Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 09:55

Kana schreef:
Wat ik altijd een beetje gek vind is de mening ik ben voor abortus maar heb er moeite mee wanneer vrouwen het vaak doen omdat ze niet goed zijn met anticonceptie.

Ik snap dat je het idee van een vrouw die 6 keer abortus laat doen verwerpelijk vind maar ik vind de gedachte dat die vrouwen niet meer mogen zo raar. Abortus is dus je goed recht totdat je het te vaak doet? Dan moet die vrouw verplicht een kind baren? Wie wint dan? ongewenst kind nummer 6 in elk geval niet.

edit. Het is vroeg, de term wie wint is een beetje raar gekozen. Maar ik snap niet waarom het dan niet meer mag/niet meer oké is.

Van mij mogen ze altijd! Echter vind ik deze vrouwen wél heel erg dom!
Een abortus is toch een grotere aanslag dan een spiraal of pil voor het lichaam is.

En we weten allemaal dat anticonceptie niet 100% waterdicht is, en daar bestaat dan dus ook de mogelijkheid tot abortus voor.

Maar abortus als anticonceptie is imo zeer dom. Ook als de abortus bestaat uit het pilletje.
Zodra je ook maar 1 seconde zwanger bent gaat het lichaam keihard werken, hormonen worden aangemaakt, het lichaam begint, ondanks niet direct zichtbaar, meteen te veranderen.
En dat is een behoorlijke aanslag iedere keer. Dus dat voorkomen i.p.v genezen is gewoon verstandiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:01

Marjo schreef:
Hetgeen wat mij enorm steekt in deze discussie is dat ik vaak mannen zie die hier een stevige mening over hebben en dat vind ik niet kunnen. Zij zullen nooit voor zo'n keuze komen te staan.

Dat vind ik een rare opmerking, want:
1. dit is een maatschappelijke issue, mannen maken daar ook onderdeel van uit (anders mag jij ook geen mening hebben over slavenhandel, want daar heb je ook nooit mee te maken)
2. zonder man kan je niet zwanger worden, dus goede kans dat er een man naast die vrouw staat om te helpen met de beslissing (ofwel degene die haar zwanger heeft gekregen, ofwel de vader die daar zijn dochter bijstaat)
3. dit geldt vast alleen wanneer die mannen een andere mening hebben, of mag een man ook niet voorstander van baas in eigen buik zijn?
4. je vergeet dat er ook een hoop vrouwen zijn die niet (meer) vruchtbaar zijn, mogen die dan ook geen mening hebben? Moet eerst elke vrouw een vruchtbaarheidstest doen om te kijken of ze een mening mogen hebben?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:17

slavernij vind ik een slecht voorbeeld, dat is iets wat in NL niet actueel is op dit moment. Maar ik zou het inderdaad ook erg problematisch vinden als dit in NL nog speelt dat er een groep die er zelf totaal niks mee van doen heeft hoog van de toren blaast dat slaven niet zo moeten zeuren over het feit dat ze geen beschikking hebben over hun lijf ja. Hoewel ik je vergelijking wat moeizaam vindt om door te trekken.

Ik vind het vrij problematisch dat mannen menen te mogen beslissen over andermans baarmoeder. Daarmee geef ik ook een antwoord op vraag 3: ik vind het een probleem dat zij willen beslissen over mijn baarmoeder. Iemand die pro-choice is, wil dat niet.
Mee denken is 1, maar dat een partij waarin vrouwen geen stem hebben zo'n campagne op mag zetten daar heb ik wel een probleem mee ja. Net zo goed als dat ik het idioot zou vinden als een groep vrouwen gaat beslissen of mannen bepaalde medische handelingen wel zouden mogen ondergaan of niet. Prima dat een vrouw (met kennis van zaken!) mee denkt, maar dat is wat anders.

En het feit dat mannen denken een mening te kunnen vormen over de baarmoeder van een vrouw is een probleem dat álle vrouwen aangaat. Ook niet-vruchtbare vrouwen wat mij betreft. Je bent het daarmee ook aan het ridiculiseren.

