Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:28

tweebelgen schreef:
Kerstfeest wordt winterfeest

Ik wist helemaal niet dat de Islam het Winterfeest had! Zo leer ik nog eens wat.

Citaat:
Uncle Bens rijst mag niet meer

Da's allemaal de schuld van de moslims... Zo vervelend dat ze deze oerhollandse merknaam van een onafhankelijk klein Nederlands bedrijf willen stoppen (in Amerika...)

En het regende vanochtend ook hard terwijl nu de zon ineens weer schijnt en wat is nou racistischer?

Rennie89

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:12

Van mij mag zp weg, hoe kerst genoemd word maakt mij niet uit, vier het enkel als excuus om mij vol te stoppen met eten _O- en denk samen met mij nog een hele hoop mensen. Ik haal mijn vlees vrijwel altijd bij de Turkse slager, eet vrijwel nooit varken, kook nooit Hollands en hou van madame janette peper. Verder vind ik de islam een prachtige religie, jodendom vind ik ook mooi en ook alle andere religies hebben wat moois. En nog mooier, ik laat iedereen in zijn of haar waarde ongeacht religie, afkomst etc. Wat een prachtig leven heb ik hier in het multiculti Holland.

Ik hoop oprecht dat iedereen die zich wel stoort aan de islam en hen de schuld van alles geven dat ze ooit gaan inzien dat het niet de religie is die schuld heeft maar de maatschappij waar wij in leven en een Groot stuk opvoeding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:07

Haha ja want de hele kerst commercie is gebaseerd op Christelijkr waarden :') ik zou als Christen juist blij zijn dat die commercie een keer losgetrokken wordt van het religieuze feest. Je weet wel, die met de kerst-mis :=

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:16

Het is ook niet alsof kerst nu wordt verboden := het wordt gewoon gevierd zoals altijd, alleen maken de commerciële ketens er voor het gemak 'winterfeest' van zodat ze onder een breder publiek kunnen verkopen.
En zwarte piet, tja.. steeds meer Nederlanders vinden het wel prima als hij verdwijnt. En over een paar jaar is de nieuwe generatie kinderen niet anders gewend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:19

Rennie89 schreef:
Van mij mag zp weg, hoe kerst genoemd word maakt mij niet uit, vier het enkel als excuus om mij vol te stoppen met eten _O- en denk samen met mij nog een hele hoop mensen. Ik haal mijn vlees vrijwel altijd bij de Turkse slager, eet vrijwel nooit varken, kook nooit Hollands en hou van madame janette peper. Verder vind ik de islam een prachtige religie, jodendom vind ik ook mooi en ook alle andere religies hebben wat moois. En nog mooier, ik laat iedereen in zijn of haar waarde ongeacht religie, afkomst etc. Wat een prachtig leven heb ik hier in het multiculti Holland.

Ik hoop oprecht dat iedereen die zich wel stoort aan de islam en hen de schuld van alles geven dat ze ooit gaan inzien dat het niet de religie is die schuld heeft maar de maatschappij waar wij in leven en een Groot stuk opvoeding.

In de naam van religie is echter aardig wat rottigheid uitgehaald ;(

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:24

Mindim schreef:

Het gaat juist om macht/geld.
Over olie, over andere grondstoffen, over handel enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:30

Brainless schreef:
tweebelgen schreef:
De Islamisering van Europa is goed bezig.
Verwonderd het jullie dan dat er meer en meer racisme is.
Maar wie is de grootste racist?

Wat dacht je van de oer-Hollandse Nederlander?

tweebelgen schreef:
Al onze westerse gebruiken moeten wijken,
Kerstfeest wordt winterfeest
Kerstmarkt wordt winterland

Dat was iets wat niet hoefde maar dat kwam beter uit.. mogen de markten langer staan ipv zoals vroeger alleen 2 weken rondom kerst.

tweebelgen schreef:
Zwarte piet, nochtans een kindervriend mag niet meer.

Genoeg blanke Nederlanders die er geen problemen mee hebben als ZP zou veranderen.

tweebelgen schreef:
Negerzoenen, ze zouden er verdorie fier op moeten zijn.

