Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:56

Loretta schreef:
Oekraïne is gewoon verloren. En hoe ver Poetin werkelijk durft re gaan weten we niet.
Dat die het hele land pakt dat is op zich al schrikken.

Het is nog niet voorbij.
Ik zie nog steeds niet in hoe ze denken de regio te kunnen stabiliseren. Mogelijk dat ze zich gedeeltelijk terugtrekken als vredesovereenkomst waarna de twee nieuwe regio's definitief onafhankelijk zijn.

-------

Van China hoef je niet veel te verwachten, die hebben waarschijnlijk hun goedkeuring gegeven. Rusland heeft nog niet zo heel lang geleden ook gigantisch grote overeenkomsten gesloten met China voor gasleveringen. Als leveringen naar Europa stoppen dan gaat het naar China.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:57

_San87_ schreef:
nikkel schreef:
Poetin, zal pas stoppen als er echt hele zware sancties/ reacties komen. Dan moeten deze sancties wel zo zwaar zijn, dat ze het presidents schap bedreigen.

Het Westen/de VS heeft daar wel wat mogelijkheden toe. Zoals SWIFT afsluiten, export naar Rusland stopzetten.

Hoe dan ook, Rusland is straks gewoon failliet, ondanks het goud dat ze hebben opgekocht. Ze nemen dat voor lief. De regering dan. De bevolking zal minder blij zijn, die gaan het heel heel hard voelen.

Ik denk dat Poetin al heel lang bezig is met dit voor te bereiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:00

Loretta schreef:
_San87_ schreef:
Het Westen/de VS heeft daar wel wat mogelijkheden toe. Zoals SWIFT afsluiten, export naar Rusland stopzetten.

Hoe dan ook, Rusland is straks gewoon failliet, ondanks het goud dat ze hebben opgekocht. Ze nemen dat voor lief. De regering dan. De bevolking zal minder blij zijn, die gaan het heel heel hard voelen.

Ik denk dat Poetin al heel lang bezig is met dit voor te bereiden.

Oh, dat denkt iedereen wel, denk ik. Maar dat neemt niet weg dat er serieuze economische gevolgen zijn voor Rusland. Zelfs als de oorlog gewonnen zou worden, is oorlog een financiele strop. Dat hij dat gevolg accepteert zegt ook wel wat.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:00

enzino schreef:
Van China hoef je niet veel te verwachten, die hebben waarschijnlijk hun goedkeuring gegeven. Rusland heeft nog niet zo heel lang geleden ook gigantisch grote overeenkomsten gesloten met China voor gasleveringen. Als leveringen naar Europa stoppen dan gaat het naar China.

Van China hoef je ook niets te verwachten.
Het is wel zo dat China niet wil dat het hun handel te veel stagneert.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b2527f18/

China wil gewoon geld blijven verdienen. Zolang Poetin zorgt dat het China niet te veel geld kost hoeven ze can China weinig tegenwerking te verwachten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:01

Quir schreef:
Vraag me ook af of het alleen Oekraïne gaat blijven of dat hij nu dus verder gaat. Krijg nu ook echt hele andere gevoelens bij dat Rusland hier paar weken terug met drones over de energie centrales gevlogen heeft (hier is Zweden).

Dat vragen wij ons thuis ook af.
Hij wil naar het idee van het voormalig USSR terug, dus dan zal het mogelijk niet bij Oekraïne blijven.

nikkel

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:04

Hij wil gewoon de USSR terug. Dat is iets fundamenteel anders dat het idee van de USSR.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:06

Dabedoelik :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:06

nikkel schreef:
Hij wil gewoon de USSR terug. Dat is iets fundamenteel anders dat het idee van de USSR.

Sommige dromen zijn dwaas :\.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:07

Cayenne schreef:
Quir schreef:
Vraag me ook af of het alleen Oekraïne gaat blijven of dat hij nu dus verder gaat. Krijg nu ook echt hele andere gevoelens bij dat Rusland hier paar weken terug met drones over de energie centrales gevlogen heeft (hier is Zweden).

Hij wil naar het idee van het voormalig USSR terug, dus dan zal het mogelijk niet bij Oekraïne blijven.

Eng is dat ! Toch een beetje bang dat dit nog veel verder gaat escaleren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:13

Cayenne schreef:
Quir schreef:

Idd. Wel heeeel erg sneu voor die mensen. Ze zijn eigenlijk net onder dat regime vandaan. Ze zijn maar wat blij geweest met de steun van de EU voor de wederopbouw.

Ik snap echt niet wat EU bezield. Maar dat zal wel aan mij liggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:13

Heb het vreselijk te doen met de onschuldige mensen daar...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:14

Oud Navo-baas Willy Claes vermoedt dat de hevige machtsstrijd tussen de stalinisten en de oligarchen binnen het kremlin hier ook veel mee te maken heeft.
Ze hebben een externe vijand nodig om de aandacht af te leiden.

Misschien nog wel het meest verontrustend van al is de nieuwe vorm van oorlogsvoering met wapens die de mens niet meer nodig hebben en waar we mogelijk geen controle meer over hebben.

