'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:52

Vooral Nonkel Ali zelf wordt er beter van. Ze zijn in hun productieproces erg gerobotiseerd. Zoveel arbeiders werken er niet eens. Daar hoef je het niet voor te doen.
Nu kijk, ik gooi niemand met een steen, men doet maar wat men wil. Wil je bij Ali bestellen : go for it.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk ethisch geproduceerd spul te kopen, of ik koop tweedehands. Omdat mijn ecologische voetafdruk op andere vlakken niet zo minimaal is(we hebben vier honden en een berg paarden en 7 voertuigen, dus das ook al niet zo flink)
Zo doe ik nog iets terug voor de wereld. Elk beetje helpt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 19:56

Ali is geen fabriek he.....
Verkopers biedingen goederen aan via Ali.
Zo koop ik mijn Diamond paintings bij Huacan via Ali

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:01

Mis. Ali heeft -tig fabrieken in China! :)
Althans de meerderheidsaandelen ervan.
Laatst bijgewerkt door sevke op 26-02-20 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:03

En winkels. En postbedrijven. En luchthavens. En transportbedrijven. En en en...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:21

Swah schreef:
Ja die hebzucht is echt enorm doorgeslagen.. maak me er zelf ook schuldig aan maar probeer te minderen, en zo veel mogelijk lokaal. Al die prullaria overal..

De ene persoon houdt van die zogenoemde prullaria en de ander zet een paar koters op de wereld waardoor ze de vervuiling van de wereld in stand houden.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:39

elnienjo schreef:
Swah schreef:
Ja die hebzucht is echt enorm doorgeslagen.. maak me er zelf ook schuldig aan maar probeer te minderen, en zo veel mogelijk lokaal. Al die prullaria overal..

De ene persoon houdt van die zogenoemde prullaria en de ander zet een paar koters op de wereld waardoor ze de vervuiling van de wereld in stand houden.


Ja, en? Snap je het verschil niet?

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 20:45

Ali is gewoon de bol.com van china. Diverse verkopers. De 1 beter dan de andere.

Suzanne F.

Berichten: 49656
Geregistreerd: 03-03-01

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:05

Ik zocht net neuspads voor op een kunststof bril, van die zelfklevende transparante pads. In de brillenwinkel inclusief verzending 15 euro voor 10 stuks. Bij Ali 3,66 euro incl verzending voor 18 stuks.
Je vraagt je af hoe ze het ervoor kunnen maken en verzenden eigenlijk.

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 21:07

Ze verzenden het gratis of voor weinig vanwege een regeling met de regering.

juval

Berichten: 13435
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:11

Suzanne F. schreef:
Ik zocht net neuspads voor op een kunststof bril, van die zelfklevende transparante pads. In de brillenwinkel inclusief verzending 15 euro voor 10 stuks. Bij Ali 3,66 euro incl verzending voor 18 stuks.
Je vraagt je af hoe ze het ervoor kunnen maken en verzenden eigenlijk.


het kan ook eigenlijk niet... maar als je straks misschien huiduitslag van de chinese neuspads krijgt, dan weet je het.

maar het is en blijft een lastig probleem, ik denk ook vaak met mijn portemonnee ipv mijn verstand.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:41

germie schreef:
Ali is gewoon de bol.com van china. Diverse verkopers. De 1 beter dan de andere.

Niet helemaal. Je kunt Bol en Ali niet vergelijken. De vergelijking met Amazon zou iets beter opgaan, maar Ali is nog vele malen groter en diverser. Ze bezitten, of hebben meerderheidsparticipaties, in veel verschillende zaken : toeleveringsbedrijven, producenten, luchthavens, winkelcentra, postbedrijven, transportbedrijven, zakencentra, banken-en verzekeringen, telecombedrijven, enz.
Als je iets bestelt bij Ali van producent X, kan het best zijn dat X een dochter is van of gecontroleerd wordt door Ali.
Alibaba Group is één van de grootste en snelgroeiende bedrijven ter wereld. Niet zomaar een ‘verdeelcentrum’. Ali is méér dan Aliexpress alleen!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:52

Ik heb trouwens mijn Ali-wing binnen. De kleur die ik wilde hebben, roze is niet hier verkrijgbaar in de winkel. En de roze was bij Ali 100 euro goedkoper dan hier voor een saaie zwarte in de winkel. Ziet er prima uit. Ga ik binnenkort eens testen. Is voor een vakantie, omdat ik geen single tank wing heb en nu voor het eerst ga sportduiken.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:01

Wat is een Ali-wing? :o?
Mijn dochters bestellen regelmatig bij Ali en zeker niet alles is slecht. Onze jongste heeft er een hoverboard gekocht voor 100€ goedkoper en is best van goede kwaliteit. Achteraf kregen we nog wel een niet-zo-leuke factuur van de douane, waardoor het uiteindelijk even duur uitkwam -:(-

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 15:58

Wellicht is dit een beter topic voor om te melden wat de aankopen geweest zijn: Pandameisje @ [LN] Aliexpress, blijdschappen en ergernissen

Ali is idd niet te vergelijken met bol.com.

Volgens mij heeft Zondag met Lubach daar dit seizoen of vorig seizoen bij stil gestaan. Het is het beheersen van een hele keten, zelfs van hele landen en daarmee dus ook de mensen.

