Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:04

Loretta schreef:
ruitje schreef:
Frappant ook, bij het voorbeeld van de nertsen word gezegd: Dit kon je al jaren zien aankomen.

Denk je iets te zien aankomen: dan is het vergezocht.

Wat moet je nu als ondernemer dan, inspelen op de veranderingen in de hoop dat je mag blijven bestaan. Of stoppen met investeren omdat er toch over 20 jaar geen droog brood in te verdienen is.

Als professioneel paardenhouder moet je op dit moment gaan investeren in een paddock paradise. Het probleem echter met de PVDD is dat tegen de tijd dat paddock paradise de norm is dat dit dan ook weer niet goed genoeg is.

De PvdD heeft het niet alleen voor het zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:06

Ik krijg steeds meer het idee dat het probleem vooral zit in de naam van de PvdD en dat men lang niet met zoveel spektakel zou reageren als het door de eigen partij in het leven geroepen werd....

Er zitten heel wat meer mensen rond die wet aan de knoppen hè, dan alleen maar het soort onnozele mafklappers dat jullie voor ogen hebben.

Nu ben ik niet iemand met een grenzeloos vertrouwen in "hogerhand" want er gaat zat mis.
Maar wat een boel paniekvoetbal zeg over het nu uitgesproken voornemen om dieren uit uitzichtloze situaties te halen :(:)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:21

@Askja die kleine kalverhokjes zijn voor maximaal de eerste 2/3 weken. Daarna gaan ze door naar een groepshuisvesting.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 13:26

Askja schreef:
Loretta schreef:

Wanneer ik directeur van Dier & Recht zou zijn dan zou ik met zo'n karig eisenpakket toch gelijk een rechtszaak gaan voorbereiden, filmpje maken en een donatie campagne opzetten. Ik zou mijn kassa al horen rinkelen.

Dat is ook het hele probleem met deze wet. Het is vooral een mooie wet voor organisaties die van procederen hun verdienmodel hebben gemaakt. Met een karige invulling valt er iets te winnen in de rechtszaal. Gewonnen rechtszaken geven weer successen om mee te pronken "Met uw geld hebben we .........."

Punt is, jij bent niet de directeur van Dier & Recht.
Een mooie wet voor organisaties die van procederen hun verdienmodel hebben gemaakt?
Welke organisaties?
Welk verdienmodel?
Tot jij dit adequaat kunt onderbouwen beschouw ik dit als goedkope stemmingmakerij.

Je mag het goedkope stemmingsmakerij vinden dat is aan jou. Ik vind jouw vraag voor een onderbouwing vreemd. Het is net zoiets als zeggen. Ik geloof niet dat Google een verdienmodel heeft gemaakt van advertenties totdat jij het mij onomstotelijk kunt bewijzen. Wat wil je? Dat ik een scriptie in lever van 12 kantjes over waarom Dier & recht een verdienmodel heeft gemaakt van procederen. Dier & recht is overigens niet de enige die dit als verdien model heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:02

Loretta schreef:
Precies dit dus. Waar ik het gisteren ook al over had. Die wet is een blanco cheque. Ik kan me niet voorstellen dat jij daar wel op zit te wachten Cer

Ik weet niet waar ik wel of niet op zit te wachten want ik weet niet wat er gaat gebeuren..

maar het is toch wel vaker zo dat bepaalde beroepen of zaken verdwijnen in de loop van de tijd? Niemand weet toch wat er over 20 jaar aan de hand is?
Ik vind het een beetje gek dat er een soort garantie moet zijn voor het voortbestaan ergens van.. dat is er toch nooit?
Ja begrijp me niet verkeerd, ik zou ook graag weten hoe we er over 20 jaar voor staan, want dan weet ik wat ik nu moet gaan fixen.. maar ja.. die bol heb ik niet.

Dingen veranderen, komen erbij en verdwijnen.. Maar is het dan zo dat er nu gezegd moet worden dat iets gedurende de komende 50 jaar niet mag veranderen? Het zou mij niks verbazen dat over een aantal jaren dieren uit de de sport geweerd gaan worden bijvoorbeeld.. Geen idee wat de KNHS en de FEI en de rest van de mensen die daar geld aan verdienen, daar van vinden, maar ik denk echt dat paardensport uiteindelijk voorbij is. Alleen geen idee wanneer. het kan over 20 jaar en het kan over 120 jaar.

