Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:55

Askja schreef:
En omdat het Westen logischerwijs geen zaken zal doen met het (op)nieuw gevestigde Taliban-regime, zal China binnen no-time gaan onderhandelen met de Taliban over toegang tot deze grondstoffen. Zoals ze dat ook in diverse Afrikaanse landen hebben aangepakt.

Het grote verschil met Afrikaanse landen zal wel zijn dat ze geen leningen met rente kwijt kunnen aan de Taliban (Sharia finance staat geen rente toe). Geen idee hoe nauw de Taliban dat gaat nemen echter, want ze hebben ook geen moeite met drugshandel terwijl me dat ook niet helemaal koosjer lijkt binnen hun wetgeving.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:56

Cowboy55 schreef:
Terzijde: ik vind dat er veel te veel tactisch/operationele info over de evacuaties in de media komt.

Mee eens. Dat is het mooie van de tijd waar we in leven: alles komt in de media. Tegelijkertijd ook het lastige van de tijd waar we in leven: alles komt in de media.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 09:59

enzino schreef:
Askja schreef:
En omdat het Westen logischerwijs geen zaken zal doen met het (op)nieuw gevestigde Taliban-regime, zal China binnen no-time gaan onderhandelen met de Taliban over toegang tot deze grondstoffen. Zoals ze dat ook in diverse Afrikaanse landen hebben aangepakt.

Het grote verschil met Afrikaanse landen zal wel zijn dat ze geen leningen met rente kwijt kunnen aan de Taliban (Sharia finance staat geen rente toe). Geen idee hoe nauw de Taliban dat gaat nemen echter, want ze hebben ook geen moeite met drugshandel terwijl me dat ook niet helemaal koosjer lijkt binnen hun wetgeving.

Wel als de dope richting ongelovigen gaat, toch? Die mogen dood. En zelf gebruiken ze niet. Natuurlijk.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:35

China (en Rusland) zijn om moverende redenen al lang in gesprek met de Taliban. Ruim voor de machtsovername al. China vanwege de grondstoffen en Rusland vanuit geopolitieke motieven.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:40

Cowboy55 schreef:
Wel als de dope richting ongelovigen gaat, toch? Die mogen dood. En zelf gebruiken ze niet. Natuurlijk.

Dat zie je ook in de UAE, vrouwen moeten bedekt zijn maar voor danseressen die zeer schaarst gekleed gaan, zijn altijd uitzonderingen te maken. :D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 11:41

mysa schreef:
China (en Rusland) zijn om moverende redenen al lang in gesprek met de Taliban. Ruim voor de machtsovername al. China vanwege de grondstoffen en Rusland vanuit geopolitieke motieven.

China bemoeit zich niet met interne aangelegenheden, dus zou het voor de Taliban ook stom zijn om niet met ze in gesprek te gaan. Ze zullen de cash flow toch op gang moeten gaan brengen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:24

enzino schreef:
Pandora2 schreef:
België stopt met evacueren na het incident met de bus hoorde ik net op de radio.
Ik vrees dat er nog veel landgenoten achterblijven.

Uhm, wat gaan ze dan doen? Helemaal niets meer of ze kunnen het gewoon nog niet delen uit veiligheidsoverwegingen?

Volgens laatste berichtgeving stoppen ze omwille van de terreurdreiging op de luchthaven van Kabul het het mislukken van de ( geheime )operatie met de 4 bussen eerder deze week.
Er wordt contact gezocht met de belgen die nog ter plaatse zijn via de ambassade in Islamabad.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:48

Wauw, het is een paar pagina's geleden, maar schrik toch echt van het stuk van Joren Vermeersch.
Misschien schrik ik nog wel meer van de "positieve" reacties erop.
Weet niet of ik schrik van de onwetendheid hier, de hypocrisie van de schrijver, de hoogmoed, het gebrek aan kennis van onze eigen geschiedenis en de geschiedenis van de islam.

Wow...

Ik vind het islam stuk offtopic, maar echt serieus... ga eens met een moslim praten (het liefst die enigszins geschoold is) of ga eens wat boeken lezen...

Als het te moeilijk is om moslims als bron te nemen voor hun eigen geloof, verdiep je dan even in de vrouwenrechten in het westen in het verleden. (bijvoorbeeld dat tot 1956 vrouwen handelingsombekwaam waren in Nederland)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 12:52

FiveSports, ik ben het werkelijk roerend met je eens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:11

FiveSports schreef:
Wauw, het is een paar pagina's geleden, maar schrik toch echt van het stuk van Joren Vermeersch.
Misschien schrik ik nog wel meer van de "positieve" reacties erop.
Weet niet of ik schrik van de onwetendheid hier, de hypocrisie van de schrijver, de hoogmoed, het gebrek aan kennis van onze eigen geschiedenis en de geschiedenis van de islam.