Uit principe koop ik er echt niet meer. Al zal 10% goed zijn en wordt het ook via andere kanalen verkocht, ik betaal liever dan extra. Sowieso wil ik geen enkele concessie doen op veiligheid, mijn eigen of de mensen die in het productieproces zitten. En ja, ik weet dat je niet alles kunt weten. Alleen je kunt daar wel in ieder geval je best voor doen.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:18

Sakura: idd. De mensen beseffen niet hoe machtig Ali eigenlijk wel is, en wat ze allemaal wel niet controleren.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 16:47

sevke schreef:
Wat is een Ali-wing? :o?
Mijn dochters bestellen regelmatig bij Ali en zeker niet alles is slecht. Onze jongste heeft er een hoverboard gekocht voor 100€ goedkoper en is best van goede kwaliteit. Achteraf kregen we nog wel een niet-zo-leuke factuur van de douane, waardoor het uiteindelijk even duur uitkwam -:(-


Maar dan een oprechte vraag en zeker geen aanval naar je. Maar waarom bestellen je dochters daar wel? Zeg je daar iets van?

Onze zoon winkelde altijd graag, maar vanwege een vriendin bestelde hij ook kleding mee. Ik waarschuw altijd en blijf stimuleren om in fysieke winkels te kopen.
Niet per se om waar het vandaan komt, maar om de middenstanders te helpen, de winkelstraten leuk te houden en eerst te zien en te voelen wat je koopt.
Maar het lijkt wel steeds moeilijker te worden. Hij gaat nog naar winkels, maar zoveel bestellen maar.........En laatst zag ik op tv ook hoe groot de schulden waren van jongeren door het bestellen.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 17:34

Een wing is een drijflichaam voor duiken. En wat ik wilde is hier niet verkrijgbaar. Het was of ali of ebay ( ook ali). Dus goedkoopste optie gekozen en besteld.
Tja, moeten ze het hier ook maar verkopen voor hetzelfde geld. 100 euro is niet niks he. Tot nu toe zeer tevreden.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:21

@superpony : mijn dochters zijn volwassen. Ik probeer hen wel te overtuigen dat ze dat beter niet doen, maar ja, voor hen, als studenten, is hun portemonnee de grootste drijfveer...
Ethisch kopen is allemaal best OK, maar je moet er wel het geld voor hebben. Dat antwoorden ze dan. En we hebben geen tijd om te winkelen. En het is toch hetzelfde product.
De oudste studeert economie aan de univ en zij begint nu toch van mentaliteit te veranderen, omdat ze beseft hoe belangrijk het is om de plaatselijke middenstand te steunen.
De jongste studeert sinologie, heeft zelf vier maanden in China gezeten, en is helemaal China-minded...
Mij zou het zelfs niet verbazen als ze ooit nog naar daar zou verhuizen.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:37

Sakura789 schreef:
Het is het beheersen van een hele keten, zelfs van hele landen en daarmee dus ook de mensen.


Dat is iets wat ook bij Amazon speelt. Niet op hetzelfde politieke niveau (nog) maar de economie van de VS komt ook bijna helemaal in handen van een paar monopolisten.

(Wat dat betreft ben ik zelf heel inconsequent. Ik weiger Facebook maar voor Whatsapp ben ik gezwicht, ik doe mijn uiterste best om Amazon te vermijden maar kom soms wel bij Ali uit.)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 19:45

amazon heeft boeken voor prijzen die ik elders niet kan vinden. Ik koop daar dus boeken (iets anders nog nooit gedaan), maar ook wel boeken bij bookdepository.

Shadow0

Berichten: 43583
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:19

Germie, je weet waarom die prijzen zo laag zijn?

Loretta
Berichten: 8901
Geregistreerd: 11-01-04

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:34

Het is ook wel een onhoudbaar systeem. Iedereen heeft het over het klimaat en ondertussen wordt bijna alles in 1 land geproduceerd en de hele wereld over verscheept. Dan helpt het niet veel meer als je hier wat vaker de fiets of de trein pakt.
Dan over Alibaba. Daar kan geen Europees bedrijf tegen concurreren. Dus verdwijnen er bij ons de broodnodige banen. Op deze manier kopen we onszelf arm.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 21:34

Shadow0 schreef:
Germie, je weet waarom die prijzen zo laag zijn?

Ze hebben okk boeken die ik in Nederland niet kan kopen en tweedehands. 90 procent van wat ik koop is tweedehands tegenwoordig.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 00:15

Leerzaam topic dit, heeft me wel weer andere inzichten gegeven!

Urbanus

Berichten: 44992
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 02:53

germie schreef:
Shadow0 schreef:
Germie, je weet waarom die prijzen zo laag zijn?

Ze hebben okk boeken die ik in Nederland niet kan kopen en tweedehands. 90 procent van wat ik koop is tweedehands tegenwoordig.


Nee, dat weet je dus niet. Ze buiten hun medewerkers uit. Je koopt niet bij Horze 'WaNt DaT iS UiTbUiTiNg' maar wel bij Amazone.

Oh..kee...

Het perfect doen is praktisch onmogelijk, ik bestel ook mijn luiers bij bol.com omdat dat zo goedkoop is. Maar wees iets bewuster.