Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:21

Klopt Juval, domme fout.

Karl, inderdaad gaat dit topic over politiek en ik vind dat er zoveel te doen is op dit moment rondom milieu, klimaatverandering etc dat iedereen raakt, waarbij vooral de boeren met veranderende wetgeving te maken hebben, dat ik WEL vind dat het hier thuis hoort.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:28

Karl66 schreef:
Om te beginnen gaat dit topic niet over boeren maar over de politiek. Er is volgens mij een topic over boeren en stikstof. Een van de redenen waarom ik niet in dat topic actief ben, is omdat ik er geen enkele behoefte aan heb om me te ergeren aan mensen met een ongelofelijke ééndimensionale kijk op de zaken.
.

Natuur, milieu, woningbouw, voedselvoorziening, energie..... zijn allemaal raakvlakken waar wij als boeren mee te maken hebben en die ook politiek van belang zijn... dus je kan dit niet los van elkaar zien.
Het is niet aan jou om boeren naar een ander topic te dirigeren. :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:29

elnienjo schreef:
En naar de bouw. Dus boeren wegpesten en hun landerijen volbouwen met beton om weer stikstofuitstotende mensen te huisvesten. Doe mij dan maar liever die boer en z'n landbouwgrond en weilanden.

aan de andere kant is er in Nederland ook een enorme woningnood. die mensen die zijn er. Die moeten ergens wonen. Op dit moment is er een tekort van 331.000 woningen.

waar ik vooral tegen ben is dat wij ons als burgers, boren, werknemers en mensen met een uitkering tegen elkaar uit laten spelen. Uiteindelijk wordt er op ons allemaal beknibbeld om de allerrijksten nog rijker te maken. Dat is het eerste waar we vanaf moeten dat we ons niet langer tegen elkaar uit laten spelen.

Karl66

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:01

Er is een algemene reactie over landbouw, dat deze zich net als de rest van de bedrijven aan de regelgeving moet houden. Daar maakt tiepfoudt van dat het specifiek over één onderwerp gaat, namelijk stikstof, waar ik volgens haar geen kaas van gegeten heb en waardoor ze zich voor mijn reactie schaamt, dan verwacht ze dat ik daar inhoudelijk op reageer en dat heeft dus niks met politiek te maken. Dan wordt het gewoon een topic kapen om een eigen punt te maken. In tegenstelling tot een discussie over BBB en of die iets toevoegen aan het politieke landschap.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:05

juval schreef:
Karl66 schreef:
Om te beginnen gaat dit topic niet over boeren maar over de politiek. Er is volgens mij een topic over boeren en stikstof. Een van de redenen waarom ik niet in dat topic actief ben, is omdat ik er geen enkele behoefte aan heb om me te ergeren aan mensen met een ongelofelijke ééndimensionale kijk op de zaken.
.

Natuur, milieu, woningbouw, voedselvoorziening, energie..... zijn allemaal raakvlakken waar wij als boeren mee te maken hebben en die ook politiek van belang zijn... dus je kan dit niet los van elkaar zien.
Het is niet aan jou om boeren naar een ander topic te dirigeren. :)

Hij dirigeert niets, hij legt uit dat hij geen behoefte heeft om het over dit punt te hebben.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:21

Karl66 schreef:
Om te beginnen gaat dit topic niet over boeren maar over de politiek.

Wauw, ik sta met mijn mond vol tanden. Gaat de politiek vandaag de dag niet voor een groot deel over klimaat en milieu? En spelen boeren daarin geen belangrijke rol? Er is nota bene een coalitiepartij die sinds vorige week roept dat ze de bio-industrie willen afschaffen. Dat zijn nogal uitspraken die duizenden familiebedrijven keihard raken. Waarom wil je dat in dit topic niet bespreken?

Karl66 schreef:
Er is volgens mij een topic over boeren en stikstof. Een van de redenen waarom ik niet in dat topic actief ben, is omdat ik er geen enkele behoefte aan heb om me te ergeren aan mensen met een ongelofelijke ééndimensionale kijk op de zaken.