En wat als men toen ook niks tegen legbatterijen en kistkalveren en paardenstands had gedaan? Was dat dan oke omdat het altijd maar zo was?
Of ligt het meer aan de termijn voor de wijzigingen? Ik zie niet helemaal precies waar de schoen wringt zeg maar?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:17

juval schreef:
@Askja die kleine kalverhokjes zijn voor maximaal de eerste 2/3 weken. Daarna gaan ze door naar een groepshuisvesting.
Waarom kunnen ze daar niet meteen heen? Of binnen een paar dagen? En waarom hebben die hokjes de omvang van een wat groter uitgevallen hondenhok en zijn ze niet aangepast aan de bewegingsbehoefte van een kalf? Sorry, maar ik krijg hier toch een beetje een 'het gemak dient de mens/boer'- associatie bij. Je moet m.i. wel een heel urgente reden hebben om een jong dier zo krap en eenzaam te sluiten. Ook al is het maar voor een paar weken.
Dus wat is die reden dan?

Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk zijn dat er nog steeds paardenfokkers zijn die veulens/jonge paarden opstallen. Dat is echt niet omdat het beter is voor het beest, dat is omdat het de mens beter uitkomt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:22

Askja schreef:
juval schreef:
Waarom kunnen ze daar niet meteen heen? Of binnen een paar dagen? En waarom hebben die hokjes de omvang van een wat groter uitgevallen hondenhok en zijn ze niet aangepast aan de bewegingsbehoefte van een kalf? Sorry, maar ik krijg hier toch een beetje een 'het gemak dient de mens/boer'- associatie bij. Je moet m.i. wel een heel urgente reden hebben om een jong dier zo krap en eenzaam te sluiten. Ook al is het maar voor een paar weken.

Ik vind het trouwens ook onbegrijpelijk zijn dat er nog steeds paardenfokkers zijn die veulens/jonge paarden opstallen. Dat is echt niet omdat het beter is voor het beest, dat is omdat het de mens beter uitkomt.

Ben het totaal met je eens, maar het is ook vaak angst.

Zeker nu met het slechte weer gezien dat veel mensen de merries met veulens (nog) meer op stal hebben gehad en ook veel veulens met dekens gezien. Dat is echt angst.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:34

Loretta schreef:
Askja schreef:
Punt is, jij bent niet de directeur van Dier & Recht.
Een mooie wet voor organisaties die van procederen hun verdienmodel hebben gemaakt?
Welke organisaties?
Welk verdienmodel?
Tot jij dit adequaat kunt onderbouwen beschouw ik dit als goedkope stemmingmakerij.

Je mag het goedkope stemmingsmakerij vinden dat is aan jou. Ik vind jouw vraag voor een onderbouwing vreemd. Het is net zoiets als zeggen. Ik geloof niet dat Google een verdienmodel heeft gemaakt van advertenties totdat jij het mij onomstotelijk kunt bewijzen. Wat wil je? Dat ik een scriptie in lever van 12 kantjes over waarom Dier & recht een verdienmodel heeft gemaakt van procederen. Dier & recht is overigens niet de enige die dit als verdien model heeft.

Leg dan eens uit HOE Dier & Recht hier geld aan verdient. Gewoon in enkele zinnen met wat facts & figures, een scriptie is niet nodig hoor ;) Als je zoiets brengt als een vaststaand feit dan mag ik best vragen om dat te onderbouwen, ik zie niet wat daar vreemd aan is.

Want dit is hoe het vaak in dit soort discussies gaat: herhaaldelijk heel hard en heel stellig iets roepen en vervolgens beledigd afhaken als er om onderbouwing wordt gevraagd.
Kijk, dat het jouw mening is dat bepaalde activistische organisaties gericht zijn op geld verdienen middels rechtszaken, is prima. Als jij dat zo brengt, respecteer ik dat. Een mening is echter nog geen feit. En voor het verloop van de discussie is het wel zo wenselijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen meningen en feiten. Of althans, dat dat de intentie is.
Anders ben je snel uitgel*ld.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:36

superpony schreef:
Askja schreef:

Ben het totaal met je eens, maar het is ook vaak angst.

Zeker nu met het slechte weer gezien dat veel mensen de merries met veulens (nog) meer op stal hebben gehad en ook veel veulens met dekens gezien. Dat is echt angst.