Dat de naam verdween had toen niks met discriminatie te maken, zij wilde een naam wat ook buiten Nederland makkelijker verkocht kon worden.

tweebelgen schreef:
Bens rijst mag niet meer

Dat is een Amerikaans bedrijf en daar ligt discriminatie veel gevoeliger dan hier.
Het staat dan ook volledig los van de discussie in Nederland.

Enz….
……
....
tweebelgen schreef:
Wij worden gediscrimineerd in ons eigen land.

Wie is "wij"?
Alsof vroeger geen discriminatie was?
Ik voel mij absoluut niet gediscrimineerd.

De meest onaangepaste mensen zijn vaak de Nederlanders.

Ik voel me als Nederlander toch aardig gediscrimineerd door jouw uitlatingen ;) Maar oh, natuurlijk, je kan als blanke niet gediscrimineerd worden, hoe durven we het in ons hoofd te halen :Y) Dat witte gespuis met een geweldadig verleden, wat willen die nou, allemaal onaangepaste racisten. Die moet je gewoon de schuld geven wat hun voorouders in 17 nog wat hebben gedaan. Je mag de witte vrouwen ook prima prutsmuts noemen, lekker in bed, maar te waardeloos om mee te trouwen. Allemaal racisten met een witte onderbuik. Ze kunnen beter een voorbeeld nemen aan de gekleurde medemens, die hebben immers nooit wat op hun kerfstok 8)7

Elk volk heeft rotte appels, je scheert de nederlander hier net zo goed over een kam, ging het over de gekleurde medemens dan zou dat racisme van de bovenste plank zijn. :Y)

En dat kerst nu feestdagen genoemd wordt, dat dat enkel voor de kerstmarkten zou zijn, ja hoor, je kan bijna geen kaart meer krijgen met het woord kerst er op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:32

Winterfeest sluit wel meer aan bij de oorspronkelijke betekenis kerst: midwinter, waarbij de donkerste dagen van het jaar een groenblijvende boom en lichtjes vereerd werden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:33

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Het gaat juist om macht/geld.
Over olie, over andere grondstoffen, over handel enz.

Ja, maar het gaat onder de noemer geloof ;)

De katholieken, de protestanten, de moslims allemaal hebben ze in naam van hun geloof gruwelijkheden uitgehaald....joden zijn vermoord om hun geloof. Niet conformeren betekende vaak de dood. IErland, de protestanten tegen de katholieken, de Jihad etc etc.... allemaal uit naam van het geloof..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:34

elnienjo schreef:
Winterfeest sluit wel meer aan bij de oorspronkelijke betekenis kerst: midwinter, waarbij de donkerste dagen van het jaar een groenblijvende boom en lichtjes vereerd werden.

En ik maar denken dat kerst werd gevierd vanwege de geboorte van Jezus...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:36

@Mindin
Waar zeg ik dat een blanke niet gediscrimineerd kan worden?
Ik heb het ook totaal niet over onze verleden en zeg nergens dat vrouwen uitgescholden mogen worden.
En ook niet dat buitenlanders niets doen.
Ik zeg dat IK MIJ (nu) niet gediscrimineerd voelt nav de punten die tweebelgen aangaf.

Snap ook niet waarom je zo fel reageert op mij.

Over de feestdagen, ja dat was echt om de commercie en niet omdat kerst niet meer mag.
Ook zijn er genoeg kaarten met Gelukkig Kerstfeest te koop... maar vroeger zeiden wij al: fijne feestdagen (=kerst en oud en nieuw) en hadden wij kaarten daarvan.
Nu is het ineens een probleem?
En zou het door de buitenlanders komen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:42

Mindim schreef:

De katholieken, de protestanten, de moslims allemaal hebben ze in naam van hun geloof gruwelijkheden uitgehaald....joden zijn vermoord om hun geloof. Niet conformeren betekende vaak de dood. IErland, de protestanten tegen de katholieken, de Jihad etc etc.... allemaal uit naam van het geloof..

Dus jij denkt dat de mens geen ruzie/oorlogen hadden gehad als er geen geloof bestond?
Het gaat juist om de ene club tegen de ander.. of het nu onder de noemer geloof is, een criminele bende of een voetbalclub.
Ik ken genoeg niet gelovigen die elkaar afslachten.. alleen het is fijner een een club achter je hebt staan die je boosheid voedt.
Mensen in groepen voelen zich altijd sterker dan alleen en doen daardoor dingen die ze normaal, als ze alleen waren, niet zouden doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:47

Mindim schreef:
elnienjo schreef:

En ik maar denken dat kerst werd gevierd vanwege de geboorte van Jezus...