Waarom precies haak je af als het over de inhoud gaat? Is die ongemakkelijk, misschien? En, vind je het niet een beetje flauw van jezelf om mij te beschuldigen van het hebben van een ééndimensionele kijk op de zaken, zonder zelf op de inhoud in te gaan? Als je het boerentopic had gevolgd, dan wist je dat ik bijvoorbeeld het werk van iedere bioboer van harte toejuich. Met kanttekeningen, net zoals ik de problemen van de intensieve landbouw erken als zaken waar we keihard aan moeten blijven werken.

Karl66 schreef:
Verder straalde jouw eerste post zo'n gigantische dedain uit met je "jij hebt er duidelijk geen verstand van, want jij zegt niet wat de boeren willen horen en dus schaam ik me voor jouw mening.", dat ik eigenlijk totaal geen behoefte heb om verder de discussie met jou aan te gaan.

Wacht even, nu verdraai je mijn woorden. Ik zei letterlijk dat ik mij afvroeg (!) hoeveel kaas je van de kwestie gegeten hebt. Net zoals jij je eerder hardop afvroeg of een boer te dom is om zelf te bepalen of hij zijn prijs wil verhogen …etc… Als je incasseringsvermogen hier al stopt, dan gaan we niet ver komen. Ik vroeg het me af, ik zeg niet dat je er duidelijk geen verstand van hebt en bedoelde het als een uitnodiging om het eindelijk over de inhoud te gaan hebben: dat de landbouwsector onevenredig hard geraakt wordt ten gunste van industrie en dat op deze manier de natuur niet geholpen is.

Karl66 schreef:
En verder als jij produceert voor een markt die er niet is, dan kan ik je maar één ding adviseren en dat is snel stoppen met produceren en wat anders gaan doen, waar wel vraag naar is.

Bedankt voor je ongevraagde advies. Nogmaals, wij produceren voor een wereldmarkt. Net zoals veel andere sectoren trouwens. Iedere 3 dagen komt Friesland Campina een tank vol melk ophalen. De marges zijn klein, maar we redden ons al tientallen jaren prima. Zodra melktaps booming business worden, zullen wij er een plaatsen. Vooralsnog is het een nichemarkt.

IMANDRA schreef:
Mwah ik moet nog zien hoe fatsoenlijk zo'n weerwoord is. Het komt op mij over als een partij maar wat roept om maar een stem te hebben, maar geen inhoudelijk goed plan heeft wbt hoe ze het gaan financieren of uberhaupt goede redenering/onderbouwing. Die zag ik in ieder geval niet op de website staan. En om daadwerkelijk verschil te maken in de politiek moet die onderbouwing over het algemeen wel erg goed staan.

Bedoel, prima als het boerenperspectief een stem krijgt. Dat er dingen moeten veranderen. Maar hóé dat dan moet gebeuren zijn ze niet duidelijk over.

Absoluut niet vervelend bedoeld, maar dit is best grappig! Je beschrijft op de letter precies hoe ik denk over partijen zoals D66 en GL. Deze pleiten er namelijk voor om de bio-industrie af te schaffen, want dat trekt natuurlijk wel lekker veel stemmen. Zeker als je ondertussen het landbouwdebat nog eens even goed polariseert. Van een inhoudelijk plan over de financiering van dat plan (duizenden boeren moeten uitgekocht worden, want op de Ot- en Sien markt is maar plek voor een select ‘herenboeren-gezelschap’) heeft nog niemand gehoord. In plaats daarvan doen ze alsof ongeveer alle boeren die er nu zijn kunnen produceren voor een markt die in werkelijkheid een sprookje is.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:05

Tiepfoudt, het zou prettig zijn als je gewoon niet de hele tijd op de persoon speelt. Dat nodigt totaal niet uit om een inhoudelijke discussie te voeren.

En nee, politiek gaat over veel meer dan milieu en klimaat. Het gaat over economie, zorg, werkgelegenheid, veiligheid, zowel nationaal als internationaal, het gaat over immigratie, huisvesting, onderwijs en zo kan je nog een tijd doorgaan. En ja klimaat en milieu zijn ook onderwerpen op de politieke agenda, maar zeker niet de enige.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:25

Het verschil is wel dat BBB echt een one-issue-partij is, met geen volwaardig programma en weinig financiële onderbouwing. Alleen al dat de Minister 100 km van de Randstad moet wonen, vind ik een aanfluiting, dat je dat in je Programma zet ;), er zijn grotere problemen in dit kleine land, dan waar je woont. Behalve dat er in de Randstad natuurlijk ook gewoon boerenbedrijven zijn, zijn er ook Ministers of Kamerleden die of uit de Provincie komen of gewoon wonen in de Provincie, maar bijv. doordeweeks in Den Haag verblijven. Dit is een partij uitsluitend voor boeren en aanverwanten.
Een groot deel van de stemmers, heeft daar dan dus niets te zoeken.