Ik zou zeggen onwetendheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:58

Askja schreef:
juval schreef:

Hier gaan ze vaak na 7 a 10 dagen al naar een groter hok toe. Behalve de kalfjes die weggaan met 14 dagen. Ik zou ze graag langer willen aanhouden, maar financieel komt dit nog steeds niet uit. De ruimte hebben we wel, dat is het probleem niet. Denk dat 1/3 van onze kalverstal in gebruik is. De rest staat leeg :+

Ze gaan na een grotere hok toe, wanneer ze goed stevig op de benen staan en goed melk drinken en genoeg weerstand hebben opgebouwd. Zodat ze niet aan de kanten gedrukt worden, door een sterkere kalf. En in het begin liggen kalfjes veel. Daarnaast kun je de mest etc veel beter in de gaten houden. En hier op veel sneller inspringen.

Maar nu zijn wij ook geen gangbare boeren. Mijn schoonouders leven prima van de 25 koeien die ze hebben. Het geheim is zorgen dat je niet afhankelijk bent van de bank. En hebben nooit de intentie gehad om groter te worden.

Daarnaast verlangen zij niet de maximale melkproductie van de koeien. Ze zijn van mening als je continu topprestaties verwacht, dat ze ook veel minder oud worden. En dat willen ze niet. Gemiddeld geven ze rond de 25 liter melk

Zo krijgen ze hier minimaal krachtvoer en mais. En juist veel gras en kuilvoer (niet gehakseld)

De oudste dame is nu bijna 15. En is gister nog van een prachtig kalfje bevallen. Geen enkele koe gaat hier weg, wanneer zij minder melk gaat produceren. Alleen wanneer ze niet meer drachtig raken of wanneer we ze niet meer beter krijgen. Nu komt dit laatste weinig voor. Want hebben amper zieke dieren. En nagenoeg geen klauw problemen. De meeste hebben zelfs nog nooit een klauwbekapper gezien.

Nu hebben wij wel Mrij koeien. Niet elke koeienras kan gehouden worden, zoals onze koeien.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:01

Askja schreef:

Het feit dat de mens überhaupt dieren houdt, is niet omdat het beter is voor het beest maar omdat het de mens beter uitkomt. Dus als je daarover struikelt, kun je beter meteen stoppen met dieren houden (zowel gezelschaps- als productiedieren). Ik struikel daar niet over, voor alle duidelijkheid.

Een pasgeboren kalf/veulen komt, itt een pup/kitten/mensenbaby/ea, volledig immuno-incompetent ter wereld. Dat heeft te maken met een verschil in placentatie die bij kalf/veulen een pak minder intens is, waardoor er tijdens de dracht geen antistoffen van de moeder naar de foetus worden overgebracht. Dat betekent dat een kalf de eerste dagen/weken extreem gevoelig is voor ziektekiemen en dus met name voor diarree en longontsteking. Via de biest krijgt het kalf de eerste maternale antistoffen binnen die zich vervolgens in de circulatie van het kalf nog moeten uitbreiden = passieve immuniteit. Hierop moet het kalf de eerste 4-6 weken volledig vertrouwen, pas daarna komt de eigen actieve immuniteit tot ontwikkeling.

Stel dat er bij ons deze week 3 kalveren worden geboren en die gooien we meteen met z'n 3'en in een stro-hok, omdat het zo gezellig is. Helemaal mee eens. Maar als 1 van deze kalveren diarree krijgt, is dit kalf constant de bacterie/virus die de diarree veroorzaakte aan het uitscheiden. Gevolg: alle 3 kalveren aan de diarree. Gevolg op de langere termijn: meer dode kalveren. Terwijl in de individuele huisvesting alleen dat 1e kalf diarree krijgt.

Geloof mij, een kalf met diarree en/of longontsteking is alles behalve een pretje en wil je ten alle tijden zoveel mogelijk voorkomen. Niet alleen omdat je jezelf met heel veel werk opzadelt, maar ook omdat we het aantal doodgeboren kalveren per jaar moeten registreren. Als het er teveel zijn, kun je een bezoekje van de NVWA verwachten. Gelukkig zitten wij altijd ruim onder die grens, en we willen dat heel graag zo houden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:07

Askja schreef:
Leg dan eens uit HOE Dier & Recht hier geld aan verdient. Gewoon in enkele zinnen met wat facts & figures, een scriptie is niet nodig hoor ;) Als je zoiets brengt als een vaststaand feit dan mag ik best vragen om dat te onderbouwen, ik zie niet wat daar vreemd aan is.

