trouwens: als een minderjarige zwanger word, heeft die dam zelf het recht daar een beslissing over te nemen? Met vaccinatie is dat vanaf 12 oid? Is dat hiermee ook?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:21

ruitje schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mensen die parasiet letterlijk nemen hebben geen of weinig humor, daar kan je ook niks aan doen. Dat is een bekende term onder de mensen die absoluut geen kind willen. Omdat er iets ongewenst in jou zit (zoals een parasiet). Je zou het ook een worm kunnen noemen.

Is het nodig om persoonlijk te worden? Weet ik veel dat dat een bekende term is en daarnaast kan ik het dan nog steeds een nare term vinden . Dat mag gewoon.

Ik had hier even over gelezen, persoonlijk ken ik die term niet. Ik woon in België en heb het hier nog nooit gehoord dus ik vatte het ook niet echt met humor op. Cultuurverschilletje.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:21

anjali schreef:
bigone schreef:

Sorry dat ik nu even reageer
Maar Anjali heb jij je ooit verdiept in een relatie waarbij er geregeld fysiek geweld wordt gebruikt

Volgens mij leef jij in een droomwereld
Ook mijn streng katholieke schoonzuster heeft tot 2x een gewelddadige relatie gehad, waarbij mijn nog strenger gelovige schoonmoeder riep dat dat de last was die zij moest dragen omdat haar man behoeftes had..

Toen ik daar in de familie kwam, en mijn relatie met de jongste zoon van 9 kinderen en ik nog eens 10 jaar jonger en veel vrijer opgevoed heb ik echt met verbazing gekeken dat een geloof dit in stand kan houden.

En dan bidden vergeef ons onze zonden zoals wij andere hun zonden vergeven, dat aan tafel waarbij er dus iemand nabij bijna dagelijks fysiek geweld had, haar twee zonen werkelijk geschift zijn door hun opvoeding...

Nee zo lekker is dat geloof van jou niet, ook niet alle kerkhoofden die misbruik maakten van mensen,,, je weet dat toch echt wel he
Laatst bijgewerkt door Echwel op 28-01-22 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:22

c_alsemgeest schreef:
Meine güte... dit kan toch niet anders dan een troll account zijn...

Zou toch haast wel moeten.

Vooral in de paardenwereld hebben veel mensen wel andere jonge meiden om zich heen qua vrienden/kennissen (want paarden trekken die nou eenmaal aan :') ). Hoe kan je zo blind zijn voor de rechten van de vrouw? Wat voor omgeving heb je dan?

anjali, nog één keer: er zijn vrouwen die (nog) geen kind willen, dat is oké en die mensen mogen ook gewoon lekker seks hebben. Kusjes van iemand die zelf zwanger is en heel pro-choice is. <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-22 12:23

anjali leeft in een compleet andere wereld, waar je geen sex kunt hebben voor je plezier, vrouwen niets te vertellen hebben, de kerk heerst etc.
Gelukkig is zij niet representatief voor hoe het leven er vandaag de dag uit ziet in NL.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:24

@Calypsolover: ik ben van midden belgie en ook hier wordt die term regelmatig gebruikt voor ongewenste ‘levensvormen’ in het lichaam, inclusief ongewenste embryo’s.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:26

anjali schreef:
bigone schreef:

Je weet dat verkrachting binnen het huwelijk pas in 1991 strafbaar is gesteld?
Dat voor die tijd vond men seks voor de vrouw een verplichting?
Deze regel komt nog van het officiële kerkelijk huwelijk waarbij de vrouw zeer minderwaardig was binnen een relatie.
Citaat:
Vóór 1991 gold dat partners binnen het huwelijk bepaalde echtelijke verplichtingen hadden. Eén daarvan was het hebben van seks. Ook indien een van de partners niet instemde met de voorgenomen geslachtsgemeenschap, was het geen verkrachting zoals dat nu strafbaar is gesteld. Het begrip verkrachting werd daarop na maatschappelijke en politieke druk opgerekt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:26

@Ruitje
Een vrouw die onder druk gezet wordt om abortus te plegen terwijl ze zelf het kind wel wil
kan idd de route 'blijft van mijn lijf' nemen. Of relatie therapie, minder ingrijpend.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:27

Ik vraag me dan af of de mensen met de mening 'anti-abortus' ook vinden dat als je van een paard valt en je been breekt, je dan geen operatie mag krijgen om dat te volgen. Je bent immers zelf op dat paard gaan zitten en je weet de risico's, je had wel een helm op maar je brak alsnog je been. Eigen risico, dus je krijgt geen operatie om de gevolgen ongedaan te maken?

