(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:53

_San87_ schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat vinden jullie de grens? Ik fietste net namelijk langs een pand in steigers en die mannen gingen vanachter dat doek wat er omheen zit naar mij schreeuwen. Nu hoorde ik niet zo goed (want oortjes) maar hoorde iets van “hallo” en nog wat. Maar is dit acceptabel of niet? Ik vind het zelf heel irritant want ik heb überhaupt geen behoefte aan sociaal contact op dit moment. Maar is het oké en is het alleen kwalijk als mannen “vieze” dingen schreeuwen?

Beetje lastig, omdat je dus niet hoorde wat ze zeiden. Wie weet viel er net iets van je fiets en wilden ze je daarop attenderen.


Ik vind dat ook vervelend. Kijk, als ze me wilden attenderen op iets helemaal prima natuurlijk. Maar dat contact zoeken puur om het contact zoeken, dat vind ik heel irritant. De grens ligt bij mij bij de volgende afweging: zouden ze hetzelfde ook naar een man roepen? Ja? Dan ligt de irritatie bij mij en moet ik daar wat mee doen. Nee? Dan is mijn irritatie terecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:54

MarlindeRooz schreef:
_San87_ schreef:

Beetje lastig, omdat je dus niet hoorde wat ze zeiden. Wie weet viel er net iets van je fiets en wilden ze je daarop attenderen.

Ik kon aan de toon (+ de blik) wel horen dat dat het niet was. Ze zeiden zeker geen volledige zin. Ze stonden op een rij en riepen wat. :P

Oooh, okay. Ik zou dat niet prettig vinden, iig.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 12:55

Ik heb daar zelf niet zo veel problemen mee. Zolang ze niet grof worden of in mijn persoonlijke ruimte komen voel ik dat niet als intimidatie.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:56

Ik fiets(te) normaal met geluidswerende koptelefoon op ipv EarPods. Maar dat is best gevaarlijk qua verkeer. Maar dan hoor je dus dat soort gedoe niet. Best bezopen eigenlijk dat ik direct dacht “volgende keer maar weer mijn koptelefoon op”.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:58

Ik vind daar niks van. Net als complimentjes of flirten. Dat doen hetero mannen ook niet naar elkaar, dus ik kijk er niet naar op de manier dat vuurvleugels doet. Zolang het idd niet in mijn persoonlijke ruimte is of opdringerig.

Ik vind het pas vervelend als het gebeurd op een plek waar je langs ofndoor zon groep heen moet. Of als er dan door gegaan blijft worden en vaak uitschelden als je niet reageert of met je meelopen.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:01

Geroep en gesis vind ik heel irritant en sneu gedrag. Apenrots moet weer even laten zien hoe stoer ze zijn door van alles te roepen naar een vrouw in haar eentje.
Het is gedrag dat ik nooit zal begrijpen. Nog minder snap ik dat je een vieze arrogante k-h0er bent als je niet reageert en doorloopt.

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:01

MarlindeRooz schreef:
Wat vinden jullie de grens? Ik fietste net namelijk langs een pand in steigers en die mannen gingen vanachter dat doek wat er omheen zit naar mij schreeuwen. Nu hoorde ik niet zo goed (want oortjes) maar hoorde iets van “hallo” en nog wat. Maar is dit acceptabel of niet? Ik vind het zelf heel irritant want ik heb überhaupt geen behoefte aan sociaal contact op dit moment. Maar is het oké en is het alleen kwalijk als mannen “vieze” dingen schreeuwen?

Ik vond het eerder niet zo vervelend. Maar merk dat ik het wel steeds meer aantrek. Ooit toen we nog op kantoor werkten (voor de lockdown dus :') ), liep ik in mijn koffiepauze altijd klein rondje van 10 minuten. Kon precies het blok om in die tijd. Daar zijn ze halfjaar aan bouwen/straten etc geweest. Elke keer als ik daar langs liep werd ik nageroepen/gefloten, extra nageroepen als ik niet reageerde, laten merken dat ze me herkenden. Ik heb dat stuk toen heel lang ontweken, dus niet wandelen in kleine koffiepauze. Of alleen langs als mannelijke collega mee liep. Merk dat ik sinds die tijd wel veel onprettiger bij voel.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:09

VuurVleugels schreef:
oji schreef:
Ik vind het trouwens wel heel erg onsympathiek discussiëren als iemand met een andere mening meteen als onintelligent wordt weggezet.


