Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geld terug en hoge boete

Terecht
81 (12%)
Onterecht
375 (56%)
Ken mensen in deze situatie
59 (8%)
Ken geen mensen in deze situatie
150 (22%)

Totaal aantal stemmen: 665

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:15

Ineke2 schreef:
Devic schreef:
Oh nee alleen de boete heb ik het dan over, dus niet de schuld en de boete. De hoogte van de boete wordt afgestemd op het inkomen.

Oke... In mijn optiek kan deze persoon waar het nu omgaat de 7000 euro al niet “ zomaar even terugbetalen”
Blijft mijn vraag staan hoe dat werkt dan?
Zo gaat iemand toch diep de schulden in waar ze niet meer uitkomt?

Kun je wel zeggen ‘ eigen schuld dikke bult’ maar dat vind ik erg ver gaan in dit geval.

Ik ga vanaf 4 januari stage lopen bij een bewindvoerder en zal met deze problematiek te maken gaan krijgen. Ik hoop daarmee wel meer inzicht te krijgen in hoe alles werkt en ga mijn best doen om mensen echt te helpen voor zover dat in mijn macht ligt.

Mij hoor je niet zeggen “eigen schuld dikke bult”.

Fraudeschulden worden in principe niet opgenomen in de WSNP, onverschuldigde betalingen wel. Wat dat betreft kom je daar dus in principe op je stage niet mee in aanraking, uitzonderingen daargelaten.

Voor wat betreft het terugbetalen van de schuld: dit kan ook in delen. In principe wordt in eerste aanleg altijd gevraagd om betaling in eens, maar als je aangeeft dat je dit niet kan, is het treffen van een regeling altijd mogelijk. Als iemand na de fraude zaak weer terug in de uitkering komt, wordt het direct ingehouden op de uitkering. Er wordt altijd rekening gehouden met de beslagvrije voet. Net als bij alle andere schulden eigenlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:23

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:

Vind ik bijna hetzelfde... hoe gaat ze dat betalen dan?
Komt meer op €200 per maand teveel, hoe hoog is de bijstand dan als je dat in mindering krijgt als iemand boodschappen voor je haalt?
Dat klinkt mij erg onredelijk :

Ze gaan uit van de nibud norm: die is €5,97 voor een vrouw tussen de 14 en 50 jaar, in een tweepersoons huishouden
[ [url=m/x2e0H8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat mevrouw een één persoonshuishouden voert, rekenen ze daar nog 10% bovenop, omdat voor meer mensen tegelijk koken altijd goedkoper is.
[ [url=m/OI0ytp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan kom je dus uit op €6,567 aan eten per dag. Dat bedrag maal het aantal dagen in de periode dat mevrouw boodschappen van haar moeder ontving, en dan kom je dus op dat bedrag uit.

Hè, maar ze moet dus de boodschappen die haar moeder heeft betaald, terugbetalen aan een instantie die haar de bijstandsuitkering geeft :?

En als ze het wel gemeld had, was er niks in mindering gebracht?

Het wordt voor mij steeds vreemder. Het zou logisch zijn als je het teveel gekregen moet terugbetalen, maar niet de boodschappen aan iemand betalen die ze niet heeft betaald.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:26

Morganlefay schreef:
Voor de fanatiekelingen onder ons }> SVB hanteert dezelfde praktijken maar dan bij bij AOW'ers die als alleenstaand te boek staan en wel eens een eter over de vloer hebben. Ze halen letterlijk je huis overhoop in hun zoektocht of er een tweede persoon in het huis woont.

Hier wil ik nog wel even op inhaken. Wij mogen echt geen huis overhoop halen, ook de svb niet. We mogen samen met de bewoner door de woning lopen en vragen dan de bewoner eventueel om een kast oid open te maken als dat nodig is. Zoekend rondkijken.

Wat wel kan, is er een zoeking gedaan wordt. Maar: dit kan enkel als het een strafrechtelijk onderzoek is, dus met een fraude boven de € 50.000,00. Je kan er als rechercheur dan voor kiezen om iemand aan te houden en bij de officier van justitie toestemming vragen voor een zoeking. Deze zoeking doe je dan in het bijzijn van de rechter commissaris. Dit is wel een heel zwaar middel en ik heb het in mijn carrière ook nog meer 2 keer meegemaakt. Maar in beide zaken was toen ook sprake van meer verdenkingen (witwassen en drugs/wapenhandel) en samenwerking met politie.