En die man mag wat mij betreft raad geven aan de vrouw die bij hem in de buurt staat, als zij dat wil en daar behoefte aan heeft. In een gezonde relatie mag je er vanuit gaan dat dat zo is. Maar het is haar lijf, dus zij moet gewoon zelf kunnen beslissen over haar lijf. Ook al is die man het er niet mee eens. De rol van de man blijft ook daar: die mag raad geven als daar behoefte aan is.

Uiteindelijk kun je dit ook wegtrekken uit de abortusdiscussie: mag een ander een beslissing maken over jou lichaam? Mijn antwoord daarop is nee. Dat sluit dus alle mannen al uit om hier iets van te mogen vinden, voor vrouwen is het theoretisch nog iets dat ze op zichzelf kunnen betrekken. Maar ook een andere vrouw heeft geen recht te beslissen over mijn baarmoeder.

EDIT: vanuit je eerste voorbeeld komt voor mij het volgende nog naar boven: Ik vind ook dat een niet-jehova geen oordeel mag hebben over het feit dat een jehova bepaalde behandelingen weigert, of dat iemand anders in algemene zin geen oordeel mag hebben over het feit dat een ander in algemene zin een behandeling weigert in het ziekenhuis. Je mag er je verbazing over uitspreken, maar veroordelen en zelfs proberen de ander er van te weerhouden is wat mij betreft een complete no-go. Wat mij betreft valt dat in dezelfde categorie.
Laatst bijgewerkt door secricible op 16-11-20 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dell_1

Re: Baas in eigen buik, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:27

Ik herhaal mezelf nog maar een keer maar check dit artikel https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... t~v396222/
Geeft een mooi inkijkje hoe het gaat. Daarin lees je dat veel van die vrouwen die meerdere keren abortus laten doen uit het buitenland komen en niet echt geweldige toegang tot anticonceptie hebben of dat het niet mag wegens geloofsovertuiging.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:30

elnienjo schreef:
Mizora schreef:
Een vroege echo is met 7 weken. Dan zijn al meer dan de helft van de abortussen gedaan. En hoewel met 7 weken het hartje klopt, is de diersoort dan nog eigenijk niet te onderscheiden en is het 6mm groot.

De uitdrukking "het was niets", kan echter ook betekenen dat de abortus geen zware fysieke belasting was, niet zozeer dat de foetus niets was. Hoewel 6mm en nog zo ongevormd (niet diersoort specifiek) ook werkelijk nauwelijks meer is van periodevloeiing. Op de echo lijkt het veel groter.

Voor mij is een foetus vergelijkbaar met 'n garnaal en daar heb ik ook geen medelijden mee als ik die op eet. :D

Ik heb daar wel medelijden mee en daarom ben ik ook vegetarier.Ik wil helemaal geen levens doden.Ik zie wel dat velen,althans in dit topic,hier geheel anders instaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:37

Kana schreef:
Wat ik altijd een beetje gek vind is de mening ik ben voor abortus maar heb er moeite mee wanneer vrouwen het vaak doen omdat ze niet goed zijn met anticonceptie.

Ik snap dat je het idee van een vrouw die 6 keer abortus laat doen verwerpelijk vind maar ik vind de gedachte dat die vrouwen niet meer mogen zo raar. Abortus is dus je goed recht totdat je het te vaak doet? Dan moet die vrouw verplicht een kind baren? Wie wint dan? ongewenst kind nummer 6 in elk geval niet.

edit. Het is vroeg, de term wie wint is een beetje raar gekozen. Maar ik snap niet waarom het dan niet meer mag/niet meer oké is.

Wat ik me vooral afvraag is hoe vaak dat nou helemaal voorkomt. Heel leuk om te nuanceren in de discussie enzo maar volgens mij zijn er echt zéér weinig vrouwen die bij wijze van spreken een stempelkaartje bij de abortuskliniek hebben.

Dit moet dan ook niet verward worden met "als mijn normale anticonceptie faalt is er altijd nog abortus". Dat heeft al een heel andere lading.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:38

ik vind dat inderdaad een zeer zwart/witte kijk op abortus. Ik beëindig ook liever geen leven, maar als ik moet kiezen tussen een leven van ongewenstheid, een slechte situatie, of zelfs ernstige problemen voor moeder of een leven beëindigen vind ik dat vooral heel barmhartig, zeker als het wezen dat ik dood nog geen zelfstandig bestaansrecht heeft.
Kostte wat kost in leven houden terwijl er geen toekomst is en het ook nog een tweede leven schaadt (dat van de moeder) vind ik inderdaad problematischer.