Gedeeltelijk eens. Ik heb meerdere keren aangegeven hoe ik over Elnienjo's overtuigingen dacht, als zijnde minstens zo onsympathiek. En als dan een heel forum tegen je zegt dat je opvattingen (die anderen schaden!!) nergens op slaan, maar dan stug doorgaan dat vrouwen niet moeten zeiken om het maar even heel kort door de bocht te zeggen? Dan ben ik er wel een beetje klaar mee. Het was dus zéker niet 'meteen', zoals je aandraagt.

Er is een groot verschil met discussiëren op de inhoud en het daarin niet met elkaar eens zijn, en een waarde oordeel aan een persoon hangen die het niet met je eens is. Dat laatste is in mijn ogen zeer ongepast en probeer je iemand schade mee toe te brengen.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:10

Mars schreef:
Nee echt niet, nog nooit.
En zou ik t zien zeg ik er wat van, want ongewenst iemand aanraken is nooit okee. Ik weet niet m et wat voor clubjes vrouwen jij optrekt maar mijn vriendinnen en ik met een drankje op grijpen niet zomaar mannen en vallen ze ook niet lastig.


Je hoeft niet met iemand op te trekken om te zien dat ze dat doen. Als je in de gemiddelde kroeg rondkijkt zie je het aan de lopende band. Vrouwen zijn net zo erg met een slokkie op..........zo niet erger.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:10

Ik heb mij inmiddels aangeleerd simpelweg met een saai hoofd een suf handje op te steken :+ is het op de 1 of andere manier ook stil.

Zelfde met als ik een rondje hardloop overdag. Ook getoeter. (ik loop op het fietspad, 2 meter bij auto's vandaan). Alsof ik op zo'n moment uberhaupt bezig met met het aandacht willen van een persoon. Ik ben mijzelf in het zweet aan het werken. Laat mij met rust :+

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:15

linoleum schreef:
MarlindeRooz schreef:
Wat vinden jullie de grens? Ik fietste net namelijk langs een pand in steigers en die mannen gingen vanachter dat doek wat er omheen zit naar mij schreeuwen. Nu hoorde ik niet zo goed (want oortjes) maar hoorde iets van “hallo” en nog wat. Maar is dit acceptabel of niet? Ik vind het zelf heel irritant want ik heb überhaupt geen behoefte aan sociaal contact op dit moment. Maar is het oké en is het alleen kwalijk als mannen “vieze” dingen schreeuwen?

Ik vond het eerder niet zo vervelend. Maar merk dat ik het wel steeds meer aantrek. Ooit toen we nog op kantoor werkten (voor de lockdown dus :') ), liep ik in mijn koffiepauze altijd klein rondje van 10 minuten. Kon precies het blok om in die tijd. Daar zijn ze halfjaar aan bouwen/straten etc geweest. Elke keer als ik daar langs liep werd ik nageroepen/gefloten, extra nageroepen als ik niet reageerde, laten merken dat ze me herkenden. Ik heb dat stuk toen heel lang ontweken, dus niet wandelen in kleine koffiepauze. Of alleen langs als mannelijke collega mee liep. Merk dat ik sinds die tijd wel veel onprettiger bij voel.


Waarom ging je niet stil staan en zeg je gewoon: Heren, dit vind ik niet zo prettig.........kans van 99% dan ze sorry zeggen.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:19

Waarom zou dat moeten Benzz? Waarom moet een vrouw aangeven dat nagefloten worden wellicht niet zo prettig is? Waarom kunnen mannen zich dat zelf niet bedenken, vooral na wat er zo hier en daar toch over gezegd / geschreven wordt?

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:21

Cer schreef:
Waarom zou dat moeten Benzz? Waarom moet een vrouw aangeven dat nagefloten worden wellicht niet zo prettig is? Waarom kunnen mannen zich dat zelf niet bedenken, vooral na wat er zo hier en daar toch over gezegd / geschreven wordt?


