Ineke2 schreef:Devic schreef:Oh nee alleen de boete heb ik het dan over, dus niet de schuld en de boete. De hoogte van de boete wordt afgestemd op het inkomen.
Oke... In mijn optiek kan deze persoon waar het nu omgaat de 7000 euro al niet “ zomaar even terugbetalen”
Blijft mijn vraag staan hoe dat werkt dan?
Zo gaat iemand toch diep de schulden in waar ze niet meer uitkomt?
Kun je wel zeggen ‘ eigen schuld dikke bult’ maar dat vind ik erg ver gaan in dit geval.
Ik ga vanaf 4 januari stage lopen bij een bewindvoerder en zal met deze problematiek te maken gaan krijgen. Ik hoop daarmee wel meer inzicht te krijgen in hoe alles werkt en ga mijn best doen om mensen echt te helpen voor zover dat in mijn macht ligt.
Mij hoor je niet zeggen “eigen schuld dikke bult”.
Fraudeschulden worden in principe niet opgenomen in de WSNP, onverschuldigde betalingen wel. Wat dat betreft kom je daar dus in principe op je stage niet mee in aanraking, uitzonderingen daargelaten.
Voor wat betreft het terugbetalen van de schuld: dit kan ook in delen. In principe wordt in eerste aanleg altijd gevraagd om betaling in eens, maar als je aangeeft dat je dit niet kan, is het treffen van een regeling altijd mogelijk. Als iemand na de fraude zaak weer terug in de uitkering komt, wordt het direct ingehouden op de uitkering. Er wordt altijd rekening gehouden met de beslagvrije voet. Net als bij alle andere schulden eigenlijk.