De vraag die dan ook boven komt is: wanneer er sprake is van leven? Is dat een kloppend hart? Is dat een zelfstandig functionerend systeem?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:41

Naar mijn mening is datgene in leven wanneer het op zichzelf kan ademen, eten/drinken en ontlasten.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 10:52

anjali schreef:
Ik heb daar wel medelijden mee en daarom ben ik ook vegetarier.Ik wil helemaal geen levens doden.Ik zie wel dat velen,althans in dit topic,hier geheel anders instaan.

Dit slaat natuurlijk nergens op.
Niemand in dit topic zal iemand zomaar op straat vermoorden.

Zwanger zijn kan je mi daar niet mee vergelijken.

Ik werd in een ander topic compleet afgebrand omdat ik niet snap dat sommige vrouwen blijkbaar wel een kinderwens hebben en daar vrij ver voor gaan.

Waarom snap jij dan niet dat er ook vrouwen zijn die dat absoluut niet willen om wat voor reden dan ook.

Ik ga echt mijn leven niet 9 maanden stopzetten vanwege iets in mijn buik wat ik niet wil maar wel moet uitzitten.

Ergens in het begin van het topic werd gezegd; gewoon even je eten/ dieet aanpassen.
Rot op, ik houd van filet american en medium rare biefstuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:01

secricible schreef:
slavernij vind ik een slecht voorbeeld, dat is iets wat in NL niet actueel is op dit moment. Maar ik zou het inderdaad ook erg problematisch vinden als dit in NL nog speelt dat er een groep die er zelf totaal niks mee van doen heeft hoog van de toren blaast dat slaven niet zo moeten zeuren over het feit dat ze geen beschikking hebben over hun lijf ja. Hoewel ik je vergelijking wat moeizaam vindt om door te trekken.

Volgens mij hebben we er als maatschappij voor gekozen dat slavernij niet meer mag: slaven hebben hierin niet meegestemd. En we zijn als Nederlanders ook tegen slavernij in het buitenland, omdat dat niet aansluit bij onze normen en waarden en de rechten die wij aan elk mens toekennen. Ongeacht of we er zelf direct wat mee te maken hebben. Of het een slecht voorbeeld is weet ik niet, mijn punt is dat je voor- of tegenstander kan zijn op basis van je normen en waarden, ongeacht of het direct op jezelf slaat.

secricible schreef:
Ik vind het vrij problematisch dat mannen menen te mogen beslissen over andermans baarmoeder. Daarmee geef ik ook een antwoord op vraag 3: ik vind het een probleem dat zij willen beslissen over mijn baarmoeder. Iemand die pro-choice is, wil dat niet.
Mee denken is 1, maar dat een partij waarin vrouwen geen stem hebben zo'n campagne op mag zetten daar heb ik wel een probleem mee ja. Net zo goed als dat ik het idioot zou vinden als een groep vrouwen gaat beslissen of mannen bepaalde medische handelingen wel zouden mogen ondergaan of niet. Prima dat een vrouw (met kennis van zaken!) mee denkt, maar dat is wat anders.

Je vind het dus problematisch dat mensen menen te mogen beslissen over andere mensen. Dat heeft niets met man/vrouw te maken, maar met beslissen voor een ander ongeacht geslacht.

Bovendien is de realiteit dat dit bij de wet geregeld moet worden en daar zowel mannen als vrouwen over beslissen. Mannen menen dus niet alleen mee te mogen beslissen, ze beslissen ook nog eens in het echt mee. En ook vrouwen mogen meebeslissen en doen dat voor vrouwen in het algemeen en niet alleen voor henzelf. Om dan een uitgangspunt aan te nemen dat de helft van de bevolking er geen mening over mag hebben lijkt me een slechte manier om draagvlak te creëren.

secricible schreef:
En het feit dat mannen denken een mening te kunnen vormen over de baarmoeder van een vrouw is een probleem dat álle vrouwen aangaat. Ook niet-vruchtbare vrouwen wat mij betreft. Je bent het daarmee ook aan het ridiculiseren.