Die mannen hebben er geen last van he, die fluiten en zij gaat een ander blokje om doen.

Als ik mij geintimideerd voel en andere rondjes moet gaan lopen, dan zeg ik er liever wat van.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:23

Het gaat denk ik ook een beetje om de vraag 'waarom is het nodig dat je fluit/roept/schreeuwt' als man zijnde..
Mensen zeggen elkaar op straat amper goeiedag, en dan zou het wel volkomen logisch zijn om te fluiten of te roepen?
Ik wil geen enkele interactie met mannen (mensen) die mij nafluiten of iets naroepen, dus ik wil zeker niet stoppen om wat tegen ze te zeggen. Ik wil geen actie uitlokken..
Waarom kunnen zij dat gewoon 'niet' doen, klaar?

linoleum

Berichten: 6505
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:24

Waarom ik niet als jonge vrouw alleen tegen een stuk of 4/5 mannen wat zeg van hun gedrag om erna weer dagelijks er langs te lopen? Lijkt me duidelijk zat. Omdat ik me daar erg onprettig bij voel. Jij zegt dat de kans 99% is dat ze sorry zeggen. Ik acht die kans veel kleiner. 99% dat ze gaan lachen, zichzelf en elkaar verdedigen en zeggen dat ik me niet moet aanstellen om vervolgens net zo hard door te gaan.

Aanvulling: sowieso is nafluiten, sissen, aandacht vragen heel naar eigenlijk als je er over nadenkt. Het is niet hetzelfde als iemand groeten. Groeten is gewoon de ander erkennen door ‘hoi/hallo/goedemorgen’ te zeggen en door te lopen. Bij fluiten, roepen en dergelijke is de bedoeling dat die ander reageert en jou aandacht geeft. Ik ben jou geen aandacht of tijd verschuldigd.
Laatst bijgewerkt door linoleum op 16-03-21 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:26

Benzz schreef:
Waarom ging je niet stil staan en zeg je gewoon: Heren, dit vind ik niet zo prettig.........kans van 99% dan ze sorry zeggen.

Ik schat die kans eigenlijk niet zo hoog in eerlijk gezegd... :o

Als ik tegenwoordig wil gaan wandelen dan neem ik de mechelaar mee. :j Tot op heden nog geen effectiever middel gevonden om mannen zich te doen gedragen, zelfs kwa opmerkingen, als de hond mee nemen. :) En ik voel me een stuk veiliger met hem langs me. :)

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:27

Ayasha schreef:
Benzz schreef:
Waarom ging je niet stil staan en zeg je gewoon: Heren, dit vind ik niet zo prettig.........kans van 99% dan ze sorry zeggen.

Ik schat die kans eigenlijk niet zo hoog in eerlijk gezegd... :o

Als ik tegenwoordig wil gaan wandelen dan neem ik de mechelaar mee. :j Tot op heden nog geen effectiever middel gevonden om mannen zich te doen gedragen, zelfs kwa opmerkingen, als de hond mee nemen. :) En ik voel me een stuk veiliger met hem langs me. :)


Ik krijg juist veel meer opmerkingen als ik de Duitse herder mee heb. Helemaal toen ik er 3 had. Blijkbaar ben ik niet het type dat past bij zo'n hond en moeten ze allemaal hulp aanbieden :+ Alleen durfden ze niet dichtbij te komen, nee.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:33

Mars schreef:
Geroep en gesis vind ik heel irritant en sneu gedrag. Apenrots moet weer even laten zien hoe stoer ze zijn door van alles te roepen naar een vrouw in haar eentje.
Het is gedrag dat ik nooit zal begrijpen. Nog minder snap ik dat je een vieze arrogante k-h0er bent als je niet reageert en doorloopt.


Me too .....heb er een hekel aan en gelukkig maak ik het niet meer mee. Het is een soort cultuurtje in de bouwwereld en niet ok.

Niet op reageren, of slap handje even omhoog vind ik ook een goeie, is het beste. Mannen op de aperots laten zich echt niet zo gemakkelijk wegzetten.