Als je dus een huisbezoek krijgt waarbij de rechercheur zelf als een malle de kasten gaat open trekken, hoef je dit dus niet te pikken.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:28

Pareltjes schreef:
Rytir schreef:
Je schamen doet iemand echt zelf.

En precies DIT bedoel ik met arrogantie! Van nature bezit de mens geen enkele schaamte. Het wordt je op jonge leeftijd aangeleerd om je in de pas te laten lopen. Door ouders, school ( in de hoek ), omgeving en geloof. Dit mechanisme van iemand het gevoel te geven zich te moeten schamen is een machtig en veel toegepast instrument. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Ik woon zelf al jaren in BE en ooit stond hier een deurwaarder aan de deur. Op hoge poten bij hoog en bij laag te beweren dat we een rekening open hadden staan en dat we hem maar beter binnen konden laten, want wat zouden de buren er wel niet van denken.

“ Geen voet komt U hier binnen, want u heeft de verkeerdere persoon, en idd wat zullen de buren denken dat u uw ambt niet goed uitoefent en de verkeerde probeert te intimideren!”

Inspelen op schaamte! En gewoon gebruik maken van de macht die het geeft.

Schaamte is aangeleerd en mensen een schaamtegevoel bezorgen wordt veelvuldig misbruikt.

Bedoel je je zelf beschaamd voelen als arrogant (als mens) of iemand anders beschamen? Wat je zegt dat het is aangeleerd klopt wel naar mijn idee, dat was ook mijn punt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:32

verootjoo schreef:
Vjestagirl schreef:
Ze gaan uit van de nibud norm: die is €5,97 voor een vrouw tussen de 14 en 50 jaar, in een tweepersoons huishouden
[ [url=m/x2e0H8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Omdat mevrouw een één persoonshuishouden voert, rekenen ze daar nog 10% bovenop, omdat voor meer mensen tegelijk koken altijd goedkoper is.
[ [url=m/OI0ytp.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dan kom je dus uit op €6,567 aan eten per dag. Dat bedrag maal het aantal dagen in de periode dat mevrouw boodschappen van haar moeder ontving, en dan kom je dus op dat bedrag uit.

Hè, maar ze moet dus de boodschappen die haar moeder heeft betaald, terugbetalen aan een instantie die haar de bijstandsuitkering geeft :?

En als ze het wel gemeld had, was er niks in mindering gebracht?

Het wordt voor mij steeds vreemder. Het zou logisch zijn als je het teveel gekregen moet terugbetalen, maar niet de boodschappen aan iemand betalen die ze niet heeft betaald.

De uitkeringsinstantie heeft haar bedrag X gegeven. Dat bedrag is om van te leven: huur, GWL, telefoon, eten etc. Deze uitkering is bedoeld als laatste redmiddel, voor mensen die anders niet aan hun eerste levensbehoeften kunnen komen. Echter: zij kocht er haar eten niet voor, dat deed haar moeder. Dus het geld wat ze gekregen heeft voor eten had ze niet hoeven krijgen, want daar kon ze ook anders aan komen. Daarom moet ze dat terug betalen aan de uitkeringsinstantie.

Als ze het gemeld had dan was er ongetwijfeld gekeken naar het bedrag wat het waard was. Je mag best iets krijgen; maar het moet niet zo zijn dat iedereen met een uitkering alles moet doen van bedrag X, maar dat jij dat niet hoeft omdat je van iemand anders al je eten krijgt. Dat is niet eerlijk naar de andere mensen met een uitkering, maar ook niet eerlijk naar de maatschappij als geheel die jou het geld heeft gegeven omdat jij zegt dat je er anders niet aan kan komen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:35

Rytir schreef:
Bedoel je je zelf beschaamd voelen als arrogant (als mens) of iemand anders beschamen? Wat je zegt dat het is aangeleerd klopt wel naar mijn idee, dat was ook mijn punt.

De opmerking vond ik tekenend voor de arrogantie. Nl dat mensen zich schamen voor hun armoede en dat iemand zegt dat doen ze toch echt zelf. Die uitspraak is arrogant en laat zien dat je de problematiek van de ander niet kan of wil begrijpen.

Sherivey

Re: Terecht? hoge boete ivm boodschappen gekregen bij bijstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:41

Ik krijg heel vaak mensen aan de telefoon die het heel ongemakkelijk vinden om een regeling aan te vragen.