GL en D66 hebben een veel uitgebreider programma over veel meer onderwerpen en keuzes die gemaakt moeten worden. Of je het wel of niet met die keuzes eens bent, maakt niet uit. Dat geldt wat bij betreft ook voor VVD, CDA en PvdA.
De rest zijn allemaal one-issue-partijen, leuk voor in de marge, in de oppositie of om een meerderheid te bereiken, bij sommige onderwerpen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 15:43

Tiepfoudt, als je dat gedrag van GL en D66 zo'n aanfluiting vindt, waarom vindt je het dan wél goed dat BBB datzelfde doet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:28

@Electra, de SP, CU en SGP zijn natuurlijk ook geen one issue partijen. Ik kan me prima een boerrenpartij voorstellen met een algemeen beleid dat gebaseerd is op bepaalde kernwaarden, net zoals die andere partijen hun beleid ook ergens op baseren. Alleen bij de BBB zie ik dat niet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:41

Karl66 schreef:
@Electra, de SP, CU en SGP zijn natuurlijk ook geen one issue partijen. Ik kan me prima een boerrenpartij voorstellen met een algemeen beleid dat gebaseerd is op bepaalde kernwaarden, net zoals die andere partijen hun beleid ook ergens op baseren. Alleen bij de BBB zie ik dat niet.

stel dat het een one issue partij zou zijn. Wat is daar mis mee? https://www.parlement.com/id/vl3rmcbutv ... ssuepartij

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:49

Karl66 schreef:
Tiepfoudt, het zou prettig zijn als je gewoon niet de hele tijd op de persoon speelt. Dat nodigt totaal niet uit om een inhoudelijke discussie te voeren.

En nee, politiek gaat over veel meer dan milieu en klimaat. Het gaat over economie, zorg, werkgelegenheid, veiligheid, zowel nationaal als internationaal, het gaat over immigratie, huisvesting, onderwijs en zo kan je nog een tijd doorgaan. En ja klimaat en milieu zijn ook onderwerpen op de politieke agenda, maar zeker niet de enige.

Het is niet mijn bedoeling geweest om persoonlijk te worden. Daar heb ik in mijn frustratie waarschijnlijk te weinig oog voor. Mijn excuses daarvoor. Ik heb wel een idee waar het vandaan komt.

Er wordt zoveel over ons geschreven en gezegd en maar weinig met ons gepraat. Momenteel krijgen we het idee dat we in ons eentje een vermeende stikstofcrisis moeten oplossen, terwijl er aan de andere kant alleen maar meer stikstof bij komt. Dat geeft een frustratie die veel verder gaat dan alleen de stikstofcrisis. Want bijna alle boeren zijn wel voortgekomen uit de keuze dat er nooit meer honger mocht zijn in Europa. Het heeft decennia geduurd om te komen tot de landbouw zoals die nu is, en nu wordt van ons verwacht om in heel korte tijd om te schakelen naar kringlooplandbouw (waarvan niemand precies weet hoe dat eruit moet zien) of als het aan sommigen ligt naar biologische landbouw. Of daar een markt voor is, daarvoor interesseert men zich niet. Maw, als daar geen markt voor is, dan heb je maar pech en ga je maar wat anders doen.

Hoe anders wordt er naar de industrie, luchtvaart en verkeer gekeken. Daar hebben ze nog nooit van een kringloopwijzer gehoord omdat ze geen stikstof en ook geen CO2 opnemen. Laat staan dat mensen roepen dat de industrie niet voor een wereldmarkt mag produceren. Dat zou wat zijn. En dáár wringt de schoen. Er wordt imo teveel met de beschuldigende vinger naar de landbouw gewezen, alsof die sector in haar eentje alle problemen mbt klimaat en milieu gaat kunnen oplossen. Met, nogmaals, de krimpende veestapel tegenover een uitbreidende industrie en infrastructuur, en plannen voor een extra vliegveld omdat Schiphol uit haar voegen barst, in het achterhoofd.