Benzz
Berichten: 3122
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:34

Cer schreef:
Het gaat denk ik ook een beetje om de vraag 'waarom is het nodig dat je fluit/roept/schreeuwt' als man zijnde..
Mensen zeggen elkaar op straat amper goeiedag, en dan zou het wel volkomen logisch zijn om te fluiten of te roepen?
Ik wil geen enkele interactie met mannen (mensen) die mij nafluiten of iets naroepen, dus ik wil zeker niet stoppen om wat tegen ze te zeggen. Ik wil geen actie uitlokken..
Waarom kunnen zij dat gewoon 'niet' doen, klaar?


Omdat ze er misschien niet bewust van zijn?

Als iemand iets doet wat ik vervelend vind, man vrouw enz......dan zeg ik gewoon dat ik dat niet prettig vind.

En als je dat niet durft, vaak zie je wel busjes erbij staan waar bedrijfsnamen op staan, bel dat bedrijf op en vertel dat die mannen dat gedrag hebben. Is het zo over.

VuurVleugels
Berichten: 1813
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:34

oji schreef:
VuurVleugels schreef:
Gedeeltelijk eens. Ik heb meerdere keren aangegeven hoe ik over Elnienjo's overtuigingen dacht, als zijnde minstens zo onsympathiek. En als dan een heel forum tegen je zegt dat je opvattingen (die anderen schaden!!) nergens op slaan, maar dan stug doorgaan dat vrouwen niet moeten zeiken om het maar even heel kort door de bocht te zeggen? Dan ben ik er wel een beetje klaar mee. Het was dus zéker niet 'meteen', zoals je aandraagt.

Er is een groot verschil met discussiëren op de inhoud en het daarin niet met elkaar eens zijn, en een waarde oordeel aan een persoon hangen die het niet met je eens is. Dat laatste is in mijn ogen zeer ongepast en probeer je iemand schade mee toe te brengen.


Sorry hoor, schade toebrengen? Kijk even naar de proporties van dit onderwerp en dan nog even naar de verhoudingen tussen opmerkingen en overtuigingen. Klaar met vrouwonvriendelijke attitudes.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:37

Ik heb het nooit geprobeerd, want toen ik vaak langs een bouwplaats liep had ik meestal een koptelefoon op met harde muziek. Dus had het niet eens in de gaten. Minste lol hebben ze sowieso denk ik als je het negeert.

Maar ik acht de kans op sorry eigenlijk wel best groot. Die mannen op de bouwplaats zijn geen onmensen en bedoelen er niets vreselijks mee, zijn er niet op uit jou te kwetsen of wat dan ook. Het is gewoon een ingeburgerd cultuurtje in de bouw dat vrouwen nagefloten worden. Is hun lolletje op het werk. En laten we eerlijk zijn, er is toch ook geen glazenwasser van een kantoorpand meer veilig voor een beetje spot en hilariteit onder vrouwen, sinds de Coca Cola light break en de "kopje koffie glazenwasser" reclames. Ik werk in de detachering en geloof me, dat gebeurt overal, ongeacht type bedrijf en ook bij ambtenaren organisaties.

Als je ze er face 2 face op aanspreekt dat jij je daar onprettig bij voelt, denk ik inderdaad dat er vaak een sorry zal komen.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:39

Benzz schreef:
Omdat ze er misschien niet bewust van zijn?

hier kan ik me werkelijk niks bij voorstellen.... :n

Want het is normaal om te fluiten of te roepen? Hoe dan?

Maar goed, dan is inderdaad het meenemen in de opvoeding/onderwijs wel zo handig, gezien het voor sommige mannen heel normaal is om te fluiten/roepen naar vrouwen. En voor andere mannen om aan vrouwen te zitten zonder dat ze dat willen..

(omgekeerd, mannen die door vrouwen belaagd worden is net zo erg, hoewel fysiek vaak een andere verhouding, maar dit topic gaat over 'geweld' naar vrouwen)

Citaat:
En laten we eerlijk zijn, er is toch ook geen glazenwasser van een kantoorpand meer veilig voor een beetje spot en hilariteit onder vrouwen
Hm, nee, ik herken dat niet. Als hier de glazenwasser komt laat ik die gewoon zijn werk doen.
Ik kan me voorstellen dat het voor glazenwassers wellicht heel ongemakkelijk is geweest dat die reclame er was, of de 'kopje koffie glazenwasser?' uitspraak. Dat kan voor mannen net zo ongemakkelijk zijn...