Het is een mening over een abortus, niet over een baarmoeder. Een niet-vruchtbare vrouw heeft niet meer direct met een abortus te maken.

secricible schreef:
En die man mag wat mij betreft raad geven aan de vrouw die bij hem in de buurt staat, als zij dat wil en daar behoefte aan heeft. In een gezonde relatie mag je er vanuit gaan dat dat zo is. Maar het is haar lijf, dus zij moet gewoon zelf kunnen beslissen over haar lijf. Ook al is die man het er niet mee eens. De rol van de man blijft ook daar: die mag raad geven als daar behoefte aan is.

Van mij mag ze ook zelf beslissen, maar dat betekend niet dat het die man totaal niet raakt. Mijn punt is dat het een maatschappelijke issue is, niet een issue die alleen vrouwen raakt. Tenminste, als mijn vrouw een abortus ondergaat dan raakt mij dat ook. Of als zij dat niet mag, dan raakt het mij de komende 20 jaar tot het kind het huis uit is en daarna nog steeds maar dan in mindere mate. Om dan te roepen dat ik geen mening mag hebben omdat ik geen baarmoeder heb vind ik onzin.

secricible schreef:
Uiteindelijk kun je dit ook wegtrekken uit de abortusdiscussie: mag een ander een beslissing maken over jou lichaam? Mijn antwoord daarop is nee. Dat sluit dus alle mannen al uit om hier iets van te mogen vinden, voor vrouwen is het theoretisch nog iets dat ze op zichzelf kunnen betrekken. Maar ook een andere vrouw heeft geen recht te beslissen over mijn baarmoeder.

Een beslissing maken is wat anders dan een mening hebben.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:05

over die laatste zin zijn we het dan ook volledig eens. Je mag er van mij prima een mening over hebben, dat is wat anders dan een grootschalige campagne en proberen de zelfbeschikking van de vrouw te proberen in te perken als grijze patriarchale politieke partij :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:13

enzino schreef:
Marjo schreef:
Hetgeen wat mij enorm steekt in deze discussie is dat ik vaak mannen zie die hier een stevige mening over hebben en dat vind ik niet kunnen. Zij zullen nooit voor zo'n keuze komen te staan.

Dat vind ik een rare opmerking, want:
1. dit is een maatschappelijke issue, mannen maken daar ook onderdeel van uit (anders mag jij ook geen mening hebben over slavenhandel, want daar heb je ook nooit mee te maken)
2. zonder man kan je niet zwanger worden, dus goede kans dat er een man naast die vrouw staat om te helpen met de beslissing (ofwel degene die haar zwanger heeft gekregen, ofwel de vader die daar zijn dochter bijstaat)
3. dit geldt vast alleen wanneer die mannen een andere mening hebben, of mag een man ook niet voorstander van baas in eigen buik zijn?
4. je vergeet dat er ook een hoop vrouwen zijn die niet (meer) vruchtbaar zijn, mogen die dan ook geen mening hebben? Moet eerst elke vrouw een vruchtbaarheidstest doen om te kijken of ze een mening mogen hebben?

Je mag als man best een mening hebben hoor, maar ik vind dat je nooit (man of vrouw) mag bepalen voor iemand of diegene een kind moet voldragen. En daarin vind ik dat mannen zich aan de zijlijn moeten begeven en niet open en bloot moeten gaan verkondigen dat abortus zo slecht is.

Die keuze is voor de zwangere vrouw en voor haar alleen. Zij is degene die ermee moet leven, zij is degene die de trajecten door moet.

En als man zul je nooit voor de keuze komen te staan om een foetus of vrucht dat in jou groeit weg te laten halen. Daarom zal het voor een man toch een ver-van-je-bed show zijn, omdat je zelf nooit voor die keuze komt te staan. Nooit te maken zal hebben met die impact.

En ja, een man levert het zaad aan. Maar als de man het kind niet wil dan verlaat hij de vrouw. Zo simpel is het voor de vrouw niet :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:14

_San87_ schreef:
Naar mijn mening is datgene in leven wanneer het op zichzelf kan ademen, eten/drinken en ontlasten.

