[Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij deze Tweede Kamer verkiezingen?

VVD
207 (15%)
PVV
108 (8%)
CDA
39 (2%)
D66
173 (12%)
GroenLinks
187 (14%)
SP
59 (4%)
PvdA
59 (4%)
ChristenUnie
22 (1%)
PvdD
96 (7%)
50PLUS
8 (0%)
SGP
10 (0%)
DENK
Geen stemmen
FvD
91 (6%)
BIJ1
19 (1%)
JA21
25 (1%)
CODE ORANJE
12 (0%)
Volt
63 (4%)
NIDA
1 (0%)
Piratenpartij
5 (0%)
JONG
6 (0%)
Splinter
22 (1%)
BBB
97 (7%)
NLBeter
1 (0%)
Lijst Henk Krol
1 (0%)
(Anders)
24 (1%)

Totaal aantal stemmen: 1335

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:02

Roodvos schreef:
Citaat:
Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.

Waar ik werk hebben we een bedrijfs-CAO. Een overeenkomst die alleen van toepassing is op ons bedrijf. Al onze functies zijn beschreven en ingeschaald met een minimum en maximum uurloon. Iedereen met de functie X krijgt betaald in de range die is vastgelegd: uren x uurloon. Of je nou jong, oud, groot, klein, dik, dun, man, vrouw, geel, paars, zwart of groen bent. Elke functie kent een aantal tredes, en inschaling vindt plaats op basis van ervaring. Tenzij je volledig disfunctioneel bent krijg je er jaarlijks een trede bij tot je aan het maximum van je schaal zit. De enige onderhandeling die erin zit als je nieuw wordt aangenomen, is in welke trede van je functieschaal je binnenkomt. Ook heel handig bij roulatie en interne sollicitaties. Iedereen kan precies zien in welke schaal die nu zit en in welke schaal de andere functie is ingedeeld.

Dus wat ik mij afvraag, om ongelijkheid in betaling op te heffen, zou hier geen mogelijkheid liggen voor uitbreiding, of misschien zelfs verplichting tot een CAO? Dat idealiter iedereen onder een CAO werkt? Een bedrijfs-CAO voor de grotere bedrijven, en (verplicht) aansluiten bij een bedrijfstak-CAO voor kleinere bedrijven? Zou dat niet veel transparanter zijn voor de medewerkers en beter zijn dan dreigen met boetes en vervolging? Hoe denken jullie daarover?

Zo werkt het ook bij 80% van de werkgevers.
Alleen zijn er altijd uitzonderingen, je kan treden overslaan, tijdelijke of vaste (schaal)toelagen geven of andere compensatieregelingen.

Jessix

Re: [Poll] Op wie stem jij deze verkiezingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:09

Bij ons ook schalen en treden. Zelf ervoor zorgen dat je goed onderhandeld als je wordt aangenomen. Als je goed functioneert schuif je elk jaar een treden op. Als je echt iets uitzonderlijks doet (buiten je functie/taken) dan kun je nog wel eens wat meer beloond worden.

Zelf mis ik het tussentijds onderhandelen juist. Ik vond het fijn om na een beoordelingsgesprek opnieuw naar salaris te kunnen kijken en dan gewoon bruto bedragen te kunnen noemen. De laatste 10 jaar ben ik vooral vooruit gegaan in salaris door van baan of functie te veranderen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:10

Goof schreef:
Als antwoord op de vraag in de OP; geen idee.
Ik stem doorgaans nooit omdat ik er te weinig vanaf weet en geen enkele interesse in politiek heb.
Dit keer vind ik wel dat we op een belangrijk punt staan, dus ik ben iets meer aan het lezen, maar dan alsnog kom ik er niet uit.
Heb 4 verschillende stemwijzers gedaan met 4 verschillende uitkomsten op plek 1 en 2 :+
Heb me vervolgens ingelezen in standpunten van 3 verschillende partijen en het enige dat ik dan denk is "goh, mooie praatjes, maar waar is het concrete verhaal dan? het concrete plan van aanpak?"
Daarnaast vind ik, als ik zo die standpunten lees, dat ze dan weer flink overeenkomen met elkaar.

Ik vraag me serieus af hoe jullie zo overtuigend voor 1 partij kunnen kiezen :+

Denk dat weinig mensen er echt veel vanaf weten maar stemmen is ook een gevoelskwestie.

Ik heb meestal een short list van 2 partijen. Hun ideeën en standpunten spreken mij het meest aan.
Uiteindelijk is het wikken en wegen wat voor mij het zwaarste weegt. Op het laatste moment besluit ik pas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:22

Kijk of betreffende partijen hun plannen hebben laten doorrekenen, dan weet je al iets meer.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:34

Electra63 schreef:
Een salaris wordt fulltime bepaald en vastgelegd en als je parttime werkt, dan wordt het 100% bruto loon omgerekend pro rato. Het bruto uurloon is altijd gelijk.
Alleen wordt er verschil gemaakt in bijv. de trede van een schaal als er sprake is van een cao of bii vrije salarissen, onderhandelen mannen beter dan vrouwen, over het algemeen.