Wow...

Ik vind het islam stuk offtopic, maar echt serieus... ga eens met een moslim praten (het liefst die enigszins geschoold is) of ga eens wat boeken lezen...

Als het te moeilijk is om moslims als bron te nemen voor hun eigen geloof, verdiep je dan even in de vrouwenrechten in het westen in het verleden. (bijvoorbeeld dat tot 1956 vrouwen handelingsombekwaam waren in Nederland)

Als je aan mijn post refereert, lees deze dan svp iets minder selectief. Ik heb het niet over ALLE moslims, en ik geef aan dat het christendom ook een geschiedenis kent van vrouwenonderdrukking.
Nogmaals, het tragische is juist dat de gematigde moslims het meest te lijden hebben van de orthodoxe moslims, islamisten en jihadisten.

Maar deze discussie wijkt te veel af van het onderwerp van dit topic, dus ik laat het hierbij.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:12

Racistisch gedachtengoed is ook geen probleem op bokt, dus ik sta echt nergens van te kijken.

Elke keer wil ik weer op mijn handen gaan zitten met dit soort topics, er valt gewoon niet tegenop te tikken.

Maar goed, er zitten ook parels van posts tussen met wel degelijke onderbouwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:18

Pandora2 schreef:
Volgens laatste berichtgeving stoppen ze omwille van de terreurdreiging op de luchthaven van Kabul het het mislukken van de ( geheime )operatie met de 4 bussen eerder deze week.
Er wordt contact gezocht met de belgen die nog ter plaatse zijn via de ambassade in Islamabad.

Ik zie de berichtgevingen nu ook. Er lijkt een dreiging te zijn van zelfmoordaanslagen op de groepen mensen rond het vliegveld. Geen idee hoe het land ter plekke werkt momenteel, maar het lijkt erop dat ze hopen dat iedereen die naar nog is of mee kan liften met vliegtuigen uit andere landen of op een andere manier het land uit moet zien te komen.

Hier wat verdere toelichting:
https://www.nytimes.com/live/2021/08/26 ... biden-news

Citaat:
Several European nations announced on Thursday that they were halting their evacuations from the Kabul airport after reports a day earlier of a security threat at the airport, as the window for airlifts appeared to be closing, days before the deadline for the U.S. troop withdrawal from Afghanistan.

Citaat:
“On Wednesday, during the day, the situation quickly got worse,” Mr. De Croo said. “We learned that there was a threat of suicide-bomb attacks in the vicinity of the airport and in the crowds. We also saw that access to the airport gates became more difficult and even impossible as a result.”

Citaat:
A statement from the defense ministry of the Netherlands noted that the government could no longer continue with its evacuations because of the rapidly deteriorating situation and advised against travel to the airport. The defense ministry said it would do whatever was possible to get those inside the airport onto flights, but added that all remaining Dutch military personnel and the embassy team would leave on the last flights.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:19

Het gaat bij religie zoals het bij zoveel zaken gaat; het zijn de radicalen, extremisten, dogmatici, die ermee aan de haal gaan.
Moet er wel bij zeggen dat religie zich er het beste voor leent met hun boeken die eeuwen geleden werden geschreven en voor velerlei interpretatie vatbaar zijn maar ondertussen als dogma worden gehanteerd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:23

Sakura c.s.
Mag er überhaupt iets kritisch over de islam worden gezegd als het aan de Bokt woke meningenpolitie ligt (even terug chargeren, ik kan het niet laten)? Alsjeblieft zeg, het is een discussieforum hier. Geef dan tenminste inhoudelijk tegengas als je het zo oneens bent met sommige posts, in plaats van voor het gemak ook maar even de lijn door te trekken naar 'racistisch gedachtengoed'.

On topic maar weer.
Ontluisterend verhaal van een Afghaanse journalist, over hoe alles vanaf 9-11 veranderde in Afghanistan en de weinig verheffende rol van m.n. de VS daarin:
Bilal Sarwary: 'The plane hit the tower and all our lives changed' - BBC News
https://www.bbc.com/news/world-south-asia-58071592

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 13:29

enzino schreef:
Pandora2 schreef:

Ik zie de berichtgevingen nu ook. Er lijkt een dreiging te zijn van zelfmoordaanslagen op de groepen mensen rond het vliegveld. Geen idee hoe het land ter plekke werkt momenteel, maar het lijkt erop dat ze hopen dat iedereen die naar nog is of mee kan liften met vliegtuigen uit andere landen of op een andere manier het land uit moet zien te komen.