Want dit is hoe het vaak in dit soort discussies gaat: herhaaldelijk heel hard en heel stellig iets roepen en vervolgens beledigd afhaken als er om onderbouwing wordt gevraagd.
Kijk, dat het jouw mening is dat bepaalde activistische organisaties gericht zijn op geld verdienen middels rechtszaken, is prima. Als jij dat zo brengt, respecteer ik dat. Een mening is echter nog geen feit. En voor het verloop van de discussie is het wel zo wenselijk dat er onderscheid gemaakt wordt tussen meningen en feiten. Of althans, dat dat de intentie is.
Anders ben je snel uitgel*ld.

D&R komt met campagnes die volgens hun misstanden zijn. Om hier iets aan te doen is uiteraard geld nodig. En om leads te genereren worden de bezoekers al aangemoedigd om een petitie te tekenen. Vervolgens gaat het als bij alle goede doelen en worden mensen verder warm gemaakt via de mailinglijst. Uiteraard is er geld nodig om het werk van D&R uit te voeren. Dus een aantal makkelijk te winnen rechtszaken zorgen voor de successen waarmee ze mensen warm kunnen maken voor nog meer geld.

Ach ja, feitelijk zoals ieder goed doel werkt. Je kunt er uiteraard helemaal mee voor zijn en het woord GOEDE lezen alsof het allemaal alleen maar uit goedheid is. Persoonlijk en met mij velen vind ik het een redelijk twijfelachtige bedrijfstak. Ik moet er wel bij zeggen dat D&R maar een hele kleine speler is. Ze scoren op de lijst van twijfelachtige goede doelen ook nog vrij laag.

De reden waarom ik hun benoem is dat deze wet zeer goed aansluit bij hun werkwijze.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:15

Tiepfoudt schreef:
Askja schreef:

Het feit dat de mens überhaupt dieren houdt, is niet omdat het beter is voor het beest maar omdat het de mens beter uitkomt. Dus als je daarover struikelt, kun je beter meteen stoppen met dieren houden (zowel gezelschaps- als productiedieren). Ik struikel daar niet over, voor alle duidelijkheid.

Een pasgeboren kalf/veulen komt, itt een pup/kitten/mensenbaby/ea, volledig immuno-incompetent ter wereld. Dat heeft te maken met een verschil in placentatie die bij kalf/veulen een pak minder intens is, waardoor er tijdens de dracht geen antistoffen van de moeder naar de foetus worden overgebracht. Dat betekent dat een kalf de eerste dagen/weken extreem gevoelig is voor ziektekiemen en dus met name voor diarree en longontsteking. Via de biest krijgt het kalf de eerste maternale antistoffen binnen die zich vervolgens in de circulatie van het kalf nog moeten uitbreiden = passieve immuniteit. Hierop moet het kalf de eerste 4-6 weken volledig vertrouwen, pas daarna komt de eigen actieve immuniteit tot ontwikkeling.

Stel dat er bij ons deze week 3 kalveren worden geboren en die gooien we meteen met z'n 3'en in een stro-hok, omdat het zo gezellig is. Helemaal mee eens. Maar als 1 van deze kalveren diarree krijgt, is dit kalf constant de bacterie/virus die de diarree veroorzaakte aan het uitscheiden. Gevolg: alle 3 kalveren aan de diarree. Gevolg op de langere termijn: meer dode kalveren. Terwijl in de individuele huisvesting alleen dat 1e kalf diarree krijgt.

Geloof mij, een kalf met diarree en/of longontsteking is alles behalve een pretje en wil je ten alle tijden zoveel mogelijk voorkomen. Niet alleen omdat je jezelf met heel veel werk opzadelt, maar ook omdat we het aantal doodgeboren kalveren per jaar moeten registreren. Als het er teveel zijn, kun je een bezoekje van de NVWA verwachten. Gelukkig zitten wij altijd ruim onder die grens, en we willen dat heel graag zo houden.