Electra63 schreef:
Het verschil is wel dat BBB echt een one-issue-partij is, met geen volwaardig programma en weinig financiële onderbouwing. Alleen al dat de Minister 100 km van de Randstad moet wonen, vind ik een aanfluiting, dat je dat in je Programma zet ;), er zijn grotere problemen in dit kleine land, dan waar je woont. Behalve dat er in de Randstad natuurlijk ook gewoon boerenbedrijven zijn, zijn er ook Ministers of Kamerleden die of uit de Provincie komen of gewoon wonen in de Provincie, maar bijv. doordeweeks in Den Haag verblijven. Dit is een partij uitsluitend voor boeren en aanverwanten.
Een groot deel van de stemmers, heeft daar dan dus niets te zoeken.

GL en D66 hebben een veel uitgebreider programma over veel meer onderwerpen en keuzes die gemaakt moeten worden. Of je het wel of niet met die keuzes eens bent, maakt niet uit. Dat geldt wat bij betreft ook voor VVD, CDA en PvdA.
De rest zijn allemaal one-issue-partijen, leuk voor in de marge, in de oppositie of om een meerderheid te bereiken, bij sommige onderwerpen.

Zeker zijn er verschillen, maar ik vond het wel grappig dat het ontbreken van financiële onderbouwing werd genoemd als mankement van BBB. Er is namelijk ook geen financiële onderbouwing voor het afschaffen van de bio-industrie à la GL en D66: "In de kringlooplandbouw verdienen boeren meer, met minder dieren en krijgen ze een eerlijke prijs voor hun producten." Hoe dat precies bereikt moet worden, staat nergens concreet uitgelegd of doorgerekend.

IMANDRA schreef:
Tiepfoudt, als je dat gedrag van GL en D66 zo'n aanfluiting vindt, waarom vindt je het dan wél goed dat BBB datzelfde doet?

Om de imo eenzijdige kletspraat van GL en D66 over intensieve landbouw ietwat te compenseren, misschien? :D

Zonder flauwekul. Ik denk dat BBB op het gebied van landbouw nog altijd meer oog voor realisme heeft dan GL/D66. Die laatsten willen ons verplichten om te produceren voor een markt die er niet is, dan ben je snel uitgepraat (lees: failliet).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 17:55

juval schreef:
Karl66 schreef:

stel dat het een one issue partij zou zijn. Wat is daar mis mee? https://www.parlement.com/id/vl3rmcbutv ... ssuepartij

Omdat je een land niet op basis van één issue kan besturen. Ik wil dus ook wel graag weten wat ze met al die andere onderwerpen gaan doen, mochten ze in de situatie komen dat ze als regerings- of oppositiepartij invloed kunnen uitoefenen. En dan vind ik het niet zo interessant dat ze kistkalveren uit de schoolboeken willen hebben. Dan wil ik weten of ze het onderwijs willen hervormen en zo ja, hoe. Dan wil ik weten hoe ze dat denken te financieren. Dan wil ik weten hoe ze tegenover de vrijheid van onderwijs staan etc. Dat geldt niet alleen voor onderwijs, dat geldt voor alle onderwerpen waar een overheid zich mee bezig moet houden. Ik wil weten wat ze met mijn stem gaan doen als ik die geef en dat is bij een one issue partij niet duidelijk. Ze vinden maar één onderwerp belangrijk en voor al die andere onderwerpen laten ze hun oor hangen naar partijen, die hun bij dat ene onderwerp kunnen helpen. Stel dat ze zo groot zijn dat ze of met GL of met de PVV een meerderheid hebben en kunnen gaan regeren. Dan kijken ze met welke partij ze het beste hun specifieke punt binnen kunnen halen en de rest is niet zo belangrijk, dus bepaalt die andere partij dat. Zolang ze hun eigen punt maar binnen kunnen halen. Hoe kan je nou ooit op zo'n partij stemmen, die net zo gemakkelijk PVV als GL beleid kan uitvoeren, naast hun eigen issue.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:13

Karl66 schreef:

Je hebt gelijk, ik dacht alleen aan de grote partijen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 19:02

Tiepfoudt schreef:
Om de imo eenzijdige kletspraat van GL en D66 over intensieve landbouw ietwat te compenseren, misschien? :D

Zonder flauwekul. Ik denk dat BBB op het gebied van landbouw nog altijd meer oog voor realisme heeft dan GL/D66. Die laatsten willen ons verplichten om te produceren voor een markt die er niet is, dan ben je snel uitgepraat (lees: failliet).