Of iemand die stikt in een lolly en dan een ambulance nodig heeft... Je hebt die lolly toch zelf in je mond gestopt en een lolly is een 'luxe product', geen levensmiddel wat je nodig hebt... Je had het stokje vast om dit te voorkomen maar de lolly liet los van het stokje en toen...

Of geldt dat dan niet omdat je niet bepaalt over het 'leven' van een ander (embryo)?
Laatst bijgewerkt door Divers op 28-01-22 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:27

Poekkie schreef:
@Calypsolover: ik ben van midden belgie en ook hier wordt die term regelmatig gebruikt voor ongewenste ‘levensvormen’ in het lichaam, inclusief ongewenste embryo’s.

In mijn kringen heb ik het nog nooit gehoord. Heeft misschien ook met mijn leeftijd te maken. Maakt op zich ook niet uit, is een beetje een onnodige discussie. Ik vond het grof, maar ik ben zelf ook wel te vinden voor donkere humor, ik weet alleen niet of ik het in deze context echt gepast vond.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:30

Citaat:
Je weet dat verkrachting binnen het huwelijk pas in 1991 strafbaar is gesteld?
Dat voor die tijd vond men seks voor de vrouw een verplichting?
Deze regel komt nog van het officiële kerkelijk huwelijk waarbij de vrouw zeer minderwaardig was binnen een relatie.

De relatie is er niet.

Beiden zijn sexistisch, dat wel.

Verkrachting wordt in het sexisme gezien als diefstal van de ene man (die de vrouw ""bezit"") door de andere man (die de vrouw onwettig gebruikt).

Incest stond al jaren in de strafwet (maar er werd tot 1983 nauwelijks voor vervolgd) - verkrachting binnen het huwelijk, daar was een wetswijziging voor nodig...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:36

Mars schreef:
anjali leeft in een compleet andere wereld, waar je geen sex kunt hebben voor je plezier, vrouwen niets te vertellen hebben, de kerk heerst etc.
Gelukkig is zij niet representatief voor hoe het leven er vandaag de dag uit ziet in NL.

Ik denk dat anjali perfect de denkwijze van een streng gelovige representeert. Laten we niet vergeten dat - alhoewel de kerk gelukkig niet meer zo serieus genomen wordt in Be/Nl - andere strenge geloven (islam, jodendom, bvb) wel nog vrijwel identiek (en belachelijk imo) met deze materie omgaan.
Langs een kant ben ik blij voor haar bijdrage, het illustreert namelijk perfect hoe bekrompen en schadelijk de zienswijze van het geloof is voor een maatschappij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:41

Jeetje wat een bizarre reacties :=

Dus ik begrijp het goed dat als ik in mijn relatie zwanger was geraakt ik maar gewoon het kind had moeten laten komen? Want ja, getrouwd en al jaren samen. Anticonceptie omdat een kind echt niet paste in ons leven. Dan had ik maar geen seks mogen hebben met partner canwege de kleine kans? Terwijl er dan een kind geboren zou worden met grote kans op erfelijke aandoening waardoor ik dagelijks extreme pijn heb, niet kan werken en niet tegen drukte of geluid kan? Wat ik dus niet wil voor een kind maar in die tijd ook zelf niet aan zou kunnen. Plus armoede?
Man, ik ben blij dat er in Nederland sowieso de mogelijkheid tot abortus is en die 5 dagen er nu ook af gaan (hoewel ik net als ruitje wel nog wat bedenktijd zou willen zelf). Dat vind ik een veel betere situatie als wat ik om mij heen zie. In een omgeving met zwaar gelovigen waar abortus dus een no go is. Daar zijn toch echt wel hele rottige situaties.

En nu helemaal blij dat het nooit gebeurd is, want gescheiden :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:48

beert schreef:
c_alsemgeest schreef:
Ligt aan je achtergrond, religie e.d.
Het dwingen tot abortus wanneer een vrouw dat niet wil is net zo fout als het dwingen het kind te voldragen en valt wat mij betreft onder mishandeling.

Mijn man zou er hetzelfde over denken, maar hij heeft echt geen inmenging of ik een abortus uit zou laten voeren of niet.
Hij kan niet voor mij bepalen wat ik met mijn lijf doe.