Ken uw historie. Kerst is van oorsprong wel degelijk een oeroud, heidens midwinterfeest. De geboorte van Christus werd daar later pas aan gekoppeld, en ging feitelijk de oorspronkelijke betekenis overschaduwen.

Overigens denk ik niet dat de meerderheid van de Nederlanders nog erg met de geboorte van Jezus bezig is met kerst. Meer met kerstkadoos en (te) veel eten.

Dat er mensen zijn die er grote moeite mee zullen hebben als we voortaan winterfeest vieren in plaats van kerstfeest, heeft meer te maken met het sentiment 'kom niet aan onze tradities' dan met Jezus.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, ik heb sowieso een takkehekel aan kerst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:51

Ik heb niks met Jezus maar ben wel gewend aan de benaming kerst, dus dat gebruik ik zelf eigenlijk nog wel gewoon. Mijn boom heet gewoon kerstboom en geen midwinterboom dus, terwijl ik gevoelsmatig juist het heidense feest vier.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:53

Genoeg christenen die geen boom willen omdat het heidens is.
Vroeger was die groep veel groter, maar ook nu zijn er die dat dus niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:56

Brainless schreef:
@Mindin
Waar zeg ik dat een blanke niet gediscrimineerd kan worden?
Ik heb het ook totaal niet over onze verleden en zeg nergens dat vrouwen uitgescholden mogen worden.
En ook niet dat buitenlanders niets doen.
Ik zeg dat IK MIJ (nu) niet gediscrimineerd voelt nav de punten die tweebelgen aangaf.

Snap ook niet waarom je zo fel reageert op mij.

Over de feestdagen, ja dat was echt om de commercie en niet omdat kerst niet meer mag.
Ook zijn er genoeg kaarten met Gelukkig Kerstfeest te koop... maar vroeger zeiden wij al: fijne feestdagen (=kerst en oud en nieuw) en hadden wij kaarten daarvan.
Nu is het ineens een probleem?
En zou het door de buitenlanders komen.

Hmm, maar dat is wel de algemene tendens toch, dat blanken nooit prooi zijn van racisme? TEnminste volgens vele mensen op social media wel!

Mijn reactie was niet op jouw als persoon bedoeld, maar op je post. Het is om moe van te worden de vinger naar de nederlander als geheel als racist en daar maak je je in je post wel degelijk schuldig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:58

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Dus jij denkt dat de mens geen ruzie/oorlogen hadden gehad als er geen geloof bestond?
Het gaat juist om de ene club tegen de ander.. of het nu onder de noemer geloof is, een criminele bende of een voetbalclub.
Ik ken genoeg niet gelovigen die elkaar afslachten.. alleen het is fijner een een club achter je hebt staan die je boosheid voedt.
Mensen in groepen voelen zich altijd sterker dan alleen en doen daardoor dingen die ze normaal, als ze alleen waren, niet zouden doen.

Zeg ik dat mensen dat anders niet zouden hebben gedaan? Geen idee, waarschijnlijk wel, maar nu gebeurd het in de naam van het geloof. En ik betwijfel of gelovigen zichzelf als een clubje beschouwen :Y)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:59

Er is ook niets mis mee als je zelf kerst wil vieren en als je die naam comfortabel vindt: waarom ook niet.

We zitten echter in een beschaafde samenleving waarbij zowel minder mensen christelijk zijn als meer mensen met andere geloven. Met winterfeest/feestdagen/etc. qua overkoepelende termen heb je iedereen tegelijk aangesproken. Het kerstfeest wordt niet aan de kant geschoven. :)

Bovenal is het natuurlijk lekker makkelijk voor bedrijven om zo hun draagvlak te kunnen verbreden en langer dingen te kunnen verkopen. :D

@ Mindim:
De meeste witte Nederlanders hebben geen last van systematisch racisme. Ik ben het niet eens met argumenten die vaak aangehaald worden waarin wordt gezegd dat racisme niet bestaand is onder witte mensen, want ik zie wel veel discriminatie op basis van afkomst tegen voornamelijk mensen uit het Oostblok.