Wat betreft jouw laatste alinea, daar reageer ik niet eens op.

Als ik mij goed herinner, werk jij al jaren niet en weet je het toch altijd goed te vertellen.

Ik zit nu in de WIA maar ik heb voorheen altijd fulltime gewerkt, dus weet hoe vervelend het is als je met parttimers te maken hebt in een klein team. Dat zou dus een minder hoog uurloon verdienen wat mij betreft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:25

elnienjo schreef:
Ik zit nu in de WIA maar ik heb voorheen altijd fulltime gewerkt, dus weet hoe vervelend het is als je met parttimers te maken hebt in een klein team. Dat zou dus een minder hoog uurloon verdienen wat mij betreft.

Want?

Wij werken vrijwel alleen maar met parttimers, geen enkel probleem.
Als je je maar gewoon goed doet.

Overigens is fulltime ook niet overal hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:27

Als je parttime werkt doe je per uur toch niet minder? Als ik in mijn functie een dag of zelfs 2 minder zou werken, doe ik waarschijnlijk in die overige dagen per uur zelfs meer. Omdat m'n werkvoorraad gewoon even (te) groot blijft en ik anders deadlines niet haal.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:54

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:
Een salaris wordt fulltime bepaald en vastgelegd en als je parttime werkt, dan wordt het 100% bruto loon omgerekend pro rato. Het bruto uurloon is altijd gelijk.
Alleen wordt er verschil gemaakt in bijv. de trede van een schaal als er sprake is van een cao of bii vrije salarissen, onderhandelen mannen beter dan vrouwen, over het algemeen.

Als ik mij goed herinner, werk jij al jaren niet en weet je het toch altijd goed te vertellen.

Heel bijzonder.
In mijn team zijn partimers juist zeer flexibel, zijn altijd bereid om hun dag te ruilen of extra te werken indien nodig. Gaan naar de dokter op hun roostervrije dag enz.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:03

In het bedrijf waar ik werk zijn er eigenlijk amper full-timers. Zelfs binnen de bedrijfsleiding wordt part-time gewerkt. Niemand die daar last van heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:34

In veel organisaties is 36 uur per week fulltime en dan wordt er door veel werknemers 4 x 9 gewerkt. Dat is een fulltime salaris, maar er wordt maar 4 dagen per week gewerkt, dus je kan dat ook parttime noemen.

Ik vertrouw erop dat de VVD zeer groot wordt (rond 40 zetels) en ga op D66, GL of PvdA stemmen, afhankelijk van de peilingen, zodat VVD bijna "gedwongen" wordt om over links te reageren en CDA en PVV gepasseerd worden. :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:35

Alsof fulltimers meer waard zouden zijn dan parttimers, wat een theorie weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:37

Bijzondere theorie.. :n

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:43

Bij mijn werkgever werkt bijna iedereen wanneer het hem of haar uitkomt. Soms vijftig uur, soms maar twintig. En erg weinig mensen op kantoor. Ikzelf werk meestal nog minder, maar ik ben wel super flexibel omdat ik bij ons eigen bedrijf ook mijn eigen uren kan indelen. Dus wat het meest haast heeft, gebeurt het snelst. Werkt prima zo.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:47

Electra63 schreef:
Ik vertrouw erop dat de VVD zeer groot wordt (rond 40 zetels) en ga op D66, GL of PvdA stemmen, afhankelijk van de peilingen, zodat VVD bijna "gedwongen" wordt om over links te reageren en CDA en PVV gepasseerd worden. :D

Top! Dat doe ik ook :D Er is echt een flinke sociale wind nodig in Nederland en t maakt me werkelijk waar niet uit welke partij dat gaat uitvoeren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 23:53

Electra63 schreef:
In veel organisaties is 36 uur per week fulltime en dan wordt er door veel werknemers 4 x 9 gewerkt. Dat is een fulltime salaris, maar er wordt maar 4 dagen per week gewerkt, dus je kan dat ook parttime noemen.

De PVV heeft socialere plannen voor de Nederlandse bevolking dan het gros van de linkse partijen. Die geven bakken met geld uit aan klimaattoestanden en laten de deur wijd openstaan voor geldverslindende asielzoekers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:10

sanne83 schreef:
Electra63 schreef:

Top! Dat doe ik ook :D Er is echt een flinke sociale wind nodig in Nederland en t maakt me werkelijk waar niet uit welke partij dat gaat uitvoeren.

Denk dat bij die strategie je met D66 de beste kans maakt voor in de coalitie.
Al lijkt het mij ook erg interessant als GL daadwerkelijk een keer gaat regeren.