Ik denk dat dat te makkelijk gedacht is. Ik heb het om me heen gezien. Iemand die twee prachtige dochters had en plots was er nog een derde onderweg. Man wilde het absoluut niet en vrouw wel. Wat doe je dan? Een slecht huwelijk is ook niet goed voor de twee andere kinderen. Maar er is geen consessie te doen daarin

Of vrouw krijgt haar zin en "dwingt" man tot een derde kind of man krijgt zijn zin en "dwingt" vrouw tot abortus. In beide gevallen heb je verliezers.

Overigens was het in bovenstaande situatie goed gekomen en is de baby geboren. Maar kan me voorstellen dat er ook huwelijken op stuk lopen en dat ten koste gaat ook van andere aanwezige kinderen.

Weet je....op zich "is" het derde kind er dan al, het is niet een hypothetisch iets ofzo :=

Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat dat leven al begonnen is en het niet aan ons is om daar een einde aan te maken. Dat het de bedoeling van een God of het levenslot of hoe je het noemen wilt, is dat dat leven er is. En het dus als moord gezien wordt om het af te breken.

Ik heb voor die gedachte eigenlijk net zo veel respect als voor de dames die een embryo / kindje als parasiet zien die ze niet in hun lijf willen.

Ik vind het dan ook absoluut niet netjes om dat soort meningen af te doen alsof ze er niet mogen zijn.
Als een anjali nou bepaalde gevoelens heeft, dan is zij daar toch vrij in :j

Iemand mag toch gewoon denken: dat leven in je buik, daar is een bedoeling mee, dat is er niet voor niets gekomen, ik denk dat je er het beste aan doet om je daar naar te schikken en het te omarmen. Het hoeft toch niet meteen als een soort straf te zijn...?

Iemand belachelijk maken en rellerige opmerkingen maken tegen iemand met een andere mening, maken de wereld ook niet echt mooier -O- Dan hou je alleen nog maar zo'n eenheidsworst over die durft te reageren.

De vraag waarom bij een verkrachting e.d. de moeder dan ineens wel zwaarder ging tellen en het kindje dan wel ineens weggehaald zou mogen worden, vond ik wel een hele goede +:)+ Het antwoord is op zich logisch, maar...als dat voor die gevallen geldt, waarom dan niet voor andere gevallen waarbij de zwangere vrouw zich net zo ellendig kan voelen....?

Ik vind het overigens wel een goed idee om een vrouw voordat ze de behandeling ondergaat, toch echt eerst een echo te laten zien, zodat ze wéét wat ze doet. Net zo belangrijk als het bieden van allerlei hulp, dat iemand echt goed beseft welke mogelijkheden er zijn, hoe de behandeling zal gaan, en waar we het precies over hebben wat er geaborteerd zal worden.

Want ik zie hier bvb. ook al vaak gesproken worden over "een klompje cellen" terwijl het toch al héél snel een compleet babietje is.... prima als meiden / vrouwen dat weg willen halen, maar het lijkt me wel goed dat ze met eigen ogen zien dat het al echt een mensje is en niet slechts een klompje cellen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:53

CalipsoLover schreef:
ruitje schreef:

Ik had hier even over gelezen, persoonlijk ken ik die term niet. Ik woon in België en heb het hier nog nooit gehoord dus ik vatte het ook niet echt met humor op. Cultuurverschilletje.

Ik ken hem wel in België hoor :j maar ligt idd gevoelig en dus gebruik ik de term ook zelden.

Anjali: communes komen weer op. Ik zie niet anders dan co housing projecten in vele vormen uit de grond schieten hier.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 12:58

pmarena schreef:
Ik vind het dan ook absoluut niet netjes om dat soort meningen af te doen alsof ze er niet mogen zijn.

Iemand mag toch gewoon denken: dat leven in je buik, daar is een bedoeling mee, dat is er niet voor niets gekomen, ik denk dat je er het beste aan doet om je daar naar te schikken en het te omarmen. Het hoeft toch niet meteen als een soort straf te zijn...?

Iemand belachelijk maken en rellerige opmerkingen maken tegen iemand met een andere mening, maken de wereld ook niet echt mooier -O- Dan hou je alleen nog maar zo'n eenheidsworst over die durft te reageren.

Sorry, maar ik vind oprecht dat een mening die andere vrouwen degradeert tot een broedmachine thuishoort in de middeleeuwen. Vrouwen hebben zo hard gevochten voor hun rechten en om te mogen beschikken over hun eigen lichaam. Als er dan mensen zijn die vinden dat anderen niet mogen bepalen wat er met het eigen lichaam van die vrouw gebeurt dan vind ik dat vrouwonterend, betuttelend en eigenlijk ook oprecht schokkend.