Echter hoef je niet gelijk boos te gaan worden en te gaan roepen dat het racistisch is om alle Nederlanders racistisch te noemen. Het is een overtrokken statement, ja, maar het geeft wel aan dat je niet helemaal begrijpt wat racisme ansich is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:02

Askja schreef:
Ken uw historie. Kerst is van oorsprong wel degelijk een oeroud, heidens midwinterfeest. De geboorte van Christus werd daar later pas aan gekoppeld, en ging feitelijk de oorspronkelijke betekenis overschaduwen.

Overigens denk ik niet dat de meerderheid van de Nederlanders nog erg met de geboorte van Jezus bezig is met kerst. Meer met kerstkadoos en (te) veel eten.

Dat er mensen zijn die er grote moeite mee zullen hebben als we voortaan winterfeest vieren in plaats van kerstfeest, heeft meer te maken met het sentiment 'kom niet aan onze tradities' dan met Jezus.

Mij persoonlijk maakt het niet uit, ik heb sowieso een takkehekel aan kerst.

Kerst draait allang niet meer om de oorspronkelijke gedachte of je er nu midwinter of jezus aan hangt, dat maakt weinig uit.

Het sentiment voor traditie, waarom mag dat niet, waarom is dat slecht?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:02

Mindim schreef:
Rennie89 schreef:

Ligt dat dan aan de religie of die enkele idioten die de religie als excuus gebruiken om bepaalde acties uit te voeren? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:05

Rennie89 schreef:
Ligt dat dan aan de religie of die enkele idioten die de religie als excuus gebruiken om bepaalde acties uit te voeren? ;)

Ik heb het niet over extremisme ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:10

Mindim schreef:
Rennie89 schreef:

Ik heb het niet over extremisme ;)

Wie zegt dat ik het daar over heb? ;) religie is niet verantwoordelijk voor de daden van de mens, daar is de mens zelf verantwoordelijk voor. De problematiek die vaak aan religie word verweten heeft niks met religie te maken maar met cultuur en opvoeding. Simpel voorbeeld; in het ene christelijke huishouden word een kind nog gedisciplineerd met de pollepel op de vingers maar een ander christelijk gezin in een ander deel van het land gelooft niet in straffen en beloont enkel goed gedrag. Tradities, cultuur, opvoeding, alles speelt een rol. Religie is slechts een klein onderdeel in de beweegreden waarom mensen bepaalde dingen doen, maar het word te vaak als excuus gebruikt of het word te vaak als boosdoener aangewezen. Terwijl het geloof niet het probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:15

Hiraeth schreef:
Er is ook niets mis mee als je zelf kerst wil vieren en als je die naam comfortabel vindt: waarom ook niet.

We zitten echter in een beschaafde samenleving waarbij zowel minder mensen christelijk zijn als meer mensen met andere geloven. Met winterfeest/feestdagen/etc. qua overkoepelende termen heb je iedereen tegelijk aangesproken. Het kerstfeest wordt niet aan de kant geschoven. :)

Bovenal is het natuurlijk lekker makkelijk voor bedrijven om zo hun draagvlak te kunnen verbreden en langer dingen te kunnen verkopen. :D

@ Mindim:
De meeste witte Nederlanders hebben geen last van systematisch racisme. Ik ben het niet eens met argumenten die vaak aangehaald worden waarin wordt gezegd dat racisme niet bestaand is onder witte mensen, want ik zie wel veel discriminatie op basis van afkomst tegen voornamelijk mensen uit het Oostblok.

Echter hoef je niet gelijk boos te gaan worden en te gaan roepen dat het racistisch is om alle Nederlanders racistisch te noemen. Het is een overtrokken statement, ja, maar het geeft wel aan dat je niet helemaal begrijpt wat racisme ansich is.

In nederland wordt het al zo lang kerst genoemd, waarom zou dat moeten veranderen. Ik snap dat echt niet.
Boos ben ik niet, ik word inmiddels wel moe van dat alles ineens racisme is, dat je geen sentiment voor tradities meer mag hebben, omdat dat praktisch gelijk staat aan racisme in nederland. Dat we kruipen inmiddels, want o wee als we iets verkeerd zeggen, dat kwalijke uitspraken van blanken enorme mediaaandacht krijgen, maar het publiekelijk een 13jarig kind op social media te exposen als goed wordt gezien.

