Roodvos schreef:Citaat:Bedrijven die na 2025 mannen voor dezelfde functie meer betalen dan vrouwen worden vervolgd.
Waar ik werk hebben we een bedrijfs-CAO. Een overeenkomst die alleen van toepassing is op ons bedrijf. Al onze functies zijn beschreven en ingeschaald met een minimum en maximum uurloon. Iedereen met de functie X krijgt betaald in de range die is vastgelegd: uren x uurloon. Of je nou jong, oud, groot, klein, dik, dun, man, vrouw, geel, paars, zwart of groen bent. Elke functie kent een aantal tredes, en inschaling vindt plaats op basis van ervaring. Tenzij je volledig disfunctioneel bent krijg je er jaarlijks een trede bij tot je aan het maximum van je schaal zit. De enige onderhandeling die erin zit als je nieuw wordt aangenomen, is in welke trede van je functieschaal je binnenkomt. Ook heel handig bij roulatie en interne sollicitaties. Iedereen kan precies zien in welke schaal die nu zit en in welke schaal de andere functie is ingedeeld.
Dus wat ik mij afvraag, om ongelijkheid in betaling op te heffen, zou hier geen mogelijkheid liggen voor uitbreiding, of misschien zelfs verplichting tot een CAO? Dat idealiter iedereen onder een CAO werkt? Een bedrijfs-CAO voor de grotere bedrijven, en (verplicht) aansluiten bij een bedrijfstak-CAO voor kleinere bedrijven? Zou dat niet veel transparanter zijn voor de medewerkers en beter zijn dan dreigen met boetes en vervolging? Hoe denken jullie daarover?
Zo werkt het ook bij 80% van de werkgevers.
Alleen zijn er altijd uitzonderingen, je kan treden overslaan, tijdelijke of vaste (schaal)toelagen geven of andere compensatieregelingen.