Maar dat realisme is er niet, niet in beleid en financiën? Dat is mijn punt.
Sure, ze snappen de boer beter dan de gemiddelde politici. Maar hoe maken ze dan het beleid, zorgen ze dat de dingen die ze willen ook daadwerkelijk gefinancierd kunnen worden.

Als ze dat niet kunnen doen (en ik zie het niet terug in hun kiesprogramma, dat is vooral veel geroep maar geen realistisch plan) dan kan je je imo beter als consultant op gaan werpen voor een partij die dat wél kan. Of media opstarten die die informatie/affiniteit naar de Nederlander brengt. Zodat anderen wél duidelijk evenwichtig beleid kunnen creëren waarbij het logisch is hoe het gefinancierd wordt. En op die manier dus die compensatie biedt voor de 'kletspraat van GL en D66'.

Overigens, dat boeren het niet met de beleidsplannen van die partijen eens zijn dat er minder geproduceerd moet worden en dat er daardoor failliet gaan, wil niet zeggen dat die partijen er niet realistisch naar kijken. Dat wil gewoon zeggen dat jij het niet met hun beleidsplannen eens bent. Ik ga overigens niet op de details van het voorbeeld wat je noemt in, daar heb ik geen verstand van en heb ik me niet op ingelezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 20:24

Dame van GL is bij M op NPO1: die willen toch zeker de vervuilende bedrijven aanpakken ;) , dus wie daar voorstander van is, misschien toch maar eens GL stemmen. :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:35

Het probleem is dat het niet of of is maar en en. Én de landbouw én de rest van de industrie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:44

Electra63 schreef:
Het verschil is wel dat BBB echt een one-issue-partij is, met geen volwaardig programma en weinig financiële onderbouwing. Alleen al dat de Minister 100 km van de Randstad moet wonen, vind ik een aanfluiting, dat je dat in je Programma zet ;), er zijn grotere problemen in dit kleine land, dan waar je woont. Behalve dat er in de Randstad natuurlijk ook gewoon boerenbedrijven zijn, zijn er ook Ministers of Kamerleden die of uit de Provincie komen of gewoon wonen in de Provincie, maar bijv. doordeweeks in Den Haag verblijven.

WHUT...????

We leven in 2020.
De verkiezingen zijn in 2021.
...en dan DIT als serieus voorstel?

Als Drenthse vind ik stiekem dat de minister van economische zaken in Groningen moet gaan wonen.
("" De afstand Gruns - Den Haag schijnt korter te zijn dan de afstand Den Haag - Gruns."")
Liefst midden in het aardbevingsgebied.

:o Lijkt mij erg verfrissend.

En dan een partij die boeren serieus neemt en ministers uit de Randstad wil....
Vreemd.

(Iedereen een pied - a- terre ivm reizen en milieu, accoord. Maar verder - nee.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:49

Janneke2 schreef:
Electra63 schreef:
Het verschil is wel dat BBB echt een one-issue-partij is, met geen volwaardig programma en weinig financiële onderbouwing. Alleen al dat de Minister 100 km van de Randstad moet wonen, vind ik een aanfluiting, dat je dat in je Programma zet ;), er zijn grotere problemen in dit kleine land, dan waar je woont. Behalve dat er in de Randstad natuurlijk ook gewoon boerenbedrijven zijn, zijn er ook Ministers of Kamerleden die of uit de Provincie komen of gewoon wonen in de Provincie, maar bijv. doordeweeks in Den Haag verblijven.

WHUT...????

We leven in 2020.
De verkiezingen zijn in 2021.
...en dan DIT als serieus voorstel?

Als Drenthse vind ik stiekem dat de minister van economische zaken in Groningen moet gaan wonen.
("" De afstand Gruns - Den Haag schijnt korter te zijn dan de afstand Den Haag - Gruns."")

Vreemd.

(Iedereen een pied - a- terre ivm reizen en milieu, accoord. Maar verder - nee.)