Hier wat verdere toelichting:
https://www.nytimes.com/live/2021/08/26 ... biden-news

Citaat:
Several European nations announced on Thursday that they were halting their evacuations from the Kabul airport after reports a day earlier of a security threat at the airport, as the window for airlifts appeared to be closing, days before the deadline for the U.S. troop withdrawal from Afghanistan.

Citaat:
“On Wednesday, during the day, the situation quickly got worse,” Mr. De Croo said. “We learned that there was a threat of suicide-bomb attacks in the vicinity of the airport and in the crowds. We also saw that access to the airport gates became more difficult and even impossible as a result.”

Citaat:
A statement from the defense ministry of the Netherlands noted that the government could no longer continue with its evacuations because of the rapidly deteriorating situation and advised against travel to the airport. The defense ministry said it would do whatever was possible to get those inside the airport onto flights, but added that all remaining Dutch military personnel and the embassy team would leave on the last flights.

Waarschijnlijk zit de Afghaanse tak van IS (IS-K) hierachter. Concurrent van de Taliban en nog een slag radicaler.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:56

Askja schreef:
Sakura c.s.
Mag er überhaupt iets kritisch over de islam worden gezegd als het aan de Bokt woke meningenpolitie ligt (even terug chargeren, ik kan het niet laten)? Alsjeblieft zeg, het is een discussieforum hier. Geef dan tenminste inhoudelijk tegengas als je het zo oneens bent met sommige posts, in plaats van voor het gemak ook maar even de lijn door te trekken naar 'racistisch gedachtengoed'.

Ja, natuurlijk mag er kritisch gedaan worden over de islam.

Alleen wat nu gaande is wegzetten als schuld door islam is wel heeeeel erg kort door de bocht. Het hangt van veel meer samen, geschiedenis, de diverse stammen, diverse culturen, inmenging van westen, oorlogen, etc.

Dit is wel een interessant stuk:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bf89ed28/

Citaat:
Religie speelt wel degelijk een rol, stelt De Graaf, maar niet als simpele oorzaak-en-gevolg van het dogma. Veel meer gaat het om wat zij de praxis noemt, de bijna fysieke vervulling van een aantal met de dikste viltstift opgetekende godsdienstige noties. Wat betreft de jihadisten komen die veelal neer op ‘knip-en-plaksalafisme’. De meeste hebben nauwelijks benul van wat de Koran behelst.

Het is steeds nijpender aan het worden, verschrikkelijk voor mensen die nu geen enkele uitweg meer hebben. Hopelijk zijn er achter de schermen nog gesprekken gaande zodat het niet gaat uitlopen op een verschrikkelijk bloedbad.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 14:56

Askja schreef:
Sakura c.s.

Alleen wat nu gaande is wegzetten als schuld door islam is wel heeeeel erg kort door de bocht. Het hangt van veel meer samen, geschiedenis, de diverse stammen, diverse culturen, inmenging van westen, oorlogen, etc.

Dit is wel een interessant stuk:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~bf89ed28/

Citaat:
Religie speelt wel degelijk een rol, stelt De Graaf, maar niet als simpele oorzaak-en-gevolg van het dogma. Veel meer gaat het om wat zij de praxis noemt, de bijna fysieke vervulling van een aantal met de dikste viltstift opgetekende godsdienstige noties. Wat betreft de jihadisten komen die veelal neer op ‘knip-en-plaksalafisme’. De meeste hebben nauwelijks benul van wat de Koran behelst.

Het is steeds nijpender aan het worden, verschrikkelijk voor mensen die nu geen enkele uitweg meer hebben. Hopelijk zijn er achter de schermen nog gesprekken gaande zodat het niet gaat uitlopen op een verschrikkelijk bloedbad.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:36

Kinke schreef:
het is eigenlijk gewoon lachwekkend, de anti-Biden posts van Enzino :D
Geheel mee eens, lachwekkend en een daarnaast enorm ongepast. Dan laat ik de inhoud nog achter wege.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:44

pien_2010 schreef:
Askja, ik geloof niet dat we daarover van mening verschillen. Ik ben zelfs heel boos geweest op Biden, totdat ik me later realiseerde dat deze terugtrekking niet goed verlopen is, alleen dat dit hem nu niet tot de grote schoft, boeman, banketstaaf etc maakt die hiervoor allemaal verantwoordelijk is.
De Russen zijn in mijn ogen niet voor niets zo stil, want die hebben ook al hun vingers gebrand aan dit land met zijn Taliban.