Snap ze wel, er wordt verwacht dat je altijd maar geld heb liggen. En dat je vreemd of niet goed genoeg bent als je dat niet hebt.

Het is niet zo dat ze ervoor kiezen zich te schamen.

Begint naar mijn idee bij kinderen al. Als je niet de nieuwste telefoon of dure kleding heb, hoor je er niet bij.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:45

Pareltjes schreef:
Rytir schreef:

De opmerking vond ik tekenend voor de arrogantie. Nl dat mensen zich schamen voor hun armoede en dat iemand zegt dat doen ze toch echt zelf. Die uitspraak is arrogant en laat zien dat je de problematiek van de ander niet kan of wil begrijpen.

Ah, dat bedoelde ik eigenlijk juist niet... Wat je in jou post al aangaf, schaamte is aangeleerd. En dat maakt dat mensen die even of een tijdje gebruik moeten maken van een voorziening zoals de bijstand; het is er niet voor niets.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:46

Magrathea schreef:
Ik vind sommige reacties in dit topic ook echt jammer :o
Alsof mensen die bij de gemeente werken wekelijks een bingo-bol laten draaien van "zo, wie zullen we deze week eens een poot gaan uitdraaien *\%/* "

Maar de toeslagenaffaire onderstreept dat dat dus op sommige plekken wel degelijk zo loopt. Deels is dat ook zo omdat het beleid en allerlei dingen ook echt zijn bedacht om mensen uit de uitkering te 'prikkelen' (-> pesten.)
En veel ambtenaren en beoordelers zullen daar gelukkig aanzienlijk beter mee omgaan dan andere, maar ook het pesten, frustreren, najagen en ver voorbij het redelijke controleren en beboeten komt voor en met vrij grote regelmaat. Ook zijn er regelmatig situaties waarbij iedereen erkent dat het een onwenselijke situatie is... maar waar er toch niemand is die gewoon stopt met de uitvoering ervan.
Vandaag is bijvoorbeeld bekend dat een vrouw vanwege de schuld die door de toeslagenaffaire (en het stelselmatig weigeren om dat op te lossen) is veroorzaakt uit haar huis gezet wordt. Misschien dat er heel veel mensen zijn die erkennen dat de toeslagenaffaire niet redelijk is... maar toch wordt het uitgevoerd.

Aan 'meestal gaat het goed' heb je niet zoveel als je eerst ten onrechte in een fraude-register komt, dan diep in de schulden wordt geduwd, en daarna dakloos op straat komt te staan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:49

Rytir schreef:
Pareltjes schreef:

Ah, dat bedoelde ik eigenlijk juist niet... Wat je in jou post al aangaf, schaamte is aangeleerd. En dat maakt dat mensen die even of een tijdje gebruik moeten maken van een voorziening zoals de bijstand; het is er niet voor niets.

Dan hebben we een gevalletje krommunicatie....

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:50

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Ik vind sommige reacties in dit topic ook echt jammer :o
Alsof mensen die bij de gemeente werken wekelijks een bingo-bol laten draaien van "zo, wie zullen we deze week eens een poot gaan uitdraaien *\%/* "

Maar de toeslagenaffaire onderstreept dat dat dus op sommige plekken wel degelijk zo loopt. Deels is dat ook zo omdat het beleid en allerlei dingen ook echt zijn bedacht om mensen uit de uitkering te 'prikkelen' (-> pesten.)
En veel ambtenaren en beoordelers zullen daar gelukkig aanzienlijk beter mee omgaan dan andere, maar ook het pesten, frustreren, najagen en ver voorbij het redelijke controleren en beboeten komt voor en met vrij grote regelmaat. Ook zijn er regelmatig situaties waarbij iedereen erkent dat het een onwenselijke situatie is... maar waar er toch niemand is die gewoon stopt met de uitvoering ervan.
Vandaag is bijvoorbeeld bekend dat een vrouw vanwege de schuld die door de toeslagenaffaire (en het stelselmatig weigeren om dat op te lossen) is veroorzaakt uit haar huis gezet wordt. Misschien dat er heel veel mensen zijn die erkennen dat de toeslagenaffaire niet redelijk is... maar toch wordt het uitgevoerd.

Aan 'meestal gaat het goed' heb je niet zoveel als je eerst ten onrechte in een fraude-register komt, dan diep in de schulden wordt geduwd, en daarna dakloos op straat komt te staan.