Maar dat is ook weer wat kort door de bocht. Iemand die op de ic ligt aan de beademing is toch ook levend?
Of als een arts een biopt neemt en daar een kweek van wordt gemaakt in een lab, dat leeft ook.

We moeten denk ik goed onderscheid maken tussen "iets wat leeft" en "een mensenleven" in deze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:15

secricible schreef:
over die laatste zin zijn we het dan ook volledig eens. Je mag er van mij prima een mening over hebben, dat is wat anders dan een grootschalige campagne en proberen de zelfbeschikking van de vrouw te proberen in te perken als grijze patriarchale politieke partij :)

Die mensen hebben de strijd al lang verloren, als ze een deel van hun politieke kas in deze campagne willen steken laat ze dan maar. De regels rondom abortus zijn volgens mij echt heeeeel ver van terugdraaien vandaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:17

enzino schreef:
secricible schreef:

Die mensen hebben de strijd al lang verloren, als ze een deel van hun politieke kas in deze campagne willen steken laat ze dan maar. De regels rondom abortus zijn volgens mij echt heeeeel ver van terugdraaien vandaan.

ik denk daar dus anders over, ik heb daar ook echt moeite mee. Als ik over de snelweg rijdt en er een gigantisch pamflet hangt met teksten over "baas in eigen buik is niet meer van deze tijd". Wat mij betreft mag daar heel hard iets aan gebeuren.
Ik vind het een oprechte bedreiging voor vrouwen die hier nog iedere dag mee te maken hebben, in dezelfde categorie als demonstranten om een abortuskliniek.
Het moet eens uit de taboesfeer komen, abortus. En daar is nog steeds geen sprake van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:25

Ik heb geen medelijden met iets wat geen bewustzijn heeft. Pas tussen 28 en 34 weken maakt de foetus de ontwikkeling door die nodig is om bewustzijn te hebben. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:26

Ayasha schreef:
Ik heb geen medelijden met iets wat geen bewustzijn heeft. Pas tussen 28 en 34 weken maakt de foetus de ontwikkeling door die nodig is om bewustzijn te hebben. :)

zou dat voor jou betekenen dat je abortus tot die termijn oke vindt?
En zou dat dan betekenen dat een kindje dat met 25 weken geboren wordt en in leven wordt gehouden geen bewustzijn heeft? Ik kan me daar moeilijk een voorstelling van maken eigenlijk....

EDIT: als ik ga googlen lees ik vooral dat een foetus tussen 28-34 weken de hersenzenuwen even ver ontwikkeld zijn als bij een pasgeborenen en volledig bewustzijn heeft. Dat is voor mij persoonlijk iets anders dan zeggen dat een kind voor die tijd geen bewustzijn heeft.

https://www.theosofie.net/sunrise/sunri ... ataal.html
Citaat:
In de zestiende week van de zwangerschap bijvoorbeeld wordt het kind gevoelig voor licht, al ontwikkelt het gezichtsvermogen zich maar langzaam in de duistere, beperkte prenatale omgeving. Omstreeks de vierde maand heeft hij de basisreflexen ontwikkeld en een reeks gezichtsuitdrukkingen. Na vijf of zes maanden is hij even gevoelig voor aanraking als een pasgeborene. Vanaf de 24ste week hoort hij onafgebroken – en luistert hij naar de geluiden in het moederlichaam en naar stemmen, muziek, enz. Tussen 28 en 34 weken zijn de hersenzenuwen even ontwikkeld als bij een pasgeborene en is de hersenschors in voldoende mate gevormd om het bewustzijn te laten functioneren; enkele weken later worden hersengolven, waaronder die van REM dromen, herkenbaar. Hij is dus in het hele derde trimester toegerust met de meeste fysiologische vermogens van een pasgeboren baby.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:31

Het kan horen, en zien (zij het beperkt want ook een voldragen baby doet er X aantal tijd over om goed te zien.) voor die tijd, maar het heeft nog geen bewustzijn, dus de reacties zijn puur instinctief (zoals die van een vlieg of ander beperkt ontwikkeld insect.). het reageert dus op aanrakingen maar niet met bewustzijn. Het is vergelijkbaar zoals iemand die in coma is die wel nog beperkt reactie geeft wanneer er in de teen geknepen wordt of zachtjes geprikt wordt met een naaldje (dus zonder daadwerkelijk te verwonden. Weet niet hoe ik dit moet uit leggen.) maar waar verder niemand thuis is.