Ik ben dan ook dolblij dat zulke mensen de regels niet meer maken. Voor jezelf mag je lekker uitmaken wat je doet, maar een ander zijn lichaam is zijn of haar eigen zaak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:00

pmarena schreef:
Weet je....op zich "is" het derde kind er dan al, het is niet een hypothetisch iets ofzo :=

Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die vinden dat dat leven al begonnen is en het niet aan ons is om daar een einde aan te maken. Dat het de bedoeling van een God of het levenslot of hoe je het noemen wilt, is dat dat leven er is. En het dus als moord gezien wordt om het af te breken.

Ik heb voor die gedachte eigenlijk net zo veel respect als voor de dames die een embryo / kindje als parasiet zien die ze niet in hun lijf willen.

De vraag waarom bij een verkrachting e.d. de moeder dan ineens wel zwaarder ging tellen en het kindje dan wel ineens weggehaald zou mogen worden, vond ik wel een hele goede +:)+ Het antwoord is op zich logisch, maar...als dat voor die gevallen geldt, waarom dan niet voor andere gevallen waarbij de zwangere vrouw zich net zo ellendig kan voelen....?

Ik vind het overigens wel een goed idee om een vrouw voordat ze de behandeling ondergaat, toch echt eerst een echo te laten zien, zodat ze wéét wat ze doet. Net zo belangrijk als het bieden van allerlei hulp, dat iemand echt goed beseft welke mogelijkheden er zijn, hoe de behandeling zal gaan, en waar we het precies over hebben wat er geaborteerd zal worden.

Want ik zie hier bvb. ook al vaak gesproken worden over "een klompje cellen" terwijl het toch al héél snel een compleet babietje is.... prima als meiden / vrouwen dat weg willen halen, maar het lijkt me wel goed dat ze met eigen ogen zien dat het al echt een mensje is en niet slechts een klompje cellen.

Waarom zou een arts je mogen dwingen tot een (binnenwaartse) echo ?

Geef de mogelijkheid tot een echo of om bedenktijd te hebben, maar dwing vrouwen niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:02

Shae schreef:
Citaat:
Dat spreekt D66-fractievoorzitter Paternotte niet tegen, maar hij vindt de verplichte denktijd niet goed. Vrouwen die dat willen, kunnen samen met een arts de tijd nemen om na te denken, maar de meeste vrouwen hebben dat al lang gedaan, aldus Paternotte. Het wettelijk verplichten noemt hij "verkeerd, paternalistisch en niet van deze tijd".

*\o/* *\o/* *\o/*

Vrouwen zijn heel goed in staat om deze (soms hele lastige keuze) zelf te maken. Sommige vrouwen weten al heel lang dat ze geen kinderen willen en anderen hebben een hele andere reden en eigenlijk gaat het anderen geen biet aan waarom ze (op dat moment) geen baby op de wereld wil zetten.

Ik vind het dan ook schokkend dat er in deze eeuw nog mensen zijn die anti abortus zijn

Waarom zou iemand niet anti-abortus mogen zijn? Ik heb er persoonlijk erg veel moeite mee dat zoiets moois als een kindje in wording wordt gedegenereerd naar een klompje cellen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-01-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:03

Het binnendringen van het lichaam van een vrouw zonder haar vrije toestemming (die keuze is niet vrij als er consequenties aan verbonden worden die niet nodig zijn) en zonder medische noodzaak is nogal overschrijdend op zich. Dat gaan in tegen mensenrechten en de artseneed. Dat is puur vernedering, verder niets.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-22 13:08

Electra63 schreef:
pmarena schreef:

Waarom zou een arts je mogen dwingen tot een (binnenwaartse) echo ?

Geef de mogelijkheid tot een echo of om bedenktijd te hebben, maar dwing vrouwen niet.

Daar heb je gelijk in :j

Laten we het dan houden op een filmpje van wat er rond deze termijn in de buik ontwikkeld is.
Als onderdeel van de voorlichting rondom het hele gebeuren. Ik heb geen idee hoe die voorlichting nu gaat, krijg je iets van een filmpje te zien hoe de procedure in zijn werk gaat? Dat lijkt me wel zinvol, dat je echt goed weet waarvoor je kiest en later niet voor een verrassing komt te staan dat je "klompje cellen" al een compleet babietje was :(:)

Ik vind dat je zeker moet zijn dat iemand het complete plaatje heeft voordat zo'n ingreep gedaan wordt.