En dit zijn nou van die dingen waar iemand die zulke wetjes vanachter zijn bureau vandaan verzint niet bij stil staan.
Namelijk, De praktijk!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:28

Popstra schreef:
En dit zijn nou van die dingen waar iemand die zulke wetjes vanachter zijn bureau vandaan verzint niet bij stil staan.
Namelijk, De praktijk!

Of de PvdD hier ook niet bij stil staat, vraag ik mij af. Want wat past er nu beter in hun verhaal over hoe verschrikkelijk de bio-industrie is, dan een toenemende kalversterfte?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:32

Popstra schreef:
Namelijk, De praktijk!

Mensen met ervaring uit de praktijk zouden betrokken moeten worden bij dit soort regelgeving. Dit is dus continu het probleem. Langzaam aan komt de maatschappij meer en meer tot stilstand. Mensen uit de praktijk worden niet serieus genomen. Deze ziekte speelt zich binnen de hele maatschappij af niet enkel binnen de agrarische sector.

Mensen uit de praktijk krijgen het tot nu toe klaar om met kunst en vliegwerk de boel draaiende te houden maar langzaam aan is de rek er uit.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:43

Ik denk dat dit soort dingen altijd een beetje lastig is. Uiteraard moet je mensen uit de praktijk mee laten praten en samen tot een haalbare en genoeg diervriendelijke oplossing komen voor regelgeving.

Maar met alleen mensen uit de praktijk ga je het ook niet redden want dan heb je weer te maken met een soort beroepsdeformatie van "dit is hoe we het al decennia lang doen / het kan niet anders / het moet echt zo" zoals die paardenhouder met zijn veel te kleine perceel of die fokker die een wand vol konijnenhokjes heeft (ze kunnen echt niet samen want dan verwonden ze elkaar / ze komen in gevaar) die probeert goed te praten waarom die dieren nauwelijks buiten hun piepkleine hokje komen.

Cer

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:49

Veulens blijven daarom bij hun moeder, althans, dat aantal wat ik vroeger had.. en ze moesten de biest hebben.
Maar de kalfjes gaan juist weg bij de moeder, vanwege de biest (misschien omdat ze het met de hand moeten hebben omdat het via de natuurlijke weg niet meer gaat?) wat is dat verschil dan?
(nogmaals, ik heb geen koeien, dus ik weet het niet, ik ben echt wel benieuwd :j ) En let wel, als ik het vraag, vraagt de gemiddelde Gerda en Karen het ook natuurlijk, en dan maal 3 :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:54

Cer schreef:
Veulens blijven daarom bij hun moeder, althans, dat aantal wat ik vroeger had.. en ze moesten de biest hebben.
Maar de kalfjes gaan juist weg bij de moeder, vanwege de biest (misschien omdat ze het met de hand moeten hebben omdat het via de natuurlijke weg niet meer gaat?) wat is dat verschil dan?
(nogmaals, ik heb geen koeien, dus ik weet het niet, ik ben echt wel benieuwd :j ) En let wel, als ik het vraag, vraagt de gemiddelde Gerda en Karen het ook natuurlijk, en dan maal 3 :+

Koe produceerd teveel melk voor 1 kalf, geeft ellende met uierontsteking en kalf mogelijk aan de diaree, want drinkt meer dan lijf aan kan.

Cer

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:56

En je kunt ze niet melken met het kalf aan de voet?
Teveel melk voor t kalf.. dat is dan die ingefokte melkproductie ofzo?
Ik snap dat dat voor een doorsnee iemand wat lastig te rijmen valt.. dan zijn het dus echt melkproductiedieren waarvan hun baby afgepakt wordt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-21 16:06

Pas was hier een topic met een gehandicapt veulen.
Vele gaven daar aan, wat een raar advies van de dierenarts om het veulen niet meteen in te laten slapen, maar pas over een paar dagen.
Als dan inslapen de optie is dan maar meteen, dan is de band met de merrie minder groot dan na een paar dagen.

Zou dat bij koeien ook niet zo zijn?

Ik heb zelf ook geen koeien, maar dat is mijn gedachte, geen idee of die klopt.

melken samen zal heel moeilijk zijn als ik zie hoe dat gaat.
Zou het wel samen gebeuren, zoals bij paardenmelk is, kom je weer op die prijs uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:11

Loretta schreef:
Mensen met ervaring uit de praktijk zouden betrokken moeten worden bij dit soort regelgeving. Dit is dus continu het probleem. Langzaam aan komt de maatschappij meer en meer tot stilstand. Mensen uit de praktijk worden niet serieus genomen. Deze ziekte speelt zich binnen de hele maatschappij af niet enkel binnen de agrarische sector.