Het gaat om de gevallen wáár het fout gaat en waarom dat ( zou ) kunnen komen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:51

Dilan93 schreef:
Ik krijg heel vaak mensen aan de telefoon die het heel ongemakkelijk vinden om een regeling aan te vragen.

Ja maar in zowel het geval van een uitkering als een schuld, blijft communiceren het belangrijkst.

Als je een schuld hebt, verdwijnt die ook niet vanzelf als je de enveloppen ongeopend de prullenbak in gooit. Hoe groot de schaamte ook is, je zal er mee aan de slag moeten.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:52

Devic schreef:
Dilan93 schreef:

Ja maar in zowel het geval van een uitkering als een schuld, blijft communiceren het belangrijkst.

Als je een schuld hebt, verdwijnt die ook niet vanzelf als je de enveloppen ongeopend de prullenbak in gooit. Hoe groot de schaamte ook is, je zal er mee aan de slag moeten.

Als iedereen zo doortastend zou zijn was de hele problematiek er niet.
Dus het probleem is niet de cijfertjes maar “ iets “ anders. Los het dan ook niet met cijfertjes alleen op.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 29-12-20 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:53

Vjestagirl schreef:
De uitkeringsinstantie heeft haar bedrag X gegeven. Dat bedrag is om van te leven: huur, GWL, telefoon, eten etc. Deze uitkering is bedoeld als laatste redmiddel, voor mensen die anders niet aan hun eerste levensbehoeften kunnen komen.

Maar wist je dat toen het ingevoerd werd, er uitdrukkelijk gesteld werd dat het helemaal niet zo gruwelijk kaal en gevoelloos moest? Dat Marga Klompé bij de invoering stelde 'een bloemetje hoort er ook bij'?

Dat harde, dat is echt later gekomen.

Citaat:
Dat is niet eerlijk naar de andere mensen met een uitkering, maar ook niet eerlijk naar de maatschappij als geheel die jou het geld heeft gegeven omdat jij zegt dat je er anders niet aan kan komen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met andere mensen met een uitkering. We kunnen dat namelijk prima goed regelen zonder gedoe.

En als maatschappij is dit gewoon een kwestie van slecht rekenen: het enorme netwerk van aan de ene kant problemen veroorzaken door bizar ingewikkelde regels, keiharde handhaving en schudopdrijvers, en aan de andere kant aan hulpverleners, schuldsaneerders, administratieve ondersteuning, bewindvoerders en andere zaken. Als je als maatschappij geld wilt besparen, kap hier dan onmiddellijk mee! Dit is duur, verspillend en daarmee vele malen oneerlijker naar ons als maatschappij dan dat iemand boodschappen krijgt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:56

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:
De uitkeringsinstantie heeft haar bedrag X gegeven. Dat bedrag is om van te leven: huur, GWL, telefoon, eten etc. Deze uitkering is bedoeld als laatste redmiddel, voor mensen die anders niet aan hun eerste levensbehoeften kunnen komen.

Maar wist je dat toen het ingevoerd werd, er uitdrukkelijk gesteld werd dat het helemaal niet zo gruwelijk kaal en gevoelloos moest? Dat Marga Klompé bij de invoering stelde 'een bloemetje hoort er ook bij'?

Citaat:
Dat is niet eerlijk naar de andere mensen met een uitkering, maar ook niet eerlijk naar de maatschappij als geheel die jou het geld heeft gegeven omdat jij zegt dat je er anders niet aan kan komen.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets te maken met andere mensen met een uitkering. We kunnen dat namelijk prima goed regelen zonder gedoe.

En als maatschappij is dit gewoon een kwestie van slecht rekenen: het enorme netwerk van aan de ene kant problemen veroorzaken door bizar ingewikkelde regels, keiharde handhaving en schudopdrijvers, en aan de andere kant aan hulpverleners, schuldsaneerders, administratieve ondersteuning, bewindvoerders en andere zaken. Als je als maatschappij geld wilt besparen, kap hier dan onmiddellijk mee! Dit is duur, verspillend en daarmee vele malen oneerlijker naar ons als maatschappij dan dat iemand boodschappen krijgt.

Amen!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:01

Pareltjes schreef:
Dus het probleem is niet de cijfertjes maar “ iets “ anders. Los het dan ook niet met cijfertjes alleen op.

Dat van die cijfertjes snap ik niet helemaal?