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:42

:D Ik ben thans met mijn 1.50m ook niet het type dat bij een flinke Mechelse herder past. Maar ze komen ook bij deze inderdaad niet dichtbij want hij wordt opgeleid voor ringsport en "meester beschermen" zat er al van pup af in. := Als ze hun stem verheffen of op een andere manier dreigend doen dan laat Arras een waarschuwende grom horen. Je hoort hem bijna zeggen "Manieren houden aub." :') Verder doet hij trouwens niets zo lang er niet uit gehaald wordt of gegrepen wordt. Maar hij laat wel weten dat hij de situatie in de gate heeft en niet oké vindt.

De dag dat ik een rondje alleen ging doen omdat Arras (de hond) naar training was, kreeg ik opmerkingen naar mijn hoofd van de werf op het eind van de straat. De dag erna had ik Arras terug bij me en ineens konden ze stil zijn. Zelfde bedrijf/camionette dat er aan het werk was.
Nu ben ik sowieso blij dat we terug een mechelaar hebben. :) Ik maak graag ommetjes maar doe dat niet alleen. Ik weet uit ervaring dat een fikse hond langs je hebben lopen wel een zekere veiligheid biedt (iig tegen opportunisten) dus nu ga ik weer wandelen. :)

Oji: maar die mannen hebben toch ook een vrouw? Mogelijk een dochter of een vriendin? Zijn ze dan echt zo suf dat ze niet snappen dat het voor de vrouw niet aangenaam is?
Mijn man heeft jaren in de bouw gewerkt (recent van job veranderd omwille van rugproblemen.) en die sprak zijn collega's er toch echt op aan als ze een vrouw echt lastig vielen. Onderling onnozel en stoer doen geen probleem. Maar niet fluiten en naroepen. Op dat punt val je nl. iemand lastig.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:45

Onze 14 jaar oude veel te dikke labrador kruising heeft 1/4e mechelse herder in zich en ons moet je ook niet aanraken. Haar dikke artrose lijf voelt denk ik best pijnlijk als het aan je arm hangt. Ze grijpt namelijk wel. Het is al wel eens nodig geweest zeg maar. Mensen in het bos wilden ons laten schrikken en toen was het HAP in zijn cape. Het was namelijk een LARPER die in verkleedkleren onschuldige voorbijgangers (=een groep kleine kinderen die erdoor moesten huilen zelfs) wilde laten schrikken. Die had daarna een gat in zijn cape. Weinig medelijden met mannen die uit de bosjes springen om een groep zesjarigen de stuipen op het lijf te jagen. :D

En genoeg mannen die het niet doorhebben hoor dat het ongepast is, of vinden dat het gewoon mag. Want ze "doen het altijd zo".
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-03-21 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58122
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:50

Als ze grijpen dan hebben ze hem ook in de arm hangen vrees ik. :o En hij weegt inmiddels 38kg dus hij werkt je echt wel tegen de grond. := Het zou echt heel onverstandig zijn om vooral mij te doen schrikken als ik Arras bij me heb. Om één of andere reden heeft hij nl besloten dat ik meer bescherming nodig heb ofzo. := Als mijn man me pest en ik zeg dat hij moet ophouden dan wringt hij zich tussen ons in en blokkeert hij mijn man. _O- Hij bijt niet. Maar hij komt echt er tussen zitten van "Ze zei ophouden." _O- _O- Andersom mag ik mijn man pesten zoveel ik wil. :') Zo lang hij niks terug doet bemoeit hij zich dan niet. _O- Mijn man voelt zich ietwat benadeeld door de hond. :))
Met een vreemde zou hij niet zo taktvol zijn vrees ik. := Zeker niet als ze ook nog verkleed zijn. _O-

Heb voor deze nog een mechelse herder gehad (kruising mechelse x Tervuurense) en ik ben vrij zeker dat die me ooit gespaard heeft van een zeer nare ervaring in het bos. :)