Citaat:
Het heeft er dus volgens Claes alle schijn van dat Poetin niet zozeer aanstuurt op een grootschalige oorlog, maar toch op zijn minst op een militaire confrontatie. Zo’n conflict zal volgens nieuwe oorlogsmethoden worden gevoerd, zegt de oud-topman van de NAVO. “We moeten goed beseffen dat we in een stadium zitten waarin gebruik zal worden gemaakt van wapens die steunen op artificiële intelligentie, wapens die de mens niet meer nodig hebben en die we mogelijk niet meer onder controle hebben.” En dat is volgens Claes een zeer onrustwekkende evolutie. Ook ons land zou zeker niet ongevoelig zijn voor cyberaanvallen, met de hoofdzetels van de NAVO en de EU op ons grondgebied.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:18

BeFunny schreef:
Idd. Wel heeeel erg sneu voor die mensen. Ze zijn eigenlijk net onder dat regime vandaan. Ze zijn maar wat blij geweest met de steun van de EU voor de wederopbouw.

Op welke manier bedoel je? Als de EU gaat ingrijpen, dan hebben we een nóg groter probleem, dus daar wordt heel voorzichtig mee omgegaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:19

Pandora2 schreef:
Oud Navo-baas Willy Claes vermoedt dat de hevige machtsstrijd tussen de stalinisten en de oligarchen binnen het kremlin hier ook veel mee te maken heeft.
Ze hebben een externe vijand nodig om de aandacht af te leiden.

Misschien nog wel het meest verontrustend van al is de nieuwe vorm van oorlogsvoering met wapens die de mens niet meer nodig hebben en waar we mogelijk geen controle meer over hebben.

Citaat:
Het heeft er dus volgens Claes alle schijn van dat Poetin niet zozeer aanstuurt op een grootschalige oorlog, maar toch op zijn minst op een militaire confrontatie. Zo’n conflict zal volgens nieuwe oorlogsmethoden worden gevoerd, zegt de oud-topman van de NAVO. “We moeten goed beseffen dat we in een stadium zitten waarin gebruik zal worden gemaakt van wapens die steunen op artificiële intelligentie, wapens die de mens niet meer nodig hebben en die we mogelijk niet meer onder controle hebben.” En dat is volgens Claes een zeer onrustwekkende evolutie. Ook ons land zou zeker niet ongevoelig zijn voor cyberaanvallen, met de hoofdzetels van de NAVO en de EU op ons grondgebied.

Met een paar goede cyberaanvallen kun je complete landen ontwrichten. De Russen zijn hier al jaren mee bezig.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:20

Een cyberwar kan inderdaad heel Europa compleet lamleggen, hoef je geen ouderwetse wapens voor in te zetten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:21

België stuurt beschermingsmiddelen en humanitaire hulp. In elk geval geen wapens.
Ook ons Brandwondencentrum staat open voor zwaar gewonden uit Ukraïne.
De vraag om hulp kwam vorige week al naar 't schijnt, maar toen hadden ze nee gezegd.
Nu wordt er dan toch alles in gereedheid gebracht om over te vliegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:22

China gaf een verklaring op Twitter , door de ongebreidelde uitbreiding van de nato was Poetin wel gedwongen om dit te doen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:27

bigone schreef:
China gaf een verklaring op Twitter , door de ongebreidelde uitbreiding van de nato was Poetin wel gedwongen om dit te doen.

China is straks als lachende derde de winnaar in het conflict.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:29

nikkel schreef:
Een cyberwar kan inderdaad heel Europa compleet lamleggen, hoef je geen ouderwetse wapens voor in te zetten.

Dat kan, ja. Gelukkig heeft Europa (en de VS) ook hele goede hackers.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:37

_San87_ schreef:
BeFunny schreef:

Op welke manier bedoel je? Als de EU gaat ingrijpen, dan hebben we een nóg groter probleem, dus daar wordt heel voorzichtig mee omgegaan.

Ik doel meer op aan het begin. Dus 8 jaar geleden. Had EU alle samenwerkingen met Rusland moeten afkappen.

Ze hebben zich nu kunnen ontwikkelen als zelfstandig land.
EU heeft hierop toegezien.

Ze hebben Ukraine juist afhankelijker gemaakt van steun. En hun wapens afgenomen o.a en hun wel steun beloofd. Maar puntje bij paaltje geven ze dat niet.

Ik denk dat het voor Ukraine de beste optie is nu om die EU in de stront te laten zakken. Er vallen doden aan hun kant en dat is op te lossen door Putin de hand te schudden als ik voor die keuze zou staan. Met die EU en hun valse beloftes zou ik het wel weten :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:39

En daar gaan ze....weer een oorlog....

Popstra schreef:
Heb het vreselijk te doen met de onschuldige mensen daar...

Ik ook

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:49

Ugh, arme Oekraïne. Staan er militair gezien inderdaad alleen voor dus ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:54

Voor veel up to date informatie volg ik Amir Tsarfati op Telegram. Hij plaatst momenteel ook veel filmpjes van wat er gebeurt. Hij heeft een hoge functie in het Israëlische leger bekleed en weet vanuit zijn achtergrond interessante uitleg te geven.

Ik volg hem om niet in paniek te raken omdat hij heel goed weet te duiden waar we staan in de tijd nav. bijbelse profetieën. Hierover staan ook veel video's op YouTube.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:55

IMANDRA schreef:
Ugh, arme Oekraïne. Staan er militair gezien inderdaad alleen voor dus ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Ik ben meer benieuwd naar hoe lang het gaat duren. Dat Rusland dit gaat winnen is al wel duidelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 10:57

Die Zelensky lijkt me wel ok eigenlijk. Voor zover ik zoiets kan beoordelen natuurlijk :+
Hij sprak gister de russische bevolking toe, volledig in het russisch ook.

Ukraïne zal verpletterd worden zonder steun vrees ik.
Tenzij ze dus inderdaad kant kiezen van die rus. Maar dat zie ik nog niet meteen gebeuren.