Maar ik denk inderdaad dat in gesprek blijven gaan met een schuldeiser, een deurwaarder, een uitkeringsinstantie, veel problemen kan voorkomen. De meeste mensen met problematische schulden vertonen struisvogelgedrag: als ze de brief niet open maken, als ze hem niet lezen, dat telefoontje niet beantwoorden, de deur niet open doen, dan is de schuld er niet. En dan heb ik het echt niet alleen over fraudeschulden aan overheidsinstanties. Dat zie je ook bij mensen die een schuld hebben bij wehkamp. En dat komt vast voort uit schaamte, maar dat is gewoon geen oplossing. Dat heeft niets met doortastend te maken. De gevolgen zullen niet altijd leuk zijn maar de gevolgen zijn veel groter als je ze eerst een half jaar negeert.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:03

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

En niemand valt over een bloemetje. En niemand valt over een potje chicken tonight en een pak rijst als je bij je moeder vandaan komt. Maar 3 jaar lang geen boodschappen hoeven doen omdat je moeder dat allemaal voor je betaald, dat is niet gruwelijk kaal en gevoelloos, dat is de boel belazeren.

Shadow0 schreef:
Vjestagirl schreef:

Dus wat jij stelt is: als je de boel belazert, dan moet je zorgen dat het bedrag waarvoor je dat doet lager is dan de kosten om het terug te halen, want dan is het oké? Dan staan we het toe?

Ik ben het met je eens hoor, dat we kritisch moeten kijken naar de regels en hoe we ze naleven. Máár: dit zijn de huidige regels, en dan hebben we ons aan te houden. En nogmaals: als ze een keer een tasje eten had gekregen had er geen haan naar gekraaid. Maar 3 jaar lang: das gewoon niet eerlijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:06

Devic schreef:
Pareltjes schreef:

Maar ik denk inderdaad dat in gesprek blijven gaan met een schuldeiser, een deurwaarder, een uitkeringsinstantie, veel problemen kan voorkomen. De meeste mensen met problematische schulden vertonen struisvogelgedrag: als ze de brief niet open maken, als ze hem niet lezen, dat telefoontje niet beantwoorden, de deur niet open doen, dan is de schuld er niet. En dan heb ik het echt niet alleen over fraudeschulden aan overheidsinstanties. Dat zie je ook bij mensen die een schuld hebben bij wehkamp. En dat komt vast voort uit schaamte, maar dat is gewoon geen oplossing. Dat heeft niets met doortastend te maken. De gevolgen zullen niet altijd leuk zijn maar de gevolgen zijn veel groter als je ze eerst een half jaar negeert.

En waarom denk je dan dat ze die brieven niet openen?

Er zijn verschillende redenen voor.
Maar geen daarvan is dat iemand nog verder in de problemen wíl komen.

Denk aan schaamte,onmacht, onkunde, stress, overlopen en gewoon echt niet meer kúnnen...
Het is vrijwel nooit onwil.

En dáár zou iets meer aandacht voor mogen (moeten) zijn.
Dus inderdaad niet de cijfertjes. Maar de menselijke kant en wat het met mensen dóet als ze zelf het idee hebben de grip volkomen kwijt te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:09

Daar zijn toch ook mensen voor? Trajectbegeleiders, coaches etc?
Dat er daarvoor ook aandacht moet zijn (zeker mee eens!) betekent toch niet dat het oké is om een regel aan je laars te lappen en je eigen koers te varen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:09

Devic schreef:
Morganlefay schreef:
Voor de fanatiekelingen onder ons }> SVB hanteert dezelfde praktijken maar dan bij bij AOW'ers die als alleenstaand te boek staan en wel eens een eter over de vloer hebben. Ze halen letterlijk je huis overhoop in hun zoektocht of er een tweede persoon in het huis woont.

Hier wil ik nog wel even op inhaken. Wij mogen echt geen huis overhoop halen, ook de svb niet. We mogen samen met de bewoner door de woning lopen en vragen dan de bewoner eventueel om een kast oid open te maken als dat nodig is. Zoekend rondkijken.

Wat wel kan, is er een zoeking gedaan wordt. Maar: dit kan enkel als het een strafrechtelijk onderzoek is, dus met een fraude boven de € 50.000,00. Je kan er als rechercheur dan voor kiezen om iemand aan te houden en bij de officier van justitie toestemming vragen voor een zoeking. Deze zoeking doe je dan in het bijzijn van de rechter commissaris. Dit is wel een heel zwaar middel en ik heb het in mijn carrière ook nog meer 2 keer meegemaakt. Maar in beide zaken was toen ook sprake van meer verdenkingen (witwassen en drugs/wapenhandel) en samenwerking met politie.