Vanaf de zesde maand functioneerd een gemiddelde foetus als een bewust levend kind. :) Kan het zelfs leren. :)
Dus ja, ik vind deze termijn goed. Wanneer het al een bewustzijn en zelfs emoties heeft, ben je niet meer met een "het" bezig. :) Maar met een "iemand". En dan vind ik het veel moeilijker worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:33

https://www.dagelijksestandaard.nl/2013 ... r-abortus/

ik kom deze net tegen en ik vind de analogie die hieronder staat m.b.t. abortus ook wel heel erg interessant mbt "seks kan leiden tot een zwangerschap"
Citaat:
De analogie van Judith Thompson in haar baanbrekende essay A defense of abortion uit 1971 is ook vandaag nog even sterk. Hier volgt mijn licht aangepaste variant:

Stel je voor dat een glazenwasser vanaf de steiger in je huis binnen valt door het raam, heeft deze glazenwasser recht om in je huis te blijven? Immers weet iedereen dat mensen van steigers kunnen vallen en door ramen, is dit niet gewoon het risico van het inhuren van een glazenwasser of van het hebben van ramen ? Maar wat als er in die maatschappij veel sprake is van glazenwassers die door ramen naar binnen zijn gevallen vanwege de strakke wind? Wat als er talloze slepende rechtszaken zijn geweest tussen huiseigenaren en glazenwassers die beide een recht claimen op het huis? En wat als mensen omwille hiervan hun ramen beveiligen aan de binnen en de buitenkant met een beveiligingspercentage van rond de 99 procent? Wat als de beveiligingsmechanismen een enkele keer niet werken vanwege storingen en er alsnog iemand je huis binnen valt? Wat als sommige mensen vergeten het het beveiligingssysteem aan te zetten en het daarom niet functioneert?

Hetgeen Judith Thompson beargumenteerde was dat de potentiële risico’s en gevolgen van een handeling niet in elk geval een mens dwingen tot het accepteren van de gevolgen. Dit argument gaat op voor het tegen je wil huisvesten van een vreemde en ditzelfde geldt voor het voltooien van een ongewenste zwangerschap. Het is ook een negatieve blik op menselijk handelen (tegenover goddelijk handelen) in het algemeen dat leidt tot een dergelijke causale verplichting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 11:47

Het moeilijke van deze analogie is dat de glazenwasser niet perse op houdt met bestaan als je hem weer er uit gooit. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:32

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:41

Is het door de situatie in Polen dat de discussie rond abortus opnieuw zo actief is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:51

nee, deze week van het leven wordt ieder jaar door de SGP georganiseerd. Dit is een soort anti-abortus week in NL, met demonstraties tegen abortus en deze verschrikkelijke reclamecampagne.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:53

Ah oke, zo zie je maar dat ik behoorlijk onder en steen leef. :o _O-
Ik blijf het jammer vinden dat die mensen niet lijken te kunnen begrijpen dat de vrouwen óók leven. Voor hen lijkt het niet vatbaar dat een vrouw oprecht emotionele schade kan oplopen aan het voldragen van een ongewenste zwangerschap. Dan laat ik de fysieke nog even buiten beschouwing.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:56

Ayasha schreef:
Is het door de situatie in Polen dat de discussie rond abortus opnieuw zo actief is?

Zou er iets mee te maken kunnen hebben.De EU wil Polen vrijere regels opleggen maar Polen is voor een groot deel zwaar R.K. en wil dat niet.Dan dus dreigen dat ze geen subsidies meer krijgen. Zodoende krijg je een tweedeling in Polen tussen degenen die nog echt geloven en de meer pragmatische personen.Het geloof heeft Polen wel geholpen om de zwaar onderdrukkende Communistische overheersing achter het Ijzeren Gordijn goed door te komen en heeft het volk sterk samengesmeed.