Nee..... de Minister moet minimaal 100 km van de Randstad af wonen.

Belangrijkste eis aan een minister: de woonplaats :D

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 21:59

Hier de standpunten in het partijprogramma van Groenlinks over Boeren
Ik ( als leek, m'n boer was boer en zit nu op een andere manier in de landbouw , dus ik heb zeer indirecte kennis ) vind ze zo slecht niet

Boeren verdienen eerlijke prijzen voor hun producten en (financiële)
waardering voor alle andere nuttige diensten die ze uitvoeren, zoals
duurzaam landschaps-, natuur- en waterbeheer. Hiermee leveren boeren
een bijdrage aan de biodiversiteit en de aanpak van klimaatverandering.
We passen het mededingingsbeleid aan zodat coöperaties en andere
samenwerkingsverbanden van boeren meer marktmacht krijgen ten opzichte
van de voedselverwerkers en supermarktketens. We verbieden de verkoop
van voedsel onder de kostprijs.

We werken toe naar 25 procent biologische landbouw in Nederland in
2030. Dat doen we in lijn met de ‘Farm to Fork’ strategie van de Europese
Commissie. We ontmoedigen het gebruik van krachtvoer uit het buitenland
en we maken de export van mest onmogelijk. De landbouw stopt met het gif
glyfosaat en bouwt het gebruik af van alle bestrijdingsmiddelen die schadelijk
zijn voor het milieu.

We voeren een eerlijke vleesprijs in waarin alle kosten van vlees zijn
doorberekend. Dus ook de klimaat- en natuurschade. De opbrengsten
gebruiken we voor het steunen van boeren in de omschakeling naar
natuurinclusieve landbouw. We maken groente en fruit goedkoper door het
schrappen van de btw.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:21

IMANDRA schreef:
Maar dat realisme is er niet, niet in beleid en financiën? Dat is mijn punt.
Sure, ze snappen de boer beter dan de gemiddelde politici. Maar hoe maken ze dan het beleid, zorgen ze dat de dingen die ze willen ook daadwerkelijk gefinancierd kunnen worden.

Als ze dat niet kunnen doen (en ik zie het niet terug in hun kiesprogramma, dat is vooral veel geroep maar geen realistisch plan) dan kan je je imo beter als consultant op gaan werpen voor een partij die dat wél kan. Of media opstarten die die informatie/affiniteit naar de Nederlander brengt. Zodat anderen wél duidelijk evenwichtig beleid kunnen creëren waarbij het logisch is hoe het gefinancierd wordt. En op die manier dus die compensatie biedt voor de 'kletspraat van GL en D66'.

Mwah, als ik het verkiezingsprogramma van D66 lees dan heb ik eerlijk gezegd nog steeds geen idee hoe de omslag naar kringlooplandbouw gefinancierd gaat worden.

Citaat:
De gehele landbouwsector verduurzaamt. De sector moet nieuwe verdienmodellen ontwikkelen. We ondersteunen boeren die de transitie maken naar kringlooplandbouw.

Er staat nergens hóe die ondersteuning precies gebeurt. Het meest concrete dat er te vinden is voor de financiering is het volgende:

Citaat:
Met natuur- enlandschapsbeheer, de keuze voor bijzondere producten, zorgtaken, recreatie en boerderijeducatie kunnen nieuwe inkomstenbronnen worden aangeboord. Door hergebruik van grondstoffen en samen te werken met de natuur hoeven boeren bovendien minder kunstmest, antibiotica en landbouwgif in te kopen

Eh, er is weinig 'nieuws' aan de genoemde inkomstenbronnen die aangeboord kunnen worden en ik mag toch hopen dat ze niet geloven dat dergelijke nichemarkten en wat lagere kosten de omslag van een gemiddeld Nederlands agrarisch bedrijf naar kringloopbedrijf kunnen financieren :+

Citaat:
We helpen boeren naar het gebruik van kringloopwaardig veevoer, reductie van kunstmest
en bestrijdingsmiddelen en mestverbetering. We stellen kennis beschikbaar aan boeren over
methoden in kringlooplandbouw via onafhankelijke landbouwvoorlichters.

Onafhankelijke landbouwvoorlichters uit de mouw van D66, maar oké :') Hoe gaan die lui betaald worden?