Als je dus een huisbezoek krijgt waarbij de rechercheur zelf als een malle de kasten gaat open trekken, hoef je dit dus niet te pikken.

Je hebt een pb

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:10

Femke_Tweety schreef:

Denk aan schaamte,onmacht, onkunde, stress, overlopen en gewoon echt niet meer kúnnen...

Dus inderdaad niet de cijfertjes. Maar de menselijke kant en wat het met mensen dóet als ze zelf het idee hebben de grip volkomen kwijt te zijn.

Maar daar ìs aandacht voor. Daar kùn je hulp bij krijgen. Mijn vader is vrijwilliger bij een organisatie die mensen met schulden (of daar vlakbij) helpt om weer overzicht te krijgen, om een weg te vinden in alle regelingen die er zijn zodat je zo veel mogelijk hulp kunt krijgen.

Alleen: niemand kan ruiken dat jij je post niet openmaakt. Dat zul je echt zelf aan moeten geven. En als ze dan bij je aan komen kloppen en vragen of alles wel goed gaat, dan moet je nee zeggen en geen ja.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:11

Ik zeg niet dat het onwil is, ik zeg dat je het niet oplost door het te negeren. Ik snap heus wel dat mensen uit schaamte die brieven niet open maken, of dat telefoontje niet beantwoorden.

Als mijn gootsteen lekt, en ik ben zelf niet in staat om dit op te lossen, gaat het niet weg door gewoon een nachtje slapen de volgende morgen op te staan alsof er niets aan de hand is Ik zal dan hulp moeten zoeken. En juist in Nederland is e heel veel hulp voor mensen met schulden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:16

Ik snáp het.

Maar ik zíé het om me heen meer dan eens fout gaan.
En daar zit het probleem...

Je kunt begrijpen dat niets doen niet werkt.
Maar als je niet (meer) bij machte bent om dat wél te doen, dan wordt het heel taai.
Ook hulp vrágen is iets doen.

Dus zie je mensen vaak pas als de eerste schuldeisers werkelijk op de stoep staan, of als woningbouwverenigingen dreigen met uitzetting.

Daarnaast ken ik de verhalen van mensen die dolgraag hulp zouden willen, maar geen idee hebben waar ze dat kunnen vinden.
En mensen die dolgraag hulp willen, maar botweg geweigerd worden want 'nog niet erg genoeg'.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:17

Devic schreef:
Pareltjes schreef:

Je snapt niet dat er meer is dan cijfertjes. Jij ziet de problematiek door jouw bril. Maar met jouw visie kom je niet in de problemen ( hoop ik dan toch oprecht voor je ) . Je houd vast aan dat iedereen dus maar volgens jouw visie moet omgaan met geld/ schulden. Maar dat is niet zo. Bovendien hoeft struisvogelpolitiek lang niet altijd het geval te zijn te zijn. Schuldeisers kunnen medogenloos zijn, schuldenaars in een hoek drijven tot het punt dat ze geen uitweg meer zien. De schuldeisers hebben zoveel meer rechten dan de schuldenaars. Mensen worden kapot gemaakt.

Het probleem is veelal niet de schuld, maar alles er om heen wat onredelijk wordt. Het leven van schuldenaars wordt on-hold gezet en dat wordt als eigenschuld dikke bult gezien. Ze doen het toch zelf? Die envelope niet openen? Als je maar wanhopig genoeg bent neemt zelfbescherming het over. Dan kun je onlogische dingen doen.

Gewoon een beetje mededogen is toch niet zo erg als schuldeiser? Het maakt je mens ...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:20

Devic schreef:
Pareltjes schreef:

Er is emphatisch vermogen nodig om te kunnen begrijpen waarom mensen de brieven ongeopend laten liggen. Als de problemen dan eenmaal groot geworden zijn en je vervolgens tegen de verkeerde personen aanloopt dan kom je er nooit meer uit, helaas is het bij deze vrouw helemaal verkeerd gegaan. Soms kun je er ook gewoon voor kiezen om iets niet gezien te hebben inplaats van elk detail na te pluizen en te vallen over het feit dat boodschappen van AH afkomstig zijn inplaats van de Lidl. Om je vervolgens met de echt grote fraudeurs bezig te gaan houden.