Je kunt Biden niet alles in de schoenen schuiven. De analist gaf gisteren aan op TV, dat het heel moeilijk is met een partij als de Taliban om het goede te doen. Want die partij wil gewoon niet het goede doen, en dan ook nooit. En arme mensen die zo bang zijn nu, en terecht, want iedereen die de Taliban gevolgd heeft is bang, en dat heeft niets met cultureel verschil etc te maken tussen hen en ons. want dit gaat vele male verder wat die gasten doen en gaat in tegen alle basale rechten van de mens. Dat heeft ook niets meer te maken met de religieuze saus die daar overheen gegoten wordt want heeft niets met religie te maken. HET MAG GEWOON NIET!

Dat neemt niet weg, dat de terugtrekking nu wel heel snel allemaal gegaan is met alle consequenties van dien en ik hou mijn hart vast voor de tijd na 31 augustus. Ze redden het nooit om iedereen die daar risico loopt weg te krijgen op tijd en mijn hart huilt nu al voor al het drama dat zal gaan plaats vinden en voorzichtig uit de beeld van de camera al begonnen is.

Voor al die ellende is vooral de Taliban verantwoordelijk en niemand anders, laat dat vooral duidelijk zijn.
Sterke wn inhoudelijke post Pien, well said.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:51

Ailill schreef:
Kinke schreef:
het is eigenlijk gewoon lachwekkend, de anti-Biden posts van Enzino :D
Geheel mee eens, lachwekkend en een daarnaast enorm ongepast. Dan laat ik de inhoud nog achter wege.
Lachwekkend en ongepast zou ik het niet noemen. Wel af en toe behoorlijk tendentieus.
Wat ik er jammer aan vindt, is dat mensen daar zodanig over vallen dat ze zich laten verleiden tot constant reageren op uitsluitend dat element in de posts van Enzino. Want het is ook weer niet zo dat hij verder niets interessants aandraagt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:54

Sakura789 schreef:
Askja schreef:
Sakura c.s.

Alleen wat nu gaande is wegzetten als schuld door islam is wel heeeeel erg kort door de bocht.
Dat zegt ook niemand. Opnieuw: iets minder selectief lezen. De Taliban is hoofdverantwoordelijk, niet de islam, ik geloof niet dat er iemand hier iets anders beweert.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 15:55

Nah, ik zou het persoonlijk anders verwoorden, maar dat komt de sfeer niet ten goede. Laat ik het daarom maar houden bij ongepast, en daardoor lachwekkend.

Verschrikkelijk wat er gaande is. Enorm veel leed, mensen met een machtspositie die daar faliekant misbruik van maken en dit tot gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 16:09

Askja schreef:
Wat ik er jammer aan vindt, is dat mensen daar zodanig over vallen dat ze zich laten verleiden tot constant reageren op uitsluitend dat element in de posts van Enzino. Want het is ook weer niet zo dat hij verder niets interessants aandraagt.

Het zijn "toevallig" ook precies dezelfde mensen waar ik soortgelijke problemen mee had in vorige topics. Die voegen zelf niets toe, komen alleen langs om duidelijk te maken dat ze het met mijn schrijfstijl niet eens zijn, en gaan vervolgens zeggen dat het de sfeer niet ten goede komt.

Lees er dan gewoon overheen. Ik kan je zo een hand vol mensen opnoemen wiens schrijfstijl ik verschrikkelijk vind. Maar daar post ik niet de hele dag over, want dat voegt niets toe aan het topic. Dat komt de sfeer namelijk niet ten goede en helpt niet met de inhoud.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:00

Nah het gaat mij niet zo zeer om de sfeer hier, dat is namelijk best een relatief begrip.

Maar nu, voor de zoveelste keer, met een vingertje naar Biden wijzen vind ik inderdaad verre van juist. Zeker binnen deze context. Dat benoem ik dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 17:06

Fijn dat je het benoemt, dan zetten we een kruisje extra achter "niet juist" namens jou. En heb je nog inhoudelijks iets interessants gelezen over dit topic recentelijk?

Ik wel... net twee aanslagen op het vliegveld, waarvan tenminste een ISIS zelfmoordaanslag.
3 mariniers gewond en minstens 12 burgers dood inclusief kinderen.

Afbeelding