Citaat:
D66 wil een prijs zetten op de landbouwuitstoot van broeikas- en stikstofgassen. De huidige
opstapeling van regels en uitstootrechten zorgt ervoor dat de landbouw alleen maar verder
intensiveert. Beprijzing zorgt er juist voor dat boeren zelf bepalen welke maatregelen het
best binnen hun bedrijf worden toegepast. We belonen boeren die stappen zetten naar
kringlooplandbouw. Zij betalen een lagere prijs voor hun uitstoot.

:wow: Ik gok maarzo dat deze beprijzing nog eens een extra duwtje in de rug van de zo gewenste kleine bedrijven gaat zijn, en wel in de richting van de afgrond.

Citaat:
We wijzigen het voor boeren dure systeem van verhandelbare fosfaat-, dier- en stikstofrechten. In het nieuwe systeem geeft de overheid rechten uit op basis van inhoudelijke criteria.

Gaan we weer naar een ander systeem? Dat is vooral fijn voor de portemonnee van onderzoekers en ambtenaren.

Citaat:
Per 2030 komt er een verbod op rotte drijfmest.

Enige uitleg over de financiering ervan ontbreekt, maar ik denk dat het een duur geintje gaat worden om alle stalsystemen om te bouwen naar een systeem zonder drijfmest. Oh nee, daar hadden we de 'nieuwe inkomstenbronnen' voor aangeboord, never mind.

Citaat:
We willen beter omgaan met dieren in de landbouw. D66 wil een eind maken aan de bio-industrie.

:evaw:

IMANDRA schreef:
Overigens, dat boeren het niet met de beleidsplannen van die partijen eens zijn dat er minder geproduceerd moet worden en dat er daardoor failliet gaan, wil niet zeggen dat die partijen er niet realistisch naar kijken. Dat wil gewoon zeggen dat jij het niet met hun beleidsplannen eens bent. Ik ga overigens niet op de details van het voorbeeld wat je noemt in, daar heb ik geen verstand van en heb ik me niet op ingelezen.

Zo zou je er naar kunnen kijken inderdaad. Net zoals je op die manier kunt kijken naar de plannen van BBB. Dat ze jou niet aanstaan, wil dan misschien ook niet zeggen dat het niet realistisch is. Of geldt die stelling maar in 1 richting?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:23

pien_2010 schreef:
Karl, inderdaad gaat dit topic over politiek en ik vind dat er zoveel te doen is op dit moment rondom milieu, klimaatverandering etc dat iedereen raakt, waarbij vooral de boeren met veranderende wetgeving te maken hebben, dat ik WEL vind dat het hier thuis hoort.

IEDEREEN heeft te maken met veranderende wetgeving tbv milieu en klimaat, en dus ook de boeren.
Kijk bijvoorbeeld naar het Klimaatakkoord, waar 71% van de opgave bij de energie en industrie ligt.
Afbeelding

En ja, ik ben het met je eens dat het daarom ook in dit topic thuishoort.
Maar ik ben het ook met Karl eens dat het dan wel over het grote geheel moet gaan en er niet één onderwerp en één sector.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 22:48

Electra63 schreef:
Janneke2 schreef:

Vreemd.

Nee..... de Minister moet minimaal 100 km van de Randstad af wonen.

Belangrijkste eis aan een minister: de woonplaats :D

Laten we de Randstad eindgen bij Amersfoort, dan is het verboden om in Groningen te wonen.
De Friezen zullen dodelijk beledigd zijn.
En de Drenthen zitten op het randje...

Grote delen van Zeeland en heel Limburg doen ook niet mee.
:n

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:02

Janneke, je weet wat het woord minimaal betekent? :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 23:05

Maar je kiest toch niet alleen een partij om het landbouwbeleid?
Ook boeren hebben toch een mening hoe net verder moet met het onderwijs, de zorg, verkeer, defensie, belastingstelsel, enz.
Stel er komt een Zorgpartij? Een Defensiepartij? Onderwijspartij? Enz.
Alleen al om dit te voorkomen mag de kiesdrempel omhoog naar 5 voor mij.
Zeker met al dat geruzie in partijen en daardoor nog meer versnippering in de Tweede Kamer gedurende de rest van de periode.
En dan vergeten we maar de wachtgeldregeling.