Mensen uit de praktijk krijgen het tot nu toe klaar om met kunst en vliegwerk de boel draaiende te houden maar langzaam aan is de rek er uit.

Deels mee eens.

Ja, mensen uit de praktijk weten vaak wat ze doen, hoe en waarom.

Maar mensen uit de praktijk kiezen vaak ook wat hun uitkomt, wat ze al jaren zo doen en zelf zo hebben geleerd, het beste vinden etc, noem alle redenen maar op.

Daarbij zijn wij als consument afnemer en als wij vlees, kip of zuivel producten willen van dieren die anders gehouden worden, zal daar toch naar geluisterd moeten worden. Dan kunnen de boeren het beter weten en zich door alle bochten wringen, maar als ik geen vlees wil eten van een koe op stal gehouden, kalf dat na geboorte gescheiden wordt etc. wordt de verkoop minder en de vraag naar het andere hoger.

Naar wie ze gaan luisteren als expert is daarom heel erg discutabel. Bij de paarden bijv net zo. Gaan ze naar het KNHS/FNRS en een aantal GP ruiters en sportstallen luisteren, zal een grote groep het echt niet eens zijn.
Dan heten we niet allemaal Anky of Gal, maar kunnen wel degelijk een behoorlijk pak kennis en ervaring bezitten. De uitkomst zal alleen heel anders zijn.

Maar mensen kiezen wat hun het beste uitkomt. Heel veel mensen die de sport willen beoefenen, zich goed voelen als de paarden in hun luxe stallen staan etc, zullen alles zwartmaken wat anders is, ook als welzijn bewezen verbeterd kan en moet worden. gemak, onwetendheid, achter hun kudde aanlopen, ergens bij willen horen..........

En er zijn al heel veel regels, zoals bij honden; staarten en oren wieken, korte snuiten voorkomen, leeftijd verkoop pup of kitten.
En vast en zeker dat mensen toen ook protesteerde en nog steeds mensen liever rechtop oortjes willen en een zo kort mogelijk snuitje, maar het went en wordt gewoon dat het niet meer zo is.

Ik denk ook helemaal niet dat de sport moet stoppen, maar het op deze manier wel tegen grenzen aan gaat lopen en zichzelf de das om gaat doen. En hoe meer weerstand, hoe eerder dat gebeurt. Zouden mensen open staan voor verbeteringen, snappen dat welzijn echt heel belangrijk is etc, zouden ze zelf al met oplossingen komen.

En dat geldt voor alles. haal het iets bewuster stukje vlees, kijk waar je eieren vandaan komen, wil je melk, zo ja, welke en hoeveel?

De productie zal omlaag gaan of moeten, maar het zal vooral moeten veranderen. We zijn van klein naar massa gegaan. Die veranderingen stoppen nooit en ook nu, nieuwe veranderingen blijf je houden en zullen altijd weer weerstand oproepen.

Boeren emigreren ook al jaren, dus ook dat is niet nieuw en van nu.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:15

Cer schreef:

Geeft helemaal niks, er zijn geen domme vragen. Liever honderd vragen teveel, dan 1 te weinig en een slecht onderbouwde conclusie trekken.

Alle praktische problemen (roosters vervangen voor dichte vloer, hoe gaat dat tijdens het melken, ed) even daargelaten. Het verschil is, in mijn optiek tenminste, dat de merrie op een totaal andere manier gehuisvest wordt dan de gangbare melkkoe. Een merrie met veulen staat (hopelijk) een groot deel van de dag buiten op de wei/paddock en 's nachts in een ruime stal gevuld met stro. Onze melkkoeien lopen op roosters waar, ondanks dat een mestrobot 24/7 de mest wegschuift, toch altijd mest aanwezig is. Oftewel, de infectiedruk is in een melkveestal veel hoger dan in de meeste paardenstallen. Als een pasgeboren kalf met mest in aanraking komt, is de kans op infecties (volgens mij) immens om de redenen die ik hierboven uitlegde.