En excuus, ik had het woord discriminatie moeten gebruiken, want het woord racisme gebruik je niet bij blanken. Jijzelf ook niet, zodra het om Polen gaat bijvoorbeeld is het discriminatie en geen racisme. Vrouwen ondervinden ook systematische discriminatie, gehandicapten, daar is echter veel minder aandacht voor.

Je hebt gelijk, ik begrijp er niets van, gelukkig doe jij dat wel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:19

Rennie89 schreef:
Wie zegt dat ik het daar over heb? ;) religie is niet verantwoordelijk voor de daden van de mens, daar is de mens zelf verantwoordelijk voor. De problematiek die vaak aan religie word verweten heeft niks met religie te maken maar met cultuur en opvoeding. Simpel voorbeeld; in het ene christelijke huishouden word een kind nog gedisciplineerd met de pollepel op de vingers maar een ander christelijk gezin in een ander deel van het land gelooft niet in straffen en beloont enkel goed gedrag. Tradities, cultuur, opvoeding, alles speelt een rol. Religie is slechts een klein onderdeel in de beweegreden waarom mensen bepaalde dingen doen, maar het word te vaak als excuus gebruikt of het word te vaak als boosdoener aangewezen. Terwijl het geloof niet het probleem is.

Religie is zo sterk als de mensen die het aanhangen, religie is abstract, dus het zijn altijd de mensen die het doen, maar met het geloof als ideaal.
Daarom zeg ik ook telkens: in de naam van het geloof ;)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 17:43

Citaat:
En excuus, ik had het woord discriminatie moeten gebruiken, want het woord racisme gebruik je niet bij blanken. Jijzelf ook niet, zodra het om Polen gaat bijvoorbeeld is het discriminatie en geen racisme

Volgens o.a. de definitie die Amnesty International aanhoudt zou je ook op basis van etniciteit het woord racisme mogen gebruiken. Tegenwoordig, en sowieso voor het gemak, is dit vooral uitgezoomd naar termen zoals Afro-Amerikaans, Hispanic (ben even het Nederlandse woord kwijt, excuus) en Wit. Echter zou je dus kunnen inzoomen per continent en regio en daar dus sub-regio's kunnen maken. Zo heeft Oost-Europa als een geheel een andere historie en normen en waarden.

In zekere zin ga je dan wel richting het etnocentrisme wat onze voorouders deden, waarbij bepaalde stammen 'barbaars' waren en is het makkelijker om bij momenten van twijfel het woord discriminatie toe te passen.

Hoe dan ook, even terug naar de kern:
De westerse wereld is nog druk in beweging qua normen en waarden en gebruiken. Het homohuwelijk bestond nog niet toen ik geboren werd, terwijl ik nog maar 23 ben en nog steeds op school zit. Het is dus nu zo'n generatie geleden dat er zo'n grote verandering heeft plaatsgevonden.

Maar er zijn verder ook veranderingen: mensen worden internationaler en komen in aanraking met andere culturen; zien de wereld in een slechte situatie en hebben de luxe om toleranter te worden.

Waarom zou je je zo vastklampen aan bepaalde elementen van cultuur terwijl Nederland juist een land is van vooruitgang, waarbij het zo fijn mogelijk wordt gemaakt voor iedereen die onder de rood-wit-blauwe vlag leeft? Progressie stopt niet - het is een beweging die telkens door gaat.

Ik ben dan ook blij dat Nederland nu de kant op gaat waarbij er eindelijk excuses worden aangeboden voor oorlogsmisdaden, racistische benamingen en gebruiken worden vervangen plus aangepast en waarbij iedereen de ruimte krijgt om te zijn wie ze zijn. Dat sommige mensen na twintig jaar nog verlangend kijken naar ouwe Guldens en zich vastklampen aan alle oerhollandse gebruiken (die overigens ook slechts een paar generaties oud zijn, dus hoezo oud?)... Tja, de tijd heeft die mensen al ingehaald.