In de lokale krant stond een artikel over je politieke keuze en de plannen met Schiphol.
Gezien de overlast, voor Corona, zit ik niet te wachten op nog meer vliegtuigen vlak boven mijn huis. Vond 30 per uur al meer dan genoeg, hoeven er geen 50 per uur te worden... :+

Gelukkig zit ik met mijn beiden opties goed op dat gebied.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:24

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

De PVV heeft socialere plannen voor de Nederlandse bevolking dan het gros van de linkse partijen. Die geven bakken met geld uit aan klimaattoestanden en laten de deur wijd openstaan voor geldverslindende asielzoekers.

Je hoeft het niet te zeggen, jij bent DE PVV-stemmer, zoals ik die overal op Internet tegenkom.
Ontevreden, wantrouwend, weinig empathisch en vooral wijzend naar anderen, met name de buitenlanders en zeker de moslims. :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:27

Samen voor ons eigen :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:40

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:

Bijzondere filosofie heb je, en slaat eigenlijk nergens op. Gewoon gebaseerd op je persoonlijke ervaring
in een klein team met parttimers.
Misschien vond je het niet fijn dat jezelf niet parttime (kon) werken en de volle werkweek bezig was terwijl de parttimers ''lekker vrije dagen'' hadden.(En dus minder verdienden).
Erg genoeg om in de WIA regeling terecht te komen, maar vergeet niet dat die parttimers ook daar gewoon aan bijdragen via hun belasting. Kleine tip: je WIA heb je niet aan de PVV te danken, dat hele stelsel van sociale zekerheid is al een paar jaar in werking, ruim voor dat de PVV in de Kamer zat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 07:59

En toch zit er wel wat in hoor met de parttimers :o Ik werk als enige fulltime in een team van 5. De andere hebben 1 of 2 parttime dagen. Wij hebben allemaal een eigen klantportefeuille dus als een relatie van een collega belt en die is er niet, moet dat werk wel overgenomen worden.

Als de DA bij mij moet komen, dan moet ik een (halve) vrije dag opnemen, de parttimers kunnen hun dag ruilen, dus houden meer vrije dagen over.

Dus ik snap de opmerking wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:22

Maar als je kiest om fulltime te werken, dan weet je dat de kans erin zit dat je een keer een afspraak onder werktijd moet maken. En dat je dat niet kan opvangen door met je standaard vrije dag te schuiven. Dat is niet de schuld van de parttimers. Die kiezen bewust voor minder werken, met als voordeel (indien de baas flexibel is) het kunnen schuiven met je vrije dag. En als nadeel minder loon.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:35

idinn schreef:
Maar als je kiest om fulltime te werken, dan weet je dat de kans erin zit dat je een keer een afspraak onder werktijd moet maken. En dat je dat niet kan opvangen door met je standaard vrije dag te schuiven. Dat is niet de schuld van de parttimers. Die kiezen bewust voor minder werken, met als voordeel (indien de baas flexibel is) het kunnen schuiven met je vrije dag. En als nadeel minder loon.

En minder werk omdat je fulltime collega dat voor je doet op jouw parttime dag :o . Wij hebben klantportefeuilles obv je fte's. Een parttimer heeft in verhouding dus net zoveel werk als een fulltimer. Maar de fulltimers vangt dus wel werk op, van de parttimers.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:38

Maar dat is dan gewoon een rare constructie eerlijk gezegd. Als 1 van mijn klanten belt op maandag als ik er niet ben dan zegt de ontvang gewoon: ze is er morgen weer.
Bij noodgevallen is het wat anders natuurlijk. Ik heb in de kerstvakantie 3 dagen gewerkt (mijn vrije dagen geschrapt) voor een collega omdat het bij mij makkelijker ging dan bij hem. Je werkt toch samen?

Op het momonent dat binnen een team slechts 1 iemand systematisch overuren (buiten de betaalde uren) maakt en de rest niet dan zou de leidinggevende daar iets mee moeten.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-03-21 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:41

Sizzle schreef:
Maar dat is dan gewoon een rare constructie eerlijk gezegd. Als 1 van mijn klanten belt op maandag als ik er niet ben dan zegt de ontvang gewoon: ze is er morgen weer.

Ik ben zakelijk risico adviseur, als er een pand van 2 mio of in privé een Lambo van 3 ton verzekerd moet worden, moet ik toch echt meteen aan de slag :o

In sommige gevallen kan het natuurlijk wel eens wachten hoor

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:49

Dan nog zou dat niet veel uit mogen maken anders gaat er iets mis in de organisatie. Als 1 persoon op dinsdag zich verveelt en geen werk heeft omdat die spontane klant op maandag kwam dan moet er iemand op zijn hoofd gaan krabben. Dat is net als de situatie waar te weinig junior projecten zijn en de seniors op hun tandvlees lopen, dat is een organisatie probleem.