Zo zijn onze kalverhokken echt brandschoon. Als een kalf naar de groepshuisvesting gaat, schrobben we ze schoon met een desinfectiemiddel en laten we het hok minstens 2 weken leeg staan voordat er een nieuw kalf in komt. En zelfs in die omstandigheden raken er bij ons ook wel eens kalveren aan de diarree. Dus al zou ik het willen proberen, ik zou niet eens durven om een kalf bij haar moeder te laten lopen en de grote ligboxenstal :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:37

superpony schreef:
Loretta schreef:

Deels mee eens.

Ja, mensen uit de praktijk weten vaak wat ze doen, hoe en waarom.

Maar mensen uit de praktijk kiezen vaak ook wat hun uitkomt, wat ze al jaren zo doen en zelf zo hebben geleerd, het beste vinden etc, noem alle redenen maar op.

Daarbij zijn wij als consument afnemer en als wij vlees, kip of zuivel producten willen van dieren die anders gehouden worden, zal daar toch naar geluisterd moeten worden. Dan kunnen de boeren het beter weten en zich door alle bochten wringen, maar als ik geen vlees wil eten van een koe op stal gehouden, kalf dat na geboorte gescheiden wordt etc. wordt de verkoop minder en de vraag naar het andere hoger.

Naar wie ze gaan luisteren als expert is daarom heel erg discutabel. Bij de paarden bijv net zo. Gaan ze naar het KNHS/FNRS en een aantal GP ruiters en sportstallen luisteren, zal een grote groep het echt niet eens zijn.
Dan heten we niet allemaal Anky of Gal, maar kunnen wel degelijk een behoorlijk pak kennis en ervaring bezitten. De uitkomst zal alleen heel anders zijn.

Maar mensen kiezen wat hun het beste uitkomt. Heel veel mensen die de sport willen beoefenen, zich goed voelen als de paarden in hun luxe stallen staan etc, zullen alles zwartmaken wat anders is, ook als welzijn bewezen verbeterd kan en moet worden. gemak, onwetendheid, achter hun kudde aanlopen, ergens bij willen horen..........

En er zijn al heel veel regels, zoals bij honden; staarten en oren wieken, korte snuiten voorkomen, leeftijd verkoop pup of kitten.
En vast en zeker dat mensen toen ook protesteerde en nog steeds mensen liever rechtop oortjes willen en een zo kort mogelijk snuitje, maar het went en wordt gewoon dat het niet meer zo is.

Ik denk ook helemaal niet dat de sport moet stoppen, maar het op deze manier wel tegen grenzen aan gaat lopen en zichzelf de das om gaat doen. En hoe meer weerstand, hoe eerder dat gebeurt. Zouden mensen open staan voor verbeteringen, snappen dat welzijn echt heel belangrijk is etc, zouden ze zelf al met oplossingen komen.

En dat geldt voor alles. haal het iets bewuster stukje vlees, kijk waar je eieren vandaan komen, wil je melk, zo ja, welke en hoeveel?

De productie zal omlaag gaan of moeten, maar het zal vooral moeten veranderen. We zijn van klein naar massa gegaan. Die veranderingen stoppen nooit en ook nu, nieuwe veranderingen blijf je houden en zullen altijd weer weerstand oproepen.

Boeren emigreren ook al jaren, dus ook dat is niet nieuw en van nu.

Daar heb je zeker gelijk aan. Ik zeg ook niet dat je het enkel en alleen maar bij mensen met praktijk ervaring moet leggen. Maar zeker dat die veel meer betrokken moeten zijn dan nu het geval is. De maatschappij ziet een probleem en daar wil men een oplossing voor. Nu bedenken een groep mensen van alles maar wordt er niet naar de praktijk gekeken. Zoals dat onderwerp over kalfjes. Daar worden heel veel dingen verteld die wij als burgers niet wisten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:40

superpony schreef:

Dat is wel grappig dat je dat noemt. Een heel groot deel van de consumenten die deert het niet. Die hoor je ook niet. Het grootste deel van de Nederlanders gaat nog steeds voor de goedkoopste optie. In in sommige gevallen kan ik dat heel goed begrijpen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 16:41

superpony schreef:

superpony schreef:

De mondiale vraag naar dierlijke producten (inclusief zuivel) stijgt al jaren en zal dat voorlopig blijven doen. Dus wie moet er nu naar wie luisteren?

Soms denk ik echt dat mensen denken dat er buiten Nederland niets is, ofzo :+